Agility - Sheltie eller Kelpie eller ?? Agility - Sheltie eller Kelpie eller ??
Vi vil gerne have hund
Dog først til næste sommer, så vi har stadig god tid til at beslutte os for hvilken race osv
Det er vores første hund, men der er masser af hunde i familien omkring os og jeg havde hund som barn.
Hunden må ikke være for stor - kan faktisk godt lidt Sheltie størrelsen - og derudover skal den anvendes til agility. Først og fremmest på hyggeplan, men hvis vi bliver grebet af det, skal evnerne også være der, til evt konkurrencer
Mit hjerte ligger ved Sheltien, ikke mindst pga min mors Sheltie (profil billedet), som jeg har lånt til agility et par sæsoner. Bekymringen i fht en Sheltie er dels pelspleje men måske især at vi bor i parcelhus kvarter og vi vil ikke blive uvenner med naboerne, pga en meget gøende hund...
Derfor har jeg søgt og søgt, men endnu ikke fundet en alternativ race, som vi kan vælge 100% med hjertet. Jeg er dog faldet over Kelpien, som en mulighed - men kender ingen som har en sådan.
Nogen der kender mere til den race - godt som dårligt? Eller måske en helt 3. race?

feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.729
Min bliver børste hver uge og så har jeg investeret i en blower for så kan jeg blæse ulden af hende når fælde sæsonen er der.
Men være kritisk omkring hvad du vil have, jeg ende med at hente i Norge.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
Jeg har selv en Kelpie og syntes den er underskøn, men den kræver noget og hvis man ikke er konsekvent(man skal ikke være hård ved den, men regler skal ikke ændre sig hele tiden fra dag til dag) så kan den godt løbe om hjørner med en. Den er nok en af de mere selvstændige og til tider stædige hyrdehunde, hvis man samlinger den med Sheltie og Border, men stadig vild samarbejdsvillig. Hvis man vil gøre den glad skal man bare arbejde/træne med den, så er dens dag reddet.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.021
jun 2016
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
#6 er super glad for dit input omkring Kelpien - har allerede læst en del på racerne, men havde ikke fanget at Kelpien kunne være stædig - kun at det faktisk kunne ligge til Sheltien
Har også haft en border i tankerne, men den ligger over det ønskede ad angår størrelse og derudover kræver den måske mere aktivering end vi kan tilbyde pt. Dertil kommer at jeg har mødt et lidt for aggressivt eksemplar af racen, til agility træning, samt at de border ejere jeg har mødt, siger at de alle trækker helt vildt i snoren. Da mine børn også skal kunne holde snoren engang imellem, når vi går tur, så er den race afskrevet i denne omgang, men måske senere i vort liv
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
jun 2016
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
Som jeg skrev, søgte jeg mere viden om Kelpien, som jeg aldrig har mødt live og allerede nu må jeg nok erkende at den også er afskrevet
# 11 Selvfølgelig er der uheldige eksemplarer indenfor alle racer og det var bestemt heller ikke det alene der gjorde det.... Som nævnt, kunne det godt blive en border næste gang vi skal have hund... Altså om en 10-15 år
#9 Det er ikke et krav at det er en hyrdehund
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.329
Agility - Sheltie eller Kelpie eller ??