3.624 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
Avl med chihuahua - hvor gammel?? Avl med chihuahua - hvor gammel??
Hej,
Jeg ville lig høre hvor gammel en chihuahua tæve skal være før man må avle på den?? Nogle siger de skal være 2 år..
Ellers noget man skal være opmærksom på vedr avl?? Tager gerne imod gode råd. :o)
Mvh Cecilie
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Disse ting kan ændre sig meget fra hvalp til voksen, og det er jo muligt at når hunden er blevet voksen, så viser den sig ikke at være "avlsmateriale" -og så kan den jo leve et lykkeligt liv uden hvalpe.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Og hvis du vil avle skal både tæve og han være avlsgodkendte INDEN parringen finder sted.
Du skal vælge en han, der passer til din tæve
Tjek linierne for defekter..
Hvis hannen har parret før så find ud af hvordan det gik..
Antal hvalpe, hvalpenes størrelse, kejsersnit eller naturlig fødsel, hvalpenes temperament og øvrige sundhed.
Vær opmærksom på at tæven skal have lidt ekstra under drægtigheden og diegivningsperioden.. Mange bruger hvalpefoder
Overvej om du har plads og tid til at tage en fejlplaceret hvalp tilbage.
Huskat lave købskontrakter
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.332
Sørg for at du har plads, tid og mulighed for at tage dig af dem, også udover de minimum 8 uger de SKAL være hos moderen.
Derudover skal du naturligvis huske at det er dig som opdrætter, der skal stå inde for at de hvalpe, du sælger er sunde og raske. Det er dig, der har ansvaret for at folk ikke får en syg hvalp med arvelige sygdomme.
Det er dig, der står for prægningen af hvalpene mens de er hos dig. Noget som alt for mange opdrættere totalt glemmer...
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 163
Jeg vil bare sikre mig at der ikke er noget galt i at parre Zeze når hun blir halvandet år.. Nogle siger de MINDST skal være 2, for at være færdigudviklede.
Men igen tak for jeres råd :o)
jan 2007
Hvad gør det at vente ½ år?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 72 Hunde: 3 Emner: 356 Svar: 4.429
mar 2007
Christina : Jamen det vil jeg gerne fordi jeg synes det kunne være en fantastisk oplevelse at ens egen hund skulle nedkomme med nogle dejlige hvalpe :o) Ligså vel som mødre gerne vil have børnebørn ;o) Haha.
Ej, men alt i alt en spændende samt udfordrende opgave. :o)
jan 2007
-hvorfor ikke vente og lade hende blive helt voksen først?
mar 2007
Og vil lige minde dig om at jeg spurgte om gode råd - bedte ikke om at blive sat i krydsforhør, og muligvis stemplet som dårlig hundeejer, hvilket folk er rigtig gode til herinde. Er så træt af folk der tror de er så kloge, og altid skal komme med latterlige kommentare til ens indlæg / annoncer. Hvis man ikke kan relatere det der står i mit indlæg, skal man ikke blande sig. På forhånd tak.
jan 2007
nov 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 47 Svar: 215
Mvh. Mette og vufferne
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 17 Svar: 2.063
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 7 Emner: 91 Svar: 2.808
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 176
Nu er det jo godt nok gravhunde og ikke chi'er jeg har, men jeg ville under ingen omstændigheder avle på en hund der er 1 1/2 år. Vores tæve blev parret da hun var 2 1/2 og det synes jeg personligt er en fin alder. På det tidspunkt er tæven både fysiskt og psykiskt udviklet og jeg har haft en mulighed for at afgøre om hun rent faktisk er egenet til at sætte sine gener videre i hundeverden. Jeg synes ikke man blot skal få hvalpe for at få hvalpe, men at man skal overveje nøje om forældrene er så gode at de bør videregive deres gener. Når jeg skriver gode mener jeg både eksteriør, sundhed, mentalitet og brugsegenskaber (brugsegenskaber er nok ikke relevant for en chi)
Og ja, husk det økonomiske aspekt i dette. Der kan være ikke ubetydelige udgifter forbundet med at få hvalpe, hvis man skal en tur forbi doktor dyr for at få dem forløst.
Vh
Tanja
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 17 Svar: 2.063
Avl med chihuahua - hvor gammel??