4.892 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Jer med akvarier - hjælp mig lige :D Jer med akvarier - hjælp mig lige :D

Hej alle sammen smiley
Jeg er ny inden for akvarie verden. Jeg har læst at jo større et akvarie er, jo nemmere er det at holde vandkvaliteten ved lige. Sagen er at jeg har købt mig et lille 60L akvarie. Min plan er at lave et lille akvarie, med græs, nogle sten og planter, og lade det vokse til, før der kommer fisk i.
Jeg er dog i tvivl om hvor mange der kan gå, og nu vil jeg nævne det som var planen smiley
5-6 Gubbyer, og nogle neon eller zebrafisk. Dernæst ville jeg gerne have 4-6 rejer, og havde faktisk tænkt på nogle Triops. Dernæst,skal sugemallen jo være lille, så ved ikke helt hvilken der ville passe ind her? smiley
Det kommer til at være under opbygning i et stykke tid, så har massere af tid til at finde de fisk, og tilrettelægge mit akvarie, så det super godt. Læg gerne billeder op af jeres akvarium. Og fortæl mig gerne hvad i synes ville passe godt ind i et lille grønt akvarium. Hvordan sår jeg det bedst? Er en alm. Sandbund det bedste eller en blanding af sand og grus? dernæst har jeg købt et lille luftfilter til at ilte vandet.
håber i vil besvare og vise mig jeres akvarier

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jer med akvarier - hjælp mig lige :D
  • #1   1. feb 2017 Jeg har ikke fisk, men Axolotler.
    De er dog ikke egnede til et lille akvarium, og kan kun bo med fisk, hvis det er foder. Max 4-5 guppyer ad gangen smiley

De bor i det her 125L akvarium smiley

profilbillede
  • #2   1. feb 2017 jeg vil så gerne have nogle Triops i mit akvarie, har bare svært ved at finde ud af om de fungere godt i et alm. akvarie med fisk. Det ser super fedt ud smiley

• #5   2. feb 2017 Guppyer er bare så pæne smiley Da jeg gerne vil have lidt forskelligt, må jeg nok vælge dem fra. Tror umiddelbart at kobber pansermallerne vil passe bedst til det akvarie jeg gerne vil bygge. smiley Jeg glæder mig meget til mit projekt smiley

• #6   2. feb 2017 Stime, så vi snakker mindst 10 eller er 6 stks nok?

• #8   2. feb 2017 Tillykke med dit nye akvarium ... Det er dejligt og spændende at have ... jeg har haft akvarier i mange år. ... men ikke noget lige nu ....
    Jeg "elsker" Guppyer ... smiley

Når jeg vinder i LOTTO og flytter ind på Amalienborg ... så skal jeg have det her. smiley .... selv hunden kan få en fin " kurv" .....
    Så jeg sender lige et billede , så du kan få nogen gode ide'er ... smiley

profilbillede
  • #9   2. feb 2017 Jeg elsker at kigge på fisk, og tænkte, nu vil jeg prøve. Som sagt, skal det laves i stand før der kommer fisk i, der går nok 1-2 måneder før det er klart smiley

• #10   2. feb 2017 Jeg synes 60l er lige lidt nok til zebrafisk og neonfisk.
    Men der er en del fede lidt mindre stimefisk i handlen, fx nogle af rasbora arterne.

Jeg er måske lidt sær, men jeg synes et par interessante fisk er meget sjovere end en hel masse guppyer eller lign. Jeg har haft dværg-kuglefisk og sneglehuscicklider (ikke sammen) i 54 l akvarium.

Man kan også sagtens have kampfisk (KUN en han og pas på med guppyer med store haler!), en lille flok små pansermaller er også sjove og "søde" at se på, et par dværgguramier burde også kunne gå der.

Hvorfor kan man ikke have mange guppyer sammen Lens? Jeg har da altid oplevet dem som fredelige.

• #12   2. feb 2017 Jeg har haft et akvarium på 300 liter .... KUN med Guppyer .. ( masser af Guppyer ) .... Både Slangeskinds guppyer ... Filigran guppyer ... Guld guppyer og en masse alm. guppyer .... Jeg har aldrig haft problemer med de har gået sammen i samme akvarium ... smiley

• #13   2. feb 2017 Det vigtigste er at finde arter som kan gå sammen, uden at stresse, eller æde hinanden.
    Jeg må indrømme at jeg er STOR tilhænger af at man kun har en art i sit akvarie. Én af mine veninder havde på et tidspunkt et 250 L. akvarie, kun med neonfisk, det var virkeligt fedt at se sådan en kæmpe stime neonfisk der "synkronsvømmede" smiley
    Har selv haft bl.a slørhaler og scalare (i hvert sit akvarie). Og ja, jo større akvarie, jo bedre mht. at holde det rent (godt miljø). Det er desuden også lettere at styre temperaturen på vandet i et stort akvarie.
    God fornøjelse med projektet smiley

• #14   2. feb 2017 Prøv at lægge luftslangen ned under gruset ... sådan at luftstenen kommer til at ligge under en meget forgrenet druknet trærod ....
    Det ser SÅ flot ud , når luftboblerne kommer op alle steder rundt om ... og mellem "grenene" og hullerne i roden ... smiley

• #15   2. feb 2017 Jeg er ude i at ville prøve at aquascaping, det ser virkelig flot ud smiley Har som sagt bestilt nogle græs frø hjem, som jeg skal have til at spirre smiley
    Egentlig er jeg sådan set ligeglad med hvad slags fisk der er i. Jeg vil have lidt rejer, og Triops, også lidt andre fisk som er med til at gøre det virkelig pænt at se på smiley Så tænker lidt, 6 rejer, 3-6 Triops, alt efter hvor mange jeg får klækket smiley også en enkelt eller to kobbermaller, (Skal lige læse lidt mere op på dem :)) Og i må meget gerne komme med forslag. Har vedhæftet et billede af det akvarie jeg har købt smiley

profilbillede
  • #16   2. feb 2017 Det er ikke meningen at akvariet skal være proppet smiley Tror egentlig 20-30 fisk ville være helt fint smiley Der skal bare være liv og fiskene skal selvfølgelig kunne trives. Derfor jeg også er ude i god tid og få vejledning smiley
    Det er et hygge projekt, og jeg har ikke travlt, der vil lidt efter lidt blive købt ind af de ting der skal bruges, det er jo ikke lidt smiley

• #17   2. feb 2017 Husk at beregne antallet ud fra hvor store de kan blive smiley
    Hvis det var mig der skulle starte op med akvarie nu, ville jeg finde et fora med fisketosser, samt låne/købe akvarie bøger for inspiration mht. hvilke arter der egner sig til at bo sammen, og i et lille akvarie.

• #18   2. feb 2017 Jeg må tage mig en biblioteksdag smiley

• #19   2. feb 2017 God plan smiley Det gjorde jeg også, dengang mit liv "gik i fisk" smiley smiley Jeg startede nemlig også med et lillebitte akvarie, som så viste sig at være alt for lille til de slørhaler jeg havde købt, og så måtte jeg jo ud og have et større akvarie smiley

• #22   2. feb 2017 Pansermaller er hårde ved rejerne. Jeg ville nok vælge dværgsugemaller i stedet.

Jeg har ofte haft guppy sammen med neon uden problemer, og min mand har en broget flok gående i hans 128 liters pt. incl. en håndfuld guppyer.

• #23   2. feb 2017 Iøvrigt kan jeg ikke anbefale kampfisk sammen med andre, med mindre man vil forkorte hans liv med 4-5 år.

• #27   2. feb 2017 Nogle bliver der jo altid spist, da selv mor kan finde på at æde sine unger. Men der er da en pæn flok unger i forskellige størrelser derhenne. smiley

• #29   2. feb 2017 Jeg har et akvarium kun med rejer, og det er tydeligt at se, at de bor i et akvarium uden fjender, for aldrig før har jeg set så livlige rejer, der er overalt.

Da jeg havde rejer sammen med guppy og plettede pansermaller, overlevede der ikke ret mange unger, og jeg måtte jævnligt ud og købe flere rejer, fordi de simpelthen blev ædt. De rejer der var, de gemte dem, og man måtte lede for at se nogen.

• #31   2. feb 2017 Amanorejer får kun unger i brakvand. smiley

Jeg fangede ingen fra, for som sagt så så jeg dem stort set aldrig. Og selv i dyrhandlen siger de, at pansermaller er hårde ved rejer. smiley

Rettelse, unger af Amanorejer overlever kun i brakvand. smiley

• #34   2. feb 2017 Her spises både fiskeunger og rejer, og det skulle ikke undre mig, at fiskene også har haft en snude i spillet, da krebsene forsvandt. smiley

• #36   2. feb 2017 Som sagt var der guppy og pansermaller i. Og nej, jeg har ikke en masse løse akvarier til unger. Mit er dog stort set lukket ned, og det er kun manden der rigtig har fisk endnu. Jeg har kun et med rejer.

De får skam 4-5 forskellige slags foder, for der skal jo være til alle. Alt lige fra mallepiller, cichlidepiller, rejepiller osv.

• #37   2. feb 2017 #21
    Kerri tetraer - muligvis smiley

• #40   2. feb 2017 jeg startede også med 60 l og guppyer,efter et par år er jeg nu overgået til 2x 180 l,jeg har stadig guppyer,primært,men også neon,en enkelt ældgammel barbe af en art og gule zebrafisk og nogle sugemaller og så rejer,rejer og rejer,jeg er selvforsynende med guppyer i alle farver og halefaconer og rejer i alle størrelser..jeg renser ruder for alger,skifter filter og skifter vand,når jeg husker det ;-),fuldstændig uproblematisk..

• #43   2. feb 2017 Glem neonfisk og zebrafisk akvariet er alt for lille til dem og de er sarte.

Jeg ville vælge 3-4 par guppier, 6 pandermaller og 20 rcs rejer. Så er det akvarie fyldt.

men er nok også lidt farvet af at jeg har over 30 akvarier med guppier smiley

• #44   2. feb 2017 Lens

Nej nej og nej.
    Man kan IKKE HAVE 60 fisk i et 60 liter akvarie.

Det er en liter vand pr voksen cm fisk. 8 cm 8 liter vand .

I øvrigt er det med 99% sikkerhed kun 54 liters smiley

• #45   2. feb 2017 Isabelle

Skifter du kun vand hver hveranden måned i et 54 liters? Det bør være hver uge. ..det forklarer de døde neonfisk. ...

• #46   2. feb 2017 Husk at pansermaller er flokfisk og skal gerne gå i hvert fald 6 stykker sammen. de bliver også noget større end de fleste tror men kig evt på pygmæpansermaller smiley

og fingerreglen lyder 1 cm voksen fisk pr. liter vand smiley

• #48   2. feb 2017 Enig Salla - jeg skulle lige til at skrive det, men skulle jo ned i bunden af tråden først.
    Men reglen hedder 1cm fisk pr. 1L vand.
    Dvs. guppyer, der nemt bliver 2-3 cm, kan man ikke have meget mere end 20 stk. af i et 60L smiley

• #50   2. feb 2017 Tak for jeres gode forslag smiley

• #52   2. feb 2017 salla har ret smiley smiley smiley

10% vandskift er ikke nok. Man skal tage 1/3.

Billedet, mit 96 liters med rødnæser og rød serpae

profilbillede
  • #54   4. feb 2017 Er det så nu jeg skal sige at jeg skifter ca 50% i alle mine akvarier hver uge.
    Det kommer helt an på størrelsen af akvariet+ hvilke fisk du har i.

I et lille akvarie er det minimum 25% pr uge

• #56   4. feb 2017 Det var nu ikke sådan ment overhovedet, mente bare at du gav et forkert råd til en med et mindre akvarie. I et større akvarie som du selv skriver behøver man ikke skifte ofte

• #58   4. feb 2017 Nok fordi du i modsætning til de fleste andre ikke fodrer for meget Isabelle smiley

• #61   4. feb 2017 Isabelle: Planter er gode, men da jeg går ud fra at du har akvarie, fordi du gerne vil se dine fisk, så er det en udemærket idé at tynde lidt ud, så du kan se fiskene smiley

• #62   4. feb 2017 Vis os et billede Isabelle

• #64   5. feb 2017 Jeg ville nok tynde ud i de planter foran, så du også kommer til at se dine fisk lidt. Min mand har nogle planter i sit, der let går hen og bliver over 2 meter lange, dem klipper han jævnligt til og tynder ud i, for de vokser som ukrudt. smiley

• #66   5. feb 2017 jeg har Valisneria,vi tynder meget ud ind i mellem..

• #67   5. feb 2017 Nå, efter jeg har målt og prøvet at beregne, kan jeg ikke finde plads til mit 60l smiley det må komme op når jeg får nogle nye møbler smiley i stedet har jeg skaffet migselv et 20l og jeg ved godt pladsens er begrænset. Jeg vil stadig aquascape,bare i et mindre omfang også tror jeg det vil blive til lidt rejer,to Helena snegle og 6 boraras micro.

• #68   5. feb 2017 Jeg er ved at gøre et 30 liters rejeakvarium klar, og jeg glæder mig sååå meget til at få det op. Jeg har lige fået grus og planter hjem, og rejerne går foreløbigt i et 60 liters, jeg har stående. Foruden rejerne kommer der et par pæne snegle i, når det hele kører. smiley

• #70   5. feb 2017 Jeg har røde rejer. smiley

Kommentér på:
Jer med akvarier - hjælp mig lige :D

Annonce