{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
627 visninger | Oprettet:

Ida og Figo
Ida og Figo
Følgere: 11 Emner: 44 Svar: 3.619

Skrøne - æg? {{forumTopicSubject}}

Kære alle

Er det en skrøne at hunde kun bør få æggeblommer? Noget med at æggehviden modvirker æggeblommes gode indhold?

Figo ELSKER æg, det er hans livret! så tit får han bare et helt æg i sin skål. Men kom til at tænke på om jeg egentlig burde købe æggeblommer til ham eller blot sortere hviden fra?

Kommentarer på:  Skrøne - æg?
  • #1   4. sep Jeg tror det er en skrøne. smiley

• #2   4. sep Jeg giver kun blomme.

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 13 Emner: 15 Svar: 2.872
    #3   4. sep For meget rå æggehvide forhindrer optagelsen af K vitamin. Så det er bedst at koge hele æg. Men fordi hunden får det i ny og næ sker der ikke det store.

• #4   4. sep Nej det er vist ikke en skrøne. Man skal ikke give hvider alene så vidt jeg har læst mig til. Men ja ikke huske om det kun er npr de er rå. Vores får et helt rå æg ind imellem.

• #5   4. sep Jeg følger lige med - giver kun blommerne efter at have hørt det med, at hviderne modvirker det gode i blommerne nemlig.

• #6   4. sep Der er noget om det, men det vil næppe være et problem så længe hunden ikke kun får æggehvider. Det gode i æggeblommen er biotin og det 'dårlige' i hviderne er avidin. Avidin binder biotin, så det ikke kan optages. Ud fra hukommelsen mener jeg at der er mere biotin i en blomme, end hvad den tilstedeværende avidin i hviderne kan binde.
    Hunden vil selvfølgelig få mere ud af blommen hvis det kun er denne der gives, men at give et helt æg i ny og næ burde ikke give problemer.

Koger man ægget ødelægger det størstedelen af avidin proteinerne, så det kan man med fordel gøre, omend det ikke er nødvendigt.

• #7   4. sep Nej, det er ingen skrøne. Æggeblommen indeholder biotin. Æggehviden indeholder anti-vitaminet avidin, der binder biotin, så dette ikke kan optages. Avidin er dog varmefølsomt, så man kan roligt bare give et helt tilberedt æg, hvis man ønsker alle de gode egenskaber fra ægget smiley Eller alternativt give rå blomme og tilberedt æggehvide.

• #8   4. sep Det er på ingen måde skadeligt så længe hunden får hele ægget, som Elvira også siger. Det handler udelukkende om, at hvis man gerne vil bruge æggeblommen som et tilskud af biotin, så modvirker man det ved samtidig at give rå æggehvide smiley

• john
    john Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 141 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 4.791
    #9   4. sep Mine får det hele, og har kun haft hunde der døde af alderdom.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#10   4. sep Tak for alle svarene, det gav god mening smiley

Jeg var ikke så bekymret om det var skadeligt, kun om det gode i blommen “forsvandt”.

Kan være jeg skal prøve at give Figo kogte æg, hvis han er ligeså glad for det som rå - han elsker nemlig at stå og slubre det i sig når det er flydende smiley

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 13 Emner: 15 Svar: 2.872
    #11   4. sep Blødkogte æg er så oplagt. Isbjørnene i zoo får kogte æg da hviden så her ikke er skadelig.
    Bello er vild med æg, men han får kun hviden pga fedt% i blommen er for høj. Men han elsker at være med til at pille æg så..

• #12   4. sep Min får af og til et helt råt æg på sin mad smiley Han gider ikke kogte smiley

• #13   4. sep Mine får hele rå æg i ny og næ, de elsker dem. Kogte æg har slet ikke samme værdi. Jeg tænker, at det er så lille del af deres kost, at det ikke betyder det store, at de også får hviderne

profilbillede
  • #14   4. sep Jeg mener at kunne huske, at et menneske skal have omkring 24 rå æggehvider dagligt (uden blommen), før det direkte bliver skadeligt. Så nej, der sker ikke noget ved at give hunden en rå æggehvide i ny og næ smiley

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#15   5. sep Som sagt har jeg heller aldrig været bekymret for om det var skadeligt smiley

Min overvejelse var udelukkende om det var sundere kun at give blommen smiley

Kommentér på:
Skrøne - æg?