1.259 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Spørgsmål om "kamphunde"? Spørgsmål om "kamphunde"?

Jeg har lige kigget lidt på listen med ulovlige hunde (link fjernet)

Og jeg forstår det ikke helt. Hvad afgør om en hund ender på den liste? Jeg troede (har INTET forstand på emnet!) at kamphunde var sådan nogle store muskuløse, ondskabsfulde hunde. Men efter at have kigget på jeres hunde herinde på HG der er på listen, passer de fleste af dem slet ikke på min forestilling. Nogle af racerne er små og ser ikke mere muskuløs ud end en fransk bulldog. Og nogen er store ja, men det er en grand Danois jo også uden at være på listen...
Dette er ikke fordi jeg er hverken enig eller uenig i de hunde der er på listen. Bare nysgerrig for hvordan de 13 racer lige er blevet udvalgt...
Håber nogen kan gøre mig lidt klogere smiley

Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• justerer terrassedøren som hænger 600 kr.
  • Male rum på 10 m2 2.000 kr.
  • Opsætning af diverse ting 2.900 kr.
  • Hænge to spejle op 500 kr.
  • Vandtilførsel til vask / opvask virker ikke 800 kr.
  • Reparation af lampe 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål om "kamphunde"?
  • #1   7. jun 2011 Det er en gåde for de fleste...
    For at få svar på det spørgsmål må du henvende dig til folketinget.

Ej..
    Der er ligesom 2 kategorier af hunde på listen.
    De store muskuløse og de store selvstændige hyrdende vogterhunde, som feks kangal.
    Og... Nej jeg gir sgu op.. har ingen forklaring på hvorfor netop de racer endte på listen

• #2   7. jun 2011 Jeg tror det er fordi:
    - Det er dem der bliver brugt til kamp, og så mener de at alle hunde der ligner dem er slemme, og aggressive.

• #3   7. jun 2011 Du får dit svar ganske godt fra Tina & Alex >N

Og så kan du passende sende dit ? vidre til Bla. DKK som var en del af dem der satte hunderacer på listen!!

• #4   7. jun 2011 Der er jo nogle af de hunde der ikke bliver brugt til kamp eller er avlet til dem?
    Jeg har været inde og læse om de forskellig og for mig at se er de fleste lavet til vagt og hyrde ? eller er jeg forkert på den?

• #5   7. jun 2011 Det er vidst en gåde for de fleste... Jeg har stadig ikke regnet den ud...

• #6   7. jun 2011 Altså self. er de racer der har været problemer med på listen. Resten er godt nok potente, men der findes masser potente hunde der ikke er på listen....

• #8   7. jun 2011 Lone : Mit bud er at da først Brian Mikkelsen - siden Lars Barfod - som justits ministre var 'kommet til' at love befolkningen en løsning på et socialt og samfundsmæssigt problem : at nogle mennesker er uden for almen pædagogisk rækkevidde omkring hundehold,med ulykkelige overfald på andre menneskers hunde som følge.

At listen kom til at se ud som den gør, må i bedste falf betragtes som en hovsa løsning - da den hverken giver specielt mening, eller er fuldendt hvis vi i teorien skulle 'stor stærk hund bider mindre stor/stærk hund' episoderne til livs.

Kort fortalt frabed Justistsministeren sig hans eget nedsatte udvalgs anbefaling om IKKE at lave en sådan lov/liste - og lavde i hast så denne 'fortræffelige' liste - som med ret stor sandsynlighed om x antal år, vil vise sig ikke at have haft den ønskede effekt - det er ihvertfald erfaringen andre lande har gjort sig.

Måske ender vi med et totaltforbud mod disse rovdyr vi så naivt holder i vores hjem? smiley

• #9   7. jun 2011 Hvis man har kigget på deres oprindelse ved de vel også at der er hyrde og vogter hunde imellem?

Jeg kan bare ike få de til at hænge sammen.
    Hvis de vælger udfra hvilken hund der har bidt flest og er mest aggaersiv så er der en del der mangler og nogle der skulle af den liste ?

• #10   7. jun 2011 Charlies Mor: Ja

• #11   7. jun 2011 Maiken T:

"En amstaff er 6-8 gange så stor som en fransk bulldog som du nævner"

Der er da vist sneget sig en trykfejl ind i din sidste sætning... enten er det meget små franske bulldogs eller er der ikke tale om en amerikansk staffordshire terrier?

En ægte fransk bulldog han vejer vel mellem 12-15 kg. og en ægte amstaff han 25-30 kg, så noget nærmere dobbelt i vægt smiley

• #12   7. jun 2011 Ja og tæverne (amstaff ) er slet ikk så stre som hannerne;)

• #13   7. jun 2011 Ja og tæverne (amstaff ) er slet ikk så stre som hannerne;)

• #14   7. jun 2011 6-8 gange større end en Fransk... Lool, er der lavet miniature Franske som der er gået min næse forbi... ??

Endnu engang bekræftes jeg i, at de "amstaff" du har så meget erfaring med Maiken ALDRIG har været en Amstaff....

• #15   7. jun 2011 Det minder mig om alle de ''amstaffs'' på 55 kg man møder rundt omkring, som aldrig har set skyggen af amstaff ;O)

Det er spøjst når racer skal have skylden for hvad blandingerne formår at præstere smiley Jeg har i hvert fald ikke mødt ret mange rigtige amstaffs - men jeg har mødt tonsvis af ''amstaffs''

• #16   7. jun 2011 Danielle -

Ja, dem er der rigtige mange af....
    Jeg var på tanken den anden dag, og pigen derinde kommer ud, og spørger hvilken race Bubbie er, jeg svarer og hun siger , ej det er det ihvertfald ikke, hun havde en tæve og den var 3 gange større, og hendes var ægte...

Okey siger jeg så, sjovt for min er spot on på racestandard, og har en stamtavle der beviser hendes ægthed, hvad har du??

Hende : Jamen det sagde dem der havde avlet den. Hvad er en standard forøvrigt
    Var hendes næste ?

:o)))

• #17   7. jun 2011 M&R: Haha hvor er det sjovt. Folk synes også min Lilo er såååå lille og hun er endda i den høje ende af en amstaff-tæve (og self. med papirer!!).

• #18   7. jun 2011 M&R

Haha, så kan man tale om ikke at have styr på hvilken race man har smiley

• #19   7. jun 2011 Emma er endda blanding a amstaff og amerikansk buldog men er mindre end mange racer;) hun vejer kun 25 og det utroligt når hendes mor var amerikansk buldog

• #20   8. jun 2011 Tak for svarene smiley

Blev ikke voldsomt meget klogere, men kan da nu forstå at mange sidder med samme undring som mig. Og kan pludselig forstå hvorfor de af jer der ejer disse racer kan synes det er meget uretfærdigt. Det kunne jeg ikke rigtig før. Det er bare SÅ ærgeligt at nogle opdrager de racer som kamphunde. I mit område er der en hundeskov men folk er holdt op med at bruge den, fordi nogle tager deres trænede kamphunde med derud. Bare SÅ ærgeligt!

• #21   8. jun 2011 Lone: Nu handler det ikke så meget om opdragelse af kamhunde. Tendens til aggrassivitet overfor andre hunde og stædighed er ikke ting man kan opdrage sig ud af. Det som det handler om er ansvarlighed og erkendelse af hvad man har mellem hænderne. Anskaffer man en pitbul så ved man at den nok ikke er glad for andre hunde efter den er kønsmoden, derfor holder man den i snor og man tager den ikke med i hundeskoven. Det burde ikke være så svært, men det er det åbenbart for nogen og derfor er der nu 13 racer der er forbudt.

• #22   8. jun 2011 Ok, det jeg mente med opdragelse var bare at de der kommer i denne hundeskov faktisk har opdraget/lært dem at angribe... Trist

• #23   8. jun 2011 Anne Julie F:
    "Nu handler det ikke så meget om opdragelse af kamhunde. Tendens til aggrassivitet overfor andre hunde og stædighed er ikke ting man kan opdrage sig ud af"

Har du prøvet, måske du bliver slemt overrasket...

• #24   8. jun 2011 Huh? Det da sjovt at ingen stiller spørgsmålstegn ved Border colliers evne til at hyrde, eller labbens evne til at hente ting. Men lige så snart der tales om hunde der har været/bliver avlet med kamp for øje. Så er det sørme kun et sprøgsmål om kiks&kærlighed.....

• #25   9. jun 2011 SUK

• #26   9. jun 2011 Anne Julie F

Men målrettet avl, spiller nu også MEGET ind....

Ud af alle vores har vi èn der er skarp... Men sjovt nok skal det være hende der sætter standarden for alle de andre....... Hænger så absolut ikke sammen i min verden....

• #27   9. jun 2011 M&R: Jovist, men nu avles både amstaffen og piten til kamp i lande som Polen og andre steder og mange har jo købt hunde fra den slags kennler.

Ud over det så er det tydeligt at min amerikanske cocker er en jagthund, selv om am.cockeren nærmest udelukkende har været udstillngshund i mange generationer. Så jeg har noget svært ved at købe det der med at visse racer af kamphundeoprindelse nu er 100% blide lam som bare knuselsker alle hunde.

Det er jo ingen skam at have en race som har været/bliver anvendt til kamp, det kræver bare at man er ansvarlig.

• #28   9. jun 2011
    Anne Julie F
    Det er så heller ikke ÆGTE Amstaff....

Og ærligt talt ikke noget jeg gider diskutere med en der ikke har oplevet ÆGTE amstaff, sammen med 100 vis af andre hunde....

Vi kan vadde rundt i tæt pakket udstillings haller, for nogle udstillinger, også på små lufteområder, snude om snude blandt 100 vis af forskellige hunde, Stå som sild i tønder i indgang omgivet af andre hunde, der vil snakke og lege og ALDRIG har jeg oplevet et problem, der ikke findes hos ALLE andre racer...

Husk, jeg taler ÆGTE amstaff, (Hvilket jeg altid gør, når jeg omtaler racen) alt andet er skod avl lavet af anøber :o)

• #29   9. jun 2011 Hvor ved du fra hvad jeg har oplevet? Det kan folk med Cane Corsoer også, men opdrættere af dem gør stadig meget ud af at fortælle at det altså er en vogtende race som har tendens til egetkønsaggration.

• #30   9. jun 2011 Anne Julie F

Det er bare sådan en fornemmelse jeg har :o))

Vi ligger skam heller ikke skjul på hvad racen KAN indeholde.... Og tager heller ingen idiotiske chancer, men har hovedet på, og bruger det
    Men vi gør dem heller ikke til frådende monster kampkøttere, som nogle ynder, som avlen aldrig kan gøre noget ved.... Og det kan den altså, ser en masser af beviser på dette....

Og nu er egetkøns aggression ikke SÅ unormalt for rigtig rigtig mange racer, og har INTET at gøre med hvad deres forhistorie er...

• #31   9. jun 2011 Jeg kan så oplyse at jeg har været til min del udstillinger. Men i min verden er der bare rigtig stor forskel på en udstillingsring og så "verden udenfor".

Nej, egetkønsaggrassion er bestemt ikke unormalt for nogle racer, men skaderne de laver og måde de slås på kan være meget forskellig.

Jeg kan kun have respekt for folk der ikke er blege for at stå ved mere "problematiske" sider af deres racer. Sider som alle racer jo har.

• #32   9. jun 2011 :o) Sikke ikke så mange som vi, og stå midt i det:o)

Og når vi rejser er det skam også den virkelige verden, vi bor tæt med andre hundefolk og andre hunde, og vores hunde skal skam også luftes ude i den virkelige verden selvom vi er på udstilling... ;o) Nu var det bare et eks. på et sted hvor hundene virkelige bliver presset ud til det yderste i form af kontakt, frivillig som ufrivillig med andre hunde...

Og igen bliver de skåret over én kam, de er så forskellige som mennesket, og man kan ikke bare sige: det er en amstaff og den kan slås, og den kan gøre stor skade.... OG igen jeg fornægter ikke, men man kan altså ikke stille det SÅ Sort/Hvidt op...

Men så også netop pga at dette HVIS, der følger med racen, er det kun ansvarlige kyndige hænder der skal have racen (den og mange andre, for den sags skyld)
    Og havde det været det, havde halvdelen af DK aldrig hørt om en Amstaff :o)

Kommentér på:
Spørgsmål om "kamphunde"?

Annonce