Kastration af ældre hund go/no go? Kastration af ældre hund go/no go?
Jeg har jo min chihuahua dreng på 10, og jeg overvejer at få ham kastreret. Udelukkende fordi jeg også har to tæver hvor den ene er hans datter og vil ikke risikere at der kommer hvalpe (igen) og slet ikke med hans egen. Og synes det er nemmere at få ordnet ham frem for to piger, er lidt af en pylremor så er ikke så glad for det med narkose..
Men er det helt åndssvagt at få ham kastreret når han er så gammel? Jeg forventer ikke at ham ændrer sig, kun at han ikke kan lave hvalpe. Er sådan i vildrede, man hører jo så meget dårligt om det med at kastrere..
Håber i kan hjælpe mig lidt med råd og vejledning.. Hvis det er helt hen i vejret bliver han selvfølgelig ikke kastreret, men har brug for nogle der kan se objektivt på de. .
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Personligt havde jeg nok valgt at lade det "gå ud over" tæverne istedet, fordi jeg synes det har så mange flere fordele for en tæve (i forhold til forebyggelse af sygdomme).
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 7 Emner: 91 Svar: 2.808
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Hvad angår ændringer, så er det lidt et lotteri - det er jo helt grundliggende kemi, der ændres, så noget sker der jo.
Husk i øvrigt at de skal være adskilt under løbetiderne alligevel - en så moden hanhund holder sjældent op med at parre løbske tæver og det er det rene overgreb, IMO.
maj 2007
Kemisk kastration er jeg ikke tryg ved, har hørt der kan være nogle trælse bivirkninger..
Hvad forebygger man ved at sterilisere tæverne?
jan 2007
Mentalt er det svært at gætte på hvad resultatet bliver. Nogen forandrer sig ikke, andre gør.
Jeg er ikke som sådan imod kastration -men det er lidt naivt at tro at man kan ændre så drastisk på hormonerne, og så ikke forvente at det får nogen indflydelse på hunden overhovedet
jan 2007
Ved sterillisering udelukker man muligheden for livmoderbetændelse og livmoderkræft samt mindsker risikoen for brystkræft (sidstnævnte afhænger så lidt af hvor sent man sterilliserer, jo senere man gør det, jo mindre er effekten)
maj 2007
Okay, men hvis de stadig bliver holdt adskilt og der sker en upser så er det jo smart nok at der trods alt ikke kan komme hvalpe ud af det tænker jeg..
Men ja, vil da kraftigt overveje at få tæverne neutraliseret i stedet.. Er det bedst at gøre det efter en løbetid eller hvordan?
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 241 Svar: 9.474
jan 2007
Testosteron-niveau i hanhunden bestemmer jo ikke kun hvor dameglad den er. Det har betydning for en lang række ting. F.eks. kan man ved en usikker hund risikerer at den bliver endnu mere usikker, hvis man fjerner testosteron-produktionen, så sådan en hund ville jeg være særdeles varsom med at kastrere.
Hormoner er ikke helt ligegyldige, så man bør ikke bare uden videre kastrere, man bør altså grundigt overveje mulige konsekvenser, inden man beslutter sig
maj 2007
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 998
Jeg kender flere med samme problem. Især når han er så gammel, er det ikke sikkert, han vil ændre adfærd på det punkt overhovedet.
En ældre hund kan meget lt f problemer med kontinensen, hvis den bliver kastreret, har jeg ladet mig fortælle, da min veninde ville ha kastreret begge sine (hhv. 8 og 10 år).
maj 2007
jan 2007
Jeg har et børnegitter der adskiller når jeg er hjemme, og når jeg tager afsted, så bliver døren yderligere lukket og låst imellem dem (det ER hørt før at hanhunde har parret gennem et gitter, så better safe than sorry)
Gåture kommer de fortsat på sammen, det kræver så bare at de begge holdes i snor, og så får de begge behørig besked på at gå på hver deres side af mig. Det tog lidt opdragelse i begyndelsen, fordi Reiki altså insisterede på at tæve i løb trumfede min kommando, men han har fået det lært.
Uheld er jeg ikke bekymret for, men lidt besværligt er det da.
Nu skal man self ikke male fanden på væggen, en kastration går jo heldigvis oftest uden de store problemer, men det er bare vigtigt at man faktisk overvejer de mulige konsekvenser og om man kan leve med dem, inden man kastrerer, det kan jo ikke gøres om.
maj 2007
Kastration af ældre hund go/no go?