962 visninger
|
Oprettet:
Labrador {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Vi står og skal have en ny hund herhjemme, efter vi desværre måtte sige farvel til vores skønne gamle hund.
Han var sindssyg dejlig, men også enormt vagtsom og krævende, ifht. Opdragelse, og adfærd overfor andre dyr.
Derfor ville jeg rigtig gerne gå med en labrador tæve denne gang. Ikke sagt at den ikke kræver opdragelse, men af hvad jeg kan læse, så er labradoren bestemt ingen vagthund.
Min mand er dog bekymret for, at en labrador tæve er for “almindelig”, læs; kedelig, og ikke har sin egen personlighed.
Hvad er jeres erfaringer med en labrador, ifht. Sind og personlighed?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 35 Hunde: 4 Emner: 414 Svar: 13.125
okt 2022
Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 313
Især de tungere udstillingslinjer er kedelige i mine øjne. Har haft ren lab og lab blandet med tysk korthår. Den sidste klart den fedeste og sjoveste af de 2.
En gul tæve af jagtlinjer med et smukt hoved kunne dog godt rykke lidt.
Men de er sgu svære at finde.
Men dejlig nemme hunde, særligt tæverne, hanner af udstillingslinjer er ofte “oversexed” og pisseirriterende omkring tæver og løbetid, medmindre man har en tæve der har killerblik.
feb 2011
Følger: 35 Følgere: 57 Hunde: 3 Emner: 909 Svar: 16.613
Jeg personligt synes den er kedelig, men man kan jo have mødt de forkerte, tror hvis den får opdragelse er det en nem hund, og nem er ikke = kedelig ...
Den er nok det man vil kalde en pleaser hund, men det gør den også mere trænbar ..den siges jo at ville gøre næsten hvad som helst for mad og godbidder ...
Jeg kender pt 3 ældre damer der alle har fået lab, og i en alder hvor de ikke har magtet at give den hverken den træning, eller den motion hunden har behov for og det synes jeg ved gud er synd ..
okt 2019
Følger: 142 Følgere: 60 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 193
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg er også faldet ret meget for den der hedder “fox red”.
Vi vil ikke skulle bruge den til jagt, men stadig som “brugshund”, da den som voksen, gerne skulle være min løbemakker. Og så har jeg tænkt mig at bruge meget tid på både træning, og noget agility, samt den skal fungere som familiehund, i et hjem med to teenage børn.
Jeg føler godt, at jeg kan spørge til andres erfaringer med racen, inden vi beslutter om det skal være den race, der bliver den næste i vores hjem
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 406 Svar: 31.545
Synes det er ærgerligt at fravælge en race udelukkende fordi den er "almindelig", hvis den ellers på alle punkter er et godt match.
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
jan 2007
maj 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 22 Svar: 269
Så hvis din mand, har lyst til at gå i gang med nogle af de hundesportsgrene. Tror jeg ikke, at han vil syntes en lab er kedelig eller du har måske lyst? Men måske det slet ikke er noget nogle af jer har lyst til, så find en anden race. Det vigtigste er, at i finder den race, der passer til det i gerne vil med jeres nye hund. Der findes en race til alles behov. Det kræver kun, at man gider sætte sig ind i hvad de forskellige racer er skabt til.
Held og Lykke med, at finde den race der passer bedst til jer.
dec 2008
Følger: 19 Følgere: 54 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 224 Svar: 10.565
Lad være med at vælg en labrador ud fra farven.
Jagtlinier fåes i sort og gul.. og foxred er blot en variation af gul, og stadig gul.
Hvis man ønsker jagtlinier, så er det som allerede beskrevet en aktiv race, som kræver et aktivt liv.
Jeg har 2 jagtlinier, og har aldrig kunne lide labrador, men jeg blev klogere. De er langt fra leverpostej, og dem som er, har det fra ejeren. De er fede at træne, nemme, medgørlige, sunde og gode hunde, men ja de kan mangle sjove pletter og anderledes farver.. og nok derfor foxred er kommet mere og mere frem.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 643 Emner: 116 Svar: 7.208
Han bruger virkelig mange timer og de går også jagt.
Men det er den hund med det bedste sind jeg har mødt. Slapper af når hun er hjemme, kan vækkes på et sekund hvis der er udsigt til træning eller leg, er opmærksom, god i hovedet og virkelig fuld af overskud mentalt.
Jeg kan kun sige at alt jeg tænkte om lab har Nala og Koko ændret på
men det kommer ikke af sig selv hos min bror. I et hjem hvor hende her kedede sig så ville hun blive et mareridt men i et aktivt hjem hvor hun er en del af hverdagen og bruges er hun virkelig den skønneste hund jeg har mødt
Nala er alt andet end leverpostej og hendes datter Koko er den mest fornuftige unghund jeg har mødt.
men der er lagt arbejde i at få det
Jeg kan slet ikke forestille mig hun ville blive passiv uden arbejde.... jeg tror hun ville skabe sig sine egne aktiviteter og næppe nogle ejeren ville elske.... men jeg ved det ikke for jeg har heldigvis ikke oplevet hende uden job. Men hun virker opfindsom
fx da hende og min datter (dengang tre år) fandt vand i et kar i min brors have.... lol...
apr 2018
Nala ligner simpelthen en sort panter og når hun hopper op på trampolinen til min datter så er jeg altid imponeret over at se den hund bevæge sig.
Det er simpelthen en fed hund.
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 51 Hunde: 8 Annoncer: 1 Emner: 481 Svar: 11.980
Jeg er mest til de slanke/adrætte injer, som faktisk er ret smukke, synes jeg.
dec 2008
Jeg synes hunde, som ikke gider trænes/arbejdes med er nederen, men det gør næppe racen til kedelig.
sep 2017
Følgere: 473 Emner: 189 Svar: 9.043
Men enig, hvis man kun går efter farven, skal man overveje, om man overhovedet skal have en hund. Farven er det allersidste man vælger efter - sundhed, evner, temperament først. Så kan man vælge køn, og er man heldig, har man stadig et par at vælge imellem.
Når det er sagt, er der vanvittigt mange kuld at vælge mellem, når man kigger lab. Både i de jagtlinjer og udstillingslinjer. Så man KAN jo skele efter farvekombinationer, når man grovsorterer opdrættere. Jeg gætter på at man efter en grovsortering alligevel vil ende med en håndfuld, som har en foxred i avlen.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 26 Annoncer: 16 Emner: 178 Svar: 9.525
feb 2023
Emner: 1 Svar: 26
sep 2017
Ingen race som stammer fra brugshunde, er “tilfredse” med at tulle rundt uden at blive aktiveret, heller ikke udstillingslabber.
En lab af jagtlinjer er en fantastik familiehund - den skal bare lige aktiveres lidt, og det bliver den fint med daglige ture og så noget god træning et par gange om ugen. Men det er ikke raketvidenskab at holde en lab af jagtlinjer velstimuleret
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 1.871
feb 2023
Emner: 1 Svar: 26
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 1.871
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 12 Svar: 375
Vil man have pletter men samme type som en labrador så kan man jo kigge gammel dansk hønsehund. Den er også helt fantastisk
dec 2014
Følger: 8 Følgere: 377 Hunde: 5 Emner: 575 Svar: 27.493
Som du dog kan sige det, Bodil
nov 2021
Følger: 13 Følgere: 91 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 295
Den er SÅ sød og fyldt med personlighed. Den bliver både brugt til jagt og træning og det er en fornøjelse at se.
Tror at en lab der ikke bliver brugt slukker lidt ned og derfor virker til ikke at have personlighed
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 12 Svar: 375
Jeg synes jo det er en fantastisk race, vores har altid været super gode familiehunde der er gode til at slappe af men der er dælme også mange fjollerier og sjov personlighed.
Nu bruger jeg til jagt, men det kan de også nemt trives uden bare de får meningsfuld aktivering.
sep 2017
Det er fordi det er de “moderne”, altså udstillingslinjer. En lab i gamle dage, altså den oprindelige (=gammeldags) var en aktiv jagthund - ergo er en gammeldags lab en jagthund. De der klumper, der lunter afsted, er noget der er skabt i nyere tid. Ligesom højavlsschæfer. Ingen af dem kan bruges til dét, de er lavet til. Eller måske kan de en smule, men er vand i forhold til de oprindelige.
dec 2008
Problemet er, at racen netop betegnes som kedelig og leverpostej, da mange vil eje noget med en fancy farve og lign.
De fleste, som møder mine hunde eller andre jagtlinier ændrer ofte mening, og jeg får ofte kommentaren… ej gud er det en labrador, hvor er han dog skøn og slet ikke, som jeg troede en labrador var.
I forvejen bøvler racen jo med, at de stakkels udstillingslinier er så ødelagte, og folk igen og igen taler om hvor dovne de er, hvor de mest er skamavlet og overvægtige.
Nu er man så kommet med foxred, og pludselig er det spændende, og man ser mere farveavl, også selvom nogle ikke vil indrømme det. Men de vælger foxred tæve uden resultater og så foxred hanhund. Det sælger så godt, og er jo slet ikke så kedeligt som sort. Det næste problem er så, at man begynder at se problemer med sindet og det mentale.. da man sjovt nok avler på udseende.
Jagtlinier kræver et aktivt liv, og de fortjener et aktivt liv. Gør de fleste hunde nok, men jeg er ude 2-3 timer hver dag plus mere nogle dage. De elsker udendørslivet.
Junior på 13 år elsker stadig 1 times morgentur i stille tempo, og at komme i vandet. Charlie på 3 år kræver meget mere, og jeg havde lidt glemt det, så jeg har rigeligt at se til.
På billedet kan man se, hvor stor forskel der er på jagtlinier. Junior er 4 kg tungere end Charlie, og jeg synes Junior har et kønnere udtryk, hvor Charlie lidt ligner en giraf til tider.
Kedelig og leverpostej er ingen af dem, men kun godt at folk synes de, så mindsker det fejlkøb.
apr 2018
Han var langt mere selvstændig end Nala og Koko som er mere fører fokuseret mht indlæring og træning.
Så rigtigt som Anne skriver at de egentlig begge er jagtlinjer og naturligvis kan arbejde.
Han solgte flere af Nalas hvalpe til ikke jagt hjem. Så det kan de sagtens hvis man vil træne andet
jeg synes den engelske working er fantastisk. Den anden model er ikke min type. Falcon kom når jeg kaldte men han skulle altid lige noget først. Nala står der før jeg har kaldt. Det sidste kan jeg godt lide i en hund generelt men det er naturligvis også indlært plus min bror bliver bedre og bedre for hver hund, og Koko har jo lært en del af sin mor... så ud og møde nogle hos forskellige opdrættere
dec 2008
apr 2018
dec 2008
Pinligt at folk avler en arbejdshund på den måde, og pinligt at folk synes det er ok.
Hvis man ikke gider en aktiv race, så vælg en anden, men det er for sent.
Udstillingslinier er ødelagte.
apr 2018
Jeg undrede mig over at en hund som pointer ligner sig selv i Herning mens labrador så så anderledes ud at jeg lige måtte tænke før jeg svarede min datter der spurgte om det var en Nala
øh ja... det er det.
host host..
pointer er måske mindre populær?
Jeg undrede mig bare over forskellen.
jan 2007
Anne - jeg synes den der debat med h ad der kom først (gammeldags) er lidt malplaceret og blot skaber forvirring her - ja selvfølgelig kom jagttypen først, da racen startede fandtes der jo slet ikke udstillinger. Men vi ved også allesammen, at når nogen siger "gammeldags labrador", så mener de udstillingstypen. Og uanset hvor meget det logisk set burde være omvendt, så er det bare sådan det er, så at begynde at kalde jagtlinjer "gammeldags" skaber bare mere forvirring.
jan 2007
Modsat retrieverne, hvor racer er delt, hvor udstillingsfolk er racens primære repræsentanter i klubben og derfor også når der træffes valg om avl - folk der tror, at en bestået brugsprøve beviser at hunden er brugsegnet (kravene til sådan en er på et niveau, som alle hunde uanset race kan bestå - den er jo egentlig kun tænkt som en lille test af basal lydighed før hunden må komme på markprøver). Det ser man jo også, når brugshubdeklassen på en udstilling består 99,9% af udstillingshunde.
apr 2018
At de blandt andet er efter hunde fra England i den kennel.
Tror ikke der ligger mere i det.
Jeg er ikke jæger så jeg ved ikke hvilke betegnelser de anvender. Eller om alle de slanke er det
Det er næppe så interessant for Ts bortset fra at hun kan se i linjerne hvad hun kan gå efter alt efter hvad hun falder for. Jeg læste det mere som et forsøg på at guide i en retning mht afstamning.
Men Nala er fra en dansk kennel og Kokos far var gul
jan 2007
apr 2018
apr 2018
Uanset er de en meget fed hund at arbejde med.
sep 2017
Louise, jeg forstår det som at du holder fast i, at dem der bruger foxred i avl, kun gør det for farvens skyld. Det er at strække den lige rigeligt, synes jeg
jan 2007
At prøve at ændre det, bliver lidt som med "bjørnetjeneste" - pludselig ved ingen, om der menes noget godt eller skidt.
Ift foxred, så skriver Louise da netop om foxred tæve uden resultater osv - det sidestillede da næppe med gennemtestede hunde der bruges uanset farve.
sep 2017
dec 2014
Følger: 8 Følgere: 377 Hunde: 5 Emner: 575 Svar: 27.493
Jeg læser heller ikke, at hun skriver, at man ikke skal bruge foxred i avl - men blot at farven ikke skal være førsteprioritet.
Det skrevne ord er så misforståeligt!!!
jan 2007
dec 2008
Jeg skriver, at farveavl er blevet mere populært nu, hvor foxred er blevet moderne. Ikke af alle der laver foxred er useriøse. Foxred kan jo komme på en Alm gul/sort parring.
At se en foxred/foxred parring op en tæve uden resultater… blot fordi den er sød.. er ikke ret seriøst synes jeg.
Men det er et problem, når en race pludselig bliver mere spændende kun pga en farve.
Jeg møder folk med foxred, som har meget travlt med at nævne foxred, og bliver lidt fornærmede, når man siger den er gul.
sep 2017
Findes foxred overhovedet i udstillingslinjerne? Jeg kender dem kun i jagtlinjerne.
dec 2008
Selvfølglig kan de bruges pga egenskaber …. Det har jeg da ikke skrevet at de ikke kan.
Men blot at farven er populær .. og farve er ikke vigtig på en arbejdsrace.
feb 2011
Noget jeg hæfter mig ved TS skriver er at den skal bruges på sigt som løbemakker, nu spørger jeg bare ud fra uvidenhed, hvad med hofter ? Er en lab god som løbemakker, man skal vel være særlig obs på hoftestatus hos forældre dyr , eller ????
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 26 Annoncer: 16 Emner: 178 Svar: 9.525
dec 2008
Jagtlinier døjer ikke med hofter og albuer som nogle udstillingslinier gør.
De skal holdes slanke og så tænker jeg kiropraktortjek jævnligt, og røntgen inden opstart, så er man langt.
De er super løbemakkere. Jeg løb ofte 10-15 km med Junior, da han var yngre.
feb 2011
sep 2017
Og hvis TS ønsker en foxred, så er det måske ikke så oplysende bare at konstatere, at foxred er et resultat af hovedløs farveavl på hunde uden resultater. For det kan skam sagtens være det helt modsatte
jan 2007
- lidt specielt ønske i øvrigt, når nu foxred normalt vil være af jagtlinjer og brune altid af udstillingslinjer. Så må der digesvale at være bred variation i ønsker til hundens væsen, hvis begge dele er "lige godt" ift. hvad man ønsker af væsen mm
jun 2017
Følger: 44 Følgere: 240 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 3.218
Jeg er vild med deres venlige sind, så de er nemme for mig og med stor tryghed at have med på camping. De nyder og kan vandre langt, samt godmodige på campingpladsen mod børnene.
De og jeg er tovholder hos Dirty Paws løbeklubben, og vi træner til biathlon (forhindringsbane for hund og ejer)
Ziva er DJR og jagttrænet, og formåede meget udemærket at drive mig til vanvid i teenageårene. Tydeligt avlet til at bruges.
Abby er DKK og ufatteligt kvik, har et enormt behov for at brænde hjerneceller af, for ellers finder hun selv på gode tricks og af den årsag er hun også en omplacering.
Min pointe er blot, at racen er ikke bare sofa og leverpostej.
Abby og jeg tog 4 plads i de uofficielle Danmarks mesterskaberne i biathlon sidste år.
Racen vil virkelig gerne bruges og bevæge sig.
okt 2019
Følger: 142 Følgere: 60 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 193
Jeg håber ikke at nogle fra vælger perfekt hvalpe fordi de ikke er en vis farve…
sep 2017
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 49 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 2.797
Men igen hver sin smag.
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 51 Hunde: 8 Annoncer: 1 Emner: 481 Svar: 11.980
"Fed, federe, champion" fordi det i mange mange år kun var udstillingslabber, vi så i klubben.
Jeg har faktisk et par gange afvist labber på agilityholdene, fordi de var overvægtige - og ejerne ville ikke slanke dem ned, fordi de netop var i perfekt udstillingsform.
Det er jo sygt!
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 70 Svar: 7.101
Jeg kan virkelig godt forstå at man vælger racen; den er esktremt samarbejdsvillig, mega lærenem og man får en hund der er meget stabil i sine øvelser og de kan blive ved og ved og ved og ved. MIn veninde har et par (som mange nok umiddelbart ikke ville tro var jagtmodeller). Den ene stammer fra de engelske hunde, der blev importeret til DK i starten da racen var her, hvorom en journalist udtalte 'er det jagthundenes formel 1?'
Og jo, der findes mange fede og dødkedelige labradors. Det er som regel fejlcastede hunde der er blevet købt fordi 'man jo aldrig går helt galt i byen med en labrador'. Så fodre man den så fed at den næsten ikke kan røre sig og vupti rolig familiehund.
Det lidt sjove er at det alle kalder en 'gammeldags' labrador er en ret moderne forteelse. I gamle dage var de er ikke store tykke klodser med kæmpe hoveder, hængende øjenlåg og enorme benstammer.
Mht farve så er der virkelig meget skrammel blandt de brune for det har læmge været en modefarve. Der er også gode hunde, men man skal se sig ekstra godt for
Om en labrador passer til jeres familie må vist afhænge af hvad i har af krav og ønsker og hvad i kan tilbyde hunden
jul 2019
Følger: 12 Følgere: 3 Hunde: 1 Svar: 6
Min første var en fantastisk dygtig hund, vi trænede bl.a. i politihundeforeningen og var den eneste ikke-schæfer der, og hun var faktisk ofte dygtigere end schæferne.
Et års tid inden hun døde fik jeg desværre en depression og havde derfor ikke energi til at træne hende jeg har nu, men hun er bestemt ikke kedelig, selv om hun nu har både diskusprolaps og slidgigt. Det får hun en indsprøjtning for een gang om måneden, og det tager alle hendes smerter.
Hverken hende eller den anden har nogensinde gået med line (undtagen maj-juni i skoven), hun ved, at hun ikke må gå over en kantsten uden at få lov. Det lærte hun på 2-3 dage.
Se deres Facebook her: https://www.facebook.com/zentagraverholt
feb 2011
Labrador