{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
426 visninger | Oprettet:

Hønsefødder, gulerødder og halsen af en svane {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at skifte en enkelt af Otis måltider ud med råt, ikke fast, bare i ny og næ...

Nogle siger jeg skal starte med kyllingehalse, nogle siger det er vigtigt at huske grøntsagsblandingen og nogle råder til at give kyllingefødder smiley

I går stak jeg ham en kyllingefod fra Hundeparadiset og efter 35 minutters komplet panik fra hans side, forbarmede jeg mig og skar den i 1,5 x 1,5 cm stykker - så strøg den ned... og så gik jeg i panik smiley
Tanker som : der var jo knogle i den! Vil de ridse hans mave og tarm? Var neglene på den fod bløde nok? (Og ja, jeg kan høre Anni sige: stop med de bekymringer smiley ), men ringede til dyrlægen som frarådede ALT form for råfodring og i hvert fald helt og særdeles rå kylling pga. knoglernes farlighed.
Jeg blev helt seriøst rådet til at fodre ham asparges og vat.

Altså, nu er det 24 timer siden han åd den, han har fin afføring og er bestemt ikke død...

Men, er der noget om det? Bør jeg holde mig fra rå kylling(fødder) fremover?

Kommentarer på:  Hønsefødder, gulerødder og halsen af en svane
  • #1   11. mar Du kan give ALT. Så længe det er råt. Det eneste du skal være OBS på, er at svin KAN give lidt hård mave.

• #2   11. mar Haha, sikke en debut smiley

Din dyrlæge er en anelse hysterisk smiley RÅ ben er ok (hold dig fra bærende knogler på 4 benede dyr), og så er det egentlig bare at prøve sig frem.

Det nemmeste er nok at købe en færdig blanding, fx Mush eller Vom. Men det er noget mos, og jeg synes det er lidt klamt. Men der er mange forskellige mærker med løsfrossent kød i varierende størrelse.

Original Barf (mærket, altså) er mest smulder. De har fuldfoderblandinger. Kragborg har lidt af hvert, både grovhakket og finhakket, og har blandinger med ben, brusk og indmad. De har også rent kød. Naturfoder har som Kragborg forskellige, og har også nogle varianter med gode, store stykker.

Der er sikkert mange, mange flere, og råt er en videnskab. Mine får pt hel, hakket kylling (grovhakket med ben) og lammemix (med brusk og kallun) om morgenen. De får typisk blomkålsris eller lidt andet grønt i morgenmaden. 1-2 gange om ugen får de vådt i stedet. Og så får Ellie primært tørt til aften, og den tykke for råt de fleste dage og tørt 1-2 gange om ugen. Begge får ben et par gange om ugen, og helst fra andre dyr, end dem de får som morgenmad smiley De får vitaminpiller og ledtilskud dagligt, og så håber jeg at de er dækket ind smiley

Jeg elsker at se mine hunde være SÅ begejstrede for deres mad smiley Jeg elsker lidt mindre når Ellie får de store lunser råt, som er tøet lidt for meget, og som hun rusker, så der står en kaskade af blod i køkkenet smiley

• #3   11. mar Når han stadig får fuldfoder ved siden af. Ville jeg personligt ikke værre super bekymret for at han ikke får alt hvad han har behov for.
    Mine får en blanding af tørfoder og mush, og det fungere de begge to rigtig godt på smiley

Jeg kender flere der gør det på den måde, og er glade for det.

• #4   11. mar Hundeparadiset har nogle 5 kg. poser med blokke af frosset råt kød, både blandet og rent, f.eks. laks, lige til at tage op og fodre med. Nogle gange giver jeg det frossent, så de kan gnave det i stykker, andre gange tøet op sammen med noget grønt. Her har Hundeparadiset faktisk tørrede grøntsagsflager, men ellers bruger jeg også tit bare at tø frosne ærter og gulerødder op eller nogle kogte grøntsagsrester fra vores egen aftensmad.
    https://www.hundeparadiset.dk/barf-skåret-i-blokke

• #5   11. mar Hvis det skal give mening at give råt, skal det efter min mening være hele stykker så hunden kan bruge sine tænder til det de er beregnet til;) det der skamhakkede mos man kan købe er ikke anderledes en dåsemad.
    Vil hunden ikke straks spise et råt kyllingelår, så prøv at overhælde det med kogende vand, så vil de fleste hunde hellere en gerne have det;)

• #6   12. mar Når du ikke fodrer udelukkende råt, så ville jeg ikke tænke så meget over at give ham grøntsager smiley Især ikke hvis det primært er rå ben, som du vil give ham. Det er ganske ufarligt så længe de er rå og det ikke er bærende ben smiley Jeg har haft flere, som har sagt at det er farligt osv og at det splintre, men det gør rå ben altså ikke smiley Jeg har ikke oplevet det med kylling i al fald, som er de ben jeg primært bruger, da jeg ved Aslan tåler det med hans allergi smiley

Aslan har kørt fuld råt i 2 år og Luna lige siden jeg fik hende som hvalp smiley

• #7   12. mar Af ren nysgerrighed: hvorfor ikke bærende knogler? smiley

• #8   12. mar Anine - De kan splintre, når de er bærerne smiley

• #9   12. mar Det er ikke korrekt, Julia. Man skal holde sig fra bærende knogler fra de store dyr, fordi disse knogler er meget hårde, så hundene risikerer at knække tænderne på dem.

• #10   12. mar Isabelle, de kan nu også splintre. Både lam og råvildt splintrer. Ribben fra hest og ko kan også.

• #11   12. mar Så længe man holder sig til ben af dyr som kunne være byttedyr, fx gris, lam, kylling, kanin m.m er der ingen problemer, bruger du ben fra størere dyr kan du risikere tandskader, den der med at ben splintrer, tja, rå ben “splintrer” ikke så de kan give problemer, hundens mavesyre kan sagtens klare det, først hvis benene er tilberedte kan det give problemer;)

Kommentér på:
Hønsefødder, gulerødder og halsen af en svane

Annonce