Hvad ville i gøre? (Ondt i ryggen, tvivl om beh) Hvad ville i gøre? (Ondt i ryggen, tvivl om beh)
Hej HG.
Historien fortalt kort: I 2001 kørte en dame frontalt ind i mig og jeg lå på sygehuset i 4 dage og fik efterfølgende fysioterapi behandling, af det de kaldte en forstuvet rygsøjle (det er egentlig ikke en diagnose, men måden lægerne bedst kunne beskrive det på) i ca 6 måneder. Jeg gik derefter i mange år uden at mærke symptomer eller problemer i ryggen. Men så for lidt over 4 år siden fik jeg et voldsomt hold i ryggen det samme sted som havde været skadet i 2001. Jeg gik til kiropraktor og fik behandling og (genop)træning af ryggen i et halvt år og har siden haft det godt i ryggen. Men så i august månede vågnede jeg pludselig og havde store smerter samme sted i ryggen, men også i nakken og højre skulder. Jeg tog til samme kiropraktor igen og han løsnede ledene op og jeg kom til kontrol et par gange og smerterne forsvandt. Efter et håndboldstevne i september, havde jeg endnu engang rigtig ondt og tager afsted til kiropraktoren. Han løsner op men det hjælper ikke. I onsdags var jeg så hos ham igen og han siger, at han ikke kan stille en diagnose men mente det endten kom fra den del af ryggen som har været skaddet eller fra skulderen. Han siger så, at han vil sende mig ind til en kollega der kan udføre en særlig (ny) form for manipulation af musklerne. Og hvis det ikke virker, vil han henvise mig til en MR-scanning for at se om jeg har en discusprolaps. Jeg spørger hvad denne behandling koster, det kan han ikke svare på. For det kommer an på hvor mange bahanlinger jeg skal have og hvilken form af den særlige manipulations behandling jeg skal have.
Efter besøget søger jeg lidt på behandlingen og kan se det er noget helt nyt fra USA og at den kiropraktor klinik jeg kommer på er den eneste i danmark der udføre denne form for behandling.
Jeg er meget i tvivl om hvad jeg lige gør, for føler mig lidt som forsøgskanin for denne nye behandling. I mine øre lyder det ulogisk, at jeg skal igennem en behandling, kiropraktoren ikke ved om det vil hjælpe. Derudover synes jeg det virker underligt, når han nu ikke kan stille en diagnose, men alligevel har mistanke om at det kan være en discusprolaps, at jeg så ikke får be- eller afkræftet det først(??). Altså inden han ekspermenterer med en ny slags behandling, han ikke ved om vil gavne. Jeg tænker lidt, hvad nu hvis det er en discusprolaps (eller noget andet), om denne nye behandling så kan skade mere end gavne(??).
Hvad synes i? Er jeg for pernippen?
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 1.295
Sorry det blev lidt langt.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 138
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.015
aug 2009
aug 2009
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Kiopraktorer er IKKE læger ( selvom mange af dem tror de er klogere end dem).
Ved ikke om jeg bare er mærkelig, men kiopraktore er jo lidt ligesom tandlæger, der får penge i kassen hver gang DE mener du skal komme - Jeg stoler ganske enkelt ikke på dem....
Prøv og tænkt hvis han hiver, trækker, knækker, masserer osv i din ryg og det viser sig du har en stor discusprolaps.....
Rigtig god bedring
aug 2009
Mig med den plettede pølse .: Nu er jeg selv tandplejer og arbejder for en tandlæge. Og jeg kan med god samvittghed sige, at jeg aldrig har anbefalet en patient en behandlig der var unødig eller oftere undersøgelser/behandlinger uden grund. Hvis man har det sådan med sin tandlæge, synes jeg man skal skifte tandlæge og få en second opinion. Derudover synes jeg på ingen måde, at tandlæge/tandplejer uddannelsen kan sammenlignes med kiropraktor uddannelsen. Det er heller ikke altid let, at stille en diagnose i mit fag, hvis der ikke ses noget unormalt objekttiv eller på røngten. Men ud fra de symptomer patinten beskriver, kan man stille en tentativ diagnose, altså en slags "muligvis" diagnose. Men derfra også til bare, at forsøge sig frem med forskellige behandlinger er der langt, medmindre patienten har åndsvagt ondt og kan udpege den "skyldige" tand.
feb 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 190 Svar: 1.894
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 138
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Som de øvrige vil jeg advare mod kiropraktik mod rygsmerter, hvor der ikke har været en grundig udredning - og slet ikke efter, at der har været et traume tidligere.
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.314
Ingen fik ellers lov til at røre den den gjorde så ondt og kunne ikke gå ordentlig på mit højre ben gik næsten på tæerne i 2 år før de fandt ud af jeg skulle scannes....
Ikke altid de er så hurtige de læger, men havde/har den førende alternative læge hos mine læger... Nogen gange ville jeg bare ønske de lyttede lidt mere...
Ingen får LOV til at eksperementere med min ryg eller andet....
aug 2009
Hvad ville i gøre? (Ondt i ryggen, tvivl om beh)