{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

Manglende ædelyst {{forumTopicSubject}}

Hvad fa#£en gør jeg forkert?
Otis vil ikke æde! Eller jo, det vil han godt, hvis jeg tilbyder noget lækkert vådfoder, men det er en glidebane føler jeg smiley

Hele hans liv har mad interesseret ham i mindre grad, men han har stort set altid kunne spise tørkost af en skål. De sidste par måneder har han nægtet at tage maden i skålen, ej heller strøet ud på terrassen/græsset, han vil ikke engang arbejde for den... Jeg KAN lokke den i ham, hvis jeg sidder mig ned på gulvet og ligger små stakke foran næsen på ham, men - gudhjælpemig - det gider jeg ikke resten af hans liv.

Jeg har forsøgt at hælde maden op og fjerne den efter 15 minutter. Jeg har forsøgt at hælde maden op og lade den stå.
Jeg har forsøgt med skål af plastik og skål af stål. Ingen dele virker, men i tilfældet hvor jeg lader skålen stå, forsøger han at dække maden til efter nogle timer. Han rør den ikke udover det.

Jeg har forsøgt at være stædig, så spiser han bare ikke i dagevis; læs jeg holdt 4,5 dag så gav jeg efter. Han kaster ren galde op fra den tomme mave.

Han har været til dyrlægen, ingen orm, ingen smerter, og han spiser jo iøvrigt både godbidder og vådfoder hvis det tilbydes til ham. Hans tænder er fine.
Han spiser også tørkosten hvis den blandes med vådfoderet.
Råt løber han rundt med og forsøger at grave ned, men spiser det ikke.

Han har som hvalp fået både Platinum og Essentials. Essentials gav ham lidt træls mave og kløe, så nu er han på Platinum voksenfoder. Når han nægter at spise, 6 ud af 7 dage, så er det alle varianter af tørkost/råt han nægter, og ja, jeg har en millard prøveposer i huset, for jeg troede det var smagen/duften, men INTET falder i god jord.

For nylig gav jeg hormonerne skylden, da han var påvirket af løbetid i området, men den undskyldning er sådan ikke rigtigt gyldig mere.

Jeg er ved at blive vanvittig... smiley
En sund og rask hund bør da ikke sulte sig selv, eller?

Kommentarer på:  Manglende ædelyst
  • #1   18. mar Jeg har givet op. De første mange måneder forsøgte jeg mig med alverdens tørfoder til min puddel, men hun spiste det ikke. Jo, hvis man håndfodrede hende, spiste hun noget af det. Hun kunne også gå mange dage uden at spise og blev faretruende tynd. Så nu får hun barf, som hun spiser med lyst hver eneste dag. Nogle hunde kan bare ikke lide tørfoder. Jeg har hørt andre blande tørfoderet op med leverpostej eller brun sovs, men så vil jeg faktisk hellere give barf.

• #2   18. mar Det ER en glidebane.
    Med Zenta, min første hund, havde jeg præcis samme problem. Jeg havde også en million poser stående alle steder i huset, hun spiste det måske de første par dage og så gad hun ikke det mere. Jeg kan huske at jeg havde fået fortalt at en hund sørme ikke måtte leve af vådfoder, det var noget rigtig fy! Derfor fik hun kun vådfoder engang imellem. Råt sagde folk, at hvis ikke man havde 100 procent styr på sammensætningen, så skulle man ikke give sig til det, ikke på fuld tid.
    Zenta var meget meget tynd og intet virkede. Det ændrede sig først den dag Laika kom ind i huset. Konkurrence og så fordi hun så at Laika spiste.
    Jeg tror personligt at jeg var med at til skabe problemet. Ved at rende og lokke, tigge og bede hende om at spise, ved at stirre konstant på madskålen, antal gram og samtidig gå en stor bue udenom råt og vådfoder.
    Og så ved at købe og købe og købe, hvorfor æde det samme i flere dage, når man kan få noget nyt?
    Jeg siger IKKE at det er det problem du har med Otis, men det er mine tanker omkring det. Jo mere besværligt man gør det, jo nemmere skaber man problemer omkring det.
    Jeg har aldrig, siden den dag, haft problemer med hunde der ikke vil spise. Men jeg har også ændret min indstilling til det totalt, jeg hopper, springer og danser ikke for at få hunden til at spise. Den kan spise eller lade være.
    Jeg har i forvejen altid en masse forskelligt foder hjemme, venner og bekendte kommer gerne med foder deres hunde ikke gider spise og så køber jeg intet bestemt foder selv, går efter tilbud, derfor bliver det forskelligt.
    De får vådfoder, råt og rester ved siden af, men intet system i hvor tit eller hvor meget.
    Vi har 5 hunde og de 2 af dem kan godt være en smule småtspisende, især Hundeprut, men det acceptere jeg og glæder mig over at de ikke er tykke i stedet for.
    Vil hunden have vådfoder, så giv vådfoder.
    Bare lidt tanker herfra. smiley

• #3   18. mar Ellen, hvis jeg skal give ham råt skal det nok være noget mush, og så tænker jeg faktisk vådfoder er mere eller andre det samme smiley eller, præcisering, jeg ved ikke om det er det samme, men det ligner smiley

Zenia, jeg er ikke er i tvivl om at jeg selv er en del af problemet smiley det får mig desværre bare ikke tættere på en løsning. Selvom jeg er helt sikker på at konkurrence vil løse en del af problemet, så er det bare ikke lige at trække en ny hund med ind i familien for at få den første til at æde smiley ikke endnu, i hvert fald... måske vådfoder virkelig er løsningen smiley

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 247
    #4   18. mar Hvorfor ikke bare give ham vådfoder, rester, råt og andre lækkerier i maden..?
    Det er ret normalt for mange hyrdehunde at være selektive mht mad. Jeg har selv en kræsenpind, som lige pt kun vil have TOTW pine forest, og for et par måneder siden var det purizon med kanin. Gider han på et tidspunkt ikke æde får han bare et eller andet i. Det er da så ligegyldigt at være stædig og insistere. Det er kun til frustration for en selv, fremfor bare at give hunden mad, den rent faktisk gider æde. Jeg forstår ikke det der problem.

Det har dog været en lidt dyr affære mht foder, da han til tider er så kræsen at han uanset hvad jeg har hældt i, stadig ikke gider spise. Han rører ikke foder med bare skyggen af kylling og fisk. Stærkt duftende foder rører han heller ikke, så platinum og lign er udelukket. Han elsker insektfoderet og purizon har han været ok med. Nu TOTW. Wolf of wilderness med ged kan også gå. Men han vil allerhelst bare have rester og leverpostejsmadder/leverpostejsvand i.

• #5   18. mar Hvis han spiser sin tørfoder når der er vådfoder blandet i, hvorfor så ikke bare give det?
    Hvis begge dele er kvalitet er det vel fint. Bare han trives på det.

Dog skal du jo være obs. på tandpleje, hvis vufferen ikke rigtig skal bruge sine bisser, når han skal spise ... vådfoder og vådt tørfoder holder bestemt ikke tænderne vedlige.

Hvis hunden trives er det jo ligemeget hvad den får, råt, hjemmelavet, vådt eller tørt.

• #6   18. mar min gider heller ikke tørfoder, men blandet med vådfoder, leverpåstej, kød, gryderet (uden fløde) eller lign glider alt ned, og det har jeg det egentlig fint med. Jeg gider ikke at tvinge min hund til at spise ren tørfoder når der skal så lidt til før hun spiser det med glæde smiley

• #7   18. mar Tak, Cookie smiley Tak for lige at skubbe lidt til min egen overbevisning! Jeg ved ikke hvorfor det er SÅ frygteligt at give vådfoder, jeg kan jo ikke argumentere imod i dig smiley

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#8   18. mar Fru: jeg tror det er en af de her myter der stadig består om at hunden SKAL satanbrodereme æde hvad der bliver serveret, for ellers………
    Jeg har også hørt det når vi har haft hvalpe, at uha nej, de SKAL æde det tørfoder uanset, for ellers bliver de kræsne og vil ikke æde andet end lækkerier osv osv.
    vores hvalpe har fra start fået 4 forskellige slags foder (både voksen og hvalpefoder) samt har de smagt på middagsrester, pålæg, råt osv inden d flytter. Ikke en af dem har været kræsne eller selektive. Det har sgu været noget andet med de hunde vi har hentet hjem fra andre.

• #9   18. mar Min gider heller ikke særlig meget tørkost, udover Royal Canin, men selv dét falder ikke altid i damens smag. Plejer at give 50/50 tør og våd, så glider det altid ned uden problemer.
    Jeg plejede også at være imod at skulle putte alt muligt i maden for at få hunden til at spise, men jeg må indrømme at det har lettet betydeligt i hverdagen når hunden ikke går og kaster op af sult, og man ikke skal tvinge den til at æde.

• #10   18. mar Reelt er dåsemad af en ordentlig kvalitet da sundere en tørfoder, hundens mave er lavet til at spise mad med et forholdsvis højt vandindhold smiley så var det ikke fordi dåsemad er forholdsvis dyrt at fodre med, så ville jeg da fodre udelukkende med det;)

• #11   18. mar Enig med Cockie og Bodil.
    Mine hunde har altid fået alt mulig forskellig. Har altid kun købt små poser tørfoder som er blevet suppleret op op med barf og dåsemad. De har også fået rester af middagen, og de har været aktive, sunde og raske med blank pels.
    Og hvad fik hundene at spise inden det blev så moderne med tørfoder ?
    De levede af middagsrester og leverpostejmadder.
    Dengang blev hundene lige så gamle som nu, og havde lige så flotte pelse.

Når Gaddafi fik barf i i store stykker, så spiste han det hellere ikke. Han rendte rundt og begravede det alle steder. Jeg fandt ud af, at hvis det var hakket, så spiste han det, ergo, så fik han kun hakket barf. Han spiste aldrig af skålen, fik alt strøet ud på græsplænen, også sit hakkede barf.

• #12   18. mar Så godt at læse, Anni - især det med Gadaffi og de store stykker kød smiley Så er Otis da ikke helt gak, eller i hvert fald ikke alene.

I har allerede bekræftet mig i, at jeg måske ikke skal hænge mig så meget i HVAD han spiser, så måske bare jeg slår mig lidt løs med mush, bare, vådfoder og leverpostejsmadder smiley

• #13   18. mar Min gamle hund Mille, ville heller ikke spise rent tørfoder og det var uanset hvilken slags der blev serveret til hende. Og det ændrede ingenting på det, at jeg fik en hund mere(Asti), som æder ALT med stor velbehag.

Hvis der kom en klat vådfoder, leverpostej, råtkød eller lignede i, så spiste hun uden problemer, så sådan blev det. Alle frustrationer var væk.

• #14   18. mar Udover at gøre som de andre siger med at blande. (Mine får en blanding af mush og tørfoder, førhen var det en blanding af tørfoder og vådfoder )
    Har du så prøvet at bruge hans mad til aktivering i stedet, så han skal arbejde for det ?

Min teemo glemmer at spise når det er i skålen. Men hvis jeg spreder det på gulvet, putter det i en aktivetsting. Eller som jeg gør pt har det i en lickimat, så skal han nok spise, og endda komme og bede om mere. Men han foretrækker simpelthen og arbejde for det. Mush kan han sagtens spise af en skål

• #15   18. mar Gaddafi ville hellere ikke have ben, eller det ville han gerne, men med dem løb han også pibende rundt og gemte dem, også andre tyggeting, han mente, at det var nemmere, hvis man havde hænder frem for poter.
    Hvis jeg holdt dem for ham, så ville han gerne, og dumme mig, dumme dumme mig, jeg holdet det for ham om aftenen når jeg sad og så tv.
    Så når han fik ben, så bandt jeg dem til radiatoren eller tørrestativet, så kunne han god ligge og gnave.

Har du prøvet at give ham det i en aktivitetsboldt som My skriver ?

• #16   18. mar Minion har altid været småtspisende og Maggie skulle være det samme. Jeg må indrømme jeg aldrig har set hvorfor hunde død og pine skal spise deres tørfoder. For mig er det vigtigere de spiser med velbehag. Og at det er varieret. Der er dage det bare bliver godt vådfoder med tørfoder. Vi bruger essentials for tiden. Men skifter gerne lidt. Dog er begge hunde meget glade for Essentials så vi bliver måske lidt ved det.
    Men ellers er det meget råt...en rest.. en håndfuld tørfoder.

Jeg elsker at se og høre dem nyde deres mad smiley

profilbillede
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 348
    #17   18. mar Alsidig kost er altid bedre end ensidig kost !

Sikkert et spørgsmål om tid før en kommer på banen og fortæller, at det er opdrætternes skyld fordi de glemmer i avlen, at hundene skal have stor overlevelsesinstinkt og det slet ikke handler om manglende ædelyst smiley

Hunde sulter sig ikke ihjel, men de kan sulte sig syge, men de kan også spise sig syge ved forkert ernæring. Jeg er jo af den overbevisning, at Otis er ved at guide dig i den rigtige retning af hvad hans naturlige behov er smiley Han er ikke kræsen smiley

Du har fået flere kommentarer i den rigtige retning smiley

• #18   18. mar Jeg har hørt om en del unghunde der er svære at fodre på. Ofte går det over med alderen.
    Men jeg ville bare give hjemmelavet foder, eller Vom.
    Ellers kan du jo bare blande noget godt vådfoder i hans foder.

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#19   18. mar Cookie ville dø af sult hvis han skulle fodres på græsset eller i noget med at arbejde alt for meget for maden. Er i flere fora på FB der går på de her vogtende hyrder, og deres til tider ret håbløse spisevaner. Der er jeg sgu lykkelig for mit skrummel. Han spiser 3-4 gange dagligt, springer han et måltid over er det om morgenen. Men det er sjældent det sker. Og han starter med at tigge om mad kl 15 og igen 2-3 timer efter. Er det på dage hvor min kære mand kommer hjem ved 20 tiden får de så mad igen. Vi er jo dresseret ordentligt smiley smiley smiley
    Folk i de grupper fortæller om at deres hunde kan gå i dagevis og ikke spise. Selv de vogtende i bjergene osv. om det så er fordi de ikke gider drage derop og tjekke og fodre samtidigt ved jeg så ikke. Rumænerne er ikke bekymrede og de fleste af hundene er faktisk for store og tykke, i forhold til hvad jeg vil have.
    Men nogle foderemner gider han bare ikke i tørfoder. Men frisk rå og stegt kylling og stegt fisk vil han gerne have. Har prøvet at give ham rå sardiner, og de havnede så i sofaen hvor han rullede sig i dem smiley

• #20   18. mar I min race er det ret normalt med madstrejke. Både under løbetid, falsk drægtighed, og for hannerne når der er løbetid i nærheden, men også bare hvis de tænker de kan få tilbudt noget bedre.
    Her virker det at tilbyde mad sidst på dagen, efter godt med motion og aktivitet, så der er arbejdet noget appetit op.
    Jeg fodrer altid med en blanding af vådt og tørt eller råt og tørt, og det er sjældent nogen madstrejker på den kombi.

• #21   18. mar Min Lina ville ikke æde, da hun var drægtig første gang - dvs hun ville ikke æde sit tørfoder og heller ikke dåsemad. Men mørbrad, svinekoteletter, hakkebøf og indimellem en leverpostejmad ville hun gerne have - så det fik hun.
    Kenia har også sine perioder, hvor mad er uinteressant - alt undtagen det, jeg skal have til aftensmad. Normalt får hun tørfoder til morgenmad og råt til aften.
    Jeg har vænnet mig til de dage, hun ikke gider spise - og gør intet ved det. Efterhånden kommer de sjældnere og sjældnere smiley

• #22   18. mar Jeg ville også bare fodre med det han kan lide.

Mine får en blanding af tørt, vådt, råt og rester. Pt. har jeg ingen som er kræsne eller småt spisende, men det har jeg tidligere haft og specielt som unghunde har det været et problem.

De hvalpekuld jeg har haft fodres efter samme princip, de får lov til at smage en masse forskelligt inden de flytter herfra.

Jeg fodrer så på flade tallerkener, ingen af mine synes skåle er et hit.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 12 Svar: 365
    #23   18. mar Ville også bare købe vodfoder af forskellige smags varianter, de der skærefaste foderpøkse og lidt råt kød og så blande det rundt med hans tør mad hver dag. Skifte lidt rundt mellem de ting. Evt lidt vand over også, de dage det er pølse og råt kød, så glider det somme tider lettere ned.
    Det er ihvertdald ikke usundt, og du er fri for at stresse over det.
    I øvrigt tror jeg ikke det er synderligt dyrt, ingen siger dy behøver bruge en hel dåse vådefoder jo, måske er et par skefulde i maden nok. smiley bare varier det lidt, så tror jeg ikke han går død i det.
    Man kan jo altid kigge efter stop madspild varerne fx. Mon ikke man kunne være heldig der lå nogen der egner sig til supplement til Otis.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#24   18. mar Både VOM, prima dog og Brit laver de der pølser som hundene her er ret vilde med. Og kvaliteten af dey er vist som deres tørfoder.
    Ved ikke om der er noget af bedre kvalitet men vores hunde elsker de pølser. smiley

• #25   18. mar min afdøde Nova var ligesådan da vi fik hende... det eneste hun spiste uden problemer var råt ...
    og så kuren !!! hund nr 2 .... smiley ... når de stod ved siden af hinanden spiste hun ...

• #26   18. mar Her hjemme havde vi foder fremme hele dagen hvis vi kun havde Manfred. Han er 10 år og kast. Og han ville kun leve på vådfoder hvis det stod til ham.

Min tibbe var selvskab spiser og det gjorde jeg måtte smide min regler om at hunden lå i kurven ved aftens maden, for hun spiste når vi spiste, så hun hentede tørfoder i hendes skål og tog det med ind under spisebordet og spiste sammen med os:)

• #27   18. mar I hvor lang tid af gangen forsøger du med den nye ting?

• #28   18. mar Frk Jensen, jeg er lidt usikker på hvad du mener, men når jeg f.eks. tilbyder mad og fjerner den igen så har jeg maksimalt forsøgt 4,5 dag, fordi han er en slank herre og SKAL spise noget.
    Jeg har skiftet tørfoder 2 gange i hans liv, først fra Platinum til Essentials og så tilbage til Platinum voksenfoder.
    Jeg har haft flere prøveposer, tror der er 100 gram i hver af dem, som jeg har forsøgt at supplere med for at gøre det spændende. Det har jeg gjort vel 5-7 gange over 3 måneder smiley

Til jer der spørger til foderbold: han vil SÅ gerne skubbe rundt med den, men ikke spise det der falder ud af dem smiley Han vil også gerne arbejde, men ikke tage tørkost som belønning.

• #29   18. mar Har du prøvet at tage tørfoderet med på gåturene og så bare gå og fodre ham imens i går? En enkelt pille af gangen imens I bare går..... Bowie gider heller ikke spise sine piller af en skål. De fleste dage håndfodrer jeg hende, enten på turene, i løbet af dagen på arbejdet hvor hun for det meste er med, eller hjemme i sofaen hvor vi hygger med maden. Ellers vil hun også gerne spise hvis jeg pakker foderet ind i et viskestykke eller i en plastikflaske.
    Hun vil faktisk også gerne spise hvis det bliver en leg, som hvis jeg kaster en pille og hun skal gribe den, eller kaster den hen ad gulvet/græsset og hun skal løbe efter den.

Det eneste foder der ryger ned direkte fra skålen er MUSH eller andet råt kød. Det får hun også hver dag. Vådfoder får hun også tit men mest på slikkemåtte så det tager hende lidt længere tid smiley

• #30   18. mar Min første tanke når jeg læser dit startindlæg er, at du måske selv er medvirkende til den manglende ædelyst - der er godt nok meget pres på ham for at spise... det ville også få Sten (og mange andre småtspisende hunde) til at sige nej tak.

Sten har perioder, om ens færre og færre, hvor han spiser meget lidt - det lever jeg med. Perioderne bliver kun længere af at jeg presser på og selv bliver hyperfokuseret på spisningen.

Hvad der til gengæld stort set altid virker er at få ham tilpas meget op i gear og i "jagtmode" før der serves noget - dvs lidt vild leg (trækkeleg mm) og så serveres maden aktivt (kaste, jage e.l.) - når først han har fået gang i spisningen på den måde, spiser han også det der serveres i græsset e.l.
    - det er en af de ting jeg har brugt ret meget for at øge hans madinteresse. Nu om stunder kan der sagtens falde guffer af, når han er i ro, men i rigtig lang tid har jeg forsøgt at altid have ham lidt oppe i gear når der var mad på vej og i øvrigt "belønnet" spisning med leg. Han kommer stadig troligt med din bamse hver gang han har spist, men i dag er det mere bare vane end et egentligt behov for at belønne spisning.

Han har ikke madskål - får han maden serveret i skål mister han efter nogen dage mere og mere intetesse for det, og jeg vil gerne bevare det at han straks og ivrigt går efter maden, når den er der.

For god ordens skyld vil jeg sige, at jeg ikke kunne finde på at insistere på, at min hund skulle leve af noget, den absolut ikke kan lide, men det lyder for mig dom om din hund generelt ikke er ret madinteresseret, og det er faktisk noget man kan ændre på. Er du interesseret i at lære noget om hvad der kan gøres (som ikke bare er "sult hunden) er der efterhånden en del trænere, der har bud på det. Google f.eks. Kathy Sdao.

Hvis råfodring er en mulighed, kan du jo prøve det og se om det gør en forskel - hos os er det udelukket. Sten kaster op af rå ben og nægter pure at spise noget, der har set en grøntsag, så hans rå kost ville bestå 100% af kød og indmad, og det går vist ikke.

• #31   18. mar Jannike Grey har også et online kursus som hedder 'Bliv glad for mad' smiley

• #32   18. mar Michelle, jeg er faktisk ikke tvivl om at du har ret i det du skriver smiley Jeg har virkelig prøvet ikke at tildele "problemet" opmærksom, men har nok mere eller mindre ubevidst lagt en del pres på ham smiley
    Jeg ved ikke hvordan presset gøres mindre, men jeg vil give de gode trækkelege et forsøg smiley

• #33   19. mar Hvorfor køber du ikke bare vådfoder hvis det er det hunden vil æde? Hvorfor skal den absolut æde tørfoder og hvorfor ikke et foder med korn? Måske er han en af de hunde som ikke trives på kornfrit? Dem er der rigtig mange af.

• #34   19. mar Bodil, tro mig, jeg sulter ham ikke. Han får vådfoder nu her og har gjort det siden han stoppede med at spise smiley
    Men, hans pels er ikke så blank, han taber sig og hans afføring er lidt for løs. Så mens jeg jagter et vådfoder/mush/barf som han kan stortrives på, vil jeg meget gerne supplere med tørkost.

Han må gerne få foder med korn smiley Jeg tror ikke jeg har skrevet, at jeg er mod kornfrit smiley
    Han fik som sådan bare det han "kom med" for et år siden, og jeg skiftede til Essentials da hans mave blev dårlig som halvstor hvalp. Det viste sig så at være orm, og Essentials hjalp på INGEN måder hans mave, så han strøg egentligt bare tilbage på Platinum som hans krop trives på.

Han spiser ikke det med korn, det uden korn, det med insekter eller noget i det hele taget smiley

• #35   19. mar Nu skriver du godt nok, at han ikke fejler noget, men jeg spørger alligevel. Har du fået testet hans afføring for parasitter? Og har han fået lavet en blodprøve?

I min bog vil ingen rask hund sulte sig på dén måde. Med andre ord, ville jeg tænke at han fejler noget.

• #36   19. mar Anne, Jeps det har jeg smiley en af fordelene, eller ulemperne, ved at være super-bekymret som mig, er at dyrlægen tjener gode penge smiley Han får lavet 2 afføringsprøver om året; efterår og forår. Han havde spoleorm sidste efterår, men er clear nu her. Han blev også testet for hjerte/lungeorm. Ingenting. Han fik taget blodprøver i december, og der var intet unormalt.
    Derfor antager jeg at han er rask smiley

Han sulter jo "kun" sig selv ved tørkost. Vådfoder spiser han med stor velbehag, godbidder fra nærmest alle mærker glider lige ned, igår aftes fik han mush før første gang uden problemer - og af en eller anden årsag er han okay tilfreds med Virbacs Gastro GI tørfoder, så glad at jeg faktisk kan bruge det som belønning...

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#37   19. mar Jeg ville nok prøve at køre ham på gastro mad så og så supplere med vådfoder, rester, råt osv. Han kan sagtens have mavesmerter af en eller anden årsag. Det samme tænker jeg mht Cookie og hans vægring af mad lavet på kylling og fisk.

• #38   19. mar De to produkter du nævner er begge kornfri, køb fx RC gastro, de fleste hunde elsker det og de fleste hunde tager på af det.

• #39   19. mar Hvor mange gange om dagen fodrer du ham ?
    Jeg ville kun fodre en gang om dagen, max to gange.

• #40   19. mar Anni, jeg fodrer morgen og aften. Mest fordi hvis jeg kun fodrer en gang om dagen, så kaster han op... smiley
    Så ca kl. 07 og igen kl. 19...

• #41   19. mar Ahh du har da ret, Bodil smiley Jeg har ikke lige tænkt over de begge var kornfrie - det er i hvertfald ikke derfor de er blevet valgt, men kan godt forstå din konklusion smiley

• #42   19. mar Altså vil han spise gastrovarianten, ville jeg da bare give det - og trives han med mush/vom mm så giv den gas med det.
    Jeg havde egentlig opfattelsen af at han simpelthen ikke spiste i lang tid ad gangen (medmindre der håndfodres), men når det ikke er tilfældet, ville jeg da bare give noget foder han kan lide.

• #43   19. mar Jeg kan godt se, at det kan læses sådan, Michelle, men nej nej han spiser så fint alt muligt andet end "normal" tørkost smiley

Debatten her har om noget skubbet til min fortolkning af tørkost vs vådfoder smiley

• #44   19. mar Prøv at give profiber i foderet i en periode.
    Det er rigtig godt for tarmene og gør afføringen mere fast.

• #45   22. mar Lige en lille opdatering:
    Jeg tog Otis med til dyrlæge kort efter denne tråd blev oprettet - han fejler stadig intet smiley Men min dyrlæge foreslog at give ham mad der dufter af mindre smiley
    Åbenbart er hundens smagsløg ikke super godt udviklet, så den bestemmer sig ofte på baggrund af duft, om det er noget den gider eller ej...
    Jeg ved ikke om der er noget til denne påstand, MEN jeg købte en lille pose af Virbac's normale variant, og et helt normalt foder fra RC.
    Begge typer er meget lidt duftende, og han spiser dem begge smiley

Både Essentials og Platinum dufter markant mere end disse typer... Men om der er reel evidens bag dette aner jeg ikke smiley Men han spiser nu både vådfoder og tørkost med lige stor appetit smiley

• #46   22. mar Om ikke andet, så fik dyrlægen tjent lidt penge på foder. smiley (Jeg driller bare) smiley
    Giv ham hvad han kan lide, foder med korn, uden korn, vådfoder, råt eller rester. smiley

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#47   22. mar Det lyder fuldstændig som Cookie. Han rører ikke noget tørfoder der dufter. Han vil så gerne have vores aftensmad, så det er ikke generelt.
    Men alt tørfoder der dufter/lugter godt/skidt og meget, det spiser han under ingen omstændigheder.
    Så det giver god mening det dyrlægen siger.

Boxerne æder alt. Det ville være så meget nemmere hvis hyrderne var skruet sådan sammen også.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#48   22. mar Én af mine har præcis samme holdning til godbidder der dufter meget. Carnilove der dufter af bær eller krydderier vil han ikke æde, men en tør kiks er helt fjong..
    Så det er åbenbart en ting, at nogen helst ikke spiser noget der har meget lugt.. smiley

Foder baseret på fx kylling synes jeg sjældent dufter ret meget, i forhold til fx fisk. Så måske et foder af den slags og så uden for meget friske grøntsager i.. smiley

• #49   22. mar Det afhænger vel også af, hvad det dufter af - wolfblut har f.eks. en ret kraftig krydderurte-agtig duft, og min mors hund, der ellers ikke er kræsen, vil ikke have det.
    Sten får pt Orijen - det synes jeg også lugter en del, men det er min mors helt pjattet med.

Men ved genlæsning af tråden ser det ud til, du kun har prøvet enkelte tørfodervarianter? Så især når han så også gerne har spist det du lige har købt, ville jeg da prøve mig lidt frem med andre varianter og se hvad han kan lide smiley

Og så kan man jo sagtens bruge vom, dåsemad mm. ved siden af - min er i hvert fald glad for den slags variation smiley

• #50   23. mar Jeg har haft en enkelt kræsenpind - og heldigvis da kun den ene; det er altså bare nemmere at fodre en hund der spiser hvad som helst smiley
    Min småtspisende kræsenpind ville have Hills Performance (aner ikke om den variant findes mere). Jeg synes det virkede som noget virkelig kedeligt foder og kan huske at jeg synes et lugtede en smule af rugbrød. Så der er måske noget om det med lugten??? Det trick jeg nåede frem til virkede på min var at hælde et par skefulde lun brun sovs på tørfoderet. Jeg eksperimenterede med at putte andre fodervarianter under den brune sovs. Kold sovs, andre typer sovs osv. Men nej, det var kun den ene tørfodervariant, der duede og sovsen skulle være brun, og den skulle være lun. Så i 10 år fik vi ofte brun sovs smiley og lavede det i store mængder og frøs ned i passende bøtter til ca 1 uges forbrug. Og foderrutinen var at putte et par skefulde sovs på tørfoderet, en tur i mikroovnen, røre rundt og servere.
    Jeg prøvede både med råt og vådfoder flere gange i hans liv; han lignede en der var ved at kaste op når han så det ligge i skålen og skred. Godbidder var også lidt en udfordring: frolic var go-fint og intet andet.

Kommentér på:
Manglende ædelyst

Annonce