{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
985 visninger | Oprettet:

DKK {{forumTopicSubject}}

Hvordan er det med nu det er med avlskrav i dkk i forhold til sundhed mentalt og fysisk

Der står et væddemål om flødeboller på spil så gerne links

Udspringer af en snak om hvorvidt en stamtavle er den blåstempling som mange mener den er

Jeg synes ikke jeg kan finde tidligere tråde men ved mange herinde har en viden

Har specialklubberne krav også ?

Eller er det kun anbefalinger?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #1   11. feb DKK har ingen generelle avlskrav - udover måske det med, at hanhunden skal have sine testikler placeret i pungen.

    Mht. specialklubber er der vist ganske få, der har krav - men flere, der har anbefalinger.
    De fladsnudede racer har nogle BOAS-krav, og enkelte racer (fx schæfer) har krav mht. hofterne.


  • #2   11. feb Er der et link til det?

    Når jeg går ind på dkk ligner det at alle racer har krav om b hofter


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 621
    #3   11. feb Du kan finde alle krav og anbefalinger på alle racer på hundeweb.
    https://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=115

    Undrer mig over du kan finde avlskrav på B hofter. Ingen racer har krav om det og det står opdrætter frit for at trække 1 kuld på D eller E hofter.


  • #4   11. feb Lens langt de fleste racer har desværre nul og niks krav, nogle anbefalinger, men det er jo kun et spørgsmål om hvorvidt man får plusbog eller en alm, så så længe hunden har stamtavle, kan man avle på den.
    Nogle har krav om udstilling, men det er jo så heller ikke super svært lige at få dét på plads.

    Stort set ingen hunde på under 10 kg bruger mentalbeskrivelse, der er hverken krav eller anbefaling om det ved de racer jeg har set.

    Jeg ved at Chihuahua opdrætterne pt. kæmper for at få flere krav fremfor anbefalinger og undersøger hvad man tester for i udlandet, og hvad der i såfald giver mening at tage med herhjemme. Dette skyldes dog nok primært at chihuahua jo hører under de omtalte fladsnuder, selvom de jo i stor grad slet ikke kan sammenlignes med bulldogs og mops på sundhed. Jeg byder dog alle krav og sundhedstjek velkommen smiley


  • #5   11. feb Du finder alle avlsrestriktioner på hundeweb. Meget få racer har de krav, alle burde have.
    En stambog er ikke længere et guldkort. Det er et redskab til at sortere de seriøse fra de useriøse.


  • #6   11. feb For de "selskabsracerne" er Avlskravet :
    Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads.

    Og anbefalingerne :

    1. Begge forældredyr skal før parring være præmieret på en FCI/DKK anerkendt udstilling med mindst Very Good eller være eksteriørgodkendt på et eksteriørarrangement.

    2. Begge forældredyr skal før parring være undersøgt for Patella Luksation (PL) og have en status 0 eller 1 registreret i DKK. PL status 1 må kun parres med PL status 0. Undersøgelsen kan tidligst foretages, når hunden er 12 måneder gammel og skal kun foretages én gang.


  • #7   12. feb Jeg læser det nok forkert men jeg synes der står ved fx boxer at de skal hd fotograferes

    Hende jeg har væddet med læser det sådan
    Og hun mener der sjældent anvendes hunde med dårlig status på hofterne

    Jeg savner derfor viden til at argumentere imod


    profilbillede
  • #8   12. feb Ja, Boxer har krav om HD.
    Tag en tur på hundeweb update, søg kuld ud, og de så status på forældredyr.


  • #9   12. feb Et hurtigt blik ned over kuldlisten bekræfter at der er avlet på både A, B, C og D-hofter hos Boxer gennem de sidste to år. Nogen med HD-index på 60 endda!
    Men det er jo ikke racens eneste problem, så det er nok en afvejning. Håber der ligger virkelig alvorlige tanker bag at anvende de hunde i avlen.


  • #10   12. feb Ja, der er krav til HD-foto for boxerne - men derefter er der så tilladelse til at avle på hvad-som-helst...

  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 621
    #11   12. feb De fleste store racer har krav om HD fotos, og for hanners vedkommende 2 testikler i pungen. Er hunden ikke udstillet eller fremstillet ved prøver efter 9 mdr skal der foreligge en testikel attest.
    Parrer man D eller E skal det være med en A eller B. Og ja, det er skam gjort flere gange i BK regi.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #12   12. feb Tror det var i 2020, der forsvandt anbefalinger om undersøgelser for Patella Luksation på flertallet af selskabsracerne smiley

    Tror stadig at langt de fleste belgiske griffon opdrættere med kennelmærke, får øjenlyst og lavet undersøgelse for PL, før opdræt.

    Inden længe kan der også BOAS gradueres på de belgiske griffoner og det håber jeg, bliver et krav. (Så kan man diskutere hvad undersøgelsen er værd)

    -------------------------

    Rigtig mange af selskabsracerne har ønskeprofil, men stort set ingen bruger det. Langt de fleste opdrættere af selskabsracer mener de selv kan vurdere mentaliteten hos deres avlsdyr og jeg har flere gange oplevet at opdrættere stritter imod fordi, det vil være synd for deres små hunde, at de skal igennem nøjagtig samme MB som de store hunde .En MB er for voldsom en oplevelse og hundene skal gå for meget (ca. 45 min.) smiley

    Jeg har været i selskabsklubben for små racers mentalbeskriver udvalg og det var simpelthen op ad bakke med, at få opdrætterne til at MB deres hunde. Klubben støtter så heller ikke op omkring det. Jeg blev slettet af udvalget fordi, jeg aktivt frameldte mig. Vedkommende der står opført på hjemmesiden nu, er som mig ikke længere aktiv MB'er smiley


  • #13   12. feb Cm jeg har godt nok også haft mine kampe omkring mentalbeskrivelse af selskabsracerne, enten mener opdrætterne at det ikke er nødvendigt, at det er synd for hundene eller at testen overhovedet ikke viser noget om hvad en selskabshund skal kunne. Jeg opgav, da de begyndte at blive personlige og fortælle mig at det er min skyld at teemo er som han er smiley

    Men selskabraceopdrætterne mener jo så også at udstilling kan fortælle alt om både udseende og sind. Det kan fortælle en stor del, men man kan immervæk også skjule en del og slippe afsted med meget uden dommeren dømmer ned. Så jeg er personligt ikke den største fan. Jeg vil hellere se en mental beskrivelse, hvis jeg absolut skal vælge en af de to.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #14   12. feb Det lykkedes at få ønske profiler på lidt flere selskabsracer smiley

    Jeg vil også hellere have en MB, at forholde mig til end udstillings resultater.


  • #15   13. feb Tak for hjælpen. Jeg fastholder min kritik af dkk selvom jeg har tabt væddemålet for der er krav hvor jeg troede det kun var anbefalinger MEN to testikler og et foto uden videre vægt er godt nok sølle krav i min verden...

  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 621
    #16   13. feb Ja det er sgu ikke DKK der skal roses for at mange opdrættere sætter barren højere og tester på anbefalingerne og mere til.


Kommentér på:
DKK

Annonce