{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Trøst mig - kastraktion {{forumTopicSubject}}

FB gruppe - TS spørger ind til u-for-lemper i forbindelse med kastraktion ...

De sædvanlige svar ... og så:

Min han blev kast. fordi han var urolig og pev når der var løbske tæver på gåturen ..osv . efter kast. er han blevet SÅÅÅÅ rolig, osv...

TS er ligeglad med det pels-helvede der vil komme,"det klarer vi" klip-klip..

nøøøj, hvor bliver jeg ked, ikke bare på min races vegne (her blev den givetvis kast fordi den er understimuleret) men generelst, da "man" opfatter kast. som løsningen på ALT!

Kommentarer på:  Trøst mig - kastraktion
  • #1   10. sep Jeg har kasteret af flere grunde

1. De skal ikke bruge i avl. Og alle vores hunde venner er største delen tæver

2. Uønsket adfærd som ikke kan trænes væk, og der prøvet længe

3. Smerter pga kryptokid og stresser meget let.

Men ja snipper dem ikke bare fordi jeg ikke "gider" alt det hanhundepjat.

(Føler mig som en dårlig hundemor for har trukket Morris kast ud, fordi jeg gerne ville undgå det, men desværre viste det sig at den der sad i bugen, gav ham smerter smiley )

• #2   10. sep Hvis det hjælper så hjælper det. Jeg ville dog ALTID kemisk kastrere først, for at se om det overhoved hjalp på hvad end problemet så skulle være. Uro omkring tæver you name it smiley

• #3   10. sep Havde jeg haft en hund der var dybt ulykkelig ved tæver i løb, ikke ville spise osv, så havde jeg dælme også fået den kastreret, og så måtte pelsen klippes hvis det var nødvendigt, uanset om det så var "perfekt" for racen eller ej, mine hundes velbefindene vil altså vægte højere end udseende.

Så længe der er en grund til at kastrere så ser jeg på ingen måder noget forkert i det.

• #4   10. sep Damn, min hvalp bliver urolig og piver/gør bare der er HUNDE på gåturen - måske skulle jeg få hende steriliseret allerede nu smiley smiley

• #5   10. sep Kan godt forstå din bekymring, Pia.
    Kastration er ikke et quickfix, og skal kun gøres, hvis det er virkeligt gennemtænkt.
    Heldigvis virker det da som om, at folk efterhånden har fået øjnene op for alle de bivirkninger det kan give.

• #6   10. sep Kastration er også en kæphest for mig.
    Jeg er sikker på, at Babys liv havde været nemmere, hvis ikke han var blevet kastreret.
    Han kunne helt sikkert godt have brugt sit "modig vand"

Alt for mange hunde bliver kastreret uden grund.
    Jeg kender en der venter på at få sin lille hvalp hjem. Her er det PÅ FORHÅND planlagt, at vovse skal snippes...

• #7   10. sep Man kan jo ikke altid skære over én kam. Kastration var en mirakelkur på min hanhund. Vi kunne ikke træne os ud af problemerne. Efter operationen stressede han ikke op, var gladere, og han var generelt mere hengiven og hvilede i sig selv.

I dag er min tæve steriliseret, og jeg fortsætter nok med at neutralisere på den næste også smiley

• #8   10. sep Jeg synes egentlig ikke, at der er noget galt i at neutralisere sin hund, hvis det er det man vil. Det gør man jo også med heste (hingstene, ikke hopperne), fordi man vil have, at de kan gå sammen med andre heste, deriblandt hopperne, uden at komme til at lave føl smiley

• #9   10. sep At neutralisere en tæve, er en hel anden snak, som jeg kan se en masse fordele i. Bl.a fordi jeg selv har haft 2 tæver med akut livmoderbetændelse.

Men kastration af hanhunde skal nøje overvejes. Jeg er ikke imod kastration, hvis det er virkeligt gennemtænkt, og velbegrundet. Har selv haft kastreret et par hanhunde af forskellige årsager.
    Men jeg har også oplevet ret mange uheldige konsekvenser af kastration hos flere hanhunde, specielt i forhold til angst og ugidelighed/slukket hund, som gør, at jeg ikke er voldsomt fan. Specielt ikke i de tilfælde hvor folk bare hovedløst kastrerer, i håbet om at få en lettere hund.

Det har altså konsekvenser at kastrerer, og ikke alle er klar over hvor mange, og voldsomme negative ændringer det kan ende med.

• #10   10. sep Jeg er så enig med Rikke.

• #11   10. sep Jeg forholder mig til eksempelt der nævnes i opslaget, altså svaret fra en der netop valgte at kastrere fordi deres hund stressede vildt over tæver i løb, i sådan et tilfælde giver det da super meget mening af kastrere, at lade være er da i min optik meget værre.

Jeg ville da 1000 gange hellere have en glad og stressfri hund der trives, og som så havde træls pels og måtte klippes, fremfor en hund der konstant var stresset og ulykkelig pga tæver i løb.

Men altså sådan er vi måske alle forskellige, jeg vil som sagt til enhver tid foretrække en hund i trivsel, fremfor en hund med perfekt pels smiley

Jeg kunne da heller ikke finde på at få mine kastreret hvis de trives og der ikke var nogen medicisk grund til det. Men derfor kan jeg sagtens sætte mig ind i hvordan det må være at have en hund der f.eks er evig stresset pga hormoner og tæver i løb.

Ps jeg har selv kun haft intakte hanhunde , men de har netop heller ikke haft nogen problemer.

• #12   10. sep I situationer som den der er beskrevet, tror jeg også jeg havde valgt at kastrere - med kemisk først!

• #13   10. sep Altså vent, har jeg misforstået emnet.. eller snakkes der ikke bare om, at hunden piver, når den møder løbske tæver på gåturen? Det.tænker jeg da ikke er voldsomt unormalt eller synd - så længe der ikke menes at den er fuldstændig ulykkelig på alle gåture og slet ikke kan finde nogen ro derhjemme?

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 143 Svar: 6.672
    #14   10. sep Jeg er meget enig med Pia.
    Det er så sørgeligt at man opererer på sunde og raske hunde frem for at bruge tid til at aktivere eller opdrage dem.

Jeg kan så hellere ikke forstå, at så mange herinde mener at det er ok at kastrere hunden kun fordi den piver når den møder løbske tæver på gåturen.
    Fordi hunden piver når den møder en løbsk tæve på gåturen gør jo ikke, at den derfor har et dårligt liv.
    Jeg kan forstå at man kastrere, hvis hunden ikke spiser, står og piver dagen lang, ikke kan finde ro og taber sig.

Men kastrere fordi den piver når den møder løbske tæver når den går tur?
    Det er langt ude.

• #15   11. sep Jeg havde overset ordet " gåtur " . Som sagt synes jeg heller ikke man skal kastrere hvis der ikke er nogen grund , men jeg synes også man skal passe på ikke at dømme alle der vælger det .

Som sagt har vi selv kun haft intakte hanhunde , Ozzy reagere kun ind imellem på gåturen ved at gå amok med at snuse, slikke og have alt for travlt . Men hvis han stressede derhjemme , ikke ville spise osv , så havde vi dælme også sagt snip.

Jeg er klar over der er konsekvenser ved at neutralisere hunde , men må erkende at jeg synes det er ret så ligegyldigt med en pels der skal klippes, hvis alternativet er en hund der ikke trives.

• #16   11. sep Jeg forstår ikke hvad du vil med opslaget ? Siden hvornår er pels blevet vigtigere end hundens og ejers trivsel, alle mine dyr der ikke skal bruges til avl, bliver neutraliseret, det spare dem for en masse hormon ræs i hoved og krop, nogle kræft sygdomme og for tævers vedkommen, så står man ikke med en ældre tæve, hvor underlivet “går” sig en tur,, Caos har fået ekstra meget underuld, men udover at han elsker alle andre hunde, så reagere andre hanhunde kun positivt på ham, fordi han ikke lugter af hanhund, det gør hans og mit liv meget nemmere.. min næste hund (når caos dør om MANGE år) ja den bliver også neutraliseret når den har rundet 1år.. enten er man for neutralisering eller også er man ikke, der er ikke noget der er rigtigt og forkert, samt det er heller ikke altid en kemisk kastration virker, så den kan man som hanhunde ejer ikke sætte sin lid til..

• #17   11. sep Når Jessie er højløbsk piver hun også meget når hun ser andre hunde - og det er ligegyldigt om det er hanner eller hunner smiley hun gør det på sådan en sjov chimpanse agtig facon.

• #18   11. sep Nogle hunde er så påvirket, negativt, af deres hormoner, og så giver det mening at kastrere/sterilisere.
    Trivsel over pels, som jo kan klippes ned, hvis det skulle blive helt vildt.
    Mange racer der døjer med over sexet hanner, er jo noget vi selv har skabt, da det giver point med meget køns præg i udstillings ringen, i hvert fald hos nogle racer.
    Derudover undre det mig altid at disse diskussioner altid kun handler om kastration af hanner, ulemperne gælder altså også tæver.
    Mange hanner får ingen negative men efter kastration, og mange gør, fuldstændig det samme ved tæver. Der er altid en konsekvens ved at rode med hormonerne og operationer generelt, det er så en vurdering, man som ejer må tage, hvad der vil give hunden størst trivsel fremadrettet.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Svar: 2
    #19   11. sep Jeg vil rigtig gerne trøste dig Pia smiley

At have råd til at have holdningen på sin hunds vegne : Enten er man til kastration eller ej, viser egentlig bare hvor uvidende man er om, hvad det har af betydning for den enkelte hunds liv smiley

Hormonsystemet er vigtigt for alle levende individer og det er sikkert kun et spørgsmål om tid, før man finder ud af i heste verden, at hingste ikke skal kastreres men kun neutraliseres. (Ja, det kommer til at volde udfordringer med opdragelsen og træning)

Man kalder det neutralisering af tæver, men det er en kastration som med hanhundene smiley Kastration bør kun foretages pga livstruende sygdom.

Alt efter race, er der stor forskel på hvornår en hanhund er voksen (psykisk) Nogen først når de er 3 år. Først når de er voksne kan en ejer reelt vurdere om en hanhund er påvirket eller ej ved tæver i løbetid. (alt andet er teenager !)

At en hund har en testikel siddende i bughulen eller andet sted, er ikke engang en god grund, for en dyrlæge kan nøjes med at fjerne den i bughulen og lade den anden sidde, så hunden bevarer sit hormonsystem intakt.

Men dejligt at så mange uden problemer informerer om, at de vil gøre det ! Så kan man som opdrætter undgå at sælge til dem smiley

• #20   11. sep Cujo blev kastreret netop pga løbske tæver.
    I flere uger kunne han ligge ved døren eller trappen og pjevse, ville ikke spise (heller ikke de lækreste ting), tabte sig meget og blev irriteret på de to andre.
    Og nej, understimuleret var han ikke.

Det skete jævnligt og vi startede med en kemisk med god virkning. Da den ikke virkede mere og han gik tilbage til samme mønster, blev han kirurgisk kastreret.

Det har ikke påvirket ham udover at han nu ikke længere reagerer på tæver.

Han er ikke overvægtig, pelsen er fin og han er ikke blevet en kedelig sofakartoffel uden attitude.

• #21   11. sep Der skal godt nok noget mere til end lidt piveri over løbske tæver på en gå-tur før jeg synes at kastration er noget man skal gribe til. Jeg synes virkelig at man skal have tungtvejende argumenter for at gøre det, som fx at man har en hund der ikke spiser og som vandre rastløst rundt i ugevis. Det er ikke OK.
    Jo, der findes hypersexede hanhunde, men det er godt nok ikke vildt almindeligt. Det mest almindelig er at ejer nok ikke burde have haft en hanhund - eller en hund i det hele taget.
    Jeg har normalvis altid steriliseret mine tæver for at undgå risikoen for livmoderbetændelse og for ikke at pille 2x3-4 uger årligt ud af holdtræning og konkurrence. Så det blev Perle også for 8 år siden efter at både dyrlægen og jeg grundigt havde undersøgt fordele og ulemper. I de 8 år der kommet en hel del nye undersøgelser, der peger i retning af at det ikke er så 'neutralt' et indgreb som hidtil antaget. Den eneste rigtig store fordel der er for tæven er at hvis man fjerner livmoderen, så fjerner man risikoen for livmoderbetændelse helt og aldeles. Jeg har haft en tæve der var et knurhår fra at dø af livmoderbetændelse og det var bestemt ikke rart. Og det rammer desværre forholdsvis mange tæver. Alligvel tror jeg faktisk ikke at min næste tæve tæve skal steriliseres.
    Det er en meget bekvem undskyldning at sige at man gør det for at spare hunde der alligevel ikke skal i avlen for stress pga hormoner. Men hvad er det så man giver dem istedet?

• #22   11. sep Jeg går seriøst og overvejer, om kasteration er vejen frem her.
    Han er meget rastløs, når der er tæver i løbetid, går og piber, halser og vil bare ud konstant. Desuden gør han tegn til at ville parre hunkattene i løbetid, og det ser jeg som et større problem. smiley

Pels har han jo ikke så meget af.

• Anni
    Anni Online Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 143 Svar: 6.672
    #23   11. sep Yorkie, jeg kan godt forstå at du fik kastreret Cujo, han havde jo mange problemer.
    Men havde du også valgt at kastrere ham, kun fordi han peb når han mødte tæver i løb på gåturen?

• #24   11. sep Anni, absolut ikke!
    Det var kun fordi han ikke kunne være i sig selv herhjemme mange uger om året.
    Han er den første af alle mine hunde igennem hele livet (snart 42 år) der er blevet kastreret - familien og jeg har altid kun haft hanhunde - så det var ikke med min gode vilje, men for Cujos skyld...

Kommentér på:
Trøst mig - kastraktion

x