{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.550 visninger | Oprettet:

Når man ikke rigtig ved hvilken race man har {{forumTopicSubject}}

smiley Møder en gang i mellem folk som egentlig ikke ved hvilken race de har, altså hvad den hedder.

Har nu mødt:
- “Golden Labrador Retriever” altså en almindelig Golden Retriever smiley
- “En blanding af en Labrador og en Retriever”…. altså en helt almindelig Labrador Retriever - da jeg spurgte hvad hun mente sagde hun: moren var en labrador hund og faren en retriever hund smiley
Har også prøvet: “Ej hvor er han en dejlig hund. Jeg elsker Labdrador Retrieverne”. “Han er altså ikke en blanding, han er kun Labdrador” “Ok så” smiley
- En “Engelsk Cocker FT Springer Spaniel”, jeg tror nu bare hun mente en Engelsk Cocker (det lignede det) - denne forvirring har jeg ofte stødt på (overraskende nok), at cockere bliver kaldt alt muligt andet end en Engelsk/Amerikansk Cocker. Med mindre jeg er galt på den og de godt kan hedde Cocker Springer Spaniels også.

Støder i på folk som ikke rigtig ved hvad deres hunds race egentlig hedder? smiley

Kommentarer på:  Når man ikke rigtig ved hvilken race man har
  • #1   19. jan Jeg har hørt den med en blanding af labrador og retriever. Men det er den eneste jeg umiddelbart kan komme på.

• #2   19. jan Jeg arbejder i en dyrehandel hvor jeg sælger hundefoder. Spurgte engang en kunde om hvilken race hun havde, hun svarede "en tibetaner"

så spurgte jeg "terrier, spaniel eller mastiff?" hvorefter hun så lidt forvirret på mig .. ...

oplever også mange kunder der ikke liiiige husker racen på deres hund men må vise mig et billede af hunden. I mange tilfælde er der tale om racehunde...... har oplevet det med dansk spids, cavalier king charles og mange andre...

I laaaang tid spillede jeg altid lidt dum hvis kunder sagde at de havde en "maltipoo" eller "cavapoo" og svarede at den race kender jeg ikke..... smiley I dag gider jeg ikke længere....

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 2.204
    #3   19. jan Den med labrador og retriever , har jeg også hørt

Den var blanding af lab og golden

Så det har den, du har hørt om, måske og så været

Det hedder labrador retriever, så det med hun elsker retriever er god nok. Så hvis du har en labrador, har du en retriever

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 2.204
    #4   19. jan Ft cocker, kan godt i udtryk ligne engelsk cocker

Dog forskellige typer

• #6   19. jan Måske ikke helt det samme, men jeg har stået med Atlas til hvalpetræning i retrieverklubben. Han hilste på en udstillingsgolden (han er selv jagtgolden). Hun spurgte, hvilken race Atlas var, og da jeg svarede, at han også var en golden, blev hun meget forvirret smiley

Jeg synes mest, at jeg møder folk, der er helt sikker på, at deres hund er renracet, selvom den mest af alt ligner en blanding.

• #7   19. jan smiley Jeg lærte at en doodle ikke er en blanding. Når både far og mor er doodler så er hvalpene jo ægte doodler.
    Det kunne jeg jo ikke modsige smiley

• #8   19. jan "Det er da vist ikke en hel ægte schæfer, den der" .. sagt af en mand, jeg mødte på en gåtur med en af mine hunde .. og DET har han jo helt ret i smiley

• #9   19. jan Mine franske er enden blanding af dsg eller så de udsultet og muskel fattig, selv om de Boston terrier haha.;) Min Sheltie var tit en border smiley haha

• #10   19. jan Jeg støder primært på fænomenet i annoncer på DBA fx. Der har jeg også set en annonce for en "Springer spronger ".

Og så var der engang nogen der troede at Hera var en pit bull. *lol*.

• #11   19. jan For mange år siden da jeg havde min første Malinois var der flere gange, hvor folk fortalte mig, at sådan en blanding havde de også haft.

Gaddafi blev altid kaldt Dansk Svensk Gptdhund.

• #12   19. jan Har flere gange prøvet at folk skulle lære det lille barn med den der hvalp som helst ville være ved hende end (som jeg havde bedt hende om) at hilse på deres "meget" store hund. At Molly var en setter, en Golden, en hvid schæfer, en samojede, eller noget helt andet mærkeligt noget. Alt sammen fordi at jeg var jo bare et lille barn, så jeg vis nok ikke noget om hunde… men hvordan vil de forklare hendes tydelige aftegninger? Eller hendes hale?

(Billedet er taget marts/April og hun er fra november år før)

profilbillede
  • #13   19. jan Det har jeg aldrig været ude for ??

Der er dog en del som ikke kender Ridgeback'en som tror Sam er en
    Broholmer.. Det kan jeg slet ikke se, for mig er alle Broholmer nogle store ofte lidt for tykke hunde, slet ikke som en Ridgeback smiley

• #14   19. jan Jeg har mødt en der havde en dansk/svensk SKOVhund - ægte, men uden stamtavle smiley

• #15   19. jan Og en border ejer jeg indimellem møder her i byen ved med sikkerhed at der er blandet noget kelpie i min border Tweed, for det første er han helt forkert i farven (=brun/hvid) og for det andet har han stritører.
    Det kan godt være at jeg mener jeg har papir på at han er en border, men han ved bedre!

• #16   19. jan Jeg siger bare at mængden af de folk, der staver "chihuahua" fuldstændig forkert på DBA, er virkelig underholdende...... smiley smiley

• #17   20. jan Der kommer også en række fine gæt omkring min egens race da han ikke har de typiske flotte hvide/brune farve/aftegninger. Og så er han en lille en af racen. Så 99% af folk spørg hvad han er blandet med. Oftest tror folk at han er setter/lab blanding. Eller en anden setter blanding eller noget spaniel. Da han var hvalp troede stort set alle at han var en FT’er. En dame spurgte mig forleden hvad han var blandet med for at få de fine prikker på benet (han har lige lidt hvidt på det ene ben/halen). Hun troede han var en lab blanding. Den som tættest kom (som ikke har haft personlig erfaring med racen) var en som sagde: han ligner en lille version af en tysk langhåret. Det sjovt, alle som kender Kleineren kan slet ikke se hvordan man kommer i tvivl.

• #18   20. jan Mine bliver tit kaldt for chihuahua smiley Når jeg retter og siger at det er papillon, får jeg ofte er du sikker? Eller det ligner min chihuahua derhjemme smiley

• #19   20. jan Da jeg for mange år siden havde en amstaff hvalp var der en der sagede hun opdrættede labrador og den hund var HVERTFALD en labrador smiley

ikke noget med at labrador ikke har hvide aftegninger på maven *g*

• #20   20. jan Randi: er det så en Border terrier eller Border collie du mener smiley

• #21   20. jan Altså min canario er en broholmer, bullmastiff, labrador og en enkelt har spurgt om han var en amstaff smiley

• #22   20. jan Bowie er aussie/border collie/lab blanding. Mest aussie. Forleden dag var der en som spurgte om hun var en Sankt Bernhard hvalp smiley

• #23   20. jan Jeg har også mødt en del af de der retriever blandinger; der indeholder labrador og retriever smiley Ofte er det sjovt nok gule labber, der får den betegnelse.
    Det er også lidt sjovt at der i 'race' på konkurrencetilmeldingerne i DcH står 'brun lab'. Det er somom folk opfatter den brune model som en seperat race og ikke en labrador smiley og i pågældende sammenhæng er farven jo totalt ligegyldig smiley
    At have en irsk Terrier med i byen gør også at man tit skal svare på hvad det dog er for en charmerende blanding og folk, der når de hører svaret, står og tænker lidt og konkludere 'Nej, den kender jeg ikke' og så kan man se de tænker 'det er godt nok et hjemmelavet navn til et gadekryds' smiley Jeg har også mødt flere der har ment det var en form for hønsehund; 'Jamen den er jo ruhåret'......
    Der er også virkelig mange der tror at en Dobermann med flapører og lang hale er en labradorblanding af en slags. De tror at de spidse ører i den kuperede version er noget medfødt. For ikke så længe siden havde jeg en snak med en der hilste på Penny. På et tidspunkt spurgte han sådan lidt forsigtigt om hendes ører mon nogensinde kom op at stå. Nej, måtte jeg så svarer. Han så lidt forundret ud og kom tilbage med 'men er det ikke en fejl'. Så måtte jeg jo fortælle ham at stritører på en dober kun fremkommer, hvis man opererer de flapører han stod og nussede af smiley Han så ikke helt overbevist ud smiley

• #24   20. jan Laura og Murphy er oftest bomuldshunde.
    En dag var jeg ude for at lufte både hundene og en ikke-hunde veninde. Vi mødte en mor med en lille datter. Pigen spurgte om hun måtte hilse på hundene. JA da. De ELSKER børn smiley Mor forklarede pigen: "det er 2 søde bomuldshunde". Min ikke-hunde veninde blev SÅ forarget: "NEJ, det er westier!!!". Mor tillod sig at tvivle for "westier er altid så hidsige". Og hun har jo ret. Jeg har bare 2 atypiske eksemplarer smiley

• #25   20. jan Når man har en talmæssig lille race, må man forvente, at folk ikke kender den, og derfor gætter til højre og venstre. Det er mere mærkeligt, når folk, som nævnt i startindlægget, ikke præcis kender racenavnet på deres egen hund.

Jeg bliver meget ofte spurgt om race til mine hunde og får mange forskellige forslag, så det er jeg vant til, men et par enkelte gange, har jeg virkelig undret mig.

Der var f.eks. den ældre herre, der ikke ville tro på, at Sandy ikke var en hvid newfoundlænder og dermed fejlfarvet. Det spøjse var, at han faktisk vendte tilbage et par gange for at fortælle mig, at han ikke troede på mig. smiley

En anden gang har en dame spurgt mig om Celtia ikke var en labrador. Celtia var på det tidspunkt ca. 73 cm høj, ganske anderledes hoved og type end en lab, og stor, hvid kastratpels. Fair nok, at hun ikke kunne genkende racen, men de fleste har dog et lidt mere nøjagtigt indtryk af, hvordan en labrador ser ud. Den stående hund på billedet er min fine labrador.

profilbillede
  • #26   20. jan Jeg er godt nok lidt i chok over alle dem som oplever at folk ikke tror på at man selv ved hvilken race man har smiley

• #27   20. jan Præcis, men der er jo noget, der tror, de ved alt.

Men ok, jeg har nu også kendt folk, der pynter på sandheden med blandingshunde, så muligvis derfor nogle er skeptiske.

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 2 Svar: 74
    #28   20. jan Bare kom anstigende med en Boxer så.. Der kommer altid kommentaren: “Neeeeeej seeee.. Der er en Boxer”
    Kommer jeg med Cookie som ikke rigtig ligner nogen race i hans udgave(farvesammensætning) spørges der altid hvad er han for en race.

• #29   20. jan King Charles cavalier.. det hedder det ikke! Åh det vender sig lidt når folk kalder dem det

• #30   20. jan Det sker at folk spørger mig, hvilken race mine hunde er. Troede alle kendte racen Golden Retriever. Engang blev jeg spurgt af en dame, der kom gående med sin Lab om det var puddelhunde jeg havde. smiley smiley

• #31   20. jan Altså, på en almindelig dag kan jeg fortælle at min bil er en Toyota, men jeg kan ikke nødvendigvis sige så meget mere. Og sådan er der givetvis mange der har det med deres hunde - det er en hund, og den ligner noget labrador, så det er noget deromkring.

At folk gætter på mine, må de gøre til de bliver blå i hovedet. Bella lignede en schæfer, og de fleste gættede også på det. Enkelte spurgte om der var belgier i hende - der var schweizer i hende smiley

Dorit er blevet kaldt mange ting - gravhundeblanding, kamphund (fordi hun har striber smiley ), cocker (WTF!!!!!!) og ellers bare blanding. Efter den tegnefilm med Dronningens Corgier, kender folk racen, og jeg kan nøjes med at fortælle forskellen på cardigan og pembroke.

Ellie ligner en lille schæfer. Hvilket jo er meget heldigt, når nu det er dét hun er smiley Folk bliver dog lidt forvirrede over den lidt længere pels, farven og den lige ryg, så jeg må forklare, at brugsschæfere nu kommer i en pæn indpakning smiley Enkelte spørger om der er belgier i hende - nok fordi de tror hun er en højgøjser, og derfor både er for spids i snuden, lige i ryggen og for lille.

Ellie smiley

profilbillede
  • #32   20. jan Og her ses et pragteksemplar af en skotte også kendt som Nettohunden! smiley

Eller som jeg plejer at sige, når jeg hører det: sportsmodellen som man typisk kalder "dværgschnauzer" smiley

profilbillede
  • #33   20. jan Anne, dronningens hunde er faktisk ikke corgier, det er designerhunde.
    Kan ikke lige huske, hvad de er blandet med, men så på tysk tv, et indslag om hendes hunde da hun døde.

• #34   20. jan Nogle af dem hun havde er gravhunde/corgi blandinger. Men i tegnefilmen er de alle corgier smiley

• #35   21. jan Ham her er der også en del der mener at vi er blevet snydt med, for han kan ikke være en ægte FB smiley
    Han har DKK tavle, er ganske fornuftig bygget, kan trække vejret frit og har fuld smadder på.
    nej det er ikke min smiley , men min mand der fik lov at få en, hvis jeg måtte bestemme opdrætter.

profilbillede
  • #36   21. jan

profilbillede
  • #37   21. jan MLA, hvor er han smuk smiley smiley smiley

• #38   21. jan Ja i forhold til de her sammenkrøllede varianter uden næse og ryg, så er han ganske nydelig.
    Ryggen er også hel.

• #39   21. jan Min første Whippet Lotus, oplevede både at blive kaldt greyhound, kamphund, dalmatiner og dansk/svensk gårdhund. Hun var en lille Whippet på 9 1/2 kg. smiley

profilbillede
  • #40   21. jan Wow MLA, den ligner jo en helt normal hund smiley Vil du løfte sløret for hvem der er opdrætter? Evt i PB smiley En af mine kolleger vil have en FB, og det her ligner noget man rent faktisk kan anbefale smiley

• #41   21. jan Anne: Moloshuset (tror jeg det hedder) er også en af de få dygtige opdrættere af FB i Danmark. Min veninde har en hund derfra. Super smuk fransk, trækker vejret normalt, og folk kan ikke gætte at det er en FB fordi den ligner en hund smiley Opdrætterens kuld bliver tit kaldt “skrækkelige” i FB kredse fordi de har lange ben, normale kroppe og flotte lange snuder smiley Hun prøver virkelig at rede racen, men hun opgivet snart.

• #43   21. jan Ja Allan er fra molosshuset.
    Mette gør virkelig en indsats for at få sundhed i de franske, og EB.
    Selvom der er et stykke vej endnu, så synes jeg det er et bevis på at det godt kan lade sig gøre - hvis man vil.
    Allan er ret atypisk, i forhold til de franske jeg ellers kender, han har drift, jagtindstinkt og temperament.
    Dem jeg ellers har kendt har været sjove, men ellers ret "flade"
    Han er noget større end standarden siger, 17 kg muskler

profilbillede
  • #44   21. jan En af mine venner havde en fransk med masser af drift, han trænende ipo med den.

• #45   21. jan Anni, det ville Allan også synes var pisse sjovt er jeg sikker på smiley

• #46   22. jan Min gamle nabo havde en, hvad jeg anså som helt ægte, Berner Sennenhund, men hun præsenterede den altid som en Sankt Bernhardshund smiley
    Om det er racernes navn, som har lagt for tæt på hinanden, eller om det er manglende interesse og viden skal jeg ikke kunne sige smiley

Jeg rettede hende aldrig, og hunden var så vidt jeg kunne bedømme ligeglad med hvad den var...

• #47   22. jan Jeg havde engang en kollega der præsenterede sin hund som værende en boxer. Det viste sig så at den var blandet af alt muligt, og kun var kvart boxer. Jeg kunne virkelig ikke se noget boxer i den hund, til gengæld kunne jeg se noget amerikansk bulldog ( bla mandelformede øjne og cuvettekæber). Så den der boxer indeholdt muligvis slet ikke boxer. *lol*

• #48   22. jan Anne Julie, jeg synes tit boxeren får skyld for at være en del af mange blandinger, som nok nærmere indeholder liste-hunde end boxer smiley

• #49   22. jan Min hund Conor, som vel egentlig er en irsk terrier, er blevet kaldt en hjemløs lookalike, en retarderet galning, en snusketjekket charlatan og et uregerligt møgdyr - bare for i flæng at nævne nogle af de pænere formuleringer.
    Hvad andre kalder ham er straks værre.

• #50   23. jan Jeg undre mig altid lidt når folk der ser ud, og opføre sig, som nogen der går op i hundetræning kommer gående, eller forsøger at træne med en langhåret schæfer af udstillingslinjer, komplet med skrå karperyg, frøben og hofter der virker så løse at hofteskålen muligvis mangler.

• #51   24. jan #50

Er det bedre hvis det er en korthåret schæfer af udstillingslinier da smiley

• #52   24. jan Hehe nej, dem jeg støder på af den type er bare langhårede. smiley

Og hvor er det bare bizart at se en såkaldt brugshund dingle afsted på sådan en bagpart.

• #53   25. jan @49: De har også en vis lighed med en kokosmåtte (de der meget stride dørmåtter). Det er blevet påpeget af fremmede engang imellem smiley
    Han er også blevet kaldt en nuttet teddybjørn - det tror jeg ikke selv han er specielt tilfreds med. Jeg tror heller selv han ville forveksles med Rambo.....

• #54   25. jan Det kan godt være det bare er mig Anne Julie , men ærlig talt, det klinger lidt hult når man som ejer af en race som bestemt ikke er sund, kritiserer en anden race på den måde! Ikke at jeg syntes schæferen er sund, men det er din race da bestemt heller ikke! Måske man skulle feje lidt for egen dør.

• #55   25. jan Ærligt talt Bodil, så er dette et debatforum. Du må gerne have din mening, men det må jeg altså også.

At min race har ringe sundhed, gør for det første ikke, at jeg ikke må synes det er rædsomt at andre racer også har det.
    For det andet ved du ikke hvilke tanker der er gjort inden jeg anskaffede Hera. Hvordan hun har det, eller hvor hun kommer fra .Det kan du jo så læse dig til,men tænker ikke du har læst op på den opdrætter.

Kunne det i øvrigt ikke også tænkes at min races ringe tilstand har skærpet min interesse for sundhed og etisk forsvarlig avl, ink. andre racers sundhed, eller mangel på samme?

• #56   25. jan Jeg kan godt følge din tanke, Bodil - men så alligevel ikke. Vel er bulldogavlen generelt uetisk på alle mulige måder, men der ER jo opdrættere - og bulldogejere, der kæmper for de racer, de elsker og derfor avler på/køber hunde, der KAN trække vejret - der IKKE er så degenererede og syge.
    Skal disse ansvarlige mennesker ikke have lov til at tale om uetisk avl - såvel i egen race som i andres?
    Må schæferejere ikke udtale sig om problemer med bulldogs, fordi der er dybt uansvarlige schæferopdrættere, der laver degenerede hunde?
    Hmmm. Hvis man selv gør sit bedste for at støtte ansvarlig avl, synes jeg afgjort, at man kan tillade sig at kommentere uansvarlig ditto - så selvfølgelig kan Anne Julie gøre dette.

PS. Jeg har lavet et kuld hvalpe på en Fie, der ikke havde det optimale temperament. Jeg var meget i tvivl, men valgte at gøre det, fordi hun samtidig var så fantastisk skøn en hund. Hun fik tre mentalt stærke og på alle måder skønne hunde. Den fjerde har et skrøbeligt sind, hvilket jeg så tidligt smiley
    Har jeg fortrudt, at jeg lavede det kuld? Nej - og ja. Der KOM tre stærke fantastiske hvalpe, men den fjerde er jeg ikke stolt af at have lavet. Hun er en elsket og også dejlig hund, men det fjerner jo ikke hendes og dermed også hendes families problemer i forhold til et ikke stærkt sind.
    Har jeg mistet retten til at kommentere på avl p.gr.af Fies hvalpe? Hmmm. Måske.

• #57   25. jan Bodil, købte du ikke en teacup str af en eller anden race i USA? Det tænker jeg relativt mange ville tage afstand fra som udgangspunkt...

• #58   25. jan Sjovt som man opfatter tingene forskelligt .. jeg læste Anne Julies indlæg som at det virker spøjst at kalde et dødsygt kræ med mærkelig opbygning for en BRUGShund .. ikke at hun kommenterede på den generelle sundhed i racen smiley

• #59   25. jan Martine: Det var sådan set også det der var meningen med mit oprindelige indlæg. Det druknede ligsom bare i diskussionens tåge. *lol*

• #60   27. jan I morges mødte jeg en som sagde at hendes hund var en blanding mellem en havaneser og bichon smiley :P smiley smiley

• #61   27. jan #60 - Altså afhængigt af hvilken Bichon, så er det ikke umuligt, bare dårligt formuleret smiley

Jeg tror den jeg støder på oftest, er den typiske med folk der har F1 Labrador, fordi hunden er til den slanke side.
    Dengang vi havde både Kerry Blue Terrier og Dværgschnauzer, der blev vi jævnligt spurgt om det var mor og hvalp smiley

• #62   27. jan Erika: den hører jeg også rigtig tit med F1 labrador :D:D:D

Kommentér på:
Når man ikke rigtig ved hvilken race man har

Annonce