1.528 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
26 Svar
til engelsk bulldog ejere til engelsk bulldog ejere
Hej
Jeg studerer husdyrvidenskab på københavns universitet og skriver i øjeblikket projekt om den engelske bulldog.
Jeg skriver mere specifikt om velfærd og sundhed hos den engelske bulldog. I denne forbindelse vil jeg meget gerne spørge om hvor meget der ved køb af en engelsk bulldog bliver informeret om de mulige sundhedsproblemer som hunden kan være disponible over for. F.eks. hudproblemer, åndedrætsbesvær, problemer med øjnene m.m.
På forhånd mange tak for hjælpen
0 synes godt om
aug 2004
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 11
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 500
Hun har selv haft en slem allergi hund, som hun har fodret ud af problemet ( barf ) og fortæller gerne om den oplevelse til nye EB fans.
Så der findes ærlige og åbne opdrættere der ude
Men tror desværre også mange bare regner med at det er allemans viden efterhånden. Mig selv incl. Jeg regner bare med at alle ved hvad div. racer døjer med. Det er ikke særlig smart
apr 2012
Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 554
aug 2004
Tak for jeres svar . Det er meget spændende læsning og bliv endelig ved
aug 2004
Det har været en spændende proces især da jeg kun vidste ganske lidt om den engelske bulldog før. Heldigvis er der taget flere tiltag for at prøve at gøre racen sundere . Men i bund og grund handler det om at avlerne og udstillingsverden skal være indstillet på at gøre en forskel og imødekomme folk med åbenhed om problemet .
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.125
aug 2004
Racestandarderne er blevet revideret og dommerne til udstillinger er blevet gjort opmærksomme på hvor 'farezonerne' er hos dem engelske bulldog og flere andre racer . Sidst er der også lavet en avlsstrategi
aug 2004
Synes dog at det har været rart at se at der i det mindste er blevet taget tiltag uanset hvor små (men man må jo starte et sted og typisk småt hvis man ikke skal skabe uvilje) og rart at opleve her inde at der tydeligvis er nogen som brænder for at racen bliver sundere .
aug 2004
Det er hvad min gruppe og jeg har fundet frem på nuværende tidspunkt. som sagt er jeg enig i at det som er sket indtil nu ikke er nok men i det mindste er der sket lidt . racestandarderne hos den franske bulldog er ikke blevet revideret
aug 2004
Det skulle handle om hvorvidt avlerne giver klar besked. Jeg ville meget hellere hører om nye engelsk bulldog ejere fik af vide at der var en masse skavanker som de skulle være opmærksom på.
aug 2004
Men ja vi har også frygtet at folk ikke fik klar besked for så er det her hvor et kæmpe problem ligger . Det er jo forbrugerne som afgøre om der bliver avlet videre på racen og hunde med problemer . Hvis avlerne blev mødt med mere kritik og forbrugerne fravalgte hunde med forringet velfærd så ville man kunne gøre meget.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
jeg har ikke EB, men som "udenforstående" er min største undring faktisk ikke at racen er så usund, men at det lader til at de fleste opdrættere ikke kan se at den er det (det gælder i øvrigt osse for rigtig mange ejere)
LANGT de fleste jeg møder med EB (både IRL og online) mener folk overdriver racens problemer. De mener ikke at vejrtrækning er så stort et problem -når hunden raller, snorker, grynter osv, er det jo bare "en del af racens charme". Hvis den trods alt får luft nok til ikke at gå omkuld og i øvrigt kan lege med sine hundevenner, så er den ok -osse selvom enhver hundeejer med en anden race, havde hastet hunden til dyrlægen hvis den lød bare halvt så slemt.
Man lader heller ikke til at synes der er noget galt i at de oftest er ude af stand til at reproducere på naturlig vis.
Og det samme gælder en lang række af de øvrige problemer EB'er kan have -jeg ved ikke om det er fordi man ikke VIL se det, eller om man vitterligt harvænnet sig til at det bare er sådan en hund (af den race) er, så man ikke betragter det som usædvanligt længere...
Det er ikke små skridt der skal til hvi den race skal have en chance -det er massive ændringer og først og fremmest en drastisk ændring af opdrætternes opfattelse af racen.
aug 2004
Der bliver også observeret tiltag fra sverige, norge, finland og england for at se om de hjælper og om de skal indføres i DK . Der sker ting . Vi har ikke været så drastiske i DK men forhåbentlig bliver vi inspireret af deres tiltag .
Bare lige for at gøre det klart en gang for alle jeg forsvarer ikke bulldog klubben eller dansk kennel klub eller nogen anden . Jeg lider ikke af den vrangforestillinger at små tiltag gør den stor forskel. Jeg har god altid lært st se på det positive og derfor vælger jeg også at på trods af alt det dårlige så lader det til at der i det mindste er blevet taget et skridt i den rigtige retning .
Bum
jan 2007
Små ændringer i racestandarden gør ikke den mindste forskel.
Og jeg opfattede det bestemt heller ikke som om du forsvarede nogen. Jeg er bare ked af at se at det åbenbart opfattes som "nu gør man noget", når man laver små proforma-ændringer i standarden og siger at det er for at forbedre racens sundhed.
Hvis det VAR for at gøre noget for racens sundhed, så havde man fulgt op med langt større ændringer i standarden, men havde samlet fagfolk og prøvet t skrue en "redningsplan" sammen for hvordan dælen man får vendt den ualmindeligt kedelige kurve racen har været på i mange år efterhånden, og man havde stillet krav -ikke ønsker men krav -til opdrætterne om at teste.
Men skal jeg være ærlig, så tror jeg racens allerstørste problem er at mange ejere/opdrættere slet ikkekan se hvor galt det står til. Måske fordi de har haft racen i så mange år at det for dem ikke længere er unormalt eller bekymrende at hundene har de problemer de har -de er blevet blinde for det
Der ER enkelte opdrættere (bl.a. molloshuset herinde) som melder klart ud om både godt og skidt, og som jeg har indtryk af tester og er kritiske når de avler.
Hatten af for dem -det må være op ad bakke af prøve at avle sunde hunde, når der er så lidt (sundt) avlsmateriale at væge imellem.
Man kan ikke ændre en race så fundamentalt som EB'en skal ændres for at blive sund over nat.
Det tager jo flere generationer at ændre så meget som skal ændres. Men netop derfor er det da vigtigt at man går igang NU, så vi måske om en årrække kan begynde at se EB'er med et eksteriør der giver dem en fair chance og hvor man faktisk systematisk tester for relevante lidelser (ikke bare at enkelte opdrættere gør det men at ALLE gør det).
Det kræver en kursændring nu -ikke bare små skridt, men drastiske tiltag.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.764
For at få stemlet "udvalgt opdræt" er der indgået aftale mellem den Engelske Bulldog Club (Cib) og E.N.C.I og kravene er :
Undersøgelse for hjertesygdomme.
Lunge og hjerte stenose
Fallot undersøgelse
Eccocardiopple
HD
ED
DNA
http://www.enci.it/documenti/rsr2006.pdf
Alle undersøgelser udført af FCI godkendte dyrlæger og laboratorier.
okt 2008
okt 2008
Jeg ville have forsvoret, at en tysk Boxer med HD A ville også få et A i DK!
okt 2008
okt 2008
Jeg har altid automatisk gået ud fra, at det var FCI der udstedte retningslinjer, og at alle lande, brugte de samme.
Jeg ved da også godt, at grænsen mellem de forskellige grader er hårfin.
Om det et lille "A" eller et stort "B" kan jo ikke ses på resultatet.
Men at der kan være så stor forskel chokerer mig god nok
jan 2007
okt 2008
mar 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 56
Jeg er vokset op med cavalier, som vi måtte aflive begge da kraniet var for lille til hjernen og hunden havde stærke smerter.
maj 2007
mar 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 56
maj 2007
Men jeg kan jo have mødt de forkerte.....
til engelsk bulldog ejere