Ung hanhund og hormorner {{forumTopicSubject}}
Ej havde sådan håbet jeg ikke skulle oprette et emne om dette
Lad mig starte med at sige, at jeg har bestilt munkepeber og forventer det ankommer her hos os i morgen
Otis, bliver 1 år på mandag, og har pivet, hylet, og øffet uafbrudt siden søndag aften. Vi bor i område med mindst 3 hunhunde og jeg VED at en af disse er i løbetid lige nu
Han sover uroligt og slet ikke nok. Han er mere eller mindre ukontaktbar i de vågne timer, og han spiser sproradisk og kaster op ofte. Han halser, vandrer rundt og hans stress niveau er tårnhøjt
Jeg har ondt af ham - og helt ærligt også af mig selv.
Jeg arbejder hjemmefra, og kan nærmest ikke arbejde for ham. Hvis jeg skal tale i telefon skal gå ind bag en lukket dør, for at kunne høre vedkommende i den anden ende.
Han forsøger at springe på alt der er moderat blødt, så som tæpper, tøjbamser og puder. Jeg stopper denne adfærd og fjerner alt jeg kan.
Jeg lufter kun på vores egen grund eller så langt væk fra kendte områder som muligt. Jeg forsøger ikke at lukke ham i haven eller på terassen hvor han SÅ gerne vil ud.
Jeg forsøger at træne, aflede og motivere, men jeg trænger knap igennem til ham.
Jeg aner ikke mine levende råd... egentligt håber jeg at høre fra nogle af jer, at det er "normalt" eller har et par trøstende ord til en hundejer som er ved at smide håndklædet i ringen Ikke helt... men tæt på!
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 405 Svar: 31.506
Jeg mindes at Reiki også var en udfordring i den alder.
Begge har lært det med tiden, så selvom en løbsk tæve naturligvis stadig er topspændende, så kan Sten altså godt båse spise og sove derhjemme.
Reiki delte jo sågar hund med intakt tæve, også under løbetid (men selvfølgelig adskilt).
Barndommens hanhunde lærte det også allesammen.
Jeg er ikke fan af at rode ved hormoner mm i den alder - giv hunden en chance for og hjælp til at lære det, min oplevelse har været, at det kan de fleste hanner... hvis de får lov.
Det er jo i den alder mange kastrerer (evt kemisk) og er så begejstrede for, hvor fornuftige og rolige de blev - spørgsmålet er, om ikke mange var blevet det af sig selv, hvis de blot havde fået lidt tid til ar lære det (og blive voksne).
feb 2016
Følger: 17 Følgere: 54 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 322
Jeg vil da allerhelst heller ikke kastrere, hverken kemisk eller den permanente løsning, og jeg ved, at munkepeber roder med hormornerne, men vurderede det til at være den mindst skadelige "unaturlige" løsning.
Hvordan kan jeg hjælpe ham mere, eller bedre, end beskrevet i start-indlægget?
Jeg er meget åben for input - det hjælper desperation gerne på
jan 2007
Sten bor jo ikke med damehund, men også her var har det været klare retningslinjer, noget lækkert at gnave i og mere fornuftig aktivitet - og kort snor på gåture, hvis vi fulgtes med hunkøn
Som bonus gik naboens tæve i løbetid (vi boede i rækkehus) dagen før vores klikkertrænereksamen .
- han klarede det heldigvis alligevel, da vi først var hjemmefra og væk fra duften
aug 2007
Følger: 45 Følgere: 49 Hunde: 8 Annoncer: 1 Emner: 483 Svar: 11.900
Men jeg indrømmer også blankt, at hvis det var min unge hund (fx. JJ på 9 mdr) der havde det SÅ svært, så ville jeg ikke betænke mig på at hjælpe med munkepeber i en periode.
Jeg har heldigvis ikke mærket meget til, at naboens tæve lige har været i løbetid. Nimbus´ snuse-fiksering har været begrænset til træningspladsen og gåturene
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 599 Hunde: 3 Emner: 51 Svar: 1.864
Efter Sam fyldte 3,5 år, skete der en fantastisk udvikling mentalt, han blev voksen og siden hen har han ikke reageret på løbske tæver
Nu er han så lige blevet kastereret 5,5 år gammel grundet forstørret prostata, som pressede på urinrøret og sprang blodkar i penis konstant, i sidste ende ville dyrlægen ikke beholde ham på prostata medicin hele livet, så han endte med en kasteration.
dec 2018
Følger: 23 Følgere: 18 Hunde: 3 Annoncer: 2 Emner: 31 Svar: 1.855
Jeg ville prøve at gå nogle gode lange skovture, for at sænke stressniveauet lidt ved jer begge.
Aflede derhjemme med tyggeben og give foderet i snusemåtter/ søgeøvelser og træning.
Jeg håber Vitex ( munkepeber) kan hjælpe jer.
feb 2016
Og til Karina og Mathilde, så håber jeg alderen virkelig kan gøre en forskel her også
Vi har været halvanden time ude og gå, hvor vi normal aldrig går, og mødte kun en sur hanhund som overhovedet ikke var interessant. Han var sig selv på tur, men det sekund vi rammer eget køkken så starter piveriet igen
Han overgav sig dog til trætheden til sidst, og med et laaaaangt piv og et dybt suk er han nu i drømmeland
feb 2013
Følger: 7 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 68 Svar: 7.047
Clinton kan være sammen med tæver i løbetid uden af være synderligt påvirket. Bortset fra når de er højløbsker. Med højløbske tæver er han en ulidelig 'loverboy'
feb 2016
Jeg er "kun" på 5. dagen i dette, og det betyder så at jeg har hørt på 5x11-12 timers piv
Hvis det holder med løbetiden for den tæve jeg ved er løbsk, så har jeg stadig et par uger tilbage...
Er det ligesom med babygråd? At om halvandet år hører jeg ikke piv mere?
I forhold til afledning med mad: her pives mellem tyggene
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 599 Hunde: 3 Emner: 51 Svar: 1.864
Jeg har heldigvis lykkeligt glemt hvor længe det stod på
feb 2016
Min træners råd: kastrer. Dyrlægens råd: kastrer.
Jeg forstår faktisk godt mange falder for dette, MEN Otis er har så smuk en pels, så godt et sind (normalt
sep 2020
Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 348
For langt de fleste hanhunde kan munkepeber afhjælpe. I kosttilskudsform skal det gives i længere tid og ofte ved hver løbetid. I homøopatisk form er "behandlingen" kortere tid og med længere mellemrum.
Ulideligt at have en hanhund der piver og ikke kan koncentrere sig, eller en tæve, der er falsk drægtig fordi man ved de "lider" .
Dejligt at læse, at du ikke bare følger træner eller dyrlægens råd
Jeg krydser fingre for, at munkepeberet hjælper, for der er hanhunde det ikke hjælper på, hvor de har behov for et andet "kosttilskud" eller homøopatisk middel. Det kræver så at man tager kontakt til homøopatisk dyrlæge.
dec 2018
Nogle uger/måneder kan man jo godt klare. Og Otis er jo ganske ung. Så forhåbentlig bliver det bedre med alderen.
Men er det noget der genere i lange perioder, ville jeg vælge at kastrere.
Godt nok har jeg kun haft en neutraliseret hund ud af syv. Og det var pga sygdom. Hans pels, vægt, humør og sind er nøjagtig som før.
Jeg har mødt SÅ mange neutraliserede hunde og kun et lille fåtal har gener som træls pels eller overvægt.
jan 2007
Det alene ville få mig til at flytte frem for kastrere, hvis det var mig - men jeg har jo heller ikke børn at tage hensyn til og har næsten mareridt over den pels barndommens colliehan fik efter kastration
sep 2020
Nu kan der være andre ting(sygdom) Som man ikke lige forbinder med en kastration i hundens ungdom
Jeg har læst omkring de diverse nyere studier, men de er simpelhent ikke fyldestgørende for hvor mange ting, der kan komme af, at man cutter hormon systemet. (Der er en grund til, at man ikke længere bare "rydder butikken" på kvinder, selv om det skyldes sygdom, men tager stilling i hvert enkelt tilfælde).
At hjælpe hormon systemet i balance uanset køn med kosttilskud eller homøopatisk behandling (KST kan faktisk også have en positiv effekt i nogen tilfælde og sikkert også andre fysiske behandlingsformer) Er så langt mere en blid tilgang end kastration (uanset køn).
Hvis man før nævnte tarm floraens betydning, kunne man blive beskyldt for at være alt for alternativ. I dag er det faktisk almindeligt kendt, hvor stor betydning den har (fysisk og psykisk).
dec 2018
Jeg skriver blot hvad jeg ville vælge, hvis det var min hund.,
Jeg er helt med på at neutralisering er total bandlyst på HG
Jeg tænker bare alt med måde. Man skal tænke på hundens livskvalitet.
Selvfølgelig ser man da på hver enkelt individ. I dk er vi faktisk generelt gode til at undersøge andre muligheder og jeg tror ikke der er mange der neutralisere uden grund, som de gør i USA.
sep 2020
Sjovt
Ung hanhund og hormorner