{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
720 visninger | Oprettet:

Hvornår er hunden voksen? {{forumTopicSubject}}

Jaaah altså det er ikke fordi jeg er træt af en frisk ung hanhund på 11 måneder (ikke altid i hvert fald smiley ), det er mere fordi jeg oftest læser på snacks at det er enten til hvalp eller voksen...
Jamen hvornår i alverden er voksen? smiley

Otis får stadig hvalpefoder fra Platinum, og trives rigtigt fint på det, men er han så hvalp? I virkeligheden burde han jo nok skifte til voksen nu her, men han kan ikke holde vægten på det, så opdrætter anbefalede at forsætte et par måneder endnu.

I forhold til snacks hvor der står "voksen" ville i så antage det er omkring et år for en mellemstørrelse race, eller er det nærmere to år? smiley

Undskyld det fjollede spørgsmål, jeg er bare lidt træt af at blive "begrænset" af kun til voksne-mærket smiley

Kommentarer på:  Hvornår er hunden voksen?
  • #2   24. jan Tak, Isabelle? Tror du også at det er foderproducenternes tankegang? Jeg tænker at når hunden fysisk er udvokset, er fordøjelsessystemet også? Eller kan der være andre grunde til aldersbegrænsning på snacks?

• #3   24. jan Jeg tror aldrig nogensinde jeg har tænkt over om hunden fik en hvalpe eller voksengodbid smiley

Derudover så fodr med det hunden trives og ser bedst ud på smiley det ville jeg i hvert fald gøre smiley

• #4   24. jan Med hensyn til tørkost kan jeg ikke hjælpe. Min bliver barfet og får det samme som den gamle bare større mængder.

Godbidder har jeg bare givet uden at tænke på om det er til voksen eller hvalp. Nu passer dem til hvalp bedst til hende, da hun er lille

• #5   24. jan Enig med Obster. Her får hundene de godbidder, som de kan lidt - og kan tygge sig igennem. Det er kun, de helt små hvalpe, der får lidt blødere og mindre godbidder, indtil de fysisk kan spise de andre smiley

JJ bliver 9 mdr om lidt, og han kommer snart over på voksenfoder.
    Jeg tror, jeg har ca. 3kg hvalpefoder tilbage, og når det er spist, så står den på voksenfoder fremadrettet.

• #6   24. jan Altså, en af de vigtigste ting i hundeverdenen er at stole på sig selv;) om producenten skriver voksen eller hvalp på godbidder ville jeg da være ligeglad med, hvad de indeholder interesserer mig noget mere smiley det samme gælder foder indholdet er det vigtige ikke hvad producenten skriver smiley

• #7   24. jan Det er fløjtende ligegyldigt ift godbidder. De er jo netop kun snacks.
    En hund er unghund fra den er 9 mdr gammel.
    Nogle racer er voksne/udvokset med halvandet år, andre med 3.
    En hund af mellemstor/stor race bør være på et særligt sammensat foder indtil leddene er færdigt udviklede. Det vil som regel være med 18 mdr.

• #8   24. jan Altså når det handler om snacks, er det jo ikke noget hunden skal leve af, så det ville det rage mig langsomt om der stod hvalp eller voksen på.... altså hallo, i træningsøjemed giver folk alt fra leverpostej til røde pølser, tænker ikke at en kiks tiltænkt en voksen hund er det, der er afgørende smiley

Men ift foder mener jeg generelt man kan betragte hunden som voksen, når den er 10-12 måneder - afhængig af hvordan den vokser evt også lidt før.

Ift reelt at være fysisk og mentalt voksen ville jeg forvente ca 2 år +/-

• #9   24. jan Og jeg er meget uenig i at en hund skal være på hvalpefoder til den er 18 mdr med mindre den har svært ved at holde vægten på almindeligt foder;{ det er oftest grundlaget for at få en fed hund hvis man fortsætter med hvalpefoderet efter at hunden er færdig med at vokse i højden smiley dvs for de fleste racer 6-8 mdr smiley

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 384
    #11   24. jan Giv hunden det den kan lide og trives på. Jeg ville ikke spekulere over om det var til voksen eller hvalp.
    Min rumæner på 78 cm over skulderen får i øjeblikket TOTW Appalachian Valley der er beregnet til mini racer smiley
    Han synes det er fantastisk med små bitte boller og imponerende nok kan han tygge dem selv når han får bare 1.

• #12   24. jan En hund er fysisk voksen mellem 6 og 18 måneder (afhængig af race) og mentalt voksen omkring de 2 år. Hvornår du skifter til voksenfoder afhænger af dig selv og hunden. Mine skifter som regel omkring de 8-10 måneder (mellemstørrelse hunde med slutvægt på mellem 8-12 kg). Hvis jeg havde en hund der ikke kunne holdes huld på, ville jeg ikke have kvaler med at holde den på hvalpefoder længere.

Mht godbidder skal du se bort fra hvad producenten skriver i langt de fleste tilfælde. Til hvalpe skal det selvfølgelig være småt og blødt nok til at kunne spises, men ellers er det fløjtende ligemeget om der står voksen eller hvalp på dem.

Ved tyggeting er der enkelte ting der kan være problematisk og knække hvalpetænder, men det afhænger 100% af hvor hårdt hvalpen tygger i ting. Mine får fx både gevirer og bøffelhorn allerede som ganske små, selvom man ikke anbefaler dem til hundehvalpe... men ligeså snart tandskiftet er overstået, så er din hunds gebis voksent og kan tage alting... så dvs omkring de 7 måneder.

Fordøjelsen kan være mere sart ved hundehvalpe, nogle kan fx få meget dårlige mave af røgede ting, som fx griseører. Men det er der såmænd også voksne hunde der kan. Er man i tvivl så er ting lavet af kylling, kanin, lam og fisk som regel ikke så hårde ved fordøjelsen.

Men igen, alting er "KAN" - for nogle hundehvalpe kan æde alt, inklusive ikke spiselige objekter uden at på nogen måder reagere på det. Og nogle voksne hunde skal bare kigge på en skinketern, så har de diarre... så det må være op til den enkelte hund og ejer at hitte ud af.

Men fordøjelsesmæssigt, tandmæssigt og voksemæssigt er din hund voksen nu. Stofskiftet (og aktivitetsniveauet) kan ændre sig stadigvæk, så det kan tænkes at han har brug for færre kalorier om et par måneder og du kan skifte ham over på et voksenfoder uden at have problemer med at holde vægten.

• #13   24. jan Jeg har heller aldrig tænkt over, om godbidder er til voksne eller hvalpe, så mine får også bare det de kan lide.

Jeg stopper med hvalpefoder i 8-9 måneders alderen, der er mine færdige med at vokse i højden, til gengæld fortsætter de med at sætte muskler og sætte bredde til de er omkring 3 år og indtil da får de mellem 50 og 100% mere foder end når de er helt færdigudviklede, dels fordi muskelsætning kræver protein, dels fordi, de er meget aktive som unghunde.

Mine to tæver på 14 måneder får også fortsat mad 3 gange om dagen og mener de ikke det er nok, får de et ekstra måltid smiley

• #15   24. jan Som andre påpeger så variere det ret meget med hunderace/type, hvornår en hund er voksen både fysisk og psykisk. Som udgangspunkt kan man sige at mindre hunde er hurtigere voksne - både fysisk og mental end - store hunde, og tæver hurtigere udviklet end hanner.
    Penny - dobermann - er 16 mdr gammel - er formegentlig færdig i højden, men overhovedet ikke i nærheden af færdig mht muskler osv. Hun er en 'pindehund' smiley Hun vil først være færdig rent fysisk som 2½-3 årig. Som ca. 3-årige bliver de mentalt er voksne. Jeg er for nyligt gået over til voksenfoder til hende (følger opdrætters anvisninger).
    Mine irerhanner har været færdige fysisk når de var ca. 2-2½ år, men deres endelige højde når de ved ca 9 mdrs alderen. Rent mentalt er de først voksne når de er ca 4 år. Indtil da ved man aldrig rigtigt hvor man har dem. På dem har det været ekstremt tydeligt hvornår brikkerne landede på deres pladser i hovedet. Det har nærmest været fra den ene dag til den anden. De får typisk hvalpefoder til de er knapt 9-11 mdr gamle og derefter voksenfoder.
    Jeg bruger ikke forskellige slags godbidder til hvalpe og voksne - kun i den udstrækning jeg bruger deres foder som godbidder.

• #16   24. jan Tusind, tusind tak for jeres svar allesammen smiley Jeg blev da lige bekræftet i at spørgsmålet var fjollet, men ikke desto mindre var det jo en reel tanke jeg gik med smiley smiley

• #17   25. jan Nogle hunde bliver sgu aldrig voksne smiley

• #18   25. jan Jeg har givet min hund voksengodbidder lige fra han var 8 uger smiley Tror slet ikke jeg tænkte over det. Kan huske jeg delte dem i lidt mindre stykker nogle gange. Jeg gav ham også bare gevir og andre hårde ting smiley Hvalpefoderet stoppede jeg med ca. da han var 10 mdr., da der tilfældigvis ikke var mere i posen på det tidspunkt. Alt er gået fint. Han er lidt over 1,5 år nu - og han er IKKE voksen smiley smiley smiley

Kommentér på:
Hvornår er hunden voksen?

Annonce