{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.200 visninger | Oprettet:

Ida og Figo
Ida og Figo
Følgere: 11 Emner: 44 Svar: 3.619

Øv! (hvalp taget fra for tidligt) {{forumTopicSubject}}

Møder den sødeste lille hvalp idag. Den er dog ret bange og slet ikke så modig som jeg ellers oplever hvalpe. Ejer fortæller at den savner sin mor og søskende... og tilføjer at den bliver 8 uger i morgen. Altså taget fra for tidligt!

Sådan en opdrætter skulle dælme have et ordenligt los i røven og i tegnebogen! smiley

Kommentarer på:  Øv! (hvalp taget fra for tidligt)
  • #1   5. sep Det får de også, hvis det vel at mærke anmeldes, da det er ulovligt.

• #2   5. sep Opdrætter skulle have en over nakken og det skulle køber også!

• #3   5. sep Vidste ejeren af hvalpen ikke, at hvalpe IKKE må tages fra moren, før de er otte uger? smiley

L...opdrætter smiley

• #4   5. sep Øv hvor er det bare ikke acceptabelt. Det bør klart meldes!

• #5   5. sep Det bliver kun stoppet hvis nogen åbner munden.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#6   5. sep Jeg overvejer faktisk også kraftigt at anmeldelse, men må indrømme at jeg ikke aner hvor man gør det... Nogen der kan hjælpe?

Jeg kender ikke opdrætter, men ved selvfølgelig hvem køber var.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#7   5. sep Isabelle, jo det vidste køber godt "men det er jo kun 2-3 dage så det..."

• #8   5. sep L...køber smiley

• #9   5. sep og hvornår havde hun fået den lille hvalp ?? smiley
    hvis hun har fået den i dag - 1 dag før tid - så synes jeg det er ok - den ville jo også savne sin mor og søskende i morgen smiley
    men er det for en uge siden - så er det nok go !

• #10   5. sep hov - der skule stå No go ! smiley

• #11   5. sep Det forekommer oftere end man tror. Jeg kender til flere DKK opdrættere som har den holdning at hvis hvalpen er klar så er det ligemeget...

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#12   5. sep Æv skræmmende A-S. Loven bør trods alt overholdes vil jeg mene.

Karin, det er "kun" et par dage før, men når jeg så den lille bange hvalp, så havde jeg ikke indtryk af at her var en hvalp der var klar til at komme væk hjemmefra.

Det var i øvrigt en gigantrace og hvalpen var mindre end Figo som 8-ugers, så jeg tænker at enten er den ikke renracet/meget lille af sin alder/yngre end sælger oplyser smiley

• #13   5. sep og man kan så blot blæse på en lovgivning ... lidt ala, selv om der er rødt kører jeg over, blot der ikke er andre i syne ..

fis

• #14   5. sep Selvfølgelig skal loven overholdes.

At sige, at det kun er et par dage, er noget ævl. Kun et par dage kunne køber jo nok også have ventet, lige såvel som opdrætter kunne have klaret at have hvalpen et par dage mere. smiley

Når det er sagt, er det jo ikke sikkert, at det er derfor hvalpen er usikker. Det er ikke sikkert, at de 2-3 dage ville have gjort en stor forskel. Men når du så skriver, at den virker meget lille for en gigantrace, mindre i samme alder end Figo, så synes jeg bestemt alarmklokkerne ringer. Det lyder ikke som en hvalp, der har fået den bedste start i tilværelsen.

• #15   5. sep Når jeg læser dette, kan jeg ikke lade være med at tænke på de kommentarer jeg i tidens løb har fået, fordi mine malteserhvalpe først fik lov til at flytte hjemmefra, når de var klar, dvs i en alder af 10-12 uger.
    Men det er da rart at se, at der er enighed om, at en hvalp skal være minimum 8 uger, inden den flytter hjemmefra smiley :-)

• #16   5. sep Et par dage er lang tid for en så lille hvalp.

tænk den tager hele "barndommen" på 8 uger, det vi andre tager flere år om.

• #17   5. sep Nu bliver jeg måske upopulær for at gå lidt imod strømmen og jeg Er desværre på fra mobil så kan ikke finde en ordentlig kilde, men er der ikke noget med at det kun er nogle lande der har 8 uger? Jeg synes at have læst Tyskland har 7 uger.

Jeg synes også at have læst en tråd herinde hvor opdrættere var uenige om modenheden men dog enige om at det var meget forskelligt og at det i nogle racer måske ikke var uansvarligt at sælge ved 7 uger? Og nogle mente det skulle være minimum 10 uger.

Zivas mor var pænt træt af hvalpene og deres skarpe tænder da hun var 8 (og et par dage, for skulle hjem fra en vandretur fra Sverige og opdrætter ville gerne passe)
    Jeg har aldrig haft behov for det, så har ikke læst op, men i verden lyder det ikke nødvendigvis forfærdeligt at tage hvalpen ved 7 uger. Måske ville jeg bare altid vente til 8 uger fordi jeg er for umotiveret til at læse op på hvilke racer man bør være obs på om de kan tages før, og bare mere er typen better safe than sorry, men jeg synes at køre overfor rødt og glemme blinklys ved vognbaneskift på motorvejen provokerer mig mere og lyder meget værre..

• #18   5. sep Ser man forskelligt på om hvalpene bliver adskilt fra moren som 7 uger, og om hvalpene bliver solgt som 7 uger?

• #19   5. sep Jeg tænker vi snakker adskilt og hentet for Ziva er da købt og betalt som 4 ugers.

• #20   5. sep Betalte i for hende, før i fik hende med hjem?

• #21   5. sep Men ja, jeg mente adskilt og hentet

• #22   5. sep Årh du bringer mig lidt i tvivl men ja det er jeg ret sikker på. Jeg gad nemlig ikke sætte mig ind i hvordan man betaler mere end 1000 kr på Mobilepay (hvilket jeg stadig ikke har gidet) - og gad ikke tænke på det mens jeg var på vandreferie i Sverige.

• #23   5. sep Hmm, så har det nok været en særaftale, for jeg mener da, man først betaler ved afhentning? Der skrives under på købekontrakt og udleveres tavlen.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#24   5. sep Men nu er det ikke lovligt at hente hvalpen før den er 8 uger, det har både sælger og køber blæst højt og flot på. Læg dertil at hvalpen er alt for lille (hvis racen passer) og nervøs, så har jeg i hvert fald et billede at en ligeglad opdrætter og dum køber smiley

• #25   5. sep Foreskellen er at de stadig vil have sine søskende, hvis de bare er adskilt fra moderen.

• #26   5. sep I USA henter man gerne hvalpe ved 6 uger, og nogle gange yngre. Og for år tilbage var killinger 8 uger, når de kunne sælges; i dag skal de være 12 uger.

Men loven er loven, og den er her af en grund. Så selvfølgelig skal den overholdes; også selvom det “kun” er et par dage.

Sofia, man kan sådan set betale for sin vare når man vil. Ja, mange venter til de henter hvalpen, men der er såmænd ikke et krav om at sælger først må få pengene ved overdragelse/risikoens overgang. Køber man en speciesvare, altså en vare som er unik, skal man betale løbende som varens laves. Det gælder næppe en almindelig familiehund, men vil man fx have en færdigtrænet hund, ville sælger kunne kræve ratebetaling.

• JT
    JT Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 7 Følgere: 5 Svar: 47
    #27   5. sep Selvfølgelig skal loven overholdes.

Men hvis hvalpen er for lille I forhold til race og sky som 7 ugers, ringer mine alarmklokker. Det er næppe fra et godt opdræt og så har jeg sagt det meget pænt

• #28   5. sep Selvfølgelig skal loven overholdes, og hvalpen burde ikke være flyttet hjemmefra, før den var 8 uger.
    Men når det så er sagt, så tænker jeg, at et par dage fra eller til, ikke gør nogen stor forskel i prægningen af hvalpen. At den er så usikker skyldes ikke, at den er flyttet for tidligt, men at grundtemperamentet ikke er ok. Tror ikke at den havde været bedre af at blive hos sin mor/søskende 4 dage ekstra.

Men sørgeligt at en opdrætter og køber er så ligeglad med temperament, og at følge loven omkring de 8 uger smiley

• #29   6. sep Hvor mange dage er det så, der ingen forskel gør - 2,3,4 eller er grænsen ved nummer 5? smiley

• #30   6. sep Isabelle: jeg tror faktisk, at de fleste hvalpe, hvis ellers grundtemperament og opvækst er optimal, kan klare at flytte hjemmefra når de er omkring 6 uger. Når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at de har bedst af at vente til de er 8 uger, fordi de er lidt mere modne.

Eller sagt på en anden måde. Hvis vi snakker mennesker, så kan de fleste 15 årige klare sig selv, hvis de blev smidt ud hjemmefra. Men de har bedst af at blive hjemme til de er 18, for lige at være lidt mere modne/voksne.

Man har jo valgt at sige, at hvalpen skal være 8 uger, inden den flyttes, fordi det er mest optimalt. Men det betyder ikke nødvendigvis, at en hvalp ikke ville blive en velfungerende voksen hund, hvis den blev flyttet som 7 ugers.
    Hvis en hvalp ikke er velfungerende og psykisk stabil, når den er 7 uger og 3 dage, så er den det heller ikke, når den er 8 uger. Netop derfor at det er så ufatteligt vigtigt, at temperamentet er i top ved avlshunde.

Og bare for at ingen skal være i tvivl, så mener jeg selvfølgelig, at loven SKAL overholdes, og hvalpe ikke må flytte hjemmefra før de er 8 uger, for det har de bedst af.

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Svar: 90
    #31   6. sep Hvis hvalpen er 8 uger en søndag, så ville jeg ikke have det dårligt med at hente den hjem fredag efter arbejde smiley

• #32   6. sep Selvfølgelig skal man overholde loven, det er der ingen tvivl om. Når det så er sagt, synes jeg ikke, der har været så kæmpe forskel på vores 7 ugers og 8 ugers hvalpe, at jeg tror man ville have fået en dårligere hund ud af at hente hvalpen som 7 ugers. Vores har så også været tidlige i udvikling sammenlignet med fx schæferhvalpe. Så måske det kommer an på racen, hvor meget det betyder smiley

• #33   6. sep ja, det kommer helt klart an på racen, hvorvidt hvalpen er *klar* .... MEN, lovgivningen er klokkeklar = 8 uger! ikke een time før.

Hvorfor er det dog, man synes det er OK at vride en lov, blot fordi det er mere bekvemt for een selv?

En uerfaren avler & ny ejer, har nok ikke den store erfaring i, at se hvornår en hvalp er *klar* - at tæven snurrer at sit afkom, betyder jo ikke at hun er *træt* af dem, men at hun er begyndt at lære dem god tone og opførsel - faktisk så er det vel egentlig netop her man IKKE skal skille mor og unger ....

• #34   6. sep Jeg tror, rigtig mange misforstår det, når hvalpene bliver lidt ældre og tæven begynder at ændre opførsel overfor dem.
    At hun finder sig i mindre, betyder ikke, at hun er træt af dem, men naturligvis, hvis tæven er tvunget til at være sammen med hvalpene hele tiden og ikke kan komme væk fra dem, så har hun god grund til at blive træt af dem.

Det betyder ikke, at hvalpene ikke har godt af stadig at være sammen med hende og søskende, men at tæven skal have mulighed for selv at vælge dem til. Og det skulle hun efter min mening have haft hele tiden.

• #35   6. sep Her bliver de gerne til 9. eller 10. uge. Det er nemlig først her at tæven begynder at opdrage og irettesætte hvalpene, så de får noget hunde sprog fra de voksne. Inden da synes jeg primært det er leg og "hygge".
    Sealyerne er senere modne end Airedalene. Så jeg er helt enig i at der er forskel på racerne og man ikke kan skære dem alle over én kam.
    Men er lovgivningen 8 uger, så er der jo en grund til det.

Kommentér på:
Øv! (hvalp taget fra for tidligt)