1.662 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 65 Svar

Tinna
Tinna
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777

Overtagelse af hund med HD Overtagelse af hund med HD

Jeg sætter dette spørgsmål ind for en bekendt - håber I vil svare ham smiley

"Jeg er blevet tilbudt en rigtig dejlig hund som jeg kender godt, og hellere end gerne vil give et godt kærligt hjem. Men desværre har han HD, han er blevet opereret og har fået guld, i hofterne? eller knæet. Han skulle efter sigende ikke være plaget af det mere og ej heller være i risiko for at få tilbagefald. Men hvad er erfaringerne med det? Er det en god idé for mig, at sige ja tak til denne hund?
/Steffen"

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overtagelse af hund med HD
  • #1   7. mar 2010 Det er nok hofterne, da det er HD. Han ved ikke hvad status er og hvor når den er blevet opereret.

• #3   7. mar 2010 i princippet - er det så ikke ligemeget hvad status er -- hvis han virkelig gerne vil have hunden og kan leve med det måske ikke er for ti år - eller den måske ikke kan bruges til jagtture hver weekend --

der kan ikke gives nogen garantier for at hunden kan holdes smertefri - men min erfaring er at de idag kan gøre ret meget for hundene og operationenerne er ret vellykkede.

• #4   7. mar 2010 Altså hvis en hund har HD, er der jo altid en risiko for at den ikke holder så længe som den ellers ville have gjort. MEN hvis man passer på den, og sørger for at bygge muskler op på bagparetn, så er der en stor chance for at den holder lige så længe som normalt. At den har fået guld ind, er jo bare super, især når den så ikke døjer med det.
    Man træner hunden op med svømning, og så lader man selvfølgelig være med at udsætte den for høje spring, cykling og lign, der er hårdt for knoglerne.

jeg ser ikke et problem i at overtage den, så længe han er bevidst om, at det KAN ske, at den ikke holder så længe, og at det er ham, der skal sige stop, når tiden er inde, hvis det kommer dertil.

• #5   7. mar 2010 ikke nødvendigvis. det er jo alt efter hvad den skal bruges til..

han ved hunden har lidelsen - og er opereret for denne - så ved han også hvad risikoen. hvis man ikke kan leve med denne - ja så syntes jeg ærligt talt man skal finde en anden hund.

• #6   7. mar 2010 Hunden har også et mindre hul i hjertet.

Det jeg tænker mest på, når jeg råder ham - er at hans første hund ikke ender med at køre ham ned både følelsemæssigt og økonomisk.

Men jeg har ikke forstand på HD, så derfor jeg rådede ham til at spørge jer.

• #7   7. mar 2010 status siger nødvendigvis ikke noget om hvor plaget hunden er - og det siger slet ikke noget om sandsynligheden for tilbagefald, efter indsættelse af guld.
    Hvilken race er det? ikke alle racer lever lige godt med HD.
    Hvor gammel er den ?

• #8   7. mar 2010 Det er en græsk gadehund

• #9   7. mar 2010 hov og den er 3 år.

• #10   7. mar 2010 Jeg har haft en hund, der havde D på hofterne og 3 på albuerne...dvs at hunden praktisk talt ikke burde kunne gå...men hun havde ikke set røntgen billederne, så hun havde ingen problemer med det OVERHOVEDET.

• #11   7. mar 2010 jeg ville holde mig fra den --

ved mindre det er sådan at han bare ikke kan leve uden og er villig til at smide de penge i dyret som det måske vil kræve -- og med de bekymringer der følger med.

vi får desværre ikke nogen garantier her i livet for at vores hunde er sunde og raske - heller ikke selvom de er undersøgt i hovede og røv..

men vi kan minimere risikoen og lade være med at tage de største problemer til os.

jeg taler af bitter erfaring. fik 7 mdr med hunden og det rev mig næsten i stykker at måtte give op

• #12   7. mar 2010 Hvad ønsker man at bruge hunden til?

Hvis de tror at de måske kunne tænke sig mere end bare en "sofapude" og en lille gåtur, så ville jeg takke nej.
    Og så skal de overveje om de har økonomi til de dyrlægeregninger der kan komme på sådan en hund

• #13   7. mar 2010 Tror det er tænkt at den skal være sofahund.

• #14   7. mar 2010 Hvorfor vælger han ikke en internat hund, i stedet for an hund med hjertefejl og fejl på hofterne.
    det er bare så hårdt når man skal af med hundene, og endnu mere hårdt når man ved de måske har store smerter.
    En hund vil jo næsten gøre alt for at UNDGÅ at vise den HAR smerter, jeg havde personligt valgt en anden hund.

• #15   7. mar 2010 Han skriver at det er fordi han er forelsket i denne hund - og tanken om en hund, kom ikke før han blev tilbudt denne. Han vil vist ikke have en anden.

Men synes I har kommet med nogle gode svar, som han kan læse og tage med i sine overvejelser - og så er resten op til ham smiley

Tusind tak.

• #16   7. mar 2010 For mit eget vedkommende var det 100% blevet et nej, osse selvom jeg "bare" skal have sofahund.
    Der er i forvejen rigeligt med bekymringer når man har hund -ingen grund til at købe sig til flere...

• #17   7. mar 2010 Også nej herfra. Så hellere en lille ny eller en internatbasse der ikke fejler noget så jeg har mest mulig tid med den. At vide på forhånd at man er tidsmæssigt begrænset er ikke tiltrækkende for mig - men måske er det ok for en person der egentlig ikke er så interesseret i at have hund i 10 år (hårde ord, men jeg håber at folk forstår hvad jeg mener).

Problemet med HD er at det er pinefuldt og man ofte reagerer sent på at hunden har det dårligt. Når det oveni det ikke er hans egen hund, hvordan skal han så kunne opfatte når den ændrer adfærd (med smerte er det jo de små ting i starten)

• #18   7. mar 2010 Hvis han har en følelse af at han "redder" hunden og accepterer at den måske ikke lever så længe, så ville jeg da synes at han skulle få den. Han ved at der skal passes på den, og for hver dag den lever har den levet en dag længere end hvis han ikke tager den. Der er jo ingen der ved hvor længe den kan leve.

Det ved vi andre jo heller ikke med vores. Det er betingelserne ved at have hund.

• #19   7. mar 2010 Jeg tror ikke jeg ville have noget problem med at overtage hunden. hvis han er indstillet på at der kan komme en del udgifter, og at den måske kun lever et par år endnu, så kan jeg ikke se problemet. Så længe han bare er klar over hvad han går ind til, og vil det bedste for hunden, så go for it.

• #20   7. mar 2010 jeg tror jeg ville følge mit hjerte og give den hund nogle flere år at leve i hvis jeg brændte for det.......og så måtte jeg tage hjertesorgen bagefter

ingen sorger ingen glæder

Så skulle man faktisk slet ikke få hund for den kan dø nårsom helst

• #21   7. mar 2010 Han vil jo hellere ikke have hund medmindre det er denne her - så måske er det bedre at sige nej i stedet for at falde for "helte" drømmen. En hund bør man kun anskaffe sig fordi man ønsker sig en hund, ikke for at pleje ens ego. Jeg er lodret imod at man "redder" dyr medmindre man i forvejen ønsker sig et dyr - det tjener ikke hunden at dens eneste eksistensberettigelse er at den på en eller anden måde skal være taknemmelig for at være til stede. Så hellere aflive. Sorry, men et hjem hvor man opfylder et behov/ønske eller aflivet.

Jeg siger IKKE at denne hund ikke fortjener et hjem, jeg siger at den fortjener et hjem hvor den opfylder et ønske om hund. Det kan jeg forstå at der netop ikke er hos vedkommende der er tale om her.

jn&sn
    Nu er der forskel på at købe en hund med en forventet levetid på 7-15 år og at have en hund med en sygdom og forventet levetid på under 5 år. Hund nr 1 kan faktisk godt leve temmeligt meget længere end hund nr 2, selvom begge i princippet kan komme til at spise noget giftigt inden fristen overskrides. Men hvem er så fatalistisk at de siger "hul i hvad jeg køber for en hund - den kan jo alligevel dø nårsomhelst", og bør man virkelig overlade dyr til den slags mennesker?

• #22   7. mar 2010 mon ikke også han ønsker en hund,,men bar edenne hund??

Der behøver bestemt ikke være noget negativt i at tænke at hunden kan dø alligevel det kan jeg ikke se.......jeg er da fks altid bange for der sker noget med mine unger selvom de ikke er syge,,det kan jo også være omsorghed

Helt afhængig af hvor syg denne hund er ville jeg give den en chance og ikke fordi man redder noget er det ens med hunden skal være taknemmlig sådan en gang vrøvl man kan være god ved den alligevel

• #23   7. mar 2010 Man skal da ikke købe en hund bare fordi man vil redde den. Man skal da beslutte sig for at købe hund fordi man ønsker sig en hund - derefter kan man tage stilling til hvor den skal komme fra. Ønsker man ikke en hund skal man ikke lade store brune bedende øjne lokke, for det kræver meget mere end et øjebliks medlidenhed at holde hund.

Alt alt for mange hunde bliver kastebolde netop fordi der ikke tages stilling til at der altså også optræder en hverdag efter suset og ego-strygningen holder op. Den hverdag inkluderer mindre sjove aspekter - i dette tilfælde kan det blive direkte deprimerende afhængigt af hvordan hunden har det og hvor hurtigt den begynder at skrante igen (og det gør den hvis den har HD).

Adopterer folk syge børn? JA, men først EFTER de har taget beslutningen om at få et barn, og har gennemgået div screeningsprocesser. Man kan selfølgelig ikke sammenligne børn og hunde (især fordi hunden "bare" kan aflives når den bliver for meget), men min pointe er at man for alt i verden skal undgå impulsanskaffelser, og uanset hvordan man vender og drejer det så er "redninger" altid impulskøb hvis ikke en beslutning om at anskaffe sig en hund (samt hvilken type, træning osv) er gået forud for valget af hunden.

Det er bestemt ikke vrøvl. Det er langsigtet dyrevelfærd.

• #24   7. mar 2010 flere mennesker flere meninger.........jeg tror nu heller ikke han bare skal have dne for at redde den så havde de vel ikke givet sig tid til at spærge efter folks råd??
    men nu er det jo ikke dig og mig tråden handler om

• #25   7. mar 2010 hvis han er indforstået med de ting han kan risikere at skulle igennem med en hund der ikke er fejlfri og har sat sig ind i HD osv, kan jeg ikke se noget problem i at han giver denne hund en chance......
    personligt ville jeg ikke kunne bære det, men hvis han ved hvad han går ind til... så go for it smiley

T

• #26   7. mar 2010 "Han skriver at det er fordi han er forelsket i denne hund - og tanken om en hund, kom ikke før han blev tilbudt denne. Han vil vist ikke have en anden. "

Som jeg læser det ønsker han ikke hund, men bliver følelsesmæssigt presset til at overtage denne, som desværre har både HD og hul i hjertet. Hvis ikke han havde haft noget forhold til denne hund ville anskaffelse ikke være kommet på tale. Ret mig endelig hvis det er fejltolket.

Jeg siger ikke at han ikke er en god person/hundemenneske, tværtimod ønsker han jo at give et hjem til en syg hund selvom han ikke ønsker hund, men er det ikke bedre for både ham og hunden at finde et hjem hvor hunden opfylder et reelt ønske om hund?

• #27   7. mar 2010 altså jeg ved bare at man kan da godt ikke gå og ønsker sig en hund i alm men en hund man så kender osv kan man vel godt "få" ønsket det er sådan jeg tolker det

• #28   7. mar 2010 Tror det hænger sådan sammen søster - han har haft hund sammen med sin mor, da han boede hjemme - men tanken om selv at eje en hund, kom først da han blev tilbudt denne, som han vist er ret glad for.

Håber han læser jeres råd igennem, før han beslutter sig smiley

• #29   7. mar 2010 jeg synes det viser et godt hejrte at han overvejer det ,.på trod af at han kan få hjertet knust

men han kan måske få rigtig mange gode år med denne hund og det syntes jeg er super for dem begge

• #30   7. mar 2010 fordi han kender hunden og er glad for den??

fint nok nogen ikke kan tænke tanken men jeg kan nu sagtens følge det

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 13
    #31   7. mar 2010 Hej alle

Det er mig der har bedt Tinna skrive, nu fik jeg endelig min bruger til at virke, så jeg kan skrive selv, tak Tinna :o)

Tusind tak for alle jeres meninger.

Der er dog en ting jeg vil slå fast! Jeg ser ikke mig selv som helt, og at jeg vil have denne hund har intet at gøre med at han har HD og denne lille hjertefejl. Jeg viil have Oskar for den hund jeg kender ham som, og det han har gjort i mit hjerte. Jeg vælger ham, og ikke hans sygdom- havde han været en tilfældig hund jeg intet forhold havde til, med samme sygdom, havde jeg aldrig overvejet at sige ja- men for den ven han er for den gode tid jeg ved vi kan få sammen, det er det jeg vælger.

Jeg spurgte herinde for at høre folk der har haft HD tæt inde på livet med deres hund. Jeg har en klar holdning til at skulle Oskar få meget udpreget HD anfald igen og i operation på operation, ved jeg at min kærlighed til ham til enhver tid vil sige stop, så er det bedre for ham at få fred.

Med tidligere udtalele ang. at det ikke var en tanke at få hund før, er fordi jeg er meget passioneret hvad hunde angår, jeg kan ikke bare kigge på en annonce og se en sød hund og tænke "den skal da bo her" det skal være en hund jeg har et forhold til og hvor tanken bare er "Ja, det føltes rigtigt, og her kan jeg rent faktisk få et venskab". Jeg er ikke egoistisk og en helt, men jeg tror oprigtig på at vi begge to kan bidrage med noget til hinanden. Jeg har tænkt på ham konstant da jeg mødte ham første gang sidste år, og uden at lyde overtroisk, tror jeg på der er en større mening med jeg nu pludselig har muligheden for ham...

Men jeg ved det ikke, jeg er utrolig splittet, for jeg vil ikke tage en forkert beslutning.

• #32   7. mar 2010 Jeg har haft en golden med D/E hofter.

Det er MANGE år siden og dengang var "kuren" at man fjernede den store muskel på indersiden af baglåret. Det fik min hund så gjort og han levede til han var 12 år.

Men når det er sagt, så er det pisse hårdt!!

Hvis han først har haft så store smerter at guld har været nødvendigt, kan du regne med en ud af to ting:

Enten virker guldet ikke og du må aflive ham.

Eller også virker guldet og han kan få et godt liv, hvis du er indstillet på at styrke hans muskulatur ved eventuelt svømning og at du er indstillet på at det koster "blod sved og tårer" og en del penge.

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#33   7. mar 2010 Men hvis guldet hjælper, hvad er det så der vil koste mange penge?

• #34   7. mar 2010 Det gør almindelige dyrlægeregninger. OG en eventuelt operation af hjertet?

Det koster også penge, når hunden skal svømmes med hele året.

Forsikringsmæssigt ved jeg ikke om hunden kan sygeforsikres?

HVIS guldet har en positiv effekt, hvor lang tid holder denne effekt så? Skal der guld i igen senere? Det koster også.

• #35   7. mar 2010 Det er jo super. Jeg udtaler mig også som en der har aflivet en alt for ung hund pga HD (han blev 2½ år), og det ønsker jeg ikke for andre hvis det kan undgås - og det kan det her.

Hvorfor denne hund overhovedet har fået lagt guld ind går også over min forstand. Er det så slemt i så ung en alder er det altså ikke særligt gode fremtidsudsigter. Det var af samme grund valget faldt på en aflivning for vores hund.

Men min pointe er igen ikke at du er helt, egoistist eller på nogen måde uegnet til at være ejer - men som du selv skriver ville det ikke falde dig ind at købe hunden hvis ikke det var en du kendte, og det ville jeg personligt holde fast i. Der findes sikkert flere hundrede hunde i DK der giver dig det samme følelsesmæssigt hvis du havde interesse i at anskaffe dig en af dem og lære dem at kende. Men det har du ikke fordi... Mit gæt er stadig at det ikke er et stort behov for dig at eje en hund, og så synes jeg oprigtigt stadig at det skal det være før man begynder at overveje hvilken hund det skal være. For at undgå impulskøb, redningskøb eller hvad man nu ellers kan kalde det.

Men altså, jeg klager ikke hvis du ikke er enig med mig (eller, er enig men køber hunden alligevel), synes at du er dum eller dømmer dine evner som hundeejer, jeg synes bare at det er en rigtig ærgelig måde at starte sin karriere som hundeejer at lægge ud med en hund der er syg. Derfor denne indsats for at ytre min mening.

Hvorfor skal ejeren egentlig af med hunden?

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#36   7. mar 2010 Ja almindelige dyrlæge regninger har jeg selvfølgelig med.

Men igen, hvis han skal ind og ud af dyrlæge kliniken og igennem adskillige operationer, så står jeg af, ikke pga pengepungen, men pga etikken, hvis ikke det der er gjort for ham nu er nok, så tror jeg ikke noget er nok, og så vil han leve lykkeligst på den anden side... Men indtil den dag kommer fortjener han en der vil elske ham ubetinget, og tage de bedste valg for ham. Jeg er ikke rig, men helt ærligt tror jeg ikke på han bliver en lykkeligere hund af at komme til en rig familie der evt har råd til at kase ham i operation på operation, måske tager jeg fejl- men den da hans gnist ikke er der og hvis smerten kommer tilbage, så er det på tide at han får fred. Jeg vil gøre alt for ham- for ham, ikke for mig selv!

• #37   7. mar 2010 Mette

Hvis hunden allerede er sygeforsikret burde forsikringen kunne overføres til ny ejer.

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#38   7. mar 2010 Søster jeg forstår helt sikkert det du mener, og jeg er enig. Men for mig handler det om hvad der betyder noget for mig, og så er det ligemeget hvordan det ser ud ude fra, om folk tænker det er redningskøb eller ej. Jeg har haft hund hele mit liv, og jeg savner en hund, og meningen var helt sikkert at jeg skulle have hund igen nu jeg er flyttet hjemmefra- men igen ikke hvilken som helst hund. Jeg gider ikke at få det til at lyde så rosenrødt, men første gang jeg mødte Oskar og spillede bold med ham i haven, fik jeg en følelse som ikke engang min hund hos min mor jeg har boet med i 5 år nogensinde har bragt i mig. Jeg tror ikke på den 6. sans men jeg tror på kemi, og Oskar lyste for mig den dag.

Men på trods af disse stærke følelser har jeg selvfølgelig min tvivl der også kommer til udtryk her, for jeg vil ikke udelukkende lade mine følelser bestemme, men igen tror jeg på at vi kan være noget for hinanden, og det er der at det for mig ligger mig tættest at sige ja til ham

• #39   7. mar 2010 Jeg er helt enig med søster.

Steffen -jeg kan sagtens forstå at lige netop DEN hund for dig til at overveje muligheden, når nu det er en du kender.
    Men hunden er syg -ikke bare HD men osse hjerteproblemer. Og hjerteproblemerne kan altså komme til at kræve livslang medicinsk behandling.
    Min mor har haft en tæve med hjertefejl. Den fik medicin og trivedes rigtig godt med det. Det tog nogen tid at finde rette dosis, men så gik det osse fint. MEN det er altså lidt af en ekstra-udgift i budgettet.
    Dertil kommer at for en HD-hund er en sund muskulatur alfa og omega. Så overvej hvilke muligheder du har for f.eks. svømning o.l.

Hvad er det for en hund? (race/type)... Er det overhovedet en hund der vil kunne trives med et liv som sofa-hund?
    -ikke bare affinde sig med det, men rent faktisk trives med det...

Jeg kan som sagt godt forstå ønsket om at hjælpe lige netop DEN hund... Og i sidste ende er det jo op til dig om du vil tage ikke bare glæden men osse bekymringerne, de ekstra udgifter osv på dig.
    Men jeg selv kunne ikke købe en hund jeg på forhånd vidste var syg og sandsynligvis havde en ret begrænset levetid

• #40   7. mar 2010 jeg syntes du lyder rigtig fornuftig og har hunden det godt nu syntes jeg bestemt du skal give det en chance

Med den følelese af du er rigtig glad for ham vil du alligevel blive ked af det hvis du ikke giver ham chancen hos dig....hvis det så viser sig at hd igen kommer frem så må du vudere til den tid ,,man behøver jo ikke bruge tusindvis af kroner inden man tager beslutningen med den påtænkning at man ved han har hd

• #41   7. mar 2010 Jn -men man kan hurtigt bruge 1000-vis af kroner blot på "almindeligt vedligehold" af en HD-hund med hjerteproblemer.

• #42   7. mar 2010 Dejligt at du selv kom online Steffen. Det er svært at svare for dig smiley

Du ved hvad jeg mener, men også at jeg støtter dig uanset valg.

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#43   7. mar 2010 Hov til dem der spørger efter race, så vides det ikke da han stammer fra Grækenland

Men det kunne godt ligne at der er noget muskelhund blandet i ham (uha uha farligt emne) men man kan også sagtens se andre racer i ham, hans sind minder mig mest om en labrador eller lign

• #44   7. mar 2010 Steffen -jamen så siger vi da bare type istedet;o)

Min pointe er bare -er det en hund der faktisk vil trives med et aflsappet liv som krammebamse eller ville den i virkeligheden trives bedst hvis den havde kunne leve et aktivt liv?

Mange hunde vil jo lære at affinde sig med minimal aktivitet, og jeg tror såmænd osse det ville gælde min Reiki. Men han ville ikke trives med det -bare affinde sig med at det var sådan det var. Og det ville jeg ikke byde ham

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#45   7. mar 2010 Michelle men som Oskars liv er idag, er det livligt og aktivt, og sådan skal det være. Som jeg har sagt før så skal gnisten være der, han skal have sin livskvalitet og har han ikke den, jamen så er jeg indforstået med at han ikke lever for evigt. Han skal ikke være en sofa hund men en hund der skal ud og være aktiv og brænde energi af, men som med mennesker med problemer må man bare tage sig nogle forbehold, og det er jeg indforstået med.

Han er ikke dødsdømt af nogen, men guldet er netop hans nye håb.

Jeg bor tæt på stranden hvor han kan bade så tosset han vil til sommer selvfølgelig, og om vinteren må vi finde den bedst mulige løsning.

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#46   7. mar 2010 Anne P, sjovt du siger det, jeg sad og læste mine indlæg igennem og tænkte det samme.... :o)

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#47   7. mar 2010 Jeg har fået lidt nærmere info omkring hans HD og guld hofter

Han blev operaeret for 2 år siden og har ikke haft "tilbagefald" eller været præget af det siden, han får et middel der hedder Anticox, i dette tilfælde for forebyggelse, som de er blevet anbefalet.

Ang hjertet betyder det kun at han ikke skal overanstrenges, han vil gerne brænde energi af hele dagen og give den 100% men det kan hjertet ikke, så han skal bare begrænses og det skal der tages hensyn til, altså alt med måde...

Ting jeg er helt afklaret med. Jeg tror jeg skal have hund......

• #48   7. mar 2010 Jamen, hvis du går 100% helhjertet ind for det og VED hvad det er du siger ja til, så go for it!!

• #49   7. mar 2010 Held og lykke med vovsen:-)

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#50   8. mar 2010 Sunshine

Ja det er temmelig sent du kommer ind i debatten, og helt ærligt ser det ud som om du slet ikke har forstået hvad det her handler om, og din udtalelse omkring ingen erfaring med hunde har du héller ikke noget at have i, du kender ikke mig og der er ikke skrevet ret meget omkring min tidligere erfaring med hunde, så det du bygger din udtalelse efter meget svagt emne. Du kommer brasende som en større jeg-ved-bedre person, og sætter dig ikke ind i denne situation men din generelle fordømmele af problemhunde og ny ejer syn, det er kun det du bidrager med her. Derfor kan jeg end ikke andet end at læse dine ord og tænke "Nå der var vist en der lige havde behov for at virke klog" ALLE andre i denne tråd har kommet med deres mening helt sober, nogle er imod, nogle i midten, nogle med - men fælles for alle så skriver alle med respekt for mig, og hunden, og situationen- og alle bidrager kun med deres mening ikke deres dømning.

Oskar er græsk gadehund,ja, men han kom til DK som lille 8uger hvalp og har altså ikke en masse grimme oplevelser med i kufferten, han er hele sit liv blevet elsket.

Læs hele bogen, ikke kun omslaget!

• #51   8. mar 2010 Uuuuh, Steffen, jeg må altså virkelig sige at det hele stritter på mig, når jeg læser tråden igennem.

Jeg synes VIRKELIG du skal tænke dig om - igen - og overveje om du er klar til at påtage dig opgaven.

Det er ikke bare en HD-syg hund.
    Det er ydermere en hjertesyg hund. En hund du konstant skal begrænse, for at den kan leve tilfredsstillende med sin lidelse.

Derudover er det en hund du ikke kender hverken genpuljen (racer/blandinger) eller baggrund på.
    Ved du hvilke lig hunden evt. har i lasten? Er du klar til at påtage dig de begrænsninger disse evt. måtte sætte? Er du klar til en gadehund, der måtte have traumer du ikke kender til? Traumer der kan udfolde sig som aggressivitet, angst, stress?

Når jeg læser listen igennem, så synes jeg godt nok at det er voldsom mundfuld for en førstegangshundeejer og jeg spekulerer på om du virkelig ved hvad den indbefatter?

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#52   8. mar 2010 Jeg læser hvad I skriver, men...

Det ser ud som om I kender denne hund bedre end jeg og ejerne selv.

Når han beskrives lyder han som en problem hund der hænger i en tynd tråd, det er ikke tilfældet. Oskar er ikke lige importeret fra Grækenland han har boet i DK mere eller mindre hele hans liv. Han er en afbalanceret hund med masser af livskvalitet og gåpåmod, han er vokset op med små børn, katte, mange hunde, osv osv.. Han er velopdraget og har været trænet, hvilket jeg selvfølgelig agter at fortsætte med.

Det lyder næsten som en tikkende bombe med nedsat livskvalitet der beskrives her, og det er ikke tilfældet. Drengen er over 3 år og er opvokset som familie-børne-hunde venlig hund, hvorfor skulle der pludselig komme en djævel op i ham nu.. Den "angst" burde alle hunde ejere gå med så.

Jeg er har ikke taget nogen beslutning endnu, og jeg ved heller ikke om den bliver taget, men hvis den gør vil jeg ikke have hængende at det er impulsivt eller uovervejet, var jeg skråsikker havde jeg ikke spurgt et forum fuld af forskellige folk til råds og efterspurgt erfaringer.

• #53   8. mar 2010 Steffen -nu er det jo ikke at se længere oppe i tråden (ikke før dit sidste indlæg) at hunden var 8 uger da den kom hertil!
    -og kan da sige at det altså ikke er usædvanligt med lig i lasten blandt gadehunde, så det er da ikke underligt at det er noget der påpeges.

Du har besluttet dig og det er fint, det er jo som jeg tidl skrev, dit valg.
    Men du skriver selv at der skal skånes og begrænses. Og dette alene vilel gøre at jeg havde takket nej (der spørges jo altså til vores mening).

Jeg kan sagtens forstå at man vil hjælpe en hund man kender og er glad for... Men der er SÅ mange sunde og raske hunde i verden, så jeg havde valgt en af dem... Bekymringer skal man nok få rigeligt af uanset hvad man vælger, så jeg ser ingen grund til at købe sig til flere end nødvendigt;o)

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor tråden er lavet... For udfra dine svar, så var beslutningen jo faktisk taget inden tråden blev oprettet.

• #54   8. mar 2010 jeg må indrømme at jeg også undre mig lidt over at tråden er oprettet.. beslutningen om at skulle have hunden er jo truffet.. og fred være med det.

go fornæjelse. jeg håber du får dig en dejlig hund du vil have glæde af i mange år

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#55   8. mar 2010 Mit indlæg handlede om erfaringer med hunde med HD og efterspørgelse efter om folk der har staået samme situation syntes det er en god ide eller ej at "starte ud med" de vilkår.

Min tråd handlede ikke om mit valg, for det er mit valg, den handlede om folk der har haft HD tæt inde på sig selv og sine hunde.

• #56   8. mar 2010 Steffen, trådens udvikling og dine egne indlæg beskriver jo faktisk at det er hofterne der er hundens mindste problem. Du skriver selv at hunden pga. sin hjertelidelse skal begrænses i sine fysiske udfoldelser.

I forhold til HD-lidelsen, så er der vel lagt guld ind pga. smerter, ergo har hunden vel problemer med sin hoftestatus? Hvordan har guldet hjulpet den, det må ejerne vel kunne informere dig om?

Hvis ikke guldet har smertehjulpet hunden, så vil du have en hjertesyg og smerteplaget hund, der evigt og altid skal begrænses for at leve tilfredsstillende. Jeg tænker faktisk mest om livet er værd at blive levet for hunden i så fald..

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#57   8. mar 2010 Mie nu er vi tilbage til, du kender ikke hunden, det gør jeg og det gør ejeren

Jeg skriver ret klart at efter guld operationen for TO ÅR siden, er hunden ikke længere påvirket af HD' en, jeg kan ikke se at jeg nogen steder har skrevet at hunden er plaget af sin hjertefejl. for han er aldrig blevet overbelastet og altså aldrig været syg af det.

Lad nu vær med at ligge mere i det end det der rent faktisk bliver skrevet. For jeg har på ingen mådet givet udtryk for at det er en plage/lidelse for ham, tværtimod. Var det det eller bliver det det, har jeg også ret tydeligt skrevet at han skal have fred.

Forstår simpelthen ikke folks trang til at overfortolke.

• #58   8. mar 2010 Steffen, hvad skal tråden så til for?
    Hvis hunden ikke har gener efter sin guldoperation, så har den heller ikke gener af sin HD, så hvorfor dine overvejelser om lige netop HD'en?

• Steffen P
    Steffen P Tilmeldt:
    mar 2010

#59   8. mar 2010 Mie - Fordi jeg har forstået det som at en hund der har haft HD-gener, kan få det igen... Havde Oskar smerter og eftermen af den operation havde fornuften talt for længe siden og så havde jeg takket nej, men jeg efterspurgte HD erfaringer netop for at vide hvor "sikret" man er efter en guldoperation. Jeg har fået det ud af det at man aldrig er sikret, men når det er to år siden guldet kom ind og der ikke har været efter men (endnu) er chancerne bedre. Samtidig ved jeg og er jeg indforstået med at han muligvis ikke lever i mange mange år, men så længe han ikke har smerter og nedsat livskvalitet så længe lever han, HVIS han kommer til at bo her, for selvom det kan lyde som om jeg er igang med at "forsvare" mit valg så er det ikke tilfældet, for valgtet er ikke taget endnu.

• #60   8. mar 2010 Uanset hvad du vælger, vil der være 100 meninger omkring for og imod.

Hvis du beslutter dig for at tage denne hund, og i øvrigt tager hensyn til hundens måske begræsede levetid, så er det jo IKKE et dårligt valg at have en hund med div. skavanker.
    MEN som de andre skriver kan det blive en dyr omgang at holde liv i hunden.
    Du skal bare være forberedt på at en dag er du nød til at tage beslutningen om at afslutte hundens liv hvis dens livskvalitet er væsentlig forringet.

Hvis du brænder for denne hund, skal du uanset hvad andre folk mener selvfølgelig købe / overtage hunden, der vil være glæder og sorger forbundet uanset hvilken hund du vælger nu eller i fremtiden :o)

• #61   8. mar 2010 steffen jeg syntes du lyder fornuftig at overfortolke gør man altid her på hg,,,os alle i forskellige tilfælde nok fordi man forstå forskelligt

Som jeg har skrevet syntes jeg det er noget vrøvl man ikke kan blive en god hunde ejer fordi man ikke havde lanlagt at blive hunde ejer og lign.......du kender denne hund og elsker ham,,,,,må i få rigtig mange gode år sammen og skønt du giver ham en chance

• #62   8. mar 2010 Det er bestemt noget vrøvl, men det er godt nok også en ordenlig omgang vrøvl at nogen skulle have sagt at man ikke kan blive en god hundeejer pga nogetsomhelst.

• #63   8. mar 2010 søster mcfluff ,,,jeg læser sørme dine indlæg netop som man ikke kan gøre det ordentlig "bare fordi man falder for nogel bedede øjne""

• #64   10. mar 2010 jn&sn

Står der at man er en dårlig ejer af den grund? Nej, det gør der vist ikke. Det der står ganske tydeligt er at det er en forkert måde at ANSKAFFE sig en hund, hvilket ikke har betydning for hvor dygtig man er til at HOLDE en hund. Ens evner som hundeejer er ikke direkte proportionelle med hvor meget man gerne vil have hund, og det har jeg aldrig påstået.

Troede jeg at Steffen var en dårlig ejer (på hvilket grundlag, i øvrigt? Jeg kender jo ikke manden) ville jeg sige det og sætte mg kraftigt imod. Det gør jeg ikke her - her bedes han tænke over hvorfor han vil have hunden, hvilket han også gør, læser og forstår, og træffer sit valg uden nogen efterfølgende kritik fra mig.... Fordi jeg netop ikke kan udtale mig om hans evner som hundeejer. Han giver mig i øvrigt ret i at ønsket om hund skal være til stede - selv verdens dygtigste hundepasser burde ikke have hund hvis ikke de ønsker sig en, men det har vi så lært at Steffen rent faktisk gør, og så er der ikke mere at diskutere for mit vedkommende.

Nogle gange skal man læse hvad der står, ikke hvad der er nemmest at være uenig med.

• #65   10. mar 2010 jeg gør bestemt ikke hvad der er nemmest at være uenig med overhovedet ,,jeg læste det bare på den måde.sådan er vi jo forskellige hvordan man forstår

• #66   11. mar 2010 Forskning viser at kun 50% læser skrift uden nonverbale cues i den rette tone (men 90% tror at de har forstået det), og det er værd at have i baghovedet når man er online. Er der forståelsesproblemer er det til alles fordel at der spørges efter forklaring - i det mindste før man begynder at kalde andres indlæg for "vrøvl".

(link fjernet)

Kommentér på:
Overtagelse af hund med HD

Annonce