{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.190 visninger | Oprettet:

Hvor meget hensyn forventer/tager I? {{forumTopicSubject}}

En oplevelse på en gåtur forleden fik mig til at tænke lidt.

Jeg mødte en ung kvinde med en meget (!) udadreagerende Tervuren. Jeg har mødt dem før og adfærden var den samme. Den ender i helt stram line, op på bagbenene, knurrer voldsomt, gøer osv.

Da jeg mødte dem sidst skiftede hun retning og gik en anden vej (jeg havde mine hunde med og hendes tændte helt af ved synet af dem). 5 minutter senere mødes vi så igen, hun er drejet ned af samme vej, jeg skal ned af. Jeg holder mig i god afstand af dem - men ja, jeg går jo altså på samme fortov som dem. Jeg bor på gaden og hjem skulle jeg smiley

Fra jeg er drejet ned af samme gade og til hun vender sig om, går der under et halvt minut. Meget vredt råber hun til mig "Du behøver vel for fanden ikke gå samme vej så!!".

Jeg "spørger" hende om det er okay at jeg går hjem, for jeg bor rent faktisk på gaden....

Jeg har selv haft en udadreagerende hund og kender alt til frustrationerne - men jeg har dælme aldrig forventet at andre skulle tage den slags hensyn! smiley

Altså som sagt holdt jeg god afstand og kunne aldrig drømme om at passere dem tæt på - men jeg kommer altså ikke til at lave mine gåture om, for at tage hensyn til andre på den måde. Det er hende der har en hund med en uhensigtsmæssigt adfærd, ergo må hun stå for at skærme sin hund. Hvilket hun forøvrigt på ingen måder forsøgte. Hverken at skærme eller hjælpe sin hund i situationen.

Nu blev jeg så nysgerrig. Er der rent faktisk nogen der forventer at der bliver taget den slags hensyn...? Hvad forventer I selv, hvis I har udadreagerende hunde - eller bare med anden uhensigtsmæssig adfærd?

Og så generelt, hvor meget hensyn tager I til andre hunde/hundeejere?

Kommentarer på:  Hvor meget hensyn forventer/tager I?
  • #1   13. jan Jeg forventer, at folk ikke lader deres hunde komme hen til min, når jeg trækker ind til siden med stram snor. Ud over det så er der ikke så mange hensyn, jeg forventer fra andre hundeejere.

Havde jeg været hende i din situation, havde jeg skiftet fortov/gået ind i en indkørsel what ever, og ventet på, at I havde passeret, så min hund ikke vendte sig og skabte sig bagud konstant.

• #2   13. jan Hold da op.

Jeg møder indimellem en ældre dame med en labrador, og hun er så angst for at møde andre hunde, fordi hun ikke kan holde hendes. Hun vikler snoren om lygtepæle ovs, hvis ikke hun kan komme væk. Så ser jeg hende, så drejer jeg fra. Hun brækkende hoften sidst hunden trak afsted med hende.

Jeg forventer af folk de holder deres hunde tæt ved dem, når vi passere hinanden. En dag lige før jul gik vi på en lukket villavej, vi gik midt ude på vejen fordi der ingen fortove er, og der var saltet i siderne. Der kommer er par med hver deres hund, og de vælger selvfølgelig at dele sig, så en på hver side af mig og Nones. Det var sgu lidt irriterende. Især fordi de ikke holdte nogen afstand.

Jeg tror ikke jeg havde gjort noget andet i din situation. Man ser hende jo først på vejen, når du drejer ned til din indkørsel. Jeg havde ikke vendt og gået en omvej, fordi en ikke kan styre sin hund.

• #3   13. jan Jeg tror faktisk ikke hun “forventer” noget, jeg tror bare hun var grædefærdig, træt og trist, det er med garanti ikke sjovt at være hende og naturligvis ville hun da ønske hun ikke blev “forfulgt” hun var med garanti ikke gået den vej hvis hun viste at du skulle den vej, jeg har ærligtalt pisse ondt af hende;) jeg håber hun får hjælp til at takle hunden ;);

• #4   13. jan Hvis jeg ved hunden er udadreagerende, kan jeg sagtens finde på at skifte fortov eller holder i hvert fald så god afstand som muligt. Især også for at spare min egen, som er følsom ift den slags, hun bliver lidt bekymret, og går og kigger efter den udadreagerende hund, som om hun er nervøs for at den kommer efter os. Så jeg holder afstand.

Når jeg går med min fars, som er temmelig udadreagerende, prøver jeg alt jeg kan for at gå væk fra andre hunde. For et par måneder siden havde jeg en situation, hvor jeg var gået af en sti og ned ad en vej, damen med en Golden og lille fluff-ball i to flekslånet går efter, jeg trækker helt ud til siden, næsten ind i en hæk, og hun kommer bare nærmere med begge i løse fleksliner.. til sidste er jeg nød til at sige til hende at vi altså IKKE vil hilse, og idet at jeg må tage min opmærksom fra Bibbi, går helvede jo løs og flipper fuldstændig ud.
    I situationen er man jo som ejer presset, irriteret og frustreret, og så kommer man nemt til at sige noget dumt.. jeg havde mange ting, jeg kunne have sagt til hende, som jeg heldigvis ikke gjorde. Hun er jo bare en blank standard-hundeejer...;)
    Jeg er så heldigvis blevet stemplet hos den dame nu, som ejer af dræber-hunde, så hun holder afstand nu;)

Så jeg kender jo egentlig til at stå på begge sider, og jeg synes faktisk godt, man som ejer af den mere rolige hund, kan prøve at rumme dem, der kæmper med deres. Det er en øv situation du var ud for, men det er jo sagt i frustration og ikke fordi hun har noget imod dig:)

• #5   13. jan Jeg tænker det samme som Bodil, for med en unghund der virkelig reagere på alt og alle på trods af konstant træning og at jeg gør alle de "rigtige" ting, så ved jeg præcist hvordan det føles, man bliver så frustreret og så ked af det, at man til sidst bare ikke kan rumme det.
    Jeg er gået grædende hjem fra hundetræning pga. det, på trods af at alle viste så meget forståelse og holdt god afstand og vores træner hjælper mig med problematikken, så vi går på afstand og koncentrere os om præcis det i stedet for den træning der reelt er.

Ved Teemo tror jeg i bund og grund at det handler om at han er pisse usikker på hvordan han skal reagere i snor, fordi han pga. corona ikke har været ude blandt mange fremmede, for det er KUN i snor han har et problem, hvis han bliver sluppet løs vil han gerne lege og hygge sig med andre hunde.

Men nej jeg forventer ikke at andre laver deres tur om, jeg forventer at de holder afstand så godt de nu kan og ikke lader deres hund eller børn komme hen til ham, for når vi går tur er det 100% brandslukning og ikke decideret træning, for der er vi ikke i træningen, Teemo har brug for AFSTAND, og at man passere hurtigt.

• #6   13. jan Jeg forventer ikke, at andre skifter retning af hensyn til min problemhund - hvis jeg altså havde sådan én. Men jeg ville da håbe på, at andre holdt egen hund på afstand - hvilket jeg selv gør, hvis jeg møder en hund, der ikke ser ud til at bryde sig om mine.

I går stod jeg og sludrede lidt med Batmans ejer i skoven. Batman er en stor lækker blanding af labrador, schæfer og malamut. Han elsker mine to, men hader andre hanner af et ærligt hjerte. Da en lille selvbevidst hanhund (kan ikke lige huske racen - på størrelse med en bomuldshund) kom gående løs, flippede Batman (i snor) ud. Den lille med ejere gik roligt forbi - MEGET roligt også i tempo. Det føltes som en halv evighed, før især hunden havde passeret.
    JA, det var Batmans ejers problem, at han flippede ud, men her havde jeg taget det hensyn at kalde min hund til mig, i stedet for at lade den passere i sneglefart, mens jeg selv gik 5-7 meter foran.

• #7   13. jan Jeg tager en del hensyn - hvis jeg har tiden til det. Møder jeg en meget udadreagerende hund som så går ned af den vej som jeg SKAL ned ad, jamen så venter jeg til den er nået et godt stykke og så går jeg efter i sneglefart.

Forleden kom jeg gående med Tucker og skulle hen ad en sti, hvor jeg kan se en ejer og hendes hund komme mod os. Jeg ved den hund reagerer ret voldsomt på andre hunde, så jeg stopper op for at se hvad hun gør.
    Ejer træder ud fra stien og begynder at lave kontaktøvelser. Fordi jeg netop har set dem før, vælger jeg at råbe om vi kan gå forbi, i stedet for bare at gå. Ejer svare ja, at hun vil bare lige vil løfte hunden. I det vi passerer takker hun højt og kommenterer at sådan plejer folk ikke gøre.

Jeg har jo Tucker, der kan reagerer voldsomt og jeg er så taknemmelig når folk har givet os plads og udvist tålmodighed, så det viser jeg også gerne. Jeg ved jo netop at ejer står i en svær situation og ofte kræver det jo meget lidt af mig.

• #8   13. jan Uha det lyder som en træls misforståelse mellem jer.
    Jeg har det som dig - at man ikke kan forvente, at andre omlægger deres ruter eller vender om og går i modsat retning. Det forventer jeg heller ikke selv; ikke at jeg har en udadreagerende hund, men Umi har haft MEGET (!) svært ved at koncentrere sig (eller have velfungerende ben) hvis en anden hund er i nærheden af os. Men det er jo mit problem, ikke andres. Til gengæld forventer jeg at man holder afstand og udviser klar respekt for den der går med den "problematiske hund", men det har du jo også gjort.

Det får mig til at tænke på, hvordan jeg nogle gange har været meeget tæt på at give fremmede, uskyldige mennesker et møgfald bare fordi de lige var dråben der fik bægeret til at flyde over, i en uheldig og måske misforstået situation. Måske hun har følt ligeledes i denne situation, og du bare lige var dråben, der fik bægeret til at flyde over i frustration. Det gør det på ingen måde i orden (synes jeg) men det er måske forståeligt.

Men når alt kommer til alt så er det jo hende der står med problemet, og så længe andre mennesker udviser respekt og afstand, så kan man ikke forvente at de påtager sig hendes ansvar.

• #9   13. jan Jeg tager enormt meget hensyn. Jeg har selv haft en udadreagerende hund og blrv så ked af det, når andre ikke tog hensyn. Ikke at de skulle vende om, men bare gå over på modsatte fortov hvis det var muligt. Det er nemlig dybt frustrerende at have sådan en hund og jeg synes ikke der er nogen grund til at provokere mere end højst nødvendigt.
    Selvfølgelig skal du have lov at gå hjem!

• #10   13. jan Bodil, læs eventuelt lige mit spørgsmål igen - jeg skriver "ER der rent faktisk nogen der forventer..." jeg har ikke skrevet at HUN rent faktisk forventede den slags hensyn, selvom det var det hun gav udtryk for. Jeg har også skrevet at jeg selv har haft udadreagerende hunde og kender til frustrationerne. Jeg er godt klar over at hun reagerede i afmagt. Episoden fik mig blot til at tænke over hvad folk egentlig forventer - og derfor blev det afsættet for denne debat smiley

Jeg har som skrevet set dem før - adfærden er altid den samme. Fra både hund og ejer. Hun gør intet for at hjælpe sin hund, så jeg tror desværre heller ikke hun er typen der får professionel hjælp til det. Hunden ser heller ikke helt ung ud. Ud fra de gange jeg har mødt hende, så tror jeg hun bor i samme område som mig - og det vrimler med hunde her. Her bor virkelig mange med hunde. Men det ér altså ikke min hovedpine at man vælger at bo inde midt i byen, endda i det område af byen hvor der både bor mange hunde og hvor mange søger ned for at lufte hunde, med en så udadreagerende hund. Jeg tager hensyn i forhold til afstand, og boede jeg ikke på gaden, men havde set dem dreje ned af gaden på forhånd - så havde jeg nok også valgt næste gade i stedet. Men jeg går altså ikke omveje eller vender decideret om på min gåtur, for at tage hensyn til andre, når jeg rent faktisk SKAL den samme vej smiley

Jeg gik bagved dem med en afstand på omkring 100m og mit tempo signalerede meget tydeligt at hun ikke behøvede hverken at skynde sig afsted eller være bange for at jeg pludselig overhalede dem. Hun skiftede forøvrigt selv fortov inden hun råbte af mig.

• #11   13. jan Jeg ville være gået over på det andet fortov.

• #12   13. jan Jeg ved, hvordan hun har det. Men hendes hund - hendes ansvar...

Jeg forventer kun, at folk tager hensyn, hvis jeg helt konkret beder dem om det. Fx. på en P-plads "Undskyld, vil I ikke lige vente med at lukke jeres hunde ud, indtil jeg har fået min hanhund ind i bilen". På gåtur "Undskyld - kan jeg ikke lige få dig til at stoppe op, så jeg kan nå at dreje ned af den der sti, uden at komme alt for tæt på jer", osv. osv.
    Generelt er folk virkelig flinke, når man bare tager dialogen.

I går var jeg dog ved at panikke lidt. Havde parkeret ude i Hedeland, hvor der som regel er dejligt meget plads. Men var kun lige kommet måske 50m væk fra bilen, før der kom en løs border collie ud på stien foran os. Jeg kunne ikke se nogen ejer. Jeg vendte rundt, gik den anden vej, gik væk fra stien og ind over et åbent grønt område, og holdt mig ude i "roughen". Da jeg var kommet et pænt stykke væk stivnede Luf lige pludselig, og VUPTI bagved mig kommer ét stk. border og ét stk. mand, der nærmest havde indhentet mig.
    Jeg nåede også lige at tænke "Hvofor fanden følger du efter mig med din løse hund, når jeg SÅ tydeligt prøver at komme væk"... Og så viste det sig, at det var én jeg kendte, som havde genkendt hundene, og da lige ville indhente mig, så vi kunne sludre.
    Hmmmmm smiley
    Jeg er stadig lidt muggen over, at han gik med løs hund smiley

• #13   13. jan Forventning:
    Spørg mig inden du slipper din hund løs på mig. Ziva er ligeglad, men Abby og jeg synes det er uhøfligt.

Mine hunde sidder med åben klap bag i bilen mens jeg strækker ud efter løb eller er ved at skifte tøj fra vandring til løb - venligst hold din hund væk fra mit bagagerum. Det kan gøre Abby nervøs.

Hvis jeg er ved at samle op, så venligst vent eller skift side. Lad være med at passere på samme fortov, mens jeg skal forholde mig til lort, pose og minimum 3 hunde.

Jeg elsker folk, der viger på fortovet, når jeg kommer med to hunde. Jeg sender altid et kæmpe smil og siger mange tak, men det er over min forventning, at jeg har fortrinsret, bare fordi jeg har to.

Tager:
    Da mine er forholdsvis nemme at styre, tager jeg somregel hensyn og skifter fortov hvis vi møder børn / familier / barnevogne / hunde, men bliver på det samme ved møde med én person. Selvom der ikke er fortov i den anden side, skifter jeg somregel side alligevel.
    Hvis genboen er ved at pakke søn ud/ind af bilen, går jeg somregel rundt om "blokken" hvis jeg har tid, fordi deres søn er kæmpe vild med hundene og hele verden drejer sig pludselig kun om dem. Jeg har ret stor forståelse for, at det kan være ret træls, og både hundene og jeg har ikke noget imod lige at gå en cirkel rundt på Lokal Forsikrings græsplæne og dufte samtlige naboers hundes tis.

• #14   13. jan Jeg tager hensyn - eller dvs lidt afhængig af situationen. På gårsdagens tur i skoven mødte jeg og hundene, 3 heste - i to hold.
    Der trækker jeg ud, sætter hundene af og lader hestene passere på stien.
    Ingen problem.

Men imo er det bare ikke raketvidenskab at få en hund til at lade være med at reagere på andre hunde - og når folk ikke har lært deres hunde det, så tænker jeg at det er fordi de er ligeglade.
    Sådan nogle mennesker gider jeg på ingen måde at tage hensyn til - det er deres problem, ikke mit.

Er der nogen der spørger - som i #12 - tænker jeg mit, men er høflig nok til at efterkomme deres ønske.

Men seriøst - udadreagerende hunde og ligeglade ejere, kan ALDRIG blive mit ansvar .. iøvrigt blot en adfærd man vel kan forvente af en terveuren ...

• #15   13. jan Jeg kan, efter omstændighederne, have en hund der går totalt bersærk. Der er visse hunde og visse racer, som Bella bare ikke kan snuppe synet af, og derfor eksploderer i 37 kg vanvid. Jeg gør ALT for at holde afstand til de typer, og jeg bliver pisse irriteret, hvis jeg forsøger at gå væk fra en situation, for så at opdage at vedkommende går samme vej. Jeg ville nu nok ikke råbe op, men bare forsøge at skifte retning. Igen smiley

Jeg blev ret presset her den anden morgen, fordi jeg gik i den ene side af landevejen (der er en smal cykel/gangsti i hver side), og i den anden side gik en af Bellas ærkefjender - i samme retning som mig. Ejer gjorde alt det rigtige - forsøgte at holde sig bag os (så hundene ikke ville flejne ud, og forsøge at trække over landevejen for at dræbe hinanden) og forsøgte at holde sin hund fra at springe rundt og larme. Problemet er bare, at Bella kun må skridte, så vi går pisse langsomt, og både hund og ejer i den anden side, var lige ved at løbe tør for tålmodighed. Heldigvis er det min udlejer ( smiley ), så jeg trak bare ind i en lille indhak i hækken, og råbte at han kunne liste forbi. Ahhhh ja, glæden ved to sure schæferdamer, som ikke engang kan opføre sig ordentlig med 4-5 meter imellem smiley

Jeg tager til gengæld gerne hensyn til andre, men jeg ville nu nok forvente at 100 meter var rigeligt smiley Og jeg ville nok ikke af mig selv holde SÅ stor afstand. Det ville jeg egentlig forvente at en hund kunne kapere, uanset hvad.

• #16   13. jan Jeg tager så meget hensyn jeg kan, til andre hunde der er udad reagerende - men forventer ikke at andre er det ved mine trods deres lyd.

jeg skifter selv fortov, eller går en anden vej når mine reagere, og flytter mig helt automatisk fra andre hunde, på grund af mine egne smiley

• #17   13. jan Anne, ja jeg synes jo netop jeg holdte virkelig GOD afstand til dem, selvom jeg gik i samme retning - og ingen af mine reagerede på hendes. Så de var ikke med til at køre stemningen op heller.

• #18   13. jan Iroh kan ikke med andre intakt hanhunde, så vi undgår generelt andre hunde. Det er både af hensyn til at skåne Iroh og mig selv for at han bliver sur, og dels fordi jeg gerne vil undgå at give andre og deres hunde potentielle dårlige oplevelser.
    For ja, min hund, mit problem.
    Så vi viger, skifter retning, trækker ud i krat etc. Og det er da irriterende, men hvis det er det, der skal til for at jeg kan få nok afstand til at kunne aflede bare lidt, så må jeg gøre det.
    Men jeg forventer så også at når jeg på den måde tydeligt signalerer afstand og forsøger at aflede min hund, at folk så ikke stopper op og glor på os og forventer at hundene skal hilse.
    Det har jeg oplevet et par gange. Der hvor jeg boede før var der en mand med en schæfer. Vi mødte dem ofte, og han har set at Iroh bliver sur hvis de er for tæt på. En dag mødte jeg ham ved et hjørne og trak så ud i noget græs og væk, så de kunne gå videre og jeg kunne gå den vej de kom fra. I stedet for at gå, blev han bare stående og gloede på os. Og jeg havde for travlt med at styre Iroh, til at have overskud til at bede ham gå videre, så vi måtte tilbage i den retning vi kom fra og gå en omvej hjem. Det synes jeg var lidt træls.

Men generelt er det min hund og mit problem, men at vise hensyn til folk der tydeligt signalerer afstand, det synes jeg egentlig bare er almindelig høflighed smiley

• #19   13. jan Det har jeg også tit oplevet Astrid.. At folk bare stopper op og glor. De kan vel tydeligt både se og høre, at vi ikke vil hilse?

• #20   13. jan Ja det skulle man tro Krøllet?
    Men åbenbart ikke...

Eller ej, jeg synes da heldigvis at det er fåtallet, og det er jeg egentlig positivt overrasket over, men dem der så ikke lige fanger det... Tja..

• #21   13. jan Forleden mødte jeg en pige med 2 ruhår i skoven. Allerede på afstand så jeg hun stoppede op og så sig tilbage da hun så os. Så stod hun sådan lidt og trådte sig selv over tæerne inden hun gik videre. Da hun var ca. 50 m. kortede hun linerne og begge hunde var her blevet stirrende.
    Jeg har selv haft en reaktiv hund så jeg kortede tøserne op og på plads og trak så langt over i "Mit" hjulspor som muligt så hun fik det andet. Hun trak helt over i sit og så gik vi forbi. Den ene af hendes brummede hele vejen og den anden lovede bank og bølleflade til hele skoven. Pigerne gik forbi og jeg sagde til hende at vi bare lige skyndte os forbi smiley Hun smilede pænt og sagde tak. Senere et helt andet sted i skoven mødte vi dem igen og her praktiserede vi det samme og kunne lige veksle et par ord på vej forbi om de rådyr der passerede mellem os på vej mod hinanden. Her var hundene væsentligt mere afslappede og kunne høre hende rose højlydt da vi gik forbi.
    Muligvis er det ikke min "pligt" at tage hensyn men jeg gør det. Jeg ser ingen grund til at lade være. Fuldstændig ligesom jeg gør med løbere og ryttere som Martine siger. Sætter dem af og lader folk passere.
    Vi skal jo alle være her og vi kan da godt gøre det let for hinanden.

• #22   13. jan Helt enig - det er ganske almindelig høflighed at vise respekt for andre, og på en eller anden måde være en smule ydmyg og ikke tro at hele verden er ens ret.

Jeg har et par gange mødt ryttere på en bred sti ved siden af et par marker, som vi indimellem går ved. Jeg trækker ind i græsset med hunden, står stille og lader dem passere med god plads. Der går intet af mig ved at gøre det.

Jeg synes faktisk endda det er ens pligt som medborger at vise ganske basal respekt og høflighed, men problemet opstår jo når vi så har forskellige holdninger til, hvad det indebærer. Jeg lavede fornylig en tråd om en labrador der gik helt ind i vores indkørsel og stod og gloede. Fra mit synspunkt er det helt forventelig høflig opførsel at man liige har styr på sine dyr og holder sig tilbage, hvad end det så gælder andre hunde, mennesker, heste, grunde e.l.

• #23   13. jan Jeg tager sådan almindeligt hensyn.

Generelt har folk dog mest travlt med at få deres hund væk fra min, og jeg har helt sikkert aldrig oplevet nogen råbe efter mig...

Min genbo bad mig dog forleden om altid at holde min hund i snor, da han var bange for at min køter ville angribe hans kat!

Det smilte jeg meget af, for katte er ikke ligefrem på min Grossers meny og sidst men ikke mindst, så vidste jeg ikke at hunde skulle være i snor fordi katte løber frit rundt. smiley

• #24   13. jan Jeg oplevede forleden at gå rundt med Marley på en stille og rolig vej hvor han går rundt i inderste “kant” på fortovet. Jeg går et par meter foran, han er i fleksline. En ældre herre går bagved og da Marley står stille og snuser til en busk stopper manden op en meter bagved og vifter sådan “gå videre” med armene. Der var fin plads til at han kunne gå forbi både hund og jeg (trak helt ind til corona-afstand), ellers kunne han jo gå over på modsatte fortov. Det var sgu for meget hensyn at tage til ham, syntes jeg

Men ellers tager jeg godt hensyn, jeg skal ikke pådutte andre min hund

• #25   14. jan Svende er en muggen ældre herre, der ikke gider andre hanhunde. Ser vi andre hunde, som vi ikke lige kan kende på afstand, trækker jeg ud i græsset, går lidt ind på en anden sti eller går en anden vej.

Jeg forventer derimod, at folk har styr på deres løse hunde, korter snoren af og i øvrigt lader være med at lade deres hund hilse, uden at spørge om lov først. Altså helt almindelig pli og opførelse hundeejere imellem smiley

Men forventningsafstemningen er ofte ikke helt ens...desværre smiley

• #26   14. jan Jeg vil bare gerne at folk med deres flexline hunde holder styr på hvor deres hund render hen. Det er efterhånden ved at blive en vane at hvis jeg ser en hund i flexline, så forventer jeg at den kommer hen til Menja.
    Forleden var det to midaldrende sladretanter med en bomuldsart af en hund, der mente den skulle krydse vejen, for at komme over til Menja og jeg på den anden side af gaden.. Det opdagede de først da flexlinen ikke var længere, og bomuldshunden stod og gøede af Menja, midt ude på vejen.

Og i morges var det så en sort hund der så Menja og jeg stå og lave kontaktøvelser - og en hundeejer der ikke så os, før at der igen var et træk i flexlinen fordi hunden ikke kunne komme længere.

Jeg trækker mig fint ind til siden, og skifter også gerne fortov hvis jeg kan se en hund der er udadreagerende -og selvom vi ikke ofte hilser, så spørger jeg først. men andre har ikke ligefrem samme respekt - Jeg har før oplevet en rottweiler der liiige skulle have lov at hilse på Menja på en lille sti hvor vi ikke kunne komme væk, eller en lab der blev sluppet løs til at hilse, fordi min var jo en tæve, selvom jeg i begge situationer har vist tydeligt at jeg ikke har interesse i at hilse.

• #27   14. jan Jeg tager hensyn hvis jeg kan se at den anden part har svært ved at styre sin hund
    - skifter fortov, træder til side på smalle stier og lignende.
    Jeg ville nok vente med at lukke hundene ud af bilen hvis en bad om det men jeg går ikke en anden vej for andres skyld!
    Jeg har ingen problemer med at styre mine egne hunde så jeg forventer ikke at folk tager specielle hensyn til os, altså ud over at jeg ikke tolerer fremmede løse hunde.

• #28   14. jan Hvis ikke modparten skifter side, så gør jeg - hver gang. Jeg ved at Sally med hendes BC sniger og stirre adfærd tricker andre hunde som nogen gange også tricker Sally når de reagere.
    Med få hunde jeg kender, hvor jeg ved der er lagt op til fight club kan jeg også godt finde på at få en kort omvej hvis muligt.
    Vores nabos lille hund har vi forskrækket Robert om hjørner et par gange, så den flejner fuldstændig og Sally synes det er lidt fedt af en eller anden årsag.

• #29   14. jan Welll her er 80% fløjtende ligeglade og lader deres udafrragerende hunde 1) storme frem i flexi liner som stopper lige akkurat før deres hunde kan sætte tænderne i mine hunde 2) de blokerer vores eneste passage væk fra vores bolig med deres gøende hunde og flytter sig ikke smiley

Her i kvarteret er det i de fleste tilfælde jeg som tager hensyn til andres udadreagerende hunde og jeg er godt træt af det. Ofte må jeg også bevæge mig ud på cykelstierne for at undgå dem, og det er ikke særlig fedt her hvor der er mange cykler.

Det er nogle dage så surt at jeg savner provinsen.

• #30   14. jan Jeg forsøgte engang i skoven at trække væk fra stien, fordi der kom et ældre ægtepar med en tyk, gammel labbedelle. Jeg trak så op ad en lille bakke, og stod der med mine hunde. Da ægteparret passerede, spurgte manden om jeg nu kunne holde den store hund, og i samme sekund gled jeg i mudderet, landede på røven og kurede ned på stien. Min hund stod stadig oppe på bakken smiley smiley smiley

• #31   14. jan Men siger I noget til dem, der lader deres hunde løbe op i hovedet på jeres? Siger I noget til dem, med hunde i flexliner? Siger I noget til dem, der stopper op på stierne, selvom I er gået ind i siden med jeres hunde?

Jeg forstår det nemlig ikke helt.

Jeg er meget klar i spyttet, når jeg beder folk om at holde deres hunde væk fra mine - og selvom jeg er en halvgammel kælling og ikke har en mastodont molos som er en mean motherfucker og skræmmer andre halvt til døde ... så forstår folk altid hvad jeg mener.
    Jeg venter ikke til at deres hunde er tæt på - jeg gør folk opmærksom på det INDEN de kommer så tæt på. Mao jeg starter høfligt og har det ingen effekt, får folk brølet frisuren om i nakken, truet med død og ødelæggelse og sparken til månen af deres lille øjesten .. og det har en gavnlig effekt. Jo, der er da bestemt mange der kalder mig hysterisk og ting der er værre - det er jeg ligeglad med, det har de sq nok ret i i virkeligheden - men formålet, at holde deres hunde væk fra mine / få dem til at gå videre oppe på stien, virker.
    Jeg tænker, at I i virkeligheden er for høflige / venlige / rare - og at det er derfor at folk andre ikke hundeejere tager jer alvorligt?
    Det er da p ... ærgerligt at det skal være på den måde. Jeg kan bare læse mig frem til, at mange af de oplevelser I har, ikke er nogen, jeg oplever.

Og en anden ting.
    Der findes en del, der har en hund der lægger sig ned på stien og venter på at man passerer med sin egen. Ejeren står som regel med et lykkeligt-dumt smil og venter på at man kommer gående.
    Der virker det rigtigt godt, selv at stoppe op og så bare vente, mens man naturligvis har øjenkontakt med den anden ejer.
    På et tidspunkt spørger de altid - "skal du ikke videre" - "næ, skal du" .. og så maser de afsted tilsidst, og det viser sig ALTID, at de har problemer med at styre deres hund.
    Hell no, om jeg vil gå med mine forbi - de har intet behov for at der springer en hund op efter dem, når de er inde for rækkevidde. Og hell no, om jeg gider kante mig helt ud i underskoven for at være uden for deres rækkevidde.

Det er noget HELT andet, hvis de er trukket ind til side og spørger om de må hilse. Så får de et smil og et nej, og jeg går naturligvis bare videre. Jeg kan se at de har problemer med at kontrollere Fido, og det skal jeg ikke blande mig i, jeg gør det bare nemmere for dem.
    Men de der bare lader den ligge midt på stien - nope, der står jeg "høfligt" og venter .. eller noget ...

• #32   14. jan Hvis der er løse hunde på vej hen i hovedet på mine, så er jeg BESTEMT heller ikke spor høflig.
    Jeg råber på meget stor afstand "Kald på din hund, den skal IKKE herhen!!!!".
    Som regel virker det, så de får kaldt. Men det er jo så som regel hunde, der overhovedet ikke lystrer.

Når de kommer ind på måske 5m afstand, så kommer de dog heldigvis oftes på andre tanker, fordi både Luf og Sheena nok siger det endnu mere klart end mig, at de ikke er velkomne, så 7-9-13 er det godt nok længe siden, de har fået nogen helt hen i hovedet.

Til gengæld havde jeg en rigtig fin oplevelse her til morgen.
    Lige efter P-pladsen skulle jeg over en bro (med to topivrige morgenfriske huskyer og lille 4 måneders hvalp), som vel er 15-20m lang, og kun omkring 1,5m. bred med høje rækværk på begge sider.
    Midt på broen stod to kvinder.. en barnevogn.. og 4 små børn. på 2-3 år.

Jeg stoppede pænt op ved indgangen til broen, og sagde smilende, at den der, den kunne jeg altså ikke klare. Uanset hvor pænt mine hunde kunne zig-zaggge, så kunne jeg ikke fysisk passere.
    Flinke mennesker var de, og forlod broen, så vi kunne komme over. smiley

• #33   14. jan Men handler tråden ikke kun om hunde i snor? Altså, jeg har kun skrevet ift hunde i snor.

Vi møder meget sjældent løse hunde udenfor hundeskovene, og selv der er der heldigvis kotume for at man tager hundene i snor, når man ser dem, her hvor jeg bor. Så det er faktisk sjældent noget vi har behøvet at tage stilling til.

Som jeg skrev ovenfor om damen, der forfulgte mig med hendes flexline-løse hunde, så sagde jeg bestemt til hende, at vi altså ikke skulle hilse, og så fik hun selvfølgelig en masse bøvl ud af at forsøge at trække en stor golden han til sig fra 5m væk... smiley

• #34   14. jan Der findes en del, der har en hund der lægger sig ned på stien og venter på at man passerer med sin egen. Ejeren står som regel med et lykkeligt-dumt smil og venter på at man kommer gående.
    Der virker det rigtigt godt, selv at stoppe op og så bare vente, mens man naturligvis har øjenkontakt med den anden ejer.
    På et tidspunkt spørger de altid - "skal du ikke videre" - "næ, skal du" .. og så maser de afsted tilsidst, og det viser sig ALTID, at de har problemer med at styre deres hund.

Sådan gør jeg også, og i guder, hvor er der nogen der bliver sure, fordi de ikke kan få deres liggende hund til at gå videre.
    Jeg mødte engang en, som blev nød til at tage sin op for at komme videre.

• #35   14. jan Jeg har ikke læst nogle svar fra andre, men hold da op du rendte lige ind i en meget afmægtig dame der.

Det er sindssyg hårdt at have en hund der er så udadreagerende. Det er frustration. Det er sorg. Det er stress og afmagt.
    Jeg har været der med en unghund for 15 år siden. Og hold kæft jeg kunne kværke alle de andre idioter i miles omkreds.
    Men det var min egen afmagt, det havde intet med de andre at gøre. Sådan tror jeg også det er her.
    Træls for dig, men glæd dig over du fik sagt fra og forklaret hvorfor. Og fremfor alt, så glæd dig over at det ikke er din hund, med en alvorlig adfærdsmæssig fejl. Du kan gå og nulre rundt og hygge dig. Det kan hun ikke. Og er pisse frustreret og ked af det. Og ikke mindst jaloux på dig. Det kommer bare virkelig dårligt ud. smiley

• #36   14. jan Alle der har prøvet at have en udadreagerende hund, ved hvor irriterende det er.

Alle med en udadreagerende hund, ved også at det enten skyldes manglende opdragelse eller at hunden har alvorlige issues.

Uanset hvad, så er det ejeren af den udadreagerende der har et problem og er en belastning for andre. smiley

I 6 måneder af mit liv, måtte jeg undgå fremmede hunde og mennesker inde midt i en lille provins by. Min køter var en sindssyg hilse tosse overofr andre hunde, og samtidigt mente han at fremmede mennesker ikke skulle komme indfor 3 meters afstand. Pisse besværlig tid! smiley

Men han lærte det jo. Så længe køteren ikke er skudt i bolden, så er det trods alt bare en periode....

• #37   14. jan Da jeg var ude med mine to tidligere idag, på en af de kortere ture her i kvarteret, overhalede vi en mand der gik med en labrador. Kunne se at han allerede der trak helt over i den anden side(vi bor i en gågade) og jeg bemærkede også at han havde sådan et corona-hold afstand-badge på. Det respekterede jeg selvfølgelig, men de sidste 200 meter var virkelig op af bakke, fordi hver gang mine stoppede for at snuse/tisse osv så stoppede han sådan helt demonstrativt op og gloede mega vredt på mig, fordi han så åbenbart ikke ville gå videre før os. Vejen er altså 4-5 meter bred, så det var ikke fordi han ikke bare kunne gå videre. Og sådan fortsatte det så resten af vejen til jeg nåede vores dør og han kunne gå videre smiley
    Jeg har absolut intet imod at tage hensyn, lader aldrig mine hunde løbe hen til nogen uden det er aftalt, korter snore af hvis pladsen er træng osv osv, men jeg synes måske bare ikke at jeg i lige denne situation kunne have gjort noget anderledes. Hjem, skulle jeg jo og mine hunde havde i øvrigt ingen interesse i hverken ham eller hans hund. Jeg forstår at nogle virkelig er ræd for corona, meeen.. hvis man er SÅ skræmt over det, at man ikke kan gå en tur med hunden uden af forvente man ikke møder andre mennesker(med 5 meters afstand) midt inde i Kbh, så skal man måske have noget hjælp til at lufte hunden.

• #38   15. jan CF, jeg har skam været i hendes sted. Jeg har haft en hund med præcis samme adfærd. Det skyldtes smerter fandt vi ud af og hun fik fred. Så jeg kender alt til frustrationerne - jeg har dog aldrig ladet det gå udover fremmede på den måde. Men jeg er gået grædende hjem flere gange. Og da adfærden eskalerede og vi fik hjælp af en adfærdsbehandler (inden vi fandt årsagen) stoppede jeg helt med at lufte hende i byen. Alle gåture foregik i store åbne plantager med få mennesker, masser af plads og masser af udsyn.

• #39   15. jan Hundene og jeg mødte en border, der frygtelig gerne ville lege, forleden. Han var samtidig lidt forsigtig i starten, og hans menneske fortalte, at de fornylig havde måttet sige farvel til deres anden border. Han havde hadet de fleste andre hunde - hanner såvel som tæver - formodentlig p.gr.af af voldsom angst smiley De havde prøvet alt - gennemtjek fysisk, medicin og adfærdsterapeuter, men måtte til sidst erkende, at hunden havde et møgliv.
    De gik aldrig ture i "myldretiden" - eller på steder, hvor de risikerede at møde flere hunde. Mødte de én, trak de så langt væk, det var muligt - mens den angste border råbte op.
    Det må være så rædselsfuldt både at være og at have sådan en hund smiley
    Familien var stadig ulykkelige over at have måttet give op - men oplevede også det fantastiske at kunne gå tur når som helst - og at opleve deres anden hund nyde at slappe af og lege med andre fredelige hunde smiley

PS. Den angste border var, fortalte ejeren, af arbejdslinjer. Den anden var af udstillingslinjer. Gad vide, om der er en sammenhæng.

• #40   15. jan Isabelle, sådan var vores liv med Melanie. Det er frygteligt stressende at skulle være på hele tiden!

De to jeg har nu, går jeg med alle steder. de gør trods alt bare, det kan jeg leve med smiley

• #41   15. jan Isabelle, tværtimod. Synes oftest bordere med et skrøbeligt sind findes hos udstillings- og sportslinjerne. Arbejdslinjerne synes jeg plejer at være væsentlig mere stabile. Du kan jo heller ikke bruge så skrøbelig en hund til arbejdet.

• #42   15. jan #10

Den sidste del af dit indlæg er jo persongående, på en meget negativ måde.
    Det kan ingen bruge til noget. Hvorfor stiller du så spørgsmålet?

• #43   15. jan CF, der tabte du mig, må jeg indrømme. Det skulle ikke opfattes negativt - det var blot en forklaring af omstændighederne og for at fortælle at jeg altså udviste hensyn til dem, selvom jeg gik samme vej og blev på samme fortov som dem. Som skrevet op til flere gange nu, så ved jeg udmærket godt hvorfor hun råbte af mig - jeg forstår 100% hendes frustrationer. Jeg er ikke sur over at hun råbte af mig - jeg ved godt hvorfor hun gjorde det. Episoden fik mig bare til at spekulere på hvilken hensyn andre hundeejere egentlig selv forventer og hvilke de tager til andre.

EDIT: eller mente du det midterste afsnit i indlægget...? Jeg svarede Bodil på hendes indlæg og ja, det er mine observationer af en ejer der intet gør for at hjælpe sin hund - de gange jeg har mødt dem, og det er nu engang kun det jeg kan bedømme ud fra. Jeg kender ikke baggrunden nej, men ingen af de gange jeg har mødt hende har hun gjort det mindste for at hjælpe hunden. Jeg står ved min holdning om at jeg synes det er synd at bo i byen med sådan en hund - og ikke mindst også synd for ejeren. Det er en ond cirkel og gåturene bliver alt andet end hyggelige.

• #44   15. jan Nicole jeg synes bare at det bliver virkelig negativt, når tillægger vedkommende en masse motiver. Så virker det jo bare som et oplag der skal fortælle hvor stor en idiot hun var og hvor god og dygtig du selv er.

• #45   15. jan CF, jeg forsøgte faktisk bare at svare på Bodils indlæg også ift at hun håbede at ejer fik noget hjælp til hunden. Derfor skrev jeg som jeg gjorde. Mit indlæg var på ingen måder negativt ment - blot en forklaring af mine observationer. Igen kan jeg ikke understrege nok at jeg 110% forstår hendes frustration. Nej jeg forstår ikke hendes reaktion, men jeg forstår grunden til den - og er på ingen måder sur eller stødt over den.

Og grunden til at jeg forklarede at jeg holdt pæn afstand osv var egentlig mest til Bodils forklaring af at det var synd for hende "at blive forfulgt". For ja selvom jeg gik samme vej, og ikke havde tænkt mig at gå en omvej, så synes jeg virkelig at jeg gjorde mit til at vise at hun ikke skulle være nervøs for at jeg pludselig kom fræsende op på siden af hende med to hunde.

• #46   15. jan Nicole ja... Men du kan jo ikke vide hvd hun har haft prøvet eller har intentioner om at gøre.

• #47   15. jan CF, ja jeg skrev at jeg ikke tror hun er typen der søger professionel hjælp, det står jeg ved. Samtlige gange jeg har mødt hende gør hun absolut intet for at hjælpe sin hund, hun bliver nærmere ret tydeligt irriteret på den og slæber den afsted. Vi mødte dem på et tidspunkt rundt om et gadehjørne hvor den gik i fuld line og hun gik med hovedet nede i sin telefon - og fik pludselig meget travlt med at få fat i sin hund for enden af den udstrakte line.

Hunden er af ældre dato, hvilket også styrker min mistanke om at hun nok ikke søger hjælp - men nej jeg kan da selvfølgelig ikke vide om hun lige har fået den.

Men så lad mig sige det sådan: i situationen VIRKER hun ikke til at være en hundeejer der kan kapere sin hunds meget udadreagerende adfærd. Men om hun har planer om at søge hjælp, nej det ved jeg ganske rigtig intet om. Jeg kan da kun håbe det for både hund og ejer smiley

• #48   15. jan Jeg tænker ikke at vi kommer til at møde på denne her. Jeg synes at det er fejt at farve på den måde.

• #49   15. jan CF, det er det da måske - men der må jeg så blankt erkende at jeg simpelthen ikke er så godt et menneske, at jeg møder alle mennesker og ser dem fuldstændig objektivt, indtil jeg selv har spurgt dem om deres historie - ja, selvfølgelig danner jeg mig mit eget indtryk/billede af dem udfra det jeg ser. Det er jeg altså ikke ked af at indrømme smiley

• #50   15. jan Man behøver jo heldigvis ikke være enige i en debat smiley

Nicole, det er ikke hende i de høje, røde støvler, vel? smiley

• #51   15. jan Nicole måske handler det ikke så meget om at være et godt menneske. Men mere om hvad man gerne vil opnå og hvordan man når derhen.

• #52   15. jan A, ha ha nej, altså hendes hunde gøede godt nok også, men hun havde ikke noget imod jeg gik samme vej som dem smiley har stadig ikke fået købt så smart et hundelufter-outfit, men det må jeg altså helt klart have gjort. Skal jo gerne blende ind når nu jeg er flyttet til byen smiley

• #53   15. jan CF, jeg ville gerne opnå at skabe en debat omkring hvilken hensyn HG'erne forventer der tages, hvilke hensyn de har oplevet andre har forventet at de har taget - og hvilke hensyn de selv automatisk tager til andre. Og det synes jeg er gået ganske godt smiley

• #54   18. jan Jeg forventer blot, at folk IKKE lader deres hund nærme sig min, uden at jeg har sagt god for det.

• Anne  T
    Anne T Tilmeldt:
    jan 2012

Hunde: 1 Svar: 8
    #55   18. jan Jeg har 2 hunde, hvor hanhunden gerne tager imod enhver udfordring, så jeg går indtil siden dækker mine hunde af med løs line, stiller mig så jeg er imellem dem og dem der passerer. Jeg forventer så at de holder deres hunde væk fra mine, og må indimellem gøre kraftigt opmærksom på at fordi de ligger roligt er det absolut ikke en indbydelse til at andre hunde må gå til dem tværtimod.

Pga deres udseende ( en malle og en hollænder.) oplever jeg jævnligt at andre hunde er utrygge når de passere. Så de går på stive ben med rejste børster etc forbi, så når jeg møder de folk i skoven får de tit tilbuddet om at stoppe i god afstand ( 7-10 meter væk ). Hvor vi så står afslappet og taler lidt sammen, mine skal stadig blive liggende ( en del af min træning ) men den / de andre hunde får så lige muligheden for at slappe af på afstand inden vi går videre. Ligesom specielt min hanhund forhåbentlig lærer at hunde på stive ben osv ikke rager ham og de rent faktisk ikke var ude på noget.

• #56   18. jan Jeg har 2 hunde, hvor hanhunden gerne tager imod enhver udfordring, så jeg går indtil siden dækker mine hunde af med løs line, stiller mig så jeg er imellem dem og dem der passerer

Uha, det kunne være gigagrineren at møde dig og dine hunde i skoven ... jeg er simpelthen fan af, at folk forventer at det er mig og mine hunde, der skal passere, mens de selv bliver stående.

Gu ved hvorlænge vi kunne stå der og glane smiley smiley smiley

• merete A
    merete A Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 1 Svar: 15
    #57   i går kl. 08:43 Der er noget usympatisk, lettere provokerende over dig som natur. Du holder på din ret. Hvorfor ikke bare skifte fortov eller gå i en anden retning? Du kan jo ikke blande dig i, hvordan andre passer deres hunde. Det ville have klædt dig at undgå en konflikt. Der ville ikke været gået noget af dig af den grund.

• #58   i går kl. 08:47 Merete, hvem er "du"?

• #59   i går kl. 09:11 Merete, eftersom du ikke henviser til noget specifikt indlæg, skal jeg så gå ud fra dit indlæg er henvendt til mig?

• Anne  T
    Anne T Tilmeldt:
    jan 2012

Hunde: 1 Svar: 8
    #60   i går kl. 09:24 Martine Griner smiley ;) Den der trækker ind først har retten til at blive, nej spøg til side smiley Jeg trækker ind til siden fordi jeg tit har oplevet at folk ikke har styr på deres i flexlinen, men jeg går gerne forbi dig, hvis du er trukket ind til siden, også meget gerne mange gange,( hvis du siger ok ) hvis mine ikke går pænt forbi din med det samme . smiley

Kommentér på:
Hvor meget hensyn forventer/tager I?

x