2.527 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 93 Svar

Forarget over hjemmeside: Kan arbejde mon betale sig? xD Forarget over hjemmeside: Kan arbejde mon betale sig? xD

Jeg ved ikke om folk herinde allerede kender denne hjemmeside, men jeg har lige opdaget den og er faktisk lidt forarget over at en hjemmeside som denne eksisterer xD

http://kandetbetalesig.dk/#/

Du kan rent faktisk undersøge om det kan betale sig at arbejde? xD Hvem laver sådan en hjemmeside, helt ærligt? xD

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af hul i betonvæg 1.200 kr.
  • Ophæng af gardiner 890 kr.
  • hænge to lamper op 350 kr.
  • Montere lampe 500 kr.
  • Opsætning af tre rullegardiner, en knagerække og hjælp til to døre der binder lidt 1.100 kr.
  • Rengøring sommerhus akut 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forarget over hjemmeside: Kan arbejde mon betale sig? xD
  • #2   17. nov 2015 Jeg ville squ hellere have en hjemmeside som hjalp med med at finde rundt i kontanthjælpen og hvad man har ret til. Jeg synes i hvert fald det er forvirrende. xD

• #3   17. nov 2015 Jeg kan slet ikke svare, for jeg får uddannelseshjælp og der er der ikke aktiverings tillæg smiley

Og "forsørger" et barn ved at betale børnebidrag smiley

Og ja, hvis man kan så kan det altid betale sig at arbejde..

• Gnekko
    Gnekko Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 6 Emner: 8 Svar: 110
    #5   17. nov 2015 Hjemmesiden burde være overflødig, for svaret bør altid være Ja !

• #6   17. nov 2015 Siden er lavet "anonymt" af et medlem af Liberal Alliances Ungdom. Det er vel hvad man kan forvente...

• #8   17. nov 2015 Nej, han hedder Sigurd. I kan ringe og spørge ham, hvorfor han laver sådan noget bræk på +4524429356

• #9   17. nov 2015 Julie P - Det er ikke okay du ligger hans nummer ud.. Det er udhængning

• #10   17. nov 2015 Jeg så ovre på kommunen den anden dag at der kørte sådan en skærm med skiftende "praktiksteder". Det var virksomheder der "tilbød" praktik. Dvs. at så kan folk komme ud og arbejde fuldtids for deres kontanthjælp. Meget var rengøring og andre ufaglærte jobs men nogle søgte også med visse krav indenfor kørekort mens et par stykker endda skrev at man skulle være faguddannet.(et par stykker indenfor metal.-fag). Synes det er frækt og uværdigt at forlange svendebrev men tilbyde kontanthjælp, som så skal betales af kommunen. Giv da manden en ordenlig løn!

• #11   17. nov 2015 Det kan da vel ikke være udhængning, når det ligger offentligt tilgængeligt?

https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=Kandetbetalesig.dk&submit=S%F8g

• #12   17. nov 2015 aktiveringstillæg? -det har jeg dælme aldrig fået, og jeg har da både været aktiveret i form af en tur på kompetencecenter og efterfølgende en praktik (og er så nu igang med ny uddannelse).
    Troede da det var afskaffet for længe siden...

Det sagt -jeg aner ikke hvad hjemmesiden skal være godt for, udover evt. at forarge nogen... det er trods alt ikke såååå mange der synes det er super fedt at være på KH, uanset om man så tjener mere eller mindre hvis man kom i arbejde, i uddannelse e.l. så det i sig selv er da for ret mange motivation nok til at søge arbejde...
    og for de der så virkeligt ikke gider arbejde -jamen der tvivler jeg sgu på det er et spørgsmål om at de kan få lidt mere i måneden... Man bliver ikke rig af KH, så det er næppe et spørgsmål om bare at motivere med lidt højere løn eller lidt lavere KH...
    En god del af de der efter eget udsagn ikke regnede med eller ønskede at få et arbejde der hvor jeg var i aktivering, var folk på omkring de 60 -og helt ærligt... jeg tror heller ikke de får at arbejde af at forskellen på KH og løn øges, det er nok lidt andre ting der er årsagen der smiley

• #13   17. nov 2015 Søren -DEN har jeg osse været forundret over mange gange. Hvorfor i alverden skulle man ansætte folk hvis man kan få lov at have praktikanter 365 dage om året (stort set) og oveni kan kræve at de skal have en bestemt uddannelse osv.

Officielt må praktikanter jo ikke dække et egentligt job, eller alternativt skal det jo være med realistisk chance om at de efterfølgende hyrer praktikanten.

Men jeg er stødt på flere virksomheder der har udtalt noget i retning af "vi bruger ikke vikarer, vi har et samarbejde med jobcenteret, så vi får praktikanter"
    Det er altså ikke OK.

• #14   17. nov 2015 Julie P - jo herinde kan det godt. Link er okay telefon nummer er ikke

• #15   17. nov 2015 Beltane: det vil jeg lade en HA forklare mig om.

• #16   17. nov 2015 Nåårh ja det overrasker mig ikke at det er LA der står for det xD Så blev intentionen om siden lige pludselig meget mere klar.

Michelle - Det der med aktiveringstillæg er vist også noget nyere noget tror jeg smiley

• #17   17. nov 2015 Jeg synes jeg kan huske at der er flere herinde, der har argumenterer for at lønnen skal hæves i de tilfælde hvor man rent økonomisk har gjort KH og fuldtidsjob op i kroner og øre? smiley

• #18   17. nov 2015 altså det er i år jeg har været på KH, og der var altså intet tillæg. Så enten er jeg blevet "snydt" eller osse eksisterer det ikke...eller der skal en eller anden form for særlige omstændigheder til for at man får det...
    Jeg er over 30, uden børn, bor alene.

Beltane -skal da smide den forbi HA-gruppen, for at være sikker, men når det er offentlige tilgængelige oplysninger, tænker jeg at det er ok... det er vel ikke anderledes end at smide et nummer ind på f.eks. en opdrætter man anbefaler, som har nummeret listet frit tilgængeligt på sin hjemmeside... Men som sagt, vender den med de andre.

• #20   17. nov 2015 Det må du gerne michelle

• #21   17. nov 2015 Michelle - Pas så xD Jeg ved at de findes, jeg ved bare ikke hvordan det fungerer. xD

• #22   17. nov 2015 Jeg kan nu godt se det sjove i det, selv tirsdag aften smiley god aften til jer smiley

• #23   17. nov 2015 Jeg ved ikke hvordan det fungere for folk over 30, men når man er under 30 og dermed i uddannelses hjælp, som det så fint hedder, er der aktivitets tillæg, dette får man kun hvis man bliver erklæret aktivitets parat og ikke uddannelses parat (hvilket på almindelig dansk vil sige at man ikke kan tage en uddannelse af en eller anden grund) tillægget svare så til det man har taget af hjælpen da man lavede det, altså vil det sige at dem der kan tage uddannelse kommer på den nye sats, de der ikke kan kommer på den gamle sats, det hedder bare tillæg.

Jeg var på det da jeg var nede med en depression og derfor ikke var uddannelses parat, og der fik jeg det bare helt automatisk smiley

• #25   17. nov 2015 Jeg er under 30 og får altså ikke tillæg selvom jeg er i "parat" gruppen.

Jeg er dog så "heldig" at have en diagnose så får ekstra pga det. Og så får jeg lidt ekstra ud over det til børnebidrag som bliver trukket inden jeg får pengene udbetalt

• #26   17. nov 2015 Så er det nok din diagnose der gør det, ved ikke hvordan det er for dem, de er så vidt jeg ved i en kategori for sig selv?
    Men ellers snak med din sagsbehandler Beltane. Jeg ved ikke om alle som er aktivitets parate får det, ved bare at det er i den gruppe man kan få det, og at jeg fik det automatisk ved mine sagsbehandlere (flyttede kommune, så søgte af flere gange) jeg ved heller ikke om der er forskel på hvordan de gør det fra sted til sted.

• #27   17. nov 2015 Jeg tror foreskellen er om man har en uddannelse eller ej. Jeg har ikke nogen. Jeg ser lige om jeg kan Google mig frem til nogle takster

• #28   17. nov 2015 Kan se diagnoserne gør det

https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp-under-30-uden-uddannelse.aspx

profilbillede
  • #29   17. nov 2015 Jeg får forsørgeren da mig og kæresten har fælles forældremyndighed over datteren (som bor hos ham) og jeg betaler til hende

• #30   17. nov 2015 Ja så er det derfor, det har nemlig intet med uddannelse at gøre, jeg har heller ikke en smiley

• #32   17. nov 2015 Jeg måtte nu have papire fra både psykiater og læge før de ville give mig det.

Og der havde jeg allerede givet det papire fra den psykolog der havde lavet en gennemgående undersøgelse af mig og derved givet mig diagnoserne.

Og have min kæreste til at banke i bordet, så det er bestemt ikke noget man automatisk får bare fordi man har en eller flere diagnoser

• #34   17. nov 2015 De diagnoser jeg har giver det, men kommunen troede ikke jeg havde dem af den simple grund:

"Man kan jo ikke se du har dem"

Jeg ved ikke lige om de regnede med at folk med dianoser ville komme helt downs-agtig ind til dem smiley

• #35   17. nov 2015 Jeg synes bare det meget uklart hvad der rent faktisk udløser tillæg. Jeg ender desværre nok snart på KH og er simpelthen skrækslagen for ikke at kunne betale mine regninger, for det vil jeg ikke kunne på de der basissatser der er.

• #36   17. nov 2015 Anya - hvis du har psykiske diagnoser så få din læge til at sørge for du har nogle nylige papire med diagnoserne (hvis du ikke har papire i forvejen så bliv henvist til en udredning så du kan få det)

• #37   17. nov 2015 Pis også! Det kan betale sig for mig at arbejde smiley
    Den er da så ligegyldig og hullet at det er til grin! Da jeg gik arbejdsløs var der mange der brokkede sig over at jeg ikke tog et job i Netto. Det var der dog en klar økonomisk fordel ved IKKE at gøre, men det udmøntede sig mere i Skat, A-kasse, fagforening, etc. I sidste ende var gevinsten for lille

• #39   18. nov 2015 Beltane - Min læge sagde ellers til mig at det er kommunen som skal bede om papirene? o.O

• #40   18. nov 2015 De beder ikke om det medmindre man selv siger noget.

• #42   18. nov 2015 Vark - Hvad mener du?

• #43   18. nov 2015 Jeg undrer mig over at alle de politikkere der påpeger at der er et problem med at der er nogen der får meget lidt eller intet økonomisk ud af at arbejde, frem for at være på offentlig forsørgelse, helt undlader at bruge en dagpengemodtager på højeste sats, og sammenligner det med en lavtlønnet med 12 kms kørsel til jobbet.
    Det er nok fordi det vil være politisk selvmord for en hver politikker at bringe op

• Tommy F
    Tommy F Tilmeldt:
    sep 2015

Hunde: 1 Svar: 16
    #47   18. nov 2015 jeg tænker lidt at vores system er råddent siden en side som det der har et eksistens grundlag. om man så har lavet den set fra dem ene eller anden side af bordet.

det bør da selvfølgeligt kunne betale sig at arbejde. det burde være nemmere at få en invalide pension hvis man ikke kan arbejde. Kontant hjælp er ikke til syge.

• #48   18. nov 2015 Selvfølgelig kan det betale sig at arbejde. Kontanthjælp er jo kun midlertidig. Jeg kan sagtens blive forarget over at se de høje takster "for at lave ingenting" Min mand var på KH (over 30) i 4 måneder da hans sygedagpenge udløb, og indtil han var klar til at vende tilbage på job. Wauw. 14000 kr før skat, for bare at sidde og have ondt af sig selv? Godtnok får jeg lige omkring de 36000 før skat (har ikke den bedste løn) men der får jeg altså også lov til at blive slidt op.

• #49   18. nov 2015 Vark og bugsy - på kommunernes hjemmesider står der altså aktiveringstillæg, så findes.må det da. Jeg er under 30 så der findes det, om det før over skal jeg ikk kunne sige.

Tea - høje takster? Du mener simpelthen at folk der ender på kh burde miste alting? Nu er det jo egentlig meningen at i hvert fald almindelige mennesker skulle kunne betale deres regninger selvom de ender på kh, men det kender jeg da en del som snart ikk kan mere.

• #50   18. nov 2015 Det tillæg kom tilbage da de satte kontanthjælpen ned (var det i 2014?)
    Unge får ikke særlig meget i kontanthjælp, det svare nemlig til su sats, altså omkring 5000 kr udbetalt. Når man ikke er uddannelses parat, er man så så heldig at få den gamle sats, pga den nye sats, det vil sige omkring 300-500 kr mere.
    Det er altså uanset ikke særlig mange penge.

Jeg synes tillægget er rigtig godt, og altså noget der bliver brugt, i hvert fald i Esbjerg og Århus kommune, fordi det netop er til dem hvor det ikke er en kortere periode de skal være der. De der er uddannelses parat forventes jo at komme i uddannelse hurtigst muligt. De andre får så en smule økonomisk hjælp til at klare sig i den periode de skal være på kh (uddannelses hjælp)

• #51   18. nov 2015 Tea -Kontanthjælp er langtfra altid kun midlertidig, og på kontanthjælp er det ikke normen at få lov bare at sidde derhjemme..

• #52   18. nov 2015 Hvis man er SÅ syg, at man ikke kan arbejde, så burde der være en anden kasse at tage af. Fx førtidspension, som vistnok er ret umuligt at få. Jeg syntes måske bare det er skræmmende SÅ mange der er på kontanthjælp-starthjælp osv. Hvis man ved at man kun har 14000 før skat, må man vel sætte tæring efter næring, jeg kan nemt se, at det ikke må være en fest, at skulle skære alt, undtagen mad og regninger, væk, pga man bliver arbejdsløs. Indrømmet at jeg IKKE ville kunne klare mig, men min livsstil, at være på kontanthjælp. Defor har jeg et arbejde

• #53   18. nov 2015 WOW Jeg skal da lukke butikken og blive KH modtager........ hmmm...

Har ikke læst alle kommentarer, men kan ikke blive forarget over en hjemmeside.
    Det kan være rart at se hvordan økonomien sådan lidt løst hænger sammen hvis man får arbejde eller ryger på KH.
    Lidt uenig i sidens navn. Det er lidt provo, men det er måske meningen smiley

• #54   18. nov 2015 Tea det er jo ikke alle der er så heldige at kunne få et arbejde,selvom de gerne vil.

Og f.eks. mig selv som fik en depression som 15 årig, som jeg stadig kæmper med, nu er det dog mest angsten som jeg også har diagnose på fra psyk. Jeg røg direkte ind på kh da jeg blev 18 år gammel. Da det nye system kom, var der ingen der var i tvivl om at jeg ikke var klar til uddannelse, så jeg fik det tillæg, jeg kunne ikke lige komme i aktivering, selvom vi prøvede et par gange, men jeg skal jo heller ikke smides på førtidspension for jeg skulle da gerne blive helt rask igen en dag. Jeg er så så heldig at jeg har den bedste kæreste i verden, så efter knap 2 år på kh, går jeg nu i 10 klasse på Flex, hvilket vil sige at jeg går i skole hjemme. Det er så hårdt og kræver en del tåre fordi jeg skal kæmpe mig igennem. Jeg er på su nu,men jeg ryger på kh til sommer, for der er jeg færdig, for jeg kan stadig ikke tage en uddannelse, for jeg ville få alt alt for meget fravær.
    For unge på kh er det sådan at man skal i aktivering, hvis man ikke er uddannelses parat, der aktivering er primært rettet imod at hjælpe til at blive klar til uddannelse, så nej man sidder ikke bare hjemme.

Jeg kender en der kørte så langt psykisk ned, at vi ikke kunne kende hende mere, da hun var på kh. Fordi hun følte hun blev jagtet rundt,truet med at de tog hendes penge, ringede til hende konstant, og hun var altså også ude og arbejde når hun fik de der "praktik pladser "
    Nu har hun heldigvis fået arbejde og det er så dejligt at se hende glad igen.

Kh er på ingen måder et sjovt system at være i. Nogle finder måske nogle gyldne veje til at snyde. Men jeg kender ingen som har nydt at være der.

• #55   18. nov 2015 Hvad er man berettiget til, hvis man studerer, men kun kan magte f.eks. 15-18 timer om ugen pga. psykiske årsager? Så er man jo ikke berettiget til SU (der skal man have 23 timer) - men man laver jo noget, så uddannelseshjælp/kontanthjælp er vel heller ikke en mulighed. Har man så bare ingen indtægt?

• #56   18. nov 2015 Tea - det kan godt være det ikke er meningen at folk der er så syge at de ikke kan arbejde skal være på kontanthjælp, men sandheden er at det er der mange ender - i rigtig mange år/resten af deres liv. Hvad der er meningen burde ikke vægte højere end hvordan virkeligheden ser ud. Og så er det langt fra alle der har 14.000 før skat på kontanthjælp. Man bliver altså ikke rig af at være på kontanthjælp. Dernæst glemmer du igen, at mange på kontanthjælp faktisk bliver aktiveret i et omfang meget lig en normal arbejdsuge.
    Det er IKKE en fest at være på kontanthjælp, måske var det for din mand, men han er altså et ret spinkelt grundlag at dømme ud fra. Hvor lavt ned skulle kontanthjælpen for ikke at forarge dig?

• #57   18. nov 2015 Milla - så kan man søge kommunen om de vil betale for ens undervisning - hvis de går med til det, så kan man få den samme ydelse som før.

• #58   18. nov 2015 Milla nej så har du ingen indtægt, desværre.. smiley
    Det sker dog vidst at man kan få lov i særlige tilfælde at være på KH og studere, men om man kan det mere ved jeg ikke. Men der skulle vidst meget til.

Jeg står selv uden indtægt hele december af samme grund, fordi jeg måtte udsætte min ene eksamen med ½ år, hvilket betyder at jeg i december ikke har timer nok til SU, så det er bare ærgerligt. Jeg er så så heldig at jeg har en mor der hjælper mig, så jeg kan få betalt hvad jeg skal og mad på bordet.

Snakkede med min skole om det for et par uger siden, fordi jeg jo netop har det rigtig svært psykisk men samtidig rigtig gerne vil gå i skole, men man kan ikke få SU hvis man ikke har 23 timer, så jeg kæmper en brag kamp for at følge med og ikke gå ned med flaget, imens jeg gør skolen færdig, så jeg kan få SU.

• #59   18. nov 2015 Åh-åh, det er ikke så godt... Nå, må satse på at jeg kan klare de 23 timer om ugen fra Januar af så - men det er godt nok øv. Fordi at tage en uddannelse på "nedsat tid", når man har en reel begrundelse på hvorfor (ikke bare fordi man er doven), burde da være bedre end at kommunen skal bruge ressourcer på at sende en i aktivering o.lign. (som jeg jo så heller ikke ville kunne). Må vel vente og se - de 23 timer om ugen har bare vist sig at være en hel del hårdere, end jeg troede det ville være og har faktisk lige droppet et fag, så jeg er nede på 15 timer nu (var på 21 før) smiley

• #60   18. nov 2015 Milla jeg kan sagtens følge dig, har jo selv samme problem. Men du må jo prøve at tage en snak med kommunen om du kan få lov til at være på kh imens.
    Jeg bor i ungdomsbolig, så jeg er afhængig af at det er SU, for at jeg kan få lov at blive boende i min bolig, så jeg har ikke et valg.
    Men det kan jo godt være du kan få lov.

Men ja 23 timer i ugen er meget når man ikke har det godt

• #61   18. nov 2015 Solvej - sødeste, ungdomsbolig er bare så længe du studerer, det er ikk su som gør det smiley hvis de siger det så passer det altså ikk xD

• #63   18. nov 2015 Altså jeg er på ressourceforløbsydelse så der gælder lidt andre regler for mig, men jeg har i hvert fald lige fået lov til at blive på samme ydelse selvom jeg begynder lidt i skole. Og hvad jeg forstod ville man også godt kunne for lov på KH, så jeg ville klart gå op og snakke med dem om det hvis jeg var dig.

• #64   18. nov 2015 Hmm Anya så må der være noget jeg har misforstået, som jeg har forstået det på dem, skal uddannelsen være SU berettiget og det er den ikke hvis jeg tager under 23 timer i ugen. men det kan da godt være det er mig der er gal på den.

• #66   18. nov 2015 Ikke at jeg jubler over hele aftalen, men lige ferie-delen synes jeg faktisk er ganske fornuftig.
    Man bliver jo ikke aktiveret alle årets uger (langt fra faktisk), så som ledig har man i forvejen en del "ferietid" (hvor man så self stadig skal søge jobs, gå til møder når der er nogen osv. -men selvom man sommetider kan få indtryk af noget andet, så ER der altså ikke møder hele tiden).

• #67   18. nov 2015 hold op enlige med børn rammes hårdt ... smiley

• #68   18. nov 2015 Michelle - http://www.nyttejob.com/

Op til 37 timer om ugen vil jeg vurdere er mere end at "gå til møder når der er nogle"..

• #69   18. nov 2015 Tak for link Vark, jeg har brugt uger på at finde ud af om jeg kan komme på ferie i Januar. smiley

• #70   18. nov 2015 Har IKKE læst hele tråden....

Det kan så ikke altid betale sig at arbejde, i hvert fald ikke rent økonomisk.... Er gået 4100 kr NED i "løn" fra dagpenge/revalidering til det job jeg fik her i september smiley
    Er gået rundt regnet 11.000 ned i forhold til mit gamle job, som jeg blev fyret fra pga en arbejdsskade.

Men hva - Jeg HAR et arbejde og endda drømmejobbet smiley Og mit knæ kan holde til de 20 timer jeg har smiley
    Håber snart Arbejdsskadestyrelsen vil tage sig sammen og få en afgørelse på min ankesag om tabt erhvervsevne i forhold til satsen på dagpenge.....

• #74   18. nov 2015 Man KAN faktisk godt komme i en situation hvor man får mindre udbetalt af at tage et vikarjob eller løntilskud.

Da jeg ikke har adgang til eget køkken, kan jeg ikke få boligsikring. Derfor får jeg istedet en paragraf et eller andet, der på en måde så svarer til boligsikringen.
    Men da jeg kom i løntilskud, så var det en KAMP at få dem til at supplere op til mit 'normale' beløb, for nu var jeg jo i arbejde, og ikke berettiget til denne paragraf. Så teknisk set mistede jeg en tusse om måneden på at være i løntilskud. Jeg fik så lavet så meget ballade at jeg fik det alligevel... dog ikke med tilbagevirkende kraft, men da orkede jeg ikke at slås mere med dem.

Surt at det skal være sådan, for f.ex. er vikarjobs jo en måde at få foden indenfor forskellige steder på arbejdsmarkedet.

• #75   18. nov 2015 Jeg brækker mig over at de tror de får folk i arbejde ved at tage penge fra dem.

Hvordan er vores samfund gået hen og blevet til at de fattigste skal straffes og de rige skal belønnes når der skal 'motiveres"??

• #76   18. nov 2015 jojo... det er da logik at vi motiverer de rige ved at sætte deres skatter ned... og vi motiverer de fattige ved at gøre dem fattigere....

• #77   18. nov 2015 Jeg er lidt splittet - jeg synes det er HUL i hovedet, at man får mere i KH end ved at studere / arbejde - men jeg mener ikke det er KH der skal sættes ned, det er løn og etc. SU der skal sættes lidt op - så det kan betale sig. Og så skal kommunerne være bedre til at putte folk i de rigtige kasser - men det er nok ønsketænkning. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre, hvis jeg ikke kan klare mine 23 ugentlige timer - fordi hvis jeg først begynder at blive presset ud i arbejdsmiljø med fremmede mennesker, så skal det da nok gå galt. Jeg ønsker ikke at være på KH eller andet - jeg vil bare gerne have min uddannelse.. MEN jeg bliver jo også nødt til at have penge, så jeg kan leve.

• #78   18. nov 2015 Foxy -ja, du kan aktiveres op til 37/ugen. Men ikke 52 uger om året... De første mdr. du går ledig, skal du ikke aktiveres (der gælder vidst noget andet når man er under 30)
    Herefter skal du aktiveres x antal uger om året -men det er altså LANGT FRA at være hele året... Jeg skulle have været aktiveret 13 uger på kompetencecenter med slut ca 1/9, hvorefter jeg så faktisk ikke havde skullet aktiveres igen før efter jul... Jeg fandt så en praktikplads og nu en elevplads, men ellers havde jeg altså kunne gå og trille tommelfingre indtil efter jul engang... bortset fra møder og jobsøgning self.

Rotterne -jeg tror du misforstod mig. Jeg skrev ikke at jeg mener man skal droppe al ferie. Jeg skrev at jeg synes det er helt fint at ferien er skåret ned til 4 uger... Dvs. at 4 uger om året, kan du altså fortsat tage på camping og hvad du nu ellers lyster...
    Hvad de gamle regler var, er vel ret ligegyldigt i den forbindelse. Man kan pt. holde ferie, man kan holde ferie i fremtiden, så at det tidl. ikke var muligt, er der jo så rettet op på.

Jeg har ikke ret meget positivt at sige om KH-systemet... men DEN del synes jeg altså er helt ok.

• #79   18. nov 2015 Ehj nej, jeg tror vist der er sket en misforståelse her. Jeg aner ikke særlig meget omkring liver på kontanthjælp. Jeg syntes det i skriver lyder temmeligt sygt, sådan budre vores samfund jo slet ikke være skruet sammen. Jotak i de 4 måneder det varede for vores vedkomne, måtte vi ejerskifte bilen i mit navn, og ca. Alt andet (båd-hund) da man ikke må eje værdier over 10.000 kr. Det er bestemt ikke rart.

• #80   18. nov 2015 Milla -SU kan altså allerede betale sig. DU må tjene en hel del ved siden af SU'en, så du kan altså komme væsentligt over KH-niveau på SU.
    SU'en alene er ikke højere end KH nej. Men det har jo heller aldrig været meningen at man skulle leve af SU alene... reglerne er jo netop sådan at man kan arbejde ved siden af... eller om nødvendigt tage SU-lån (en mulighed man jo ikke har på KH)

Kan man grundet sygdom ikke arbejde ved siden af studiet, er der mulighed for at søge om handicaptillæg. Langt fra alle får det (jeg gjorde ikke, trods leddegigt der på det tidspunkt var temmeligt invaliderende), men muligheden er der.

• #81   18. nov 2015 Tea J
    Ifølge nogen sagsbehandlere må du sørme hellere ikke sælge din gamle sofa på dba til 200kr uden at det skal modregnes i din kontanthjælp.

Jeg kan måske bedre forstå det hvis det drejede sig om store beløb... man sælger sin næsten nye bil.... sin dyre fuldblodshest... 8 racerene hundehvalpe til flere tusinde kroner stykket.

• #82   18. nov 2015 Tea -nu skal man heller ikke gøre det værre end det er. Det er rigtigt at man ikke må have kæmpe værdier liggende.
    Men hus, bil osv. vil man normalvis ikke skulle gå af med, medmindre man da bor i luksusvilla, kører ferrari e.l.
    Hvis man har en helt normal bil og et helt normalt hus, behøver det altså ikke ejerskiftes.

• #83   18. nov 2015 Michelle: KH for unge under 30 er samme sats som SU.. Korrekt at man så må tjene ved siden af sin SU - men det hjælper jo desværre ikke sådan en som mig, som nok ikke engang kan magte de 23 timer der kræves for at få SU smiley Jeg er faktisk lidt overrasket over, at reglerne er sådan. Pt. er min situation jo, at kan jeg IKKE have 23 timer om ugen, så har jeg ingen indtægt, hvis jeg vil have min uddannelse. Jeg går på HF-enkeltfag, så har mulighed for selv at styre mit timeantal, men det er jo lige gyldigt hvis jeg ikke kan få SU - så kan jeg ikke leve. Så skal jeg arbejde f.eks. 10 timer om ugen og så studere 5-7 timer om ugen, men så kommer min gymnasielle uddannelses også lige til at tage 5-6 år i stedet for 3½ år.

Der burde da være en mellemvej - må snakke med kommunen om det. Sådan noget kan bare stresse mig helt vildt. Jeg troede godt jeg kunne klare de 23 timer om ugen, det lyder ikke af meget kontra 37 timer - men når jeg tænker på, hvor hårdt det har været at have 21 timer (så hårdt, at jeg har måtte melde fra i et fag), hvordan filan jeg så skal studere 23 timer om ugen, er mig en gåde. :S

• #84   18. nov 2015 Milla -nu skrev du SU og derfor forholdt jeg mig til SU... ikke til KH for unge...

SU kan selvsagt ikke gives til folk der kun har nogen få timer -det er altså beregnet til at være en hjælp til fuldtidsstuderende (eller næsten fuldtid om ikke andet -er faktisk ganske overrasket over at man kan nøjes med 23 timer)

Nu har du nogen særlige omstændigheder, og så må du jo forhøre dig ved kommunen hvilke muligheder der er. Men jeg mener nu SU'en er helt korrekt som den er, i forhold til at man skal studere et minimum af timer og at den ikke skal være højere.
    -man kan måske snakke om den laveste sats som virkeligt ikke er meget (900 så vidt jeg har hørt), men alm. Men den SU-sats du refererer til, er da helt ok for en studerende

• #85   18. nov 2015 Michelle - det kan være det kommer lidt an på hvilken kommune man bor i - jeg har kendskab til personer der er sendt i det ene nyttejob efter det andet. Og det er jo det der gør det lidt svært - folks situation på kontanthjælp er så forskellige at det ikke giver mening at sammenligne.

Men det er nu heller ikke fordi at jeg er vildt imod at ferie er gået fra 5 uger til 4 - jeg frygtede den ville ryge helt. Men, jeg synes bare dit indlæg virkede lidt som om du mente at det var normen på kontanthjælp at skrive nogle ansøgninger og så gå til et møde i ny og næ, og det er sandheden for nogle, men ikke for andre.

• #87   18. nov 2015 Michelle: Forstår ikke helt din første besked? Langt de fleste der studerer er under 30 - så skal man sammenligne KH med SU, giver det mest mening at sammenligne den sats, der rammer dem, der er under 30 år - og den er præcis det samme som den HØJESTE sats på SU.

Når du er 18 år og får SU kan du som udgangspunkt kun få hjemmeboende sats - på KH får du fuld sats. Dvs. 18 år på SU = 925 kr. - ca. 2500 kr. (alt efter forældres indkomst - min far arbejder 37 timer om ugen, ufaglært, min mor ca. 32 timer om ugen faglært, de tjener ca. det samme - dvs. mine forældre tjener hvad der svarer til en gennemsnitlig familie på 4 vil få. Jeg kan kun få mindstesats pga. dette.. Du får først maksimum sats, hvis din mor/far er enlig forsørger, kun en arbejder, begge er på KH eller lignende - dvs. de skal have en meget lav indkomst for at få højeste sats), hvorimod jeg ville få 2562 kroner på KH. Alle beløb er før skat.

Det samme er gældende for en 19-årig. 925 kroner på SU, 2562 på KH. KH har den fordel, at man faktisk kan være udeboende - uden en særlig tilladelse. Dvs. man kan komme helt op på 5945 kr./mdr. på KH. Det kan man ikke på SU - heller ikke med særlig tilladelse, igen, med mindre dine forældre har en usædvanlig lav indkomst.

Som 20-30 årig er det samme beløb 5945 kr. som udeboende, uanset om du er på SU eller KH.

De 900 du snakker om, ER den almindelige sats - dén vil ramme de fleste unge, som er hjemmeboende, eller udeboende, men ikke kan få tilladelse til at få udeboende sats.

• #88   18. nov 2015 Ida: Det er 23 timers undervisning om ugen på gymnasielt niveau - man får også SU i eksamensperioden, men det er i hvert fald eskl. hjemmearbejde / lektier smiley Hvad der gælder på videregående uddannelser ved jeg ikke helt - men min studievejleder har sagt til mig, at jeg SKAL have 23 timers skemalagt undervisning. Hvordan de videregående uddannelser uden f.eks. fraværs registrering, eller kun med seminarer bliver godkendt til SU, ved jeg ikke lige. smiley

• #89   18. nov 2015 Ja, min lillesøster vil til sommer få de dér, hvad, 950 kr i SU og det vil hun også hvis hun flyttede hjemmefra. 950 kr... der skal sørme arbejdes en del timer efter skole bare for at kunne have råd til et minimum af husleje og mad smiley Med det sagt så er det måske også nødvendigt at sige at jeg selvfølgelig synes det er fantastisk at vi egentlig bare får penge for at studere her i Danmark.

• #91   18. nov 2015 Ja det ændrer sig hvis det er videregående uddannelse

Nåå hvis det er til dét med 23 timer, ja så betegnes alle videregående uddannelser vel som SU-berettiget ligegyldigt hvor få undervisningstimer man har?

• #92   18. nov 2015 Mandens sagsbehandler vuderede skam vores golf 2, fra 1985 til at koste 26.000 kr. Jeg tilbød hende at hun kunne købe den for det halve smiley

• #95   18. nov 2015 Milla - den laveste sats var en indskudt bemærkning at DEN kunne man måske snakke om var ret lav, det var altså netop IKKE denne sats jeg fokuserede på, det var egentligt bare det jeg prøvede at skrive (at jeg forholdt mig til den normale sats på videregående uddannelser = lidt over 5000 for en udeboende).

Min pointe er sådan set bare at jeg ikke mener man skal hæve SU'en -du skrev du mente der skulle være større forskel på SU og KH (som i: SU'en skal være højere)... Det mener jeg ikke.. Man SKAL jo ikke leve af SU'en, man kan arbejde ved siden af (eller søge handicaptillæg hvis ikke det er muligt).

Foxy -jeg kender ikke til nogen kommuner der aktiverer 52 uger om året... nogen gør mere end andre.. men det er vidst langt fra normen, hvis det overhovedet sker, at man aktiveres samtlige uger året rundt fra dag 1 man er ledig (igen: ved ikke helt hvordan det er når man er under 30).

Tea -selvom bilen er vurderet til mere end 10.000 vil man altså normalt ikke skulle sælge den og leve af pengene. Bil, hus o.l. får man altså lov at beholde, så længe vi ikke taler ekstravagante udgaver af dem... ligesom man jo heller ikke skal sælge sin hund hvis man er ejer af en ung EB når man bliver ledig...

Kører du ferrari, er jeg ganske sikker på du vil få besked på at den er en værdi du kan skille dig af med og leve af beløbet... men en helt alm. bil, må man altså gerne have... Og det er der jo temmeligt mange der har i øvrigt, så bevises kan det osse smiley

• #96   18. nov 2015 ang antal timer for at få SU, så er de fleste uddannelser normeret til x antal timer, uanset om man så rent faktisk HAR det antal undervisningstimer HVER uge på skolen.

Så problemet opstår vel når man tager enkeltfag, hvor man jo ikke har et normeret antal timer at forholde sig til.

Jeg tog en 12 ugers HgS online sidste vinter. Jeg havde ingen undervisningstimer (eller rettere -et par timer hver uge, men det var frivilligt og var egentlig bare "spørgetid), havde 3-4 fremlæggelser + eksamen i løbet af de 12 uger. Resten forefik via selvstudie og undervisningsvideoer. Den var SU-berettiget og var normeret som fuldtidsstudie (og vil da sige at der osse BLEV brugt noget mere end 23 timer om ugen fra min side)
    Så det afhænger altså ikke af antallet af undervisningstimer, når vi taler uddannelser -men ved enkeltfag er det jo noget andet

• #97   18. nov 2015 Man kan ikke bare få handicap tillæg

http://www.su.dk/su/saerlig-stoette-til-foraeldre-handicappede-mv/handicaptillaeg/

• #98   18. nov 2015 Kan desværre ikke få handicap tillæg før jeg er på videregående uddannelse - og det kræver først en gymnasiel eksamen smiley

• #99   18. nov 2015 Beltane -og hvis du kigger længere oppe, så skriver jeg at man kan SØGE OM handicaptillæg OG at man så self ikke er garanteret at få det...
    Jeg har selv haft søgt og fik afslag i sin tid... det er næppe blevet lettere at få siden.... eller retter, det afhænger helt af ens diagnose, om det er let eller svært at få. Jeg gik i klasse med flere med ADHD der fik, mens jeg selv har leddegigt og dengang var ret invalideret af det og ikke kunne få.

Milla -ok, vidste ikke det kun var for videregående uddannelser. Men så må man jo overveje muligheden for at flytte hjem igen en periode hvis man kan eller hvad der nu kan lade sig gøre.
    Du kan jo heller ikke få handicaptillæg så længe du ikke er SU-berettiget, så uanset skal du jo altså læse et minimum af timer for at få SU, eller se hvad kommunen evt. vil være med til af løsninger.

• #100   18. nov 2015 Igen det er ikke noget man bare lige kan få og slet ikke på HG og lign uddannelser.

• #101   18. nov 2015 Beltane -nævn ET sted hvor jeg skriver at det er noget man bare lige kan få?

Prøv at læse hvad jeg skriver: jeg skriver SØGE OM og IKKE GARANTERET AT FÅ DET...

Hvis du stadig er i tvivl, så gentager jeg: Jeg har ikke skrevet at det er noget man bare lige kan få...

• #102   18. nov 2015 Milla - Jeg synes det virkelig mærkelig at du siger man ikke kan få fuld udeboende SU når man er 18-19 år gammel. Jeg har fået fuld SU som udeboende siden jeg blev 18 selv, det eneste det krævede var et stykke papir fra min sagsbehandler om særlig tilladelse.
    - Det ved jeg da man stadig kan.

Hvornår har de egentlig tilføjet Udeboende og hjemmeboende forskellen på KH, for det kar der ikke altid været da o.O
    - Jeg har overvejet at flytte hjem til mine forældre men det ville jeg sørme da ikke kunne på den sats man får, mine forældre skal jo også have penge for at jeg bor der. (Jeg forstår ikke antagelse af man ikke betaler for at bo hjemme)

• #103   18. nov 2015 Anya -der var osse forskel på udeboende og hjemmeboende før reformen... så det er jeg temmeligt sikker på ikke er nyt smiley

• #104   18. nov 2015 Michelle - Nåårh ja det har der nok været, men jeg er ret sikker på der ikk var forskel sidst jeg var på KH men det os flere år siden xD Så kan da os tage fejl

• #105   18. nov 2015 Anya: For at få udeboende SU som 18-19 årig, skal ét af følgende krav overholdes:
    - Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
    - Transporttiden (med offentlige transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter. Ventetid mellem de forskellige offentlige transportmidler tæller med i de 75 minutter.
    - Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, lige frem til du blev berettiget til SU til den uddannelse, du er i gang med.
    - Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom).

Ud over dette skal man naturligvis være udeboende og tilhver en til kunne bevise dette. Når man så får satsen, bliver den beregnet på baggrund af ens forældres indkomst. I mit tilfælde, tjener mine forældre normalt - derfor får jeg kun grundsatsen på omkring 3700 kr./mdr. Dette synes jeg er dumt - fordi de har lige godkendt at man er udeboende og derved uafhængig af ens forældres økonomi - og derefter bliver ens SU sats sat efter, hvor mange penge ens forældre har..

http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/bopael-og-su-satser/

Her kan satserne ses: http://www.su.dk/su/om-su-til-ungdomsuddannelser-gymnasium-hhx-mv/satser-for-su-til-udeboende-paa-ungdomsuddannelser/du-er-18-19-aar-og-har-dispensation-til-udeboendesats/

• #106   18. nov 2015 Milla - Ja? Det er da også kun rimeligt? Jeg kan ikke se noget galt i det smiley

Jeg ved ikke, jeg kan både se for og imod omkring det med forældreindkomst. Det er jo lavet fordi der findes en del unge som får meget serveret af deres forældre, men det er selvfølgelig træls hvis dette ikke er tilfældet.

Men jeg synes os sagtens man kan argumenterer for at det er studieboligerne som er for dyre. Der findes altså en del studieboliger som ingen studerende har råd til medmindre de har et ok job ved siden af.

Og nu ved jeg os godt at det ikk er meningen at man skal kunne leve på SU, men dette synes jeg også er forkert, man burde kunne dele studerende op, da det jo ikke er alle der har mulighed for at have job ved siden af, af diverse årsager.

• #107   18. nov 2015 Anya -Men man HAR jo givet muligheden for at søge om et tillæg hvis man pga sygdom ikke kan arbejde ved siden af.
    Så hvad mere mener du skal udløse tillæg?

SU'en er en luksus vi har her i DK. ET tilskud der gør det muligt at fokusere på uddannelsen fremfor at skulle have fuldtidsjov OG studie.
    Det har aldrig været meningen at SU'en skulle dække alle leveomkostninger, og det håber jeg da heller aldrig man ændrer... KAN man få det til at løbe rundt uden anden indtægt end SU, så er det jo super, men det har aldrig været det der var målet.

Overvej engang hvordan normen er i verden -ikke nok med at man skal arbejde fuldtid eller tæt på for at betale for ens leveomkostninger, man skal osse betale for at gå i skole.
    I DK er uddannelsen i sig selv gratis... og tilmed får man så en håndsrækning til leveomkostningerne...
    Hvorfor er det forkert at man som udgangspunkt skal arbejde ved siden af for at få det til at løbe rundt?

• #108   18. nov 2015 Uuh det med forældreindkomst er en af mine pet peeves.. men jeg har så også oplevet hvordan mine veninder har fået betydeligt mere end mig uden at skulle betale for andet derhjemme end jeg selv skulle. Der kunne man virkelig snakke om café-penge. Man burde kunne opgøre det mere retfærdigt for alle smiley

Og den der med SU og hensyn til at nogle ikke kan have job - kald mig bare bitter men det ville jeg altså synes var ret unfair. Det ligger et pres på alle at skulle tage et job udover fuldtidsstudie. Mange prioriterer jo netop ikke at have noget job fordi de har for travlt smiley

• #109   18. nov 2015 Michelle - "Men man HAR jo givet muligheden for at søge om et tillæg hvis man pga sygdom ikke kan arbejde ved siden af.
    Så hvad mere mener du skal udløse tillæg?"

- Hvad mener du? På SU? Jeg har dælme ikke kunne få andet end SULÅN.

• #110   18. nov 2015 Anya - jeg tænker hun mener handicaptillæg? smiley eller?

• #111   18. nov 2015 Fünke - jeg ved det ikke, men man behøver jo ikke være handicappet for ikke at kunne magte job ved siden af skole/uddannelse. men det er da super for dem der kan få det.

• #112   18. nov 2015 Nej nej men jeg tænker om handicaptillæg også dækker psykiske diagnoser? Kunne bare ikke lige komme i tanke om andre tillæg ellers smiley

• #113   18. nov 2015 Ja jeg mener handicaptillæg -og det gives altså ikke kun til folk med fysiske handicaps.
    Hvis man har en kronisk lidelse (er i hvert fald ret sikker på det skal være kronisk) der medfører at man ikke kan arbejde ved siden af sit studie, har man mulighed for at søge om handicaptillæg.
    Det er som tidl. nævnt ikke sådan at alle der søger får -men lever man op til kravene, kan man altså søge om det... man skal naturligvis kunne dokumentere sin sygdom.

Og ja, så er der osse SU-lån som, da jeg var studerende, var omkring 2500 tror jeg. Dvs. at så ender man godt på den anden side af 7000. Det er da faktisk en ganske pæn indkomst uden arbejde...
    -husk på at SU ikke er en løn man får for sit arbejde (studie)... Det er "gratis" penge så at sige... De er ikke afhængig af hvor hårdt man arbejde, hvor mange timer man har (udover at man skal over min. grænsen) osv. Det er bare et tilskud, så man ikke skal knokle for meget ved siden af skolen.

• #114   18. nov 2015 Fünke: Det gør det. Hvis din diagnose er et handikap :o) Fx. er Bipolar Affektiv Sindslidelse (det man førhen kaldte maniodepressivitet) næsten lige blevet et regulært handikap. Men jeg tror ikke at man bare kan få tillægget, selvom man skulle have en diagnose. Der skal søges, og det er så nogle bestemte kriterier der kan give det. Men jeg kender flere psykiske syge der får det.

Kommentér på:
Forarget over hjemmeside: Kan arbejde mon betale sig? xD

Annonce