{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.110 visninger | Oprettet:

Tibetansk spaniel {{forumTopicSubject}}

Jeg synes, at racen udseende- og temperamentsmæssigt virker skøn, men har svært ved at gennemskue, hvad der er ordentligt opdræt. Især da jeg også ser mange hunde, som er meget ekstreme i udtrykket.

Findes der opdrættere af racen, som avler efter fysisk og mentalt sunde hunde uden overdrevet flade næser og pelsmængde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tibetansk spaniel
  • #1   19. maj 2022 Mimi har ikke overdrevet meget pels. Ikke mere end en børste kan klare på få minutter. Men hun har en del underbid og dårlige tænder.

    Rent mentalt er hun en meget forsigtig hund, der er bange for de fleste andre hunde. Men om det skyldes avl eller oplevelser i hendes første leveår ved jeg desværre ikke.


  • #2   19. maj 2022 Der er flere god opdrættere af tibber: team zacho, kennel sommerlyst. kennel Kri kris, sajuni tibber og flere end jeg lige kan komme i tanke om... og nej, jeg hverken opdrætter racen eller bor med tibber men jeg kender felere der gør begge dele smiley - og så har jeg altid haft en svaghed for de tibetanske racer, små som store smiley
    Jeg har indtryk af at det ikke er overdreven avl der er mest af og det er nok mere en opdrætters etik og moral der vil gøre at jeg ville fratåde dem en specifik opdrætter...


  • #3   19. maj 2022 Okay, Lise, det er virkelig fedt at vide. Så tør jeg godt kigge lidt videre smiley

  • #5   20. maj 2022 Mimi havde mistet en tand, da hun blev solgt som 6-årig. Da hun fik tandrens sidste gang, tabte hun yderligere 5 tænder.

    Og jeg kender en, der får lavet årlig tandrens på sin relativt unge Tibbe.


  • #7   20. maj 2022 DD

    Fuldstændig enig med dig i dine betragtninger omkring næsepartiet. Jeg ser heller ikke flade snudepartier hos tibben.

    Hvad angår tænder er fuldt tandsæt ønskeligt - men tænder kan mistes ved traume eller fordi ejer ikke plejer hundens tandsæt som man bør - hunde har også brug for tandhygiejne smiley


  • #8   20. maj 2022 Sjovt. smiley Mine Collier har aldrig mistet tænder. smiley Og de har aldrig fået tandrens. smiley

  • #9   20. maj 2022 Jeg taler jo også blot, som jeg har erfaring. Læste godt i racebeskrivelsen, at næsen skal være mellemlang og uden rynker - hvilket var positiv læsning for mig smiley Det er heller ikke, fordi jeg synes, de ekstreme eksemplarer er dem, jeg ser flest af.

    Men jeg kender intet til avlen indenfor racen, så det er altid godt at høre, hvilke opdrættere, der i hvert fald har fokus på det rigtige smiley


  • #10   20. maj 2022 Susanne

    Mine hunde har heller aldrig mistet tænder men jeg har altid sørget for god tandhygiejne smiley Det er som med mennesker: Nogen har bare bedre/stærkere tænder end andre mens nogen kan knække/miste en tand ved at tygge på et stykke brød.




  • #11   20. maj 2022 Jeg mødte en opdrætter med sin tibbe på en udstilling i Fredericia for mange år siden (vel 7-8 år siden). Den var virkelig sød smiley Og ejer fortalte stolt at den havde vundet på udstillingen, og at den havde en D- og en E-hofte, men at det ikke gjorde noget, for så små hunde kunne sagtens have dårlige hofter, uden at det påvirkede dem…… smiley

    Den skulle parres i den efterfølgende løbetid, så alt var bare dejligt. Eller noget. Jeg har ingen ide om hvem opdrætter var, men man skal måske kigge sig lidt for smiley


  • #12   20. maj 2022 Om en hund kræver tandrens eller ej hænger nok mere sammen med individet end med racen. Min svigermors gamle collie krævede temmelig ofte tandrens og den fik endda ben flere gange om ugen (primært lammeriben). Jeg har haft en del Irske Terriers; mine får børstet tænder jævnligt og de får ben jævnligt. Nogle har ikke krævet tandrens. Men Stormy skulle jeg rense jævnligt og det samme gælder Clinton (hurra for at kunne gøre det selv inden det når at blive slemt).

  • #14   20. maj 2022 @11: ØV for en opdrætter smiley

  • #15   20. maj 2022 For en del år siden blev der pludselig opdaget at nogle skotter havde HD. Man undersøgt en stor del og det viste sig, at det var mere reglen end undtagelsen. Hvad gjorde man så? Man lukkede øjnene og parre de videre. Ingen af skotterne var reelt påvirket af deres status.
    Måske det det samme med Tibberne...


  • #16   20. maj 2022 #11 & #15

    Jeg synes det er en opfattelse man jævnligt møder hos nogen racer, især de mindre og desværre også hos racer som FB og EB
    Men jeg ser en del hunde i min dagligdag og får jævnligt henvist kunder i svømmehallen fra dyrlæger som har anbefalet svømning til at styrke muskulaturen så hunden bedre kan leve med dårlige hofter - og her mener jeg små racer samt de nævnte.
    Jeg har indtryk af at man lukker øjnene for dette ifn med avl - og det er yderst sjældent at man undersøger for HD i mange mindre racer, desværre


  • #17   20. maj 2022 Ja det gør man meget sjældent. Vi gør det heller ikke hos sealyerne. Det er en dværg og langt de fleste dyrlæger vil trække dem under bedøvelsen. Jeg har nu aldrig hørt om, at HD skulle være et problem i racen og ej heller oplevet noget selv.
    Det ER da også dybt frustrende at opdage at størstedelen af en population har en given lidelse.


Kommentér på:
Tibetansk spaniel

Annonce