{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.285 visninger | Oprettet:

Længere snude på mops i Holland {{forumTopicSubject}}

Kan ikke se om det er blevet delt herinde, men:

The Dutch Pug club has announced an immediate cessation of the breeding of Pugs until they have discussed with geneticists etc how to meet the new breeding criteria in the Netherlands.

This requires Pugs to have longer muzzles - ultimately 0.5 the length of the skull but in the interim 0.33 (with time given to achieve that) ort snouts prohibited: Netherlands breed club stops breeding pug"

According to the new criteria, the muzzle of a dog must be at least a third of the head. That means the end of the pug as it is now being bred, but also, for example, of the popular English and French Bulldogs and another twenty other breeds."

1) Affenpincher

2) Boston Terriër

3) Dwergkees

4) Engelse Bulldog

5) Franse Bulldog

6) Griffon Belge

7) Griffon Bruxelles

8) Japanse Spaniël

9) Mopshond

10) Pekingees

11) Petit Brabancon

12) Shih Tzu

https://www.facebook.com/catthevet/posts/1134242116784060

https://www.fecava.org/en/newsroom/news/news-cat/small-steps-towards-healthier-pugs-in-the-netherlands.htm

https://puredogtalk.com/veterinary-voice-brachycephalic-breeds-health-and-legislation-pure-dog-talk/

https://www.commedia-mopshond.nl/nieuws/nieuws-1

Er det realistisk med 50% forlængelse af snuden? Mops (og de andre racer) har også andre problematikker end udelukkende snudelængde, så er det for meget fokus på udseende, og forglemmelse af sygdom (og sind)? Eller er det et skridt i den rigtige retning?
Der findes jo også Altdeutsche Möpse og Retropug, er det ikke lidt hen af det samme?

En opdrætter krydser mops med SBT og Shiba for at få sundere hunde: http://www.boxerkennelsrascals.nl/my-mission-english.html
Har ikke indgående kendskab til nogle af racerne, men umiddebart ligger de vel langt fra mops temperamentsmæssigt? SBT er jo heller ikke ligefrem kendt som værende den sundeste race i verden.

Kommentarer på:  Længere snude på mops i Holland
  • #1   7. jun Der er jo tydeligvis ikke vilje til at opdrættere selv gør noget, og så synes jeg at det er fint at der skrides ind.

Jeg tvivler dog på at FCI følger efter, og jeg tænker at DKK er ved at dø af grin over det tiltag. Hvem gider dog arbejde for sundhed på hunde smiley

• #2   7. jun Jeg synes det er fint, og det ville være klædeligt om FCI fulgte efter. Træerne vokser bare ikke ind i himlen.

Jeg kan ikke forstå at opdrætterne ikke er interesseret i sundhed.

• #3   7. jun Og så må jeg indrømme at jeg studser lidt over at griffon'erne er med. Herinde får vi ellers altid at vide, at de overhovedet ikke har problemer af nogen art i forhold til vejrtrækning...

• #4   7. jun Tjo, synes sådan det er godt, men fx affenpinscher skulle ikke have de typiske kort-næse-problemer, så jeg tænker om ikke, man skulle lade det gælde for de racer der har problemer istedet for samtlige med kort snude..?

Men selve lovgivning og stop af avl indtil man ved hvordan det skal gribes an synes jeg er rigtig godt. Avlere generelt gør åbenbart i stor stil kun det de absolut skal, uanset race - så må man jo sige at der er nogle krav, så hundene ikke kommer til at lide under de har krav til udseende..

• #5   7. jun Endelig nogen der for alvor sætter action bag ved. Dejligt vi burde følge efter.

• #6   7. jun Det er helt klart et skridt i den rigtige retning.

Og nej, det burde ikke være nødvendigt at lovgive om det. Men det er det jo. Mange af opdrætterene gør det jo ikke af dem selv. Det er blevet normalt, at hundene ser sådan ud og er hæmmede i hverdagen pga. det. Der står f.eks. i fransk bulldogs racebeskrivelse på købhund, at man ikke bør være for aktiv med dem i varmt vejr, fordi det kan give dem problemer med vejrtrækningen. Det er totalt uforståeligt for mig, at man bare accepterer det, men det gør man jo åbenbart.

Racerne døjer sikkert med andre problematikker også, men ikke at kunne få luft er et kæmpe problem for deres livskvalitet, synes jeg. Jeg har set bulldogger, som ikke engang kan trave ved siden af ejeren uden at grynte og puste helt vildt. Og en lille fladnæset et-eller-andet, som ikke kan løbe langs hegnet og gø, fordi den ikke kan få luft. Og det er jo ikke enestående eksempler.

Jeg synes, det er et kæmpe problem. I mine øjne SKAL en hund kunne gå en lang tur, den SKAL kunne løbe og lege og den SKAL kunne gø. Også selvom der er 25 grader.

Så ja. Hvis opdrætterene ikke selv kan/tør/vil gøre noget, så er det helt fint med en lovgivning på området.

• HL
    HL Online Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 30 Følgere: 345 Emner: 8 Svar: 4.491
    #7   7. jun et mix mellem mobs og staff... Det synes jeg dog ikke om

• #8   7. jun Jeg tror nu ikke, at det får den store effekt.
    Det er jo efterhånden en del år siden at DKK/FCI lagde dekret ud til dommerne at de ikke mere skulle præmiere over ekstreme Bulldogger med vejrtrækningsproblemer.
    Og se så lige, hvor meget det har hjulpet - ikke en disse, tværtimod, så synes jeg at det er blevet værre.

• #9   7. jun Sålænge folk vælger hund efter udseeende, så længe vil der være hunde, der lider under det.

Jeg hilser tiltaget velkomment, men jeg har ikke de store forventninger til, at det ændrer noget sådan for alvor.

Og iøvrigt - jeg har aldrig mødt en person, der ejede en hund der ikke kunne trække vejret ordentligt, der var i stand til at høre det. "Pas du hellere på din egen races problemer".

Nope - tror ikke det ændrer ret meget, sålænge folk er så helt igennem fucked up overfor dyr.

• #10   7. jun Som Martine er inde på, så er de fleste folk der har de hunde der ikke kan trække vejret simpelthen døve over for det.

Jeg har jo den lille chi blanding, som er en seriøs mandags model. Hun har vejrtræknings problemer (og lorte led og og og), og alligevel er der folk der bliver meget forundret over hvorfor hun dog ikke skal avles på, når nu hun er så lille.

Og når jeg nævner at det blandt andet er hendes "lorte vejrtrækning" så bliver de fleste helt chokerede og mener at: *det er da ikke noget der betyder noget, sådan er der da mange hunde der lyder*.

Jeg kender til 6 franske hvor ejerne i ramme alvor påstår at "sådan skal en bulldog lyde", når hunden rasler og raller og gisper efter vejret når temperaturen når over 20 grader eller hunden går mere end 50 meter.

Så jeg hilser tiltaget velkommen, men tænker lidt at det nok er lidt som at pisse i bukserne for at holde varmen, når det kun er ét land.
    Desværre!

• #11   7. jun @3 og 4: Der er jo en ret stor forskel på griffoner, affenpincher og så fx Mops: Førstnævnte lider ikke under popularitet. Så hvem ved måske opdrætterne i de racer skal tænke lidt mere over hvad det er de laver for at kunne afsætte hvalpene. Bare en tanke....
    Jeg har jo selv en race der aldrig har redet på nogen bølge af popularitet. Har man lavet dårlige hunde så kommer folk altså ikke tilbage og køber hund nr 2 smiley

• #12   7. jun Jamen jeg synes også umiddelbart at det er et godt tiltag, og det bliver interessant at se deres plan for at opnå det. Avl på længere snuder for at nå et mål om x år? Det avlsmateriale der allerede findes, er jo ikke ligefrem noget at råbe hurra for, selvom der da sikkert findes et par hunde med længere snuder rundt omkring.
    Og ja, det ville klæde FCI at følge trop, men det kommer næppe til at ske.

• #13   7. jun Fint at der gøres noget ved problemet med de korte snuder. Men at blande med shiba lyder helt gak-gak!

• #14   7. jun Det er altså fci..
    det er racens specialklub I Holland der har bedt alle Indstille avl indtil man får lavet en plan for hvordan man skal takle at overholde loven og stadig avle noget der minder om f.eks. Mops.
    Der bliver formentlig åbnet for stambøgerne for brug af visse racer.

• #15   7. jun Fedt, at det er en FCI klub!

• #16   8. jun Jeg hilser alle tiltag, som kan give sundere hunde, velkomne smiley
    Håber at det viser sig, at være virkeligt effektivt, og at det kan inspirere andre lande/opdrættere i at følge trop, og sætte fart på arbejdet med at skabe sundere fladnæser smiley
    Jeg elsker fladnæserne, deres skønne brede fjæs, og deres helt igennem fantastiske, finurlige personligheder smiley Men jeg HADER inderligt at støde på en engelsk bulldog der lyder som et prustende damplokomotiv, bare fordi den skal bevæge sig lidt smiley smiley
    Det er urimeligt og hamrende useriøst at vedblive med at skamavle på syge, deforme, handicappede individer. Og det burde alle, med bare en smule kærlighed til hunde da indse nu, og gøre noget ved det !!

• JT
    JT Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 7 Følgere: 5 Svar: 40
    #17   9. jun Jeg tror det er køberne man skal have fat i. Den dag opdrættererne ikke kan sælge deres hvalpe vil der ske en ændring, ikke før tror jeg. Der tror jeg at HG og andre kan være med til at gøre en forskel. Men nemt bliver det ikke.

• #18   9. jun JT: Det har du nok ret i. Desværre er det min oplevelse at folk ikke evner at behovsudsætte, så der skal ikke gå mere end 5 min. fra de har besluttet at få hund, til de henter den. Og på de 5 min når de ikke at lave ret meget research....

• #19   10. jun Man kan altså ikke bare forvente at køberne kan "løse" problemet.

Der må også lægges et ansvar ud til klubberne og dommerne og den største del til opdrætterne.

For den "almindelige" hunde-ejer er det jo helt umuligt at gennemskue at disse hunde er noget skrammel, når de kan se dem blive højt premierede på udstillinger, og når man stadig ofte høre sætningen: Køb med stamtavle fra DKK (eller anden klub under FCI), så har du garanti for en sund og god hund.

• #20   10. jun En lov vil netop kraftigt signalere til køberne at det her er dybt uetisk avl, og forhåbentlig skabe en ændring i folks opfattelse af hvad der er nuttet.

• #21   10. jun Selv om en lov vil signalere at det er hamrende uetisk, så køber folk alligevel, for de fleste ved jo godt at det er uetisk, men køber alligevel, det samme gælder for hvalpefabrikker.
    Det ser man jo med jævne mellemrum herinde, hvor der også er købere der har købt, selv om de på forhånd var advaret både mod skodavl og syge/defekte hvalpe, og at der hvor de agter at købe er en hvalpefabrik.

• #22   10. jun Køberne har et ansvar, ja. Men det har opdrætterene virkelig også. Det er trods alt dem, der avler hundene og de har (eller burde i hvert fald have) en stor viden om deres race. Og de har åbenbart en så stor kærlighed til racen, at de vil lave flere af dem. Hvorfor så ikke hæve standarden lidt og lave noget ordentligt?

Køberne ser jo bare, at alle hundene ser ens ud og trækker vejret mærkeligt. Men opdrætteren siger, at det er helt normalt for racen. Og når langt de fleste hunde indenfor racen opfører sig ligesådan, så er det vel naturligt at tænke, at det ER helt normalt.

Desuden bliver hundene højt præmieret på udstilling. For en uerfaren køber kan jeg godt forstå, at man tænker, at det må være helt okay, når en udstillingsdommer kan give hunden så mange titler, at den kan blive udstillingschampion. Hvorfor skulle man ikke tænke det? Dansk Kennel Klub har jo lagt navn til, at det er super opdræt. Og hvis den største kennel klub i Danmark godkender det, er det vel fint.

Både opdrættere, DKK og enkelte specialklubber burde i min verden hæve standarden lidt og tænke mere på hundens velbefindende fremfor den næste udstillingstitel og vejlede køberne lidt bedre.

For hvad er en udstillingschampion værd, hvis den er ved at falde om af iltmangel efter at have leget 5 minutter? Er det seriøst det liv, man ønsker for den race, som man åbenbart elsker så højt?

• #23   10. jun Det er jeg faktisk ikke enig i, Anni.
    Jeg synes ofte vi ser folk, der overvejer at købe et sted, bliver advaret og lader være. Eller folk der har købt fx ved en hvalpefabrik, finder ud af at det er en hvalpefabrik, og derefter fortryder måske endda går ud og advarer andre.
    Og ligesom det er nævnt tidligere, så indser folk ikke at det er usundt. De kan faktisk ikke engang høre at det ikke lyder godt, de tænker ikke over det.
    Er det naivt og dumt? Ja, klart, men det er baseret på uvidenhed og et klart budskab fra fx FCI der kan skære igennem vil helt sikkert hjælpe. Folk køber ikke syge dyr med vilje, det gør de altså ikke.

Om det så vil skære igennem er en anden sag...

• JT
    JT Tilmeldt:
    maj 2010

#24   12. jun Fordi jeg tror det er køberne man skal have fat i er fordi, at det har vist sig at det netop er Hr og Fru Danmark der kan gøre en forskel. Tager vi et eksempel som æg fra burhøns. Det er fordi mange forbruger i dag er mere bevidste om dyrevelfærd, at flere supermarkeder ikke længere har æg fra burhøns på hylderne. Det er ikke æggeproducenterne der lige pludselig syntes det er synd for hønsene.

• #25   12. jun God pointe, JT.

• #26   12. jun Men burhøns bliver så heller ikke præmieret på nogen leder eller kanter.

Og alternativet ligger lige ved siden af i kølemontren.

Alternativet til en bevægelseshæmmet bulldog er en hel anden type hund, og det gør det altså noget sværere.

Det er jo ikke sådan at dem der er holdt op med at købe bur-æg nu køber gulerødder i stedet.
    Og det er jo der vi er i hundeverden. Hvis man vil have en bulldog (eller mops) så er det jo fordi det er det sind man er faldet for, og så er der bare ikke lige nogen på hylden ved siden af der passer, for bulldoggens sind er der altså ikke andre der har.

Hvis problemet var at Goldens var lutter skodavl, så er der jo altså andre retrievere, der minder en del om dem i sind, det finder du altså ikke lige på samme måde med bullerens sind.

• #27   13. jun "Hvorfor så ikke hæve standarden lidt og lave noget ordentligt?"

Når det gælder bl.a. bulldogs og mops, skal barren vist hæves MEGET - og det vil de færreste opdrættere - sandsynligvis fordi de så står med hunde, de ikke kan bruge i avl plus, at det kan være svært at finde hunde, der KAN bruges.

• #28   13. jun Helt sikkert, Isabelle. Genetik og avl er en svær ting. Og jeg har ikke svaret på, hvordan man løser problemerne. Det er enormt komplekst, når der er så mange problematikker i en race.

Men jeg ville da ønske, at opdrættere og specialklubber rundt omkring ville sætte sig sammen og finde ud af hvad de synes er vigtigst at prioritere i avlen. Man kan ikke udelukke alle avlshunde på en gang, det ved jeg godt. Men hvis man har et udgangspunkt, der f.eks. hedder at man ønsker at avle længere snuder på hundene, så kan man vel udelukke de værste.

Og så synes jeg da, at hvis man som opdrætter kan se, at ens opdræt ikke trives og/eller bliver syge, så må man gøre noget anderledes eller stoppe. Ja, man står måske med hunde, man ikke kan bruge i avl, men det er da bedre end at avle hunde, der mistrives. Igen, hvis man elsker sin race, burde det også være i ens interesse, at den er så sund som muligt.

Men alt det her kræver jo, at man erkender, at der er noget galt. Og det kniber det vist også lidt med ud fra hvad jeg hører.

• #29   13. jun Denne mops blevet kåret som BIS i denne weekend. ( Ungarn)
    smiley

profilbillede
  • #30   13. jun Men Therese, ser opdrætterne at hundene ikke trives ? Eller er de så vant til, at det er sådan en bulldog eller en mops skal se ud og lyde ?

Erkendelse af problemet må være det første og vigtigste skridt.

• #31   13. jun Lene, det er også det jeg slutter af med at skrive smiley Så ja, jeg er helt enig. Man kommer ikke videre, før opdrætterene erkender, at der er et problem. Jeg håber også, det kan rykke lidt ved det (bare en lille smule) at der er nogle, der begynder at snakke om det.

• #32   13. jun Ja, jeg ved ikke, hvad der skal til, for at de erkender det, for jeg synes, der er blevet snakket meget om det og i lang tid. Det er jo på ingen måde noget nyt problem.

• #33   13. jun Jeg håber bare, folk har tendens til at lytte lidt mere når det er en specialklub, der påpeger problemet. Men jeg ved det heller ikke.

• #34   13. jun Hos Bulldogklubben er der i hvert fald ingen vilje til at lave sundere hunde....

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 749
    #35   13. jun Det er et godt tiltag, men formentlig ikke nok.

Jeg er generelt modstander af micromanagement i lovgivningen, men jeg kan da undre mig over at man sagtens kan finde ud af at forbyde hunderacer fordi de opfattes som "farlige" p.g.a. ejernes dumhed, men ikke racer der lever et lorteliv af samme årsag.

Den eneste farbare vej, tror jeg, hvis det skal gøres rimelig hurtigt, er nok en koncentreret indsats af nogle VIRKELIG (som i værende med på at de ikke kan sælge deres opdræt som racehunde i adskillige generationer) entusiastiske og dygtige opdrættere, som er villige til simpelthen at indkrydse andre racer. Det er jo gjort før, og kan gøres igen. De kommer måske endda til at kalde deres hunde noget andet, men de vil i hvert fald kunne præsentere et alternativ... måske kan de kalde den etellerandet-doodle, så skal de nok blive solgt...

• #36   13. jun I Tyskland har de jo lavet "retro mopsen"
    Det tog ikke så frygtelig mange år at lave en mops som den så ud for små 100 år siden.

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 749
    #37   13. jun ... hvilket man gjorde ved at krydse en Parson Russell Terrier ind i avlen smiley

• #38   13. jun Jeps, det gjorde man, man brugte Parson og Pinschere.
    Man sørgede vist for, at der altid max var 25% anden race i når man parrede tilbage.

Nu i dag, hvor man allerede har Retro Mopsen burde det være ret nemt at rette op på racen, da man jo kunne bruge Retroen til det.

https://www.mops.de/retro-mops/

• JT
    JT Tilmeldt:
    maj 2010

#39   13. jun #26
    Nu er det ikke fordi jeg sammenligner hunde og æg. Men om det er titler eller penge, der driver en, er vel lidt hips und haps. Pointen var at det ofte er forbruger/ købere der kan gøre en forskel. Jo mere viden du får gennem medier og steder som HG m.m des mere får folk øjnene for problemerne. Det starter altid i det små og med tiden bredder det sig som ringe i vandet.

• JT
    JT Tilmeldt:
    maj 2010

#40   13. jun #35
    Det kunne være dejligt hvis hunde hunde der havde dårlig livskvalitet på grund af dere genetik blev forbudt. Desvære tror jeg næppe det sker.

• #41   1 time siden JT - forbrugerne kan bare ikke gøre den store forskel, når det de søger slet ikke laves.
    Der har gennem tide i hvert fald herinde været en hel del brugere, der har søgt mops eller div bulldogs med lidt mere næse. Nogen har forsøgt sig med at købe en blanding, andre bed at købe fra i øvrigt elendige opdrættere, som netop har set mulighederne i salg af fladnæser med mere næse - der ER faktisk efterspørgsel på den slags.

Problemet er jo, at de "ordentlige" opdrættere avler efter en grotesk (over-)fortolkning af en standard uanset konsekvenserne. Måske fordi udstilling og for mange år i racen har fået dem til at tro, at det de ser er normalt.

Så hvad skal køber gøre, hvis man vil have mops eller bulldog, der er jo praktisk talt kun skod-opdræt at vælge imellem. Om det er hundehandlere eller DKK-opdrættere er vel til som hap, når begge avler bevidst på syge hunde.

• #42   1 time siden Men så må folk jo om prioritere, lige som dem der ønskede en af de forbudte racer. Hvad er så specielt ved flad snuderne, som man ikke kan finde i andre racer? Det kan jo ikke være glæden og energien, for den har de jo ikke fordi, de ikke kan trække vejret ordentligt eller lider af andre problematikker.

Kommentér på:
Længere snude på mops i Holland