{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Fladnæse-“showet”
  • #1   19. sep Der er i hvert fald brug for at tænke avlen om på fladsnuderne. Der er alt for få krav til opdrætterne på nuværende tidspunkt. Jeg tror ikke, at forbud er et vejen frem, men der skal laves noget seriøst om. BOAS er første skridt, men slet ikke nok.

Og så skal udstilling også laves helt om ift. hvad der præmieres. For det er jo det, der også sætter standaeden

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    aug 2023

Følgere: 15 Svar: 308
    #2   19. sep Sålænge der er købere til deforme hunde, er der opdrættere, der laver dem.
    Jeg synes afgjort, det burde være forbudt at avle dyr, der ikke kan trække vejret frit. Hvordan kan vi have en dyreværnslov, der tillader den slags dyremishandling - dvs ikke eksplicit forbyder det?

• #3   19. sep jeg vidste ikke at chihuahua blev anset som flad-næset.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 5 Emner: 22 Svar: 463
    #4   19. sep Hvad mener du med Fladnæse-“showet” ? Det der er fremme i medierne lige nu ?

• #5   19. sep Nu gentager jeg lige mig selv fra en Facebook-tråd.
    Bulldogklubben har sjoflet med racerne i årevis. De har modsat sig ethvert tiltag der kunne forbedre racernes sundhed, og nægtet at se realiteterne i øjnene.
    I øvrigt er bulldogs med tavle lige så syge som dem uden.

Må deres røve klø, og deres arme være for korte.

• #6   19. sep Og så vil jeg lige tilføje at man burde åbne stambøgerne og lave kontroleret krydsavl, i hvert fald hos den engelske bulldog.

• #7   19. sep Det kan ikke undre folk, at Dyrenes Beskyttelse kommer med sådanne udlægninger. Det er i øvrigt heller ikke første gang.
    Men forbud er meget sjældent en løsning. Når der er købere, er der sælgere.

DKK har lige meldt ud, at de jo allerede stiller krav til sundheden, men bakker op om lovgivning på området (som omfatter både dem med og uden tavle).
    Jeg synes nu også, at alle love om hundeavl, der kun tæller dem med stamtavle er for dumt. Det giver kun bedre forretning til dem, som avler uden tavle, for folk vil jo stadig købe de hunde.

Men til gengæld synes jeg sagtens DKK (herunder raceklubberne) kunne stille nogle skarpere krav. Det er helt sikkert på vej i den rigtige retning, men det er jo en helt kultur omkring de her hunde, som skal ændres.
    Kan huske nogle interviews med bulldog opdrættere i Australien, hvor ikke én eneste af de medvirkende opdrættere synes (eller turde sige), at standarden skulle ændres.

Jeg kan slet ikke se, at besværet vejrtrækning (der ofte kræver operation), kejsersnit og diverse andre skavanker nogensinde kan anses som avlsmateriale. For mig er det ikke anderledes end at avle på svær HD eller andre arvelige sygdomme, som jo ikke er velset og ofte imod avlsrestriktionerne (og købeloven ift. garanti).

• #8   19. sep Frk Jensen, jo chihuahua er også fladsnudet. De har heldigvis oftest ikke problemer med vejrtrækningen, men man skal være meget OBS på reverse sneezing og at man ikke får avlet snuderne kortere, for det ser jeg desværre af og til at nogle gør.
    (de har dog ikke forsket i chihuahua på samme måde som bulldogs og mops, så det er altså 100% baseret på egen erfaring og ikke på reel fakta)

Man skal dog huske at det ikke kun handler om længden på snuden, men hele kraniet. Jeg var til webinar omkring det for et stykke tid siden i DKK, og der var så mange andre ting ind over nogle af problematikkerne end lige at få en længere snude.

Jeg synes det er uetisk at avle på syge individer, avle på hunde det ikke kan trække vejret osv. Der skal nogle voldsomt store krav til fra dkks side, hvis der skal være bare den mindste chance for at rette op, og ja som der bliver nævnt en markant ændring i hvordan dommerne dømmer på udstilling.
    Jeg tror desværre vi er der, hvor hvis det overhovedet er muligt at rette op, at man så skal have blandet andre sundere racer ind. Jeg tænker egentligt det ville gavne racerne som helhed, ikke kun pga deres flade ansigt, men de er jo ikke ligefrem kendt for deres sundhed overordnet. Så det håber jeg da bliver en mulighed.

• #9   19. sep Jeg er tilhænger af en lov, som gælder alle og forhindrer uetisk avl - for alle racer.

• Isabelle
    aug 2023

#10   19. sep Jeg læser først nu, at Holland helt har forbudt avl på fladsnude racer. Det er da konsekvens af uetisk avl, der virkelig vil noget.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 5 Emner: 22 Svar: 463
    #11   19. sep BOAS restriktionerne er et skridt på vejen, men ikke nok i længden som de er udformet nu og rigtig mange kort snude racer, mangler stadig hjælp til, at synliggøre, at de rent faktisk har sundheds udfordringer, bare ikke med vejrtrækningen og andre racer med kort snude, at de som udgangspunkt IKKE har sundhedsproblemer.

Måske det kunne være en god ide, at ALLE hunde uanset ophav, skulle godkendes af dyrlæger FØR man kunne lave et kuld hvalpe. Sundheds undersøgelsen skulle være et lovkrav og indeholde et "løb/gåtur på minimum 6 km".

Alle hunde der ikke var sundheds godkendt før et hvalpekuld, skulle man simpelhent ikke kunne få afkommet registeret i dansk hunde register og dermed kunne man ikke opfylde lovgivningen = ulovlig, stambog eller ej.

DKK og andre klubber, kunne så køre deres shows /udstillinger som de lyster, men hundenes sundhed skulle ligge i lovgivningen, udfærdiget af dyrlæger. På den måde ville man også undgå dommernes indflydelse på udseende, der har indflydelse på sundheden.

Det er bare lige hurtigt en respons på dit opslag, jeg er træt idag.

• #12   19. sep Hvad er uetisk avl? Og hvem afgør hvad der er etisk rigtigt?
    Håber det bliver præciseret lidt mere inden man evt. farer frem med forbud. Altså være ret specific på hvad det er man laver indgreb imod og hvad det er man vil opnå.

• #13   19. sep CM enig, der er simpelthen for lidt krav overordnet set og ikke kun på de fladsnudede. Og man kunne bestemt godt bruge mere viden omkring de fladsnudede som ikke er bulldogs og mops, for det er primært dem, så vidt jeg ved, man har haft fokus på.

Men sådan helt generelt i DKK kunne jeg godt tænke mig at se mere fokus på sundhed og sind hos alle racer. Vi skal væk fra det de fik lavet med ansvaret tilbage til opdrætter og tilbage til krav og regler, de der anbefalinger er ingenting værd, for det kan folk desværre åbenbart ikke finde ud af. (og ja selvfølgelig og heldigvis er der gode seriøse opdrættere i alle racer)

• #14   19. sep Man kan altså godt finde Mopser i dag ... der ligner den "gamle type" Mops ...
    Det har jeg gjort ... man skal bare se sig for , og se begge forældre ........ og ikke bare købe en Mops ----> bare fordi det er en Mops.

Begge mine har aldrig haft besvær med at få luft ... eller haft andre sygdomme.

Carlo født i 1989 blev 14 år .... og Lilly (som jeg har nu ) er lige blevet 6 år . ......... Altså købt med 28 års mellemrum.

På billedet kan I se ... hvordan især Lilly ligner den gammeldags Mops smiley

Desuden mener jeg , det er dommerne ved udstillingerne , der er skyld i ..... at Mopserne i dag , ser ud som de gør .... ( det er jo dem der vælger dem .)

profilbillede
  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

Emner: 3 Svar: 26
    #15   19. sep Man burde avle så Mopsen får næsen mere ud hvis man spørger mig, som freksempelt denne mops på billedet her. smiley

Tog billedet fra en side der kalder sig "The International Retro Pug Club" hvor de prøver blande lidt andre racer i mopsen for at gøre dem sundere af hvad jeg forstod. smiley
    Så ihvertfald en Dansk svensk gårdhund der inde.

profilbillede
  • Isabelle
    aug 2023

#16   20. sep "Det eneste er det fladsnude som gør han kan lide i varmen"

Nåh, ikke andet - så pyt. Det er jo max et par måneder om året smiley

• KaninTulle
    KaninTulle Tilmeldt:
    sep 2023

Følger: 5 Svar: 1
    #17   20. sep mobs er flot og dejlig og kan sagtens få været

• #18   20. sep Der er mange racer, hvor avlen bør tages op til overvejelse, det gælder ikke kun fladsnuder, men vi skal også lade være med at glorificere fortiden. Det ekstreme er ikke noget som er opstået i løbet af få årtier, det har været der meget længere. Nu viser Bitten billeder af mops.

Der har helt sikkert været eksemplarer med bedre snudelængde og lettere bygning tidligere, men ekstremerne var der også.
    Det gælder ikke kun mops, jeg har tidligere postet billeder af gravhunde fra fortiden med et mildest talt usundt eksteriør og jeg tror der i alle racer med et ekstremt ydre kan findes både de moderate og de meget ekstreme.

Det er i mine øjne for billigt at skyde hele skylden på udstillingsdommerne, opdrættere og købere har et lige så stort ansvar.
    Jeg kan faktisk ikke forestille mig, at jeg er den eneste opdrætter i verden, der mener, at man i avlssammenhæng kun kan bruge udstillingstitler til at tørre røv med smiley

Jeg udstiller selv en del, udstillinger er et godt sted at møde andre med racen, samtidig er det er rart at få udenforståendes blik på ens hund, så man ikke bliver "kennelblind" og kommer til at avle på samme type af fejl, men at en hund er champion, gør den ikke nødvendigvis til en god avlshund, det kommer jo helt an på hvilke gener den giver videre til sit afkom.

profilbillede
Kommentér på:
Fladnæse-“showet”

Annonce