{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.379 visninger | Oprettet:

Børnespørgsmål til panelet {{forumTopicSubject}}

jeg har en knap 3 årig og I guder hun er skøn og sjov! Det er det sjoveste i verden

men!

jeg ved ikke om det er fordi vi er flyttet, læs skift, hverdagen er total vendt om pga corona krise.. eller om det bare er fordi hun er 3...

Hun vil ikke have tøj på. som i jeg griner og driller, snor mig, sparker, griner.... Det er SÅ irriterende!

normalt er hun super nem men i denne situation kan jeg slet ikke nå hende. jeg har prøvet at slippe så stikker hun af... i bar røv. og gemmer sig... og synes det er verdens sjoveste

skælder jeg ud så bliver hun bare mere grinede og nærmest trodsig fræk

jeg har forsøgt at gå væk. Det virker ikke. at holde hende. Det er en kamp! at love hende at noget sjovt skal ske... hun lytter ikke...

jeg bliver tosset smiley og jeg fik den idé at spørge her for der sidder mange der har haft sådan en lille røver, arbejder med dem eller... ja...

jeg har indtil nu sagt at det var lidt nemmere med et barn end en hund men her kommer jeg total til kort smiley

er der et eller andet gyldent fif eller hvad pokker gør jeg?

er løsningen at holde? og tvinge tøj på... Det er ikke sådan vi normalt er sammen overhovedet så jeg håber der er en anden løsning

hun går delvis med ble og nu kan jeg se at den her leg er så sjov at hun i dag også er begyndt ikke at ville skiftes... jeg er derfor, efter at have skiftet en lorteble og kommet fra badet!, lettere desperat..

Der må grines. hun er skøn men.... HJÆLP! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Børnespørgsmål til panelet
  • #1   26. mar 2020 Hun lyder som en sund og rask 3 årige, men for fanden hvor har man lyst til at bortadobtere når ungen er sådan smiley

    Jeg gjorde det er jeg gav hende et valg imellem 2 forskellige sæt tøj (hun måtte dog gerne blande sættene) så hun følte hun bestemte.

    og så er det ellers bare et prøve på at have tålmodighed smiley


  • #3   26. mar 2020 Det alder. Min er også træ og vil helst kun have hans ble på (han er ikke blefri endnu)

    Ikke så fedt når han så tror han skal far ud i ble og gummistøvler.. haha

    Her i corona tiden får han lov og går oftes bare i nattøj. For ja vi skal ikke noget vi er karantæne, da faren udviser symptomer på Corona. Så vi er max i haven.

    Her hjemme vælger vi vores kampe med omhu og pt gider jeg overhoved ikke tøj kampen;)


  • #5   26. mar 2020 lad være med at gøre det til en leg, lad være med at spørge, find tøjet frem og sig, kom du skal i tøjet, siger hun nej så siger du bare fint og lægger tøjet væk, bevar roen smiley det er nøjagtig som når hunden syntes det er sjovt at stoppe 1 meter fra dig og nægte at lade sig indfange, ryggen til og være ligeglad, det må ikke blive en sjov leg smiley
    Og som Trine så rigtig siger, man kan ikke komme ud i nattøj, man kan ikke være med til det sjove i nattøj, det bliver hurtigt kedelig.
    Bortset fra det, et barn på 3 kan jo godt selv trække bukser på fx, det hjælper tit bare at lægge det frem hun selv kan klare og bede hende tage tøj på, vend ryggen til og gå igang med noget andet, lad hende selv smiley


  • #6   26. mar 2020 nej Trine du misforstår. jeg gør det ikke til en leg . Det gør hun alene!

    udfordringen er netop at hun er total ligeglad med hvad tøj, om det er en lorteble eller hvad jeg gør.

    hun belønner sig selv

    og det er min udfordring smiley

    vælger altid kampe med omhu. Det er kun dette problem jeg har. og jeg kan altså ikke lade være med at skifte ble

    de fif der står på nettet virker ikke. hun er ligeglad med alt andet end sin leg

    ja det er sødt men også virkelig frustrerende.

    hun kan ikke gå ud i nattøj her hvor vi bor eller ble lol

    pokkers havde håbet der var en løsning men jeg må nok i tænkeboks...


    møgøre smiley


  • #7   26. mar 2020 hun spørger ikke til at komme ud så det er ikke noget vi kan bruge... desværre. har prøvet at gå væk. hun er ligeglad. har prøvet at lade tøj ligge. Det kaster hun med. har prøvet at sidde og bare vente helt passiv. Det gør det værre.. dvs det synes hun er mage optur. har prøvet at sige så må du blive hjemme. Det virker ikke.

    Bodil
    min tanke er om hun netop skal have lov til meget mere selv. hun tager alt overtøj og en del andet på selv. men hun kaster bare rundt når hun er sådan. jeg kan ikke nå hende som normalt...

    Det er som om der er et mønster. når vi skal noget som hun gerne vil så bliver hun overglad og så får den gas... med det resultat at det kan tage en time at komme ud.... Det må der findes en løsning på... jeg nægter at tro man ikke kan træne så kvik en unge som de er smiley

    men av min arm! lmao


  • #8   26. mar 2020 tror hun så tråden for hun har lige været en engel at tage i bad.... meeen..

    ja det er en herlig alder smiley


  • #9   26. mar 2020 jeg vil lige fortælle at når HUN synes det er tid så får hun ind og ligger sig på sin plads hvor vi skifter tøj og kalder og når jeg kommer siger hun med et kæmpe grin

    Zara ligger stille nu mor. dygtig Zara. rolig nu

    hun ved præcis hvad hun gør er mit indtryk

    smiley

    nå men måske går det over... når hun bliver 4... lol

    skulle en få en idé til hvad jeg kan gøre så skriv det endelig. jeg er mør smiley


  • #11   26. mar 2020 Hvis det ikke hjælper at ignorere sig ud af det, kunne det måske hjælpe at lave en slags konkurrence ud af det om hvem af jer to, der hurtigst kan få tøj på. Det har i hvert fald virket på nogle børn, da jeg arbejdede i børnehave smiley

  • #12   26. mar 2020 trine ja det skal prøves! de bliver jo mere og mere selvstændige i den alder.

    jeg er slet ikke i tvivl om at jeg belønner noget... selvom jeg virkelig forsøger at lade være. som i virkelig!


    jeg kan slet ikke få øje på hvad det er, og det kan jeg ellers... mest belønner hun sig selv. hun synes det er skide sjovt... uanset hvad jeg har gjort...

    Ja det er lidt sjovt... så blev man sat på plads af en 3 årig hahaha

    det er nok meget sundt smiley


  • #13   26. mar 2020 Therese det må jeg prøve... Tak!

  • #14   26. mar 2020 Jeg er sgu bange for at var det her i huset, så var skal-kassen fundet frem smiley


  • #15   26. mar 2020 Det var så lidt smiley

  • #16   26. mar 2020 CH hun er total ligeglad med skæld ud eller skal... tro mig. jeg har haft den fremme men hun synes jeg er sjov

  • #18   26. mar 2020 Helt ærligt, hvis du virkelig mener det så syntes børn ikke det bare er sjovt! Der er nogle ting som bare skal være, fx lortebleer de skal skiftes, det er ikke til forhandling, så er det bare fast tag i barnet og en bestemt tone på, du er da for pokker stærkere end en 3 års!

  • #19   26. mar 2020 Hvad med klistermærker og så der en belønning efter aftensmad når man har fået et mærke ved alle ting. Her er vi begyndt med man selv skal bære sin tallerken ud og man skal begynde at tage tøjet af inden bad (jeg er i gang med lillebror) og pt elsker han vi hig-fiver. Og jeg siger han er sej.. selv synes han det fedt at gå ud med skraldet. Få lov at tømme opvaskemaskinen og hjælpe med vasketøjet og støvsugningen. Og når han frivillig gør disse ting, så der en belønning også i form at rosiner, en kiks han meget h'erne vil have osv. og andre dage nægter han at blive skiftet. Men synes der flere og flere dage hvor han gerne vil hjælpe til smiley

  • #20   26. mar 2020 Skæld ud tror jeg ikke på, skal-kassen skal bruges når man er rolig og alvorlig.

    I virkeligheden er det, det sværeste - ikke at blive ophidset. Det trigger det roligste temperament, så den konflikt skal tages når man har overskuddet.




  • #21   26. mar 2020 Men bare almindelig tøj på, det kan da undværes, så det gad jeg ikke lave en kamp ud af smiley

  • #22   26. mar 2020 Hmmm.. der tales meget for manipulation her.
    Det er interessant smiley


  • #25   26. mar 2020 CH absolut enig. skæld ud virker generelt ikke men i den dybeste afmagt er selv en mor blot et menneske så det er afprøvet, men hun griner være endnu vildere

    Bodil ja da men jeg søger andre redskaber end magt som jeg skrev smiley

    Tak Caroline. jeg vil egentligt hellere du ikke pakker det du tænker ind. Det virker sådan lidt mærkeligt den der med ikke at dømme nogen? du kender os jo ikke så du kan jo ikke dømme os som forældre og problemet er ret udbredt så jeg går ud fra at du må tænke på noget andet med den sætning smiley

    Vi har masser af tid til hende. også når vi ikke har krise tid. hun er mit bedste smiley det er derfor ikke fordi jeg har travlt at hun reagere. jeg skal aldrig må noget andet. og da slet ikke nu

    børn reagere på skift. her tænker jeg dog mere at hun har mere energi end ellers selvom vi laver meget savner hun jo børnene

    jeg får altid ros for at være tydelig gennemsigtig og konsekvent. her er jeg på glatis men jeg er sikker på der findes en god læsning... uden at dømme nogle man ikke kender smiley

    Tak for alle de gode svar! Det giver mig håb smiley

    jeg skal prøve det af efter jeg har lagt en strategi. men kun et ad gangen smiley


  • #27   26. mar 2020 Kan hun selv sige til når hun skal på wc?

    For så kunne i prøve at droppe bleen, nu i alligevel er hjemme og hun ikke rigtig gider tøj smiley


  • #28   26. mar 2020 Jeg er ikke fan af at man forsøger at lokke eller snøre et barn til ønsket adfærd, jeg synes det er uærligt og mistillidsskabende.

    Et barn kan godt tåle at være vred, frustreret, ked af det - og det er bare en naturlig konsekvens når en treårig møder forældres ufravigelige krav.

    Når der ikke er et valg, skal det ikke tilbydes og det skal ikke forhandles. Kræver det så at man fysisk må fastholde, så gør man det og samler op på det bagefter...

    Så slem er jeg smiley


  • #29   26. mar 2020 Hl
    Har du overvejet klikkertræning? smiley


  • #32   26. mar 2020 så slem er jeg også CH. Det får jeg ros for hos pædagogerne der har hende i pleje.

    jeg kan sagtens tåle alle hendes følelser.

    Det har resultateret i en pige med meget tydelige grænser så så slemme er sådan nogle som os nok ikke alligevel smiley

    mit problem her er at jeg ikke kan nå hende.

    men... Det kommer jeg til smiley

    jeg tror meget på den der med at lade hende selv...


  • #34   26. mar 2020 enig Caroline.... jeg vil også hellere bruge snilde... jeg har jo trods alt 40 års mere livserfaring!

    smiley


  • #35   26. mar 2020 John du må gerne låne i en weekend! hahaha

  • #36   26. mar 2020 Jeg tror du skal forsøge at nå hende bagefter.
    I situationen kan hverken du eller hun.

    Bagefter kan man lige hurtigt vende hvor lidt man synes om at være "uvenner" - UDEN at fordele skyld.

    "Jeg synes ikke det var så sjovt, hvad synes du?"


  • #39   26. mar 2020 I børnehaven havde datteren en periode hvor hun bare ikke ville hjem..

    Der var altså ikke noget at gøre er måtte jeg (mens hun skreg) tvinge hende i flyverdragten..

    Pædagogerne havde også forsøgt at hjælpe og havde dagen efter taget en snak med hende osv.

    Det var hver gang jeg eller farfar skulle hente i en periode..

    Farfar har bil, så han tog hende bare under armen og bar hende derud..

    Efter en måneds tid gik det heldigvis over smiley


  • #40   26. mar 2020 enig CH. hun er meget udviklet sproglig fordi hun taler 3 sprog så det er noget vi bruger

    jeg er begyndt at give hende flere opgaver selv efter i skrev det.

    jeg kan se at jeg hjælper for meget. uden at ville det må det virke omklamrende? Hun klarer meget mere selv end jeg giver hende mulighed for normalt selvom hun får mulighed for meget

    jeg tror det er vejen!
    jeg overvejer om hun skal have bukseble i nat og selv tage den på... er den tæt?

    Tak! jeg kan ikke fortælle hvor dejligt det var at vende det og få redskaber og øje på noget jeg gør forkert for det er let at ændre sig selv smiley


  • #42   26. mar 2020 Alt, hvad hun kan skal hun gøre selv også selvom det ikke bliver perfekt.

    Stil din hjælp til rådighed - ikke ved at spørge om du skal hjælpe, men ved at sige at hun skal sige til, hvis hun har brug for hjælp. Og så først hjælpe der!


  • #45   26. mar 2020 Min sover kun med bukseble fordi han sover så så uroligt at han kan få en alm til at gå op smiley ja lad hende endelig gøre hvad hun vil, plejer at sige " hvis du vil have jeg hjælper, så jeg lige her" og det har gjort han ikke flipper hvis han ikke kan finde ud af det. Men så gør vi det sammen eller nogen gange må jeg godt bare gøre det smiley

  • #46   26. mar 2020 Caroline, kommer an på hvilke barn man har. Gør vi dette går der 3 timer før han falder ned igen, og så er vi andre gået i seng, for lillebror står op mellem 5-6 smiley

  • #47   26. mar 2020 Jeg vil bare sige - uanset hvordan man får tilrettelagt hverdagen, så kommer de situationer der - og så er det om at være klar i hovedet og vide hvad man vil gøre.

    Man er nødt til at være ærlig, tydelig og fastholde kravet og være rolig.
    Og nej, det er ikke behageligt for nogen, men samler man op bagefter, er det uproblematisk.
    Man skal ikke være bange for konflikter - de ruster til livet.


  • #51   26. mar 2020 Caroline, det er sådan livet er. Det er vi forpligtede til at ruste vores børn til.
    Vi kan og skal ikke skåne for alle konflikter og feje alle ubehageligheder væk men derimod lære dem at håndtere dem. Det kræver at de oplever dem i et trygt miljø.

    Voksne ER almægtige i forhold til børn. Hvis vi ikke vil vedkende os det, så fralægger vi os ansvaret.


  • #52   26. mar 2020 nå nu sover hun smiley

    vi har taget det til os straks, eller jeg har smiley hun har derfor selv været tallerken vand osv ud og ryddede endda op sammen med mig af sig selv. jeg har hjulpet alt for meget kan jeg se!

    da hun skulle have ble på løb hin væk og råbte nej. jeg sagde man kan ikke sove uden og så gik jeg ind i soveværelset og gjorde klar og så kom hun selv lidt efter, under påskud af at jeg skulle se et maleri smiley og så tog jeg hende bare og skiftede uden problemer

    jeg siger altid hvad jeg gør imens så det gjorde jeg og så roste jeg hende for at ligge roligt. og til det sagde hun nu kan jeg godt sove så!

    smiley

    Det virker helt 100. jeg vidste jeg gjorde noget galt men jeg havde stirret mig blind på selve situationen i stedet for at overveje om der var noget i løbet af festen af dagen som kunne lede til denne situation. når jeg giver mere fri til at gøre selv eller prøve teste af tiden så er det ok at få en ren ble hvor jeg bestemmer.

    Det er ren logik for mig nu men før i skrev det kunne jeg ikke se det.

    splinten i broderens øje... eller hvordan den er...

    Tak af hjertet smiley


  • #53   26. mar 2020 Skønt at du allerede synes du kan se en effekt smiley

  • #54   26. mar 2020 jeg er sikker på at det også skyldes den effekt jeg tit ser ved ejere på rådgivning. når træneren kører er 50 % nærmest løst fordi de ikke famler mere.

    børn læser en. famler du så tror jeg de fornemmer det. nogle gange famler man og det er ok. andre gange er det som her og så er det kanon at ku vende det her og få en vej at gå.

    jeg skal nok opdatere når jeg har gjort det i længere tid men ja jeg tror det virker.

    her er sagens kerne smiley hun er super sjov og fræk og lidt sværere end en hvalp... men kun lidt. HG kunne fx løse det her hahaha det skal jeg fortælle hende en gang

    så drillede du mor men så løste nogle hundetrænere det!

    smiley


    profilbillede
  • #55   26. mar 2020 Hun er en kæmpe charmetrold, altså smiley

  • #56   26. mar 2020 Hun ser så sød og fræk ud på billederne smiley

  • #57   26. mar 2020 lol

    Ja lidt fræk men det er ok smiley


    profilbillede
  • #58   26. mar 2020 Haha... Nogle glemte vist, at man kun må tegne på papiret smiley

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #59   26. mar 2020 Børn skal motiveres og guides på en tydelig måde.

    Det giver ikke mening for et barn at skifte tøj, som det gør for en voksen - tøj er tøj uanset om det er nattøj eller almindeligt tøj.

    Jeg tænker at de udfordringer du står med, handler om en blanding af udvikling, samt en ny og anderledes hverdag - et barn skal reagere på ændringer i hverdagen, ellers er der noget galt. Reaktionen kan være forskellig fra barn til barn.

    Man skal ikke diskutere med en 3 årig, eller spørge om lov, det er de ikke gearet til, men de er heller ikke gearet til at skulle gå fra overgearet/fjollet, til at skulle koncentrere sig om en given ting på 5 sekunder. Så man skal have barnet ned i gear, så hjernen kan kapere at der skal fokuseres på den givende ting der skal ske.


  • #60   26. mar 2020 Therese helt og aldeles : )

    enig AT. sådan ser jeg det også.

    jeg tror jeg her er kommet til at hjælpe for meget. Det giver en umiddelbar effekt at lade det elskede lille 'møgøre' gøre flere ting selv smiley



  • #61   27. mar 2020 Kan hun ikke bare være nøgen? Det er min 4 årige det meste af tiden smiley så er hun faktisk til at få tøj på når vi skal ud af døren

  • #62   27. mar 2020 Ditte det er når vi skal ud og jeg vil skifte fra hjemmet til udetøj især men derhjemme må hun naturligvis. Det er en god ting at have in mente hvis det er så undlade kampen helt fra start

    jeg har det lidt sådan at hvis jeg er begyndt så skal hun skifte. ellers lærer hun jo, ganske som en hvalp lol, at hun kan sno sig og slippe

    hvis nogle mener det er en forkert måde at tilgå det hører jeg det naturligvis gerne. jeg tænker bare at pattedyr lærer ret ens

    CH jeg er enig i at børn skal lære at tåle ubehag. fra andre dyr ved man at det kan læres. kan man ikke det bliver det et hårdt liv man går i møde... alene i en børnehave vil det være svært

    det er vel det curling forældre ikke gør?


  • #63   27. mar 2020 Caroline men vi et jo almægtige.

    jeg voksede selv op uden rammer ved sådan nogle hippier. Hvad synes du... Hvad vil du... Hvornår vil du komme hjem..... Det gjorde intet godt!

    de var søde i bedste mening men slemt uden den mindste autoritet

    da jeg blev teenager mistede de derfor styringen helt. og selv i dag er en af mine defekter i min karakter at jeg er rebelsk mod alle autoriteter... nogle gange er det godt men... nej jeg savnede nogle rammer

    mine forældre sætte en 5 årig til at være direktør. dårlig idé:)

    men derfor kan man naturligvis gøre det kærligt


  • #64   27. mar 2020 Jeg synes godt, man kan være en autoritet uden at fastholde. Børn HAR brug for faste rammer, men det kan man godt skabe uden at skulle holde dem fast og fysisk tvinge dem.

    Og der skal nok være masser af andre situationer, der kan gøre dem vrede og frustrerede, så de lærer at tackle de følelser også, er min erfaring smiley


  • #65   27. mar 2020 Hvis i "bare" skal ud i haven, kan det nogle gange være en fordel at vise barnet fysisk hvorfor det er en god ide at have tøj på i haven når det er koldt.

    Tag hende på armen, og så lige hurtigt ud og ind igen (altså ikke stå så hun bliver helt blå frossen :D) Eller stikke en hånd ud af vinduet, nogle gange tror børn at fordi solen skinner, så er det varmt og sommer smiley


  • #67   27. mar 2020 Therese absolut. jeg har ikke fastholdt før denne episode... nu prøver vi noget andet for som jeg skrev. Det er ikke sådan vi normalt er sammen og jeg tror på en anden vej

    men mit barn er også meget nemt. jeg ved andre har flere udfordringer så jeg tør ikke kloge. har jo kun et barn at sammenligne ud fra smiley


  • #68   27. mar 2020 frk Jensen vi bor på 1. sal smiley

    Kan godt prøve det med armen ud af altan


  • #69   27. mar 2020 Kenzie åh ja! en Pai mini tak!

    savner sådan at have hund så det gør ondt!


  • #71   27. mar 2020 så dejlig smiley

  • #73   27. mar 2020 Holly helt enig i at man skal være tydelig og gennemsigtig omkring børn. Det har vi kæmpe succes med, præcis som ved en hund smiley

    update

    indtil nu ingen udbrud smiley det virker mirakuløst at lade hende gøre mere selv. jeg tror vi har knækket koden

    stor tak smiley


  • #75   27. mar 2020 Hahaha det tror jeg!

  • #78   27. mar 2020 Vi har ingen problemer i den retning eller med grænser smiley det var et isoleret problem som handlede om et ønske om at få lov til flere ting selv og det må man bestemt gerne som 3 årig, hellere end gerne smiley dette var hendes måde at fortælle os det og rådet virker fantastisk og vi er sluppet uden om nogen som helst konflikt omkring det

    Der er jo ingen grund til at tvinge noget i gennem eller sætte hårdt mod hårdt når der er et alternativ smiley


  • #79   27. mar 2020 Det er en hårdnakket myte den der med børn, der søger grænser..
    Selvfølgelig gør de ikke det.
    Det er ikke deres motiv...

    Den er fuldstændig så misforstået som at hunde vil have magt.


  • #81   27. mar 2020 Beregnende er de ikke... de gør også præcis hvad der betaler sig...

  • #83   27. mar 2020 Caroline tak smiley hvorfor?

    CH og John ja de er i nuet. Det ku vi lære af tit smiley


  • #89   27. mar 2020 Jeg tror din fantasi løber lidt af med dig, Caroline...

  • #93   27. mar 2020 Børn er altså børn, de hverken kan eller skal pålægges ansvar for lægebesøg, tandlæge, bleskift m.m, det er i mine øjne ikke på nogen måde ok at spørge et barn om det vil til læge, tandlæge have skiftet ble m.m, den slags ting er det forældrenes forbandede pligt at sørge for at barnet kommer til! Der skal ikke forhandles eller lokkes, der skal konstateres, du skal tul læge fordi det skal du! Det skylder man altså sine børn, verden skal ikke bestå af utallige valg for et lille barn, verden skal være forudsigeligt børn skal kunne stole på at forældrene ved bedst.

  • #94   27. mar 2020 Caroline - Selvfølgelig skal børn høres, men hvis et barn ikke vil have skiftet lorteble lader du det jo ikke rende rundt med det i bleen i flere timer, fordi du ikke kan knække koden til hvordan det ikke bliver tvang for barnet. Nogle gange skal ting altså bare gøres. Såsom bleskift og tandbørstning. Og barnet skal da ikke styre om det skal være nu eller om 5 timer?

  • #96   27. mar 2020 Caroline - Men det er der bare ikke altid. Børn er jo ikke ens, og når man har prøvet på diverse måder i x antal tid, så bliver tvang altså nogle gange nødvendigt hvis der ikke skal ende med at gå 3-5 timer.

  • #98   27. mar 2020 Det er helt syret at forestille sig et børneliv uden forældre har måttet tvinge et par sko på, en flyverdragt på, osv....

    Det er en hyggelig tanke, men nogle gange rammer virkeligheden idealerne..











  • #100   27. mar 2020 Jeg havde engang en dreng i børnehaven, der pludselig fik den ide, at han ikke ville tage sin flyverdragt og støvler på, selvom det var noget han var super god til. Han var 4½ , og det var midt i vinterperioden, og det var mega koldt.
    Jeg snakkede med ham om det, efter de andre var løbet ud, og han mente bare, at han ville være inde og lave noget andet.
    Det ville også være hyggeligt, men sådan en løsning kunne han ikke håndterer alene uden en voksen, og den luksus var der ikke til rådighed.

    Han var en super dejlig dreng, som jeg havde det bedste forhold til, og jeg var hans ynglings voksen, men lige meget hvad han end prøvede på, så måtte han jo følge de fælles regler, så jeg forklarede ham, at det var alt for koldt til at komme ud uden tøj på, men ud skulle han altså.

    Men han ville stadig ikke have tøj på, og jeg sagde at det var også ok, tog ham i hånden og samlede hans vanter, hue, støvler og flyverdragt sammen, og fulgte ham udenfor, stille og roligt, hvor jeg satte ham og tøjbunken op på et af havebordene, der stod på vores terrasse.

    "Du bestemmer selv hvornår du synes du vil have dit tøj på", sagde jeg til ham, smilede og lod ham være, og der gik ikke mange sekunder før han var i tøjet, og fòr ud for at lege med kammeraterne. Siden den dag var han den første der var i tøjet og ude af døren smiley

    Som mor var jeg mere konsekvent, - dog kærlig - i mine beslutninger, men til gengæld var det sådan min datter altid har kendt mig, så det har aldrig givet anledning til de store sværdslag - heller ikke i teenage årene.

    Da hun var omkring 4 år gammel, fandt hun en dag på at få min opmærksomhed, ved at drille min første Cairn Terrier, som vi kaldte "Futte".
    Jeg var i køkkenet, og kunne høre at Futte og min datter var ude i gangen, hvor der kom en advarende lyd fra Futte.
    Jeg gik straks derud, og sagde "hvis du driller Futte, så bider hun dig - du skal lade hende være, når hun siger de lyde, for hun ikke kan lide det du gør ved hende".

    Jeg stod lidt og kikkede på dem, og gik så tilbage til maden i køkkenet.
    To minutter efter, kom lydene igen, og jeg var tilbage. "Hvis Futte bider dig, så skælder jeg hende ikke ud - jeg siger til hende, at hun er en god hund, så stop med at drille hende".
    Og så måtte det jo ske - ungen kom hylende ind til mig, - "mor, Futte bed mig i hånden!"
    Jeg kunne jo hurtigt se, der ikke var sket andet end at hunden havde markeret, og barnet var blevet forskrækket, så jeg gik lige forbi barnet, og sagde ud i gangen, men høj stemme, "Dygtig hund, Futte"
    Datteren stoppede midt i gråden og stirrede vantro på mig - jeg havde lige nøjagtigt gjort hvad jeg havde sagt, og det glemte hun aldrig.
    Efter den episode, var de to bedste venner, resten af Futtes 16 årige liv smiley

    I dag er datteren 33, og vi har grint af den historie mange gange. Hun husker godt situationen fra dengang, og kan stadig genkalde sig den følelse af, at her havde hun forregnet sig, så ifølge hende selv, så handlede det altså om, hvor langt hun kunne slippe afsted med drillerierne, før jeg satte min grænse.


  • #101   27. mar 2020 Caroline, jeg tænker at det karikerer dine udsagn i samme omfang, som dine karikerer mine smiley

  • #102   27. mar 2020 I min verden er der forskel på at tage et barn til lægen og så på at tvinge tøjet på et barn, som egentlig bare har en fest med at gemme sig. For mig virker det voldsomt sat i forhold til "ugerningen."
    Jeg kunne forstå det, hvis det skete om morgenen og man skulle ud af døren om 10 minutter, men så vidt jeg har forstået, er det ikke det, der er tale om her.


  • #104   30. mar 2020 lille update

    det virker stadig smiley



  • #105   4. apr 2020 sidste update

    det virker smiley

    Tak:)



Kommentér på:
Børnespørgsmål til panelet

Annonce