{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
688 visninger | Oprettet:

border collie {{forumTopicSubject}}

Hej alle herinde jeg ville rigtigt gerne have en border collie men min mand mener at vi ikke har tid pga. børn osv. han mener heller ikke vi har råd.
så hvor meget giver i for at holde jeres border ? og hvor meget træning kræver sådan enlig? mange har jo det tanke at de ikke kan køres trætte.
jeg ved det godt selv da jeg selv er gammel hundetræner aspirant ??

Kommentarer på:  border collie
  • Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.582
    #1   10. nov Er man i tvivl ville jeg glemme det. Man køber ikke en aktiv hund og håber den kan med lidt.

En aktiv hund,er en livsstil,som man kommer til at bruge rigtig meget tid på. Men det er så bare min holdning.

• #2   10. nov Max H

jeg er ikke i tvivl det min mand der er det. men han kommer ikke rigtig til at have noget med den at gøre da det er mig der har styr på træning osv.

• #3   10. nov I bor vel sammen? Så har han også noget med hunden at gøre smiley

En border collie er lavet til at arbejde, ikke til at gå til træning en gang imellem og så ellers være skødehund.

• #4   10. nov jeg ved det godt selv da jeg selv er gammel hundetræner aspirant

Hvis du godt ved det, hvorfor spørger du så? smiley

Der er kæmpe forskel på de forskellige typer BC, så det er jo første skridt. Skal det være en pelset udstillingsmodel med knap så meget drive, eller en rigtig hyrdehund?

Jeg har en hvalp af brugslinjer (ikke BC), som nu er 5,5 måned. Hun er f*ing crazy, og kan ikke køres flad. Men hun kan være velstimuleret, og det er noget helt andet smiley

• Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 2.183
    #5   10. nov #3- det behøver han da ikke

Min mand har intet med min hund at gøre

• #6   10. nov anne fordi min mand ikke ville lytte til hvad jeg siger smiley

så hvis jeg kan vise ham at man ikke behøver løbe 2 timer men blot behøver at aktivere den på den rigtig måde smiley

• #7   10. nov Så du mener at hunden skal bo udenfor og lære at når den ser din mand skal den skjule sig?

• #8   10. nov Hunde er forskellige, også indenfor samme race. Men overvej hvad du kan tilbyde af tid, træning og motion og opmærksomhed... og træk så 10% fra (fordi folk bare ofte er super optimistiske i deres intentioner, men praksis følger ofte ikke med). Er det du når frem til nok? Og ikke bare "det går nok", men nok til et GODT hundeliv for en BC?
    Det handler ikke om, om man har tid til at køre den træt, men om man faktisk kan tilbyde en god balance mellem fysisk og mental aktivitet samt (for hunden) meningsfuldt indhold i hverdagen.

Prismæssigt kan man jo nemt regne på det:
    kig foderpriser, alt efter størrelse/type ville jeg forvente i omegnens af 200g +/- dagligt.
    Derudover forsikring + evt sygeforsikring.
    Dyrlæge til årligt sundhedstjek (de fleste har priser på deres hjemmeside) + ved sygdom/uheld (som jo er umuligt at give pris på).
    Det er jo reelt de eneste "must haves", men realistisk set ryger der jo også gerne penge på snacks, legesager og andet udstyr.

Om i har tid afhænger jo helt af jeres andre aktiviteter og prioriteringer - at sige, at din mand intet har med hunden at gøre er ret ubetænksomt. Dels skal han jo altså også bo med den, og dels vil du jo bruge nogen timer på hunden, hvor barn mm vil være overladt til ham... så selvom han evt aldrig skal gøre noget som helst med hunden, så påvirker beslutningen om at få hund også ham.

Og nej, den behøver ikke på 2 timers løbetur om dagen, men selvom mental aktivering er godt, så er fysisk motion altså også væsentlig for den type hunde - så at bruge et par timer om dagen på bevægelse er ikke u overkanten.

• #9   10. nov Jeg forstår simpelthen ikke det der med “hvad kræver racen” for mig er det da et spørgsmål om, “hvad er det jeg vil med min hund” så vælger man racen efter det man skal/vil bruge hunden til!

• #10   10. nov Jeg kan stadig huske, da jeg drømte om at få en border - og læste, at to timers motion om dagen IKKE var nok. Efter dette skulle man sørge for at aktivere hunden mentalt med .............
    - og så valgte jeg at få eurasier i stedet, for jeg vidste, at jeg ikke kunne leve op at give en border et rigtig godt hundeliv smiley

• #11   10. nov Som Isabelle, drømte jeg også om en border. Da min svoger (som går rigtig meget op i hunde og træning) hørte dette, sagde han til min søster: vil du få din søster indlagt på den lukkede smiley
    Jeg traf et andet valg, og endte ikke på den lukkede smiley

Generelt er mindre børn og hunde, der kræver meget - enten træningsmæssigt eller mht pelspleje - et dårligt match, der er sjældent tid til det hele hver dag.

• #12   10. nov Jamen, hvad vil du lave med hunden? Du må jo have en plan, når du ved at den skal aktiveres på den “rigtige måde”.

Min hvalp bruger jeg vel omkring halvanden time på at lufte hver dag, og så træner jeg hende i snit en times tid om dagen. Det kan så variere fra 10-15 minutter den ene dag til mange timer andre dage.

Men er det den ene eller anden type du tænker på?

• Dyreelskeren
    Dyreelskeren Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 4 Emner: 2 Svar: 96
    #13   10. nov Forstår ikke det med at manden ikke skal passe den. En hund bliver en del af familien og elsker sin familie. Det vil da være mærkeligt for hunden hvis den ikke kan danne relationer til din mand. Det er da også mig der pga arbejdstider går og træner mest med vores. Men til gengæld har min mand og vores hund nogle far/hund ting som vild leg, aftenhygge snack osv som er deres hyggetid.

• #14   10. nov [i]. jeg ved det godt selv da jeg selv er gammel hundetræner aspirant ?? /i]

Jeg er med de andre. Som gammel træner aspirant burde du jo selv have svaret.

Og at din mand ikke skal have noget med hunden at gøre er jo ikke rigtig.
    Hunden indgår i jeres familie, ergo har manden også noget at gøre med den.
    For hvem skal tage sig af børnene mens du træner/aktiverer og motionerer hunden?

Og så er jeg fuldkommen enig med Bodil i # 9
    Man finder ud af hvad man kan tilbyde hunden og så vælger man race efter det.

Endvidere, så synes jeg ikke at man skal være bedøvende ligeglad med at partneren ikke er vild med valget af hunden.
    Man er vel en familie og ligeværdige partnere, og så må man vælge en hund, som begge parter kan blive enig om

• #15   10. nov jeg har kun kendt en border, men ejeren sagde " det er ikke en gang imellem hund, det er ikke en i dag er tiden ikke til det hund, og i den her uge har børnene været syge så der har ikke lige været tid, det kan man ikke byde den type hund"

• #16   10. nov Altså en BC er hyrdehund, en arbejdende hyrdehund har vel, ligesom de fleste andre hunde med arbejde, dage hvor de ikke er på job. Så det skulle da være mærkeligt om ikke også en BC kan tåle en fridag (dem jeg kender kan) - har endnu ikke mødt en hund, der ikke kunne tåle at holde fri af og til, hvis blot den alle de andre dage fik dækket sine behov på fornuftig vis.
    - og det er jo nok sidstnævnte, der ofte er problemet.

• #17   10. nov Så den tråd du havde om at i skulle have en BC hvalp i 2021 blev ikke til noget? Kan i da byde hunden mere nu?

• #18   10. nov Jeg kan ikke sætte tid på hvad en bordercollie eller anden race kræver hver dag. Det kommer fuldstændig an på hvordan resten af ens hverdag er sat sammen. Er hunden med overalt, har man stor grund- er hunden ude på grunden mange eller få timer om dagen osv.
    MEN en bordercollie skal (synes jeg) trænes hele livet, det er synd at tage et hvalpe og måske unghundehold og så ellers bare lege familiehund resten af dens liv. Det er der rigtig mange racer der egner sig bedre til.

• #19   10. nov Tag ud og snak med nogle ejere og hør deres oplevelser og tjek linjer. Der er meget stor forskel.

Hvis jeg var i tvivl ville jeg selv vælge en anden race. Der er andre racer der ligner bc men er betydeligt mindre krævende.

Hvad er du faldet for ved den? måske kan vi foreslå dig en anden lignende race som bedre svarer til jeres dagligdag.

En Collie måske? De findes også i korthåret. Også en aktiv hund men dem jeg kender er væsentlig mindre krævende, igen er der forskel på linjer.

• #20   11. nov Hvad kan du tilbyde en border collie, er nok et bedre spørgsmål?

Jeg elsker selv racen, og det er jo en super agility hund. Jeg vil gerne løbe agility stævner, men må indrømme at jeg har ikke tiden til en border.
    Jeg har i stedet valgt at holde mig til papillon. De er intelligente og mega træningsbar, som en border, bare ikke samme niveau.

Jeg går til agility, Hoopers, ringtræning og unghundehold med min. Kunne jeg have en border? Måske. Men jeg har det bedre ved at vide at min papillon får alt og mere til og vi matcher sammen end at jeg får en border og må gå på kompromis smiley

• #21   11. nov @TS: Det første du skal gøre er at finde ud af hvad det er duvvil med hunden, hvilke ønsker har du til hvad den skal kunne og hvilke egenskaber er vigtige for dig. Og så skal du meget meget realistisk finde ud af hvor meget tid du kan bruge på hunden i dagligdagen. At din mand er bekymret over om hvorvidt i har råd er helt sikkert noget du skal tage med i overvejelserne. Dyrlægerne er blevet dyre, foder er blevet dyrt, udstyr er blevet dyrt, forsikringer er blevet dyrt osv. Selve hvalpens pris er peanuts i forhold til hvad det koster at have en hund et helt hundeliv.
    Aktive hunderacer bliver ofte mere en livsstil end noget andet og min erfaring er at de ofte ikke er nogen særlig god ide i småbørnsfamilier. Det handler ikke så meget om hvorvidt din mand skal have noget med hunden at gøre eller ej. Det handler mere om han er indforstået med at du kommer til at bruge en del tid på at aktiverer en hund. Tid som måske betyder at han måske skal overtage noget af det du plejer at gøre.
    BC findes i både hyrde-, sports- og udstillingsmodel. Selv udstillingsmodellen kan blive en stresset pestilens, hvis den ikke kommer ud og bruge både hoved og krop. Dem kender jeg desværre et par stykker af. Det er særdeles uskønt at se på.

• #22   11. nov Jeg vil tro, at det gennemsnitligt koster 1000 kr om måneden at holde hund.
    Vil man til stævner, så kommer de udgifter oveni.

• #23   11. nov Dermed ikke sagt, at man ikke kan have aktive hunde og børn sammen. Men man skal ville og interessere sig for at bruge tid med hunden. Selv har jeg to børn på 11 og 9 og to kelpier på 9 og 2 år.
    Det kan være lidt af en logistisk udfordring at få det hele til at gå op- og jeg tror man kører træt i det med mindre man virkelig interesserer sig for træning af hund.

• #24   11. nov Jeg kender en der er opdrætter for BC og hun har lige nu en voksen hund hjemme og for snart en hvalp. Så har hun en han hund på "for" og to hund hunde (den ene hjemme hos hendes mor oh det er en af de hvalpe hun skal have) hun har også en datter der fylder 2 her om et par dage og de bor alene. Hendes job er så hundene og sociale medier så hun er hjemme det meste af dagen, men det er ikke fordi hun er ude og gå lange ture med hendes nuværende hund. Men hun træner meget med den, og det er vær dag. Hun går ikke til konkurrencer da hendes mentale sundhed ikke er til det. Hun har haft en hund hjemme som havdet rigtig meget energi som ikke kunne leve med at havde rigtig meget træning og flere daglige gåture, så nu er den ude og hyrde sammen med 3/4 andre BC.

Jeg har før gået med en i ferierne (ikke fordi at de ikke havde tid, blot fordi at jeg havde spurgt og så kunne de bruge de timer på at sætte hus i stand. Og hun havde rigtig meget energi, vi kunne gå lange ture og så vil hun stadig lege. De havde allerede været ude og træne med hende. Og de har fuldtids job, både konen og manden. Og BC er konens hund, men da var lige så tit manden jeg snakket med når jeg kom og skulle hente hunden. Og de går vist til udstilling med hende, eller har gjort. Nu har de fået får i deres nye hus, så hun hyrder også får og bliver trænet. De har også en springer Spanien som er mandens, den bliver brugt til jagt og hende er der også fuld fart på.

Min søsters veninde har også fået en BC for et års tid siden. Og den er utrolig sød, men selvom de træner meget med ham og er ude at gå. Så er han stadig klar på at løbe på deres marker. De har købt fra der hvor vi gik til træning med Molly, og det er der de går til "lukket" træning.

• #25   11. nov Jeg tror, mine 2 BCer koster omkring 1800 kr om måneden. Det er uden kurser etc.

Hvor meget jeg laver med mine, veksler meget. Nogle dage går vi en vandretur på 4-6 timer, andre dage hyrder vi og bruger en masse tid på gården, og der går vi ikke så meget, nogle dage går vi en times tid og ellers ser film på sofaen.
    Det vigtigste er sådan set at de er velstimuleret i dagligdagen - og en velstimuleret BC skal kunne tåle at have fri. Man behøver ikke vandre Schweiz rundt eller træne til VM i LP hver dag, men de kræver meget mental stimuli. Hyrder har i perioder ikke altid ret meget arbejde til hundene, og derfor er det vigtigt at hundene kan tåle at have fri.

Nogle BCer døjer dog med sensitivt sind og kører ekstremt højt (imo har en del lav stresstærskel), og det er vigtigt at finde en opdrætter, som ikke avler på oversensitive eller stressede hunde.

Kommentér på:
border collie

x