16.539 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Ondt i maven pga penicillin Ondt i maven pga penicillin

Har lungebetændelse og har fået en penicillin kur på 10 dage af mærket vepicombin Novum 1.000.000 IE (660mg)

Jeg ved godt at penicillin kan være lidt hårdt mod maven -og min mor sagde jeg skulle købe masser af drikke youghurt for jeg kunne nemlig risikere at få ondt i maven...Men For pokker hvor ondt må det lige gøre? jeg har ikke ondt som ved alm. mavepine - jeg har ONDT oppe mellem mave og brystkassen - solar plexus aktivt og det gør så ondt at jeg nogen gange knækker sammen .. samme slags ondt som hvis man har mavesår eller producerer for meget mavesyre- og jeg kan snart ikke udholde tanken om at tage flere af de her piller- men skal altså fortsætte på dem 8 dage endnu smiley

ER det normalt - og ellers hvad gør jeg? Lægen har lukket nu - men man kan jo heller ikk stoppe på en penicillin kur- den skal jo tages færdigt osv

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ondt i maven pga penicillin
  • #1   26. aug 2010 Jeg ville kontakte vagtlægen og forhøre mig.. du skal jo ikke gå og have så ondt i maven i 8 dage endnu...

• #3   26. aug 2010 Ja det lyder som for meget mavesyre, få noget i håndkøb mod mavesyre.. og se om ikke det hjælper.
    Jeg får det sådan hvis jeg spiser ibumetin ( smertestillende) og det kan jeg jo bare lade være med.

• #4   26. aug 2010 syntes du skal kontakte vagtlægen

• #5   26. aug 2010 har du noget med maven i forvejen?

Idag skulle jeg have noget smertestillende mod min ryg.. men dem må jeg ikke få mere pga at tager nexium dagligt mod mavesyre.. hun sagde at de piller jeg plejede at få kunne forværre mine mavesymptomer..

• #6   26. aug 2010 Se så at få ringet til den lægevagt. ellers blir din søs satme sur.....
    og ikke noget med at drikke i weekenden så.
    Ring hvis det blir ved. kys

• #7   26. aug 2010 Får du andet medicin?
    Har du andre problemer med maven?

Når man får en mavetur i forbindelse med en penicillinbehandling, så er et oftest bakterien Clostridium Difficile der er på spil.
    Det er en nasty lille en, og man bliver SÅ dårlig af den.
    Hos raske mennesker regulerer det hele sig selv, når man kommer ud af penicillinen igen - men det er bestemt ikke rart, så længe det står på.

Mennesker med nedsat immunforsvar kan have svært ved at ryste bakterien af sig og må behandles med en af to specifikke antibiotika.

• #8   26. aug 2010 Overvejer lidt om dosis er for høj - får alligevel 2x3 piller dagligt af højeste styrke til voksne- så måske derfor min krop brokker sig lidt..

Hmm jeg havde for et par år siden en periode hvor jeg HVER gang jeg drak alkohol fik samme slags smerte som nu- og var på mavesyre dæmpende medicin..men det er for længst gået væk.. men det er samme smerte jeg har igen nu..
    Syns nu normalt ikk er jeg pivet og ved godt de kan give lidt problemer- men syns godt nok det gør ondt og er ubehageligt.. Jeg tror jeg ringer og spørger vagtlægen når de åbner for en sikkerrheds skyld.

• #9   26. aug 2010 Ud fra de oplysninger ud skriver lyder smerterne for mig til mere at skyldes selve lungebetændelse end Penicillinudløst fordøjelsesproblemer.

Solar plexus smerter og området omkring har yderst sjældent noget med mavesækken eller tarmene at gøre men oftere med luftvejene at gøre ...

Har man ondt i mavesækken har man oftest ondt under ribbenne i venstre side af kroppen og tarmene længere nede.

Synes mere det lyder som pleuritsmerter (de nerver der sidder i lungehinden er belastet pga. betændelsen og det gør ONDT), ses oftest kun ved unge med lungebetændelse ...

Penicillin er kendt for at "smadre maven" men hermed menes sjældent stærke smerter eller smerter overhovedet, der menes tynd mave til eksplosiv diarré ...

Men vagtlægen er selv aldrig en dum idé :o)

• #10   26. aug 2010 Har ingen fordøjelses problemer pænt sagt - så måske du har ret sanne - det er så rart herinde- der er så mange forskellige mennesker der ved alt muligt smiley

• #11   26. aug 2010 Savner: Vi kan jo kun gætte ud fra vores forskellige erfaringen. Er man i tvivl er det altid bedst at kontakte en læge og ellers få en læge til at bekræfte det du hører herinde hvis det giver mening :o)

Pleuritsmerter er MEGET svære at smertedække.
    Hvorfor de oftest kun opstår hos unge ved jeg ikke (har i de 5 år jeg arbejdede på en lungemedicinsk afd. kun set dette ved unge på trods af at antallet af unge med lungebetændelse var mindre end 1/3 af alle tilfælde af lungebetændelserne).

Pamol og Ibumetin kan i dette tilfælde sjældent gøre det, så måske du alligevel skal tjekke med vagtlægen om smertestillende til i nat hvis smerterne er meget slemme?

Problemet er bare at ved en lungebetændelse må du ikke få noget smertestillende der hæmmer vejrtrækningen ...

Lyder IKKE som en just mild lungebetændelse du der er rendt ind i av av.

God bedring :o)

• #12   26. aug 2010 Kan ikke stave i dag. Så læs hvad jeg mener og ikke hvad jeg skriver :o)

• #13   26. aug 2010 Hehe jeg har astma så det er nok min. 10.ende lungebetændelse mindst smiley men det kunne da forklare mine smerter - ser li om det ikk blir bedre - ellers må jeg li prøve med lidt smertestillende.. går sjældent til lægen medmindre det er slemt, så venter lige og ser smiley

tusind tak for det smiley

• #14   26. aug 2010 Ja så kender du turen. Pyh.

God bedring :o)

• #15   26. aug 2010 Som en sidebemærkning, ville jeg nok lige overveje det drikkeyoughurt. Hvis det er det, jeg kender, er det proppet med sukker og gør derfor bestemt ikke noget godt for min mave. Jeg ville spise helt almindelig yuoghurt/A38 uden alt mulig tilsat.

Kommentér på:
Ondt i maven pga penicillin

Annonce