Ondt i maven pga penicillin Ondt i maven pga penicillin
Har lungebetændelse og har fået en penicillin kur på 10 dage af mærket vepicombin Novum 1.000.000 IE (660mg)
Jeg ved godt at penicillin kan være lidt hårdt mod maven -og min mor sagde jeg skulle købe masser af drikke youghurt for jeg kunne nemlig risikere at få ondt i maven...Men For pokker hvor ondt må det lige gøre? jeg har ikke ondt som ved alm. mavepine - jeg har ONDT oppe mellem mave og brystkassen - solar plexus aktivt og det gør så ondt at jeg nogen gange knækker sammen .. samme slags ondt som hvis man har mavesår eller producerer for meget mavesyre- og jeg kan snart ikke udholde tanken om at tage flere af de her piller- men skal altså fortsætte på dem 8 dage endnu
ER det normalt - og ellers hvad gør jeg? Lægen har lukket nu - men man kan jo heller ikk stoppe på en penicillin kur- den skal jo tages færdigt osv
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 248
Jeg får det sådan hvis jeg spiser ibumetin ( smertestillende) og det kan jeg jo bare lade være med.
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 33 Svar: 1.372
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
Idag skulle jeg have noget smertestillende mod min ryg.. men dem må jeg ikke få mere pga at tager nexium dagligt mod mavesyre.. hun sagde at de piller jeg plejede at få kunne forværre mine mavesymptomer..
aug 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 363
og ikke noget med at drikke i weekenden så.
Ring hvis det blir ved. kys
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Har du andre problemer med maven?
Når man får en mavetur i forbindelse med en penicillinbehandling, så er et oftest bakterien Clostridium Difficile der er på spil.
Det er en nasty lille en, og man bliver SÅ dårlig af den.
Hos raske mennesker regulerer det hele sig selv, når man kommer ud af penicillinen igen - men det er bestemt ikke rart, så længe det står på.
Mennesker med nedsat immunforsvar kan have svært ved at ryste bakterien af sig og må behandles med en af to specifikke antibiotika.
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
Hmm jeg havde for et par år siden en periode hvor jeg HVER gang jeg drak alkohol fik samme slags smerte som nu- og var på mavesyre dæmpende medicin..men det er for længst gået væk.. men det er samme smerte jeg har igen nu..
Syns nu normalt ikk er jeg pivet og ved godt de kan give lidt problemer- men syns godt nok det gør ondt og er ubehageligt.. Jeg tror jeg ringer og spørger vagtlægen når de åbner for en sikkerrheds skyld.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
Solar plexus smerter og området omkring har yderst sjældent noget med mavesækken eller tarmene at gøre men oftere med luftvejene at gøre ...
Har man ondt i mavesækken har man oftest ondt under ribbenne i venstre side af kroppen og tarmene længere nede.
Synes mere det lyder som pleuritsmerter (de nerver der sidder i lungehinden er belastet pga. betændelsen og det gør ONDT), ses oftest kun ved unge med lungebetændelse ...
Penicillin er kendt for at "smadre maven" men hermed menes sjældent stærke smerter eller smerter overhovedet, der menes tynd mave til eksplosiv diarré ...
Men vagtlægen er selv aldrig en dum idé :o)
jan 2007
okt 2007
Pleuritsmerter er MEGET svære at smertedække.
Hvorfor de oftest kun opstår hos unge ved jeg ikke (har i de 5 år jeg arbejdede på en lungemedicinsk afd. kun set dette ved unge på trods af at antallet af unge med lungebetændelse var mindre end 1/3 af alle tilfælde af lungebetændelserne).
Pamol og Ibumetin kan i dette tilfælde sjældent gøre det, så måske du alligevel skal tjekke med vagtlægen om smertestillende til i nat hvis smerterne er meget slemme?
Problemet er bare at ved en lungebetændelse må du ikke få noget smertestillende der hæmmer vejrtrækningen ...
Lyder IKKE som en just mild lungebetændelse du der er rendt ind i av av.
God bedring :o)
okt 2007
jan 2007
tusind tak for det
okt 2007
God bedring :o)
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.929
Ondt i maven pga penicillin