3.624 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Avl med chihuahua - hvor gammel?? Avl med chihuahua - hvor gammel??

Hej,

Jeg ville lig høre hvor gammel en chihuahua tæve skal være før man må avle på den?? Nogle siger de skal være 2 år..
Ellers noget man skal være opmærksom på vedr avl?? Tager gerne imod gode råd. :o)

Mvh Cecilie

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl med chihuahua - hvor gammel??
  • #1   16. jul 2008 Voksen, både mentalt og fysisk (dvs omkring de 1½-2 år). Udover at de skal være voksen "for sin egen skyld", er det osse for at man kan tjekke for arvelige sygdomme, som f.eks. patella lux, og for at man kender temperament og sind på hunden inden man begynder at avl.
    Disse ting kan ændre sig meget fra hvalp til voksen, og det er jo muligt at når hunden er blevet voksen, så viser den sig ikke at være "avlsmateriale" -og så kan den jo leve et lykkeligt liv uden hvalpe.

• #2   16. jul 2008 Vil også mene 2 år

Og hvis du vil avle skal både tæve og han være avlsgodkendte INDEN parringen finder sted.
    Du skal vælge en han, der passer til din tæve
    Tjek linierne for defekter..
    Hvis hannen har parret før så find ud af hvordan det gik..
    Antal hvalpe, hvalpenes størrelse, kejsersnit eller naturlig fødsel, hvalpenes temperament og øvrige sundhed.

Vær opmærksom på at tæven skal have lidt ekstra under drægtigheden og diegivningsperioden.. Mange bruger hvalpefoder
    Overvej om du har plads og tid til at tage en fejlplaceret hvalp tilbage.

Huskat lave købskontrakter

• #4   16. jul 2008 Og husk at tage højde for at du evt kan brænde inde med hvalpe, der ikke blvier solgt...
    Sørg for at du har plads, tid og mulighed for at tage dig af dem, også udover de minimum 8 uger de SKAL være hos moderen.

Derudover skal du naturligvis huske at det er dig som opdrætter, der skal stå inde for at de hvalpe, du sælger er sunde og raske. Det er dig, der har ansvaret for at folk ikke får en syg hvalp med arvelige sygdomme.
    Det er dig, der står for prægningen af hvalpene mens de er hos dig. Noget som alt for mange opdrættere totalt glemmer...

• #5   16. jul 2008 Tusind tak for jeres gode råd allesammen :o) Det er en stor hjælp. Og vil self tag højde for de ting I har skrevet, og lave noget research på nettet, og låne nogle bøger.

Jeg vil bare sikre mig at der ikke er noget galt i at parre Zeze når hun blir halvandet år.. Nogle siger de MINDST skal være 2, for at være færdigudviklede.

Men igen tak for jeres råd :o)

• #6   16. jul 2008 Sille -jeg ville nu osse foretrække at vete til de to år. 1½ er absolut minimum, og hvorfor have travlt. Hun skulle jo gerne leve længe nok til at i sagtens skal nå at få de kuld på hende hun skal have.

Hvad gør det at vente ½ år?

• #7   16. jul 2008 må man spørge hvad grunden er til, at du gerne vil have hvalpe? ;o)

• #8   16. jul 2008 Michelle : Lig præcis - der er intet der haster for mit vedkommende. Det hele skal foregå på hundens primisser :o)

Christina : Jamen det vil jeg gerne fordi jeg synes det kunne være en fantastisk oplevelse at ens egen hund skulle nedkomme med nogle dejlige hvalpe :o) Ligså vel som mødre gerne vil have børnebørn ;o) Haha.
    Ej, men alt i alt en spændende samt udfordrende opgave. :o)

• #9   16. jul 2008 Sille -så studser jeg bare over denne sæting: "Jeg vil bare sikre mig at der ikke er noget galt i at parre Zeze når hun blir halvandet år"

-hvorfor ikke vente og lade hende blive helt voksen først?

• #10   16. jul 2008 Det var fordi nogen havde sagt hun sagtens kunne parres når hun var 1½ år.

Og vil lige minde dig om at jeg spurgte om gode råd - bedte ikke om at blive sat i krydsforhør, og muligvis stemplet som dårlig hundeejer, hvilket folk er rigtig gode til herinde. Er så træt af folk der tror de er så kloge, og altid skal komme med latterlige kommentare til ens indlæg / annoncer. Hvis man ikke kan relatere det der står i mit indlæg, skal man ikke blande sig. På forhånd tak.

• #11   16. jul 2008 Sille -det var ikke ment som et krydsforhør, blot en undren idet du selv mere en en gang skriver i har god tid, så inegn grund til at skælde ud.

• #12   16. jul 2008 Hvis det var mig ville jeg slet ikke alvle på en nervøs hund.. man ved aldrig hvordan den vil reagere.. men hvis de er nervøse i forvejen.. går det det ikke bedre at få hvalpe.. måske hun vil lade det gå udover hvalpene (slår dem ihjel) eller hendes nervøes sind "smitter" af på hvalpene..
    Mvh. Mette og vufferne

• #13   17. jul 2008 Jeg synes en chihuahua skal være min 2 år før den får sit første kuld. Efter min mening er det få hunde der er mentalt og fysisk klar før den tid.

• #14   17. jul 2008 Når der er tale om cihuahuaen skal tæven os helst veje min 2 kg, ellers kan der opstå komplikationer ved fødslen...

• #15   18. jul 2008 Hej med jer

Nu er det jo godt nok gravhunde og ikke chi'er jeg har, men jeg ville under ingen omstændigheder avle på en hund der er 1 1/2 år. Vores tæve blev parret da hun var 2 1/2 og det synes jeg personligt er en fin alder. På det tidspunkt er tæven både fysiskt og psykiskt udviklet og jeg har haft en mulighed for at afgøre om hun rent faktisk er egenet til at sætte sine gener videre i hundeverden. Jeg synes ikke man blot skal få hvalpe for at få hvalpe, men at man skal overveje nøje om forældrene er så gode at de bør videregive deres gener. Når jeg skriver gode mener jeg både eksteriør, sundhed, mentalitet og brugsegenskaber (brugsegenskaber er nok ikke relevant for en chi)
    Og ja, husk det økonomiske aspekt i dette. Der kan være ikke ubetydelige udgifter forbundet med at få hvalpe, hvis man skal en tur forbi doktor dyr for at få dem forløst.

Vh
    Tanja

• #16   18. jul 2008 Tanja....Det kan ikke siges bedre :o)

Kommentér på:
Avl med chihuahua - hvor gammel??

Annonce