{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.538 visninger | Oprettet:

Hvilken hunderace? {{forumTopicSubject}}

Det her er slet ikke aktuelt nu, men jeg vil gerne bruge tiden fornuftigt, og begynde at kigge efter forskellige hunderacer, der kunne passe til mig.

Når min kæreste og jeg får mulighed for det, skal vi have en samojed, fordi det er en dejlig race, som vi begge er vilde med. På et tidspunkt efterfølgende, vil jeg gerne have en nr. 2 hund. Første tanke er naturligvis endnu en samojed, men jeg kunne godt tænke mig at udvide horisonten lidt, og kigge efter andre interessante racer.

Og det er så her, jeg vil spørge jer: hvilken race kan I anbefale? Det må ikke være egetkønsaggressiv. Pelsplejen er, som I måske kan regne ud, ligegyldig. Den må gerne være i samme størrelse som en samojed, eller ihvertfald så de kan lege sammen uden at størrelsen giver problemer. Aktivitetsniveau må også gerne ligne samojedens, da de jo skal luftes sammen. Drømmescenariet er, at vi bor på landet så de kan boltre sig på et stort udendørsområde.

Jeg vil gerne have en hund, jeg kan træne lydighed og agility med, på lidt højere niveau end bare hjemme-hygge-træning. Altså gerne en lidt mere pleasende race en samojeden.

Jeg håber I kan hjælpe mig med forslag til en race, der vil passe godt hertil. Som sagt er det ikke relevant endnu, men det er rart nok at forberede sig lidt og have god tid til at undersøge racerne og evt. besøge opdrættere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hunderace?
  • #1   14. jan 2014 Hvad med collie?


  • #3   14. jan 2014 Jeg vil også sige colli eller bordercolli eller belgisk hyrdehund pas på med 2 tæver

  • Marlene A
    Marlene A Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 6
    #4   14. jan 2014 jeg tænker belgisk hyrdehund, da de er yderst trænbare..... hvilken af de tre slags er vist mest en smagssag.

  • #5   14. jan 2014 Men kræver en BC ikke helt vildt meget motion og aktivering?

    Og nå ja, den skal helst ikke være egetkønsaggressiv. :o)


  • #6   14. jan 2014 Bearded Collie

  • #7   14. jan 2014 Finsk Hyrdehund? Jeg har ikke æren af at kende nogen, men er selv blevet rigtig hooked på den race, og den lyder da også til at kunne opfylde de ting du nævner smiley



  • #8   14. jan 2014 Finsk hyrdehund kunne helt sikkert være en idé. :o)

  • #9   14. jan 2014 En samojede kræver jo også rigtig meget motion, så mon ikke bordercollien passer fint ind der?

  • #10   14. jan 2014 "Lidt højere niveau end hjemme hygge træning "

    Har du ambitioner om at stå på skamlen ved konkurrencer.. Deltage i DM osv ?
    Eller skal det være gå til træning og evt konkurrencer, men ikke nødvendigvis for at tage pokaler med hjem hver gang ?


  • #11   14. jan 2014 Uanset hvilken race du vælger, så vær obs på at der i flere racer er forskellige linier, hvor nogle har gode brugs egenskaber og andre er flotte til udstilling.
    Vær også obs på at sindet kan være ret forskelligt afhængigt af om det er brugs eller udstillingslinier

    Umiddelbart så tænker jeg at en collie af klassiske(brugs) linier kunne være en mulighed.

    Jeg tror at en border collie eller belgisk hyrdehund er at skyde over målet ( de kan også være nogle stride kramper )


  • #12   14. jan 2014 Calule - Jeg synes nu ikke umiddelbart at en samojed kræver samme mængde motion som hvad jeg har indtryk af at en BC gør. Men det kan være, at jeg tager fejl. :o) Man plejer at sige at samojeden har middel motionsniveau mens BC har højt motionsniveau. :o) De samojeder jeg kender bliver rigeligt motioneret af almindelig daglig træning (ikke en hel masse) og at boltre sig på store områder. Hvis en BC kan 'nøjes' med det, så vil den sikkert passe ind. :o)

    Ib - Jeg har i første omgang ingen intentioner om DM osv. da jeg stadig er helt ny i det. Men ja, gå til træning og evt. konkurrencer, uden nødvendigvis at tage pokaler hver gang, passer meget fint. :o)


  • #13   14. jan 2014 Så synes jeg collie er et bud på en race du kan kigge nærmere på.
    Eller labrador ( men collien er nu flottere smiley )


  • #15   14. jan 2014 Kan Finsk Lapphund være en ide? Den er godt nok lidt mindre, men aktivitetsbehovet og legemønsteret er næsten det samme.. Mht. lydighed og agility er det "bare" at finde en hvalp efter renvallar-linjerne, der generelt er mere "sporty" og fører-fokuserede..

  • #16   14. jan 2014 Alle de steder jeg har læst om samojeden står der den har et højt aktivitetsniveau smiley

  • #17   14. jan 2014 tolleren ville umiddelbart heller ikke være et skævt bud, men det kommer an på om du er til den form for temperament

  • #18   14. jan 2014 Appenzeller sennenhund kunne måske også være et bud

  • #19   14. jan 2014 Emma - Tak for forklaringen. :o) Jeg har altid været vild med BC, men har været lidt afskrækket af historier om, at den skal aktiveres helt vildt. :o) Men rart at høre, at det ikke nødvendigvis er tilfældet. Så kommer den tilbage på listen.

    Calule - Det skal jeg ikke kunne sige, men det er ikke det indtryk jeg har fået. På DKK er BC fx under højt aktivitetsniveau, mens samojeden er under mellem aktivitetsniveau. Jeg har også altid læst, at en BC kræver meget motion og aktivering, men det er ikke min erfaring at samojeden kræver så meget. Men jeg kender ikke rigtig nogen BC, så jeg har ingen erfaringer med det, så skal heller ikke kunne sige, om den afviger fra racebeskrivelsen. :o)

    Melanie - Finsk Lapphund kunne klart være en mulighed. Den har jeg også haft i tankerne før. :o)

    KD - Toller kunne måske også være en mulighed. Appenzeller sennenhund kender jeg ikke til, men det vil jeg lige undersøge nærmere. :o)


  • #20   14. jan 2014 Stor puddel.
    Pudlerne er også super til lydighed, inden border collies "blev moderne" var de fleste lydighedskonkurrencer spækket med pudler smiley


  • #24   14. jan 2014 Puddel har været i tankerne, men da min mor havde en puddel som barn, som hun stadig savner meget, er jeg lidt tilbageholdene overfor det. Ved at hun vil have det skidt med det. :o(

    Ejer af - Det gør den ja. Nu kender jeg ikke så meget til Bearded Collie, men jeg synes den ser ud til at have en noget mere krævende pelspleje end samojeden har. Jeg bliver bestemt ikke afskrækket af pelspleje, men jeg tror at fx islandsk hyrdehund som du nævner, er meget mere mig i pelsen. Islandsk hyrdehund ligger også i forvejen meget højt på listen, da min kæreste er vild med racen, eftersom han kommer fra Island (eller hans mor gør).


  • #25   15. jan 2014 Hvad med en Lagotto?

  • #26   15. jan 2014 Hvad med en Toller

  • #28   15. jan 2014 En lagotto tror jeg ikke lige er mig, mht. udseende og pelstype. :o)

    Jeg vil fortsat overveje Bearded collie, men den er nok ikke højest på listen. :o)

    Det må også gerne være en hund, der også kan egne sig til udstillinger.


  • #29   15. jan 2014 Portugisisk vandhund ?

  • #31   17. jan 2014 Emma - Hvad er det der gør, at det lyder til det? :o)

    Men BC er klart en af mine favoritracer, og har altid været det! :o)


  • #34   17. jan 2014 En collie elsker at arbejde med alt sammen med sin ejer. Så er den noget af det mest rolige familiehund man kan ønske sig. Det skal vel først og fremmest være en race der passer med den du har nu og familien, alt andet er jo en plus smiley Jeg har altid haft kun tæver, har ALDRIG oplevet problemer mellem nogen af mine. Jeg har pt 3 tæve, men har haft 4 på et tidspunkt, og passer mange forskellige racer, som også er tæver. De bor alle under samme tag inde hos os, har nogen gange været oppe på 8 stk smiley Liv og glade dage og et møjbeskidt hus smiley

  • #35   17. jan 2014 Emma - Det er jeg glad for at høre. :o) Har bare altid været lidt 'nervøs' for, om jeg kan aktivere den nok, men det lyder ikke til at være så slemt, som folk gør det til. :o)

    Marianne - Åh det lyder skønt, med alle de hunde! smiley Men hvordan er pelsplejen på en Collie? Er pelsen svær at rede igennem?


  • #36   17. jan 2014 Nej overhovedet ikke.....jeg bruger en plastikkarm, så er jeg sikker på at jeg kommer i bund og det gør ikke ondt i hundens hud. Du er meget velkommen til at møde Maggie, hun er bare så dejlig smiley

  • #37   17. jan 2014 Marianne - Okay :o) Collien står også højt på listen, især efter jeg så dem til en udstilling i Aars sidste år.
    Hvor aktive er de?


  • #38   17. jan 2014 Colliepels....
    Det kommer meget an på hvilke linier hunden er af.
    En meget moderne linie giver hunde med en enorm mængde pels og deraf også mere omfattende pelspleje end en collie af klassiske linier.

    Jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med, men jeg synes min har en meget tæt pels med underuld i mængder så man virkelig skal kæmme og holde til siden hvis man skal have et glimt af huden.
    Jeg sætter mindst en time af mindst en gang om ugen til at børste ham igennem.
    De øvrige dage er det lige 10 minutter med en børste og en grovtandet kam til det fine hår bag ørerne.. Det har nemlig tendens til at filtre.

    Andre siger at det er rigelig fint med en hurtig omgag børstning hver 2. uge.


  • #39   17. jan 2014 Så lyder det meget som ved samojeden. :o)
    Den børster vi dog ikke dagligt, men omkring 1 time om ugen.


  • #40   17. jan 2014 CTS....De collier jeg har/ har haft og kender.....de er lige så aktive som du vil ha det smiley Maggie elsker at træne lydighed, men elsker lige så meget at være med, når jeg er nede ved kaninerne. Hver morgen løber hun ned til løbegårderne, der har jeg 3 franske vædder til at gå, så skal de ha en morgenkys. Maggie kunne ligge i ske i sofaen hele dagen smiley Da hun var hvalp, var hun ualmindelig rolig, harmonisk, overbærende, accepterede alt og alle, det gør hun stadig. Men sådan har alle mine collier været. En collie er som voks, du kan forme den som du vil smiley

    profilbillede
  • #41   17. jan 2014 Marianne - Det lyder lige som noget for mig. :o)
    Det er sjovt at være aktiv med dem, men nogle gange vil man også bare gerne slappe af, uden at hundene kravler på væggene. :o)


  • #42   17. jan 2014 Jeg ville blive tosset i hovedet, hvis jeg havde en hund der var konstant aktiv. Når der kommer gæster, om hun kender dem eller ej, skal hun op i sofaen og putte, give krammer. Hun er en god terapi hund, hun kan mærke hvis nogen har brug for ekstra omsorg. Hun vil være super god som besøgsven smiley

  • #43   17. jan 2014 Hun lyder helt som den samojed (Chessie) vi/mine forældre har nu. :o)

    Hun er også meget omsorgsfuld og putteglad. Vores træner vil gerne have hende i uddannelse til terapihund og støttehund, pga. hendes temperament. Det er præcis sådan en hund, jeg gerne vil have, så måske er det Collien jeg skal kigge lidt efter, når den tid kommer. :o)

    Er det normalt, at collien er som din Maggie er, eller er hun enestående på det punkt? :o)


  • #44   17. jan 2014 En collie har et utrolig mildt og blødt sind, det skal man altid huske på. Man må ikke være hård ved den eller bruge en hård stemme, det gælder hele dens liv.Derfor har jeg også gjort mere ud af at mine hunde skal være rolige,at der skal være ro og harmoni i flokken. Når jeg har fået en hvalp, eller selv har haft hvalpe, afleder jeg istedetfor skæld ud....hver gang...hver dag og ved dem alle. Istedetfor masse trænning, bruger jeg mere kontaktøvelser, iro øvelser, massage og selvtillids øvelser. Derfor lægger mine tæver på lige plan med hinanden, ingen prøver hinanden af, på noget tidspunkt, fordi de hviler i sig selv. Derfor acceptere de også andre tæver i deres hjem smiley Så ud fra mine erfaringer med collier, så ja de er alle som Maggie, men selvføldig er Maggie den bedste smiley Men husk vi har alle vores måde at ha hunde på, jeg har fundet min måde....

  • #45   17. jan 2014 Mange tak for din forklaring. :o) Collien lyder til at være en utrolig dejlig hund, der passer lige til mig.
    Den lyder til at minde meget om samojeden, så mon ikke de to vil passe godt sammen. :o)


  • #47   18. jan 2014 Ejer af den dejligste BC...Hold da op, jeg blev helt rørt over din beskrivelse smiley Du skal da igang med at skrive nye Lassie film smiley Min kære mand vil utrolig gerne ha en BC, vi er faktisk begge vilde med racen smiley Han er bare ikke typen der vil træne en hund, det er mere skovture eller hygge med sin piger i sofaen smiley Men i år skal jeg ha en collie mere, så mine antenner er allerede ude.....

  • #50   19. jan 2014 Emma - Tak for dine uddybende svar. :o) Der er stadig lang tid til - vi har hverken hus eller hund nr. 1, så der er god tid til at undersøge, overveje, besøge osv.

    Det lyder som om, at begge racer kunne være noget for mig, på hver sin måde. Jeg har bare altid haft en helt andet opfattelse af BC'en end det der forklares her, så jeg er lidt i syv sind. Men jeg må ud og besøge en masse forskellige hunde af racerne, og så vurdere hvad der passer bedst til os, når det bliver aktuelt.

    Igen mange tak for tilbuddet, det kunne sagtens blive aktuelt, hvis du kommer i nærheden af os eller jeg kommer i nærheden af dig. :o)


  • #57   19. jan 2014 Jeg synes det er så dejligt at høre, når nogen skriver, at de virkelig har fundet den rette race for dem smiley Det er sød musik i mine øre....Jeg er sikker på at hvis man har en super harmonisk, dejlig, kan med alle, den bedste af alle....en collie. og BC der er fuldstændig på samme måde, så tror jeg vi har 2 racer som er meget ens smiley En Kærlig familiehund smiley Det kan ikke undgåes, at vi har forskellige erfaringer og oplevelser med collien og BC sådan vil det jo være med alle racer. Vi har jo ikke fået vores hunde, fra samme sted, så selvføldig vil hundene være forskellige...."heldigvis" Men pøj pøj til TS når jagten går ind smiley Ejer af....Måske du kan anbefalde nogle gode kenneler, som skal ha et besøg smiley

Kommentér på:
Hvilken hunderace?

Annonce