{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
660 visninger | Oprettet:

Hvad er mental aktivering {{forumTopicSubject}}

Søndags-tanker fra morgenstunden smiley

Hvad er mental aktivering for dig?

For mig handler det om at se på hunden og hvilken form for aktivering den har brug for. En ven sagde i går at “en gåtur er for mange hunde nok mental aktivering fordi de bruger tid på at snuse”.
Og det er måske rigtig nok?

Kommentarer på:  Hvad er mental aktivering
  • #1   28. mar Jeg tror, at det er rigtigt, at mange hunde ikke stiller større krav end at snuse på tur, men jeg tror ikke på, at det for nogle racer tæller som mental stimulering.
    Altså de bliver trætte af det, men jeg tror ikke, at de er mentalt trætte og føler sig mentalt udfordret af at læse dagens avis.
    Jeg er også træt når søndagen er gået, men der har bestemt ikke været nogle former for mental stimulering af mig smiley

Jeg tror, at der er mere mental aktivering i at lede efter maden, skulle gennemskue at åbne kasser eller lommer. Skulle gennemskue hvor sporet fører hen, eller finde hvor theposen ligger.
    Der er helt klart også mere mentalt udfordrende for mine hunde, at vi skal samarbejde på små spor i skoven i canicross end hvis vi havde gået ruten - selvom gang ville give over den dobbelte tid til at snuse i.

• #2   28. mar Jeg synes der er en tendens til at dele "aktivering" ret skarpt op i mental aktivering og fysisk aktivering. Og så sige "mental aktivering er langt vigtigere end det fysiske!!" og ofte vil den sætning følges af forslag til mental aktivering såsom at snuse efter foder i en papkasse, sprede foder ud på græsset, lave små tricks e.l.....

Men på en god lang tur, hvor hunden får brugt sine sanser, er det så ikke også forbundet til at få brugt knolden? Hænger det fysiske ikke sammen med det mentale? Når hunden snuser efter mus på marken, når den følger en god duft, når den prøver at få revet en pind af den store gren og få den med videre, når den pisker rundt og graver på stranden, når den øver sig i impulskontrol og indkald og at adlyde diverse andre kommandoer....

Jeg siger ikke, at så er en tur nok mental aktivering. Eller at du bare skal gå en masse ture. Min egen har brug for mere end gåture for at være velstimuleret, og det kan passende være den træning vi nu er i gang med (apport, fvf, fremadsendelse, target-øvelser, agility-øvelser osv...)

Jeg ved ikke, om jeg bare har været uheldig i diverse facebook-grupper, men den "mentale aktivering" som mange snakker om, er nogle ting som hunden jo lige så godt kunne få gennem en gåtur. Og sådan noget som at gemme foder i et håndklæde - come on! Hvor mange hunde bliver lige mentalt aktiverede af det???

Såå jeg ved ikke - jeg er nok gået fra at dele det så skarpt op, og tænker ikke så meget over præcis hvad mental aktivering er, så længe jeg ved min hund får brugt knolden gennem det ene eller det andet smiley
    Mental aktivering må i sidste ende være det, min hund bliver mentalt "træt" af.

• #3   28. mar Jeg tænker at al aktivitet er mental aktivering, også en gåtur. Nogle har bare brug for mere end andre.

• #4   28. mar Meget enig med Funke.

I øvrigt har en del hunde også ret stort behov for fysisk aktivitet, så at prioritere det mentale over det fysiske er ikke nødvendigvis en god idé - Sten har f.eks. enormt behov for at løbe. Ikke nødvendigvis mange timers gåture, men løbe frit og strække ud er nødvendigt, ellers bliver han en pestilens uanset mængden af snuseopgaver og træning. Sådan var reiki også.

I øvrigt er "find foder i haven" et fint supplement, men har godtfolk aldrig oplevet at en voksen hund fandt det så udfordrende at det kunne gøre det ud for selv aktivt at lave noget med hunden

• #5   28. mar Jeg tror Sam ville kede sig ihejl, hvis han kun kom på ture, jovist han elsker tur, iført en 15 meter line eller løs og en 2 timer i skoven, det synes han er rigtig rigtig fedt, han lever og ånder for at søge efter vildt eller heldags vandre ture, men jeg tror vi ville mangle noget gevaldigt hvis det var det eneste vi lavede...

Turer i kort snor er slet ikke ham, der skal fart på, og by-villa vejs ture er kedeligt, med mindre man gør noget ud af det.
    Når vi tager til byer, er det for at træne med mange forstyrrelser, lydigheds øvelser, nosework på en skole, en parkeringsplads eller legeplads, eller fitness på legepladsen eller nede i byen hvor der altid er ting man kan bruge til det, eller genstands søg i svære miljøer, så bliver en by tur sjov, forbi han rent faktisk skal arbejde, end bare at slentre ned ad gaden.. smiley

Sam elsker legene hvor en person har gemt sig og han skal ud og søge efter personen(mantrailing), eller gemme lege med mad som kræver noget af kroppen eller genstande og nosework.

Det kunne ikke kede ham mere at skulle finde pølser på en mark eller græs plæne, tilgengæld synes han det er meget federe at gå et ID spor fra nogles fært eller et schweiss spor.

Og så vil jeg ikke undvære vores agility og hoopers, det er så sjovt.

• #7   28. mar Efter jeg fik Liva, har jeg helt droppet mine bestræbelser på at få en mentalt træt hund. Nu er en velafbalanceret hund målet.
    Jeg oplever ikke, snuse/søgearbejde er nogen udfordring for mine hunde. Deres lugtesans er 2 mio. gange bedre end min. Hvis jeg taber en godbid på græsset, så finder hundene den før jeg gør smiley
    Mine hunde synes, det er mere motiverende at få godbidden serveret ved, at jeg smider den på jorden, så de skal finde den, end at de får den fra hånden.

Det vigtigste ved mental stimulering er, at det udfordrer hunden. Det oplever jeg ikke, søgeopgaver er. Faktisk er en gåtur mere mentalt udfordrende, når jeg stiller krav til hundene om, hvordan de skal gå i snor. Det er langt sværere for dem, at skulle beherske sig, når der sidder en solsort i hækken, end at finde en godbid på marken.

• #8   28. mar Jeg hører også tit den der med at hvis hunden mangler aktivering, så put foder i et håndklæde eller en snusemåtte eller spred det ud på græsset osv.
    At tro ens hund bliver mentalt tilfreds af det... Come on! smiley

• Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 9 Emner: 2 Svar: 2.102
    #9   28. mar Jeg kan godt finde på at skrive smid fordret på græsset osv.

Det er fordi jeg ikke ved hvordan den ellers bliver aktiveret og så bliver den i det mindste aktiveret

Det er jo folk som har problemer med hunden som søger råd

• #10   28. mar I min optik er det umuligt at lave en skarp adskillelse, det er i den grad raceafhængigt.

Da jeg havde gravhunde var det at gå spor flere gange om ugen og andre næseopgaver et absolut must, for at ahave velaktiverede og tilfredse hunde, gåture krævede god tålmodighed, for hver eneste sten skulle undersøges og vendes. Den fysiske aktivering blev klaret med et par små gåture og leg i haven.

Med whipperne er det en helt anden sag, de kan ikke køres trætte ved ren mental aktivering/træning, uden fysisk udfoldelse er specielt de unge hunde en pestilens indendørs, som hærger og ødelægger.

For mig har det været lidt af en øjenåbner at flytte på landet, aldrig har jeg haft mere afslappede, glade og veltilpasse hunde, end efter vi er flyttet.
    Whipperne løber frit på vores egen 23.000 kvadratmeter store grund 3-4 gange dagligt, gåture er reduceret til længere ture et par gange om ugen.
    Mental aktivering, som altid en smule træning og morgenmad som fodersøg.

Jeg er ret sikker på at det kræver temmelig meget mentalt, at koordinere bevægelser, jagte hinanden og lave skarpe sving, når det foregår med 60 km. i timen, det er ikke kun kroppen, der bliver motioneret smiley

profilbillede
  • #11   28. mar Helt ærligt, det er umuligt at sige noget bestemt om alle racer og blandinger;) man kommer langt ved at se på hvad racen oprindeligt er lavet til og så tilrettelægge sin hverdag så den tilfredsstiller hundens instinkter bedst muligt;) det giver fx ikke mening at købe en ft Cocker og tro at den kan klare sig med ture i snor og godbidder i haven, den skal ud og bruge sin krop hvis den skal have det godt! Det samme gælder rigtig mange andre racer;) en dansk svensk gårdhund der i mod er lavet til at bruge snuden og lede efter rotter og mus, den kan i langt højere grad klare sig med gemte godbidder smiley

• #12   28. mar Spot on Kirsten, det er nemlig race afhængigt hvad hver hund synes er meningsfuld aktivitet smiley

Det er uhyre vigtigt for Sam at løbe, men næse arbejde er også vigtigt, det skal dog være et meningsfyldt næse arbejde, ene kan ikke erstatte det andet smiley

• #13   28. mar Ja, jeg hører den også rigtig ofte i grupperne, Mathilde.

Og det er jo heller ikke et problem at folk foreslår fx at give foderet på græsset.
    Min pointe er, at der er mange som snakker mental aktivering ala “gem godbidder i et håndklæde, lad den spise sit foder i en papkasse, spred lidt foder på græsset”… og så giver det i mit hoved ingen mening at snakke mental aktivering og skelne så kraftigt.
    For ærlig talt, hvilke hunde bliver lige MERE mentalt stimulerede af at rulle et par fucking godbidder ud af et håndklæde, end at springe rundt i græsset og snuse efter mus??? Men uha nej gåture er fysisk aktivering og de skal simpelthen aktiveres ved at savle i en snusemåtte derhjemme.… det er nemlig mentalt…

Det er nok ikke møntet på nogen her - og det er jo også helt ok at foreslå diverse beskæftigelser til hunden - men jeg ser overraskende mange der deler det så skarpt op, og derefter meget skråsikkert udtaler at "det mentale er faktisk allervigtigst". Det giver ingen mening.

• #14   28. mar Det er jo opgaver der ofte bliver nævnt i hvalpe/ungehunde/familie-hunde hold. Så jeg tænker, det er gode råd der bliver overfortolket?
    Jeg er sådan set enig i, at det er fint at vovse skal arbejde lidt for maden. Og oplever den ikke andet end have og gåture, er det naturligvis bedre end ingenting. Men jeg synes en del af de råd man møder bliver overfortolket, hvilket er en skam.
    Jeg er også HELT for de positive træningsmetoder der bruges i dag, men nogen gange synes jeg det tager overhånd på et plan, hvor det nærmest er forbudt at lære Fido et "NEJ"
    Generelt synes jeg den fysiske del af aktiveringen bliver nedtonet, og det starter jo allerede men at folk får oplyst, at deres små pelspølser ikke må gå mere end 2 skridt pr. uge de er gamle (eller deromkring)

• #15   28. mar Clinton er i den grad et ‘næsedyr’. Han elsker at gå spor, lave nosework, lede efter mus på marken, frit søg osv. Men han elsker dælme også helt alminelige gåture i flexilinen i skoven og langs de små landeveje. Han har snuden i jorden 90% af tiden. Vi bor på landet og han har sine egne 5 ha at flintre rundt på. MEN han bliver totalt bims i bøtten og render på væggene hvis ikke han kommer ud og gå en times tid hver dag uden for vores egen matrikel. Det betyder åbenbart helt vildt meget for ham at komme ud og ‘læse avisen’ dagligt. Perle er noget anderledes. Hun får sine behov opfyldt ved at vi træner noget, hvor vi samarbejder og så at hun får lov at få blæst benene igennem en gang om dagen. Nu er hun en gammel pensionist med lidt dårlig ryg. Hun kunne ikke holde til eftersøgning mere så vi er begyndt til rally. Det hygger vi med og et eller andet må det give hendr for hun er helt flad når vi har været til træning. Men altså hun ser allermest lykkelig ud når hun har taget en god sprint langs med hegnet efter rådyrene (det sker på daglig basis da ‘vores’ 11 rådyr godt har luret at hundene ikke kan komme ud til dem smiley så nu bliver de stående og gloer på Perle der tager et par ture langs hegnet og ‘jager’ dem ?? )

• #16   28. mar Zaon's: True, det tror jeg gerne på. Altså, at gode råd man har fået til træning/ved dyrlægen/osv bliver overfortolket og spredt videre i en forvrænget tilstand.

Til gengæld har jeg så også oplevet at en af dem der var meget fastsat på "min. pr. uge" reglen, viste sig at være hundetræner - og havde misforstået det så voldsomt, at hun mente det gjaldt aktivitet med vores hvalpe/unghunde generelt smiley smiley

Jeg spurgte naturligvis, om hun så sendte sine nye hvalpehold hjem efter 8 minutter, eller havde uret til at tikke når hun sad med hvalpen på et tæppe og hyggede med en snack. Nah, det gjorde hun så ikke, men man skulle i hvert fald ikke lave den slags "større" ting flere gange om ugen...

Så forstår jeg dælme godt man tror det er det rigtige man gør, hvis det første kendskab man får til hundetræning og hundeverdenen er ens træner, der har overfortolket SÅ meget på tingene.

• #17   28. mar Altså det ene sted jeg gik til hvalpetræning med Sten anbefalede træneren at man ikke trænere dæk før hunden var 1 år fordi det var for hårdt fysisk.
    - folk der tager ting til ekstremer er der alle steder. Man jan heldigvis lade være at lytte til dem.

Jeg prøver at balancere fysisk og mental aktivitet, så begge dele indgår i hverdagen - og ja, en del aktivitet giver jo noget på begge konti

• #18   28. mar Wauw.. det var da også i en kategori for sig. Heldigvis er jeg heller ikke helt ny i hundeverdenen og vil da selv sige jeg er OK til at sortere i information og forholde mig kritisk - men tænk hvis man er fuldstændig ny og reelt ikke aner hvad det egentlig vil sige at have hund. Der er mange, som ikke stiller sig kritiske til den information de får, for der er jo en træner som fortæller dem hvad der er rigtigt.

Og selvfølgelig har man et ansvar selv, ligesom man også har et ansvar for at undersøge markedet og være fornuftig inden man køber hvalp, men det er dælme trist når de ender i kløerne på nogen, der bilder dem ind at de skal begrænse deres hvalp så meget (som med aktivitet fx, hvilket jo seriøst vil være direkte synd for mange hvalpe)

• #20   28. mar Den mentale udfordring det er at bruge sine sanser i naturen. Snuse, undersøge, udtænke og bruge sin krop derefter. Du får jo ikke noget der er mere naturligt og tilpasset en hund. Så selvfølgelig kan en gåtur med brug af sanserne være mentalt udfordrende.
    Ingen tvivl nogle racer har brug for mere!
    Men mange racer nyder den type aktivering og for rigtig mange vil det være den primære daglige mentale aktivering, måske spædet op af lidt lydighedstræning. smiley

Kommentér på:
Hvad er mental aktivering

x