Manglende ædelyst {{forumTopicSubject}}
Hvad fa#£en gør jeg forkert?
Otis vil ikke æde! Eller jo, det vil han godt, hvis jeg tilbyder noget lækkert vådfoder, men det er en glidebane føler jeg
Hele hans liv har mad interesseret ham i mindre grad, men han har stort set altid kunne spise tørkost af en skål. De sidste par måneder har han nægtet at tage maden i skålen, ej heller strøet ud på terrassen/græsset, han vil ikke engang arbejde for den... Jeg KAN lokke den i ham, hvis jeg sidder mig ned på gulvet og ligger små stakke foran næsen på ham, men - gudhjælpemig - det gider jeg ikke resten af hans liv.
Jeg har forsøgt at hælde maden op og fjerne den efter 15 minutter. Jeg har forsøgt at hælde maden op og lade den stå.
Jeg har forsøgt med skål af plastik og skål af stål. Ingen dele virker, men i tilfældet hvor jeg lader skålen stå, forsøger han at dække maden til efter nogle timer. Han rør den ikke udover det.
Jeg har forsøgt at være stædig, så spiser han bare ikke i dagevis; læs jeg holdt 4,5 dag så gav jeg efter. Han kaster ren galde op fra den tomme mave.
Han har været til dyrlægen, ingen orm, ingen smerter, og han spiser jo iøvrigt både godbidder og vådfoder hvis det tilbydes til ham. Hans tænder er fine.
Han spiser også tørkosten hvis den blandes med vådfoderet.
Råt løber han rundt med og forsøger at grave ned, men spiser det ikke.
Han har som hvalp fået både Platinum og Essentials. Essentials gav ham lidt træls mave og kløe, så nu er han på Platinum voksenfoder. Når han nægter at spise, 6 ud af 7 dage, så er det alle varianter af tørkost/råt han nægter, og ja, jeg har en millard prøveposer i huset, for jeg troede det var smagen/duften, men INTET falder i god jord.
For nylig gav jeg hormonerne skylden, da han var påvirket af løbetid i området, men den undskyldning er sådan ikke rigtigt gyldig mere.
Jeg er ved at blive vanvittig...
En sund og rask hund bør da ikke sulte sig selv, eller?
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 343
aug 2008
Følger: 34 Følgere: 1430 Hunde: 8 Emner: 27 Svar: 31.266
Med Zenta, min første hund, havde jeg præcis samme problem. Jeg havde også en million poser stående alle steder i huset, hun spiste det måske de første par dage og så gad hun ikke det mere. Jeg kan huske at jeg havde fået fortalt at en hund sørme ikke måtte leve af vådfoder, det var noget rigtig fy! Derfor fik hun kun vådfoder engang imellem. Råt sagde folk, at hvis ikke man havde 100 procent styr på sammensætningen, så skulle man ikke give sig til det, ikke på fuld tid.
Zenta var meget meget tynd og intet virkede. Det ændrede sig først den dag Laika kom ind i huset. Konkurrence og så fordi hun så at Laika spiste.
Jeg tror personligt at jeg var med at til skabe problemet. Ved at rende og lokke, tigge og bede hende om at spise, ved at stirre konstant på madskålen, antal gram og samtidig gå en stor bue udenom råt og vådfoder.
Og så ved at købe og købe og købe, hvorfor æde det samme i flere dage, når man kan få noget nyt?
Jeg siger IKKE at det er det problem du har med Otis, men det er mine tanker omkring det. Jo mere besværligt man gør det, jo nemmere skaber man problemer omkring det.
Jeg har aldrig, siden den dag, haft problemer med hunde der ikke vil spise. Men jeg har også ændret min indstilling til det totalt, jeg hopper, springer og danser ikke for at få hunden til at spise. Den kan spise eller lade være.
Jeg har i forvejen altid en masse forskelligt foder hjemme, venner og bekendte kommer gerne med foder deres hunde ikke gider spise og så køber jeg intet bestemt foder selv, går efter tilbud, derfor bliver det forskelligt.
De får vådfoder, råt og rester ved siden af, men intet system i hvor tit eller hvor meget.
Vi har 5 hunde og de 2 af dem kan godt være en smule småtspisende, især Hundeprut, men det acceptere jeg og glæder mig over at de ikke er tykke i stedet for.
Vil hunden have vådfoder, så giv vådfoder.
Bare lidt tanker herfra.
feb 2016
Følger: 17 Følgere: 54 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 322
Zenia, jeg er ikke er i tvivl om at jeg selv er en del af problemet
okt 2022
Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 247
Det er ret normalt for mange hyrdehunde at være selektive mht mad. Jeg har selv en kræsenpind, som lige pt kun vil have TOTW pine forest, og for et par måneder siden var det purizon med kanin. Gider han på et tidspunkt ikke æde får han bare et eller andet i. Det er da så ligegyldigt at være stædig og insistere. Det er kun til frustration for en selv, fremfor bare at give hunden mad, den rent faktisk gider æde. Jeg forstår ikke det der problem.
Det har dog været en lidt dyr affære mht foder, da han til tider er så kræsen at han uanset hvad jeg har hældt i, stadig ikke gider spise. Han rører ikke foder med bare skyggen af kylling og fisk. Stærkt duftende foder rører han heller ikke, så platinum og lign er udelukket. Han elsker insektfoderet og purizon har han været ok med. Nu TOTW. Wolf of wilderness med ged kan også gå. Men han vil allerhelst bare have rester og leverpostejsmadder/leverpostejsvand i.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 67 Hunde: 2 Emner: 239 Svar: 15.380
Hvis begge dele er kvalitet er det vel fint. Bare han trives på det.
Dog skal du jo være obs. på tandpleje, hvis vufferen ikke rigtig skal bruge sine bisser, når han skal spise ... vådfoder og vådt tørfoder holder bestemt ikke tænderne vedlige.
Hvis hunden trives er det jo ligemeget hvad den får, råt, hjemmelavet, vådt eller tørt.
aug 2020
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 80
feb 2016
okt 2022
Jeg har også hørt det når vi har haft hvalpe, at uha nej, de SKAL æde det tørfoder uanset, for ellers bliver de kræsne og vil ikke æde andet end lækkerier osv osv.
vores hvalpe har fra start fået 4 forskellige slags foder (både voksen og hvalpefoder) samt har de smagt på middagsrester, pålæg, råt osv inden d flytter. Ikke en af dem har været kræsne eller selektive. Det har sgu været noget andet med de hunde vi har hentet hjem fra andre.
maj 2014
Følger: 1 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 416
Jeg plejede også at være imod at skulle putte alt muligt i maden for at få hunden til at spise, men jeg må indrømme at det har lettet betydeligt i hverdagen når hunden ikke går og kaster op af sult, og man ikke skal tvinge den til at æde.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 29 Svar: 1.781
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 26 Annoncer: 16 Emner: 177 Svar: 9.328
Mine hunde har altid fået alt mulig forskellig. Har altid kun købt små poser tørfoder som er blevet suppleret op op med barf og dåsemad. De har også fået rester af middagen, og de har været aktive, sunde og raske med blank pels.
Og hvad fik hundene at spise inden det blev så moderne med tørfoder ?
De levede af middagsrester og leverpostejmadder.
Dengang blev hundene lige så gamle som nu, og havde lige så flotte pelse.
Når Gaddafi fik barf i i store stykker, så spiste han det hellere ikke. Han rendte rundt og begravede det alle steder. Jeg fandt ud af, at hvis det var hakket, så spiste han det, ergo, så fik han kun hakket barf. Han spiste aldrig af skålen, fik alt strøet ud på græsplænen, også sit hakkede barf.
feb 2016
I har allerede bekræftet mig i, at jeg måske ikke skal hænge mig så meget i HVAD han spiser, så måske bare jeg slår mig lidt løs med mush, bare, vådfoder og leverpostejsmadder
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 26 Hunde: 3 Annoncer: 10 Emner: 67 Svar: 4.137
Hvis der kom en klat vådfoder, leverpostej, råtkød eller lignede i, så spiste hun uden problemer, så sådan blev det. Alle frustrationer var væk.
nov 2012
Følger: 98 Følgere: 213 Hunde: 4 Emner: 272 Svar: 8.333
Har du så prøvet at bruge hans mad til aktivering i stedet, så han skal arbejde for det ?
Min teemo glemmer at spise når det er i skålen. Men hvis jeg spreder det på gulvet, putter det i en aktivetsting. Eller som jeg gør pt har det i en lickimat, så skal han nok spise, og endda komme og bede om mere. Men han foretrækker simpelthen og arbejde for det. Mush kan han sagtens spise af en skål
maj 2009
Hvis jeg holdt dem for ham, så ville han gerne, og dumme mig, dumme dumme mig, jeg holdet det for ham om aftenen når jeg sad og så tv.
Så når han fik ben, så bandt jeg dem til radiatoren eller tørrestativet, så kunne han god ligge og gnave.
Har du prøvet at give ham det i en aktivitetsboldt som My skriver ?
dec 2012
Følger: 37 Følgere: 264 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 3.119
Men ellers er det meget råt...en rest.. en håndfuld tørfoder.
Jeg elsker at se og høre dem nyde deres mad
sep 2020
Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 348
Sikkert et spørgsmål om tid før en kommer på banen og fortæller, at det er opdrætternes skyld fordi de glemmer i avlen, at hundene skal have stor overlevelsesinstinkt og det slet ikke handler om manglende ædelyst
Hunde sulter sig ikke ihjel, men de kan sulte sig syge, men de kan også spise sig syge ved forkert ernæring. Jeg er jo af den overbevisning, at Otis er ved at guide dig i den rigtige retning af hvad hans naturlige behov er
Du har fået flere kommentarer i den rigtige retning
dec 2018
Følger: 23 Følgere: 18 Hunde: 3 Annoncer: 2 Emner: 31 Svar: 1.855
Men jeg ville bare give hjemmelavet foder, eller Vom.
Ellers kan du jo bare blande noget godt vådfoder i hans foder.
okt 2022
Folk i de grupper fortæller om at deres hunde kan gå i dagevis og ikke spise. Selv de vogtende i bjergene osv. om det så er fordi de ikke gider drage derop og tjekke og fodre samtidigt ved jeg så ikke. Rumænerne er ikke bekymrede og de fleste af hundene er faktisk for store og tykke, i forhold til hvad jeg vil have.
Men nogle foderemner gider han bare ikke i tørfoder. Men frisk rå og stegt kylling og stegt fisk vil han gerne have. Har prøvet at give ham rå sardiner, og de havnede så i sofaen hvor han rullede sig i dem
mar 2009
Følger: 71 Følgere: 123 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 145 Svar: 12.840
Her virker det at tilbyde mad sidst på dagen, efter godt med motion og aktivitet, så der er arbejdet noget appetit op.
Jeg fodrer altid med en blanding af vådt og tørt eller råt og tørt, og det er sjældent nogen madstrejker på den kombi.
dec 2014
Følger: 8 Følgere: 362 Hunde: 5 Emner: 572 Svar: 27.121
Kenia har også sine perioder, hvor mad er uinteressant - alt undtagen det, jeg skal have til aftensmad. Normalt får hun tørfoder til morgenmad og råt til aften.
Jeg har vænnet mig til de dage, hun ikke gider spise - og gør intet ved det. Efterhånden kommer de sjældnere og sjældnere
okt 2010
Følger: 15 Følgere: 46 Hunde: 9 Emner: 77 Svar: 7.758
Mine får en blanding af tørt, vådt, råt og rester. Pt. har jeg ingen som er kræsne eller småt spisende, men det har jeg tidligere haft og specielt som unghunde har det været et problem.
De hvalpekuld jeg har haft fodres efter samme princip, de får lov til at smage en masse forskelligt inden de flytter herfra.
Jeg fodrer så på flade tallerkener, ingen af mine synes skåle er et hit.
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 12 Svar: 365
Det er ihvertdald ikke usundt, og du er fri for at stresse over det.
I øvrigt tror jeg ikke det er synderligt dyrt, ingen siger dy behøver bruge en hel dåse vådefoder jo, måske er et par skefulde i maden nok.
Man kan jo altid kigge efter stop madspild varerne fx. Mon ikke man kunne være heldig der lå nogen der egner sig til supplement til Otis.
okt 2018
Ved ikke om der er noget af bedre kvalitet men vores hunde elsker de pølser.
feb 2011
Følger: 32 Følgere: 56 Hunde: 3 Emner: 904 Svar: 16.418
og så kuren !!! hund nr 2 ....
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 49 Hunde: 4 Emner: 73 Svar: 2.829
Min tibbe var selvskab spiser og det gjorde jeg måtte smide min regler om at hunden lå i kurven ved aftens maden, for hun spiste når vi spiste, så hun hentede tørfoder i hendes skål og tog det med ind under spisebordet og spiste sammen med os:)
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1253 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 192 Svar: 13.414
feb 2016
Jeg har skiftet tørfoder 2 gange i hans liv, først fra Platinum til Essentials og så tilbage til Platinum voksenfoder.
Jeg har haft flere prøveposer, tror der er 100 gram i hver af dem, som jeg har forsøgt at supplere med for at gøre det spændende. Det har jeg gjort vel 5-7 gange over 3 måneder
Til jer der spørger til foderbold: han vil SÅ gerne skubbe rundt med den, men ikke spise det der falder ud af dem
maj 2016
Følger: 18 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 220
Hun vil faktisk også gerne spise hvis det bliver en leg, som hvis jeg kaster en pille og hun skal gribe den, eller kaster den hen ad gulvet/græsset og hun skal løbe efter den.
Det eneste foder der ryger ned direkte fra skålen er MUSH eller andet råt kød. Det får hun også hver dag. Vådfoder får hun også tit men mest på slikkemåtte så det tager hende lidt længere tid
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 405 Svar: 31.506
Sten har perioder, om ens færre og færre, hvor han spiser meget lidt - det lever jeg med. Perioderne bliver kun længere af at jeg presser på og selv bliver hyperfokuseret på spisningen.
Hvad der til gengæld stort set altid virker er at få ham tilpas meget op i gear og i "jagtmode" før der serves noget - dvs lidt vild leg (trækkeleg mm) og så serveres maden aktivt (kaste, jage e.l.) - når først han har fået gang i spisningen på den måde, spiser han også det der serveres i græsset e.l.
- det er en af de ting jeg har brugt ret meget for at øge hans madinteresse. Nu om stunder kan der sagtens falde guffer af, når han er i ro, men i rigtig lang tid har jeg forsøgt at altid have ham lidt oppe i gear når der var mad på vej og i øvrigt "belønnet" spisning med leg. Han kommer stadig troligt med din bamse hver gang han har spist, men i dag er det mere bare vane end et egentligt behov for at belønne spisning.
Han har ikke madskål - får han maden serveret i skål mister han efter nogen dage mere og mere intetesse for det, og jeg vil gerne bevare det at han straks og ivrigt går efter maden, når den er der.
For god ordens skyld vil jeg sige, at jeg ikke kunne finde på at insistere på, at min hund skulle leve af noget, den absolut ikke kan lide, men det lyder for mig dom om din hund generelt ikke er ret madinteresseret, og det er faktisk noget man kan ændre på. Er du interesseret i at lære noget om hvad der kan gøres (som ikke bare er "sult hunden) er der efterhånden en del trænere, der har bud på det. Google f.eks. Kathy Sdao.
Hvis råfodring er en mulighed, kan du jo prøve det og se om det gør en forskel - hos os er det udelukket. Sten kaster op af rå ben og nægter pure at spise noget, der har set en grøntsag, så hans rå kost ville bestå 100% af kød og indmad, og det går vist ikke.
maj 2016
Følger: 18 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 220
feb 2016
Jeg ved ikke hvordan presset gøres mindre, men jeg vil give de gode trækkelege et forsøg
jan 2019
feb 2016
Men, hans pels er ikke så blank, han taber sig og hans afføring er lidt for løs. Så mens jeg jagter et vådfoder/mush/barf som han kan stortrives på, vil jeg meget gerne supplere med tørkost.
Han må gerne få foder med korn
Han fik som sådan bare det han "kom med" for et år siden, og jeg skiftede til Essentials da hans mave blev dårlig som halvstor hvalp. Det viste sig så at være orm, og Essentials hjalp på INGEN måder hans mave, så han strøg egentligt bare tilbage på Platinum som hans krop trives på.
Han spiser ikke det med korn, det uden korn, det med insekter eller noget i det hele taget
sep 2017
Følgere: 464 Emner: 183 Svar: 8.631
I min bog vil ingen rask hund sulte sig på dén måde. Med andre ord, ville jeg tænke at han fejler noget.
feb 2016
Derfor antager jeg at han er rask
Han sulter jo "kun" sig selv ved tørkost. Vådfoder spiser han med stor velbehag, godbidder fra nærmest alle mærker glider lige ned, igår aftes fik han mush før første gang uden problemer - og af en eller anden årsag er han okay tilfreds med Virbacs Gastro GI tørfoder, så glad at jeg faktisk kan bruge det som belønning...
okt 2022
jan 2019
maj 2009
Jeg ville kun fodre en gang om dagen, max to gange.
feb 2016
Så ca kl. 07 og igen kl. 19...
feb 2016
jan 2007
Jeg havde egentlig opfattelsen af at han simpelthen ikke spiste i lang tid ad gangen (medmindre der håndfodres), men når det ikke er tilfældet, ville jeg da bare give noget foder han kan lide.
feb 2016
Debatten her har om noget skubbet til min fortolkning af tørkost vs vådfoder
dec 2018
Følger: 23 Følgere: 18 Hunde: 3 Annoncer: 2 Emner: 31 Svar: 1.855
Det er rigtig godt for tarmene og gør afføringen mere fast.
feb 2016
Jeg tog Otis med til dyrlæge kort efter denne tråd blev oprettet - han fejler stadig intet
Åbenbart er hundens smagsløg ikke super godt udviklet, så den bestemmer sig ofte på baggrund af duft, om det er noget den gider eller ej...
Jeg ved ikke om der er noget til denne påstand, MEN jeg købte en lille pose af Virbac's normale variant, og et helt normalt foder fra RC.
Begge typer er meget lidt duftende, og han spiser dem begge
Både Essentials og Platinum dufter markant mere end disse typer... Men om der er reel evidens bag dette aner jeg ikke
aug 2008
Følger: 34 Følgere: 1430 Hunde: 8 Emner: 27 Svar: 31.266
Giv ham hvad han kan lide, foder med korn, uden korn, vådfoder, råt eller rester.
okt 2022
Men alt tørfoder der dufter/lugter godt/skidt og meget, det spiser han under ingen omstændigheder.
Så det giver god mening det dyrlægen siger.
Boxerne æder alt. Det ville være så meget nemmere hvis hyrderne var skruet sådan sammen også.
okt 2018
Så det er åbenbart en ting, at nogen helst ikke spiser noget der har meget lugt..
Foder baseret på fx kylling synes jeg sjældent dufter ret meget, i forhold til fx fisk. Så måske et foder af den slags og så uden for meget friske grøntsager i..
jan 2007
Sten får pt Orijen - det synes jeg også lugter en del, men det er min mors helt pjattet med.
Men ved genlæsning af tråden ser det ud til, du kun har prøvet enkelte tørfodervarianter? Så især når han så også gerne har spist det du lige har købt, ville jeg da prøve mig lidt frem med andre varianter og se hvad han kan lide
Og så kan man jo sagtens bruge vom, dåsemad mm. ved siden af - min er i hvert fald glad for den slags variation
feb 2013
Følger: 7 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 68 Svar: 7.047
Min småtspisende kræsenpind ville have Hills Performance (aner ikke om den variant findes mere). Jeg synes det virkede som noget virkelig kedeligt foder og kan huske at jeg synes et lugtede en smule af rugbrød. Så der er måske noget om det med lugten??? Det trick jeg nåede frem til virkede på min var at hælde et par skefulde lun brun sovs på tørfoderet. Jeg eksperimenterede med at putte andre fodervarianter under den brune sovs. Kold sovs, andre typer sovs osv. Men nej, det var kun den ene tørfodervariant, der duede og sovsen skulle være brun, og den skulle være lun. Så i 10 år fik vi ofte brun sovs
Jeg prøvede både med råt og vådfoder flere gange i hans liv; han lignede en der var ved at kaste op når han så det ligge i skålen og skred. Godbidder var også lidt en udfordring: frolic var go-fint og intet andet.
Manglende ædelyst