{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Små hunde og børn
  • #1   25. aug Alt kan vel lade sig gøre -hvis man er villig til at lægge ekstra arbejde i at få det til at lykkes.

• Cookie
    Cookie Online Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 385
    #2   25. aug Der er ihvertfald mange opdrættere der ikke sælger hvalpe til folk med helt små børn.

• #3   25. aug Faren ved små hunde er, at børn kan løfte på dem. Og tabe dem, så de går i stykker. Generelt er små hunde også hurtigere til at blive reaktive, fordi de nærmest altid får overskredet deres grænser.

Havde jeg et lille barn, ville jeg gå med en hund på mindst 10 kg, fordi den ikke lige kan samles op, alternativt en type, som er hurtig nok på benene til at stikke af fra ungerne, og som har modet til at bakke det op smiley

• #4   25. aug Jeg vil sige, at den anbefaling nok hænger sammen med hundenes fysiske (og psykiske) robusthed. Mine hunde vejer 7- 9 kg og er robust byggede - det ser jeg som en klar fordel. Ikke fordi de skal leges hest på osv., men særligt med helt små børn kan børnene have svært ved at styre deres bevægelser

• #5   26. aug Jeg kender altså en del opdrættere der har små børn, og også som har fået børn imens de har været opdrættere, så altså både omkring de voksne hunde og helt små hvalpe.
    Jeg tror det handler mest om at lærer børn fra de er helt små hvordan de skal omgåes de små hunde, altid have dem under opsyn når de er sammen, og så selvfølgelig lære barnet at man ikke skal løfte og bærer de små hunde, selvom de har størrelsen til det, netop fordi de kan komme til skade ved det.
    Hvalpene lærer jo så ligeledes at være omkring børn, både store og små fra de er helt nyfødte til de flytter hjemmefra. Man skal nok ikke vælge den forsigtige hvalp i kuldet, hvis man ved man har et "vildbasse" barn.
    En af de opdrættere jeg kender, har en datter på 3 år?? deromkring, hun går barn og hund med nogle af deres chihuahuaer, det er simpelthen så kært smiley

• #6   26. aug Hvis forældrene kan og vil opdrage deres børn, er hunde, både små og store, rigtig fine i børnefamilier., men problemet er, at næsten ingen forældre i dag, tør bruge ordet nej og mene det. Jeg sælger ikke hvalpe til småbørnsfamilier mere, jeg har set hvor galt det kan gå, synd for de få, som kan finde ud af det, men hunden er taberen hvis det går galt.
    Alene at nogen anbefaler en hund som kan slippe væk er forfærdeligt! Hunden skal ikke være nødt til at slippe væk, børnene skal opdrages!

• #7   26. aug Problemet er jo, at man sagtens kan opdrage egne børn til at opføre sig ordentligt omkring hunde, men de fleste børn får venner (og heldigvis for det smiley ), og de venner kender måske ikke reglerne. Eller når ungerne bliver lidt gasset op, glemmer de reglerne og kan liiiige…..

Det skal bare ikke gå ud over hunden, så jeg ville ikke turde satse på det. Og jeg ville nok ikke orke alle de forholdsregler, der skal tages med små, sarte hunde. Som forældre kan man ikke slippe hverken børn eller hund af syne - det må da være belastende.

• #8   26. aug Jeg har haft hund da mine børn var små, også med legekammerater på besøg, det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver at børnene forstår et nej og er bare nogenlunde opdragede hjemmefra, det er de fleste børn ikke i dag, der er en tendens til at nej er et helt forbudt ord i børneopdragelse i dag, jeg kan se det med mine egne børnebørn, jeg ville aldrig overdrage en hund til dem;) sådan er det hos flertallet af børnefamilier i dag, børnene må alt, de bliver ikke stoppet.
    Det dur ikke hvis der også skal være dyr i hjemmet

• #9   26. aug Og helt ærligt, det gælder jo ikke bare små sarte hunde, det gælder alle levende væsner, dyr er ikke legetøj for børn! Om hunden er stor eller lille kan jo være et fedt, hvis ikke forældrene kan stoppe deres børn og formår at lære dem almindelig god opførsel, så skal der ikke et andet levende væsen ind i den ligning, hverken stor eller lille hund eller kanin, marsvin eller andet!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

Følgere: 15 Svar: 313
    #10   26. aug Hvornår skulle børnene lære dette nej? De sidder foran en skærm fra de står op og til de går i seng (minus måske et par timer i skolen), og skærmen siger ikke nej smiley

Arrr OK - måske lidt overdrevet smiley Men heller ikke jeg turde binde an med en skrøbelig lille hund a la chihuahua sammen med småbørn. Som Anne skriver, kan man opdrage sine egne børn til at kunne omgås dyr, men deres venner kan man ikke så nemt.

• #11   26. aug Ja men syntes du så det er i orden med størere hunde? Må de godt bruges som legetøj og jagtes rundt af uopdragne børn???

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#12   26. aug NEJ da - på ingen måde.

Mine børnebørn er nu ret søde ved hundene. Hverken jeg eller deres forældre accepterer andet - og de lærer det fra de er ganske små. Fx vidste en lille Maise på to jo ikke bare, at hendes begejstrede klap på Kenia ikke var så rare for hunden. For Maise var det ren glæde og kærlighed, men hun skulle lige have at vide, at hun måtte styre begejstringen og kæle rooooligt smiley

profilbillede
  • #13   26. aug Kommer an på barnets opdragelse og forældreindsats

Er barnet 6 år kan det godt modtage en besked om at behandle hunden godt

Yngre børn skal forældre overvåge

Og der er forskel på børn naturligvis

Nogle skal være otte år før de forstår
    andre yngre

Det ser jeg tydeligt med zaras venner. Hun kan være alene med vores killing. Det kan nogle af hendes venner men ikke alle

Så det afhænger af forældrene

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#14   26. aug Et to/tre-års barn kan også godt modtage en besked, Lens - men ja, de skal overvåges, fordi de er så langt mere impulsstyrede end fx en seks-årig smiley

• #15   26. aug Det kræver en indsats at have små børn og hund- uanset hundens størrelse. Man kan bare ikke lære små børn under en hvis alder, at omgåes hunde på en måde hvor man kan stole på dem. Det kræver at man som forælder er der hele tiden når børn og hunde er i samme rum. Og i en travl hverdag, kan det glippe. Derudover er der venner på besøg- og det gælder ogs ret store børn- man kan ikke regne med at div. Venner ved noget som helst om løft eller kram af hund eller hvad det nu måtte være. Jeg forstår egentlig sagtens at mange ikke sælger til småbørnsfamilier af den grund.

• #16   26. aug Jeg ved at i hvert fald den ene af de chihuahua opdrættere jeg kender, har et rum der er hundenes. Kan forestille mig, at når hun bliver så gammel at det er en ting at have venner med hjem. Har hundene mulighed for at trække sig derind, eller at hun simpelthen tager dem derind.

Nu lader du forhåbentlig ikke helt små børn uden opsyn sådan generelt. Så om du har opsyn med barnet uden hund eller opsyn med barnet med hunde er vel et fedt. Men ja det kræver da at du gider bruge tid og energi på at lære dit barn hvordan man opfører sig omkring dem.

Jeg har jo selv en chihuahua. Og alle børn elsker ham, han elsker ikke alle børn. Men de fleste forstår nu fint. Uanset om jeg kender dem eller ej, at man skal sætte sig roligt ned, hvis man skal snakke med ham. Så vil han nemlig gerne nusses af de fleste, også de helt små. Lucky er et halvt år ældre end en af min søsters drenge, og de har delt barnevogn når jeg skulle passe ungen lidt smiley

Men det handler altså også meget om både ejers indstilling og hunden. Nogle små hunde elsker børn, andre gør ikke. Teemo ville ikke være glad i en larmende børnefamilie, han er generelt reserveret overfor nye mennesker, men børn er for uforudsigelige for ham. Og han vejer det dobbelte af Lucky. Så det handler ikke kun om størrelsen.

Jeg vil dog sige at jeg ikke oplever at Teemo indbyder børn til at ville løfte, og han vejer altså kun omkring 4 kg. Som hvalp gjorde han nok, men jeg tænker ikke at man skal voldsomt meget over chihuahua størrelse, før man er ovre de værste problemer med at børn vil løfte. (Der vil nok altid være nogle, men det er et fåtal )

• #17   26. aug Jeg er på hundens side ift. hvad barnet skal kunne gøre ved hunden. Jeg vil for i alverden undgå at min søn gør noget som er træls for hunden. Uanset størrelse. Selvfølgelig også for at undgå min søn bliver bidt men lige meget for at respektere hunden.

Den der med “barnet kan gøre alt ved hunden” gør mig rasende. Nej barnet skal ikke kunne det.
    Rigtig nok med, at der kan ske uheld, så er det godt med en large hund

• #18   26. aug Du kan jo godt gå og lave mad eller andet mens barnet er i rummet- men hvis hunden også er der, kan der ske et eller andet mens du står på hovedet i en køkkenskuffe eller hvad ved jeg. Det går så stærkt. Jeg tror det kan være derfor mange ikke sælger til småbørnsfamilier- det er simpelthen næsten umuligt, at gardere sig 100% mod at barnet får taget fat i eller klemt hunden eller lign. Med mindre de simpelthen er fysisk adskilt- og hvor mange gør det indtil barnet er gammelt nok til at kunne stoles på på det punkt?

• #19   26. aug jeg sidder og tænker what, er det så svært ... vi har selv 3 børn, de hold venner vi sås mest med da børnene var små havde alderssvarende børn og hhv 3, 3 og 2 ... vi har haft vores skotter samtidig (selvf har børnene været i forskellige aldre ligesom hundene gennem tiden alle bliver jo ældre ) ... vi har aldrig SOM i ALDRIG haft et bid eller et haps ..

Af de 3 vennehold vi sås med havde det ene hund, de andre var ikke vant til hunde ..
    Men vores børn fik klare grænser omkring hundene, og jeg tror de andre børn så bare fulgte trop .. sådan var det her og så agerede de som vores børn --

• #20   26. aug Uheld vil altid kunne ske, voksne kan også træde på en hund;) for mig handler det ikke om uheld, det handler om at barnet har lært at hunden er et levende væsen, som har krav på respekt, at man må kæle med hunden hvis den selv kommer og at man aldrig løber hen til en hund, man kalder på den hvis man vil kæle med den, det kan selv helt små børn lære, mit yngste barnebarn er 3 og når han er her selv, kan han sagtens lade hundene være, han ved godt at Bedste mener det! Men hvis man ikke vil skære igennem og sætte grænser, så dur det bare ikke.
    Hunde er bare ikke legetøj for børn og de skal ikke stå til rådighed hver gang børnene vil kæle eller lege med dem.

• #21   26. aug Så kender jeg måske kun umulige unger, mine egne inkl. smiley
    jeg synes det lyder lidt utroligt at “det kan selv små børn sagtens lære “
    De kan, tror jeg på, godt lære det, men ikke altid følge det.
    De behøver jo slet ikke være interesserede i hunden for at overskride dens grænser. Børn leger vildt, de larmer og løber rundt- heldigvis! Selvom hunden aldrig har bidt, kan den jo sagtens være blevet klemt eller trådt på eller forskrækket uden man lige var opmærksom på det.
    Jeg har selv haft hunde og børn sammen siden børnene blev født og jeg ville ikke gøre det anderledes. Men at sige, at man kan stole på helt små- eller lidt større børn for den sags skyld- det tror jeg hører sjældenhederne til. Ikke at børnene er onde eller uopdragne, de er bare… børn.

• #22   26. aug Nettop pga den indstilling bør hunde ikke leve i den slags børnefamilier Linda, børn kan sagtens lære at nej, man styrter ikke rundt og råber og skriger når hunden er der, det dør de såmen ikke af, hunden bor der jo også;) hvis børn må gøre hvad de vil, så bør der ikke bo hunde i familien smiley vild leg foregår ude eller på børneværelset og så er hunden lukket væk smiley det er da nemt og faktisk rigtig sundt for børn at lære at tage hensyn.

• #23   26. aug Nu tror jeg du læser lidt mere ind i mine sætninger end der faktisk står. Du kan være helt rolig, både børn og hunde har det rigtig godt her og har både grænser og frihed i passende mængder tilpasset div. Situationer og behov.
    Men lækkert, at man ikke kan debattere uden at blive så personlig endda uden særligt grundlag.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#24   26. aug Hvis man har det sådan, at børn ikke må løbe rundt og råbe, hvis der er en hund i huset, så er jeg helt enig i, at så skal man nok ikke have hund - eller børn smiley
    Mine hunde har nu fint kunnet klare, at børnebørnene var vilde. De har fx leget politi og røvere (jeg var røver, og en af hundene var politihund smiley ). De spiller også fodbold i haven (løben og råben), mens hundene er der. Det går også fint fint. Men måske mener du noget andet med løben rundt, råben og skrigen, Bodil?

• #25   26. aug når mine børn trængte til vild leg så var det = tid til at være ude ...

må så indrømme det er anderledes med børnebørnene, , men så bliver hunden lukket ud ... den beder såmænd selv om det når det bliver for meget ... men hundens grænser, den mad, drikke og hvordan man ellers omgås den, der er børnebørnene opdraget som vores egne, og det gør deres forældre (som jo er vores børn) helt af sig selv, vi behøver ikke sige det ...
    Selvfølgelig har det en tid, det er en proces og pt har vi Philip på 1½, og ja det skal i perioder siges og demonstreres mange gange ... han havde en periode hvor han bare ville hundene (nu hunden) hele tiden, så blev har fulgt tæt og fortalt .. så var der en tid hvor han mistede interessen, og nu er den lidt tilbage da han helt klart prøver grænser, men så tager vi den da bare igen ...
    Nogle gange viser vi ham hvordan, andre gange fjerne vi ham og fokus, og igen andre gange kan det være vi fjerner hunden til et sted den har ro ... alt afhænger af situationen, men det kan lade sige gøre .. og jo mere konsekvent jo hutigere læres det ... ikke noget med nogle regler den ene gang fordi man har god tid, og andre dage hvor der er lidt pres på ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#26   26. aug Mine hunde får forresten også lov til at være vilde indenfor. Jeg er nok et håbløst tilfælde både mht. børn og dyr smiley

PS. Men børnebørn får ikke lov til at genere hundene - naturligvis. Hundene kan bare godt klare lidt vildbasseri - og gider de det ikke, skrider de bare - og SÅ vildt bliver det altså heller ikke, for det gider børnebørnenes mormor/farmor ikke smiley

• #27   26. aug Hvor gamle skal børnene så være før de “har lært det”? Måske har vi forskellig definition af hvad helt små børn er. Og hvad der vil sige at have lært det.
    Jeg oplever at børn længe skal mindes om hensyn til hunden(e) ikke det med at lade deres mad og soveplads være- men her har vi f.eks. En niårig som jævnligt skal mindes om, at skyderi med de der nerf djævle, foregår på værelset med lukket dør eller udenfor- vores gamle hund er ikke vild med lyden. Og han er hverken dyreplager eller uintelligent- han er bare en niårig dreng som slet ikke har hundene i tankerne når han er fordybet i et eller andet- og hans venner uden hund tænker slet ikke i de baner.

• #28   26. aug åh, det er der vel næppe ET svar på ... aner ikke hvad Nerf Djævle er smiley ... men er det en slags legevåben med høje lyde så gad end ikke jeg høre på det, så det ville end ikke være for hundens skyld jeg sagde fra ..

jeg er måske også bare meget heldig, har 2 piger og 1 dreng, og fx skyde lege og våben har aldrig sagt ham noget ... det var lego, og ja så var de bare meget ude ..

• #29   26. aug - og det kan godt være, at børn i dag, ikke opdrages så strengt som for 50 år siden, men at næsten ingen forældre i dag tør sige nej og mene det, det er vist en mindre overdrivelse.

• #30   26. aug Et barn på 3-4 år skal mindes om hvad man gør, mit barnebarn på 7 skal aldrig mindes om det, han ved det, et ældre barn bør efter min mening have lært hvordan man opfører sig, men jo sådan er børnefamilier nok Idag, da jeg var 9 var jeg barnepige for naboens småbørn, i dag kan 9 års børn ikke engang lære at opføre sig hensigtsmæssigt over for hunde smiley verden er lidt sær og spørgsmålet er om vi egentlig gør vores børn en bjørnetjeneste ved ikke at lære dem almindelig god opførsel;)

• #31   26. aug Jo, det er skydelegetøj smiley

• #32   26. aug Det du hentyder til, er det helt seriøst, at en niårig der fortaber sig i leg, “ikke engang kan lære at opføre sig hensigtsmæssigt overfor hunde”? Og at jeg derved “ikke har lært ham almindelig god opførsel”?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#33   26. aug Du er RET bombastisk i dine (negative) udtalelser - om andre folks børn, Bodil smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#34   26. aug Jeg synes, du skal være glad for, at din ni-årige ikke er så afrettet, at han er ude af stand til at give sig hen i en dejlig leg, Linda - som ikke skadede hverken dyr eller mennesker i øvrigt smiley

• #35   26. aug Det er jeg også. Det er så let at dømme ud fra de billeder man får i hovedet ud fra få skrevne sætninger- uden egentlig at kende til tingenes sammenhæng. Skal også selv ind imellem tænke to gange for ikke at skrive det første der falder mig ind. Heldigvis kan jeg tåle det og er ret tilfreds med både mit, mine børns og hundes liv- men forstår godt at mange mister lysten til at deltage steder som her, enten fordi de er usikre eller simpelthen bare ikke gider det niveau.

• #36   26. aug men for lige at svare igen på #27 ... så kan man vel sige at så længe de glemmer så skal de mindes om ... og igen nogle perioder tænker man NU er den der, og så kommer der en periode hvor man synes man starter forfra .... det er vel som med hunde hvor man tænker nu har det fattet det, og så bliver de unghunde og teenagere og har glemt ALT ... børns tid fra småbørn til teen tiden er ovre er bare det længere, men der sker jo hele tiden fremskridt .. der sker og så fejl...

og nej jeg synes heller ikke børn opdrages på den måde i dag som vi gjorde, nu lige det med dyr er vi så heldigvis ikke uenige vores børn og os ...

• #37   26. aug Jeg har tre sønner og i deres opvækst boede vi meget centralt i en mindre provinsby, dvs. huset var stort set altid fyldt med børn i alle aldre og alle kendte huset regler, at man skulle behandle hinanden, inklusiv de firbenede + inventaret ordentligt. Vi voksne hjalp så med at afstikke nogle grænser, for, hvad det indebar

Jeg har aldrig oplevet det som et problem, at have hunde i det menageri, hundene har haft deres faste liggepladser i vores soveværelse, hvor de havde absolut helle og det har selv meget små børn kunnet forstå.

Valgte hundene at være med os i stue eller andre rum, har de også måttet acceptere, at der er en vis grad af støj og uro omkring dem og det har virkelig aldrig været problematisk. Jeg har lukket dem væk, når de spiste eller fik tyggeting, men ellers har de oftest valgt at være med os andre og de har altså aldrig været utrygge ved legende og larmende børn.

Jeg oplever heller ikke nutidens børn som værende forfærdelige i den retning, men forældrene har nogle gange nogle helt urealistiske ideer om, hvor meget deres børn skal være i centrum og hvor meget hensyn der skal tages til lille Peter eller Petrine. Den må vi som bedsteforældre jo så tage på vores kappe, for det er vel os, der har opdraget forældregenerationen smiley

Her kommer stadig mange børn, jeg har et par børnebørn, hvor den yngste først lige har fået øje på hundene og synes de er vældigt interessante og så en knægt på tre, som elsker hundene og omvendt, sætter han sig i sofaen bliver han hurtigt flankeret af en hund på hver side. Vi er alle obs på, at han kun er en lille knægt, der til stadighed skal mindes om, hvordan man behandler andre levende væsener også selv om han faktisk er utrolig forsigtig og meget glad for alt levende. Jeg tror den bedste læring foregår ved, at man selv er et godt eksempel smiley

Min mand arbejder i en specialklasse, som også jævnligt kommer på besøg. Jeg fortæller ungerne hvordan man opfører sig og at det ikke er til diskussion, bliver reglerne overtrådt er konsekvensen, at vedkommende ryger udendørs sammen med en lærer/pædagog, det har endnu aldrig været nødvendigt og det er simpelthen fantastisk at opleve, hvor omsorgsfulde de unger er overfor hundene og hvor meget ro samværet giver børn, der normalt kan have mere end gennemsnitligt krudt i numsen

Jeg har solgt mange hvalpe til børnefamilier, jeg har også afvist en del. Jeg er heller ikke bange for at guide eller irettesætte børn, som er her på besøg, det er mit hjem og mine regler. De småbørnsfamilier, som jeg har solgt hvalp til, har dog alle forældre, som selv har evnet at sætte grænser for ungerne smiley

• #38   26. aug Der hvor jeg ser en udfordring er når børnene ved et uheld kommer til at overskride hundens grænser. Det kan være svært at opdrage sig ud af. Et barn kommer ind og kaster sig i sofaen- og hov, der lå en lille hund sammen med tæppet eller lign.
    Det er synd for hunden- og barnet, hvis den bider- men det er svært at sikre sig imod.
    Jeg synes ikke man skal undlade hund og børn sammen, men jeg synes man skal være realistisk i forhold til de udfordringer der kan være og måske ikke vælge den mindste eller mest nervøse hund til en småbørnsfamilie- og gør man det, så være klar på, at det kræver endnu mere af de voksne.

• #39   26. aug Eller børn i “kravlealderen” der er man virkeligt på.

• #40   26. aug Du milde hvor er det besværligt at have hunde i dag ... ( og børn ) .. smiley

Jeg har ... 4 børn ... 8 børnebørn .. 3 oldebørn ..... og været dagplejer i mange år.

Jeg har haft hunde ... katte ... aber ... papegøjer ... skildpadder ... leguaner ... kaniner ... tropefugle ... osv. ..... sammen med børn i en syndig pærevælling . smiley

Jeg har aldrig tænkt så meget over det .... Det fungerede fint .... ingen kom til skade og er døde af det . ...... ( heller ikke når naboernes unger kom på besøg )

• #41   26. aug Jeg husker bare fra min barndom, (jeg er 40) at man ikke gik så højt op i om dyrenes grænser blev overskredet, så længe dyret ikke bed eller sparkede, var alt godt. Der er sket ret meget på det punkt, så det kan være svært st sammenligne “besværligheden” fra tidligere til nu.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#42   26. aug Åh, hvor jeg bliver lidt nostalgisk, når du nævner specialklassebørn, Kirsten smiley Jeg mindes "mine" specialbørn og Lina - hvor meget de store drenge lærte af den lille hvalp og senere unghund og voksne hund. Når en Dennis fx råbte belastende højt, trak Lina sig og gad ham ikke. Jeg fortalte ham, hvorfor hun trak sig. Han ville hende så gerne og lærte at skrue ned for lyden - "se, hun kan lide mig, Isa" smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#43   26. aug Med alderen kommer også glemsomheden. ALT var bedre og nemmere, dengang det var før smiley

• #44   26. aug #41 .... Selvfølgelig blev dyrenes grænser ikke overskredet . ... Jeg gik jo ikke rundt med øjnene lukket . ...... i øvrigt var ungerne med til at fodre dyrene og passe dem .... så de lærte at tage hensyn til dyrene på den måde . smiley

• #45   26. aug Hatten af for jer der har med specialbørn (må man kalde dem det?) at gøre. Den store hat, virkelig! Jeg kan næsten ikke forestille mig en sværere tålmodighedstest. Og samtidig er det så vigtigt et stykke arbejde, at gribe dem i barndommen.

• #46   26. aug 44 - fedt at de ikke blev det. Men sådan overordnet set, så var der bare ikke samme fokus på dyreadfærd, sprog og grænser dengang. Man og især menigmand vidste simpelthen mindre end i dag. Ikke at man var ude på at være ond, men der var andre normer.

• #47   26. aug Isabella - De oplevelser det giver, at have de børn på besøg, eller som jeg ofte gør, kører en tur på skolen med et par af whipperne, vil jeg nødigt undvære. Der er så mange skønne øjeblikke og jeg bliver rørt over, hvor meget de besøg betyder for ungerne smiley

• #48   26. aug Jeg stoler ikke på børn, heller ikke mit eget barn - det skal man heller ikke ift. dyr.
    Passede en malteser i går, der sov min søn. Ellers ville jeg nok lukke hunden væk med et børnegitter imens

• #49   26. aug Pernille hvor gammel er dit barn?

• #50   26. aug #27 Kirsten H ... så godt skrevet og forklaret .. lige præcis sådan har det også været her ..

#41 Linda ... min ældste bliver 40 til februar, så har jeg en på 34, og en på 31, det du skriver med hundene og ikke fokus på deres grænser, sådan har det aldrig været her, heller ikke hos de i vores omgangskreds der havde børn sammen med hunde på samme tid ..det må have mere med at gøre hvem der havde børn og hund sammen end en tidsalder ..

• #51   26. aug 50 det tror jeg nu ikke. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
    Vi lærte da, at hunden skulle have fred i kurven og når den spiste. Men der var slet ikke det samme fokus.

• #52   26. aug Min mor havde hundekennel, vi havde rigtig mange hunde og vi var ikke ret gamle før vi viste hvad man måtte og ikke måtte omkring hundene, fx at man aldrig måtte løbe inde, at man aldrig går hen til en hund, altid kald på den, aldrig tage noget fra en hund, heller ikke legetøj, kald på en voksen, ting jeg med stor succes har taget med mig i mit voksne liv;) jeg tror helt afgjort der var steder hvor reglerne ikke var så klare, men det er der da i den grad også i dag;)

• #53   26. aug Men sådan generelt- ikke bare i vores egne hjem og omgangskredse. Mener I ikke der er sket en ændring i måden man holder hund på og mængden af viden- de sidste 30-40 år??

• #54   26. aug Bestemt er der da sket en ændring, bare ikke altid til det bedre;) jo rigtig mange går i dag noget mere op i deres hunde, til gengæld er rigtig mange hunde alene i rigtig mange timer, det var de generelt ikke så meget før smiley hunde i dag er ofte i et meget stresset miljø, byer, vilde børn, m.m, det var de heller ikke så meget i “gamle dage” jeg ved egentlig ikke rigtig om det liv mange hunde lever i dag, er bedre en før, jeg tvivler helt ærligt.

• #55   26. aug Bodil- det er jeg enig i. For få hunde i dag får lov at være hunde. Jeg tror (jeg har ikke nogen tal at hænge det op på) at rigtig mange hunde røvkeder sig og/elle skal finde sig i alt for meget.

• #56   26. aug Men det gælder både børn og hunde synes jeg. Før var det bare noget man havde og tog noget mere afslappet end nu. Både børn og hunde er i dag ofte prestigeprojekter i en form for konkurrence om at gøre tingene mest perfekt. Det er ikke altid den konkurrence tilgodeser børns eller hundes egentlige behov- Til stort ubehag for både børn, hunde og voksne.

• #57   26. aug Jeg var bestemt ikke uopdragen som lille barn (det er jeg givetvis nu, men ikke dengang), men jeg ELSKEDE dyr!! Og jeg samlede ALLE dyr op, uanset hvor mange gange jeg blev irettesat. Og jeg vidste godt at jeg ikke måtte, men jeg elskede dyr så meget, at jeg gjorde det alligevel. Og sådan gik det til at jeg blev bidt i struben af en gravhund som 4 årig smiley Jeg kunne også fange min mormor kat, som ellers hadede mig af hele sit hjerte. Jeg gjorde den ikke noget, men løftede den op og bar den i mine arme.

Så det er da muligt at børn var bedre opdraget i “gamle dage”, men det var altså ingen garanti for, at børnene kunne behovsudsætte smiley

• #58   26. aug #57... Anne .... Åhhh ... så forstår jeg bedre alt det du skriver i trådene her på HG .... om alt det du kommer ud for ... smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #59   26. aug Jeg ved ikke hvordan jeg ville gøre det, hvis jeg havde børn og de derfor boede her, det ville jo være lidt noget andet. Men når vi er sammen med min søsters unger, (som der så efterhånden er 7 af, 2 af dem er bonus og den mindste bliver 2 år lige om lidt) så har vi et bur med inde til hundene, der går hundene hen når de har brug for pause (eller kommer hen til mig, Lucky vil gerne sove på armen). Det kan de fint finde ud af. Hende på 2 år forventer jeg selvfølgelig ikke noget af, men hun er vant til at have en kat, så der er såmænd nok ikke den store forskel, hun kan fint ae ae, og hjælper også meget gerne med at give Lucky godbidder smiley

Det gode ved de mindre hunde er også at de ikke er så voldsomme, så de vælter ikke mindre børn som en stor hvalp ville gøre (i leg), og barnet skal ikke være så gammel før de kan hjælpe med at holde snoren på gå tur. Jeg siger ikke man skal storme ud og få en chihuahua overhovedet ikke, ideelt er barnet måske i skole alderen når det er sådan en lille størrelse man skal have, men det er ikke umuligt. Men tænker en hund på de 5-10 kg er et godt bud på en lille hund til selv de mindre børn smiley

Og lige den med børn der sætter sig i sofaen, jeg har altså flere gange været ved at sætte mig på Lucky eller sætte noget ovenpå ham, for du kan simpelthen ikke se at han er der, hvis han ligger under et tæppe. Som voksen er man nok lidt mere obs på at kigge om han er der, så lige der vil jeg nok give ret i at der er en risiko for uheld, men man kan så måske løse det ved at der ikke ligger tæpper i sofaen sådan til daglig.

• #60   26. aug Isabelle Nemlig, de modtager men du kan ikke være sikker på at de følger

• #61   26. aug forældrene har nogle gange nogle helt urealistiske ideer om, hvor meget deres børn skal være i centrum og hvor meget hensyn der skal tages til lille Peter eller Petrine.

SÅ godt skrevet ! Jeg kørte i Metroen her i sidste uge og en mor med to børn, og sin egen mor stod på.
    Mormoren og moren forsøgte at tale sammen, men hver eneste gang den lille af børnene ville noget var det bare "mor" og svarede moderen ikke PRONTO, så blev ungen hys og blev ved med sit "mor mor mor mor" i stadigt stigende lydniveau, indtil moderen vendte hele sin opmærksomhed imod barnet .. omg !!!

Jeg ville aldrig - never - sælge hunde til folk med børn. Jo, hvis det var IGP folk der var forældre og at hundene var maller eller schæferhunde - eller noget i den stil - men til en familie med de der små guldklumper ønskebørn .. N E V E R !!!

• #62   26. aug Han er lige blevet et år

• #63   26. aug @ Martine .. er det grundet racen, eller ville det være uanset hvilken race du skulle sælge

• #64   26. aug Hanne -

Det er uanset racen .. der er imo ihvertfald, for mange forældre der er fuldstændig ukritiske over deres afkoms ageren.
    Det ville ikke skulle være "mine" hvalpe, der lagde krop ti det.

• #65   26. aug det er jeg da på både hundeelskende forældres samt deres børns vegne ked af at høre ..
    Det er da godt nok at skære alle over en kam, og vil da i givet fald det var mere reglen end undtagelsen medføre at nogle af fremtidens voksne så i deres barndom aldrig har lært at omgås hunde .. så ville der godt nok ende med ikke at være basis for megen opdræt af alm familiehunde... selvfølgelig kan man hvis man som ikke vokset op med hund og vil have hund senere, læse sig til meget, men den læring der kommer af det at vokse op med hund den kan man ikke læse sig til ..

jeg har da heldigvis været heldig at mine hundes opdrættere har kunnet vurdere individuelt, de 2 første hunde er købt da vi ikke havde børn, men ved køb af de 3 sidste har vi haft børn med ...

Jeg ved fx også at begge mine døtre der med tiden kunne ønske sig hund i deres familier er 100% ansvarlige og bevidste .. tænk sig de skal dømmes ude på forhånd er imo en skam for både familien og hundene .... der er virkelig mange gode hundeejere derude som er i en familie med børn ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#66   26. aug #61

Min ældste søn, David: Mor....
    Mig: Vent lige lidt. Jeg står lige og snakker med mormor.
    David: Jamen mooor...
    Mig: Du må lige vente et øjeblik.
    David: Mooor, det er noget med nisselandskabet.
    Mig - nu en smule irriteret: ØjeBLIK, David!
    David: Der er ild i det!
    smiley

• Tinna
    Tinna Tilmeldt:
    feb 2023

Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 57
    #67   26. aug Lige gyldig om det er en lille eller stor hund synes jeg aldrig de skal lades alene. Men som flere skriver er jeg også en af dem der er opvokset med dyr og bare kravlede rundt på hundene og kattene. Ved katten fik man en klo og så lærte man kattens grænser smiley sådan var det nok dengang, ligesom der ikke var sikkerhedsseler i biler til børn eller cykelhjelme smiley . Men udover det ville jeg nok vælge en større hund feks retriever da jeg ofte synes lunten er lidt længere der end nogle små hunde hvor reaktionen/udbrud kan komme hurtigt . Vi har feks en samojede og han er helt idiotsikker. Han er 5 år og har aldrig reagerer udadtil på andre dyr, hunde mm og er vi har en baby på et par måneder i familien og han er så rolig omkring babyen. Men det er jo individuelt fra hund til hund både store og små hunde kan have korte lunter

• #68   26. aug Børn har godt af sunde grænser. Som forældre har man ansvaret for at sætte dem

Både overfor egne dyr og andres

Mit barn vil gerne snakke med alle hunde. Jeg minder altid om at spørge ejeren. Får hun nej så vil ejeren ofte gerne forklare men jeg stopper dem. Det er en fin læring synes jeg

Nogle gange får man ja
    Nogle gange nej
    Det er ok
    Sådan er livet.

Vi besøger tit folk med dyr. Der er det mit ansvar at sikre at dyret respekteres

Det samme i vores hjem

Er barnet lille må man endte lade være med at tage det med, mødes under forhold der gør det ok for dyret og barnet eller sidde med barnet

Dyr behovsudsætter jo også sjældent hvis de presses nok

Det er derfor en seks årig fx har en voksen med.... hun er god med dyr men hun er et barn. Det er jeg ikke. Ansvaret er derfor mit

Og ja børn må gerne være børn men det er ikke lig med nul grænser

Jeg har da også grænser for mine dyr...
    noget jeg bliver mindet om pt med en killing. Ih hvor er sådan en irriterende ind imellem, hvis jeg er træt. Men jeg har selv valgt at få den.... og en dag har den jo nok lært og kan selv

• #69   26. aug Men skal en hund være 'idiotsikker'?

Ikke herhjemme.

Det er derfor der bor voksne her også jo

Men jeg er sgu nok farvet af at en kat aldrig er sådan helt idiotsikker smiley

• #70   27. aug Det er da ikke at skære alle over en kam.
    Jeg skriver jo netop, at hvis forældrene er IGP folk, ville jeg godt sælge …

• #71   27. aug Jeg sælger heller ikke til børnefamilier mere, jeg har gjort, jeg fik en fuldstændig ødelagt hvalp retur, jeg tør slet ikke tænke på hvad det stakjels dyr har måttet finde sig i, før den tilsidst fik for meget og “bed” en 4 årig, (intet at se på barnet) jeg fik den retur, en dyrlæge skulle have udtalt at hunden var dominerende og ikke egnet til en børnefamilie.
    Jeg kommer ikke til at sælge til børnefamilier igen.

• #72   27. aug Jeg må indrømme at jeg forstår den holdning. Vi har jo venner på besøg og jeg kan beskytte vores dyr og gør men det er tydeligt at mange børn er helt grænseløse ved dyr

Når de kommer her ved forældrene godt at der er regler. Det er jeg åben om. Ellers må vi mødes andre steder.

Jeg oplever at børnene gerne vil have nogle regler. Belønningen er at snakke med dyrene jo. Men det virker ærligt talt som om ingen voksne har lært dem det mest basale....

Og nogle af dem har selv hund og kat hjemme smiley

• #73   27. aug Jeg synes en idiotsikker hund kræver lige så meget opmærksomhed omkring børn som en hund der bider. Det er jo ikke kun for at undgå bid, at man skal være på hele tiden- ligeså meget for hundens skyld.

• Tinna
    Tinna Tilmeldt:
    feb 2023

#74   27. aug Selvfølgelig skal man have lige meget opsyn ved idiotsikker hund og lige meget respektere hundens grænser og lære børn at omgåes hunde mm. Men det er bare rart at hunden er pænt”!idiorsikker” da der hvis det er egen hund sikkert ville kunne opstå situationer hvor forældrene måske ikke har øje hvert sekund selvom de prøver

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#75   27. aug - Og igen husker jeg den kvinde, der skrev til mig om, at hendes eurasierhvalp på fem måneder desværre var aggressiv. Den knurrede og snappede ud efter især hendes søn på syv, men også indimellem efter hende.
    Det var ikke en af mine hvalpe, men jeg kendte opdrætteren af hvalpen (og forældredyrene) - og var dels sikker på, at der ikke var noget galt med sindet og derudover, at hvalpen ikke var aggressiv. Jeg spurgte til, hvornår den knurrede og snappede og fik svaret, at det var når drengen krammede hunden og/eller løb efter den for at kramme smiley smiley
    "Sig til ham, at det skal han holde OP med. Han overskrider hundens grænser voldsomt," skrev jeg.
    "Det er svært at få en syv-årig til at lade være," skrev kvinden nu.
    Jeg kan ikke huske, hvad jeg præcis svarede, men det var noget om, at hun skulle sige det UTVETYDIGT - og hvis hun ikke ville dette, måtte hun acceptere, at hvalpen bed barnet!!!
    "Hvordan skal den fortælle din søn, at den ikke bryder sig om at blive krammet og jagtet?" spurgte jeg også retorisk.

Tænk, det lykkedes faktisk barnet at forstå, at han skulle holde op - og "miraklet" skete. Hvalpen hverken snappede eller knurrede af ungen mere smiley

Jeg kan huske, at jeg undrede mig meget over, at moren ikke mente, hun kunne give et klart forbud til sin syv-årige. Jeg har ikke problemer med at gøre dette med mine to-årige børnebørn (der selvfølgelig holdes øje med alligevel).

• #76   27. aug Min oplevelse med småbørnsfamilier, specielt førstegangs hundeejere, var, at de var de hurtigste til at opgive en lidt besværlig unghund. Det er måske ikke så underligt. I en travl hverdag med begge voksne på arbejde, unger i institutioner, osv., så er hunden nok ikke første prioritet, når alle kommer trætte hjem, og hunden har brug for, at nu skal der ske noget.

Hvis man brænder for at have hund, hvis det at have hund, træne hund osv. er ens hobby og passion, så findes der tid til hunden uanset en travl hverdag. Og sådan har det da heldigvis været hos de fleste, jeg har solgt til, som enten har haft eller har fået børn efterfølgende, men der har også været nogle, der måtte findes nyt hjem til, og det har i overvejende grad været småbørnsfamilier.

Jeg har heldigvis ikke haft indtryk af, at nogen af hundene er blevet dårlig behandlet af børnene, og har ikke fået tilbagemeldinger om børn, der er blevet bidt, men erfaringen lærte mig, at det var et punkt, der virkelig skulle snakkes igennem, når jeg havde evt. hvalpekøbere i den aldersgruppe på besøg.

• #77   27. aug jeg bliver sgu helt trist ... jeg er da enig i at en ødelagt hvalp er en for meget ... men hvor mange glade hunde lever i glade børne/hunde familien for hver en gang det ikke går ... det er et reelt spørgsmål ..

og hvad sælger man så til, de ældre segment hvor der kommer børnebørn nogle år efter og så er hunden slet ikke vant til små børn ...

jeg vil sige her, har børnene aldrig fået lov at ligge sig ovenpå hunden, de har heller aldrig fået lov at løfte på hunden før de kunne finde ud af at støtte den under numsen ..de har kunnet få den i armene når de har sat sig hvis det skal prøves ... ganske som jeg ikke lader et størrre barn løfte på en baby der ikke kan holde hovedet selv ..

Forleden så jeg en granvoksen mand komme løftende på en golden hvalp han holdte den kun under forbenene..

min nuværende hunds opdrætter ser sine købere meget an, og hun har takket nej til at sælge til børnefamilier, men den vurdering har hun kunnet tag under besøgene ..
    Pågældende opdrætter har fortalt hun en gang har hentet en hund tilbage, det var fra et yngre par uden børn.,

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#78   27. aug Jeg er helt enig, Hanne. Det er trist, hvis man ikke tør sælge hvalpe til børnefamilier - hvis de ellers virker til at have tid, lyst og overskud til en hund.

- Og ja til det med børnebørn. Mine første eurasiere var helt uvant med børn og kom aldrig til at holde særlig meget af den slags mennesker. Kenia og Vilma er vokset op med børnebørn og synes vældig godt om de små smiley

• #79   27. aug @ Martine, jo du skærer alle over en kam .. for uanset race er man kun god nok til at købe hund hvis man er IGP interesseret ... det er der ved gud mange der ikke er, og også en del racer hvor det ikke er deres spidskompetence om man så kan sige, ved godt man kan træne med alle racer, men nogle er mere egnede end andre ..

Ipsen her skulle godt nok også lige vænne sige til små mennesker ... hun er SÅ glad for dem, og er sikker på hun ville have været den perfekte hund til et småbørns hjem med kompetente voksne .. ganske som min 2. og 3. skotte som elskede små børn. Min nr 2 skotte Uni smed sig gladeligt ind i en børneflok når vi mødte dagplejere på tur og signalerede nus mig nus mig, mens hele hendes krop snoede sig i glæde ..

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 5 Emner: 22 Svar: 463
    #80   27. aug og hvad sælger man så til, de ældre segment hvor der kommer børnebørn nogle år efter og så er hunden slet ikke vant til små børn

Jeg hører til i den kategori smiley

En opdrætter veninde, sagde i fuld alvor til mig for nogen år siden, at jeg ikke kunne købe hos hende fordi, jeg var mormor lige om lidt smiley

Jeg er mormor til 2, hundeejer til 6 smiley Det ER faktisk værre, at blive mormor som hundeejer end det var, at være hundeejer og blive mor smiley

Da jeg blev mor, var hundene allerede en integreret del af ens liv og hundene fik en langsom daglig tilvænning af, at børnene var kommet til og børnene lærte at omgåes hundene som en del af deres opvækst.

De hunde jeg har nu, har ikke været vant til børn og det ældste barnebarn 3 år om lidt, har ikke hund, derhjemme. Den yngste er lidt over 1 år og har hund derhjemme (Det gør faktisk en forskel herhjemme). Den yngste er slet ikke så fokuseret på hundene som den ældste var i samme alder og stadig er.

Vi er så heldige, at have børnegitter imellem værelser ud til køkkenet, så jeg har mulighed for, at skærme hundene af, hvis jeg lige skal koncentrere mig om noget andet som f.eks. madlavning. Jeg har også været så fræk, at sætte et af børnebørnene i en hundekravlegård, når jeg lige skulle på toilettet og har været alene med en af dem og hundene smiley Deres mødre ved det og det er okay med dem.

Vi har en del plads inde som ude og det gør også en forskel, at børnene kan bruge f.eks. gulvet i stuen til, at lege imens vi voksne sidder ved spisebordet i køkkenet (åbningen imellem de to rum er 3,5 meter bred) Så hundene kan ligge i køkkenet ved os (valgfrit de har fri adgang til hele huset).

Vi har især en hund, der ikke kan slappe helt af og ligge sig til at sove, når hele familien er her, men hun beder selv om, at komme ind i soveværelset og så kommer hun derind med lukket børnegitter, så vi også kan se, når hun gerne vil ud igen.

Det ældste barnebarn vil gerne holde snor, når vi går tur og vi har gudskelov nogen, der er super gode til at stå til rådighed for det smiley Han får også lov at give godbidder, mad og vand, så han bliver inkluderet selv om han ikke er her hver dag.

Da vores egne var små, havde jeg en pekingeser en rigtig lille dronning smiley Hun elskede vores piger. Kan stadig huske, da jeg opdagede at de trillede rundt med hende i en dukkevogn smiley Jeg blev så vred, hunden var ikke et stykke legetøj, lige indtil jeg opdagede, at når hunden havde mulighed for det, så sprang den selv op i dukkevognen smiley Så fik tøserne en undskyldning og de fik lov til, at køre rundt med hunden til den selv sagde fra smiley Den elskede at sidde højt og var også med i hestevogn og på sin gamle dage sad hun i en rygsæk, da hun ikke længere kunne tage de lange ture for så var hun stadig med smiley

Jeg kan simpelhent ikke huske, at det har været et problem at tilgodese alle parter, men det er bare hårdere at passe børnebørn, man mangler noget energi smiley

• #81   27. aug Jeg vil så sige, at jeg synes, det giver rigtig meget værdi eller hvad man skal sige for et barn at vokse op med hund/dyr generelt. Jeg kan da se, at vores dreng på 3 år lærer rigtig meget om omsorg, hensyn, empati (og mange andre fine ord) ved at vokse op med hundene.

Men vi har også fra start lært ham at håndtere hundene - altså vi lærer ham, at man ikke bare krammer og maser dem, man aer dem forsigtigt og lærer ham deres tegn - ligesom vi også omvendt lærer hundene, hvornår de skal 'holde sig væk'.

Og jeg synes, det er så fint at se, at han har en generel interesse for hund/dyr, han vil gerne nusse dem men er forsigtig. Og han bliver ikke bange for store hunde, der siger vov, men holder sig bare på pæn afstand.

• #82   27. aug Børnebørn bor ikke fast i hjemmet, det er vitterligt intet problem.
    børnefamilier har generelt meget lidt tid til hund, mange har en drøm om en sød lille hund som børnene kan nusse med og rigtig mange har overhovedet ikke gennemtænkt projektet, hvad stiller man fx op med hunden når man kommer hjem efter 9 timer på arbejde, hentning af unger og handle ind, når der så er et arrangement i børnenes skole, eller ridning, fodbold, spejder eller noget helt 3.
    Det plejer at være den snak som gør at de børnefamilier som henvender sig her, bliver klar over at de måske alligevel ikke skal have hund.
    For det meste behøver jeg ikke engang at nævne hvordan hund og børns samvær skal kontrolleres.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#83   27. aug Javist skærer Martine måske ikke alle - men vel i omegnen af 98% over én kam. Jeg tillader mig at fnise lidt over den vældig brede pensel, generaliseringerne og så det, at lige præcis IGP-folk, der ønsker maller (og lignende), godt kan købe, selv om de har børn smiley
    IGP-folk får ikke ønskebørn og guldklumper nemlig smiley

PS. - Og jeg HAR gættet, at "ønskebørn og guldklumper" nok dækker over belastende forkælede curlingbørn smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#84   27. aug - og DET vil jeg give dig helt ret i, Bodil. Men heldigvis er der også mange børnefamilier, der HAR gennemtænkt det, er min erfaring. Jeg er jo (også) sådan en pylret opdrætter, så jeg har bestemt spurgt ind til, hvordan en hverdag ville være for hunden og familien, inden jeg har solgt en hvalp.

• #85   27. aug @ CM ... lige nøjagtigt, sådan har det også været og er her ... og jeg har heller aldrig set det store problem i det .. ja det kræver opmærksomhed, det gør det sørme også når man har flere børn og de leger, de ryger jo også i totterne på hinanden ..

@ Ida K, nemlig og jeg tror der er langt flest forældre som mig og dig og CM osv, end der er de der ikke fatter det, og der er det så jeg mener man som opdrætter, selvfølgelig skal takke nej til børnefamilier hvis man kan mærke den ikke kan håndtere hunden som den bør håndteres sammen med børn .. men jeg tror s¨de voksne der ikke kan det, de er heller ikke gode hundeejere uden børn, de forstår jo helt basalt ikke hundens behov og sammenspillet med mennesker, store som små ..
    Det handler mere om hvem de voksne er, end om de er børnefamilie ..

@ Bodil .. igen generaliseringer ..men det er jo netop fint at tage snakken med købere, så kan alle blive klogere .. men at nogle børnefamilier ikke har den fornædne tid, gør altså ikke at alle ikke har det ...
    Min mand har altid arbejder 6-15, hvorimod jeg oftest har arbejdet 9 eller 10 og frem, da jeg var i butik med ugentlig fridag osv .. de eksisterer stadig de familier ..

• #86   27. aug her hvor vi bor er der en familie med 4 børn, alderen 2-13 .. gennem årene har de haft 1-2 hunde og kat ... den ene voksne har et ret godt velbetalt job, den anden har de valgt at vedkommende har ca 1 vagt som handicaphjælper hver 4. weekend fra fredag morgen til mandag morgen, det giver så vist ca som et ikke højtløns-job med 37 timer /uge ..
    Vedkommende er så lige begyndt på noget studie, men mest hjemmefra, så de har masser af tid til både børn og dyr ..
    Det jeg bare vil med det, er at generaliseringer ikke altid er særligt dækkende for virkeligheden ...

• #87   27. aug “Det handler mere om hvem de voksne er, end om de er børnefamilie .. “

Helt enig!!

• #88   27. aug Isabelle

Fnis du alt det du vil, men lad nu være med dine fortolkninger af mit skriv … det er så trættende ..

Hanne -

Hvis man skærer alle over en kam, så er det alle - ikke alle pånær …
    Så nej, jeg skærer ikke alle over en kam … næsten, men ikke alle.

• #89   27. aug Det er vel fair nok at der er opdrættere der ikke vil sælge til børnefamilier, ligesom opdrættere der ikke vil sælge til enlige, unge mennesker, gamle mennesker osv. Det er jo deres hunde så de bestemmer selvfølgelig suverænt hvem de ønsker skal have dem smiley at de så nogle gange går glip af de bedste familier til netop deres hvalp er jo så bare ærgerligt, men hvalpen får jo nok et skønt hjem alligevel, og familien finder så bare en hvalp et andet sted.

Alle de 5 hunde jeg har haft i mit liv (2 som barn. 3 som voksen ) er fra børnefamilier. Altså de er født og opvokset i en børnefamilie. Selv lille bitte Rosa voksede op med børn omkring sig de første 8 uger.

Jeg går ikke bevidst efter at købe fra børnefamilier, for jeg er ikke en børnefamilie og mine hunde er ikke meget sammen med børn, så det er ikke vildt vigtigt for mig at de et præget ekstra på børn, selvom det jo aldrig er en dårlig ting. Men det må da være en fordel som børnefamilie at hvalpen er vokset op med børn hos opdrætter smiley

• #90   27. aug Det med om opdrætter har børn, tror jeg ikke betyder noget for en mentalt sund hund. De to jeg har nu, kommer fra børnefri opdræt og er begge eminente omkring børn.

• #91   27. aug Linda det mener jeg nu heller ikke, det har jeg heller ikke skrevet smiley
    Men derfor kan det jo godt være en hjælp, at de er vant til børn allerede inden de flytter ind i en børnefamilie. Men en hvalp der ikke er, kan da sagtens være glad for børn og god til dem alligevel. Du får vel bare et lille forspring som med så meget andet, hvis den allerede er vant til det.

• #92   27. aug Ja måske. Jeg har bare ikke oplevet at der var noget der skulle indhentes… synes ikke vi har lært hundene at være trygge ved børn- det har de været fra dag 1. Min første hund var derimod ret utryg ved børn- og han kom fra et børnehjem. Men det kommer garanteret også an på bl.a. race og type af hund

• #93   27. aug Det afhænger af hvordan hvalpen har oplevet opdrætters børn smiley

Har den ingen erfaringer kan man jo bare fylde gode på den når man får den hjem

• #94   27. aug At være opvokset i en børnefamilie kan da også være et gevaldig minus, hvis børnene fx har fået lov til at slæbe rundt på hvalpene, råbe og skrige og styrte rundt efter hvalpene;)

• #95   27. aug Jeg har fx set billeder fra en opdrætter, hvor børnene havde klædt hvalpene ud og kørte rundt med dem i en dukkevogn! Det er så søøøøøøddt og her mangler jeg en brække sig smiley

• #96   27. aug Bodil, jeg tror da de fleste herinde i hvert fald af de ældre brugere, går op i at købe fra et godt og seriøst sted, og et sådan sted behandler børnene selvfølgelig hundene godt smiley

Lad mig sige det på en anden måde så, for nej jeg mener ikke at man nødvendigvis har noget at skulle indhente, blot at det KAN VÆRE en bonus, ikke at det er vigtigt. Men det kan også være en hjælp for opdrætter til at se hvilken hvalp der bare stråler i en børnefamilie og hvilken der måske hellere vil bo i et lidt mere stille hjem. Der er andre måder at teste dette og matche familie, så det er ikke en nødvendighed, men hvis ellers hundene og hvalpene bliver behandlet ordentligt af børnene, så er det jo ikke en negativ ting.

Ingen af de steder jeg har købt hund, har børnene været en negativ faktor for hvalpene.

• Tinna
    Tinna Tilmeldt:
    feb 2023

#97   27. aug Da mine børn var små ( 3 børn inden for 5 år) boede vi på en nedlagt ejendom og havde nærmest en minizoo. Børnene har fra de var små været med til at passe , muge ud, kæle med dyr og fået et stort ansvar og respekt overfor dyr. Så tænker det hele handler om forældre indstilling. Tror hvis forældrene selv er vokset op med dyr bliver hunden respekteret og en del af familien og taget med på alt fra camping til legepladser og har et spændende liv med masser af kærlighed og respekt fra børn . Der problemet opstår er nok disse “curling” børnefamilier hvor forældre ikke er vokset op / haft hund og har denne forestilling om den rolige børnevenlige labrador ungerne kan lege med. Og børnenes manglende forståelse samt en kort gåtur til børnehaven bliver hverdag for hunden. Sådan en hund vil få overskredet sine grænser og derved problemer kan opstå.

• #98   27. aug @ Tinna, ja og med den indstilling at man ikke sælger til børnefamilier vil der så komme endnu flere voksne i fremtiden der ikke er vokset op med dyr/hunde, og dermed endnu større risiko for at der fejles ...

løsningen imo er at både køber og opdrætter gør deres forarbejde ordentligt med at føle hinanden på "tænderne" , hos min yngstes fik vi end ikke muligheden for at vælge hvalp, køn ja men selve hvalpene matchede hun med den enkelte køber .. vores udsagn blev "I får den med Duracell batterierne " ... hun er så den eneste nulevende ud af kuldet der var på 6 ..så vi var da virkelig heldige ...

• #99   28. aug Vi har haft lille hund og børn, og vi har haft stor hund og børn - og katte.

Det første ord børn og dyr lærer her er NEJ. Så vi har ikke haft problemer.

Opdragelse og overvågning er vejen frem i forhold til børn og dyr

Og ja, vi har sendt legevenner hjem, der ikke vidste hvad nej betød.

• #100   28. aug Løber hvalpe ikke rundt og gør, hvis der er en hund i huset?

• susi j
    susi j Tilmeldt:
    nov 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #101   28. aug Bodil D - du har bare så meget ret !!!!

• #102   29. aug Nu er de fleste mennesker jeg sådan omgås jo altså 'hundefolk' så måske er min opfattelse biased smiley Men altså jeg kender da mange familier, der har formået at få det med hund og børn til at fungere fint og gnidningsfrit. Ingen skambidte børn eller tilskadekomne hunde. Selv har jeg da heller aldrig kendt andet end at mindst en hund er en del af familien smiley

• #103   29. aug Jeg ser da heller ingen skambidte børn, men der er da rigtig mange hunde derude som ikke har et liv de fortjener!

• #104   29. aug @ Bodil .. tror du det kun er i børnefamilier ... det tror jeg ikke ...

og omvendt kan man sige at mange selskabelige glade hunde har et fantastisk liv som fuldgyldigt elsket medlem i en børnefamilie ..

Jeg har i min tid også på ture mødt glade hundehvalpe der gerne ville kontakt og som bare er trukket videre med et hårdt NEJ af deres, ja undskyld, sure gamle ejer ... og ja det er ejers beslutning om deres hund skal hilse, men jeg ser så den livsglæde der er i hunden og den gnist der slukkes ...

der er så mange måder at have hund på, og der er så mange måder hunde kan have både det gode og det dårlige hundeliv ... at udse sig en gruppe som de værste syndere det er mig uforståligt ..

• Tinna
    Tinna Tilmeldt:
    feb 2023

#105   29. aug Enig med at det er svært at udse en gruppe hvor hunden har det bedst. Tæt på os bor der en mand som har denne hund, den må ikke lege/hilse og han går de samme lange ture dag efter dag. Han går altid med musik i ørene og har aldrig set ham tale eller snakke til den hund, kun tage hårdt i halsbåndet og irettesætte den . Den vil i mine øjne sikkert hellere bo i en børnefamilie med kæl, leg og ture på camping. Også selv om børnene måske er lidt højtråbende nogengange

• #106   31. aug Tror vi engang ender med en hund 5-12? Kg smiley stadig lille men lidt mere robust..
    Min mand vil gerne have en af “de hvide hunde” smiley

• Tinna
    Tinna Tilmeldt:
    feb 2023

#107   31. aug Vi har en samojede , også hvid bare lidt forstørret smiley . Du kan bare sige til din mand du ikke vidste den blev så stor smiley og vores og de fleste samojeder er total børne og familie venlige smiley men nok lidt større end de 12 kg smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#108   1. sep Japansk spids vil nok passe din mand, Pernille - eller en dansk spids tæve smiley
    Selv ville jeg vælge en samojede smiley

• #109   1. sep Han mener bomuldshundene, fordi de er allergivenlige og ikke fælder smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#110   1. sep Nååå DE hvide hunde smiley

Kommentér på:
Små hunde og børn

Annonce