{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.728 visninger | Oprettet:

Hvor går grænsen for etisk avl? {{forumTopicSubject}}

Jeg så lige en tråd om at få tæver til at producere flere æg - jeg formoder at det er med henblik på at få endnu flere hvalpe, måske fordi tæven har haft små kuld tidligere.

Og så tænker jeg - hvor går grænsen for etisk avl? Er der måske i virkeligheden en dybere mening med at en given tæve kun laver små kuld?

Er vi ved at gå for langt i vores bestræbelser på at avle hunde? Jeg tænker, insemination, gentagne kejsersnit (særligt på visse racer), forsøg på at skabe større kuld osv?

Jeg får det underligt i maven ved tanken om at fremprovokere flere levedygtige æg, helt på linje med mine tanker om avl på hunde der hverken kan parre eller føde naturligt. Jeg synes at vi blander os for meget i naturen, i stedet for at arbejde sammen med naturen og forfine arbejdet.

Hvad tænker I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor går grænsen for etisk avl?
  • #1   25. jul 2018 Er vi ved at gå for langt i vores bestræbelser på at avle hunde? Jeg tænker, insemination, gentagne kejsersnit (særligt på visse racer), forsøg på at skabe større kuld osv?

    Som jeg svarede i en anden tråd tidligere - JA !


  • #3   25. jul 2018 Ingen tvivl om den sag.
    Hvis det ikke kan lade sig gøre naturligt, skal det ikke gøres.

    Der er et par undtagelser for mig, men ud over det, er jeg rimeligt firkantet med det.


  • #5   25. jul 2018 Ja, det synes jeg helt klart engang imellem vi gør. Og jeg tænker lidt, at fokus ligger et helt forkert sted, hvis man stræber efter at få så store kuld som muligt. Det burde ikke være det avl handlede om.

    Kvalitet frem for kvantitet. Altid.


  • #7   25. jul 2018 Nej, selvfølgelig kan et kuld sagtens være godt, selvom det er stort. Men som jeg skrev, så synes jeg fokus ligger et forkert sted, hvis man stræber efter at få så store kuld som muligt, som det bliver beskrevet i startindlægget, at man kan gøre.

    Fokus bør efter min mening ligge på at lave gode hvalpe og ikke på at få så mange hvalpe som muligt.


  • #8   25. jul 2018 Jeg synes allerede "vi" er ret langt ude på mange områder smiley Og der mangler i den grad "natural selection" om man så må sige.

  • #9   25. jul 2018 Jeg synes, at det er en interessant diskussion at have.

    På mange måder synes jeg, at "vi" træffer helt forkerte valg vedrørende avl. Her tænker jeg blandt andet på at avle i ekstremiteter, som er til skade for hunden og at avle hunde (racer?!) som ikke kan parre sig og føde naturligt.

    Hvorvidt man skal eller ikke skal forøge tævens produktion af æg, ved jeg ikke, hvad jeg mener om. Hvis tæven og hanhunden sammen laver super gode hvalpe, så er det vel ikke et problem i den forstand? Men jeg ved ikke, hvad jeg mener, så jeg følger lige med for at høre argumenter for og imod smiley


  • #10   25. jul 2018 Ja jeg synes på mange måder vi avler på grænserne af etikken.
    Men om det er lige der min grænse går.. hmm. Jeg synes egentlig ikke at ønske godt med hvalpe er en skidt ting.
    Jeg kunne godt finde på at fodre mhp. Stort kuld. Jeg ville ikke bruge medicin osv.


  • #11   25. jul 2018 Kris, det der gør det for mig, det med æggene, er at man kan give en tæve hormoner, for at øge antallet af æg der kan befrugtes. Så man “tvinger” tævens krop til at yde mere end den selv vil.

    Jeg kender alt for mange på min alder (sådan omkring de 40) som beslutter sig for at få børn. For mange er løbet kørt, og de ender med kunstig befrugtning. Rigtig mange får tvillinger, og alle dem jeg kender, har fået børn hvor den ene eller begge fejler noget - ud over at være blevet født 3-4 måneder for tidligt.

    Jeg tænker at hundes forplantning også hænger sammen med hvad der er “naturligt” eller mest rigtig for tæven. Og ved at tvinge hende til at få et større kuld, presser man tæven ud over det naturen vil.

    Det kunne være spændende at følge sådanne kuld, og se om hvalpene får en fornuftig levealder. Mit bud er at flere vil lide af sygdomme, og leve kortere end gennemsnittet for racen.

    Som Johnny er inde på, piller man så meget i naturens selektion, og det må nødvendigvis få konsekvenser. Vi er allerede langt ude over at lade de stærkeste individer formere sig, og vælger ofte avlspartner ud fra hvad der på papiret er bedst. Hvis vi også begynder at pille ved antallet af æg, så synes jeg at vi har overskredet grænsen mange gange.

    Hellere 3 sunde og raske hvalpe fra en tæve der kan føde selv, frem for 6 syge hvalpe og en tæve med kejsersnit.


  • #12   25. jul 2018 Jeg kan godt se, hvad du mener. Det kunne være interessant at følge et studie af sådanne kuld, det er jeg enig i

  • #13   25. jul 2018 Edit

    Sys det er lidt søgt at sige at hvalpene bliver sygere/lever kortere af den årsag (fertilitetsbehandling), i såfald sys jeg man bør kunne henvise til konkrekt forskning..

    Hvis feks blot der bruges ekstra hvalpefoder for større kuld/flere æg er det jo også med henblik på større kuld, er det så også forkert blot pga at ønsket om flere hvalpe er forkert i sig selv eller?.. Men jeg sys også det er at gå for langt at gi hormoner!! Men feks at gi hvalpefoder sys jeg er ret harmløst omend målet er flere hvalpe.. Jeg sys ikk at ønske større kuld behøver være negativt - derfor kan der da sagtens være præcis ligeså god kvalitet på hvalpene eller hvad man siger..

    Hvis man vil ind på hvilke konsekvenser det har mht fertilitetsbehandling, så bør det kunne bakkes op af videnskabelige resultater - fordi ikke alting er som man umiddelbart skulle sys og tingene har nogle gange en anden årsag - feks er det med øget risiko for flere sygdomme hos fosteret når kvinden er ældre, det behøver jo overhovedet ikk ha noget med fertilitetsbehandlingen at gøre som sådan og ligeledes kan for tidligt fødte ha tendens til at være mere syge end ellers.. Det er en meget mere komplex ting end som så.. Men jo, det kunne da være spændende at kende til hvilke bivirkninger det kan ha for babyen/hvalpene/osv på sigt, helt enig der..

    Derudover har alderen i forbindelse med gravidlitet meget at sige generelt så for mig tror jeg mindst ligeså meget det handler om alder og ikk alene fertilitetsbehandling..

    Men igen, jeg sys ikk hormonbehandling er okay, nu er hunden jo ikke ligefrem en truet race.. og man bør bestemt også ha med i tankerne alt det med natural selection, nogle hunde kan ikke få hvalpe af en årsag og bør måske ikke avles på.. Men vi går generelt for langt i forhold til avl af hunde sys jeg - det er blevet alt for ekstremt og alt for fokuseret på udseende ved mange racer.. er utroligt skræmmende at vi kan tro vi bare kan avle os frem til en lille nuttet ting helt uden konsekvenser for sundheden, naturen er nu engang fantastisk dygtig! Også ligefrem at dyrke det udseende selv når vi ved hvor skadeligt det er - Jeg ELSKER franske bulldogs, de er super skønne men de burde virkelig avles mod et mere "normalt"/sundt udseende!! - Personligt har jeg flere gange set på egne hunde hvor stor forskel der kan være bare pga nogle få ændringer.. - Mine hunde har langt fra været særligt racetypiske (valgt derefter endda) og de har haft langt større livskvalitet end dem der ikke kan vaske sig selv, føde naturligt (har begge de hunde af mine der har fået hvalpe gjort), ikke kan få luft overhovedet nærmest, ikke orker at gå længere end en 5min tur x 3 dagligt osv osv.. Så det er slet ikk så svært at rulle det ekstreme tilbage hvis man virkelig ønsker det - men det kræver erkendelse først og fremmest.. Og ligesom med fertilitetsbehandlingen så bør man ikk bare gøre alting fordi man kan! Hvilket vi desværre tit gør...


  • #14   25. jul 2018 Pernille, hvor ser du at jeg skriver at fodring giver syge hvalpe? Jeg skriver, ret tydeligt endda, at hormoner er over min grænse. Jeg skriver: “at man kan give en tæve hormoner, for at øge antallet af æg der kan befrugtes. Så man “tvinger” tævens krop til at yde mere end den selv vil”.

    Det er dårlig stil at ændre præmissen for en debat, og lægge andre ord i munden.

    At understøtte med fodring, zoneterapi og fjernhealing, er fint for mig, og presser ikke tæven ud over hvad den kan klare. At tilføre hormoner forstår jeg slet, slet ikke!


  • #15   25. jul 2018 Lige hvad angår øgning af antal af æg så gøres det altså ikke ved hjælp af hormoner men ved ganske simpelten ved at fodre rigeligt... I naturen svarer det til at der er masser af byttedyr m.m
    Hvor får I den med at man bruger hormoner? Det har jeg dog aldrig hørt om?

    Jeg har aldrig praktiseret dette - min race får store kuld i forvejen :o))


  • #16   25. jul 2018 Galastop er hormoner, ikke? Der efterspørges erfaring med galastop til at øge antallet af æg. Det er dét jeg reagerer på. Ikke at ønske at give optimale forhold for befrugtning og parring, men at fremtvinge noget ved medicinsk hjælp.

  • #17   25. jul 2018 Galastop kan bruges til at fremskynde en løbetid men ændrer ikke på antal af æg - hvilket vidst også skrives i den anden tråd :o))

    Og lad mig tilføje: det er ikke it indtryk at det er noget der bruges ret meget og sådan bare lige udskrives af dyrlæger til dette formål..


  • #18   25. jul 2018 Jeg reagerede på startindlægget, og det fik mig til at spekulere over om der virkelig findes folk der vil give medicin for at fremprovokere større kuld, end tæven selv kan levere. Deraf “etik i avl”. Det er såmænd ikke begrænset til galastop og antal æg, men generelt etik i avl. Hvor langt vil man gå, før man siger stop på hundenes vegne?

  • #19   25. jul 2018 A Nu er det fordi det nævnes i en anden debat herinde pt at det er sådan man øger æg antallet og ikke via hormoner osv - jeg siger ikke at du siger noget som helst - jeg pointere bare at sådanne tiltag sys jeg er helt okay.. og at nogle der feks skriver at fokus ikk bør være på at få større kuld da det i sig selv er et forkert mål..

    Men hvis du følte det lagde ord i munden på dig så er det hermed ændret så du forhåbentlig ikk føler det længere - nu fandt jeg så også udaf at du mente/troede det blev gjort med medicinsk hjælp - fordi det er præcis som Lise skriver den misforståelse i 15#


  • #20   25. jul 2018 Det er da også en interessant nok diskussion og jeg reagerede bare på de misforståelser der åbenbart var smiley

    Hvor langt ville jeg gå?

    Ikke ret langt - aldrig planlagt KS, aldrig flere hvalpe hvis en tæve ender i KS. Insemination kan jeg acceptere HVIS det er fordi han og tæve bor så langt fra hinanden at en naturlig parring ikke kan finde sted - jeg har kørt over 1000 km hver vej efter en parring. Galastop ville jeg ikke bruge men har da kendskab til tilfælde hvor jeg kan forstå hvorfor man gjorde...


  • #21   25. jul 2018 Og hvis det skal være helt præcist så skrives der faktisk at du generelt er imod det at forsøge at få større kuld ved at fremprovokere flere æg mv, intet om at det kun er medicinsk du mener smiley - der skrives så senere at hormoner går over grænsen men det skrives ikke tydeligt om det er alle tiltag du ser som uetiske ligesom der skrives af andre at det simpelthen er at ha et forkert fokus - dette kunne jo sådan set også være din holdning udfra hvad der skrives smiley

    Derfor mener jeg ikk at det som sådan er forkert at nævne det da du jo skriver du generelt sys vi går for langt og det nævnes i selvsamme tråd som denne er inspireret af, det med rigelige mængder af foder smiley


  • #22   26. jul 2018 Men var nu bestemt ikk meningen at lægge ord i munden på dig.. Er da ked af at du tog det sådan - sådan var det ihvertfald ikk ment smiley

  • #23   26. jul 2018 Jeg er en af dem, der flusher mine tæver, ved at skifte til hvalpefoder, når tæven går i løb og samtidig øger jeg mængden af foder.

    Det har jeg ingen som helst problemer med, for mig er det et spørgsmål om at bruge biologien. Er der rigeligt foder, kan der godt lægges æg ned og fødes hvalpe.

    Jeg bruger så også biologien omvendt, hvis jeg har en tæve der er falsk drægtig. I den situation halverer jeg fodermængden i nogle dage og vupti, fødeknaphed = uklogt at få hvalpe og så er tæven sit gamle jeg i løbet af få dage.

    Jeg ville ikke bruge kemiske stoffer for at få tæven til at lægge flere æg ned. Jeg vil også have en naturlig parring og løber jeg ind i et kejsersnit, skal tæven ikke have flere hvalpe uanset årsag.

    Jeg har haft tre kuld med 7,6 og 7 hvalpe. Et kejsersnit, fordi to hvalpe sad sammenkilede i fødegangen på Ghini, hun har ikke fået flere kuld og er blevet steriliseret.

    Cala er i løbetid nu og får hvalpefoder. Jeg glæder mig som en sindssyg til en forhåbentlig nem parring, drægtighed og fødsel. Ved sidste kuld, var Cala enhver opdrætters drøm, alt gik glat og efter bogen, hun var tilbage i topkondition, da hvalpene var 9 uger gamle og selv om der eksteriørmæssigt er plads til forbedringer hos hvalpene fra første kuld, er de alle velfungerende familiehunde, klarer sig rimeligt på udstilling og et par stykker gør det rigtig godt på rundbane.


    Jeg har også planer om et kuld på Bianchi her sidst på året. Normalt ville jeg have ventet til næste sommer, for ikke at få to kuld oveni hinanden, men hanhunden er pt. udstationeret her i DK og til april rejser han retur til sin opdrætter i Asien. Jeg kunne få tappet sæd, men jeg synes det er så vigtigt, at hundene viser, at de kan reproducere sig selv.




  • #25   26. jul 2018 Pernille, nu ændrede du så dit indlæg til: Sys det er lidt søgt at sige at hvalpene bliver sygere/lever kortere af den årsag (fertilitetsbehandling), i såfald sys jeg man bør kunne henvise til konkrekt forskning..

    Det jeg skriver er: Det kunne være spændende at følge sådanne kuld, og se om hvalpene får en fornuftig levealder. Mit bud er at flere vil lide af sygdomme, og leve kortere end gennemsnittet for racen.

    Så for at gøre det klart: jeg skriver IKKE at øgning af æg med medicin giver syge hvalpe, jeg skriver at mit BUD er at flere vil lide af sygdomme og leve kortere tid. Når jeg skriver sådan, er det ikke en konstatering, men min egen formodning. Min formodning kan naturligvis ikke bakkes op af konkret forskning, eftersom sådan nok ikke findes. Igen, lad være med at ændre præmissen.


  • #27   26. jul 2018 KH, det er jeg klar over. Det kræver mange, mange kuld, før man kan udlede noget. Jeg bygger bare min antagelse på det jeg ser hos mennesker, hvor en større del af dem der får hjælp (og dermed får flere børn end naturen havde tiltænkt), laver afkom med defekter.

    Nu er det også nemmere at måle på mennesker, hvor mange af disse børn jo døjer med forringede kognitive evner, og det er selvsagt lidt svært at måle hos hunde. Omvendt er der nogle adfærdsmæssige udsving, som jo kan lade sig gøre at måle og registrere.


  • #29   26. jul 2018 Min den ældste spaniel var endnu ikke gået i løb da hun nærmede sig 2 år. Dyrlægen spurgte om vi skulle sætte hende kemisk igang. Jeg sagde nej, hvorfor dog. "Hvis du havde tænkt dig at avle på hende", var hans svar...

    Allerede der er vi gået over grænsen for mig. Hvis hunden ikke naturligt kommer i løb, er det nok fordi den ikke skal i løb. Ikke fordi hun skulle parres under alle omstændigheder, men helt generelt, så mener jeg ikke der er det store vi "bør" gøre når det kommer til den slags. Selvfølgelig skal vi forberede vores hunde bedst muligt og give tæven de bedste betingelser, men kan man ikke parre og føde naturligt, så er der nok en mening med det.

    Hun gik så iøvrigt i løb 14 dage før hun fyldte 2.


  • #30   26. jul 2018 Nu er det jo heller ikke "sundt" for en tæve at få små kuld. Få hvalpe kan jo risikere at blive for store og så kommer der også flere komplikationer. Så ved at lægge flere æg giver også bedre vilkår for tæve og hvalpene.

    Når det så er sagt, så nej ingen medicin til mine tæver. Jeg brugte lang tid på at forklare min opdrætter at jeg ikke ønskede at han fremskyndte løbetiden fordi hun trak den flere måneder. Det skal nok komme helt af sig selv og det gjorde det jo også.

    Tilgengæld begynder der at komme gigantiske kuld i min kommende race. 17 hvalpe her, 16 hvalpe der og sidst 14 hvalpe. Det er alt for meget i min verden og jeg vil faktisk heller ikke have fra sådan en tæve. Det er ikke sundt eller fornuftigt for avlen at producere flere hvalpe end tæven selv kan klare. Ingen af disse gigantiske kuld har brugt andet end flushing...


  • #31   26. jul 2018 Set ud fra at det vigtigste etiske mål er om de hunde man bruger i og får ud af sin avl har det godt, er enhver duelig metode vel OK, så længe den ikke tilsidesætter de nævnte præmisser.

    Problemet kan så være at påvise hvorvidt dette er tilfældet eller ej, hvis man f.eks. bruger en hormonbehandling. Kan man det, kan jeg da sagtens sætte mig ind i, at nogle opdrættere gerne vil sikre sig at der kommer et rimeligt kuld ud af de ofte ret kostbare tiltag de også har gjort for at sikre sig et godt kuld.


  • #32   26. jul 2018 Næh, hej Kim! Er du også emigreret hertil? Hvordan går det med Luffe-drengen?

    Kennel HiJacks, spørgsmålet er jo så om man ved en tæve der kun får 1-2 hvalpe, skal overveje enten at styrke via fodring ved næste parring, eller helt trække tæven fra avl. Igen, der er måske mening med naturen?

    En schæferopdrætter jeg har haft kig på, reducerer alle kuld over 12 hvalpe. De første par stykker ryger naturligt i løbet af en dag eller to, og så napper han selv resten. Tæven kan ikke følge med, og han mener ikke at kunne lave stærke nok hvalpe, hvis de skal flaskes. Så vidt jeg ved, er det sket to gange med to forskellige tæver.

    Det med at reducere har jeg det også lidt underligt med, men kan godt forstå tanken bag.


  • #33   26. jul 2018 Hej Anne! Jeg tænkte jo nok det var dig smiley

    Det går fint med Luffe. Vi har lige haft besøg af en fin svensk tæve og ejer. vi fisk selvfølgelig snakket en del om avl, og netop antallet af hvalpe (det er ikke det store problem hos hovawarter som ofte ligger på 8-10 hvalpe pr. kuld) kan være ret vigtigt, for at man har et rimeligt udvalg at tage fra, til videre avl.

    Selvfølgelig skal hundenes tarv have allerhøjeste prioritet, men jeg mener bare ikke at man nødvendigvis kan gå ud fra at "kunstige" tiltag nødvendigvis gør det dårligere.



    profilbillede
  • #34   26. jul 2018 Anne: Det er ikke fair at afgøre hundens avlsmæssige egenskaber ved et kuld. Min tæve fik kun 2 i sit første kuld, men fik efterfølgende flere. Hun fødte sin første hvalp naturligt men nummer 2 var for stor og der måtte kejsersnit til. Kuld 2 og 3 gik helt uden problemer. Hun har da bestemt givet avlen gode racetypiske og højt præmieret hvalpe i sin karriere, men skulle jeg være stoppet efter første kuld, så gav det intet sammenligningsgrundlag. At fjerne hvalpe i store kuld gør jo etisk det samme som dem med små kuld. Langt fra alle fra disse to eksempler vil kunne klare sig uden vores indvirkning

  • #35   26. jul 2018 Jamen, enig! Jeg tænker bare at hvis tæven efter to kuld kun laver små kuld og der er problemer i forbindelse med fødslen, så skal man da overveje. Helt på linje med at overveje om man fortsat skal avle på en tæve der laver 14-16 hvalpe.

  • #36   26. jul 2018 Jamen så er vi enige smiley
    Selv forsikringsselskaberne er enige for de dækker kun 2 kejsersnit ??


  • #38   26. jul 2018 Jeg vil ikke købe efter en tæve, der er blevet insimineret - eller har født ved kejsersnit.

    Jeg er nok en gammel hippie lige der, men hvis det ikke kan være naturlig parring / fødsel, så kan det være ligegyldigt.

    Min hund er ud af et kuld på 13, moderens første kuld var på 12 - nu har hun fået sit 3. kuld, som er på 6 og det bliver hendes sidste.
    Hun stillede til de tjekkiske mesterskaber, da min hund var 5 måneder, altså kun 3 måneder efter, at kuldet på 13 var rejst hjemmefra.
    Hun blev parret naturligt alle tre gange, hun fødte naturligt alle tre gange .. og pånær vistnok 4 hvalpe, er alle hendes hvalpe i de to første kuld, 25 stks, alle blevet fotograferet med hd A/A, ad 0/0 og spondylose fri.
    To sønner fra første kuld, er begyndt at blive brugt i avlen og de første hvalpe, der er blevet fotograferede har også alle A, 0 og spondylose fri.

    Det er for mig en avlstæve med stort A - og en opdrætter, der kan finde ud af at passe sin hund på den for mig rigtige måde.

    Men det her :

    Jeg bruger så også biologien omvendt, hvis jeg har en tæve der er falsk drægtig. I den situation halverer jeg fodermængden i nogle dage og vupti, fødeknaphed = uklogt at få hvalpe og så er tæven sit gamle jeg i løbet af få dage.

    - er godt nok smart, og jeg vil fluks sige det videre til en jeg kender, som har en tæve der tit er falsk drægtig smiley


  • #39   26. jul 2018 Jeg kan selvfølgelig godt se meningen med, at man forsøger at få flere hvalpe, hvis tæven får små kuld og det giver problemer med størrelsen på hvalpene.

    Men lad os antage, at et tæve får et kuld af helt normal størrelse for racen. Hvad kunne så være grunden til at forsøge at lave et større kuld?


  • #40   26. jul 2018 Men KH, det jeg skriver om ved små kuld, er når det giver problemer for tæven. Et lille kuld er ikke dårligt, slet ikke. Men hvis det gør at tæven skal have kejsersnit, skal man vel gøre hvad man kan for at undgå at det sker igen.

  • #41   26. jul 2018 Martine: Det er sørme også flot men godt nok urealistisk at sætte så hårdt op. Der er to til et kuld hvalpe og hverken han-linie eller tæve skal lide under en dårlig kombination. Nogen passer bare ikke sammen når det kommer til stykket, men det gør dem jo ikke til dårlige avlsmaterialer. Og så har der været fødselshjælp lige siden Grøn Langkål og jeg tror ærlig talt ikke at nogen af os ville have eksisteret, hvis avlen skulle skæres så hårdt som du opstiller det

  • #43   26. jul 2018 Flushing er strengt taget ikke unaturligt og det er noget man benytter sig særdeles meget af i landsbruget. Fx er det noget man gør rent rutinemæssigt i minkavl.
    Men jeg må tilstå at det for mig ville være en deal-breaker, hvis hunden ikke kunne parre eller føde naturligt. Ja, shit happens og man ender i et kejserssnit. Men så ville pågældende tæve ikke blive parret igen (det er jo heller ikke helt risikofrit at gennemgå en drægtighed med et kejsersnit i bagagen!). For mig er det sygt, at der er racer, der ikke kan parre naturligt og hvor man regner med at hvalpene skal forløses med kejsersnit fordi man avler efter et eksteriørt ideal, hvor hvalpen ikke kan komme ud af tæven. Det er da et sygt ideal.
    Hundeavlen ville helt generelt have godt af at inkludere naturlig parring og fødsel, store kuld og lang levetid som avlsmål.
    Og ja, selvfølgelig skal det være muligt at benytte sig af insiminering hvis fx en avlspartner befinder sig på et andet kontinent eller man ønsker at benytte sig af frostsæd fra en for længst afdød hanhund.


  • #46   26. jul 2018 Jeg vil heller ikke have store kuld, så lige der er også jeg uenig

  • #47   26. jul 2018 Fordi store kuld er et tegn på vitalitet; sundhed, livskraft, frodighed. Det behøves ikke være udmøntet i kæmpekuld på 11-14 hvalpe. Man kan jo godt have et mål der siger fx 6 hvalpe eller hvad der nu er passende for racen (rent fysisk kan store racer få større kuld end små racer).
    Jeg ville synes at 5-6 hvalpe hos en boxer var en smule i underkanten smiley Jeg ville forvente ca 8 smiley


  • #48   26. jul 2018 Hijacks

    Det er sørme også flot men godt nok urealistisk at sætte så hårdt op.

    Det ved jeg ikke om det var ? Jeg gjorde og jeg har fået en super arbejdende, sund og rask hund ud af det smiley

    Jeg kan sagtens leve med, at nogle mener at det er OK at lave kejsersnit og parringshjælp osv .. det er deres valg, men jeg vælger bare at lade være med at støtte den form for "opdræt".
    Det er nemt i min race, for de er som oftest sunde og raske, kan parre og føde naturligt, får temmeligt store kuld, passer dem selv .. så det er i grunden bare at vælge en af dem smiley

    Og så har der været fødselshjælp lige siden Grøn Langkål og jeg tror ærlig talt ikke at nogen af os ville have eksisteret, hvis avlen skulle skæres så hårdt som du opstiller det

    Det er noget sludder det der.
    Så skulle samtlige schæferhunde med østtysk oprindelse ikke eksistere.


  • #49   26. jul 2018 25# Men det er da noget af en formodning når der er SÅ mange andre faktorer indover selv i det du nævner som begrundelse for din formodning... Sys bestemt ikk det er at ændre præmissen.. jeg skriver jo netop flere ting der "modbeviser" dine argumenter.. desuden gøres det ikk medicinsk det med æggene og det må jeg vel godt reagere på da du i indlægget intet nævner om at det er medicinsk du mener - ergo må man antage det er måden hvorpå det gøres du hentyder til er uetisk...

  • #50   26. jul 2018 Pernille, for aller sidste gang - det er ikke ok at du ændrer i præmissen. Jeg har gjort det klart, endda rigtig meget, at jeg mener det i tilfælde hvor æggene fremprovokeret medicinsk. Lad være med at påstå at jeg skriver andet.

    At du synes at du “modbeviser” min formodning, er fint - for dig. Du beviser intet for mig. Du formoder, præcis som jeg gør. Og ja, muligvis spiller andre faktorer ind, det vil jeg slet ikke afvise. Men - for nu at bruge din egen metode - skriver du at det er fjong at fremprovokere flere æg medicinsk, for der er jo ikke noget der tyder på at medicinen alene giver sygt afkom.


  • #53   27. jul 2018 50# Nu skriver jeg det så for sidste gang - jeg nævner det ikke igen for at påstå det er noget du siger men for at fortælle dig at jeg på ingen måde ændre præmissen - det forstår andre end dig tydeligvis også, så kan simpelthen ikk forstå du ikk kan se det også..

    Og det er ikk bare en formodning at kvindens alder kan betyde for tidlig fødsel samt flere sygdomme hos fosteret - det er skam fakta derfor er det for mig lidt af en uheldig formodning.. Hvis du læser op på det så mener jeg at huske at feks ældre kvinder har større risiko for at få barn med feks kromosom fejl.. ligesom ældre mødre ofte får flere komplikationer..

    Læs feks

    Udover fertiliteten har kvinders alder også indflydelse på de risici, der kan være forbundet med graviditet. Blandt andet er der for kvinder over 40 år øget risiko for præterm fødsel, lav fødselsvægt, svangerskabsforgiftning og kromosomfejl.

    Og at jeg ikk sys medicinsk behandling er okay er simpelthen fordi jeg ikk mener at der er gode nok grunde til at det er nødvendigt plus jeg ikke kan afvise at fertilitetsbehandling har nogle bivirkninger - det har det ihvertfald for tæven (men det er jo sådan set irrelevant eftersom man ikke bruger medicinsk behandling til at lave større kuld med en faktisk bare foder hvilket var det jeg udtalte mig om til at starte med og er det du beskylder mig for at ændre præmissen omkring).. Og resten af gangene jeg nævnte det var simpelthen som forklaring på hvorfor jeg skrev som jeg gjorde! Jeg forklarede også hvorfor jeg var imod fertilitetsbehandling ved bla at skrive jeg ikk mener det er nødvendigt da hunden jo ikk ligefrem er en truet race..

    - Lad nu vær med at blive irriteret fordi jeg ikk er enig, du virker til ikk helt at forstå hvad jeg mener/skriver og tager det på en helt forkert måde i forhold til hvad jeg mener og hvad andre også godt kan se er min pointe.. Det er ærgerligt at du lader dig irriterer en smule over noget der faktisk bare bunder i en misforståelse..

    Men hvis du virkelig ikk kan se meningen med det jeg skriver så skal jeg gøre det super let og simpelthen ikke deltage i debatten smiley Gider simpelthen ikk bruge tid på at "skændes" over noget så dumt smiley

    God debat til jer alle smiley


  • #54   27. jul 2018 Er det ikke lidt et sidespor at begynde at blande fertilitetsbehandling af kvinder sammen med etik i hundeavl ? At man evt, bruger hormoner for at øge antal ovulerede æg hos en hund for at få et større kuld kan da ikke helt sammenlignes med at kvinder skal i fertilitetsBEHANDLING fordi de ikke kan få børn af forskellige årsager - herunder alder.
    Jeg tvivler dog på at brugen af hormoner til at øge antal ovulerede æg hos hunde er specielt udbredt. Det er langt billigere at benytte flushing.


  • #55   27. jul 2018 Jeg tænker godt, at man kan sammenligne det i en vis udstrækning ... Der er jo også forskellige årsager til, at folk ikke kan få børn, og mon ikke også naturen indimellem har en grund hertil?
    Slet, slet ikke i alle tilfælde, naturligvis!
    Men nogle gange matcher folks gener ikke, og det kan resultere i barnløshed - jeg tænker, at naturen her forsøger at undgå at "parre" gener, som ikke giver hensigtsmæssige udfald.

    Der er noget, jeg har tænker over, og nu bliver det nævnt i forbindelse med hunde ... Når der ikke er føde nok, er der færre æg hos tæven. Det samme ser man jo hos mennesker med spiseforstyrrelser, fx svær anoreksi - deres ægløsning udebliver og de kan ikke få børn. Nu bliver det måske lidt følsomt, men hvordan kan det være, at det samme ikke gør sig gældende i områder med hungersnød? Her kan mennesker, som selv lever på sultegrænsen, godt få (mange) børn ...
    Jeg forestiller mig, at det er en form for build in overlevelsesmekanisme, men det er da lidt mærkeligt


  • #56   27. jul 2018 ".....og mon ikke også naturen indimellem har en grund hertil? " Naturen har altid en grund smiley

  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 12
    #58   31. jul 2018 Jeg mener, at vi mennesker blander os alt for meget i Naturen,
    samt mener at vi kan gøre det meget bedre end Naturen kan, hvilket er dumhed så det basker.

    Og så lige et lille vink med en vognstang,
    til Pernille F. #13 25. jul.
    Det hedder IKKE: "at hvalpene bliver sygere"
    - MEN: "At hvalpene bliver mere syge!!


  • #59   31. jul 2018 Apropos blande sig for meget ... har I set, at mænd snart vil kunne blive gravide og vi formentlig også vil blive i stand til at få børn med os selv?
    Jeg ved godt, at det ikke er nyt-nyt, men de er vist kommet et skridt nærmere nu ...


  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 12
    #61   10. aug 2018 Jo Pia.

    Vi mennesker er skam kommet langt.

    Men selvom vi er kommet langt er vi tilsyneladende også kommet meget tættere på, at ødelægge en masse for os selv,
    og både mange og meget andet på Jorden.

    Samtidig er det umuligt for os, at gennemskue konsekvenserne af,
    vores såkaldte udvikling.

    Og ja, vi valgte de bedste dyr til videre avl!

    Ja efter vores "hoveder", så vi blandt andet,
    fik behov for diverse menneskers arbejde,
    til at rette op på de skavanker, en del af dyrene fik.

    Hvis det var tilnærmelsesvis 100% godt, set fra naturens side,
    så ville jeg sige, at vi mennesker havde gjort det godt.


  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 12
    #63   3. okt 2018 Pia. Når du skriver:
    " alligevel er vi idag som vi er, hvilket jo må være et udtryk for naturlig selektion
    efter de individer, der havde tærk, (Jeg går ud fra der skulle stå: "træk" )
    der gjorde dem bedst egnet til overlevelse. "

    Efter som jeg mener, at den måde vi lever på, med misbrug / overforbrug
    af Jordens ressourcer, netop ser ud til at føre os - og mange andre dyr, planter
    og så videre, til udslettelse.
    Så vil jeg holde på, at det du mener er en "naturlig selektion",
    har en meget alvorlig "Slagside".


  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 12
    #65   4. okt 2018 Ja Pia.
    Jeg vil nu NØJES med at kalde det: "Tilsyneladende Gavnligt",
    da det KUN er KORTSIGTET gavnligt.

    Så den krystalkugle, som du åbenbart mener, at naturen mangler,
    mener jeg er totalt værdiløs.


  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 12
    #67   6. okt 2018 Pia. Du mener at jeg vrøvler, og det er da OK at du mener det.

    Men jeg opfatter altså også din udtalelse med: "At den udvikling vi har nået, har været gavnlig for vores art" og slutter så af med, "at vi -nok- ender med at vi udsletter os selv.

    Så har jeg da svært ved at se det gavnlige for menneskeheden, men kan da sagtens se det gavnlige, for alt det liv m.m. som undgår vores ødelæggelse og udslettelsen af os mennesker.

    Men mit ønske er altså, at vi mennesker,
    i stedet skulle vise ansvarsfølelse overfor både menneskeheden og alt andet på Jorden, og så arbejde i den rigtige retning, i stedet for i den forkerte!


Kommentér på:
Hvor går grænsen for etisk avl?

Annonce