Er så gal lige nu!!! Løs hund Er så gal lige nu!!! Løs hund
Jeg kommer gående på min sædvanlige morgentur med Bine (Schæfer) og Djarco (Dobermann) da jeg ser en løs hund oppe på et grønt hjørne, hvor ejeren står i sin indkørsel og skriver på mobil ca. 15 meter væk fra hunden.
Da jeg er omkring 30-40 meter fra, spørger (råber) jeg så om han har styr på sin hund?
Han går så over til den stille og roligt og råber så tilbage at den ikke gør noget, og kan med alle.
Det kan ham her desværre ikke siger jeg så (Er nu ca. 10 meter væk), hvor manden så svarer at de da burde have en kugle så, og står nu med sin mops oppe i hænderne!
Jeg spørger så hvorfor, og han svarer at den er jo direkte truende!! (Her mener han Bine, som har det med at gø lidt når folk tager deres hunde op, men eller kan med stort set alt og alle).
Jeg svare så (Ja, lidt næsevist måske) at hun kan med alle, men bare ikke med syge hunde som ikke kan stå på deres ben!!
Han siger så at jeg ikke har styr på mine hunde (På trods af at begge nu står stille og roligt og kigger) hvortil jeg svarer at det da er ham der ikke har styr på sin, siden han ikke kan kalde den til sig, og er nødt til tage den op, og jeg går derefter videre...
Jeg er simpelthen så gal på den mand lige nu, og frygter at det næste gang er en af mine som skal aflives fordi HAN ikke har styr på sin, og alligevel lader den gå løs uden snor og halsbånd.
Jeg overvejer at printe et stykke af hundeloven ud, hvor der står at hunde skal føres i snor og lægge i hans postkasse, men er bange for han er én af dem, som man bare ikke kan nå ind til.

jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.085
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.551
Tænker at manden er lige så gal som du er..
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
Men havde jeg ikke sagt noget, og bare var gået forbi tør jeg da ikke tænke på hvad der var sket, hvis hans hund var løbet over til mine.
Og det er DER problemet ligger! Han kunne ikke kalde den til sig, og var nødt til at tage den op for at den blev ved ham...
maj 2007
Og det er lige præcis p.g.a. sådan nogen som ham at Djarco ikke kan med andre... Han er bange for andre hunde, fordi han som hvalp mange gange "fik besøg" af løse hunde, som forskrækkede ham gang på gang.
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.108
Jeg var også blevet knotten, ikke over at manden samlede mopsen op, men udbrud om at min hund ligefrem burde have en kugle, ville nok gøre undertegnede en anelse stram i betrængte.
jun 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 43
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.108
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 878
Det er måske at tage sorgerne på forskud.
Så længe du har dit på det rene, så lad være at beslutte, at andre er idiotiske og har griske hunde.
jan 2008
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
Du havde styr på dine hunde, han på sin ved at tage den op og intet er sket.
Smil og vær glad og tænk at man kan holde hund på forskellig vis
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.592
maj 2007
Kunne desværre dreje af lige der, andet end at gå hele vejen tilbage igen af mejerivej
maj 2007
maj 2007
Men jeg synes ikke det er i orden at sige mine hunde burde have en kugle, fordi den ene er usikker overfor andre hunde!
Og synes heller det er i orden at have sin hund løs, hvis man ikke kan kalde den til sig, da det lige præcis er sådan noget der gør, at Djarco måske er den næste der bliver aflivet p.g.a. andre har deres hunde løs, og ikke kan kalde dem til sig.
okt 2006
maj 2007
Men det er så også lige meget... Der skete ikke noget, og jeg ligger venligt et print af hundeloven i hans postkasse, hvor der står at hunde ikke må være løse, uden man har fuld kontrol over dem.
okt 2006
Det er da at optrappe konflikt?
maj 2007
Han mente jo at det var mig der var gal på den, så jeg vil bare gøre opmærksom på at der findes denne lov.
maj 2007
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 83 Svar: 748
maj 2007
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.190
Er han en du møder tit? Eller som du kan risikere at møde tit? Hvis ja, så tror jeg at jeg ville skifte taktik..
Fx kunne du forklare ham at du reagerede så voldsomt, fordi at du pga vores nuværende hundelov/skambidsparagraf er enormt utryg ved løse hunde..
Altså forklare mande hvorfor det er usmart med løs ulydig mops og få en dialog i gang, fremfor at starte en " krig"..
På den måde er der nok også størst chance for at undgå løs mops i fremtiden
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.207
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 345
Du gjorde opmærksom på, at en af dine hunde ikke kunne så godt med løse hunde, og manden tog sin mops op i armene for at forhindre, at den løb over til jer. Bemærkningen om, at dine hunde skulle have en kugle for panden, var dum og unødvendig, men bortset fra det synes jeg egentlig ikke, manden gjorde noget forkert.
At jeg så personligt godt kan blive irriteret over alle de folk, der bare lader deres hunde løbe løse rundt, er en anden side af sagen. Jeg bor på landet, og der er det åbenbart kotumen, at man bare lukker sin hund ud, uanset om den er hegnet forsvarligt inde eller ej. Det er ubehageligt, når jeg kommer gående med min hund i snor, og vi så bliver "overfaldet" af diverse løse hunde.
maj 2007
Desværre tror jeg ikke han er til at snakke med - Når hans svar til at jeg siger min ene ene ikke kan med andre er, at de så skal have en kugle, så tvivler jeg på det.
Pernille C: Skal bare lige forstå dig ret - Man må gerne lufte sin hund man ikke kan kalde til sig, uden snor, så længe det bare er på den vej man bor på?
Isabelle: Der er jo ikke noget at have ret i - Efter loven, så må han ikke, men det er mine hunde der bliver aflivet.
Og jeg snakkede pænt til ham, og var også venlig - Ind til han begyndte at sige min skulle aflives.
Lille Solståle: Hvorfor er det ikke ok at spørge om folk har styr på deres hunde? Han kunne da bare have sagt ja, og så var jeg passeret uden problemer.
Skulle jeg bare have gået forbi, uden at sige noget?
Jytte B: Det er også hvad jeg plejer at gøre, men tænkte at jeg ville undgå at skulle råbe af en fremmes hund, så spurgte derfor om eje havde styr på den.
Men det skulle jeg åbenbart ikke have gjort
maj 2007
Jeg har absolut INTET imod løse hunde, så længe ejerne bare kan kalde dem til sig.
maj 2007
nov 2006
Hunden er løs og er ca. 15 m fra manden. Han går stille og roligt over og tager den op... og du er nu kun ca. 10 m derfra
Det fremgår ingen steder at mopsen er på vej mod dig eller gør antræk til at være på vej mod dig.. det fremgår ingen steder at han ikke har styr på sin hund - altså lige bortset fra et lille grynt da manden har den i sine arme..
Så hvorfor skal han holde op med at have den løs??
Kunne det tænkes at han tager den op fordi han er bange for at du ikke har styr på dine 2 store hunde?
Det er sørgeligt at han siger som han gør.. og ganske unødvendigt!! Men du er da lige så konfronterende og det er dig der har en stor hund der gøer..
Måske et smil og en flink bemærkning havde gjort en stor forskel
maj 2007
Du skriver at du ikke ville være konfliktnedtrappende...
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 13 Svar: 120
Hvis du ved du har en hund der ikke bryder sig om løse hunde og er bange for at den skulle kunne komme til at gøre skade på en sådan, så forstår jeg simpelthen ikke du ikke sørger for en mundkurv til ham. For din egen hunds skyld! Løse hunde kan man jo aldrig gardere sig imod
maj 2007
Så tror jeg desværre du burde leve i en anden verden.... Undskyld jeg siger det.
maj 2007
maj 2007
Manden kan ikke kalde den til sig, og er nødt til at gå over efter den. Det er DER problemet ligger...
Og jeg startede med en flink bemærkning - At spørge om han har styr på hunden er i min verden ikke noget forkert at spørge om.
jun 2008
maj 2007
Jeg var så bare flink, og gøre opmærksom på at jeg kom, så han kunne nå at fange den.
Og reaktionen var så, at mine burde have en kugle for panden!
maj 2007
Isabelle: Både og - Jeg var gået forbi og vi havde måske hilst pænt på hinanden. Og så havde jeg nok spurgt om han en anden gang ikke ville tage snor på sin hund, når han ikke kan kalde den til sig.
jun 2008
Spøg til side, så kan TS jo ikke sige at han ikke havde styr på sin hund, han gik hen og tog den op uden problemer.
maj 2007
jun 2008
jun 2011
maj 2007
Og ja, kan kaldte, men den kom ikke så han var nødt til at gå over og tage den op.
Og jeg skal bare lige forstå jer ret - I jeres verden, er fuld kontrol ikke lig med at kunne kalde ens hund til sig, men bare man kan fange den og tage den op?
jun 2011
maj 2007
maj 2007
jun 2011
maj 2007
(Se evt. min kommentar til Isabelle tidligere
Og han var ikke på egen grund på noget tidspunkt... Ved ikke lige hvor du læser det?
okt 2006
maj 2007
Og ja, du har helt ret i at det vigtigste er at alle kan færdes trygt.
maj 2007
Og så pisser det mig af, at jeg tager hensyn og gør opmærksom på at jeg kommer, og hans reaktion er så bare at mine skal skydes.
Det er sgu ikke i orden, når det var lige så meget for hans skyld at jeg gjorde det!
Og når den ikke kommer ved indkald, så bør man ikke have den løs!
okt 2006
jun 2011
Dine egne ord - man må vel formode, at hans indkørsel er hans egen grund.
maj 2007
Gik ikke ud fra at man skulle gå så meget op i detaljer, når det det ikke havde noget med sagen at gøre.
Men kan godt se, at hvis nogen forstår det som om manden står og lufter hunden på sin egen grund, så er detaljen vigtig.
Her er det helt detaljeret.
maj 2007
Og så synes jeg sgu ikke det er i orden at svine mig til, bare fordi han ikke kan kalde sin hund til sig, og er nødt til at gå over og hente den!
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.113
Kommer er du tit i konflikt med andre mennesker? Hvis du er så forstår jeg det godt hvis der ikke skal mere til før du bliver vred.
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 13 Svar: 120
maj 2007
Hvor mener du jeg overreager?
maj 2007
Forstår bare ikke hvorfor folk synes det er ok at svine andre til, når man prøver at hjælpe!
maj 2007
maj 2007
Hvordan er " har du styr på hunden?" at starte en dialog negativt?
maj 2007
Egentlig skrev jeg herinde, for at komme ud med min frustration over at en mand mener mine hunde skal aflives, fordi han ikke kan have sin løs når jeg går forbi... Hvordan er det MIT problem at han ikke har styr på sin hund??
I skriver så at det er MIG der startede en såkaldt konflikt, ved at spørge om han har styr på den...
Ja, jeg siger efter han har sagt mine skal have en kugle, at Bine ikke kan lige syge hunde der ikke kan gå, men ellers har jeg da intet negativt sagt til ham.
I behøver ikke være enige med mig i, om jeg gjorde det rette eller ej, men uanset hvad i tænker og mener, så vil jeg altid gøre folk med løse hunde opmærksom på at jeg kommer gående, hvis de ikke har set mig.
maj 2007
Det er da et ganske almindeligt spørgsmål at stille???!! Det ville da have været endnu mere pinligt for ham, at bede ham kalde på den, når den ikke kommer.
Han kunne jo bare have sagt ja, gået over til den og lade mig passere.
Men jeg skulle lige have en sviner med på vejen af ham, fordi dne ene af mine er usikre.
nov 2006
Du starter ud med ordene "har du styr på din hund?"
Disse ord virker på mig konfronterende/negativt ladet.. som et spørgsmål stillet på en lidt anklagene måde...
Man kan spørge på mange måder og personligt ville jeg nok ikke starte med at spørge til HANS evner som hundeejer, da det på mig virker negativt...
Anderledes kan jeg ikke forklare det
jan 2008
maj 2007
Jeg ville da synes det var fedt, hvis jeg stod med Bine løs, og en kom gående med sin hund og spurgte om jeg har styr på hende, og kan gå forbi?
Men sådan er vi så, så forskellige
maj 2007
Det ville jeg ALDRIG kunne blive sur over, at nogen spurgte mig om.
maj 2007
maj 2007
maj 2007
Og ja gu fanden råbte jeg da - Manden var jo 30-40 meter væk ellers havde han da ikke hørt mig.
Og ved ikke med jer, men man kan altså godt råbe i en venligt toneleje - Præcis ligesom når man kalder på sin hund når den er langt væk fra én.
Men det er så åbenbart ikke alle der kan det.
Men det er også sagen fuldstændig uvedkommende.
Jeg gjorde opmærksom på at jeg kom da jeg skulle gå i mellem ham og hans hund, og blev svinet til - Og det er bare ikke en ok opførsel efter min mening.
Han kan ikke kalde sin hund til sig, og så skal man i min verden ikke have sin hund løs.
I er ikke enige - Fint nok med mig.
Jeg ved bare, at næste gang jeg ser en løs hund, og ejeren ikke har set mig, vil jeg igen gøre opmærksom på at jeg kommer. Jeg holder af mine hunde, og det er mit ansvar at gøre hvad der er nødvendigt for at de ikke udsættes for unødvendige konflikter med andre hunde.
Og bliver jeg svinet til igen - Ja, så bliver jeg sgu igen gal, men skal nok lade vær med at lade det gå ud over jer herinde
maj 2007
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 345
Hvis jeg skulle blive så vred eller ked af det, hver gang nogen har sagt noget negativt om mine dyr, så kunne jeg lige så godt have gravet mig ned for længst. Så jeg har lært mig selv at ignorere det og bliver kun ked af det, hvis min hund rent faktisk virkelig kommer til at genere eller skræmme nogen (han er god, som dagen er lang, men han er stor og livlig)...
Så træk på skuldrene, erkend at manden kom med en dum kommentar og lad det så ligge... det får du også selv mest ud af.
maj 2007
Og glad for at vide jeg ikke er den eneste som synes det er god skik, at gøre opmærksom på at man kommer gående, når en anden har hunden løs
jun 2007
maj 2007
(Det har jeg aldrig sagt at han gør)
Manden bliver nok ved med at lufte sin mops uden snor og det kan jeg ikke læse at der er noget forkert i.
(Jeg synes det er dybt forkert, når man ikke kan kalde den til sig)
Jeg synes godt du overreagerede!
(Jeg kan ikke se, hvordan det er at overreagere, at skrive et indlæg herinde om, at man ar godt gal over at blive svinet til)
Tanja det er dig der har et problem
(Jeg havde begge mine i snor, og spurgte pænt om han havde styr på sin hund.
(Ved at bruge sætningen - "Har du styr på hunden"))
Men som jeg har skrevet, så behøver vi ikke være enige
Jeg kom ud med minde frustrationer herinde, i stedet for over for manden, men tror nok jeg vælger at nøjes med at lade det gå ud over kæresten næste gang
jun 2007
maj 2007
Jeg har heller ikke noget mod løse hunde, så længe ejeren bare har styr på den, og kan kalde den til sig.
Men det er det så desværre ikke alle der har.
jun 2007
maj 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 455
Bella kan ikke lide når løse hunde kommer rendene, især ikke nu hvor hun blevet en ældre hund.
Skulle jeg så aflive hende fordi andre ikke tænker sig om ? Eller er det ok at bede andre om at kalde deres hund ind ?
Jeg vil da ikke have det godt med at Bella, markerede / eller bed en anden hund. Uanset om den er stor eller lille, en tand kan ramme så der går hul.
Og så ved vi jo godt hvor det ender.
At så mange herinde kan få vendt dit indlæg til noget helt andet, er netop grunden til jeg ikke skriver så tit herinde.
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 8 Hunde: 1 Svar: 42
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 490
Mit spørgsmål, hvad vil der ske med min hund, hvis den på trods af mine forholdsregler, kommer til at skade den lille????
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
Jeg fatter det altså ikke,og åbenbart er der heller ikke andre i indlægget,der gør.
Hvad i alverden kommer det dog dig ved,at han tager sin hund op til sig,og måske siger nogle dumme ting.du kunne da bare ignorer det han sagde,og gå videre.
Jeg ville da også tage min mops op til mig,altså UDEN at komme med usmarte bemærkninger,hvis jeg mødte to som dine hunde,godt nok i snor,og hvor du nu direkte skriver,at dine hunde ville "pelse" mopsen,eller hvad det nu var,for en hund.
Der er da sgu rigeligt med vold og "skyd-bang" i menneskeverden,både verbalt og fysisk.
Det er da uhensigtmæssigt,også at vidrerfører det til hundeverden.
Ja,undskyld,episoden som du beskriver den,er for mig,som "en storm i et glas"
.
hilsen
vibeke
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
Ja,undskyld jeg skriver det.
Men,dit indlæg er godt nok lidt "ensporet"
"du har godt nok ikke mødt ect...
Så,derfor "tænder" din hund af på det som du kalder ejernes "små nuttede hunde".
De,hundeejere jeg kender incl.mig selv,som måske ikke altid kan kalde hunden til sig,på minuttet,gør så det,FØR en evt.konfrontation,mellem stor hund/lille hund,at give hunden snor på,LANG tid før "mødet"
Så,går vi pænt forbi,med lille hund i snor.Og,i de fleste tilfælde,forløber det pænt og roligt.
Og,jeg vil lige tilføje,at selvom om der er snor på "lille hund",og mødet er mellem en "listehund" med snor,eller stor fulvoksen,schæfer,eller lign.så er vi "små hundeejere",glade for at,kunne tage vores små kræ,op på armen.
Og,så er vi alle trygge,og bedøvende ligeglade med hvad der tænkes eller ikke tænkes om det.
hilsen
vibeke
fra en
maj 2007
Og tak til jer 3 andre
Er så gal lige nu!!! Løs hund