{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.125 visninger | Oprettet:

AT
AT
Tilmeldt:
2. apr 2017
Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010

processen til ny hund? {{forumTopicSubject}}

Hordan har i gjort i processen til at skulle have ny hund af ny race? Hvilke tanker og overvejelser har i gjort jer, for at finde den helt rigtige race?

Vi vil gerne have hund, og føler at tiden er den rigtige.

Men jeg syntes det er svært at finde en race, som bare matcher 110%.

Vi har enkelte racer som vi egentligt er ret vilde med - ikke nødvendigvis nogle der matcher vores krav, men en sammenblanding af de racer ville nok passe ret godt i.

Jeg syntes virkelig at det er svært, for det skal være en mindre hund - golden "fylder for meget", så nok noget lignende en ob, i fylde, altså en mindre hund, men hvor der stadig er fylde og hund.

Han kører motocross, så det skal være en hund der kan være ude i al slags vejr (kan ved ekstremt dårligt vejr, være i bilen eller under markise), men det skal heller ikke være en hund der kræver rigtig mange timers aktivering mentalt og fysisk hver dag for at trives bedst muligt.

Jeg syntes bare ikke at livet som motocross hund, og en, måske, mindre aktiv race stemmer helt over ens?

Vi har børn, så det skal selvfølgelig også være en race, man forbinder som gode til børn. Børnene er vandt til hund, så de ved hvordan at de skal omgåes en hund.

Lige nu bor vi i lejlighed, husplaner er på tegnebrættet, men det skal ikke være en gøende race - eller racen skal være trænbar i ikke at gø.

Racen skal nyde lange gåture, og selskab i storgrad, da den vil skulle følge os over alt, og så vil der selvfølgelig være basal lydighedstræning i dagligdagen.

Der skal ikke være noget som helst vogtende i racen.

Pelspleje er underordnet, er der intet Pelspleje så er det fint, men er der Pelspleje, så gør det bestemt heller ikke noget.

Når jeg sådan ramser op, så lyder det for mig fuldstændig urealistisk at finde en race der kan matche det, uden at man skal gå synderligt meget på kompromis.

Hvad tænker i? Vi har haft så mange racer oppe og vende, men der har heletiden været noget som har gjort at racen bliver sorteret fra.

Og jeg ved bare, at vi skal være helt sikre i valget, før vi gør noget


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  processen til ny hund?
  • #2   14. jul 2020 Hvad med en cavalier king charles?

  • #3   14. jul 2020 Staffordshire? Skal måske lige have dækken på.

    Bliver Eurasier for stor?

    Hvor selvstændig må den være? Er Shiba måske et bud?

    Ved ikke om livet er aktivt nok til Schapendoes?

    Jeg brainstormer bare lige, ikke smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #4   14. jul 2020 Isabelle:
    En OEB er ret fin i størrelse. Den har en tilpas størrelse i den forstand at den fysisk ikke "fylder" for meget, men man føler stadig at der er noget hund for enden af hundesnoren.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #5   14. jul 2020 #2 en cavalier, er et bud, men dem jeg har mødt har virket sky, og ikke videre sociale - måske endda meget sære i deres temperament.

    #3 sbt bliver alt for aktiv for os tror jeg - selvom at racen tiltaler meget i type og str.
    De andre skal jeg lige læse en hel del om smiley


  • #7   14. jul 2020 Så må du komme ud i vores klub, vi har flere cavalier og ingen er sky, tværtimod smiley Dem jeg har mødt træner agility og er meget omgængelige smiley

  • #8   14. jul 2020 Som du beskriver din oplevelse med Cavalier kender jeg dem slet ikke.
    Du bor jo i det sønderjyske, så jeg synes, at du skulle besøge Birgitte - Kennel Cavaking (det er hende der har hundeparadiset) og opleve hendes hunde.
    Beslutter du dig for racen, så ville det også være et godt sted at købe, da hun går meget op i sundhed og væsen, samt at du resten af hundens liv får hjælp hvis du har brug for det.


  • #9   14. jul 2020 Jeg tænkte først på en Shiba. Den tror jeg sagtens kan passe ind i det du beskriver.

  • #11   14. jul 2020 Mange af de mindre spidshunde kræver ikke helt vildt meget aktivering. Og de er supergode til at klare at være ude i virkeligt dårligt vejr. Issuet er så lyden.
    Men i den mindre gøende ende findes fx Finsk Lapphund. De kan godt lære ikke at kæfte op hele tiden (en af mine veninder opdrætter dem og hendes har da lært ikke at gø hele tiden). Ellers shiba, hvis man kan leve med at det med at rende løs ikke rigtigt er en option.


  • #13   14. jul 2020 Sofia, en beagle kræver også en del aktivering. Den er imo en lidt misforstået race og ikke så nem som dens udseende måske giver anledning til at tro.

  • #14   14. jul 2020 Jeg kender et par stykker med cavalier, super søde, sociale og ret nemme hunde! smiley

  • #15   14. jul 2020 Jeg skal lige forstå, hvad det er hunden skal, når manden kører motorcross?
    Skal den bare "være med" og kunne affinde sig med at vente imens? Eller skal den på en eller anden måde deltage, siden du skriver, at det ikke rigtigt matcher en mindre aktiv race?

    Jeg tænker umiddelbart stabyhound? Bare vær obs på mental sundhed (jeg ville nok selv købe fra udlandet) Eller måske beagle af udstillinglinjer. De er bestemt ikke nær så krævende, som racen ellers godt kan være - og som regel har de også mindre jagtinstinkt, så de faktisk kan lære at gå løs. De bryder sig dog sjældent om at være ude i regnvejr smiley

    Og så kom jeg til at tænke dalmatiner? Men den bliver nok for stor? Den ville ellers matche ret fint, synes jeg.


  • #16   14. jul 2020 Cavalier eller Fransk bulldog. Men vær obs på sundheden. De døjer med mange sygdomme.
    Nogle opdrættere gør et stort arbejde med sundheden og længere næseparti m.m


  • #17   14. jul 2020 Kromfohrländer er også et bud, den skal måske lige have et dækken på hvis det er en glathåret, da de ikke har så meget underuld. Men det er en hund som elsker at være med, uanset hvad man laver. Den er klar på at være aktiv men vil også gerne bare ligge og putte på sofaen smiley

  • #19   14. jul 2020 Jeg tænkte faktisk også eurasier med det du beskriver.


    Når jeg har valgt ny race har jeg (ja kald mig bare overfladisk) først kigget på hvilke racer der tiltalte mig udseendemæssigt (der er mange) så har jeg sat mig ind i de enkelte racer og valgt den der mentalt, temperamentsmæssigt og aktiveringsmæssige passede bedst ind i familien


  • #20   14. jul 2020 #12 en basenjo er møg speciel og den gider som regel ikke al slags vejr er min erfaring med dem jeg har mødt.

  • #21   14. jul 2020 Jeg kender til en dansk spids, fra foreningen (ikke DKK), og der er hamrende meget knald på hende.

    Hun keder sig meget nemt og vil have gang i den smiley

    Ved ikke om hun er atypisk


  • #22   14. jul 2020 En Beagle er lavet til at løbe efter ræve m.m i flok, De gøer rigtig meget, selvfølgelig er den da aktiv, meget endda, det ville være rigtig synd at købe en Beagle og tro at den har nok i tre spadsereture og sofa resten af dagen, en Beagle skal ud at løbe hvis den skal have det godt;)

  • #24   14. jul 2020 Mit bud er en af selskabshundene, de fleste bliver nok lidt mindre men mange af dem vil kunne være med til lidt af hvert og samtidig kunne klare sig fint med doven dage og som tilskuere til motorcross smiley mit bud vil være en af Bricon racerne.

  • #25   14. jul 2020 Åhhh Sofia det betyder jo så at der er ingen grund til at se på hvad racen er lavet til, man køber bare den der er pænest for alle racer kræver det samme ??

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #29   14. jul 2020 Men TS skriver ikke om spor.. hun skriver om lange gåture, lidt hverdagslydighed og så ellers bare en masse samvær med familien.
    Det passer en jagtrace slet ikke på. De skal bruge næsen og kroppen på en anden måde.
    (Nogen af) Spidshundene og selskabsracerne passer på det TS søger IMO. Der er ingen grund til at presse en race ned i det som ikke er skabt til det liv.


  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 58
    #32   14. jul 2020 Min første tanke var japansk spids. Jeg havde en som barn med mine forældre, og hun ville i hvert fald passe godt til dine krav. Moderat aktiv, lille, glad for at være med, og god pels til at være udendørs. De KAN være gøende, men mange lærer nu fint at begrænse det til når der kommer gæster smiley

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #34   14. jul 2020 Med motocross hund menes der en hund som er med på crossbanerne, i al slags vejr (med mulighed for at være i bilen eller under markisen.

    Den vil være med mig i snor når kæresten kører.

    Når vi er til cross foregår alt i snor, da alt andet ville være uansvarligt.

    Der er mange mennesker. Ikke at alle bare skal gå hen og snakke med den, men derfor er en social race selvfølgelig at foretrække, da vi oftest er afsted flere mennesker.

    Vi kører mange kilometer iløbet af en sæson.

    Den vil være begrænset alene, men vil få rigtig mange indtryk, iløbet af sådan en dag - men der vil altid blive taget hensyn til hunden.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #35   14. jul 2020 Og det hele vil selvfølgelig ske med tilvending, således at vi ikke bare tager den med 1000 km ned i Tyskland i en hel weekend med støj og larm og mange mennesker. ??

  • #36   14. jul 2020 jeg har ikke læst alle kommentarer.
    men kan se du selv tænker staffordshire bull terrier er for aktiv.
    det tror jeg virkelig ikke, de er gode til at gøre det vi gør. nu har jeg to stk, og de vil lige så gerne bruge en hel dag på sofaen, som en hel dag på tur. Bare fordi de kan blive ved længe, så skal de ikke aktiveres hele tiden.
    Nogen af dem er kuldeskære, så måske skal man have dækken til den.
    men du kan sagtens aktivere en staff nemt i løbet af en dag og de kan sagtens gå dage, uden at lave det vilde. selvfølgelig stadig med gåtur.
    men der er klart forskel på dem, nogen avler på ret aktive og fokuserede hunde, til træning, så skal i nok bare gå udenom dem og kigge mod nogen der avler mere "familiehunde"


  • #38   14. jul 2020 ja det mener jeg. hiver jeg dynen på sofaen og holder rigtig søndag, så kan du bande på mine hunde nyder det. du kender ikke staffen kan jeg høre smiley
    de ELSKER deres mennesker og ja de elsker at putte med os og hygge i de bløde sæder.


  • #40   14. jul 2020 det skal dog lige siges at vi jo har have og derfor bruger mine jo altså en god del tid i haven med at lege med hinanden og dermed ligger de jo ikke i en sofa hele dagen.
    men det er altså sådan her de smider sig i dynen og du kan se dem stå klar i sofaen, når jeg er inde og hente dynen.
    men regner det udenfor, ja så gider ingen ud og gå tur.


    profilbillede
  • #41   14. jul 2020 Er västgötaspids mon for aktiv?

    Ved ikke med gøen.


  • #42   14. jul 2020 Da jeg fik min nuværende var det min eks der fandt den.

    Hun er fantastisk til at "scanne" for "ting".

    Da hun fandt ham i en annonce var jeg solgt på stedet. Jeg elsker omplaceringer.

    Så det tog under 48 timer at få ham hjem.

    Så tog det så cirka 6 måneder at få styr på og lære køteren at kende.

    Men sådan er det... smiley


  • #43   14. jul 2020 Västgöta er én af de allermest gøende racer - på højde med den islandske fårehund - så den er nok ikke så oplagt.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #44   14. jul 2020 Kan i fortælle lidt mere om japansk spids og eurasieren? (hvordan udtales navnet egentligt) smiley

  • #45   14. jul 2020 Jeg har altid sagt: "Jeg skal ALDRIG have små hunde, men HVIS jeg nogensinde skal, så skal det være en westie og det skal være fra Gitte". Nu har vi to smiley Begge fra Gitte smiley . De passer altså bedre til mig som I at jeg kan have dem med alle steder og jeg kan holde dem. Efter mine blodpropper er mit helbred, og ikke mindst min balance, elendig. Og så er de edderluskeme dejlige smiley

    profilbillede
  • #46   14. jul 2020 Der er også sort spids. Jeg ved ikke om de gør mere end den danske men en dansk er ikke meget gøende. kun hvis du har flere.

    Jeg ville kigge lidt på de mindre spidser. Det er ofte ret ukomplicerede dyr er min oplevelse.



  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #48   14. jul 2020 Mette: jeg er også helt forelsket i westier, syntes de er skønne af udseende og og personlighed smiley

  • #53   14. jul 2020 #48.

    Der er meget hund i en lille model smiley


  • #55   14. jul 2020 Ah ok smiley

    Har trænet sammen med en västgöta.

    Mindes ikke at jeg hørte hende gø smiley


  • #56   15. jul 2020 Tinna - jeg har også mødt én enkelt, der ikke var særligt gøende. Men de øvrige 10-12 stykker har gøet som afsindige smiley

  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 58
    #57   15. jul 2020 Nu er jeg ikke superekspert i Japansk spids, men jeg kan da i hvert fald beskrive min oplevelse med racen.
    Hende vi havde, var suuuper tilpasningsdygtig. Det er hunde jo generelt, men så længe hendes familie var der, var hun lykkelig. Hun var den nemmeste hund vi nogensinde har haft inden for døren; ødelagde aldrig noget som hvalp (eller voksen), og det føltes vitterligt som om hun kunne læse tanker. Super glad lille pleaser. Vi gik til træning med hende de første fire år, og derefter et enkelt år med agility senere, og hun ELSKEDE det. Når det er sagt, kunne hun også sagtens have levet et dejligt liv uden, for det handlede mest om at komme ud og få oplevelser sammen, og det kommer i jo til med jeres smiley Vi gik gode, lange ture med hende, og hun vidste intet bedre - især ikke hvis der var træstubbe og -stammer at balancere på. Det er en hund der er glad for aktivering, men ikke kræver en masse. Hun var lettere reserveret på den måde, at hun ikke selv opsøgte andre, men intet problematisk. Pelsen er super nem; holder hunden varm i al slags vejr, er 'selvrensende' og kræver ikke en masse at holde. Hun blev nok børstet en gang om måneden, og det gik fint - dog kan jeg forestille mig at underulden bliver træls ifb. neutralisering.
    NEM er det ord, der beskriver hende bedst, men jeg ville se mig lidt for ift. at få en med et ordentligt temperament. Jeg synes tit at den type småhunde bliver ødelagt af at man ikke avlsmæssigt er kritisk nok når det kommer til mental robusthed.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #59   15. jul 2020 Tusinde tak for at dele jeres erfaringer.

    Det giver stof til eftertanke især med den japanske spids, som ikke er en hund vi har haft i tankerne.

    Det er vigtigt for os at hunden kan kan klare forskelligt vejr, da det ville være synd at en hund i dårligt vejr enten skal blive hjemme unødvendigt, pga kulde, eller skal sidde flere timer i en bil - hvis i kan følge mig. smiley


  • #61   15. jul 2020 Hvad med en Keeshound, dem man i Tyskland kalder Wolfspiz ?
    Jeg kender en som har to, og de to er dejlige hunde der er med over det hele og intet bringer dem ud af fatning


    profilbillede
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #63   15. jul 2020 Men Keeshound er de ikke lidt reserverede over for fremmede?


  • #65   15. jul 2020 Dem jeg kender er reserveret på den måde at de ikke bare render hen til gud og hvermand, hvilket jeg jo synes er en fordel.
    Ud over det, så lader de sig klappe af fremmede uden problemer, har man mødt dem et par gange, så logrer de endda med halen når man snakker/klapper dem.

    Jeg vil mener, at en vis reserverthed over for fremmede vil være en fordel når nu hunden skal være med steder hvor der er masser af mennesker, frem for sådan en lalleglad hund der vil hen og snakke med alle mennesker.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #66   15. jul 2020 Jeg kender kun to (som bor sammen) og de to er noget vagtsomme. Men det kan jo være tillært adfærd.. så om det er generelt ved jeg ikke.
    Hvis ikke det er for meget for TS Er den ellers et godt bud. smiley


  • #67   15. jul 2020 Er Keeshond ikke gøende?

  • #68   15. jul 2020 Vi har de sidste 5-6 år haft temmelig mange eurasiere igennem klubben. Vil man have en trænbar hund, skal man gå langt udenom. Vil man have en hund der lader sig nusse og klappe af alle, er den heller ikke oplagt. Men vil man have en ret stor og ukompliceret hund, som ikke har det største behov for motion, så er den et godt bud. Den er på godt og ondt en selskabshund, og man får godt og vel det man køber smiley

    Kees ser vi flere af, og jeg synes de svinger meget. Fra virkelig reserveret til meget udadvendt. Ikke den nemmeste at træne, men dog meget nemmere end eurasierne. Og så kommer de jo i en virkelig praktisk størrelse!

    Vestgöta er en gømaskine uden lige. Og jeg tror at man, som med corgier, skal være god til at smile af deres stædighed, og trække på skulderen, når de ikke gider holde kæft smiley



  • #69   15. jul 2020 Jeg vil også foreslå dig den japanske spids.

    Altså, den er ihvertfald ikke bange for regn, kan jeg hilse og sige. Menja hun har simpelthen en fest når vi går ture i regnvejr. Der er det gerne mig, der trisser og synes det hele er træls. smiley
    Og så er hun forbløffende nem at holde ren, i forhold til hvor beskidt hun bliver når hun er våd.

    Menja er lejlighedshund, og gør .. jeg vil ikke sige "en del", for jeg er opvokset med hunde der ikke gør - så jeg synes jo hun gør meget. Men vores naboer har ikke hørt specielt meget til hende, så jeg tror bare at jeg er følsom. Efter at have lært hende lidt bedre at kende, så ved jeg også pludselig hvordan jeg skal distrahere hende. Jeg ligger mere mærke til den husky vi har længere nede af gaden, som hyler, end jeg ligger mærke til Menja der giver vuf engang imellem.
    Hun er ikke det mindste vagtsom, haha. Folk kan ringe på, trampe op af trappen osv, og Menja glæder sig bare, for hun ved at hun som oftest er den som folk hilser først på. smiley


  • #71   15. jul 2020 Den er stor af at være en selskabshund (som normalt er taskestørrelse).

    Med trænbar, mener jeg at der er en grund til, at nærmest ingen med racen, gider betale for at være medlem af en hundeklub, når hunden er fyldt 1 år. Den har hverken evnen eller viljen til at arbejde i mere end ganske få minutter ad gangen.

    Men det er jo en GOD ting, hvis man ikke gider stå på en træningsplads og fryse røven af, hver anden dag smiley


  • #73   15. jul 2020 Jamen, jeg har da også en eurasier på mit hold, som er B-hund. Det er bare hverken ensbetydende med at det er en trænbar hund, eller at en viser evner og vilje til at arbejde. Han kom fint igennem C-klassen (når han havde sine gode dage), men B-klassen er rigtig meget op ad bakke med ham.

    Det jeg vil frem til er, at hvis man gerne VIL træne, skal man købe en anden race. Hvis man IKKE gider træning, er eurasier et godt bud. Og så er der enkelte individer der afviger.


  • #75   15. jul 2020 her skulle miemiv med sølvrøven angående keehound (hun har fået en ny kan ikke huske navnet) komme på banen hun elsker keeshound,

  • #78   15. jul 2020 CF, du misser (som altid) pointen.

    Det er sikkert en selvopofrende profeti smiley


  • #79   15. jul 2020 Vi havde en eurasier på pladsen, der viste rigtig gode takter som hvalp og unghund.
    Jeg tror faktisk, at de vandt begynderprøven, da den var lige omkring ét år.
    Men derefter rykkede den sig ikke rigtigt, og da konen i huset fik smag for udstilling, blev han meget hurtigt utroligt meget gladere for det smiley

    Sød, nem, venlig, og rimeligt uproblematisk at få lært det basale, som man har brug for i en dagligdag smiley Men ift. pleaser-genet er de nok alligevel mere spidshunde end selskabshunde smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #82   15. jul 2020 Et skud i tågen: hvordan ville en maltheser egne sig til det jeg beskriver? smiley

  • #84   15. jul 2020 Man er ikke A-hundefører, fordi man tidligere har haft en hund i A-klassen. Men man starter i B.

    Dumsmart er til enhver tid bedre end bare at være dum smiley Omend jeg egentlig ikke tror at du er nær så dum, som du fremstiller dig selv. Du virker mest af alt som en bitter kone, der ikke har bedre at foretage sig, end at hælde lort ud over andre smiley

    Isabelle, ham i min klub, er både habil til at fange muldvarpe og til at gå spor smiley Men altså, han er virkelig svær at trække op, når der er noget han ikke gider. Han har et ret stort jagtinstinkt, selvom racen ikke burde have det. Men det har han tilsyneladende glemt at læse. Ud over det, er han en lækker vaps. Jeg tænker at du ved hvem han er, hvis du tænker dig om. Han kommer fra Eurasierliebe og er lige omkring 6 år nu smiley


  • #85   15. jul 2020 AT, en malteser skal jo have tøj på, hvis det enten er vådt eller køligt. Jo mindre hund, des mere fryser den. Og den har jo ingen underuld, så med mindre den kan være indenfor eller holdes fysisk igang, skal den have noget af en garderobe smiley

    Vær meget OBS på sindet. De var lidt for meget på mode for et par år siden, og der er desværre stadig mange som stadig avler på de forkerte dyr.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #86   15. jul 2020 A: tænkte det nok.
    Syntes virkeligt at det er svært at finde rundt i med de forskellige racer, for der står så meget forskelligt alle steder smiley


  • #87   15. jul 2020 Hvornår tænker I at I skal have den? Alt andet lige, er det jo nemmere at lære sådan en lille fis at begå sig i motocrossverdenen, hvis den kommer med ud fra helt lille. Køres det i sæsoner, eller hvordan er det?

    Men tag evt på en af de store udstillinger (Herning i november) og Fredericia i ..... foråret (?), og se nogle forskellige racer. Snak med opdrættere, og se hvad de siger. Særligt i forhold til det med vind og vejr, og i forhold til at begå sig steder med mange mennesker og meget larm.



  • #88   15. jul 2020 havaneseren eller lowchen er andre muligheder.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #90   15. jul 2020 A: det mest optimale ville være omkring oktober/november, da løbs sæsonen er ovre, og der derved kun er enkelte træninger, hvis vejret tillader det. Det ville også gøre at der fra oktober til Ca. Marts april til tilvending, hvor det så bliver mere og mere.

    Men det er noget der skal planlægges ret nøje, når det er.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #91   15. jul 2020 Linda: jeg har den opfattelse at en corgi kræver en hel del træning, men jeg kan tage fejl.

    Det er ellers en yderst skøn hund.


  • #92   15. jul 2020 Jeg har, som Linda, overvejet at foreslå jeg at kigge på corgien. De er gøende, men i et omfang der kan trænes, sådan at det ikke er non-stop. Dog er det svært at træne ud af dem, i situationer hvor de er meget begejstrede - for Dorits vedkommende er det når vi skal gå tur og når hun skal spise smiley

    Det er en robust lille bandit, og der skal meget til at ryste dem. Dorit var med min eksmand til ræs (han kørte så bilræs) indtil vi blev skilt, og tog både Jyllandsringen og Classic Car Race i Århus med ophøjet ro smiley

    Aktivitetsmæssigt skal de selvfølgelig have nogle ture, og de fleste vil gerne lave noget (de æder ret typisk fodlister, døre og karme i unghundetiden, hvis de ikke får nok aktivitet). For Dorit har en times rally om ugen været nok, og så at få foder i bolde, i stedet for i en skål. Det er en ret overkommelig opgave. Mange går til rally, nosework eller hundefitness med deres corgier, og det er alt rigeligt.

    Opdragelsesmæssigt skal man være over dem, i forhold til at de ikke skal hyrde fx løbende børn, cykler og biler. Igen, meget overkommeligt at lære dem. De trives ikke med kæft, trit og retning. De skal helst synes at alt er noget de selv har fundet på smiley

    Helbredsmæssigt er der nogle ting man skal være OBS på - for tiden laves der mange kuld efter hunde, som er langt over standarden i både længde og tyngde. Det presser de små ben og deres ryg. En håndfuld opdrættere avler på racetypiske hunde, som også har fået hofte- og albuestatus. Jeg henviser gerne i pb.

    Corgien er MEGA god til børn!! De er så små og nuttede, at alle elsker dem, men de er for tunge til at børn kan løfte på dem. De er virkelig stædige, virkelig opfindsomme (særligt når det kommer til narrestreger) og så er det bare skønne at bo samme med smiley De snakker meget, hvilket også betyder at de knurrer meget. Det skal man selvfølgelig vænne sig til - bare så man ikke forveksler det med sur knurren.

    Jeg kunne blive ved og ved. Jeg elsker racen, og kommer altid til at have en i mit liv. Dorit er 100% glæde og kærlighed, og solen skinner altid i hendes hoved.

    Nå ja, hun var verdens mest forfærdelige hundehvalp smiley Men da hun rundede 8-9 mdr., blev det bedre smiley


  • #94   15. jul 2020 A, hvordan er Corgien til spor?

  • #96   16. jul 2020 Pembroke er lidt mindre og efter sigende mere blid. I corgigrupperne går nogle højt op i forskellene, og alligevel kan ingen rigtig pege på noget konkret smiley

    Anni, de er som alle andre hunde til spor smiley Dorit kan gå de mest fantastiske spor den ene dag, og næste dag nægter hun smiley Men hvis jeg skal være ærlig, har jeg heller ikke lagt særlig meget arbejde i det.


  • #98   16. jul 2020 Isabelle, han har lavet et par kuld. Men belært af folks hang til personfnidder, tør jeg sgu ikke skrive hans navn her - jeg orker ikke hvis noget får den spøjse ide at svine ejer til, fordi jeg tilfældigvis kender hunden.

    Men han er registreret med enkelte øjenhår, fine hofter og albuer og ikke bærer af genet for den der sygdom, der lyder som en blanding af tyggegummi og whisky smiley

    Edit: Dandy Walker, er det ikke dét den hedder?



Kommentér på:
processen til ny hund?

Annonce