780 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Kastration af ældre hund go/no go? Kastration af ældre hund go/no go?

Jeg har jo min chihuahua dreng på 10, og jeg overvejer at få ham kastreret. Udelukkende fordi jeg også har to tæver hvor den ene er hans datter og vil ikke risikere at der kommer hvalpe (igen) og slet ikke med hans egen. Og synes det er nemmere at få ordnet ham frem for to piger, er lidt af en pylremor så er ikke så glad for det med narkose..

Men er det helt åndssvagt at få ham kastreret når han er så gammel? Jeg forventer ikke at ham ændrer sig, kun at han ikke kan lave hvalpe. Er sådan i vildrede, man hører jo så meget dårligt om det med at kastrere..

Håber i kan hjælpe mig lidt med råd og vejledning.. Hvis det er helt hen i vejret bliver han selvfølgelig ikke kastreret, men har brug for nogle der kan se objektivt på de. .

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kastration af ældre hund go/no go?
  • #1   29. sep 2014 tja, i princippet burde der ikke være problemer i at kastrere trods alderen. Men ikke at forvente ændringer i hunden er nok lidt optimistisk.

Personligt havde jeg nok valgt at lade det "gå ud over" tæverne istedet, fordi jeg synes det har så mange flere fordele for en tæve (i forhold til forebyggelse af sygdomme).

• #2   29. sep 2014 Hvilke ændringer tror du man kan forvente?

• #4   29. sep 2014 Jeg tror gevinsten ved at få neutraliseret tæverne er langt større end ved kastration af hannen.

Hvad angår ændringer, så er det lidt et lotteri - det er jo helt grundliggende kemi, der ændres, så noget sker der jo.

Husk i øvrigt at de skal være adskilt under løbetiderne alligevel - en så moden hanhund holder sjældent op med at parre løbske tæver og det er det rene overgreb, IMO.

• #6   29. sep 2014 Nu spørger jeg nok dumt.. Men hvorfor skal de stadig være adskilt under løbetider? Er det fordi han stadig bliver "kulret" eller?

Kemisk kastration er jeg ikke tryg ved, har hørt der kan være nogle trælse bivirkninger..

Hvad forebygger man ved at sterilisere tæverne?

• #7   29. sep 2014 Der er jo "småting" som et sænket stofskifte (fornuftig fodring og motion kan afhjælpe problemerne i den forbindelse) og pelsforandringer (herunder at de kan få enorme mængder underuld)

Mentalt er det svært at gætte på hvad resultatet bliver. Nogen forandrer sig ikke, andre gør.

Jeg er ikke som sådan imod kastration -men det er lidt naivt at tro at man kan ændre så drastisk på hormonerne, og så ikke forvente at det får nogen indflydelse på hunden overhovedet

• #8   29. sep 2014 Nogen hanhunde kan stadig parre efter kastration. Der kommer self ikke hvalpe ud af det, men det er ikke hensigtsmæssigt at de får lov at parre alligevel, så har man sådan en hanhund skal de fortsat holdes adskilt.

Ved sterillisering udelukker man muligheden for livmoderbetændelse og livmoderkræft samt mindsker risikoen for brystkræft (sidstnævnte afhænger så lidt af hvor sent man sterilliserer, jo senere man gør det, jo mindre er effekten)

• #10   29. sep 2014 Altså jeg vidste godt at pelsen og vægten var noget der ændrer sig, det var mest hans adfærd jeg ikke regnede med det havde nogen effekt på som sådan.. Han er jo 10 så tænkte at han stadig ville være glad for damer når de er i løb osv..

Okay, men hvis de stadig bliver holdt adskilt og der sker en upser så er det jo smart nok at der trods alt ikke kan komme hvalpe ud af det tænker jeg..

Men ja, vil da kraftigt overveje at få tæverne neutraliseret i stedet.. Er det bedst at gøre det efter en løbetid eller hvordan?

• #13   29. sep 2014 jeg ville så have bekymringer ved at lægge så gammel en hund i narkose "bare fordi" ...

• #15   29. sep 2014 Generelt anbefales det at man sterilliserer sådan ca midt mellem to løbetider. I hvert fald bør man vente til løbetiden er godt overstået og tæven er tilbage ved sit normale selv igen.

Testosteron-niveau i hanhunden bestemmer jo ikke kun hvor dameglad den er. Det har betydning for en lang række ting. F.eks. kan man ved en usikker hund risikerer at den bliver endnu mere usikker, hvis man fjerner testosteron-produktionen, så sådan en hund ville jeg være særdeles varsom med at kastrere.
    Hormoner er ikke helt ligegyldige, så man bør ikke bare uden videre kastrere, man bør altså grundigt overveje mulige konsekvenser, inden man beslutter sig

• #16   29. sep 2014 Tusind tak Michelle og jer andre. Det var en masse brugbare råd og jeg vil helt sikkert lige tænke det hele igennem en ekstra gang og få hørt dyrlægen med hensyn til sterilisation i stedet.. Må hellere os lige få læst mere op på det med hormoner smiley

• #17   30. sep 2014 Han kan sagtens hoppe på tæverne, selvom han er kastreret. Min den ene blev grundet sygdom kastreret, da han var under et år, og han har aldrig vist interesse for tæver i løbetid, men har dog uheldigvis hængt sammen med en engang forår tilbage.
    Jeg kender flere med samme problem. Især når han er så gammel, er det ikke sikkert, han vil ændre adfærd på det punkt overhovedet.
    En ældre hund kan meget lt f problemer med kontinensen, hvis den bliver kastreret, har jeg ladet mig fortælle, da min veninde ville ha kastreret begge sine (hhv. 8 og 10 år).

• #18   30. sep 2014 Regnede heller ikke med det ville ændre hans adfærd i forhold til tæver i løbetid, det er han "for gammel" til.. Men bare det at hvis nu jeg dummede mig igen, så ville der ikke kunne komme hvalpe. Ville blive rigtig ked af det hvis han hoppede på sin egen datter og hun skulle udsættes for en abortsprøjte fordi jeg har været uansvarlig..

• #19   30. sep 2014 Tænker lidt at det faktisk ikke er så svært endda at forhindre uheld. Jeg har selv både han og tæve. Sidstnævnte er pt i løbetid. Jeg er så så heldig at mine forældre gerne passer når hun er højløbsk, men fordi de bygger pt, har jeg trukket den lidt længe denne gang, før Reiki blev sendt på ferie. Og ja, det giver lidt stresset hanhund, men de er jo adskilt, så uheld sker ikke.
    Jeg har et børnegitter der adskiller når jeg er hjemme, og når jeg tager afsted, så bliver døren yderligere lukket og låst imellem dem (det ER hørt før at hanhunde har parret gennem et gitter, så better safe than sorry)

Gåture kommer de fortsat på sammen, det kræver så bare at de begge holdes i snor, og så får de begge behørig besked på at gå på hver deres side af mig. Det tog lidt opdragelse i begyndelsen, fordi Reiki altså insisterede på at tæve i løb trumfede min kommando, men han har fået det lært.

Uheld er jeg ikke bekymret for, men lidt besværligt er det da.

Nu skal man self ikke male fanden på væggen, en kastration går jo heldigvis oftest uden de store problemer, men det er bare vigtigt at man faktisk overvejer de mulige konsekvenser og om man kan leve med dem, inden man kastrerer, det kan jo ikke gøres om.

• #20   30. sep 2014 Nej, det er ikke svært.. og synes heller ikke det er så besværligt igen, men har også været vant til det længe.. Har også børnegitter i hjemmet, men ikke mulighed for pasning.. Egentlig har jeg aldrig tænkt så meget over det, for det har jo "bare" været sådan altid. Men nu hvor den Bette er kommet i løbetid og med tanke på sidste uheld hvor hun kom til, ja så kredser tankerne meget om det..

Kommentér på:
Kastration af ældre hund go/no go?

Annonce