{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
697 visninger | Oprettet:

Ung hanhund og hormorner {{forumTopicSubject}}

Ej havde sådan håbet jeg ikke skulle oprette et emne om dette smiley

Lad mig starte med at sige, at jeg har bestilt munkepeber og forventer det ankommer her hos os i morgen smiley

Otis, bliver 1 år på mandag, og har pivet, hylet, og øffet uafbrudt siden søndag aften. Vi bor i område med mindst 3 hunhunde og jeg VED at en af disse er i løbetid lige nu smiley

Han sover uroligt og slet ikke nok. Han er mere eller mindre ukontaktbar i de vågne timer, og han spiser sproradisk og kaster op ofte. Han halser, vandrer rundt og hans stress niveau er tårnhøjt smiley

Jeg har ondt af ham - og helt ærligt også af mig selv.
Jeg arbejder hjemmefra, og kan nærmest ikke arbejde for ham. Hvis jeg skal tale i telefon skal gå ind bag en lukket dør, for at kunne høre vedkommende i den anden ende.

Han forsøger at springe på alt der er moderat blødt, så som tæpper, tøjbamser og puder. Jeg stopper denne adfærd og fjerner alt jeg kan.

Jeg lufter kun på vores egen grund eller så langt væk fra kendte områder som muligt. Jeg forsøger ikke at lukke ham i haven eller på terassen hvor han SÅ gerne vil ud.
Jeg forsøger at træne, aflede og motivere, men jeg trænger knap igennem til ham.

Jeg aner ikke mine levende råd... egentligt håber jeg at høre fra nogle af jer, at det er "normalt" eller har et par trøstende ord til en hundejer som er ved at smide håndklædet i ringen smiley Ikke helt... men tæt på!

Kommentarer på:  Ung hanhund og hormorner
  • #1   2. mar Altså Sten havde en periode som unghund, hvor ALLE tøver skulle voldtages, løbetid eller ej og ha, han reagerede ret kraftigt på løbetid i nabolaget.
    Jeg mindes at Reiki også var en udfordring i den alder.
    Begge har lært det med tiden, så selvom en løbsk tæve naturligvis stadig er topspændende, så kan Sten altså godt båse spise og sove derhjemme.
    Reiki delte jo sågar hund med intakt tæve, også under løbetid (men selvfølgelig adskilt).
    Barndommens hanhunde lærte det også allesammen.

Jeg er ikke fan af at rode ved hormoner mm i den alder - giv hunden en chance for og hjælp til at lære det, min oplevelse har været, at det kan de fleste hanner... hvis de får lov.

Det er jo i den alder mange kastrerer (evt kemisk) og er så begejstrede for, hvor fornuftige og rolige de blev - spørgsmålet er, om ikke mange var blevet det af sig selv, hvis de blot havde fået lidt tid til ar lære det (og blive voksne).

• #2   2. mar Tak for svar, Michelle smiley
    Jeg vil da allerhelst heller ikke kastrere, hverken kemisk eller den permanente løsning, og jeg ved, at munkepeber roder med hormornerne, men vurderede det til at være den mindst skadelige "unaturlige" løsning.

Hvordan kan jeg hjælpe ham mere, eller bedre, end beskrevet i start-indlægget?
    Jeg er meget åben for input - det hjælper desperation gerne på smiley

• #3   2. mar Med reiki hjalp tydelige retningslinjer og en daglig pause fra "løbetidsmonsteret" derhjemme, hvor vi så tog ud i skoven e.l. og bare slappede af et oar timer med en bog og varm kakao eller noget. Altså ren og skær "slap af og få pulsen ned".

Sten bor jo ikke med damehund, men også her var har det været klare retningslinjer, noget lækkert at gnave i og mere fornuftig aktivitet - og kort snor på gåture, hvis vi fulgtes med hunkøn smiley
    Som bonus gik naboens tæve i løbetid (vi boede i rækkehus) dagen før vores klikkertrænereksamen .
    - han klarede det heldigvis alligevel, da vi først var hjemmefra og væk fra duften smiley

• #4   2. mar Det er også min erfaring, at der kommer mere ro på med alderen - så er det ligesom hjernen slår til igen.

Men jeg indrømmer også blankt, at hvis det var min unge hund (fx. JJ på 9 mdr) der havde det SÅ svært, så ville jeg ikke betænke mig på at hjælpe med munkepeber i en periode.

Jeg har heldigvis ikke mærket meget til, at naboens tæve lige har været i løbetid. Nimbus´ snuse-fiksering har været begrænset til træningspladsen og gåturene smiley

• #5   2. mar Sam var lige så slem, når tæverne var i løbetid herhjemme, vi har 3 naboer tæt på, alle med intakte tæver, og han var også ulidelig at være sammen med, det var hårdt og stressende, munkepeber hjalp ikke på Sam.

Efter Sam fyldte 3,5 år, skete der en fantastisk udvikling mentalt, han blev voksen og siden hen har han ikke reageret på løbske tæver smiley

Nu er han så lige blevet kastereret 5,5 år gammel grundet forstørret prostata, som pressede på urinrøret og sprang blodkar i penis konstant, i sidste ende ville dyrlægen ikke beholde ham på prostata medicin hele livet, så han endte med en kasteration.

• #6   2. mar Mine hanhunde har aldrig reageret sådan. Ikke engang når der var løbske tæver under samme tag.

Jeg ville prøve at gå nogle gode lange skovture, for at sænke stressniveauet lidt ved jer begge.
    Aflede derhjemme med tyggeben og give foderet i snusemåtter/ søgeøvelser og træning.
    Jeg håber Vitex ( munkepeber) kan hjælpe jer.

• #7   2. mar Tak for råd til både Michelle og AG smiley
    Og til Karina og Mathilde, så håber jeg alderen virkelig kan gøre en forskel her også smiley

Vi har været halvanden time ude og gå, hvor vi normal aldrig går, og mødte kun en sur hanhund som overhovedet ikke var interessant. Han var sig selv på tur, men det sekund vi rammer eget køkken så starter piveriet igen smiley stakkels lille dreng smiley

Han overgav sig dog til trætheden til sidst, og med et laaaaangt piv og et dybt suk er han nu i drømmeland smiley

• #8   3. mar Har fuldstændig samme erfaringer som andre her: de unge hormonbomber er påvirkede af løbetider. Når de bliver voksner får de et noget mere afslappet forhold til det.
    Clinton kan være sammen med tæver i løbetid uden af være synderligt påvirket. Bortset fra når de er højløbsker. Med højløbske tæver er han en ulidelig 'loverboy' smiley

• #9   3. mar Jeg bliver lige nødt til at spørge jer med de pivende hanhunde, hvordan kunne i holde det ud? smiley
    Jeg er "kun" på 5. dagen i dette, og det betyder så at jeg har hørt på 5x11-12 timers piv smiley

Hvis det holder med løbetiden for den tæve jeg ved er løbsk, så har jeg stadig et par uger tilbage...

Er det ligesom med babygråd? At om halvandet år hører jeg ikke piv mere? smiley

I forhold til afledning med mad: her pives mellem tyggene smiley uanfægtet og det er tørkost eller tyggedimser...

• #10   3. mar For mit vedkommende, var det også ulideligt at være i, nonstop piveri derhjemme, og den der irriterende rastløse vandren, det var virkelig minimalt med søvn i den periode.
    Jeg har heldigvis lykkeligt glemt hvor længe det stod på smiley

• #11   3. mar Mathilde, jeg har den positive hat på i dag og læser det som om, at selv jeg (og Otis) vil overleve dette smiley

Min træners råd: kastrer. Dyrlægens råd: kastrer.

Jeg forstår faktisk godt mange falder for dette, MEN Otis er har så smuk en pels, så godt et sind (normalt smiley ) og er på mange måder drømmehunden, så det skal meget langt ud før jeg træffer den beslutning.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 348
    #12   3. mar Det er en naturlig process for både tæver og hanner, at hormonerne kan gå amok i "teenage alderen" For flertallet af hundene vil det være aftagende, når de bliver ældre.

For langt de fleste hanhunde kan munkepeber afhjælpe. I kosttilskudsform skal det gives i længere tid og ofte ved hver løbetid. I homøopatisk form er "behandlingen" kortere tid og med længere mellemrum.

Ulideligt at have en hanhund der piver og ikke kan koncentrere sig, eller en tæve, der er falsk drægtig fordi man ved de "lider" .

Dejligt at læse, at du ikke bare følger træner eller dyrlægens råd smiley

Jeg krydser fingre for, at munkepeberet hjælper, for der er hanhunde det ikke hjælper på, hvor de har behov for et andet "kosttilskud" eller homøopatisk middel. Det kræver så at man tager kontakt til homøopatisk dyrlæge.

• #13   3. mar Det afgørende må være hvor længe adfærden står på.
    Nogle uger/måneder kan man jo godt klare. Og Otis er jo ganske ung. Så forhåbentlig bliver det bedre med alderen.
    Men er det noget der genere i lange perioder, ville jeg vælge at kastrere.
    Godt nok har jeg kun haft en neutraliseret hund ud af syv. Og det var pga sygdom. Hans pels, vægt, humør og sind er nøjagtig som før.
    Jeg har mødt SÅ mange neutraliserede hunde og kun et lille fåtal har gener som træls pels eller overvægt.

• #14   3. mar Synes stort set alle kastrerede hanner jeg kender med pels ala aussie/collie o.l. har en eller anden grad af kastratpels.
    Det alene ville få mig til at flytte frem for kastrere, hvis det var mig - men jeg har jo heller ikke børn at tage hensyn til og har næsten mareridt over den pels barndommens colliehan fik efter kastration smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#15   3. mar AG: Jeg har mødt SÅ mange neutraliserede hunde og kun et lille fåtal har gener som træls pels eller overvægt.

Nu kan der være andre ting(sygdom) Som man ikke lige forbinder med en kastration i hundens ungdom smiley

Jeg har læst omkring de diverse nyere studier, men de er simpelhent ikke fyldestgørende for hvor mange ting, der kan komme af, at man cutter hormon systemet. (Der er en grund til, at man ikke længere bare "rydder butikken" på kvinder, selv om det skyldes sygdom, men tager stilling i hvert enkelt tilfælde).

At hjælpe hormon systemet i balance uanset køn med kosttilskud eller homøopatisk behandling (KST kan faktisk også have en positiv effekt i nogen tilfælde og sikkert også andre fysiske behandlingsformer) Er så langt mere en blid tilgang end kastration (uanset køn).

Hvis man før nævnte tarm floraens betydning, kunne man blive beskyldt for at være alt for alternativ. I dag er det faktisk almindeligt kendt, hvor stor betydning den har (fysisk og psykisk).

• #16   3. mar CM
    Jeg skriver blot hvad jeg ville vælge, hvis det var min hund.,
    Jeg er helt med på at neutralisering er total bandlyst på HG smiley
    Jeg tænker bare alt med måde. Man skal tænke på hundens livskvalitet.
    Selvfølgelig ser man da på hver enkelt individ. I dk er vi faktisk generelt gode til at undersøge andre muligheder og jeg tror ikke der er mange der neutralisere uden grund, som de gør i USA.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#17   3. mar Selvfølgelig vælger vi hver især, hvad vi mener der er bedst for vores hunde smiley

Sjovt smiley Jeg har ikke opfattelsen af, at det er bandlyst på HG og jeg er (desværre) heller ikke enig i, at man overordnet er god til, at finde alternativer til kastration, men enig i, at vi ikke gør det pr. automatik før der opstår udfordringer smiley

Kommentér på:
Ung hanhund og hormorner

Annonce