{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
688 visninger | Oprettet:

Indica J
Indica J
Online Tilmeldt:
5. maj
Følgere: 4 Emner: 9 Svar: 45

Gåture med hvalp? {{forumTopicSubject}}

Bare lige een gang til - det er ca. 15 år siden jeg havde hvalp sidst, så der kommer nok en del hvalpespørgsmål herfra smiley

Sådan en lille Pembrokehvalp på 5 måneder, hvor langt ville i gå med den?
Og hvor hurtigt ville i øge længden?

Han går rigtig meget og snuser, men der er skisme også fart på og god fremdrift i ham.

Jeg vender også lige spørgsmålet med hans kiropraktor når han skal mærkes efter første gang - der er bare rigtig lang ventetid, så der kan snildt gå et par måneder inden jeg får chancen for at få snakket med kiropraktoren.

Og så lige et lille billede, bare fordi han er så sød smiley

Kommentarer på:  Gåture med hvalp?
  • #1   12. maj Mine hvalpe går 15-20 minutter fra jeg får dem hjem, dem som er opdrættet her følger med fra 5-6 uger smiley de har ikke snor på og vi går langsomt og lader hvalpen bestemme tempoet, vi øger stille og roligt og en hvalp på 5-6 mdr er med lige så langt som de voksne;) i min verden skal hvalpe opbygge muskler fra start, det er dem der skal holde sammen på skelettet smiley det skal de kunne holde til, ellers er der noget rivende galt med opdrættet.

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 269 Hunde: 4 Emner: 547 Svar: 25.375
    #2   12. maj Jeg går ikke ret langt med hvalpe på 8-10 uger, men vi bruger godt med tid på ture. 20 - 30 minutter er meget normalt, for der skal snuses og hilses og kigges og så'n.
    En hvalp på fem måneder vil få ture på 30 - 60 minutter - løse.

• #3   12. maj Ikke sådan trave-gå. Men jeg ville bare lade hvalpen selv styre det. Altså lade den nulle rundt på noget græs, evt sætte sig ned og holde pauser og betragte omverdenen

Og når den så virker fornøjet og træt så hjem igen

• #4   12. maj En hvalp på 5 mdr lader jeg gå helt alm ture i varieret terræn.
    Det er ensartet tempo på hårdt underlag, der ikke er super sundt.

• #5   12. maj Enig med Malene.
    Jeg synes så altid det er lidt sjovt med udtalelsen 'jeg lader hvalpen bestemme tempoet'. Det giver mig sådan et billed af stille og rolig tur uden hårde fysiske strabadser. Jeg ved ikke hvordan jeres hvalpe er men med fx Penny betyder det 'full speed ahead' og en temmelig voldsom masse hoppen og springen og vælten rundt. Hun stopper ikke op for at snuse særlig tit smiley I hendes tilfælde er det mest 'skånsomme' nok morgenturen på 1 time i flexiline i rask gang. Penny er 7½ mdr smiley smiley

• #6   12. maj Hvis du selv holder et roligt tempo så vil hvalpen styrte rundt omkring dig, det er sundt og godt for muskulaturen smiley og jo hvalpen skal have lov tilsat styrte rundt hvis det er det den vil, jeg går aldrig med hvalpe i snor, de har bedst af at løbe løst og selv bestemme fart og hvor de vil gå/løbe smiley snor er hos mig kun til træning,ikke til luftning smiley

• #7   12. maj Jeg tror det kommer meget an på, hvor man bor henne, og hvor man har mulighed for at gå. Jeg bor i en større bydel i Århus og her er det bare ikke muligt at lade hvalpen "rende rundt som den har lyst". Nu ved jeg ikke hvor Indica bor, men man ødelægger jo ikke hvalpen, bare fordi den ikke har mulighed for at rende løs rundt fra det øjeblik den træder ud ad hoveddøren og hele vejen hjem igen.

Jeg ville bare putte en lang snor på hunden og så gå en almindelig tur, hvad der virker naturligt for jer. Som 5-måneders gik Umi bestemt ikke lige så langt og de samme slags ture som hun gør nu som voksen. Men hun fik nogle gode ture, og jeg synes det er svært at sætte tid og længde på, for der er så mange faktorer som spiller ind.

Umi var også sådan "all over the place" så jeg gik ikke bare ud i det blå og lod hende bestemme fremdriften, for så var vi havnet meget langt hjemmefra uden at være kommet tilbage igen smiley Det handler nok om at finde mavefornemmelsen og balancen for netop din hund.

• Indica J
    Indica J Online Tilmeldt:
    maj 2022

#8   12. maj Tak for svar allesammen smiley
    Vi fortsætter som vi har gjort hidtil, for det er åbenbart ikke helt galt.

Desværre kan han ikke gå løs her, der er simpelthen for mange biler og cykler til at jeg tør at tage chancen - han er alt for vims til at kunne administrere det endnu.
    Vi bor i et kolonihaveområde i Århus C, og for det første må hunde slet ikke gå løs her, og for det andet kører folk helt vanvittigt her (både i bil og på cykel).

Han skal nok få rig mulighed for at være løs når vi er i skoven og på stranden smiley

• #9   12. maj Åh altså Indica, hvis Linus nogensinde har lyst til at møde en sød lille voksen schipperke, som ikke er påtrængende eller overvældende (længere... lol), så må du skrive og så er jeg der med det vons!!! Jeg kan da godt gramse på en corgi-hvalp... hvis det nu skulle være... smiley smiley

• Indica J
    maj 2022

#10   13. maj Fünke - det vil vi meget gerne smiley smiley

• #11   13. maj Ih hvor hyggeligt, lad os lige skrives ved i PB hvad der passer. Jeg har fx fri tirsdag i næste uge *hint hint* smiley

• #12   13. maj Sam var meget løs som hvalp, så han selv kunne styre tempo, som regel altid fuld fart, jeg ved ikke hvor langt vi gik imens han var helt lille, men vi var som regel altid afsted i varieret terræn/omgivelser i en times tid, hvor Sam lavede hvad han ville.

Det der med kun at være ude i x antal minutter som hvalpen er gammel og 'gå tur, opleve, træne', er aldrig noget vi har praktiseret, det har Sam og alle foregående schæfere været for energiske til..

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 269 Hunde: 4 Emner: 547 Svar: 25.375
    #13   13. maj Mine ture med Vilma-hvalpen kan indimellem tage RET lang tid, fordi vi møder så mange mennesker, der lige skal falde i svime over yndigheden - og så mange søde hunde, Vilma lige skal hilse på. I dag mødte hun fx bla. en bullmastif, der var vildt spændende, sød og savlende smiley
    Nogle handler bare om at sidde og kigge - på fx tog, busser og biler.

• #14   13. maj Miley er 4 mdr og vores ture er imellem 1-5 km i forskelligt tempo og terræn

• Indica J
    maj 2022

#15   14. maj I dag fik vi lejlighed til at begynde at træne ignorer, det var han ret dygtig til - men der er helt klart plads til forbedring.

Det er ret vigtigt for mig at han kan finde ud af at ignorere hunde når jeg vurdere at det er på sin plads (jeg har dage hvor jeg ikke orker at skulle snakke med alle vi møder - udover dem vi kender i forvejen).

Kommentér på:
Gåture med hvalp?

x