{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.172 visninger | Oprettet:

Endnu en racevalgs-tråd {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Som mange af jer nok ved, er der lidt hundetomt i vores lejlighed pt. Og hvad Spot trods alt har formået, er at gøre os til hundemennesker. Af den årsag var vi faktisk i Ballerup i går for at sondere “raceterrænet” så at sige.

Vi skal som udgangspunkt ikke have hund lige med det samme. Men vi synes samtidig det ville være forfærdeligt at være hundeløs i flere år. Derfor tænkte vi det var en ide at sætte gang i søgningen allerede nu.

Problemet er, at vi ikke er så bekendt med andre racer end BC’en. Vi elsker BC’erne, men vil ikke have samme race side om side med Spot. Den vil komme til at vokse op i hans skygge og det er ikke fair.

Derfor håber jeg, at HG’erne kan være behjælpelige! smiley

Jeg vil på forhånd advare om, at der følger et længere indlæg med vores tanker og overvejelser.

Det vi søger, er først og fremmest en hund med et bundsolidt temperament. Vi bor i byen og vi er meget ude omkring steder, hvor hunden kan komme med. Og skal kunne komme med (alt med måde selvfølgelig).
Den skal som minimum acceptere andre hunde tæt på og det samme med mennesker. Dette er det punkt, vi absolut ikke kan gå på kompromis med.

Vi er som sagt meget ude. Dette indebærer også, at vi er nogle aktive mennesker, der går og løber en del generelt. Det ser vi gerne, at hunden kan være med til.

Jeg elsker hundetræningsdelen. Henholdsvis lydighed, rally og NW indtil videre. Ikke på eliteniveau, men småkonkurrencer vil jeg meget gerne kunne deltage i.

Selvom vi er aktive og træningsglade, så ser vi dog alligevel gerne, at hunden har et lidt mindre aktivitetsbehov end BC’en. Vi er klar på at lave en del, men hunden skal kunne klare, hvis der er et par dage hvor der ikke sker det helt vilde.

BC-størrelse (23 kg i vores tilfælde) er maks. Vi går også gerne lidt mindre, men ikke meget mindre end 15 kg.

Vi vil helst have en voksen hund. Af den årsag kigger vi selvfølgelig både på internater og omplaceringsgrupper. Men vi kunne godt tænke os at kigge mere raceorienteret også.
Selv har vi indtil videre kigget på følgende racer:

- Toller
- Kooikerhondje
- Kromfohrländer
- Welsh Springer
- Miniature American Shepherd

Vores bekymring med kooikerne og kromfierne er temperamentet. Vi har ofte hørt, at man skal være meget påpasselig med sindet hos de to racer. Derudover er der et fåtal af dem herhjemme, så de er svære at finde.

Med hensyn til Welsh og toller er vi nervøse for, at de er for stor en mundfuld til os. Vi er blevet meget glade for vores træners labradors, men som udgangspunkt er vi ikke sikre på, vi er klar til springet fra hyrdehund til jagthund.

MAS’en er vi, efter at have mødt flere individer af racen, blevet meget meget lune på. Problemet med dem er, at der er så få herhjemme, at det er svært at vurdere racen generelt. Udover det er de næsten umulige at få fat i, hvis ikke man har kendskab til, og er tryg ved, at hente dem fra USA. Især hvis man vil have en voksen hund.

Hvad siger HG? Er der nogle racer, der lever op til vores krav? Eller bliver det svært at finde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu en racevalgs-tråd
  • #1   22. sep 2019 Måske en shetland sheepdog? smiley

  • #2   22. sep 2019 Catrine, dem har vi også luret lidt på. Men er de ikke meget gøende? smiley

  • #3   22. sep 2019 Nu har jeg ikke selv den race (jeg lever og ånder for golden retrieveren smiley )
    Men dem jeg har mødt, de har ikke gøet smiley men jeg skal ikke kunne sige det helt nøjagtig, for jeg har ikke mødt så mange af dem smiley


  • #4   22. sep 2019 MAS kan findes i lidt større antal i Tyskland, så måske det kunne være en mulighed?
    Hbis i er lune på MAS tænker jeg at aussie også er en mulighed - de varierer en del i størrelse. Gaia vejede knapt 20 kg, Sten er nu 8 mdr og 17,1 kg, så tænker ikke han når over din vægtgrænse heller. Og en lille aussie er måske nemmere at finde end en MAS.



  • #6   22. sep 2019 Og ellers så tænker jeg, at når nu i ønsker en voksen hund, så kunne i jo evt kigger internater - ja, så ender det måske med lidt af en rundkørsel, men når de er voksne er det jo lidt nemmere at se, hvordan det er faldet ud smiley

  • #7   22. sep 2019 Hvis I tør tage springet alligevel, så tænker at en cocker ville elske det liv i kan tilbyde.
    Jeg læste videre og så den helst ikke skal veje under 15kg. Derfor tænker jeg istedet en springer.
    Men en cocker er jo lige under jeres grænse smiley


  • #9   22. sep 2019 Hvis sheltie potentielt er for gøende, så er en islænder helt sikkert også - ja ja, træning gør meget, men en stille islænder er en død islænder smiley

  • #11   22. sep 2019 Sofia - nej det gør du næppe. De gør normalt ikke af alt og intey, men de HAR meget lyd. Typisk vil en islænder lige tømne haven for fugle, HVER gang den lukkes ud. Det er også et ret almindeligt at deres go to adfærd ved frustration, glæde, stress osv er at gø - ikke et enkelt vov, men kontinuerlig gøen, der ikke sådan lige lader sig stoppe.
    En hel del handler selvfølgelig om træning og opdragelse, men stille er en islænder altså absolut ikke.
    Førhen når man skulle finde islænderringen på en udstilling, behøvede man bare gå efter lyden - det er dog mit indtryk, at det er knapt så voldsomt nu om stunder.


  • #12   22. sep 2019 Har mødt en ældre islænder, som lyder hæs, han har øvet sin gøen i over 10 år smiley

    Herlig hund, men nøj hvor kan man høre ham, når han er bundet af, ved agility. Når banen bygges, eller gennemgås


  • #13   22. sep 2019 Islændere ER skønne og passer faktisk rigtig godt på TS's beskrivelse - bortset altså fra lyden smiley

  • #14   22. sep 2019 Jeg tænker klart MAS, Aussie ellers skal i nok over i jagthundene smiley

    En sheltie kan godt have tendens til at gø men samtidig vejer de fleste altså også under 15 kg. Meeko vejer på en god dag 9 kg, og Ziva vejer 12 kg, og Ziva er en ret stor sheltie. De fleste der opdrætter dem vil helst have de er mindre end hende.

    Ellers er der forresten Chodsky pez. Fantastisk race og kan alt det du skriver så vidt jeg har oplevet smiley


  • #15   22. sep 2019 https://m.facebook.com/caiusvomglattenkiesel/?locale2=da_DK
    Hvis du gerne vil høre mere om kromfohrländeren,så kan du og din familie tage kontakt til Ulla Frederiksen,hun vil meget gerne besvare jeres spørgsmål.
    Jeg går til træning med hende og 2 af hendes skønne hunde,så snakkede lige med hende i dag om din tråd smiley


  • #17   22. sep 2019 Kenzie - af hvad jeg ved er det ikke værre end bcer smiley

  • #18   22. sep 2019 Jeg har også en ide om, at Chodsky Pes er en "barsk" hund? Måske fordi den minder mig om schæferen smiley Men det kan godt være, det bare er mig, der intet ved om dem smiley

    Michelle, vi holder klart også øje med internaterne!

    KJ, du vil ikke tro, en spaniel er for krævende? Det er nemlig lidt den opfattelse, vi har af dem.


  • #23   22. sep 2019 Korthåret Collie. smiley

  • #24   22. sep 2019 Selvom I er usikre på jagthundene, så ville en Golden passe ret godt på de fleste af jeres parametre. Hvis I vil have en tæve, så kan I godt finde jagtlinjer, som er inden for vægtgrænsen. Queenie vejede 20 kg. Atlas vejer 26 kg, så han er heller ikke langt over jeres maks. smiley

    Jeg tror ikke, at en jagthund bliver en for stor mundfuld for jer, i hvert fald ikke retrieverne, hvis I lever op til din beskrivelse. Det behøver ikke at være hardcore træning hver dag, hvis de bare får lov til at komme med rundt og være aktive med familien. Atlas er altid klar, men han kan også sagtens tage en dag eller to uden den store aktivitet uden at blive en pestilens.


  • #25   23. sep 2019 Jeg vil kun udtale mig om Tolleren og Border Collien, af de racer du har kig det.
    Rigtig meget i forhold til begge racer kommer selvfølgelig an på linier. Hvis du/I ønsker et mindre krav til aktivitet i forhold til Border Collien, så vil Tolleren efter min mening være den forkerte race at rette blikket imod. I hvert fald med mindre, at I kigger efter udstillingsudgaverne; noget der dog efter min mening ikke kan anbefales.
    Min Toller efter brugslinier var klart mere krævende, end min nuværende Border Collie af hyrdelinier. Hvis I kan acceptere aktivitetsniveauet, så vil Tolleren ellers kunne være en hund, der vil være rigtig godt tilfreds med det liv I vil give den. Der skal dog, ligesom med Border Collien, lægges en del træning i at kunne være i ro hvis man ønsker at hunden skal kunne komme med på cafe og lignende; det er dog bestemt muligt.
    Det samme gør sig, som du sikkert ved af erfaring, også gældende for Border Collien. Min nuværende Border Collie, er uden tvivl min indtil nu nemmeste hund og har en helt utrolig ro. Han kan være med over alt og kan finde ro stort set alle steder. Samtidig kan han dog arbejde solen sort, både på lydighedsbanen og ude ved fårene.


  • #26   24. sep 2019 Ej, har I mistet Spot ? smiley Det gør mig ondt at læse smiley

    Hvis I gerne vil have en mindre, fuldstændigt ukompliceret hund. Matcher en cavalier king charles jeres ønsker ret godt. Men man skal se sig godt for, i forhold til helbredet.


  • #27   25. sep 2019 Sofia, tak for tilbuddet! Det vil jeg notere mig og skrive, hvis vi alligevel ender ud i at beslutte os for en spaniel smiley

  • #28   25. sep 2019 Amalie, vi er ret lyne på goldens af jagtlinjer (mest fordi vi ikke er vilde med udstillingslinjernes udseende), så det er en race, vi holder øje med. Tak for svar smiley

    Edit: lune selvfølgelig. Ikke lyne smiley


  • #29   25. sep 2019 Ann-marie, tak smiley

    Vi er utroligt forelskede i cavalier, men tør simpelthen ikke satse på at kunne finde en med helbredet i top... smiley


  • #30   25. sep 2019 Jeg har haft cavalier, med super helbred (hun blev næsten 12 år), så de findes. Men jeg kan godt forstå jeres bekymring.

    Er træningsdelen vigtig ? For ellers var en whippet måske også en mulighed ? Mynderne er skønne, og dejligt ukomplicerede hunde. Som regel med et super godt helbred smiley


  • #31   25. sep 2019 Træningsdelen er ret så væsentlig. Er meget meget glad for mynder, synes de er super charmerende smiley
    Men tror slet ikke det er noget for mig temperamentsmæssigt.

    Vi har været ude og besøge nogle MAS. Er du vimmer nogle skønne hunde! Dem er vi virkelig faldet for.


  • #32   25. sep 2019 Anine, tak en Golden af jagtlinjer! Har du nogensinde mødt smukke Aya? Hun flyttede fra Østerbro til indre by for 4 år siden cirka.

    Hun er så yndig, gyldengul (ikke hvid) og lille(!) Som den såkaldte Formel 1 lab. Rigtig dejlig hund!


  • #33   25. sep 2019 Nej, har aldrig mødt Aya, men hun lyder skøn!

  • #34   25. sep 2019 Absolut! Hun er på alder med Coco, så de var hvalpe sammen og de legede så godt. Hun blev jo større, så det stoppede, men de var altid gode venner:)
    Jeg synes Golden af jagtlinjer er så god en ide! smiley


  • #35   29. sep 2019 Ja, så skal du i hvertfald ikke have en greyhound smiley smiley Medmindre altså, at du virkeligt vil udfordres på træningspladsen ? smiley

Kommentér på:
Endnu en racevalgs-tråd

Annonce