1.528 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

til engelsk bulldog ejere til engelsk bulldog ejere

Hej smiley
Jeg studerer husdyrvidenskab på københavns universitet og skriver i øjeblikket projekt om den engelske bulldog.
Jeg skriver mere specifikt om velfærd og sundhed hos den engelske bulldog. I denne forbindelse vil jeg meget gerne spørge om hvor meget der ved køb af en engelsk bulldog bliver informeret om de mulige sundhedsproblemer som hunden kan være disponible over for. F.eks. hudproblemer, åndedrætsbesvær, problemer med øjnene m.m.

På forhånd mange tak for hjælpen smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  til engelsk bulldog ejere
  • #2   17. dec 2013 Okay . Det er umiddelbart også det som jeg tænker . Blev du informeret om hvilke sundhedsproblemer som du skulle være opmærksom på ?

• #4   17. dec 2013 Jeg tror ikke avlerne informere om disse ting. først når de opstår.. Den eneste viden man får er ved selv at søge eller spørger..

• #5   17. dec 2013 Jeg kender en seriøs opdrætter af EB, hun gør meget ud af at informere omkring racen og de problemer den har døjet med INDEN folk køber hvalp ved hende.
    Hun har selv haft en slem allergi hund, som hun har fodret ud af problemet ( barf ) og fortæller gerne om den oplevelse til nye EB fans.

Så der findes ærlige og åbne opdrættere der ude smiley
    Men tror desværre også mange bare regner med at det er allemans viden efterhånden. Mig selv incl. Jeg regner bare med at alle ved hvad div. racer døjer med. Det er ikke særlig smart smiley

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 554
    #7   17. dec 2013 Disponibel betyder til rådighed. Ordet du skal bruge i dit projekt er disponeret eller disponerede i flertal.

• #8   17. dec 2013 Hov ja jevaan . Det er dårlig formulering fra min side .
    Tak for jeres svar . Det er meget spændende læsning og bliv endelig ved smiley

• #10   17. dec 2013 Ja venges . Har også måtte konstatere at den engelske bulldog har ret mange problemer .
    Det har været en spændende proces især da jeg kun vidste ganske lidt om den engelske bulldog før. Heldigvis er der taget flere tiltag for at prøve at gøre racen sundere . Men i bund og grund handler det om at avlerne og udstillingsverden skal være indstillet på at gøre en forskel og imødekomme folk med åbenhed om problemet .

• #12   17. dec 2013 Jeg har en Olde english bulldog, så jeg ved ikke om det er relevant. Selv om problematikken er lidt den samme. Det er også en "race" der er disponeret for lidt af hvert. Men det er heller ikke noget de fleste opdrættere gør folk opmærksom på eller prøver at forbedre...

• #13   18. dec 2013 Jo der er blevet taget tiltag der forhåbentlig skal gøre racen sundere. Muligvis er de ikke så omfattende som man kunne håbe men det er i hvert fald et skridt i den rigtige retning .
    Racestandarderne er blevet revideret og dommerne til udstillinger er blevet gjort opmærksomme på hvor 'farezonerne' er hos dem engelske bulldog og flere andre racer . Sidst er der også lavet en avlsstrategi

• #15   18. dec 2013 Vi kan klart blive enige om at det ikke er nok og at problemer ligger hos de 'dårlige avlere' og uvidende forbrugere.
    Synes dog at det har været rart at se at der i det mindste er blevet taget tiltag uanset hvor små (men man må jo starte et sted og typisk småt hvis man ikke skal skabe uvilje) og rart at opleve her inde at der tydeligvis er nogen som brænder for at racen bliver sundere .

• #18   18. dec 2013 Det jeg har skrevet før . det er ganskevist ikke noget men et skridt på vejen. f.eks. er racestandarderne revideret (efter min mening mangler der dog stadig mål for at overtolkning kan stoppes helt) og man har da også haft fat i dommerne for at informere om hvilke fejler der skal holdes øje med og ikke premieres og så er der lavet en avls strategi.
    Det er hvad min gruppe og jeg har fundet frem på nuværende tidspunkt. som sagt er jeg enig i at det som er sket indtil nu ikke er nok men i det mindste er der sket lidt . racestandarderne hos den franske bulldog er ikke blevet revideret

• #20   18. dec 2013 Ja racestandarderne blev første gang lavet i 1864 hvor hunden så meget anderledes ud. Der er sket meget siden . Det her skulle ikke handle om hvorvidt jeg synes at der bliver gjort nok for racen for det synes jeg ikke.
    Det skulle handle om hvorvidt avlerne giver klar besked. Jeg ville meget hellere hører om nye engelsk bulldog ejere fik af vide at der var en masse skavanker som de skulle være opmærksom på.

• #23   19. dec 2013 De tiltag som min gruppe og jeg har fundet frem til har umiddelbart fungeret som forsøg på at gøre noget . Om det kommer til at ske er selvfølgelig noget andet . Synes ærligt talt heller ikke at det er specielt effektive forsøg da f.eks. racestandarderne der blev revideret i 2011, stadig er ret åbne for tolkning og sådan er det med mange racer hvilket jo er grotesk .

Men ja vi har også frygtet at folk ikke fik klar besked for så er det her hvor et kæmpe problem ligger . Det er jo forbrugerne som afgøre om der bliver avlet videre på racen og hunde med problemer . Hvis avlerne blev mødt med mere kritik og forbrugerne fravalgte hunde med forringet velfærd så ville man kunne gøre meget.

• #24   20. dec 2013 Lonnie -men så vage forsøg kommer aldrig til at gøre en forskel. For det første fordi ændringen i standarden jo ikke forhindrer dommerne i at dømme som de vil, og avlerne i at avle de hunde de hele tiden har syntes var pænest, og for det andet fordi der ingen steder stilles nogen krav til sundheden af avlsdyrene... når det er frivilligt og opdrætterne i lang lang tid har undladt at oplyse og være åbne, hvorfor tror du så det ændres af en lille ubetydelig ændring i racestandarden?

jeg har ikke EB, men som "udenforstående" er min største undring faktisk ikke at racen er så usund, men at det lader til at de fleste opdrættere ikke kan se at den er det (det gælder i øvrigt osse for rigtig mange ejere)
    LANGT de fleste jeg møder med EB (både IRL og online) mener folk overdriver racens problemer. De mener ikke at vejrtrækning er så stort et problem -når hunden raller, snorker, grynter osv, er det jo bare "en del af racens charme". Hvis den trods alt får luft nok til ikke at gå omkuld og i øvrigt kan lege med sine hundevenner, så er den ok -osse selvom enhver hundeejer med en anden race, havde hastet hunden til dyrlægen hvis den lød bare halvt så slemt.
    Man lader heller ikke til at synes der er noget galt i at de oftest er ude af stand til at reproducere på naturlig vis.
    Og det samme gælder en lang række af de øvrige problemer EB'er kan have -jeg ved ikke om det er fordi man ikke VIL se det, eller om man vitterligt harvænnet sig til at det bare er sådan en hund (af den race) er, så man ikke betragter det som usædvanligt længere...

Det er ikke små skridt der skal til hvi den race skal have en chance -det er massive ændringer og først og fremmest en drastisk ændring af opdrætternes opfattelse af racen.

• #25   20. dec 2013 Kort sat har jeg ikke sagt at jeg synes at de tiltag som er taget er nok . Og tror ikke at det er det som kommer til at redde racen . Jeg synes dig heller ikke at man skal se hvor fra at der i det mindste er taget tiltage .
    Der bliver også observeret tiltag fra sverige, norge, finland og england for at se om de hjælper og om de skal indføres i DK . Der sker ting . Vi har ikke været så drastiske i DK men forhåbentlig bliver vi inspireret af deres tiltag .
    Bare lige for at gøre det klart en gang for alle jeg forsvarer ikke bulldog klubben eller dansk kennel klub eller nogen anden . Jeg lider ikke af den vrangforestillinger at små tiltag gør den stor forskel. Jeg har god altid lært st se på det positive og derfor vælger jeg også at på trods af alt det dårlige så lader det til at der i det mindste er blevet taget et skridt i den rigtige retning .
    Bum

• #26   20. dec 2013 Lonnie -men der er jo netop IKKE lavet drastiske tiltag, Hverken herhjemme eller i udlandet.
    Små ændringer i racestandarden gør ikke den mindste forskel.

Og jeg opfattede det bestemt heller ikke som om du forsvarede nogen. Jeg er bare ked af at se at det åbenbart opfattes som "nu gør man noget", når man laver små proforma-ændringer i standarden og siger at det er for at forbedre racens sundhed.

Hvis det VAR for at gøre noget for racens sundhed, så havde man fulgt op med langt større ændringer i standarden, men havde samlet fagfolk og prøvet t skrue en "redningsplan" sammen for hvordan dælen man får vendt den ualmindeligt kedelige kurve racen har været på i mange år efterhånden, og man havde stillet krav -ikke ønsker men krav -til opdrætterne om at teste.

Men skal jeg være ærlig, så tror jeg racens allerstørste problem er at mange ejere/opdrættere slet ikkekan se hvor galt det står til. Måske fordi de har haft racen i så mange år at det for dem ikke længere er unormalt eller bekymrende at hundene har de problemer de har -de er blevet blinde for det

Der ER enkelte opdrættere (bl.a. molloshuset herinde) som melder klart ud om både godt og skidt, og som jeg har indtryk af tester og er kritiske når de avler.
    Hatten af for dem -det må være op ad bakke af prøve at avle sunde hunde, når der er så lidt (sundt) avlsmateriale at væge imellem.

Man kan ikke ændre en race så fundamentalt som EB'en skal ændres for at blive sund over nat.
    Det tager jo flere generationer at ændre så meget som skal ændres. Men netop derfor er det da vigtigt at man går igang NU, så vi måske om en årrække kan begynde at se EB'er med et eksteriør der giver dem en fair chance og hvor man faktisk systematisk tester for relevante lidelser (ikke bare at enkelte opdrættere gør det men at ALLE gør det).

Det kræver en kursændring nu -ikke bare små skridt, men drastiske tiltag.

• #27   21. dec 2013 Inspireret af jeres diskussion har jeg "forsket" lidt i italienernes tiltag for en sundere race.
    For at få stemlet "udvalgt opdræt" er der indgået aftale mellem den Engelske Bulldog Club (Cib) og E.N.C.I og kravene er :
    Undersøgelse for hjertesygdomme.
    Lunge og hjerte stenose
    Fallot undersøgelse
    Eccocardiopple
    HD
    ED
    DNA

http://www.enci.it/documenti/rsr2006.pdf
    Alle undersøgelser udført af FCI godkendte dyrlæger og laboratorier.

• #28   21. dec 2013 http://www.bulldogitalia.it/

• #30   21. dec 2013 Er det "kun" AD og HD vurderingerne for Engelske Bulldogs, der bliver tolket forskelligt eller gælder det også andre racer?
    Jeg ville have forsvoret, at en tysk Boxer med HD A ville også få et A i DK!

• #32   21. dec 2013 Spændende smiley

• #34   21. dec 2013 Det giver godt nok stof til eftertanke.
    Jeg har altid automatisk gået ud fra, at det var FCI der udstedte retningslinjer, og at alle lande, brugte de samme.
    Jeg ved da også godt, at grænsen mellem de forskellige grader er hårfin.
    Om det et lille "A" eller et stort "B" kan jo ikke ses på resultatet.
    Men at der kan være så stor forskel chokerer mig god nok smiley

• #35   21. dec 2013 jeg har for nogen år siden snakket med en udenlandsk opdrætter om det. Det er så helt anre racer hun avler, men hun sagde osse at DK har ry for at vurdere ret hårdt, sammenlignet med andre lande (om det s ose gælder norge og sverige skal jeg ikke kunne sige). Så jeg var nu godt klr over problematikken, men hvad man skal gøre ved den ved jeg ikke. et er vel egentligt ikke ABC-modellen det er galt ed, men mere måden man vurderer dem på. For det burde jo være muligt at lave retningslinier for vurdering af billederne, sådan at et A er et A uanset hvor hunden kommer fra

• #36   21. dec 2013 Enig Michelle.

• camilla t
    camilla t Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 56
    #39   23. dec 2014 Jeg har en EB tæve på 19 mdr. Hun er blevet opereret for Cherry eye, noget som ingen af hendes forældre har haft. Ellers var hun grundigt sundhedstjekket fra opdrætters side. Var hos flere opdrættere dengang vi skulle have hende og synes nu alle uden undtagelse var meget meddelsomme mht div skavanker. Min tidligere bulldog blev 12,5 år gammel, hun fik noget støvallergi da hun var omkring 8 år, blev vaccineret og havde ingen gener og det eneste hun ellers fejlede i sit lange liv var en rift på hornhinden efter at have fanget naboens kat og der var hun 11 år.
    Jeg er vokset op med cavalier, som vi måtte aflive begge da kraniet var for lille til hjernen og hunden havde stærke smerter.

• #40   23. dec 2014 din hund er næppe blevet testet for arvelige sygdomme hos opdrætter, medmindre denne er dyrlæge.

• camilla t
    camilla t Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 56
    #41   23. dec 2014 Nu var spørgsmålet om jeg var blevet informeret om evt sundhedsproblemer hos racen ved opdrætter. Og det mener jeg, jeg er. I

• #42   23. dec 2014 Men altså hvad sagde de præcist om sundheden? for de opdrættere/ejere jeg har været i kontakt med har virkelig negligeret problemerne. En del mente sågar at EB ikke er mere usund en andre racer.
    Men jeg kan jo have mødt de forkerte.....

Kommentér på:
til engelsk bulldog ejere

Annonce