Køb af hund: hvid schæfer / hvid sweizisk hyrdehund?? Køb af hund: hvid schæfer / hvid sweizisk hyrdehund??
Hej alle HG'er
Da der er kommet hund på tale herhjemme søger jeg en masse svar på mine mange spørgsmål. Her kommer I hundemennesker ind i billedet og håber, at I vil hjælpe med at svare og evt. Komme med nogle gode råd hen ad vejen.
Vi har alle herhjemme en forkærlighed for både hvid schæfer og hvid sweizisk hyrdehund.
Er der nogle, som har erfaring ned netop disse to hunde? udseendemæssigt ligner de en del hinanden.
OG kender I evt. Nogle (steder) mm. Som avler hundende HD frie?
Derudover er vi interesseret i at høre, hvad det ca. Koster om måneden at have (stor) hund? Hvad er væsentligt, at have med i ens budget?
Har I andre ting, tips og fifs som er vigtigt at overveje når man skal købe hund, må I MEGET gerne kommenterer på dette også!
Glæder mig til at høre fra jer :o)
Pft
Pernille.

okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.071
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Men ellers ved jeg ikke så meget om den.
Jeg vil dog sige at tavlen er et must. Der avles så meget skidt alle vegne, og tavlen er et fantastisk redskab til at skille skidt fra kanel.
Og AD er ofte et større problem for hunden ens HD.
Jeg tror vi bruger ca. 1000kr om måneden på vores to.
Det er en god ide at huske forsikring. Naturligvis den lovpligtige ansvarsforsikring, men også en sygeforsikring.
Køb noget foder af ordenlig kvalitet, fx. "Taste of the wild."
Læs nogle bøger om hunde. Start fx. med Alfasyndromet af Anders Halgren og "Fra hvalp til hund" af Lone Greva.
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.071
Foder om måneden, med godbidder 600-700kr. Forsikring om året 2000kr. Dyrelæge om året ca. 1000kr. Og så er der alt det løse, som nyt udstyr, eller hvis der er noget andet hun skal have:)
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 270
Hvis jeg var dig ville jeg kontakte race repræsentanten, der vil du kunne få de allerbedste svar : http://hundenyheder.dk/raceportraet-af-hvid-schweizisk-hyrdehund/
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 260
(racen kommer oprideligt fra shæfer, men har varet en egen race i lang tid nu)
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.462
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
okt 2009
jul 2006
Bettan: Nu har jeg haft hvide schæfere siden 2004 og min opfattelse er at DKK hundene (hvid schweisisk hyrdehund) var langt mere ustabile psykisk og mindre fysisk end de hvide schæfere fra DDH og Tyskland.
DKK har fokuseret meget på udseende men da deres genpulje var meget lille i starten havde de ikke så meget at tage fra. Hvor de andre klubber har avlet i mange år og havde råd til at sortere. Dette har heldigvis ændret sig med årene og de hvide i DKK er stadig mindre, men ligner grundformen igen.
okt 2009
(undskyld, bbs - berger blanc suisse, er vand til at bruge det navn
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
jul 2006
Min Walle har bestået grunduddannelse som redningshund, er uddannet narkohund træner i PH, har UHP og færdselsprøve og vandt sammen med vores schæfer en 8 timers natøvlse over aktive tjenestehunde ved politiet. Så de kan godt. Man skal bare kende deres begrænsninger.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
Men lur mig om det ikke er fordi der er tale om DKK hunde at den udtalelse kommer?
jul 2006
nov 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 297
Jeg er af den opfattelse af at jeg har 3 racetypiske hvide ( DKK ) og kan ikke genkende den adfærd du har oplevet
mar 2013
Følger: 1 Svar: 1
Jeg er opdrætter af hvid schweizisk hyrdehund i DKK. Giv mig gerne et kald på 24688964, så fortæller jeg gerne hvad du vil vide.
Jeg har haft alm schæfer før, og der er bestemt forskel på de to racer. Den hvide har noget mindre drift, derfor også sværere at kører gruppe c, forsvaresarbejde på. Men de er imponerende gode til lydighed og rally og spor... De skulle også være gode til hyrdnn, mm da jeg ikke selv dyrker den sport kan jeg ikke helt udtale mig..
Ang aggressive hvide.. Tja jeg har altså kun mødt en enkelt... Og møder rigtig rigtig mange. Ydermere har jeg været på næsten alle DKK udstillinger de sidste to år, og kan bestemt ikke nikke genkendende til kommentaren længere oppe.
De hvide er meget meget kærlige hunde der har stor fokus på deres familie- jeg har selv to tæver og to små piger... Og ja ingen af dem kan undvære hinanden
Jeg forventer kuld til sommer - så kom også gerne forbi Herning, så kan du møde de voksne hunde... De er et besøg værd;0)
Vh
Winnie
dec 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 649
feb 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 149 Svar: 360
Iøvrigt kan jeg anbefale at besøge hjemmesiden WWW.dhsk.dk, er kan du få masser af gode råd om køb af hund, og læse meget om Hvide Schæfere gennem tiden.
Standarden for Hvid Schweizisk Hyrdehund og Hvid Schæfer er den samme, og mange Hvide Hyrdehunde har gennem årene haft søskende der er Hvid Schæfer, så i bund og grund er der kun racenavnet og det om hunden er stambogført i KK eller en anden klub der er forskel på hundene.
I må alle have en god påske
dec 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 649
Jeg bruger ca 1200 - 1500kr om måneden i gns, dette dækker:
Forsikringer
Foder (wolfsblut)
Loppemiddel
Dyrlæge
Kødben/ godter
Div.
Derudover kan tilføjes evt træning, som en månedlig udgift:)
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 145 Svar: 862
måske du Pomtoy har set dette billed på nettet af min hanhund
jul 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 93
jul 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 93
okt 2004
Følger: 52 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.332
Nå hvid schweizer og hvid schæfer er det samme, hvid schweizer blev x-reg i DKK tilbage i slutningen af 90'erne, og den stamme er bygget op af hvide schæfere fra andre klubber.
Hvad aggression angår, så er jeg lidt uforstående overfor de udtalelser Pomtoy kommer med. Jeg har efterhånden også været på en del udstillinger (dog alle DKK/FCI) og har ikke en eneste gang set noget der bare lignede optræk til ballade . Der er fred og ro i den hvide ring, hvilket jeg faktisk generelt synes der er hundene imellem..
Hos de hvide er der da som alle andre steder dårlig avl, der kan påvirke racens sind. men jeg ser altså generelt den hvide som en rolig og velafbalanceret race uden nogle særlige adfærdsproblemer. Nu ER det jo en hyrdehund, hvilket jo betyder at der tit er meget lyd på, men decideret aggression, nope!
At ikke alle formår at stimulere deres hund på en måde så den bliver velafbalanceret er så en anden sag, men det gælder jo så generelt for alle krævende racer.
okt 2004
Følger: 52 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.332
Ham jeg har nu er 10 måneder, meget velafbalanceret, og MEGET træningsvillig.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 270
mar 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 145 Svar: 862
Køb af hund: hvid schæfer / hvid sweizisk hyrdehund??