Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stor eller lille hund fordele/ulemper
  • #1   27. nov 2014 Det kommer da helt an på race?

• #2   27. nov 2014 Som mette skriver

• #3   27. nov 2014 Det kommer vel også an på hvad man personligt er til, ens boligforhold, hvad man ønsker af en hund osv. Så man kan jo ikke svare sådan generelt, men hvad man selv syntes.

• #4   27. nov 2014 Enig med de andre Jeg har både en stor hund og en lille hund
    Nu hvor jeg er flyttet i noget mindre, kan jeg godt se at det er noget nemmere at ha en lille hund En stor hund kræver lidt mere plads

• #5   27. nov 2014 Fordele med lille hund (under 11kg i min optik):
    -Str. gør den nem at have med næsten alle vegne, velkommen næsten alle vegne
    -Billig at fodre på
    -Nemmere at have i møblerne
    -Gratis i offentlig transport (når den kan være i taske)
    -Billigere at købe ting til - ofte er str. større dyrere med dækkener, halsbånd, etc.
    -Den kan nå mindre - kommer ikke lige PUF op på bordet og stjæler stegen,
    -Ryder ikke lige kaffebordet med en logrende hale smiley
    -Nemmere at bære op ad trapperne mens den er lille
    -Savler ikke (det gør alle store hunde heller ikke, men de små gør godt nok sjældent)

Bagdele smiley
    -Sindsygt besværligt at lære at gå plads, da man konsekvent skal bukke sig for at guffe vuffi
    -Sværere at købe stort ind mht. foder, da det tager en krig at komme igennem 3x12kg foder smiley
    -Knap så skræmmende, hvis man bliver overfaldet..

Tja.. Tror ikke jeg kan komme på mere..
    Og ja, jeg er totalt FOR lille hund smiley (men syntes da også de store er søde)

• nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #6   27. nov 2014 Glemte lige at skrive, at det bare er sådan et lidt for sjov "hygge-indlæg".. Ville bare høre hvad man er til. Altså om man er til de store eller små racer, og om hvorfor smiley

• #7   27. nov 2014 Enig med A S En stor hund sviner også mere end en lille hund
    En stor hund kræver mere motion og aktivering end en lille hund smiley

• #8   27. nov 2014 Jeg er både til store hunde og små hunde smiley

• #10   27. nov 2014 Jamen så sådan for hyggens skyld kan jeg bedst lide store hunde
    Men har desværre kun små

• #11   27. nov 2014 Jeg må sige jeg er til hunde ....ville elske at prøve at have en Irsk Ulvehund ...

Men det er bare så meget mere praktisk på mange måder at have en lille hund A-S skrev det så godt....

Og så vil jeg sige at vi passede for nogen tid siden venners Golden, hun er en dejlig hund, men fik da bekræftet at den fylder for meget, halen fejer over bordet og hun virker bare mere voldsom at have alene grundet størrelsen...

Og ja så har vi helst vores med hvor som helst, og så på ferier, så i en bil med bagage til 2 uger, så fylder de mindre ...

Personlighedsmæssigt er skotten så nok ikke en lille hund, det mener den i hvert fald ikke selv ...

• #12   27. nov 2014 Jeg er mest til de små hunde, eller gigant racerne. Ment at jeg f.eks er fuldstædngi skudt i den irske ulvehund, men rent størrelsesmæssigt osv, fungere så stor en hund bare ikke i vores hjem.

Så vi vil nok altid holde os til de mindre hunde, og vil altid have mindst en dværgpinscher i huset.

Bla. pga. størrelsen på huset, måden huset er indrettet på osv. At den er nem at have med rundt, er ikke noget jeg vælger hund udfra, da vores hunde oftest er alene hjemme, hvis vi skal et eller andet, så det er for mig ligegyldigt. Ozzy vores "store" hund, er også for stor til at have med i en taske , men altså det er nu ikke noget der betyder det store, skal vi til dyrlæge får vi bare nogen med bil til at køre os smiley

Det er egentlig ikke kun pga. selve størrelsen, men de fleste hunde jeg kunne se mig selv eje, de er bare i den mindre ende af skalaen, og så er der lige få der er kæmpe, men som jeg ikke ser som en mulighed.

• nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #14   27. nov 2014 Pia K - Som skrevet før, er det bare et hyggeindlæg, det er ikke ment til, at jeg skal finde en hunderace eller noget.

Selv er jeg også lidt til begge dele. De små racer er nok mere praktiske og have med rundt, men jeg kan godt lide, at de større racer er mere 'robuste' og at man ligesom kan kæle dem lidt bag ørene, uden at man skal bukke sig smiley haha

• #15   27. nov 2014 Pia hvorfor skriver du at en Løwchen ikke går 6-10 km..?

• #17   27. nov 2014 Hvis jeg en dag fik tid til at gå meget op i hundetræning, ville jeg anskaffe mig en større hund til, alene af den grund, at det i høj grad er min opfattelse, at det er nemmere at træne med en større hund. Rent praktiske årsager, jeg ville ikke købe en hyrdehund, men bare en hund, som er nemmere at guffe og nemmere at holde kontakt med, simpelthen fordi den er større smiley

• #18   27. nov 2014 Jeg synes bedst om min lille gravhund smiley men hvis og når jeg får andre hunde engang,så står den irske ulvehund øverst på ønskelisten..det har jeg både hus og have og plads til og tid..og ellers ville jeg også elske at have en boston terrier rendende smiley

• #19   27. nov 2014 Sorry for offtopic, men jeg sidder altså og krummer lidt tæer, hver gang ordet "guffer" eller " guffe hunden" dukker op herinde. I mine øjne er det noget helt andet, så det virker så forkert, ahahahahahahaha.

• #21   27. nov 2014 ARJ!!! smiley Jaja! Sådan er der jo NOGEN der tænker! Andre har jo klart(!) en renere tankegang! smiley Men nu er det nu engang sådan min træner kalder det smiley Så det gør jeg også, da jeg ikke har nogen selvstændig tankegang åbenbart smiley

• #22   27. nov 2014 Er det ikke mærkeligt .Første gang jeg var ved dr.lægen med min lille hund ,sagde han til mig Nå er du blevet så gammel nu smiley

• #23   27. nov 2014 Gad vide hvad min træner egentlig mener, når hun siger det.. smiley

smiley

• #24   27. nov 2014 A-S : Haha, det er jo heller ikke fordi jeg tror at folk gør noget klamt med deres hund, ordet virker bare så forkert i mit hoved i forbindelse med hunde smiley

Jeg er kommet til at sige det få gange, og jeg får det altid underligt bagefter, fordi det i mit hoved bare virker så forkert i forbindelse med hunde, selvom jeg jo godt ved at der ikke er noget seksuelt i det smiley

• #25   27. nov 2014 Ej undskyld. Jeg er nok temmelig blondineblank,jeg er med på det rikke siger med "guffer" smiley men hvad betyder det at guffe hunden?? smiley

• #27   27. nov 2014 Bugsy- den del var jeg med på smiley a-s skrev at hun ville have en hund der var nemmere at guffe smiley

• #28   27. nov 2014 Største ulempe ved den lille er at de eeeelsker deres fine stemme, og desværre er det sådan at de trækkes for at udfolde deres fine stemmer i mange Rally, HTM og freestyle smiley

Og så har jeg engang set en rottweiler som fik 100 point ved en rally konkurrence selvom den havde hele snotten ved førers hånd og blev 100% guidet med hånden, det kan man sgu ikke med en lille hund, ved mindre du er på højde med en 11 årig.

• #31   27. nov 2014 @ Buch ... ikke alle små hunde har "fine" stemmer mine har ikke...

mht. til gåture (laangt oppe) så kan mine fint tage en tur på 8-10 km, så de er robuste.

• #35   27. nov 2014 Personligt ville min ryg slet ikke kunne klare en lille hund smiley Forstået på den måde, at hvis jeg skulle bukke mig ned og give godbidder hver gang under træning ville min ryg ret hurtigt sige stop smiley

Har en mellem hund (Aussie)

Det er, som de andre skriver, hvad man er til og hvilket miljø man kan tilbyde den smiley

• #37   27. nov 2014 En lille fordel må dog være at den lille ikke formår at hive ejeren flere meter når de pludselig spotter en kat/egern/lækker-tæve smiley

• #39   27. nov 2014 Buch : Det du nævner er for mig også klart en fordel, for jeg tror ikke at jeg ville kunne holde en stor hund, hvis den bare pludselig ville FREM. Nu er Ozzy ikke lille lille, han er vel egentlig mellem, men bare hans styrke er altså vild, så tør da slet ikke tænke på en stor hunds styrke.

Mht. til at bukke sig, når man skal klappe hunden/ nusse den, så kan man jo også bare sætte sig ned, eller bede hunden hoppe op i sofaen/på en stol, hvis man er derhjemme. Jeg bukker mig stort set aldrig ned, for at nusse Mailo, det klare vi i sofaen, sengen osv. Når han skal have sele på, så hopper han også selv op i sofaen de fleste gange.

• #40   27. nov 2014 Antager man at hundene er sunde og raske, så er en lille hund billigere i drift og er nemmere at tage med sig.

Store hunde virker nok mere afskrækkende overfor indbrudstyve osv. alene pga. deres størrelse.

Selv får jeg sandsynligvis aldrig en lille hund. Jeg synes da de er søde og nuttede, men vi har katte og jeg kan ikke se fordelen af en lille hund over en kat, katte er noget nemmere at have med at gøre. En lille hund er selvfølgelig noget nemmere at tage med sig og er man helt vild med at gå ture med firbenet følgeskab, så er det som regel også noget nemmere med en hund end en kat.

• #41   27. nov 2014 Altså helt små i chihuahua-størrelsen bryder jeg mig ikke om - min søster boede her en periode med hendes og vi passede ham bl.a. mens hun var i udlandet og besøge familie, ta' ikke fejl, jeg elsker kræet højt smiley Men jeg HADER hvor lille, sart og spinkel racen er - i min optik altså smiley

Kan synes der er nogle kønne individer, især de langhårede - måske fordi de syner af lidt mere? smiley

Men ej, jeg kan ikke ha' dem. De er FOR små!

Ellers kan jeg godt lide små hunde - og jeg har små hunde og det er da lige umiddelbart nok nemmere/billigere at ha' 5 hunde i 6-10kg størrelsen, end i 50-60kg størrelsen, i hvert fald når de alle vil være i sofaen og sengen.

Men, hvis nu der stod frit valg på alle hylder og vi så bort fra alt praktisk og det var 110% hjertets valg - så kom der en bordeaux med hjem smiley 50kg savlende rødt monster smiley

I bund og grund, så er jeg gladest for de store hunde - men nu var livet sådan dengang vi fik den første, at en lille hund passede bedst ind og sådan som vores hus er indrettet, kan jeg også godt se at selvom vi har 179kvm så passer huset bedst til mindre hunde - den dag jeg får mit store hus med mere åbne og store rum og ikke så mange trapper, SÅ skal der altså en stor hund eller 2 til igen! smiley

Indtil da, må jeg nøjes med dem som selv tror de er 100kg kamphund smiley

• #42   27. nov 2014 Jeg har ikke læst de andre svar, men jeg er gået fra gigant hund, til 8 kg's hund. Så her er mine fordele og ulemper! smiley

Fordele ved stor hund:
    - Der er mere "hund" at røre ved, og arbejde med.
    - Det er mere trygt, at gå med en stor hund, end en lille hund.
    - En stor hund bliver ikke bare væk, og man falder bestemt ikke over dem smiley

Ulemper ved stor hund:
    - De sviner mere.
    - De er svære at have med rundt. Fx på besøg.
    - De kan ikke altid komme med offentlig transport.
    - De fylder mere i sengen smiley

Fordele ved lille hund:
    - De kan ikke så nemt vælte en om kuld.
    - De er ikke større end, at man kan samle dem op, hvis der bliver problemer.
    - De er nemme at have med sig rundt.
    - De kan næsten altid komme med offentlig transport.
    - De er billige at fodre på.

Ulemper ved lille hund:
    - Man kommer nemt til at træde på dem.
    - Man (Jeg) har tendens til at pylre mere om dem.
    - Der er ingen "sikkerhed" i at gå med en lille hund.

For mig er der langt flere fordele ved at have en lille hund, end en stor. Men jeg drømmer stadig om at få grand danois igen en dag. smiley

• #43   27. nov 2014 Jeg er faktisk ligeglad. En hund er en hund i mine øjne, og for mig er størrelsen af den ikke så vigtig. Jeg elsker min lille hund, men kunne sagtens se mig selv med en hund af en helt anden størrelse.
    Det vigtigste er sundheden og om jeg kan give den et godt liv.

• #44   27. nov 2014 Jeg er ikke til de helt små hunde. Det har nok noget at gøre med, at vi har en mellemstor hund, og jeg godt kan lide, at hun er robust og fylder (og vejer) lidt alligevel. Sagt på en anden måde kan jeg godt lide, at jeg kan lægge armen på min hund uden at hun får svært ved at trække vejret smiley Jeg tror måske bare det gør hunden mere "virkelig", at jeg virkelig kan mærke at den fylder og vejer en del, i stedet for en lille hund. Men jeg er dog faldet for Sheltien, som liige ligger på grænsen til at jeg synes, det er for lille en hund smiley

• #45   27. nov 2014 Apropos "store" hunde der vil frem, så oplevede jeg her forleden, at Freja havde opsporet et musehul. Og det er altså bare lækkert. Så hun blev lige døv for omverdenen og ville ABSOLUT ikke med - da jeg trak i snoren lagde hun sig fladt ned og trak alt hvad hun kunne i modsatte retning. Og det er overraskende svært at få en 30 kg hund vendt fra et musehul, selv hvis man tager fat i selen og prøver at bære hende væk smiley

• #46   27. nov 2014 Der er fordele og ulemper ved både små og store hunde.

Små hunde : er lettere at transporterer, fylder ikke så meget, men i nogle tilfælde mere larmende end store, skal opdrages nøjagtig lige så meget som store.

Store hunde: fylder mere i hverdagen, måske lidt roligere indendørs, og skal også opdrages.

Jeg tror fordele og ulemper står lige. Man skal se på andre ting: Plads i boligen, tid til aktivering, gåture. Man kan sagtens have en stor hund i en lille bolig, hvis man bruger tid på aktivering, og omvendt skal man ikke have selv en lille hund, hvis lufteturene kun foregår i haven.

• #47   27. nov 2014 Fünke : Det er det jeg mener, for Ozzy laver netop også det nummer ind imellem, hvor han bare VIL en bestemt vej, fordi han har opdaget et eller andet, og er du gal han er stærk, når han virkelig kæmper imod. Da han var omkring 1 år, fik han også væltet mig omkuld, fordi kan pludselig mente han skulle styrte rundt i cirkler omkring mig. Vi gik ovenpå noget sne der havde tøet, og så var frosset igen, så det var hamrende glat.

• #48   27. nov 2014 Rikke: ja, der kan godt nok trækkes til! Sådan er det også, hvis min familie og jeg er i sommerhus med hunden, og jeg så går med hende, mens de andre står udenfor. Dét gider hun ikke - så kravler hun nærmest tilbage og på det tidspunkt kan jeg lige så godt droppe det, for hold da op, man skal bruge alle sine kræfter for bare at holde bæstet på plads i sådan en situation smiley

• #49   27. nov 2014 tja, jeg har altid haft begge dele, men aldrig hund under 10 kg.
    Det har altid været de små hunde i flokken, der har "styret" de store, ville ikke undvære en "lillehund" i flokken.

synes det er mega hyggeligt med små hunde, at de noget nemmere passer ind på skødet, nemme at komme rundt med, lige kan løftes i et snuptag, billige at fodre på osv osv.
    Ulemepen er at de er.. små smiley der er længere ned, de larmer ofte mere end store hunde, og ofte mere hysse.

Jeg er nok mest til større hunde, synes de er nemmere at træne forstået på den måde at man ikke skal så langt ned og kravle GGG, de er nemmere at gå med, der er mere fysisk kontakt, de larmer ikke så meget som mange små gør.

ja, der er mere skidt der kan hænge ved i pelsen og større mudderpoter, ja, de er dyrere at fodre på, ja de fylder i sofa/seng/bil, det er noget hø at slæbe sådan en fætter i bad, hvis fætteren ikke vil.
    Men det er ikke et problem for mig, selv om huset bare er lille.

• #51   27. nov 2014 Fordele ved lille hund:
    - De trækker ikke armen af dig (hvis hunden altså trækker)..
    - De er billige i foder (10 kg holder i 3-4 mdr herhjemme)..
    - De fylder ikke så meget i sofaen og i sengen..
    - De er nemme at have med overalt..
    - De rydder ikke sofabordet med halen..
    - Man skal ikke bruge en skovl for at samle op efter dem..

Kunne finde på mange flere ting.. smiley

Ulemper ved lille hund:
    - På mystisk vis går de ALTID i vejen, så man er ved at skvatte over dem..
    - Der er ikke meget vagthund over dem (come on, hvem bliver bange for 5,8 kg sutsko?)..
    - De har tit en skinger gøen..
    - De er tit signalhund (gør af alt og ingenting)..
    - De ligner tit hvalpe selvom at de er voksne (her kan vi ikke gå en tur uden at der er minimum 1 som lige skal hilse på Afrodithe, for hun er jo så sød en hvalp.. Æhm, hun bliver altså 3 år til maj).. smiley

• #53   27. nov 2014 Bugsy - Hehe, Afrodithe kan også trække så det batter..
    Men det er kun hvis hun ikke har sele på.. smiley

• #55   27. nov 2014 Men det er ikke tilnærmelsesvis så slemt når hun en sjældent gang trækker, som når mine forældres 43 kg hanhund engang i mellem trækker..

For dævlen, der kan jeg sgu ryge på røv og nøgler.. smiley

• #56   27. nov 2014 Vil I låne et par hunde og så står jeg et sted hvor de kan se mig? Skal vi se hvem der kan fræse mest jord op?.......*GG*

Jeg har haft retriever siden 1980........ MEN hvis vi skal have hund igen, må det blive en mindre af slagsen. Ingen af os bliver yngre og vi tænker altså 10-15 år frem når vi køber hund her i huset smiley

Så jeg er, selvom det varer mange mange mange år endnu, på udkig efter afløser-racen......

• #57   27. nov 2014 Jeg elsker alle hunde uanset størrelse . Men personligt er jeg til større hunde som dem jeg har .

• #58   27. nov 2014 Jeg fortrækker store hunde - men den næste blivet lille. Har en mellem størrelse hund nu, og hun er bare ikke særlig god med hunde der er større end hende selv - men hun er rigtig god med mindre hunde.

• #59   27. nov 2014 Jeg foretrækker mellemstr. - store hunde af flere årsager:

- Jeg skal ikke være bange for at falde over den, træde på den eller på anden måde komme til at skade den, når jeg går rundt.
    - Jeg behøver ikke bukke mig langt ned for at belønne, give godbidder, give halsbånd eller sele på.
    - Den kan klare en ordentlig krammer, klap og nussetur
    - Træning og gåture virker for mig mere naturligt, når hunden er i "nåhøjde"
    - En "mini"hund, ville nok have svært ved at hoppe op og ned ad alle trapperne i min lejlighed (en kæmperace vil så også være for stor til mit lille hjem med indendørs trapper)
    - Små hunde er ofte mere gøende end de større, og deres lyd mere irriterende, skinger, synes jeg. (Måske også derfor man oftere bemærker, når små hunde gør?)
    - Større hunde bliver ikke så nemt overfodrede p.g.a. mange godbidder. 30 små bidder under træning, er jo næsten et helt måltid for en chi smiley

Spidshunde, som absolut hører til mine favoritter, har desuden sådan en fin anordning: Oprullet hale - så den netop IKKE rydder sofabordet smiley

Når jeg bliver halvgammel, vil jeg dog nok vælge en lille hund - sandsynligvis en pomser eller kleinspitz - så jeg stadig kan magte den uden at få armene rykket af og tage den med forskellige steder hen, med i bus o.s.v.

• #61   27. nov 2014 Bugsy - Hehe, jeg har bestemt mig for at næste hund bliver større end Afrodithe.. smiley

Savner at kunne klappe hunden på siden UDEN at den vælter.. smiley smiley

Hvordan er Samojedens sind egentligt? smiley

• #63   28. nov 2014 smiley

Det kan jo varierer inden for den enkelte race.. smiley

Min Afrodithe er til tider pænt meget damp barn, men der er ingen bedre og intet bedre end at putte med menneske-mor..
    Hun passer på, eller hun giver da lyd fra sig.. smiley
    Lærenem er hun ikke altid, elsker mennesker, er langt fra stædig osv som standarden siger at de er..
    Men kort sagt er hun en humørbombe uden lige og hun lever slet ikke op til racestandarden..

Min mors Lhasa (Afrodithes mor), er en rolig dame, en ekstremt stor kælepotte, lærenem som en i pokker, kun mistroisk overfor nogle typer fremmede mennesker.. smiley
    Hun lever mere op til standarden end Afrodithe gør..

Og så var der Kato (Afrodithes onkel).. Mistroisk overfor alle fremmede, stædig som jeg ved ikke hvad, lærenem (når det passede ham).. Ja det var som om at det var ham der blev beskrevet i standarden, at den var skrevet om ham.. smiley

Så der er stor forskel på hundene inden for samme race.. smiley

• #64   28. nov 2014 Min hund har både oprullet hale men også, ja, hvad siger man - hængende?? Men selvom hun står med halen oprullet kan jeg love dig for, at den kan rydde sofabordet smiley

Kommentér på:
Stor eller lille hund fordele/ulemper

Annonce