478 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Albusandme
Albusandme
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 244

Albus har hård mave - hjælp! Albus har hård mave - hjælp!

Min 4,5 mnd gamle hvalp har hård mave, sådan seriøst. I morges pev han virkeligt meget da han skulle på toilettet, og hans pøller var hårde og de sidste par kugler(som det heller ikke plejer at være) var stenhårde og havde ligesom sådan nogle slimet uden på. Ja, undskyld den grafiske beskrivelse.

Han har en kødben som han har tygget på i mange dage, men igår nåede han ind til selve benet og lå og gnavede i det, kan det være fordi han har gnavet for længe på det? Det er ikke hans første gnaveben, og han har altså aldrig haft hård mave som nu?

Er der noget jeg kan give ham for at lindre og få ordenligt gang i systemet igen? Tænkte på ris og kylling for at få en masse kulhydrater og kostfibre i ham, men er det kun ved diarré?

Jeg sørger altid for at han drikker nok, og han har ikke drukket mindre end normalt, så det kan næsten ikke være derfor, og vi havde godt nok en nusse dag i sofaen igår, men kastede boldt om aftenen for at han skulle røre sig lidt. Kan det måske være 1 inaktiv dag i kombi med gnaveben?

Gode råd modtages med kyshånd.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Albus har hård mave - hjælp!
  • #1   19. sep 2016 Du har selv givet svarene, både kødbensspisningen, netop fordi han er nået ind til selve knoglen - det giver hård mave ved for store mængder. Men også inaktiviteten.
    Tror ikke du behøver at gøre andet end at tage benet fra ham, og giv ham de i lidt mindre omfang. Hvis han ellers har fået normalt foder, så udligner det hurtigt hårdheden i afføringen og nu har han i hvert fald fået masseret analkirtlerne godt.

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

#2   19. sep 2016 Okay, bliver bare så forskrækket når han står og "skriger" mens han er på toilettet. Men han får noget andet at tygge på i aften, for sure!

• #3   19. sep 2016 Sørg for at han får væske nok. Blød gerne gans tørkost godt op, hvis han får tørkost selvfølgelig;)

• #4   19. sep 2016 Vores hanhund får også ret hård mave når han får for meget ben og selvom vi forsøger at forebygge går det altså skævt nogle gange.

Vi giver en god mængde olie i maden de følgende dage og sørger naturligvis for, at han får rigeligt at drikke (han kan også få hård mave af at spise tørkost uden vand til, han er lidt sart med det).

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

#6   19. sep 2016 Er der noget specielt olie jeg skal give ham, eller er det ligegyldigt om det er f.eks. avokado eller olivenolie?

• #7   19. sep 2016 Det svarer sig ikke at give den de gode og dyre olier lige til det her - der skal bare noget madolie til, så er det godt smiley

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

#8   19. sep 2016 Okay:) Så får han lidt af det til sin aftensmad i aften.

*CH* - Han vejer lidt over 4 kilo, når du siger en god mængde, tror du så en spiseske ville passe til ham?

• #9   19. sep 2016 Lige knap måske.. men noget i den stil..

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

#10   19. sep 2016 Okay, mange tak for svar:) Det prøver vi i aften.

• #12   19. sep 2016 Alt med måde, Pia..

Der er hård mave og så er der hård mave....

• #14   19. sep 2016 Mine hunde skal ikke skrige fordi de har afføring - om det så er over en eller flere dage.
    Det er sgu synd... synes jeg.

Og grunden er for mig ligegyldig. Det er over grænsen.

• #15   19. sep 2016 Enig med CH. Lidt olie i maden. Jeg giver bare rapsolie, og ellers, hvis jeg har det hjemme, lidt vådfoder. Til maven kører som den skal igen.

• #17   19. sep 2016 Her leveres benmåltider jo så ikke over een gang - der kan gå dagevis, hvor hunden sætter sig, rejser sig, sætter sig rejser sig, får en lille knold ud mens han skriger.
    Det giver i øvrigt også diarre...

Vi oplever ikke at olien giver nogen problemer - og optimalt giver vi det samtidig med ben, så det hele glider lidt lettere...

Det er altså ikke altid så enkelt, hunde er forskellige...

• #18   19. sep 2016 Irriterer endetarmen.. jooo... og de hårde knolde laver ridser i samme...

Hverken hård mave eller diarre er ønskværdigt - derfor må det tilstræbes at hunden har god fast afføring, som kan klemme analkirtler uden det medfører smerter for hunden....

Alt andet er noget skidt.

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

#21   19. sep 2016 #20 - google det også lige selv og så det:) Det var egentligt bare et eksempel, har kun raps- og olivenolie derhjemme:)

• #22   19. sep 2016 Jeg er enig med Pia.
    Jeg ville ikke give olie når nu hunden er kommet af med pøllerne.
    Chancen for at de får rigtig tynd mave af olien er for stor.

Når min spiser rigtig meget ben, så får den lidt rå lever ved siden af, det plejer at virke.

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

#25   19. sep 2016 Har lige ringet til dyrlægen bare for en sikkerheds skyld, og hun rådede mig til for eftertiden hvis jeg kan se at han for lige i overkanten med ben at oliere ham en smule. Og at give ham våd skånekost et par dage for at give hans system og bagdel en lille pause:) Men at det lød som om han var kommet af med det, fordi de sidste par kugler ikke udløste hyl.

Holder lige øje med ham i aften, og er selvfølgelig obs på ham og ben for fremtiden, for det var ikke en rar oplevelse for ham. Der skal jeg lige steppe lidt op og tage benet fra ham før han får for meget. smiley

Kommentér på:
Albus har hård mave - hjælp!

Annonce