{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.781 visninger | Oprettet:

Dkk - frivillig test af visse racer {{forumTopicSubject}}

Test af en række racer med korte snuder

https://www.dr.dk/nyheder/indland/flere-hunderacer-har-problemer-med-traekke-vejret-nu-skal-der-ryddes-op

på tide.

Men kan dette passe..?

'Hun mener ikke, at det er hos de organiserede opdrætteres hunde, at man vil se udbredte vejrtrækningsproblemer.'

mit indtryk er at de opdrættere netop ofte udstiller og derfor jagter en standard som giver disse problemer også?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dkk - frivillig test af visse racer
  • #1   11. mar 2023 Ja, det var på høje tid.
    Jeg giver hende fuldstændig ret. De fleste er jo uden stambog og dermed ikke under det nye krav.
    Så fødevarestyrelsen burde gå ind med et tilsvarende krav.
    Tænker at hvis manipulation af ørestilling er under dyremishandling, så må dårlige luftveje da i høj grad være mishandling.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #2   11. mar 2023 Lens du skriver: mit indtryk er at de opdrættere netop ofte udstiller og derfor jagter en standard som giver disse problemer også?

    Det burde være således, at de jagtede FCI standarden og den har intet med disse problemer at gøre.

    Artiklen er misvisende, det er ikke et krav smiley Men en anbefaling iflg. DKK's hjemmeside : https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed-og-sygdom/boas?fbclid=IwAR3ZsFQkuej8pqabOqPkScVbCOzKHw4QekEUyOQ9BbwBdPhJLGv8OP6j4dQ


  • #3   11. mar 2023 Naturligvis har hunde med stambog også problemer. I hvert fald hvis opdrætter synes udstillinger er vigtige....
    For mange er det vigtigere at avle hunde der klare sig godt på udstilling, frem for at avle hunde der kan have et godt liv. Disse opdrættere vil naturligvis aldrig indrømme det, heller ikke over for sig selv.


  • #4   11. mar 2023 Undersøgelsen fra 2018 viste dog, at der var lige stor forekomst af vejrtrækningsproblemer blandt bulldogs med og uden stambog.

    Mille Bæk mener dog, at avlere, der tager deres hunde til udstillinger og konkurrencer, er vant til, at dommerne nu tager vejrtrækningen med i deres bedømmelser.

    Derfor har de ingen interesse i at avle usunde hunde, mener hun.


    Det der, det er så dumt, at det er dumt 1000 gange mere !!!

    Sålænge at opdrættere, sammen med DKK, ikke vil indse, at der - som der også står i artiklen - ingen forskel er, på med og uden tavle, så længe, vil der ikke blive ændret noget for alvor.

    Og det er jo alt, alt for sjovt at læse, at udstillingsbedømmelserne vil gøre, at racerne bliver sundere .. yeah right, and pigs fly smiley


  • #5   11. mar 2023 Det er ikke et krav. Ej heller er der restriktion om at de værste ikke bruges videre i avl.


  • #6   11. mar 2023 er det frivilligt?

    så er det jo tæt på lige meget tænker jeg...


  • #7   11. mar 2023 CM men dømmes hunde med korte snuder ikke op på udstillingerne? Det troede jeg.

    Jeg synes jeg har læst herinde at de der avler med bedre vejrtrækning og lange snuder ikke klarer sig godt på udstillingerne?



  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #8   11. mar 2023 Når det er anbefaling er det frivilligt, men hvis ikke opdrættere bruger anbefalinger, kan afkom kun få basis stambog.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #9   11. mar 2023 Lens til din anden kommentar, vender jeg retur. Jeg er på, på mobil og hammer dårlig til at skrive lidt længere tekster på den smiley

  • #10   11. mar 2023 DKK har lavet indskærpelser overfor dommere omkring næsebor og næselængde skal beskrives. Dog bliver de i mange tilfælde blot skrevet i kritikken og de samme hunde som før vinder. Der er racer der har nærmest helt lukkede næsebor, de bedømmes stadig med Exc og vinder.
    Det er skruen uden ende.


  • #11   11. mar 2023 Jeg tror da måske godt problemet kan være lidt mindre udbredt med tavle, fordi der trods alt hos de fleste er lidt fokus på det.

    Men jeg giver meget lidt for den her løsningsmodel - det er faktisk lige før, jeg er bekymrer for, den kan skade mere end den gavner.

    Ja, med krav om denne undersøgelse får man sorteret de værste fra og sikret, at dem der avles på, trods alt ikke kollapser af iltmangel (men altså "belastningsdelen" består som jeg læser det af 3 min rask gang - det kan man da dårligt kalde belastning).

    MEN det giver også folk en opfattelse af, at "nu gøres der noget aktivt ved problemet", og dermed mister man formentligt helt (eller næsten helt) drivkraften til at gøre noget meningsfuldt ved det helt grundlæggende problem, som er ekstremavl på udseende. Nu har man en undskyldning for ikke at ændre på et sygt eksteriør, fordi man kan dokumentere at Fido altså har fin BOAS-test og dermed er der intet i vejen med at næsen er most nærmest om i nakken af hunden.

    Så.. jeg mener i bedste fald slet ikke denne test er nok og afhjælper det reelle problem, i værste fald vil den direkte modarbejde en ægte løsning.

    Gør nu bare noget ved den standard, så dommere ikke frit kan fortolke den tiltagende ekstremt - eller endnu bedre, stil krav om, at enhver hund skal have et minimum af næselængde (uanset race) og åbne næsebor, så den jan trække vejret frit.


  • #12   11. mar 2023 Den her har på en dkk udstilling fået bedømmelsen “store åbne næsebor” og er præmieret med bedste hvalp

    profilbillede
  • #13   11. mar 2023 Den her har på dkk udstilling fået bedømmelsen “tilstrækkeligt åbne næsebor” dog med tillæg af at næsefolden er for kraftig
    Bedste baby

    Behøver jeg at sige mere om dommerstaben..


    profilbillede
  • #14   11. mar 2023 Dommere er jo tit også opdrættere. Så jeg antager at de ser mange hunde, primært af den/de race(r) de dømmer, også i hverdagen. Mon de simpelthen har glemt hvordan en normal hundenæse ser ud?

    Jeg husker en tråd herinde for nogen tid siden, om en bulldog til salg, hvor der blev snakket om dens meget snævre næsebor. En bruger, også med bulldog, lagde et billede ind ala "sådan her ser en normal næse ud" - og jo, for en bulldog var det en ok næse. Men det var kilometervis fra, hvordan en normal hundenæse bør se ud... og ser ud i nærmest alle racer med normal næselængde. Mon ejere/dommere/opdrættere simpelthen skulle på "udveksling" så de kunne se normale hubdenæser og hvordan de faktisk tillader luft at passere frit gennem de der to åbninger, de faktisk har?


  • #15   11. mar 2023 Så er det jo nærmest at føre journalist og læsere bag lyset?

    Jeg håber nogle med forstand på det tager sagen op og går i medierne.

    men nytter det?
    I sidste ende er der åbenbart købere jo


  • #16   11. mar 2023 Og den her FB der er indehaver af DKCH og SECH samt 8 vindertitler

    Så det er så meget der tages hensyn til næsebor.


    profilbillede
  • #17   11. mar 2023 Det er smart nok, sådan at "tage _øven" på det bedre borgerskab ...

    Men for filan, jeg føler med de arme hunde - det er SÅ synd for dem smiley

    Føj nogen grimme billeder, Cookie ....


  • #18   11. mar 2023 Det ville da være pragtfuldt, hvis der blev sat ind ift vejrtrækningsproblemer og andre fysiske skavanker hos nogle hunderacer. Når værktøjskassen nu alligevel er fundet frem fra skabet under bagtrappen, så ville også være skønt, hvis man tog et kig på de mange oversensitive og nervøse racer, der ligeledes præger en tur i hundeskoven.

  • #19   11. mar 2023 Jeg ved godt der var kæmpe ramaskrig, da Holland indførte love om avl af ekstremisterne, men... kunne vi ikke bare få en lov, tak...
    DKK, specialklubber og opdrættere har haft årevis til at bevise, de var opgaven voksen, og det her var det bedste de kunne finde på? Og læser så på DKK's FB at soecialklubben påtænker at anbefale at grad 3 (den dårligste) ikke udelukkes fra avl.... er det virkeligt det bedste, man kunne hive op af hatten? Det der skal redde disse racer?

    Fordi at ændre udseendet til noget mindre ekstremt er den ene ting, der ville fuldstændigt ødelægge racerne?


  • #20   11. mar 2023 Søren - ikke uenig. Det er nok bare lidt svære at lave avlskrav på noget, der ikke helt så nemt kan måles og vejes.
    Men et sted at starte er da, at købere stiller spørgsmål. En rundspørge i "min" racegruppe viste, at ca 2-3 af medlemmerne havde spurgt ind til lydsensitivitet hos forældrene på trods af det ud fra opslag i samme gruppe er voldsomt udbredt med lydangst i racen.

    Er vi ude i noget krav om mentalbeskrivelse? Eller i hvert fald at det blev mere udbredt at få det gjort.


  • #21   11. mar 2023 Nu er jeg lidt fræk... det er sat på spidsen... generaliseret men

    når Hr og Fru Jensens hunde laver et kuld så vælger de på at hundene er søde, pæne osv

    hvad vælger DKK opdrættere på hvis der ikke er krav eller registrering af nærmest en dyt?

    ja det er sat på spidsen men alle synes de har en skøn hund... og har man kun to så skal der meget til før man vælger fra selv

    Jeg har indtryk af at nogle racers opdrættere kan finde ud af den opgave mens andre ikke kan.

    Men hvad sikkerhed får man efterhånden med den Dkk stamtavle?

    medmindre man ønsker en race der har brugsegenskaber.... og det skal Hr og Fru Jensen jo sjældent have

    jeg er klar over at der er forskel, at der findes gode opdrættere men der findes også gode mennesker som laver mix og nogle af dem gør måske mere, så er det et argument?

    Jeg så gerne tavlen som en art sikkerhed også. Lige nu har jeg svært ved at se det.

    Jeg er vred over at se dyr behandlet sådan her. Ked af det faktisk.

    Jeg håber folk køber hos dem der gør mere hvis de vil have en af disse racer. Og at de andre brænder inde med deres hvalpe der kan gå tre minutter.


  • #22   11. mar 2023 En DKK stambog er en sikkerhed for afstamning. That’s it.
    Du kan avle på det tarveligste lort, unge hunde, gamle hunde, hunde der ikke kan hverken føde eller parre selv, og alt det med DKKs velsignelse

    Martine: det er så grotesk. Jeg troede seriøst jeg var en af de første med en Boxerhvalp med snævre næsebor. Men nej, det var da ok normalt at de skulle opereres. Og fejler kræet ikke andet, så kunne man jo godt avle videre på den, selvfølgelig med en han der giver store næsebor.
    Jeg ville have beholdt hende men hun er solgt med avlsforbud og nedsat pris selvfølgelig. Hun trives og har aldrig efterfølgende haft problemer efter OP. Hun er søster til mine egne og de er snart 3 år.


  • #23   11. mar 2023 Så længe det kun er en anbefaling, kommer det ikke til at rykke en rygende hatfis smiley smiley



  • #24   11. mar 2023 Men hvad sikkerhed får man efterhånden med den Dkk stamtavle?

    Ingen - DKK har forlængst spillet fallit


  • #25   11. mar 2023 Det er godt nok trist

    Hr og Fru Jensen tror tavlen er mere for det var dkk markedsført den som i årevis....


  • #26   11. mar 2023 Jeg er begyndt at anbefale folk at se på mindre populære racer.

    For det er ikke alle almindelige familier der ved hvad de skal se efter. Var jeg en opdrætter i dkk der gjorde mere end de andre ville jeg slå det stort op alle steder.

    og fortælle hvorfor

    så folk kommer den vej og går uden om de andre


  • #27   11. mar 2023 Jeg møder ofte folk der godt vil have Boxer. Jeg anbefaler at de kigger anden race. Bullterrieren er sundere end Boxeren endda. Jeg er slut med racen og skal ikke have flere når jeg ikke har de 2 tøser mere.
    Og det på trods af jeg ELSKER racen højere end højt. Men der er bare så meget dårlig karma ved den, og jeg ser totalt sort hvis hunden klør sig, halter, brækker sig eller andet. For så dør den nok også lige om lidt. Det er uudholdeligt.

    Folk er hammerligeglade med sundheden. Der er så lidt der reelt søger viden og spørger om sundhed. Så det er som at slå i en dyne. Nogle gange tror jeg endda at folk undgår dem ser slår stort op med hvor meget de gør, for så er hundene jo sikkert meget syge.


  • #28   11. mar 2023 smiley Kan se at hundene er lige så fede som de plejer at være på Crufts… smiley
    Så intet nyt på den front


  • #29   11. mar 2023 dkk siger det er et krav for at få stamtavle fremover så jeg er forvirret. Er det så ikke et krav alligevel?

    Iøvrigt nogle gode eksperter på banen her

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/din-hund-er-ikke-soed-naar-den-sidder-op-og-sover-maaske-har-den-svaert-ved-traekke?cid=soc_facebook_drnyheder_post_ggfvx98z


  • #30   11. mar 2023 Udefra hvad kommentarsporet på DKK's FB, så er der dialog med specialklubberne ift. hvordan evt. avlskrav skal se ud, og der vil de så lægge op til, at også grad 3 kan bruges I avl (måske med restriktioner om at parre med grad x?)

  • #31   11. mar 2023 Nej DKK siger ikke der er krav. Artiklen er enten fejlciteret eller fejlbehæftet.
    Der kommer ikke andet end max en anbefaling. Det vil koste stambogsføringer at gøre det til krav og kun 10-20% (mener jeg det er) af de 3 racer er med DKK stamtavle. Den andel vil de have gjort større


  • #32   12. mar 2023 Det er den del her jeg ikke forstår

    men det er måske en fejl?


    profilbillede
  • #33   12. mar 2023 Ja. Det passer ihvertfald ikke.

  • #35   12. mar 2023 Det er så forrykt. Men DKK kunne jo for mange år siden have slået sig op på sundhed. Men det er ikke vigtigt. Og det giver jo et blik på at racerne ikke er sunde udadtil. Det fylder også forbavsende lidt i HUNDEN. men udstillingsresultater fylder nærmest det hele. Det gør det også i både KGKHs og Boxer-klubbens blade. Der er det heller ikke sundhed og artikler omkring tænder, forebyggende osv der fylder.
    Men hvalpekøbere spørger ikke om sundhed overhovedet.

    Der har været 28 bulldogs til et BOAS arrangement fredag. En deltager siger at der kommer krav. Der forhandles pt hvad der skal være restriktion og anbefaling. Kan man håbe at DKK har set lyset og får krav om test og udelukkelse af grad 3..


  • #38   12. mar 2023 Det må være andre hvalpekøbere til eurasier end Boxere kan jeg så udlede.
    Nu har vi også sundheden stående på BKs hjemmesides hvalpeliste osv, men jeg har kun oplevet en enkelt køber der har spurgt til sundheden. Jeg har selv nævnt sundheden og også at en Boxer er pisseirriterende og ikke gode til at være alene osv.
    Og når man rask væk kan sælge Boxerhvalpe med forældre der har D hofter, hjerte 3 og spondy 3, så er det ret tydeligt at sundhed er ikke det man bekymrer sig om.
    Og det trods at man som opdrætter netop nævner en hulens masse issues ved racen og at en sygeforsikring uanset er uundværlig og at racen har en gennemsnitslevealder på 7 år.


  • #40   12. mar 2023 I forhold til DKK og sundhedsundersøgelser er det også ret grotesk, at man ikke kan få registreret resultater på hundeweb med mindre en given undersøgelse er angivet som en avlsanbefaling (øjenlysning undtaget)

    Jeg får hjertescannet mine tæver, men har ingen mulighed for at få resultatet registreret, whippet har reelt ingen avlsanbefalinger udover en VG på udstilling og at hannen skal have normale testikler på plads


  • #41   12. mar 2023 Det er fuldstændig sindssygt at sundhed ikke kan regstreres.
    Jeg fik BAER testen en hvid hvalp og det kunne sørme heller ikke lægges ind.
    Men det viser jo netop prioriteringerne. Du kan få lagt al udstilling ind. Og prøver


  • #42   12. mar 2023 Jeg ved ikke ret meget om BOAS, så jeg gik på YouTube for at få et reelt indtryk af gradueringen - nu er jeg lidt i chok over, at der er duelig om, hvad anbefalingerne skal være. Kan vi ikke blive enige om, at det er HELT åbenlys og ikke dialogkrævende at skrive "udelukkes fra avl" på det her:
    https://youtu.be/tP7bXy_YhsM

    Jeg er egentlig chokeret over, man overhovedet kan finde disse hunde at teste - hvorfor ER de ikke allerede opereret (eller aflivet), det der er da dyrplageri.

    Jeg har prøvet at finde de ud af, hvad "belastning" dækker over - er det virkeligt korrekt, at der blot er tale om 3 min i rask gang?
    Hvis ja, så er de hunde, man kan se med grad 0 da allerede for påvirkede - 3 min frisk gåtur skal da slet ikke kunne ses eller høres på hunden.


  • #43   12. mar 2023 Stakkels hunde smiley
    At man som ejer ikke kan se det der er helt galt, går over min fatteevne.

    Gradueringen foregår efter 3 min ved en hastighed på 6-8 km/t.
    Det synes jeg godt nok er sløjt.

    https://www.dkk.dk/uploads/documents/BOAS-graduering-i-Danmark.pdf


  • #46   12. mar 2023 Isabelle - hvis hunden snorker lidt når den sover tænker jeg ikke du kan konkludere noget. Hvis der er rallen på almindelig vejrtrækning ville jeg ringe til dyrlægen.

    Og ja, det er da frygteligt se se/høre og så vide at de ikke engang er der for at få hjælp, men blot for at blive testet


  • #48   12. mar 2023 Jeg vil sige ja, så har den en forsnævring af en art.
    Om det er generende for hunden kommer jo an på hvor meget stenose der er og sikkert også hvor.
    De her racer har ikke udviklede næsebor på samme måde som langsnuder. Jeg har ikke set fuldt åbne næsebor hos en Boxer, som ser ud som rumænerens. Og de 2 tøser vi har, har for racen flotte åbne næsebor.


  • #51   12. mar 2023 Dollys næse. Hun kan løbe solen sort selv i varmt vejr. Men de næsebor er ikke helt runde som de ville være på en langsnude

    profilbillede
  • #52   12. mar 2023 Isabelle, Jeg synes du skal gøre det. Hunden kan afhjælpes. Det er dyreplageri ikke at operere en sådan hund.

  • #54   12. mar 2023 Til sammenligning hendes søster som ikke er så god i varme.
    Og de næsebor er stadig fine for racen.
    Jeg tror ikke de findes hos de 3 racer der kan få lavet testen.

    Ja Dolly har så fine næsebor, hendes søster ok, da hun kun er generet i varmen. Men de er jo stadig stenotiske i forhold til andre racers.


    profilbillede
  • #56   12. mar 2023 Min nye nabo har en mops der larmer når den bare står stille. Går den rundt og snuser er det så voldsomt at Sten er pissebange for den, når han er i haven og det er mørkt, og han så kan høre den - han holder sig på behørig afstand, mens den grynter sig vej til et sted at tisse.
    - hvis min havedør står åben, kan jeg høre den inde fra sofaen med tv tændt og det hele. Og der er koldt ude nu. Tør næsten ikke tænke på, hvordan den klarer sommeren.


  • #58   12. mar 2023 Michelle, stakkels lille hund.. smiley
    Hvis det er så foreslå dem en operation. Er det kun snævre næsebor er det en simpel lille operartion der koster 3-4000 kr alt efter størrelse. Jeg gav 3000 kr i 2020. Så det er ikke sådan at ens budget ryger fuldstændig. Jeg tog endda de 2 sting selv.

    Og hvis de ligesom mig ikke aner noget om muligheden, så kunne oplysning være fin.
    Jeg troede det var = aflivning. Men masser af fladsnuder opereres fandt jeg ud af.


  • #59   12. mar 2023 Cookie - den nye nabo er vist lidt et socialt tilfælde, tror ikke man kommer nogen vegne der. Undrer mig dog over, at man som ejer ikke selv kan høre der er noget helt galt.

  • #60   12. mar 2023 Michelle, jeg hører at flere synes det er hyggeligt at de snorker.
    Men når man så nævner de ikke kan få luft bliver de enten sure eller lidt chokerede. Så bringer jeg OP på banen da det er så lille bitte et indgreb. Det er kun lige et trekantet klip og 2 sting.


  • #62   12. mar 2023 Det er sgu sørgeligt Isabelle. smiley
    Jeg har også fået at vide at operation er totalt overkill, for de vokser fra det. Så min 4 uger gamle hvalp der ikke kunne få luft gennem næsen, ville simpelthen udvikle næsebor der kunne bruges til et aktivt liv smiley

    Boxerhvalpe snorker altid på et tidspunkt. Jow jow.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #63   12. mar 2023 Lens: https://www.dkk.dk/uploads/documents/Udstilling-Events/For-arrang%c3%b8rer/Sundhedsfokus-2018-dansk-brev.pdf

    Disse skemaer der blev sendt udfyldt tilbage til sundhedsudvalget så umiddelbart fine ud på den måde, at de blev udfyldt og samtidig var der fine resultater på racerne i placeringerne.

    I 2018 fik en dommer lov til at gennemgå skemaerne, samtidig tjekkede han dem med de enkelte udstillingsresultater på udstillinger sommeren igennem og det viste sig, at det der skulle være et værktøj for, at finde problemerne, var værdiløs idet dommerne godt nok havde udfyldt skemaerne, men de havde efterfølgende givet placeringer til de hunde, der havde bemærkninger på "sundheden" smiley Og det var jo meningen, at dem med bemærkninger IKKE skulle have placeringer smiley

    Efter dommeren havde gennemgået resultaterne af det værdiløse værktøj, det første BOAS graduering i DK var blevet udført, afholdt DKK det første BOAS seminar for DKK opdrættere på Fyn.



  • #64   12. mar 2023 Isabelle
    Det er garanteret opdrætter der har bildt ham det sludder ind, så x kan forsvare at avle på sine hunde der tydeligvis ikke kan trække vejret ordentligt smiley smiley


  • #65   12. mar 2023 Udover de smalle næsebor, er det då ikke også noget med "nedfald" i ganen, der gør, at bl. a./især bulldogs raller i deres vejrtrækning?

    Jeg fik det engang forklaret af Antons dyrlæge, men kan skisme kkke huske det. En ligeså alvorlig fejl som dét med næseborene.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #66   12. mar 2023 Som altid kommer næselængden i spil med hvordan man kan undgå BOAS, det er simpelhent for overfladisk kun at tænke næselængde for det er ikke den alene, der er afgørende.

    Hvis alene næselængden var i spil, ville mine hunde blive kasseret alene på det, men de har ikke BOAS syndrom.

    Mops ville ikke blive BOAS syndrom kvit, alene ved at få længere næse, det er hele hovedformen, der skal tages hensyn til, samtidig er de også blevet mast sammen i længden af kroppen, så de også i kroppen er "mast" sammen i organerne og man kan se at numse hullet sidder for højt.

    Jeg har forsøgt flere gange, at få de belgiske griffoner med i BOAS gradueringerne om ikke andet bare det skide dumme stykke papir skema, de danske dyrlæger foretog i 2018 på de franske bulldog, men får nej alle steder. Henvendte mig til dyrlægen Christine, der stod i spidsen oprindeligt og fik forklaringen, at der skulle laves individuelle gradueringer på de forskellige racer, da problemet netop ikke kun var næselængde, derfor kunne man kun tilbyde til de 3 racer, der også er indført nu. DKK har sammen med dyrlægeforeningen taget udgangspunkt i de 3 racer, ud fra forsikringsselskabernes statistikker over de enkelte racer.



  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #67   12. mar 2023 Skrigehunden og Brumbassen:

    https://evidensia.dk/ydelse/operation-bloed-gane-hos-hund/



  • #68   12. mar 2023 CM - som racerne er nu, er det ikke nok at kigge på næselængde nej. Men det er den korte næse/hovedfaconen der direkte gar gøre til problemerne, det er jo den der hør, at der ikke er plads til normale luftveje, så mange af hundene har problemer.
    Derfor burde fokus på næselængde (og hovedet i det hele taget) være en del af løsningen.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #69   12. mar 2023 Jeg så for nogen år siden en video med dyrlægen Jane fra England, hvor hun brugte en kotelet i en kasse som eksempel for hvad der skete indeni hundene.

    Når man havde en stor kasse til koteletten var der god plads, men tog man samme kotelet og smed i en kasse der reelt var for lille, så var koteletten stadig samme størrelse og skulle derfor masses sammen for, at kunne være der og det er det der sker indvendigt, når man ændrer skelettet, men alt hvad der skal være inde i skelettet stadig har samme størrelse.

    En hund kan fine åbne næsebor, men måske næsevæggene er stive og så er det stadig en dårlig næse. Næsevæggene skal være elastiske og hjælpe med deres bevægelser i transporten af ilten. En hund kan også have fine åbne næsebor og måske med elastiske næsevægge, men hvor "indmaden" omkring luftrør er for stort, så der her er problemer for hunden med at få ilten transporteret igennem luftrøreret og så er der spørgsmålet om hunden har for lang blød gane................ Så der er flere ting. Det nytter ikke noget, at man har fine næsebor der kan trække luften ind, fin passage ved luftrøret og man så ikke kan trække vejret dybt fordi lungerne ikke har plads til at udvide sig fordi det hele er mast sammen, længere nede i kroppen (håber forklaringen er til at forstå og kan give et billede af hvorfor man ikke bare skal kigge på næsebor og længde).

    Michelle: hovedformen er en del af skelettet og lige præcis her, er det faktisk nemt at se forskel på ekstremerne.



  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #70   12. mar 2023 CHIHUAHUA er et godt eksempel på en hund med lidt længere næse, men hvor de også er blevet forsøgt avlet mindre og mindre, så umiddelbart har de fine længde på næserne, men kraniumet er gjort mindre smiley

  • #71   12. mar 2023 CM - min pointe er jo netop, at hovedform, næselængde osv er en faktor. Ja, BOAS er fint nok, men der burde kigges på årsagen til at de her hunde har så dårlige luftveje, og her er den manglende plads altså en vigtig faktor, derfor burde der arbejdes herimod mere plads = mindre ekstremt udseende. Og det sker bare ikke - man vil gerne beholde det udseende, der er skyld i at det overhovedet har været nødvendigt at finde på sådan en test.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #72   12. mar 2023 Michelle kan godt læse hvad du skriver, tror bare ikke at vi to kigger hovedform ens, ud fra hvor højt du vægter længden på snuden, men måske jeg tager fejl (?)

    Cookie vil du sætte billedet ind af den udenlandske Petit brabancon her i tråden som du har tidligere har lagt op i gruppen på Facebook?


  • #73   12. mar 2023 CM - jeg vægter begge dele hovedformen OG længden på næsen (og næsebor mm i øvrigt). I min verden er begge de to ting væsentlige for, at hunden kan have fornuftig plads til luftvejene.

    Du skriver til mig
    hovedformen er en del af skelettet og lige præcis her, er det faktisk nemt at se forskel på ekstremerne.

    Og her er min pointe blot, at uanset hvor nemt det er at se forskel, så hjælper det jo ikke, når der ikke er nogen vilje til at bevæge sig væk fra det ekstrem, man så tydeligt kan se.

    Ift næselængde, så er næsen jo en ikke uvæsentlig del af at trække vejret ubesværet - dermed mener jeg ikke, qt hvis vi bare lige fikser næselængde, så er problemet løst, men mere næse burde i min verden, sammen med andre tiltag, være en del af løsningen. Det er det bare ikke... ligesom hovedform ikke er det. For man VIL stadig gave, de ser ud som de gør nu.


  • #74   12. mar 2023 Cm vil du lige forklare det med chihuahua? For så vidt jeg ved, har chihuahuaen ikke de store problemer i forhold til luftvejene. Der er nogle der har problemer med blødgane, men slet ikke i samme grad som bulldogs. De kan sagtens trække vejret og være aktive som alle andre normale hunde. smiley
    Jeg prøver ikke at finde på undskyldninger, er blot undrende, og oprigtig interesseret.

    (Og nej de skal selvfølgelig heller ikke have blødgane)


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #75   12. mar 2023 Der er stor forskel på hovedformen hos racerne med kort snude, så det er alt for vidt favnende bare at skrive hovedformen.

  • #77   12. mar 2023 CM - men nu taler vi jo altså ret specifikt om de racer der nu kan testes og ikke om ALLE kortnæsede racer.
    Og kig lige på mops, FB, EB - det er altså ikke nok at lave BOAS, der skal altså også avles I mere moderat retning. That's it, det er det eneste jeg argumenterer for - jeg har ikke talt om samtlige kortnæsede racer, ej heller at de alle har samme hovedform, jeg forstår slet ikke, hvordan det kom på tale.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #78   12. mar 2023 Mindre kranium mindre plads til "indmaden" en blød gane er som regel fordi den er for lang i forhold til pladsen, det giver for nogle også problemer med ilttilførsel, da den lange gane blokerer for luft vejene on/off

    Men det var ikke for at "skyde" på racen, men det var lige den jeg kunne komme i tanke om, når jeg skulle give et eksempel på lang snude, hvor nogen havde forsøgt sig med at gøre dem mindre og havde fået gjort kraniet mindre smiley


  • #79   12. mar 2023 Cm, jeg vil gerne lære, og selvom jeg ikke kender nogle af racen, så vidt jeg ved der har problemer med at trække vejret, så betyder det jo heller ikke at de ikke findes smiley men nu følger jeg selvfølgelig også kun opdrættere der går efter sundheden, og racetypiske hunde, hvilket betyder at de går efter hunde med snude og plads til hvad der skal være plads til i deres små hoveder.

    Jeg så et webinar hos DKK omkring Boas projektet og problemerne i racerne, men der var desværre ikke lavet nogle studier om chihuahua racen, men det var vist planen at man ville kigge på den i fremtiden, for at se om der er et problem i racen. Jeg har da set chihuahuaer med alt for kort snude, de har uden tvivl flere problemer end gennemsnittet, men det er heldigvis ikke så tit jeg ser dem i dk. smiley

    Og de opdrættere jeg følger, er også opmærksomme på blødgane, for selvfølgelig vil man gerne undgå det, selvom det sjældent er en ret slem ting for chierne er det jo ikke optimalt eller behageligt for dem. Men jeg har aldrig hørt om en der havde det i sådan en grad at det var noget den led under.

    Men lige blødgane er svær, for jeg ser også papilloner med det og de har jo både en anden hovedform og længere snude end chien. Så det er nok desværre svært at avle sig helt ud af. Men man kan da prøve smiley


  • #80   12. mar 2023 CM jeg har kigget efter den, men husker ikke hvilken tråd. Husker du hvad tråden handlede om fra start..?

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #82   12. mar 2023 Det var vist omkring kort snudet hunde, men ikke specifikt hvad overskriften var eller om det var dig havde lavet opslag smiley

  • #83   12. mar 2023 #55. Min mand har KOL. Jeg ser og hører ham kæmpe med vejrtrækningen hver gang han bevæger dig (han har en lungekapacitet på 49% smiley Jeg kan ikke holde ud at se og høre på de klip. Jeg får åndenød.
    Mine små lavbenede hunde går gerne 5-6 kilometer. Det burde alle raske hunde gøre.
    Da jeg fik min første DKK hund (og i mange år efter) var DKK ensbetydende med kvalitet. DET gav de afkald på da de valgte at "give ansvaret tilbage til opdrætterne" og lave avsrestriktioner om til anbefalinger, fordi registreringsantallet faldt. Så var det nemmeste at fjerne de restriktioner, der gjorde at BYB ikke avlede med DKK tavle.
    SÅ røg "sikkerheden" i en DKK tavle (efter MIN mening).
    Og når en hvalpefabriksejer kan bruge samme hanhund i sine blandinger som DKK kæresten bruger til sine DKK hvalpe, runger også DET hult i mine ører.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #84   12. mar 2023 Mette 5-6 km er ikke meget, men i dit tilfælde tænker jeg, at det er hvad du går med dem smiley

    Selv mindre hunde burde kunne gå længere, men det handler selvfølgelig også om kondition.


  • #85   12. mar 2023 Selvfølgelig er det hvad jeg går med dem smiley


  • #87   12. mar 2023 #86:
    Mine er løse det meste af de 5-6 km. Jeg synes at det er helt ok for så små ben smiley


  • #88   12. mar 2023 Jeg synes nu også 5-6 km uanset om de er fri eller ej er en ganske god tur. Men jeg ved da godt at selv en lille chihuahua sagtens kan gå 10 hvis man giver dem muligheden. Men der er jo også forskel på hvad de kan og hvad de har behov for smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #89   12. mar 2023 Jeg skrev ikke at det var for lidt smiley

  • #90   12. mar 2023 For Anton afhang turene egentlig ikke af antal kilometer, men af indholdet på turene. En tur på 2-3 kilometer gennem en lille skov, kunne sagtens tage halvanden til to timer, fordi han skulle undersøge, hoppe rundt og ikke mindst grave og snuse efter mus. Sådanne ture var 100% mere givende (trættende) end 6-7-8 kilometer på en kedelig asfaltstur i byen.

    Men han kunne sagtens gå 10 km, det kan vel de fleste hunde.


  • #91   13. mar 2023 Så længe dem der køber fx FB, EB og mops ikke aner at det faktisk ikke er normalt at hunden lyder som en med KOL, der har løbet efter bussen ('sådan lyder en bulldog') så bliver det vist aldrig anderledes.
    Min oplevelse af mange af ejerne af de racer er at de faktisk ikke rigtigt ser problemet i at skulle have hunden opereret gentagne gange for at den kan trække vejret bare nogenlunde. De synes en helt ekstrem snorken er lidt sødt, det samme gælder at den ikke kan slikke sig bagi pga sin alt for korte ryg. Og ja, det er faktisk bare lidt morsomt at hunden faldt om og besvimede under vild leg .... De køber glad og gerne en med samme problematikker en gang til når den gamle måtte aflives fordi dens ryg, hvor alle torntappe stod og sled mod hinanden, var blevet et for stort smertehelvede....


  • #93   13. mar 2023 Problemet er jo også at de fleste bulldog-folk er møjdovne , og det er jo enormt nemt at have en hund der sidder hvor man sætter den, og kun kræver en lille tur rundt om blokken. At årsagen til denne nemhed er dårlig vejrtrækning, og alle de andre skavanker krydret med svær overvægt, er så mindre vigtig.
    Min erfaring er jo at bulldogs bestemt ikke er dovne af natur.


  • #94   13. mar 2023 Enig - jeg kendte en mops-opdrætter, der bestemt syntes, det var helt naturligt, at de kun kunne gå meget korte og langsomme ture, så snart temperaturen var over 15 grader.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #96   13. mar 2023 Fandt billedet af petit brabanconen. Tog fejl det er slet ikke cookie, der havde vist billedet, hun havde bare kommenteret, undskyld smiley

    aner ikke hvilket land den kommer fra men vil tro det er USA.

    Jeg har endnu ikke set en dansk/svensk/norsk/tysk/polsk/russisk opdrættet griffon med den rundbueform som B/T'en og jeg håber heller ikke, at komme til det.


    profilbillede
  • #98   13. mar 2023 Isabelle: Det er jo sygt, og ikke i overensstemmelse med hvad en funktionel fransk bulldog kræver.

  • #100   13. mar 2023 Folk skal stoppe med at købe. Det må være eneste vej

    og så kan de se mod nogle racer det kan tages ind og parres lovligt ud med.

    og genskabe dem

    men det sker nok aldrig.

    Jeg håber der kommer en lov.
    Det ville give mere mening at forbyde den slags her end enkelte racer pga populisme


  • #101   13. mar 2023 Jeg har ændret navnet så det ikke ligner at dkk rent faktisk stiller krav.

    Det skal de ikke have lov til at markedsføres som her


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #102   13. mar 2023 Lens lige præcis en lov, der skulle håndhæves via Fødevarestyrelsen, så det kom til at gælde alt opdræt !

    Eneste frygt jeg har er, at sådan en lov udelukkende kom til at omhandle længden på snuden smiley


  • #103   14. mar 2023 Lens, det er ikke DKK, der påstår, at det er krav.

    Både på deres hjemmeside, og i mail til medlemmerne skriver de, at der nu er åbnet, så man KAN få foretaget BOAS undersøgelser.

    Jeg er enig med alle jer andre, at det burde være krav, og muligvis ville det alligevel kun være et lille skridt på vejen, men de skal trods alt ikke stilles til last, hvis en journalist fejlciterer dem. Det er der vist mange, der bliver udsat for.


  • #104   16. mar 2023 Så synes jeg de skal kontakte journalisten og skynde sig at få det rettet.

    det er der mange der gør når de citeres helt forkert

    men her citeres de heldigvis korrekt i navnet nu.


  • #105   17. mar 2023 Jeg sætter lige den her også...

    profilbillede
  • #106   17. mar 2023 Men ingen forlydender om hvordan de restriktioner bliver endnu?

  • #107   17. mar 2023 Sølle .. "ikke fordi vores racer er RØVsyge men fordi der vil blive ført kampagner imod dem" ....

    Folk er idioter i den klub !


  • #108   17. mar 2023 106 : Det tror jeg ikke.


  • #109   17. mar 2023 Bulldogklubbens motto burde være "Klubben for dig der virkelig ikke kan lide bulldogs".

  • #110   23. mar 2023 Så lige nedenstående skriv fra bulldogklubben - det ser ud til, at test ikke vil være frivillig, og at grad 3 trods alt ikke vil få lov ar blive brugt i avl.
    Til gengæld må grad 2 og det ser ud til, at testeesultater fra norge og england viser, der er flest grad 1(prøv lige at tjekke videoer af grad 1 + 2).

    Bulldogklubben synes det er flotte resultater, både de få der er testet herhjemme og de mange i udlandet - at problemet er de tavleløse.
    Men undskyld - at der er så mange hunde, der er noget som helst andet end grad 0 viser da, der er et problem, også med tavlehunde.


  • #111   23. mar 2023 Hov, og det de havde lagt op glemte jeg så lige. Det er her

    profilbillede
  • #112   23. mar 2023 Der er langt flere grad 1 end O, det kan man jo tydeligt se på hundewebs update.
    Der er kun 4 mops indtil videre der er testet resten er fransk og engelsk bulldog.
    Men glædeligt at der da bliver restriktioner. Men hold op hvor burde der være gjort noget langt tidligere. Kan håbe at de så begynder at slå ned på lukkede næsebor til udstillinger også.


  • #113   23. mar 2023 Netop - hvordan man kan synes det er super flotte resultater, at de fleste har BOAS i en eller anden grad undrer mig.
    Jeg ser det mere som at det er glædeligt, at der trods alt er hunde med grad 0, men at der godt nok er plads til forbedring - jeg tænker ikke det kommer til at påvirke udstillingsresultater, og hvis, så nok mere i form af, at nu bliver der jo testet, så behøver dommerne ikke fokusere på det. Men håber da jeg tager fejl.


  • #114   23. mar 2023 Jeg har det på samme vis, dog hjælper BOAS først om mange generationers udstillingshunde, hvor dommerne ikke behøver at fokusere på det.
    Jeg er faktisk lidt overrasket over at der er SÅ mange der ikke kan klare så mild en belastningstest uden at være påvirket af det. Det må siges at være chokerende at en hund ikke kan klare 3 min med 6-8 km i timen.


  • #115   23. mar 2023 Engelsk Bulldog

    profilbillede
  • #116   23. mar 2023 Fransk

    profilbillede
  • #117   23. mar 2023 Mops

    Alle resultater til dags dato


    profilbillede
  • #118   23. mar 2023 Sådan sat lidt i relief til menneskets fart.

    Jeg kunne dælme godt tænke mig at der kom mulighed for BOAS for Boxeren også. Men her ville jogging i roligt tempo altså ikke være nok.

    Grad 2 er så slem at der skal operation til. Eller vægttab. Så er det spørgsmål om man må benytte de operede i avl. Det bliver de nu.


    profilbillede
  • #119   23. mar 2023 Uha, det er trist læsning ..

    Tænk at der kan være så meget polemik over at IGP hunde skulle have 4 stokkeslag - som de iøvrigt var vænnet til helt fra hvalp - og at det her bare er forholdsvist OK, måske endda sødt, hos familien Danmark ...

    - for ikke at forglemme alle de "mennesker" der avler på dyr, der ikke er i stand til noget så basalt, som at kunne trække vejret ....


  • #120   23. mar 2023 Jeg forstår ikke helt at et udseende/race kan være så vigtigt for nogle at de er villige til at avle hunde der skal leve dårlige liv, bare for at holde gang i en race.
    Synes ofte jeg hører, at undskyldningen for at avle på individer med mindre gode sundheds resultater, er at genpuljen er for lille, eller at der er ikke nok med sundheden i top til at opretholde racen, men er det så ikke bare sådan det er?
    Hvorfor ikke gøre noget drastisk for sundheden, både mental og fysisk, og så gå på kompromis med forestillingen om ønske udseende.

    I min race er genpuljen også blevet meget lille og problemerne er vokset, ved at der er startet projekt op med at blande anden race ind for at styrke genpuljen.
    Er det ikke vigtigere at lave mentalt og fysiske sunde hunde, end at hundene ser ud på et bestemt måde, er det ikke et bedre kompromis, evt. Indtil at man med god samvittighed kan begynde at kigge på udseende igen.


  • #121   23. mar 2023 Maya - det er jo netop det. Har man ikke tilstrækkelig med sunde individer, må man tage konsekvensen og enten lade den uddø eller forsøge at genoprette ved indblanding af andre racer.

    Men jeg tror i øvrigt ikke at bulldogfolket mener, deres hunde lever dårlige liv.


  • #122   23. mar 2023 Det er simpelthen så grotesk at bulldogklubben ikke anerkender at der er et problem. Det med vejrtrækningen er jo kun toppen af isbjerget.

  • #123   1. apr 2023 Nu også i USA - det er altså imponerende, hvordan man kan udlægge det som flotte resultater, når 25 ud af 54 testede hunde havde head 2-3

    https://puredogtalk.com/captivate-podcast/569-ofa-launches-new-testing-for-brachycephalic-breeds/

    Der lader til at være behov for et verdensomspændende realitycheck for ejere af de racer samt tilhørende kennelklubber.


  • #124   1. apr 2023 Og kun 10 med grad 0

  • #125   2. apr 2023 Det er simpelthen forrykt at mene det er gode resultater. Man kunne håbe at der snart sættes ind med test på alle fladsnuder, for at se problemets omfang.

  • #127   2. apr 2023 Men Isabelle, tænk på, at hvis kun halvdelen halter lidt, så betyder det jo, at den anden halvdel ikke gør, og det er da super flot smiley

  • #129   11. apr 2023 Så kom det op som krav fra DKK. Fra 1/8 skal de tre racer Boas-gradueres før avl.

  • #130   12. apr 2023 64 hunde er til nu testes.
    16 med status 0
    43 med status 1
    5 med status 2


  • #132   12. apr 2023 Er det kun blevet et krav, at de testet? Eller er der også krav om, hvilke status, der må bruges i avl?

  • #133   12. apr 2023 Det er krav om test, og ingen avl på status 3. Udenlandske parringer skal også være BOAS testet i de lande det er muligt, ellers skal de parres med en 0 eller 1, hvis ikke der er mulighed for test.

  • #134   12. apr 2023

    profilbillede
  • #135   12. apr 2023 Hmmm, synes det er lidt trist, at grad II faktisk gerne må bruges..

  • #136   12. apr 2023 Karina: grad 2 er netop operationskrævende eller også skal hunden tabe sig. Jeg undrer mig over at man i så fald må bruge en opereret hund.
    Overvægt er simpelt nok at komme til livs.


  • #137   12. apr 2023 Man må ikke bruge en opereret hund, så vidt jeg forstå? Hvis den bliver opereret bliver den automatisk gradueret til grad III?

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #138   12. apr 2023 Der står: Grad II:

    Her er hunden klinisk påvirket og har moderate symptomer fra luftvejene, som bør undersøges nærmere. Hunden kan have brug for behandling f.eks. i form af vægttab eller operation.

    Der er lidt forskel på formuleringen:
    grad 2 er netop operationskrævende eller også skal hunden tabe sig. Jeg undrer mig over at man i så fald må bruge en opereret hund.
    Overvægt er simpelt nok at komme til livs.

    Jeg kender ikke racerne antalsmæssigt hverken i DK eller på verdensplan og det har betydning for genpuljerne, når man skal opdrætte sig ud af dårlig sundhed og ikke ende op med for tæt indavl.

    Jeg håber stadig på, at BOAS graduering bliver opgraderet specifikt til de forskellige racer med krav til avl, så det kan komme til at gælde samtlige brachychephale racer !


  • #139   12. apr 2023 Men så er det vel godt nok. Overvægt er ikke som sådan arveligt så taber hunden sig er det jo så ikke længere et problem.

    Edit: så en hund kan bruges trods den ikke er for fed eller måske/måske ikke er operationskrævende. Det betyder alverden for genpuljen at der ikke udelukkes alt for mange hunde.


  • #140   12. apr 2023 Kan have behov for enten vægttab eller operation. Hvis hunden er moderat påvirket af en 3 minutters løbetur i luntetrav, så avler man da for pokker ikke på den, selv hvis operation ikke er mulig.

  • #142   12. apr 2023 Mike: det er 1/3 der skal være snude. Det er godt nok nogle MEGET langsnudede hunde vi ellers skal have, da de fleste racer har ca 1/2 af hvert nu. smiley
    Boxere skal have 1/3 af hovedets længde som snude.


  • #143   12. apr 2023 Det er da positivt, at det blev et krav - bare trist at grad 2bmå bruges, det er jo hunde med mega dårlig vejrtrækning.

    Og så synes jeg der skal tages list forbehold for "de flotte" resultater - dem med super dårlige vejrtrækning, som opdrætter allerede ved har problemer, bliver næppe stillet sådan en dag. Det samme med hunde der er så dårlige, at de er blevet opereret.
    Så de testresultater man har er formentligt fra den bedre halvdel af racen, se dårligste bliver næppe talt med i statistikken.


  • #145   12. apr 2023 Vi avler nogle syge hunde.
    Så opererer vi dem.
    Så kan de bruges i avl nemlig.

    For det er nemlig sådan genetik fungerer....

    Ja undskyld jeg ikke er begejstret.... Jeg stemmer for en lov, selvom nogle af de hunde man ser burde falde for dyreværnsloven alene.... synes jeg.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #146   12. apr 2023 Ikke helt Lens, trods alt smiley : En opereret hund er at betragte som en III og dermed ikke godkendt til avl.

    Prøv at læse teksten på billedet Cookie har sat ind.


  • #147   12. apr 2023 Men II dur vel heller ikke?

    Med 'dur' mener jeg trække vejret ubesværet og løbe rundt som en hund i min verden bør kunne.

    Kan de parre og føde selv? Iflg Darwin er de vel uddøde ellers....

    Nej se at få parret ud. Der kan rettes op men villigheden mangler ved et flertal

    Jeg håber køberne kan nås så de ikke kan sælge deres hvalpe



  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #148   12. apr 2023 Nej se at få parret ud. Der kan rettes op men villigheden mangler ved et flertal

    Jeg er enig i, at der mangler villighed fra flere opdrættere, men nu er opdrætterne af de 3 racer tvunget til, at reagere og ikke bare gøre som de plejer.

    Desværre er det som, at tisse i bukserne, at man kun har tvunget disse 3 racer ind i BOAS graduering smiley Flere af de brachychephale racer er i fare og flere allerede ude på et skråplan, så hvis der ikke reageres nu, så ender man op med andre racer i lige så dårlig forfatning smiley (Det kræver så, at der laves flere specifikke BOAS gradueringer, da den, der er indført ikke kan bruges på alle brachychephale racer).


  • #149   12. apr 2023 Men det at bruge en grad 2 vil jo så hvis det skal sikres ikke er operationskrævende en dyrlægeattest på at hunden i så fald er iorden til brug i avl og at den evt bare var for fed. Det sker vist ikke.


  • #150   12. apr 2023 Lens - nej, grad to kan ikke trække vejret ubesværet. Prøv at gå på YouTube, der er ret gode videoer af gradueringen fra 0-3. Grad to er allerede temmeligt påvirket (hvis Sten lød sådan, havde vi en tid ved dyrlægen med det samme).

    Og det at folk med grad 2 hunde er mødt op til graduering (og altså ikke allerede har været ved dyrlægen med henblik på behandling) siger mig egentlig også, at en del af ejerne ikke selv har et realistisk billede af, hvad god vejrtrækning er.


  • #151   12. apr 2023 Grad 2 - husk på at "exercise test" kun dækker over 3 min frisk gang... https://youtu.be/R10CKlqfxQc

  • #152   12. apr 2023 Mike; det var kun venligt ment og lidt i sjov. Jeg sad med tanken om en hund med myreslugerhoved smiley

    Boxere idag er nok omkring 1/3-1/4 næse.
    Jeg har en med standardmæssig længde og en der er for kort. Det er den med kort snude der nok er den mest korrekte hovedmæssigt hvis vi lige ser bort fra længden på næsen.


    profilbillede
  • #153   12. apr 2023 Skrækkeligt at se den video.

    Jeg får helt ondt smiley


  • #154   12. apr 2023 Mon sådan en.med myreslugernæse er godt til at gå spor? smiley

  • #155   12. apr 2023 De mennesker der avler og køber de hunde vi ser i testene - klikkede ind på den med grad 3 også - burde fratages retten til at eje dyr i det hele taget.

    Hvor må man være et afstumpet og hjerteløst individ, for at lade de stakkels hunde være fanget i de kroppe og manglende evne til at trække vejret.

    SHAME on them smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #156   12. apr 2023 Man kan sgu da ikke avle på en grad 2 når de lyder sådan smiley smiley
    Ikke at jeg overhovedet er i tvivl om at det gøres og vil blive gjort, men det der er simpelthen grotesk at avle videre på efter kun 3 min med 7-9 km/t

    Kunne måske forstå det hvis den havde fået for fuld smadder i en halv time, og så ville jeg stadig synes det var voldsomt med rallen smiley stakkels hunde.

    Er sikker på at dem vi har set blive testet indtil nu er de gode eksemplarer. Hvor man nok har regnet med en status 0.


  • #157   12. apr 2023 Martine - ja, grad 3 gør helt ondt at høre på. Og tænk at de hunde er voksne og taget til dyrlægen for at blive testet, på intet tidspunkt indtil da har ejerne hjulpet dem (operation, aflivning e.l.).

    Cookie - netop. Det er næppe de hunde, ejer allerede ved er helt ad helvede til de møder op med.


Kommentér på:
Dkk - frivillig test af visse racer

Annonce