1.670 visninger
|
Oprettet:
Små hunde og børn {{forumTopicSubject}}
Er det en skrøne at man generelt ikke anbefaler at have små hunde og børn sammen (vi snakker 5 Kgs)?
Jeg har en kærlighed for dem. Jeg læser det primært hos chihuahua.
dec 2012
Følger: 37 Følgere: 264 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 3.204
okt 2022
Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 385
sep 2017
Følgere: 482 Emner: 200 Svar: 9.090
Havde jeg et lille barn, ville jeg gå med en hund på mindst 10 kg, fordi den ikke lige kan samles op, alternativt en type, som er hurtig nok på benene til at stikke af fra ungerne, og som har modet til at bakke det op
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1240 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 154 Svar: 3.217
nov 2012
Følger: 96 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 280 Svar: 8.084
Jeg tror det handler mest om at lærer børn fra de er helt små hvordan de skal omgåes de små hunde, altid have dem under opsyn når de er sammen, og så selvfølgelig lære barnet at man ikke skal løfte og bærer de små hunde, selvom de har størrelsen til det, netop fordi de kan komme til skade ved det.
Hvalpene lærer jo så ligeledes at være omkring børn, både store og små fra de er helt nyfødte til de flytter hjemmefra. Man skal nok ikke vælge den forsigtige hvalp i kuldet, hvis man ved man har et "vildbasse" barn.
En af de opdrættere jeg kender, har en datter på 3 år?? deromkring, hun går barn og hund med nogle af deres chihuahuaer, det er simpelthen så kært
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 23 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 1.995
Alene at nogen anbefaler en hund som kan slippe væk er forfærdeligt! Hunden skal ikke være nødt til at slippe væk, børnene skal opdrages!
sep 2017
Det skal bare ikke gå ud over hunden, så jeg ville ikke turde satse på det. Og jeg ville nok ikke orke alle de forholdsregler, der skal tages med små, sarte hunde. Som forældre kan man ikke slippe hverken børn eller hund af syne - det må da være belastende.
jan 2019
Det dur ikke hvis der også skal være dyr i hjemmet
jan 2019
aug 2023
Følgere: 15 Svar: 313
Arrr OK - måske lidt overdrevet
jan 2019
aug 2023
Mine børnebørn er nu ret søde ved hundene. Hverken jeg eller deres forældre accepterer andet - og de lærer det fra de er ganske små. Fx vidste en lille Maise på to jo ikke bare, at hendes begejstrede klap på Kenia ikke var så rare for hunden. For Maise var det ren glæde og kærlighed, men hun skulle lige have at vide, at hun måtte styre begejstringen og kæle rooooligt
apr 2018
Følger: 21 Følgere: 661 Emner: 118 Svar: 6.949
Er barnet 6 år kan det godt modtage en besked om at behandle hunden godt
Yngre børn skal forældre overvåge
Og der er forskel på børn naturligvis
Nogle skal være otte år før de forstår
andre yngre
Det ser jeg tydeligt med zaras venner. Hun kan være alene med vores killing. Det kan nogle af hendes venner men ikke alle
Så det afhænger af forældrene
aug 2023
nov 2007
Følger: 16 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 4 Svar: 7.448
nov 2012
Nu lader du forhåbentlig ikke helt små børn uden opsyn sådan generelt. Så om du har opsyn med barnet uden hund eller opsyn med barnet med hunde er vel et fedt. Men ja det kræver da at du gider bruge tid og energi på at lære dit barn hvordan man opfører sig omkring dem.
Jeg har jo selv en chihuahua. Og alle børn elsker ham, han elsker ikke alle børn. Men de fleste forstår nu fint. Uanset om jeg kender dem eller ej, at man skal sætte sig roligt ned, hvis man skal snakke med ham. Så vil han nemlig gerne nusses af de fleste, også de helt små. Lucky er et halvt år ældre end en af min søsters drenge, og de har delt barnevogn når jeg skulle passe ungen lidt
Men det handler altså også meget om både ejers indstilling og hunden. Nogle små hunde elsker børn, andre gør ikke. Teemo ville ikke være glad i en larmende børnefamilie, han er generelt reserveret overfor nye mennesker, men børn er for uforudsigelige for ham. Og han vejer det dobbelte af Lucky. Så det handler ikke kun om størrelsen.
Jeg vil dog sige at jeg ikke oplever at Teemo indbyder børn til at ville løfte, og han vejer altså kun omkring 4 kg. Som hvalp gjorde han nok, men jeg tænker ikke at man skal voldsomt meget over chihuahua størrelse, før man er ovre de værste problemer med at børn vil løfte. (Der vil nok altid være nogle, men det er et fåtal )
nov 2021
Følger: 12 Følgere: 106 Annoncer: 2 Emner: 38 Svar: 323
Den der med “barnet kan gøre alt ved hunden” gør mig rasende. Nej barnet skal ikke kunne det.
Rigtig nok med, at der kan ske uheld, så er det godt med en large hund
nov 2007
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 62 Hunde: 3 Emner: 918 Svar: 16.201
Af de 3 vennehold vi sås med havde det ene hund, de andre var ikke vant til hunde ..
Men vores børn fik klare grænser omkring hundene, og jeg tror de andre børn så bare fulgte trop .. sådan var det her og så agerede de som vores børn --
jan 2019
Hunde er bare ikke legetøj for børn og de skal ikke stå til rådighed hver gang børnene vil kæle eller lege med dem.
nov 2007
jeg synes det lyder lidt utroligt at “det kan selv små børn sagtens lære “
De kan, tror jeg på, godt lære det, men ikke altid følge det.
De behøver jo slet ikke være interesserede i hunden for at overskride dens grænser. Børn leger vildt, de larmer og løber rundt- heldigvis! Selvom hunden aldrig har bidt, kan den jo sagtens være blevet klemt eller trådt på eller forskrækket uden man lige var opmærksom på det.
Jeg har selv haft hunde og børn sammen siden børnene blev født og jeg ville ikke gøre det anderledes. Men at sige, at man kan stole på helt små- eller lidt større børn for den sags skyld- det tror jeg hører sjældenhederne til. Ikke at børnene er onde eller uopdragne, de er bare… børn.
jan 2019
nov 2007
Men lækkert, at man ikke kan debattere uden at blive så personlig endda uden særligt grundlag.
aug 2023
Mine hunde har nu fint kunnet klare, at børnebørnene var vilde. De har fx leget politi og røvere (jeg var røver, og en af hundene var politihund
feb 2011
må så indrømme det er anderledes med børnebørnene, , men så bliver hunden lukket ud ... den beder såmænd selv om det når det bliver for meget ... men hundens grænser, den mad, drikke og hvordan man ellers omgås den, der er børnebørnene opdraget som vores egne, og det gør deres forældre (som jo er vores børn) helt af sig selv, vi behøver ikke sige det ...
Selvfølgelig har det en tid, det er en proces og pt har vi Philip på 1½, og ja det skal i perioder siges og demonstreres mange gange ... han havde en periode hvor han bare ville hundene (nu hunden) hele tiden, så blev har fulgt tæt og fortalt .. så var der en tid hvor han mistede interessen, og nu er den lidt tilbage da han helt klart prøver grænser, men så tager vi den da bare igen ...
Nogle gange viser vi ham hvordan, andre gange fjerne vi ham og fokus, og igen andre gange kan det være vi fjerner hunden til et sted den har ro ... alt afhænger af situationen, men det kan lade sige gøre .. og jo mere konsekvent jo hutigere læres det ... ikke noget med nogle regler den ene gang fordi man har god tid, og andre dage hvor der er lidt pres på ..
aug 2023
PS. Men børnebørn får ikke lov til at genere hundene - naturligvis. Hundene kan bare godt klare lidt vildbasseri - og gider de det ikke, skrider de bare - og SÅ vildt bliver det altså heller ikke, for det gider børnebørnenes mormor/farmor ikke
nov 2007
Jeg oplever at børn længe skal mindes om hensyn til hunden(e) ikke det med at lade deres mad og soveplads være- men her har vi f.eks. En niårig som jævnligt skal mindes om, at skyderi med de der nerf djævle, foregår på værelset med lukket dør eller udenfor- vores gamle hund er ikke vild med lyden. Og han er hverken dyreplager eller uintelligent- han er bare en niårig dreng som slet ikke har hundene i tankerne når han er fordybet i et eller andet- og hans venner uden hund tænker slet ikke i de baner.
feb 2011
jeg er måske også bare meget heldig, har 2 piger og 1 dreng, og fx skyde lege og våben har aldrig sagt ham noget ... det var lego, og ja så var de bare meget ude ..
nov 2007
jan 2019
nov 2007
nov 2007
aug 2023
aug 2023
nov 2007
feb 2011
og nej jeg synes heller ikke børn opdrages på den måde i dag som vi gjorde, nu lige det med dyr er vi så heldigvis ikke uenige vores børn og os ...
okt 2010
Følger: 22 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.642
Jeg har aldrig oplevet det som et problem, at have hunde i det menageri, hundene har haft deres faste liggepladser i vores soveværelse, hvor de havde absolut helle og det har selv meget små børn kunnet forstå.
Valgte hundene at være med os i stue eller andre rum, har de også måttet acceptere, at der er en vis grad af støj og uro omkring dem og det har virkelig aldrig været problematisk. Jeg har lukket dem væk, når de spiste eller fik tyggeting, men ellers har de oftest valgt at være med os andre og de har altså aldrig været utrygge ved legende og larmende børn.
Jeg oplever heller ikke nutidens børn som værende forfærdelige i den retning, men forældrene har nogle gange nogle helt urealistiske ideer om, hvor meget deres børn skal være i centrum og hvor meget hensyn der skal tages til lille Peter eller Petrine. Den må vi som bedsteforældre jo så tage på vores kappe, for det er vel os, der har opdraget forældregenerationen
Her kommer stadig mange børn, jeg har et par børnebørn, hvor den yngste først lige har fået øje på hundene og synes de er vældigt interessante og så en knægt på tre, som elsker hundene og omvendt, sætter han sig i sofaen bliver han hurtigt flankeret af en hund på hver side. Vi er alle obs på, at han kun er en lille knægt, der til stadighed skal mindes om, hvordan man behandler andre levende væsener også selv om han faktisk er utrolig forsigtig og meget glad for alt levende. Jeg tror den bedste læring foregår ved, at man selv er et godt eksempel
Min mand arbejder i en specialklasse, som også jævnligt kommer på besøg. Jeg fortæller ungerne hvordan man opfører sig og at det ikke er til diskussion, bliver reglerne overtrådt er konsekvensen, at vedkommende ryger udendørs sammen med en lærer/pædagog, det har endnu aldrig været nødvendigt og det er simpelthen fantastisk at opleve, hvor omsorgsfulde de unger er overfor hundene og hvor meget ro samværet giver børn, der normalt kan have mere end gennemsnitligt krudt i numsen
Jeg har solgt mange hvalpe til børnefamilier, jeg har også afvist en del. Jeg er heller ikke bange for at guide eller irettesætte børn, som er her på besøg, det er mit hjem og mine regler. De småbørnsfamilier, som jeg har solgt hvalp til, har dog alle forældre, som selv har evnet at sætte grænser for ungerne
nov 2007
Det er synd for hunden- og barnet, hvis den bider- men det er svært at sikre sig imod.
Jeg synes ikke man skal undlade hund og børn sammen, men jeg synes man skal være realistisk i forhold til de udfordringer der kan være og måske ikke vælge den mindste eller mest nervøse hund til en småbørnsfamilie- og gør man det, så være klar på, at det kræver endnu mere af de voksne.
nov 2007
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 88 Svar: 10.858
Jeg har ... 4 børn ... 8 børnebørn .. 3 oldebørn ..... og været dagplejer i mange år.
Jeg har haft hunde ... katte ... aber ... papegøjer ... skildpadder ... leguaner ... kaniner ... tropefugle ... osv. ..... sammen med børn i en syndig pærevælling .
Jeg har aldrig tænkt så meget over det .... Det fungerede fint .... ingen kom til skade og er døde af det . ...... ( heller ikke når naboernes unger kom på besøg )
nov 2007
aug 2023
aug 2023
jul 2007
nov 2007
nov 2007
okt 2010
Følger: 22 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.642
nov 2021
Passede en malteser i går, der sov min søn. Ellers ville jeg nok lukke hunden væk med et børnegitter imens
jan 2019
feb 2011
#41 Linda ... min ældste bliver 40 til februar, så har jeg en på 34, og en på 31, det du skriver med hundene og ikke fokus på deres grænser, sådan har det aldrig været her, heller ikke hos de i vores omgangskreds der havde børn sammen med hunde på samme tid ..det må have mere med at gøre hvem der havde børn og hund sammen end en tidsalder ..
nov 2007
Vi lærte da, at hunden skulle have fred i kurven og når den spiste. Men der var slet ikke det samme fokus.
jan 2019
nov 2007
jan 2019
nov 2007
nov 2007
sep 2017
Så det er da muligt at børn var bedre opdraget i “gamle dage”, men det var altså ingen garanti for, at børnene kunne behovsudsætte
jul 2007
nov 2012
Det gode ved de mindre hunde er også at de ikke er så voldsomme, så de vælter ikke mindre børn som en stor hvalp ville gøre (i leg), og barnet skal ikke være så gammel før de kan hjælpe med at holde snoren på gå tur. Jeg siger ikke man skal storme ud og få en chihuahua overhovedet ikke, ideelt er barnet måske i skole alderen når det er sådan en lille størrelse man skal have, men det er ikke umuligt. Men tænker en hund på de 5-10 kg er et godt bud på en lille hund til selv de mindre børn
Og lige den med børn der sætter sig i sofaen, jeg har altså flere gange været ved at sætte mig på Lucky eller sætte noget ovenpå ham, for du kan simpelthen ikke se at han er der, hvis han ligger under et tæppe. Som voksen er man nok lidt mere obs på at kigge om han er der, så lige der vil jeg nok give ret i at der er en risiko for uheld, men man kan så måske løse det ved at der ikke ligger tæpper i sofaen sådan til daglig.
apr 2018
jan 2006
Følgere: 53 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 332 Svar: 13.631
SÅ godt skrevet ! Jeg kørte i Metroen her i sidste uge og en mor med to børn, og sin egen mor stod på.
Mormoren og moren forsøgte at tale sammen, men hver eneste gang den lille af børnene ville noget var det bare "mor" og svarede moderen ikke PRONTO, så blev ungen hys og blev ved med sit "mor mor mor mor" i stadigt stigende lydniveau, indtil moderen vendte hele sin opmærksomhed imod barnet .. omg !!!
Jeg ville aldrig - never - sælge hunde til folk med børn. Jo, hvis det var IGP folk der var forældre og at hundene var maller eller schæferhunde - eller noget i den stil - men til en familie med de der små guldklumper ønskebørn .. N E V E R !!!
nov 2021
feb 2011
jan 2006
Det er uanset racen .. der er imo ihvertfald, for mange forældre der er fuldstændig ukritiske over deres afkoms ageren.
Det ville ikke skulle være "mine" hvalpe, der lagde krop ti det.
feb 2011
Det er da godt nok at skære alle over en kam, og vil da i givet fald det var mere reglen end undtagelsen medføre at nogle af fremtidens voksne så i deres barndom aldrig har lært at omgås hunde .. så ville der godt nok ende med ikke at være basis for megen opdræt af alm familiehunde... selvfølgelig kan man hvis man som ikke vokset op med hund og vil have hund senere, læse sig til meget, men den læring der kommer af det at vokse op med hund den kan man ikke læse sig til ..
jeg har da heldigvis været heldig at mine hundes opdrættere har kunnet vurdere individuelt, de 2 første hunde er købt da vi ikke havde børn, men ved køb af de 3 sidste har vi haft børn med ...
Jeg ved fx også at begge mine døtre der med tiden kunne ønske sig hund i deres familier er 100% ansvarlige og bevidste .. tænk sig de skal dømmes ude på forhånd er imo en skam for både familien og hundene .... der er virkelig mange gode hundeejere derude som er i en familie med børn ..
aug 2023
Min ældste søn, David: Mor....
Mig: Vent lige lidt. Jeg står lige og snakker med mormor.
David: Jamen mooor...
Mig: Du må lige vente et øjeblik.
David: Mooor, det er noget med nisselandskabet.
Mig - nu en smule irriteret: ØjeBLIK, David!
David: Der er ild i det!
feb 2023
Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 57
apr 2018
Både overfor egne dyr og andres
Mit barn vil gerne snakke med alle hunde. Jeg minder altid om at spørge ejeren. Får hun nej så vil ejeren ofte gerne forklare men jeg stopper dem. Det er en fin læring synes jeg
Nogle gange får man ja
Nogle gange nej
Det er ok
Sådan er livet.
Vi besøger tit folk med dyr. Der er det mit ansvar at sikre at dyret respekteres
Det samme i vores hjem
Er barnet lille må man endte lade være med at tage det med, mødes under forhold der gør det ok for dyret og barnet eller sidde med barnet
Dyr behovsudsætter jo også sjældent hvis de presses nok
Det er derfor en seks årig fx har en voksen med.... hun er god med dyr men hun er et barn. Det er jeg ikke. Ansvaret er derfor mit
Og ja børn må gerne være børn men det er ikke lig med nul grænser
Jeg har da også grænser for mine dyr...
noget jeg bliver mindet om pt med en killing. Ih hvor er sådan en irriterende ind imellem, hvis jeg er træt. Men jeg har selv valgt at få den.... og en dag har den jo nok lært og kan selv
apr 2018
Ikke herhjemme.
Det er derfor der bor voksne her også jo
Men jeg er sgu nok farvet af at en kat aldrig er sådan helt idiotsikker
jan 2006
Jeg skriver jo netop, at hvis forældrene er IGP folk, ville jeg godt sælge …
jan 2019
Jeg kommer ikke til at sælge til børnefamilier igen.
apr 2018
Når de kommer her ved forældrene godt at der er regler. Det er jeg åben om. Ellers må vi mødes andre steder.
Jeg oplever at børnene gerne vil have nogle regler. Belønningen er at snakke med dyrene jo. Men det virker ærligt talt som om ingen voksne har lært dem det mest basale....
Og nogle af dem har selv hund og kat hjemme
nov 2007
feb 2023
aug 2023
Det var ikke en af mine hvalpe, men jeg kendte opdrætteren af hvalpen (og forældredyrene) - og var dels sikker på, at der ikke var noget galt med sindet og derudover, at hvalpen ikke var aggressiv. Jeg spurgte til, hvornår den knurrede og snappede og fik svaret, at det var når drengen krammede hunden og/eller løb efter den for at kramme
"Sig til ham, at det skal han holde OP med. Han overskrider hundens grænser voldsomt," skrev jeg.
"Det er svært at få en syv-årig til at lade være," skrev kvinden nu.
Jeg kan ikke huske, hvad jeg præcis svarede, men det var noget om, at hun skulle sige det UTVETYDIGT - og hvis hun ikke ville dette, måtte hun acceptere, at hvalpen bed barnet!!!
"Hvordan skal den fortælle din søn, at den ikke bryder sig om at blive krammet og jagtet?" spurgte jeg også retorisk.
Tænk, det lykkedes faktisk barnet at forstå, at han skulle holde op - og "miraklet" skete. Hvalpen hverken snappede eller knurrede af ungen mere
Jeg kan huske, at jeg undrede mig meget over, at moren ikke mente, hun kunne give et klart forbud til sin syv-årige. Jeg har ikke problemer med at gøre dette med mine to-årige børnebørn (der selvfølgelig holdes øje med alligevel).
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.403
Hvis man brænder for at have hund, hvis det at have hund, træne hund osv. er ens hobby og passion, så findes der tid til hunden uanset en travl hverdag. Og sådan har det da heldigvis været hos de fleste, jeg har solgt til, som enten har haft eller har fået børn efterfølgende, men der har også været nogle, der måtte findes nyt hjem til, og det har i overvejende grad været småbørnsfamilier.
Jeg har heldigvis ikke haft indtryk af, at nogen af hundene er blevet dårlig behandlet af børnene, og har ikke fået tilbagemeldinger om børn, der er blevet bidt, men erfaringen lærte mig, at det var et punkt, der virkelig skulle snakkes igennem, når jeg havde evt. hvalpekøbere i den aldersgruppe på besøg.
feb 2011
og hvad sælger man så til, de ældre segment hvor der kommer børnebørn nogle år efter og så er hunden slet ikke vant til små børn ...
jeg vil sige her, har børnene aldrig fået lov at ligge sig ovenpå hunden, de har heller aldrig fået lov at løfte på hunden før de kunne finde ud af at støtte den under numsen ..de har kunnet få den i armene når de har sat sig hvis det skal prøves ... ganske som jeg ikke lader et størrre barn løfte på en baby der ikke kan holde hovedet selv ..
Forleden så jeg en granvoksen mand komme løftende på en golden hvalp han holdte den kun under forbenene..
min nuværende hunds opdrætter ser sine købere meget an, og hun har takket nej til at sælge til børnefamilier, men den vurdering har hun kunnet tag under besøgene ..
Pågældende opdrætter har fortalt hun en gang har hentet en hund tilbage, det var fra et yngre par uden børn.,
aug 2023
- Og ja til det med børnebørn. Mine første eurasiere var helt uvant med børn og kom aldrig til at holde særlig meget af den slags mennesker. Kenia og Vilma er vokset op med børnebørn og synes vældig godt om de små
feb 2011
Ipsen her skulle godt nok også lige vænne sige til små mennesker ... hun er SÅ glad for dem, og er sikker på hun ville have været den perfekte hund til et småbørns hjem med kompetente voksne .. ganske som min 2. og 3. skotte som elskede små børn. Min nr 2 skotte Uni smed sig gladeligt ind i en børneflok når vi mødte dagplejere på tur og signalerede nus mig nus mig, mens hele hendes krop snoede sig i glæde ..
sep 2020
Følgere: 5 Emner: 22 Svar: 463
Jeg hører til i den kategori
En opdrætter veninde, sagde i fuld alvor til mig for nogen år siden, at jeg ikke kunne købe hos hende fordi, jeg var mormor lige om lidt
Jeg er mormor til 2, hundeejer til 6
Da jeg blev mor, var hundene allerede en integreret del af ens liv og hundene fik en langsom daglig tilvænning af, at børnene var kommet til og børnene lærte at omgåes hundene som en del af deres opvækst.
De hunde jeg har nu, har ikke været vant til børn og det ældste barnebarn 3 år om lidt, har ikke hund, derhjemme. Den yngste er lidt over 1 år og har hund derhjemme (Det gør faktisk en forskel herhjemme). Den yngste er slet ikke så fokuseret på hundene som den ældste var i samme alder og stadig er.
Vi er så heldige, at have børnegitter imellem værelser ud til køkkenet, så jeg har mulighed for, at skærme hundene af, hvis jeg lige skal koncentrere mig om noget andet som f.eks. madlavning. Jeg har også været så fræk, at sætte et af børnebørnene i en hundekravlegård, når jeg lige skulle på toilettet og har været alene med en af dem og hundene
Vi har en del plads inde som ude og det gør også en forskel, at børnene kan bruge f.eks. gulvet i stuen til, at lege imens vi voksne sidder ved spisebordet i køkkenet (åbningen imellem de to rum er 3,5 meter bred) Så hundene kan ligge i køkkenet ved os (valgfrit de har fri adgang til hele huset).
Vi har især en hund, der ikke kan slappe helt af og ligge sig til at sove, når hele familien er her, men hun beder selv om, at komme ind i soveværelset og så kommer hun derind med lukket børnegitter, så vi også kan se, når hun gerne vil ud igen.
Det ældste barnebarn vil gerne holde snor, når vi går tur og vi har gudskelov nogen, der er super gode til at stå til rådighed for det
Da vores egne var små, havde jeg en pekingeser en rigtig lille dronning
Jeg kan simpelhent ikke huske, at det har været et problem at tilgodese alle parter, men det er bare hårdere at passe børnebørn, man mangler noget energi
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1240 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 154 Svar: 3.217
Men vi har også fra start lært ham at håndtere hundene - altså vi lærer ham, at man ikke bare krammer og maser dem, man aer dem forsigtigt og lærer ham deres tegn - ligesom vi også omvendt lærer hundene, hvornår de skal 'holde sig væk'.
Og jeg synes, det er så fint at se, at han har en generel interesse for hund/dyr, han vil gerne nusse dem men er forsigtig. Og han bliver ikke bange for store hunde, der siger vov, men holder sig bare på pæn afstand.
jan 2019
børnefamilier har generelt meget lidt tid til hund, mange har en drøm om en sød lille hund som børnene kan nusse med og rigtig mange har overhovedet ikke gennemtænkt projektet, hvad stiller man fx op med hunden når man kommer hjem efter 9 timer på arbejde, hentning af unger og handle ind, når der så er et arrangement i børnenes skole, eller ridning, fodbold, spejder eller noget helt 3.
Det plejer at være den snak som gør at de børnefamilier som henvender sig her, bliver klar over at de måske alligevel ikke skal have hund.
For det meste behøver jeg ikke engang at nævne hvordan hund og børns samvær skal kontrolleres.
aug 2023
IGP-folk får ikke ønskebørn og guldklumper nemlig
PS. - Og jeg HAR gættet, at "ønskebørn og guldklumper" nok dækker over belastende forkælede curlingbørn
aug 2023
feb 2011
@ Ida K, nemlig og jeg tror der er langt flest forældre som mig og dig og CM osv, end der er de der ikke fatter det, og der er det så jeg mener man som opdrætter, selvfølgelig skal takke nej til børnefamilier hvis man kan mærke den ikke kan håndtere hunden som den bør håndteres sammen med børn .. men jeg tror s¨de voksne der ikke kan det, de er heller ikke gode hundeejere uden børn, de forstår jo helt basalt ikke hundens behov og sammenspillet med mennesker, store som små ..
Det handler mere om hvem de voksne er, end om de er børnefamilie ..
@ Bodil .. igen generaliseringer ..men det er jo netop fint at tage snakken med købere, så kan alle blive klogere .. men at nogle børnefamilier ikke har den fornædne tid, gør altså ikke at alle ikke har det ...
Min mand har altid arbejder 6-15, hvorimod jeg oftest har arbejdet 9 eller 10 og frem, da jeg var i butik med ugentlig fridag osv .. de eksisterer stadig de familier ..
feb 2011
Vedkommende er så lige begyndt på noget studie, men mest hjemmefra, så de har masser af tid til både børn og dyr ..
Det jeg bare vil med det, er at generaliseringer ikke altid er særligt dækkende for virkeligheden ...
nov 2007
Helt enig!!
jan 2006
Fnis du alt det du vil, men lad nu være med dine fortolkninger af mit skriv … det er så trættende ..
Hanne -
Hvis man skærer alle over en kam, så er det alle - ikke alle pånær …
Så nej, jeg skærer ikke alle over en kam … næsten, men ikke alle.
nov 2012
Alle de 5 hunde jeg har haft i mit liv (2 som barn. 3 som voksen ) er fra børnefamilier. Altså de er født og opvokset i en børnefamilie. Selv lille bitte Rosa voksede op med børn omkring sig de første 8 uger.
Jeg går ikke bevidst efter at købe fra børnefamilier, for jeg er ikke en børnefamilie og mine hunde er ikke meget sammen med børn, så det er ikke vildt vigtigt for mig at de et præget ekstra på børn, selvom det jo aldrig er en dårlig ting. Men det må da være en fordel som børnefamilie at hvalpen er vokset op med børn hos opdrætter
nov 2007
nov 2012
Men derfor kan det jo godt være en hjælp, at de er vant til børn allerede inden de flytter ind i en børnefamilie. Men en hvalp der ikke er, kan da sagtens være glad for børn og god til dem alligevel. Du får vel bare et lille forspring som med så meget andet, hvis den allerede er vant til det.
nov 2007
apr 2018
Har den ingen erfaringer kan man jo bare fylde gode på den når man får den hjem
jan 2019
jan 2019
nov 2012
Lad mig sige det på en anden måde så, for nej jeg mener ikke at man nødvendigvis har noget at skulle indhente, blot at det KAN VÆRE en bonus, ikke at det er vigtigt. Men det kan også være en hjælp for opdrætter til at se hvilken hvalp der bare stråler i en børnefamilie og hvilken der måske hellere vil bo i et lidt mere stille hjem. Der er andre måder at teste dette og matche familie, så det er ikke en nødvendighed, men hvis ellers hundene og hvalpene bliver behandlet ordentligt af børnene, så er det jo ikke en negativ ting.
Ingen af de steder jeg har købt hund, har børnene været en negativ faktor for hvalpene.
feb 2023
feb 2011
løsningen imo er at både køber og opdrætter gør deres forarbejde ordentligt med at føle hinanden på "tænderne" , hos min yngstes fik vi end ikke muligheden for at vælge hvalp, køn ja men selve hvalpene matchede hun med den enkelte køber .. vores udsagn blev "I får den med Duracell batterierne " ... hun er så den eneste nulevende ud af kuldet der var på 6 ..så vi var da virkelig heldige ...
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1336 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 6.517
Det første ord børn og dyr lærer her er NEJ. Så vi har ikke haft problemer.
Opdragelse og overvågning er vejen frem i forhold til børn og dyr
Og ja, vi har sendt legevenner hjem, der ikke vidste hvad nej betød.
jul 2019
Følger: 12 Følgere: 3 Hunde: 1 Svar: 8
nov 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 70 Svar: 6.928
jan 2019
feb 2011
og omvendt kan man sige at mange selskabelige glade hunde har et fantastisk liv som fuldgyldigt elsket medlem i en børnefamilie ..
Jeg har i min tid også på ture mødt glade hundehvalpe der gerne ville kontakt og som bare er trukket videre med et hårdt NEJ af deres, ja undskyld, sure gamle ejer ... og ja det er ejers beslutning om deres hund skal hilse, men jeg ser så den livsglæde der er i hunden og den gnist der slukkes ...
der er så mange måder at have hund på, og der er så mange måder hunde kan have både det gode og det dårlige hundeliv ... at udse sig en gruppe som de værste syndere det er mig uforståligt ..
feb 2023
nov 2021
Min mand vil gerne have en af “de hvide hunde”
feb 2023
aug 2023
Selv ville jeg vælge en samojede
nov 2021