Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fenemal - mod epilepsi
  • #2   30. mar 2013 Hunde smiley

• #3   30. mar 2013 Min gamle hund trold fik fenemal imod epilepsi. I starten virkede det rigtig godt, og fik kun anfald hver 3. Måned (før medicin 3 gange om ugen) så havde han nogle enkelte perioder, hvor der gik langt imellem. Han fik det i de to år vi nåede at have ham, og vi skruede op for 2 eller 3 gange, for at holde kramperne væk. Ved ikke om man kan sige han blev resistent, men det var nødvendigt, at skrue op for dosisen, for som sagt at dæmpe kramperne.
    Jeg mener at pillerne er på 100mg og han startede med en halv, og endte med halvanden, han vejede 26-27 kilo.
    Jeg ved ikke om jeg vil anbefale det. Det holdt kramperne på afstand, men han var aldrig fri for dem .. Det skal så også siges, at han havde en voldsom epilepsi.
    Han endte med at blive syg, og mange af slagene fra anfald hjalp bestemt ikke.
    Håber du kan brude det til et eller andet..

• #4   31. mar 2013 Balou (ca. 55-60 kg) var på Fenemal i ca. 3 år pga. af epilepsi, de første 4-5 dage var han totalt sløv og uden balance, så vænnede kroppen sig til medicinen, og han blev i løbet af yderligere en uges tid igen den gamle Balou.

Vi fik hans tal tjekket hos dyrlægen med en md. mellemrum i starten for at få doseringen på plads, og derefter fik vi kvartårligt tjek. Han startede op på 2 x 1½ Fenemal, blev nedsat til 2 x 1 og til sidst fik han 2 x 2 Fenemal dagligt. (á 100 mg)

Vi bemærkede en meget stor madlyst hos ham, det havde han ikke haft tidligere.

Efter ca. 2½ anfaldsfrie år på Fenemal, så kom anfaldene igen, og trods øget Fenemaldosis samt kalium, så blev de bare hyppigere og stærkere, og til sidst valgte vi at sige farvel til vores store bamse.

Kalium forstærker virkningen af Fenemal.

• #5   31. mar 2013 Tak for svar; det lyder da til at vi kan få forlænget hans levetid og livskvallitet med det - og hvad er alternativet?

Han havde anfald onsdag aften, og har stadig virkelig ømme muskler i hele kroppen - har slet ikke hidtil oplevet at der var eftervirkninger på anfaldne, så nu skal der medicin til!

Var Balou slemt plaget af det inden medicinering?

• #6   31. mar 2013 Ja, meget!

Hans anfald var voldsomme, urin, afføring, fråde - alt gik på ham, voldsomme kramper og han var flere timer om at blive sig selv igen, og da han samtidig var en stor hund, så var det svært at magte ham under anfaldene. Han var lige ved at falde ned af vores trappe under et anfald. Hjernen kan i værste tilfælde også blive skadet af de hyppige anfald, så vi var ikke et sekund i tvivl om at Fenemal skulle prøves, trods advarsler om bivirkninger.

Vi fik forlænget tiden med vores dejlige bamse, og vi havde gjort det igen trods omkostningerne, for han levede et godt liv med medicinen.

Noget helt andet er så, at vi, læs jeg heller ikke kunne klare at leve med det i længden, hvis han skulle have adskellige anfald hver dag eller nærmere sagt nat, for det var der han oftest fik anfaldene. Jeg lå simpelthen "på albuerne" og lyttede efter ham, ventede på næste anfald og fik næsten ingen søvn i flere uger - puh ha! Op af sengen, hen og holde ham i ro, vente på anfaldet slutter, gøre hund og omgivelser rene og vente på, at han faldt til ro. Det var en hård tid for alle at komme igennem indtil vi fik ham stabiliseret, håber ikke du skal igennem det samme.

• #7   31. mar 2013 Uha nej, det håber jeg heller ikke - det vil jeg slet ikke kunne bære smiley

Han har haft epilepsi i 4 år, så det er ikke noget nyt, men anfald og hyppighed har ændret sig, og det kan jeg slet ikke håndtere at "vente på" sker igen; til tods for det "kun" er 1 gang i måneden ca; før var det hver 14.-18. måned..

Han kramper kun, ingen fråde eller afføring - men han er vågen og denne gang rigtig hårdt medtaget selv 4 dage efter (ømme muskler ad H til!), så vi skal have gang i noget medicin inden det næste anfald kan ricikere at komme..

Jeg har slet ikke skænket prisen en tanke - hvad koster det medicin egentlig?
    - Ikke at det er vigtigt som sådan, blev bare nysgerrig da du kaldte det en omkostelig affære smiley

• #8   31. mar 2013 Tror Fenemalen kostede os to-tre hundrede kr. om md., men laboratorieprøverne fordi Balou var så ustabil i starten kostede en herregård, gud være lovet for, at vores sygeforsikring betalte en del af det.

Men med omkostningerne mente jeg også de følelsesmæssige, men som sagt vi havde gjort det igen. smiley

• #9   5. apr 2013 Vores er lige startet på fenemal- hun er kun 5 mdr gammel...
    - Jeg synes hun virker meget urolig- hun er rastløs, piver og småhyler, og drikker en del vand. De tidspunkter hvor hun plejer at sove, sover hun ikke, men er i stedet rastløs. Hun har fået fenemal i to dage. Hun får kun 1 pille, to gange dagligt.

Er der andre der kender til disse bivirkninger?
    - Og har erfaringer med så ung en hund med epilepsi?

• #10   5. apr 2013 Åh nej dog... Lyder da forfærdeligt smiley
    - Har du snakket med dyrlægen om det er normalt?

Vi skal til dyrlæge i dag kl 14 og have startet op; håber da ikke han skal blive så urolig af det smiley

• #11   5. apr 2013 Dyrlægen mener det er fordi hunden kan mærke en ændring i kroppen - at fenemalen sløver den. Men det er hårdt fordi hun er så rastløs, og piver. Så jeg håber det stopper snarest smiley

• #12   5. apr 2013 Hvor ofte har hunden anfald uden?

Så vidt jeg har forstået, så kræver det tilvænning i kroppen, ca 1 uge.. og derefter (alt efter dosis) skulle der komme en stabilisering af en eller anden art..

Jeg er mest bekymret for anfaldne; bivirkninger fra et anfald er langt mere skadeligt, end bivirkningerne fra medicinen... har jeg hørt..

• #13   5. apr 2013 Hun har haft 4 store anfald inden for den sidste måned. Dyrlægen satte hende på medicinen onsdag, efter hun havde haft sit 3. anfald indenfor et døgn, af frygt for at det ikke ville stoppe igen. Jeg håber vi kan trappe hende ud af medicinen igen hurtigst muligt! smiley

• #14   5. apr 2013 Hold da op smiley

Så vidt jeg er bekendt, så får de anfald fordi de mangler noget i hjernen.. Medicinen tilføjer det stof, og hunden vil få færre anfald.

Det tager SÅ hårdt på en hund, og 3 på 1 dag er da også helt uoverskueligt.. Du er ikke bange for, at anfaldne bare begynder på ny når du stopper medicinering?

• #15   5. apr 2013 Hvis i er heldige, så kan i trappe hende langsom ud af medicinen, når hun bliver ældre, men med så mange anfald, der er nok større chance for, at hun skal blive på medicinen, Tina......

Til gengæld starter man dem op på en ret høj dosis for hurtigt at få bygget Fenemalforrådet i hunden op, og så formindsker man dosis, når det rette niveau er nået.

• #16   5. apr 2013 De får ikke fenemal for at erstatte noget i hjernen.
    Kroppen producerer ikke selv phenobarbiturat.

Det virker ved at hæmme nogle receptorer i nervecellerne i hjernen, så de ikke modtager en stimulans, der ville sætte dem på arbejde (hos epileptikeren overarbejde).

• #17   5. apr 2013 Se hvor lidt jeg faktisk ved... Godt andre ved mere smiley

1. pille er hermed givet; håber og beder til en så problemfri overgang som muligt... Flere anfald skal han i hvert fald skånes for, hvis det kan lade sig gøre smiley

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 35
    #18   5. apr 2013 Jeg har engang selv fået fenemal. Fuldstændigt sindsyg kemi, medmindre at man virkelig har brug for det. Det sløver hjernen ekstremt meget og hvis i kigger på misbrugere der tager det, vælter de rundt og kan ikke styre kroppen.
    Førhen brugte man det også til alkoholikere når de skulle afruses for at kroppen ikke skulle gå i krampe. Altså, der findes rigtigt mange raske hunde så jeg ville personligt ikke bruge et helt hundeliv på at stoppe et dyr med medicin, fordi at jég ikke kunne sige farvel.

Hvis en hund på 5 måneder får anfald, så forlang at få pengene tilbage.

• #19   5. apr 2013 Sikke noget vrøvl aA!
    Du ved tydeligvis ikke, hvordan virkningen af Fenemal er ved almindelig epilepsibehandling. Efter en kort periode, hvor hunden er sløv, så fungerer den fuldstændigt normal efterfølgende.....
    Det samme gælder iøvrigt hos mennesker, en indkøringsperiode og så fungerer langt de fleste normalt igen. Jeg har talt en del med både mennesker med epilepsi og hundeejere med epilepsihunde, og det var det gængse billede.

• #20   5. apr 2013 Kirsten R - jeg vil anbefale dig ikke at generalisere så voldsomt.

For det første: Det er almindelig epilepsi behandling til hunde - til mennesker giver man det som en del af en behandling, hvis det ikke kan undgås. Til humant brug findes der nemlig en god bunke lægemidler, der virker helt anderledes.
    Til hunde virker det ikke til at der er den store interesse i at finde alternative midler nok netop fordi man ikke vurderer at hunden nødvendigvis kognitivt behøver at være så skarp. For er der noget man ikke er på Fenemal, så er det skarp. Det er stærkt beroligende og stærkt sederende.

For det andet. Ikke alle hunde holder op med at være sløve og ikke alle hunde kommer til at fungere normalt på Fenemal. Nogle vil være konstant bloppede ud nogle gange så grelt, at hunden hæmmes voldsomt motorisk.

Der er dog eksempler på, at hunde har fået en ny generation af denne type lægemidler, der antageligt både virker fordi der er dannes phenobarbital i kroppen kroppen og så på en måde, der ikke endnu er kendt. Disse midler giver lidt færre bivirkninger, men har sjovt nok ikke bredt sig til dyrlæger generelt endnu.

• Yojo
    Yojo Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 35
    #21   5. apr 2013 Fenemal indeholder phenobarbital og er et angstdæmpende stof der også er blevet hyppigt brugt mod delirium tremens men har vist sig at give respirationsbesvær.
    Kom ikke og sig at det blot er "sukker på jordbær". Det er kemi der går ind og nedtoner signaler til amygdala, hvilket er hjerneområdet for aktivering af angst, hvilket gør at det også bliver brugt til hunde der er bange for nytåraftens osv.
    Du kan synes at det er dét værd at holde hund på medicin men vær ærlig omkring hvad det er du putter i den og at der kan være kraftige bivirkninger for nogle individer.

• #22   5. apr 2013 .. og jeg var nervøs nok i forvejen smiley

• #23   5. apr 2013 Bare rolig, Nina - Koen dratter ikke om, du kommer til at kunne styre begivenhedernes gang.
    Jeg ved, du holder godt øje med ham og ved, at du godt kan finde ud af at se, om behandlingen er god for hunden eller ej.

Og er den ikke det, så kan du overveje alternativer.

Så træk vejret ned i maven igen smiley

• #24   5. apr 2013 Han er en smule groggy (1. dag, 1. pille), men han hverken slingrer eller er modløs... Ryster bare på hovedet og strækker sig en ekstra gang..

Jeg må se efter tilvændingsperioden - altså 1 uge, hvis jeg har forstået det korrekt - og se "hvilken hund" der kommer ud i den anden ende..

Han bliver holdt godt øje med, og fortæller vanligt hvis han er skidt tilpas; håber det bedste; han er min øjesten og hjertebarn smiley

• #25   5. apr 2013 Rolig nu CH, jeg synes nu at aA generaliserer mere end jeg.

Jeg fortæller om de erfaringer, jeg har set med behandling af Fenemal. Og selvfølgelig er der til mennesker forsket i bedre behandlingsmuligheder, men det forandrer jo ikke virkningen hos de mennesker, der ER blevet behandlet med Fenemal. Og det er det jeg kommenterer på, mærkelig nok har de mennesker, jeg har talt med (primært personer af lidt ældre dato, kun en enkelt yngre) ikke haft så voldsomme reaktioner på behandlingen, som i nævner. For dem har fordelen ved at undgå anfaldene langt oversteget bivirkningerne. Men selvfølgelig ER der bivirkninger, ingen tvivl - jeg synes blot ikke ts skal skræmmes fra at prøve en mulig behandling.

Nu har jeg været med i en gruppe med epilepsihunde i længere tid, har gennem denne møde flere andre epilepsihundeejere, og vi har altså set mange gode resultater af behandlingen, men jeg synes det er godt i fortæller om jeres mere negative erfaringer som modvægt for mine, så har ts noget at forholde sig til.

• #26   12. apr 2013 aA - det er interessant at læse, at det er angstdæmpende. Nu er vores hund generelt meget nem til at fare sammen, og der skal meget lidt til før hun føler sig i en presset situation.

Hun havde et anfald ca en måned inden un startede "kæde-anfaldene". Anfaldet var ret uprovokeret og ikke så voldsomt som de senere. Hun fik det på en køretur i bilen.
    De mange anfald hun havde indenfor et døgn, kom efter vi havde været til dyrlæge. Her var hun blevet bedøvet og havde været i bedøvelsen i 5 kvarter - grundet røngtenundersøgelse. Hun var meget bange for dyrlægen, og vi var nødt til at fastholde hende (meget sprællende hund) da hun skulle bedøves. Det var en meget ubehagelig oplevelse for hende, og hun var tydeligt mærket af bedøvelsen da hun kom hjem. Derefter startede det første anfald om aftenen, og flere fulgte, indtil hun næste dag om eftermiddagen påbegyndte medicinen.

Vi håber at det har været et angstchok, grundet ubehagelig oplevelse ved dyrlægen, der har tricket anfaldene og derfor er vi også ved at trappe hende ud af medicinen. Hun er pt. kørende på 1 pille dagligt og efter weekenden tager vi medicinen helt fra hende. Så må vi se... :S

Da vi påbegyndte medicinen med en dosis på 2 piller x 2 gange dagligt, virkede hun utilpas. Hun pev en del og var meget sløv på gåture, og samtidig rastløs hjemme, som om hun kunne mærke ændringerne i kroppen.

Vi trapper hende ud i samarbejde med vores dyrlæge. Efter hvad jeg har forstået ophobes fenemal i kroppen, og er efter lang tids anvendelse, sværere at trappe ud af. Det har en halveringstid på 52 timer.
    Vi skal have taget blodprøver, når hun er ude af medicinen, for at tjekke om tallene er som de skal være, da anfald også kan komme hvis hundens organer ikke fungerer optimalt.

Der er lavet forsøg med at give hunde anden medicin mod fenemal, som også anvendes til mennesker, men det har ikke fungeret. At et menneske har svært ved at styre kroppen osv. er ikke det samme som virkningerne hos hunde. Fenemal dæmper de aktive signaler i hjernen, og ved længere tids anvendelse (1-2 uger), er hunden tilvænnet. Det sløver hunden, men det afhænger altså af dosis. Det er langt fra alle hunde der behøver fuld dosis. Vores kører f.eks. kun på en dosis til et dyr på 5 kg., og hun vejer 18 kg.
    Det skrevne om fenemal - er ud fra de oplysninger jeg har fundet i min søgen på svar omkring epilepsi på nettet + samtaler med dyrlægen.

• Ida N
    Ida N Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #27   7. maj 2013 Hej

Min Hund har fået Fenemal mod epilepsi i et par år nu. Han har fået 15 mg både morgen og aften og det har stort set holdt anfaldene helt væk. Nu er der så kommet nogle nye piller på markedet "Phenoleptil" specielt lavet til hunde med epilepsi og dem SKAL apoteket give. Så nu har han fået de nye piller i 5 dage og de sidste 2 dage har han fået et ret voldsomt anfald hver dag efter eftermiddagsturen. Hvorfor kan vi ikke bare få de piller han plejer at få - synes det er helt vildt synd for ham at han skal have anfald nu pga. ny medicin. Andre der har oplevet det samme?

• #28   7. maj 2013 Det er fuldstændig det samme, bare et andet firma, der producerer.

Apoteket skal udlevere den billigste version, når det er til mennesker og der er sygesikringspenge indover, men det skal det jo ikke, når det er til dyr, og man selv betaler hele gildet.

• #29   7. maj 2013 Du bestemmer selv, hvad apoteket skal give, det afhænger vel bare af, hvad din dyrlæge har skrevet ud til hunden.
    Men indholdet burde være det samme, evt. kan der være andre hjælpestoffer i, men selve indholdsstoffet er det samme.

• #30   7. maj 2013 HOV skal lige kigge nærmere, for måske er det ikke helt det samme alligevel..

Ser også der er et nyt produkt til hunde, der hedder Pexion.. skal lige undersøge...

• #31   7. maj 2013 Nå - Gråsten dyrehospital skriver sådan: Til alle klienter som har en hund eller kat i behandling for epilepsi med fenemal: Der er kommet et lægemiddel produceret til dyr med samme indholdsstof (Phenoleptil), derfor skal vi fremover i henhold til gældende medicinal lovgivning udskrive dette. Det findes i 12,5 mg og 50 mg i en 100 stk´s pakning, 12,5 mg er 2 kr dyrere, men 50 mg er ca. 72 kr. dyrere end i er vant til. Det betyder altså ikke noget for effekten på jeres dyr, men det bliver desværre dyrere at behandle.

• #32   7. maj 2013 Altså er det præcis det samme, men der skal selvfølgelig justeres på mængden.

Pexion dykker jeg lige ned i...

• #33   7. maj 2013 DET ser virkelig spændende ud.

Det er et netop godkendt produkt, som i stedet for at sløve og og afslappe og på den måde forhindre anfald, går direkte på receptorene i hjernen og kommunikerer med dem.

Bivirkningerne i sammenligning med phenobartital er minimale.

• Ida N
    Ida N Tilmeldt:
    jun 2011

Følger: 1 Svar: 2
    #35   8. maj 2013 Okay tak for svar, jeg fandt også Gråstens dyrekliniks udmelding. Jeg har justeret dosis lidt op så det passer. Han har ikke rigtig haft nogle bivirkninger ved brug af Fenemal, kun lidt øget tørst, det har ingen sløvende effekt på ham. Han er 10 år og folk tror tit at han er en hvalp fordi han er så frisk, så frisk smiley Han har ikke haft anfald i dag, så håber at det bare lige var en tilvænning til de nye piller der skulle til.

• #36   8. maj 2013 Jeg snakkede i dag med dr dyr om Pexion, og DET fandt vi meget spændende, hun ville lige undersøge mere og gøre ved, og så skal vi vist prøve det i stedet smiley

• Ole W
    Ole W Tilmeldt:
    jul 2013

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #37   20. jul 2013 Plet (blandingsjagthund) er lige blevet 11 år. Han har haft epilepsi siden han var hvalp, men blev først medicineret efter et voldsomt nfald for ca. 7 år siden. Han vejer 23-25 kg og får 60mg Fenemal om dagen. Han har været helt anfaldsfri det seneste år, og tidligere har det været lette anfald. Han har tilsyneladende ingen bivirkninger af præparatet (har indtil nu, hvor han er begyndt at blive gigtplaget, kunnet løbe med mig op til 12 km). Den eneste bivirkning er i tenebogen. Fenemal kostede ca. 60-65 kr./glas af 100 tabletter i starten, nu er prisen oppe på 188 kr. for samme mængde. Det er en prisstigning på 300% på 7 år - det finder jeg utilstedeligt.

• Isa F
    Isa F Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #38   21. jan 2014 Hej,
    Vores vovse på 35 kg. har nu haft epilepsi i 1,5 år. Vi startede med fenemal, men hun blev sløv og zombieagtig, plus hun fortsatte med anfald. Hun ville ikke engang ud at gå. Vi skiftede siden til Pexion, og nu er hun helt sig selv PLUS hun har færre anfald (ca. hver 2. måned) eller mere sjældent.

Er der nogen af jer, som har erfaring med alternativ behandling af epilepsi? Og har I erfaring med, om neutralisering hjælper?

Kommentér på:
Fenemal - mod epilepsi

Annonce