14. feb 2016 Følger: 21 Følgere: 83 Hunde: 1 Annoncer: 4 Emner: 59 Svar: 449
Hvornår er hunden voksen? {{forumTopicSubject}}
Jaaah altså det er ikke fordi jeg er træt af en frisk ung hanhund på 11 måneder (ikke altid i hvert fald ), det er mere fordi jeg oftest læser på snacks at det er enten til hvalp eller voksen...
Jamen hvornår i alverden er voksen?
Otis får stadig hvalpefoder fra Platinum, og trives rigtigt fint på det, men er han så hvalp? I virkeligheden burde han jo nok skifte til voksen nu her, men han kan ikke holde vægten på det, så opdrætter anbefalede at forsætte et par måneder endnu.
I forhold til snacks hvor der står "voksen" ville i så antage det er omkring et år for en mellemstørrelse race, eller er det nærmere to år?
Undskyld det fjollede spørgsmål, jeg er bare lidt træt af at blive "begrænset" af kun til voksne-mærket
feb 2016
Følger: 21 Følgere: 83 Hunde: 1 Annoncer: 4 Emner: 59 Svar: 449
dec 2012
Følger: 37 Følgere: 264 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 3.152
Derudover så fodr med det hunden trives og ser bedst ud på
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 126 Hunde: 3 Emner: 91 Svar: 1.052
Godbidder har jeg bare givet uden at tænke på om det er til voksen eller hvalp. Nu passer dem til hvalp bedst til hende, da hun er lille
aug 2007
Følger: 43 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 493 Svar: 11.801
JJ bliver 9 mdr om lidt, og han kommer snart over på voksenfoder.
Jeg tror, jeg har ca. 3kg hvalpefoder tilbage, og når det er spist, så står den på voksenfoder fremadrettet.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 23 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 1.995
mar 2009
Følger: 70 Følgere: 122 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 146 Svar: 12.646
En hund er unghund fra den er 9 mdr gammel.
Nogle racer er voksne/udvokset med halvandet år, andre med 3.
En hund af mellemstor/stor race bør være på et særligt sammensat foder indtil leddene er færdigt udviklede. Det vil som regel være med 18 mdr.
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 545 Svar: 31.069
Men ift foder mener jeg generelt man kan betragte hunden som voksen, når den er 10-12 måneder - afhængig af hvordan den vokser evt også lidt før.
Ift reelt at være fysisk og mentalt voksen ville jeg forvente ca 2 år +/-
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 23 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 1.995
okt 2022
Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 384
Min rumæner på 78 cm over skulderen får i øjeblikket TOTW Appalachian Valley der er beregnet til mini racer
Han synes det er fantastisk med små bitte boller og imponerende nok kan han tygge dem selv når han får bare 1.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.952
Mht godbidder skal du se bort fra hvad producenten skriver i langt de fleste tilfælde. Til hvalpe skal det selvfølgelig være småt og blødt nok til at kunne spises, men ellers er det fløjtende ligemeget om der står voksen eller hvalp på dem.
Ved tyggeting er der enkelte ting der kan være problematisk og knække hvalpetænder, men det afhænger 100% af hvor hårdt hvalpen tygger i ting. Mine får fx både gevirer og bøffelhorn allerede som ganske små, selvom man ikke anbefaler dem til hundehvalpe... men ligeså snart tandskiftet er overstået, så er din hunds gebis voksent og kan tage alting... så dvs omkring de 7 måneder.
Fordøjelsen kan være mere sart ved hundehvalpe, nogle kan fx få meget dårlige mave af røgede ting, som fx griseører. Men det er der såmænd også voksne hunde der kan. Er man i tvivl så er ting lavet af kylling, kanin, lam og fisk som regel ikke så hårde ved fordøjelsen.
Men igen, alting er "KAN" - for nogle hundehvalpe kan æde alt, inklusive ikke spiselige objekter uden at på nogen måder reagere på det. Og nogle voksne hunde skal bare kigge på en skinketern, så har de diarre... så det må være op til den enkelte hund og ejer at hitte ud af.
Men fordøjelsesmæssigt, tandmæssigt og voksemæssigt er din hund voksen nu. Stofskiftet (og aktivitetsniveauet) kan ændre sig stadigvæk, så det kan tænkes at han har brug for færre kalorier om et par måneder og du kan skifte ham over på et voksenfoder uden at have problemer med at holde vægten.
okt 2010
Følger: 22 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.642
Jeg stopper med hvalpefoder i 8-9 måneders alderen, der er mine færdige med at vokse i højden, til gengæld fortsætter de med at sætte muskler og sætte bredde til de er omkring 3 år og indtil da får de mellem 50 og 100% mere foder end når de er helt færdigudviklede, dels fordi muskelsætning kræver protein, dels fordi, de er meget aktive som unghunde.
Mine to tæver på 14 måneder får også fortsat mad 3 gange om dagen og mener de ikke det er nok, får de et ekstra måltid
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 70 Svar: 6.928
Penny - dobermann - er 16 mdr gammel - er formegentlig færdig i højden, men overhovedet ikke i nærheden af færdig mht muskler osv. Hun er en 'pindehund'
Mine irerhanner har været færdige fysisk når de var ca. 2-2½ år, men deres endelige højde når de ved ca 9 mdrs alderen. Rent mentalt er de først voksne når de er ca 4 år. Indtil da ved man aldrig rigtigt hvor man har dem. På dem har det været ekstremt tydeligt hvornår brikkerne landede på deres pladser i hovedet. Det har nærmest været fra den ene dag til den anden. De får typisk hvalpefoder til de er knapt 9-11 mdr gamle og derefter voksenfoder.
Jeg bruger ikke forskellige slags godbidder til hvalpe og voksne - kun i den udstrækning jeg bruger deres foder som godbidder.
feb 2016
Følger: 21 Følgere: 83 Hunde: 1 Annoncer: 4 Emner: 59 Svar: 449
apr 2018
Følger: 21 Følgere: 661 Emner: 118 Svar: 6.949
aug 2021
Følger: 10 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 41
Hvornår er hunden voksen?