Kvælerhalsbånd- for eller imod Kvælerhalsbånd- for eller imod
Nu har jeg kigget lidt rundt på diverse sider angående hundetræning. Der er nogle der skriver Minus ud for kvælerhalsbånd ved træningen af hund.
Hvad er der så slemt ved det kvælerhalsbånd? Det ligger i navnet, men jeg kender da selv til det og hunden ikke oplevet nogen negativ effekt ved det overhovedet.
Kan ikke se det slemme ved at bruge kvælerhalsbånd.
For eller imod? start diskussion hehe
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
derudover er man jo gået mere og mere over til positiv indlæring og der høre kvælerhalsbåndet jo ikke til.
den giver en straf for forkert opførsel
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Vores hund har kædehalsbånd, men kvælerfunktionen bliver ikke brugt. Det er låst.
Kædehalsbånd kræves, når man går til prøver i den sport, han udøver.
jan 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 46
Jeg har trænet min hund med kvælerhalsbånd. Det fungerer ganske udemærket til jagthunde træning. Jeg har dog også oplevet under træningen, at nogle folk kom med læderhalsbånd og hunden den hev og trak og prustede som en eller anden damptrommel. Dem med kvælerhalsbåndet lærte hurtigt at gå pænt i forhold til dem med læderhalsbåndet.
Men det er vel smag og behag, men jeg kan ikke se hvorfor de nærmest forbyder det til hundetræning nogle steder.
Men nu har kæresten lokket mig til sådan noget positiv træning her til næste år. Det bliver spændende at se
aug 2006
Jeg har ikke forstand på, hvordan man lærer en hund at gå pænt i et kvælerhalsbånd - altså selve indlæringsmetoden.
Men jeg ved dog, at det ihvertfald gælder for min race, at sætter man det på og lader hunden trække til det kvæler, så trækker hunden bare endnu mere.
Den rutine er uvirksom. Og det er den, de fleste benytter - ganske forfejlet.
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 464
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Bruger selv kvæler til min ene hund (Lilly) men det handler så ikke om træning, men om at hun kan hive sig ud af alle halsbånd og seler, så det er ikke sikkert for hende at gå i trafikken.
Hun har det fint med sit halsbånd - og jeg bruger det ikke til at irrettesætte hende. Hun kan fint gå pænt både med og uden kvæleren :o)
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 189 Svar: 2.955
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Til hundetræning skulle vi bruge alm halsbånd, det nægtede jeg og Lilly havde altid sit alm kvælerhalsbånd på og ingen sagde mig imod.
jan 2009
Jeg ved godt det ikke er lig med at hunden går pænt, men jeg synes det var nemt at få hunden til at gå pænt. Bare et lille nyk med halsbåndet og kommandoen hinter. Det lærte hun rimlig hurtig. AL træning afhænger jo ikke kun af hunden. Det har man jo set flere gange.
Vi lærte det på den måde at lade hunden gå lidt for langt frem og så et lille nyk med snoren og halsbåndet så det strammede lidt til og selvfølgelig kommandoen plads eller hinter, så hunden kunne finde rytmen med ejerens gå tempo.
Men så længe man bruger halsbåndet korrekt så burde der jo ikke være nogen problemer med det det..
aug 2006
Det er ganske enkelt for lidt påvirkning. Og så er det jo, man skal gøre op med sig selv, hvor meget påvirkning man vil give for at få hunden til at gå pænt.
Der er jo udmærkede alternativer når det kommer til gå-pænt-træning.
aug 2009
Følger: 1 Emner: 40 Svar: 220
Hvad hedder dem med pigge?
aug 2006
feb 2006
sjovt nok hedder dem med pigge for pighalsbånd
dem er jeg meget imod
aug 2009
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.005
Som CH skriver, er der forskel på hunde og på min har kæden ingen effekt.
Og jeg ved godt, hvordan man bruger den!
aug 2009
feb 2006
måske fordi den ikke virker optimalt på en langhårshund. kæden vikler sig ind i pelsen og den bliver ikke ordentlig løs igen, selvom man giver det rigtige ryk
jan 2009
kunne godt forestille mig det med en schæfer, men min hund nr 2 har også været ekstrem lærenem selv om hun har en hård psyke.
(Den første afgik desværre ved døden under en løbetur i det fri på grund af et svag hjerte, så man måtte bære hende hjem) Det er ruhåret hønsehund jeg har, men ja det ikke lige nemt med alle hunde.
Men okay et lille nyk var måske underdrevet, men man skal jo heller ikke rykke hovedet af hunden.
Men for meget påvirkning kan også skade.. det er sådan en hårdfin balance vi skal forholde os til desværre -.-
aug 2006
Tricket er jo, som Dina beskriver - at lære hunden hvad der kan betale sig mens den stadig er lille.
Og er den nået at blive stor, og man må fejlrette, så kan det gøres enkelt også uden at påføre hunden ubehag der strækker sig længere end til at nægte hunden det, den gerne vil have, når den trækker fremad.
jan 2009
Hvad har du så brugt som alternativ?
Er lidt nysgerrig nu hvor man måske skal starte på hasf.dk her på fyn.
Min hund render rundt med læderhalsbånd her i lejligheden. pga af det navneskilt som de skal have. Ellers har hun altid gået med låst kvæler.
jan 2009
der må jeg give dig ret. pokkers heheh.
Men ja det handler jo om at starte mens de er små nuttede vovser.
Nåh men jeg daffer og tager ud i en hundeskov, så hun kan få noget luft.
I må hygge
jan 2009
*helt almindelig hundetosset*
Jeg er skam også åben for at prøve noget andet end normal jagthundetræning. Det var bare lige det der Minus ud for kvælerhalsbånd der undrede mig da jeg ikke ser noget problem med det.
Da min far er af "den gamle skole" mener han kun der er en metode der duer, men jeg er skam uenig hvad hans mening omkring træning angår ihvertfald.
Så nu skal han overbevises skal han hehehe
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.240
feb 2006
http://tholo.dk/index.php/cPath/153_206
kun til træning, men jeg bruger det ikke som et arbejdsredskab, så det kunne lige så godt være et fast. det her er bare nemt at få af hovedet igen.
når vi går tur har de sele på. Det er den nemmeste måde for mig til at dæmpe at hunden trækker
Betina - hvælerhalsbåndet virker på den måde, at hvis hunden går ved siden af dig, så er halsbåndet løst, går den for langt væk, så skal man give et lille hurtigt nøk opad i halsbåndet - endelig inden halsbåndet bliver stramt, for ellers virker den ikke - gør man det på den rigtige måde, så strammes halsbåndet i et kort sekundt for derefter at blive løs igen
maj 2009
feb 2006
jo mere det strammer om halsen, jo mere vil hunden trække for at komme væk fra ubehaget
nogen får også rykket forkert, så halsbåndet ikke går ud af kvæl med det samme
maj 2009
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
kvælerfunktionen bruges f.eks under indlæring af nej på banen.
Hunden gør noget den ved den ikke skal afføder et "nej" efterfulgt af et lille nyk som giver en bevægelse i kæden, således at den spænder 1-2 ringe ind, og laver en lyd.
Jeg ved ikke hvordan man bruger en kvæler til at få en hund til at gå pænt? Eller alle de andre ting den eftersigende kan afhjælpe.
Til træning bruger jeg altid kvæler, sat i kvæler. Hun elsker den, og så snart jeg rører ved kæden ved hun hvad der skal ske, og hun er omgående i træningsmode. Derfor får hun også først kæden på når jeg tager hende ud af bilen på pladsen..
Hvis jeg kunne brugte jeg kæden hver dag, men jeg ved hvordan det ser ud, så derfor bruger jeg en dressurline med stop på, til hverdag. Jeg har også seler og andre halsbånd afhængig af hvad jeg skal..
Jeg ser intet ondt i en kvæler, så længe man bruger den korrekt. Kan ens hund f.eks ikke finde ud af at gå pænt, er det jo direkte farligt at give den kvæl på, da den nærmest vil trække sig ihjel. En kvæl får altså IKKE en hund til at stoppe med at trække, og jeg aner ikke hvorfor folk tror det!?..
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
men det kan de fleste IKKE
dec 2008
hunde kan sagtens lære nej uden kvæl, men Betina spørger hvordan det bruges.
dec 2008
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 251
Jeg tror gerne på, at det kan lade sig gøre at bruge halsbåndet uden at "rykke hovedet af hunden", men jeg har desværre kun mødt dem, der bruger halsbåndet forkert.
Personligt lærer jeg mine hunde at gå på plads ved hjælp af ros og godbidder og helt uden brug af snor og halsbånd.
De lærer at lade være med at trække ved at de aldrig kommer nogen steder, når snoren er stram. Det fungerer fint for mig.
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 119
feb 2006
men et almindeligt et er så også nok
dec 2008
nu kan man jo sagtens have en kæde på hunden, og samtidig lære den at gå på plads ved hjælp af ros samt godbidder og andre belønninger..
aug 2009
Andre igen bruger det man kalder pighalsbånd når de går tur osv og de grunde jeg har hørt fra folk der anvender dem er "at hunden bestemmer jo selv om de vil have piggene ind i huden eller ej" "de kan jo bare lade være med at trække" - og jeg skal i hvert fald ikke gøre mig til dommer over hvordan folk opdrager deres hunde... med mindre det er direkte vold eller misrøgt som man kan se det i animal police på tv. Jeg vil ikke have andre blander sig i min opdragelse af mine hunde (undtagen fra vores hundetræner)
Men jeg er derimod ALTID parat til at lytte til gode råd og erfaringer som folk har - det er jo sådan vi lærer og blir bedre.
okt 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 29 Svar: 200
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 251
Selvfølgelig kan man det. Mine hunde vil da også være fuldstændig ligeglade med om de har kvælerhalsbånd på eller et almindeligt læderhalsbånd, da jeg ikke bruger halsbåndet.
Men som skrevet tidligere, så kender jeg ikke nogen, der har kvælerhalsbånd (kæde) på deres hunde uden også at bruge det. Og desværre ikke på den rigtige måde.
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 25
men jeg har bestemt ikke noget imod det hvis man kan finde ud af at bruge det.
men man kan jo ågså få en blidere form for dette halsbond hvor deti kke kan strammes helt ind hvor du selv bestemmer hvor meget det ksal kunne komme ind (:
Kvælerhalsbånd- for eller imod