{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.104 visninger | Oprettet:

DKK udstilling overvægt {{forumTopicSubject}}

Ja jeg havde jo fået af vide, at det slet ikke var så slemt mere på udstillinger, og hundene ikke var tykke/overvægtige.

Tog til Roskilde i går, da jeg godt kan lide udstillinger, men jeg bliver trist, når man bare igen får bekræftiget, at hundene bare ikke er i topform eller i form for den sags skyld.

De mynderne jeg så var ok slanke, og så også et par fine slanke Gammel Dansk Hønsehund, slanke Border Terrier, et par fine Staffer samt en meget lækker svensk weimaraner tæve, men der var så mange tykke hunde... og de var TYKKE! Og jeg nåede ikke engang alle ringe.

Ingen overraskelse, at en EB fik excellent, mens dommeren udtalte (ja jeg stod ved siden af hans telt), særdeles gode bevægelser????? Vi taler en hund, der var 10 cm højere bagtil end foran, og seriøst ikke kunne trave. Jeg kommer aldrig til at forstå trangen til at eje en hund, som ser sådan ud. Jeg så ikke en "pæn" EB .. pæn som i kunne bevæge sig lidt .. aktiv og glad.. de var helt slukkede.

Labrador var endnu et sørgeligt syn.. hvalpe der var tydeligt overvægtige, og voksne hunde, som var var fede og så langt fra udseendet en jagthund burde have.

Goldens var også i meget god stand.

Mastifferne... jo mere ekstrem jo bedre.. en DDB han var så stor, som jeg aldrig har set før.

Hvorfor er så mange udstillingshunde ikke i bedre form... behøver de stå mega skarpe.. måske ikke, men de er så langt fra skarpe dem jeg så.

Kommentarer på:  DKK udstilling overvægt
  • #1   11. maj Labrador på udstillinger overrasker mig altid meget. For ja nøj hvor er de tykke.
    Det er cockerne såmænd også.
    Jeg kommer på en del udstillinger og jeg bliver alligevel overrasket hver gang. Jeg har sågar hørt en påstå, at en cocker skal gå lige ned, og ikke have nogen talje.

Men ja, det er godt nok et sørgeligt syn.
    Jeg kender en med en rottweiler, og hun lader bevidst hunden veje ekstra, når de i perioder går meget på udstilling. Ellers vinder hun intet smiley

• #2   11. maj Jeg undrer mig også, trænede engang sammen med en lab ejer, der fortalte at hendes tæve skulle fedes op til udstilling, jeg spurgte ind til det, og hendes svar var at de skulle jo have tønde formet krop, fatter det ikke, den var jo ikke mager i forvejen.

• #3   11. maj Nu har jeg lige siddet og læst kritikkerne på 4 hyrdehunderacer.
    Der er da godt nok blevet nævnt overvægt og præmieret efter det. Der står flere steder, at den dårligere præmiering skyldes overvægten.

• #4   11. maj Marianne og det er sgu dejligt!!

Jeg håber virkelig også der sker mere snart.. den EB jeg så få excellent var så trist at se på.

Jeg håber lidt, at dommeren var labberne også så overvægt og dømte derefter, men har ikke læst kritikkerne... men så placeringer hos hvalpe, og de to som blev sidst var de tykkeste.... så måske er der håb?

• #5   11. maj Jeg håber, det er OK, jeg lige låner tråden med et spørgsmål smiley

Fies Balder blev udstillet, og dommeren kunne tydeligvis ikke lide ham. Hans ejer fremviste ham heller ikke sååååååå godt - gik fx mere end løb og blev ikke bedt om at sætte fart på. Fred være med det - med, at han kun fik VG, hvor ALLE andre eurasiere fik Exc smiley
    Men Balder har, som den eneste, ikke fået kritik. Der står ikke et ord. Det er jeg godt nok ked af, for så kan jeg jo ikke helt vide, hvorfor han blev bedømt, som han nu gjorde.
    Har nogen af jer været ude for dette? Hvis ja, har I kunnet få kritikken senere?

• #6   11. maj Isabelle ... det lyder da underligt??

• #7   11. maj Hvis det er Catalejma's G'Balder så er der kritik på den smiley

• #8   11. maj Ja. Louise - og jeg så, at dommeren dikterede noget til en ringsekretær i dommerteltet. Vedkommende må have glemt at trykke på et eller andet. Spørgsmålet er så, om kritikken er helt forsvundet smiley

• #9   11. maj Hvad, Marianne - jeg har ikke kunnet se den. Jeg må liiiiige prøve igen smiley

• #10   11. maj Jeg kan stadig ikke finde den. Gider du sende mig et link, Marianne?

• #11   11. maj Mon ikke det er en fejl? Hun kan kontakte sekretariatet og få den udleveret.

• #12   11. maj 18 mån. Mycket maskulin - bred skalle. Något brett ansatta øron. Utmærkt bett Kraftig hals. Vælver lætt i øverlinjen. Vacker svans. Vælfylld brøstkorg. Kunde ha bættre påskjut. Løs i armbågarna. Mycket bra pæls. Utmærkt pæls.

https://www.hundeweb.dk/udstilling-resultat/udstilling/191002/search?raid=2910

• #13   11. maj Tusind tak, Marianne smiley
    Hvad betyder mon "bættre påskjut"?

• #14   11. maj - Og tak for lån af tråd smiley

Jeg så også en del lige lovligt velnærede hunde - og så nogle mynder, der var sygeligt tynde i mine øjne. Der var ikke meget andet end ribben at se fortil - sådan lidt groft sagt smiley

• #15   11. maj Jeg kan google mig frem til at påskjut betyder overrendt/overtrådt, så mon ikke det er noget med at han kunne flytte benene bedre? At han er lidt kort og stiv i sin gang?

• #16   11. maj Isabelle... de er altså ikke sygeligt tynde... hvis du ser på racer som Azawakh og Sloughi så ser de altså sådan ud.

Vi har altså fået et mærkeligt syn på hunde og vægt... her på Vesterbro vejer størstedelen alt for meget.. og ejerne synes på ingen måde deres hunde er tykke.

• #17   11. maj Det lyder rigtigt, A. Balder havde en helt forkert gang, fordi hans ejer var ret nervøs og holdt ham alt alt for hårdt tilbage smiley

Nu har jeg lige googlet Azawakh og Sloughi. En af ti cirka er så tynde som nogle af de mynder, jeg så - men ja, det ER meget slanke hunde smiley

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

Hunde: 1 Svar: 112
    #18   11. maj Isabelle: Bättre påskjut = bedre fraskub. Dommeren ønsker bedre bevægelse i bagparten. Det kan f.eks. være stejle vinkler eller mangel på muskler, der gør at Balder træder for kort eller "svagt".

• #19   11. maj Tak Marie.
    Jeg er imponeret af, at dommeren har kunnet vurdere - både udfra den måde ejer løb med Balder - og af en enkelt runde i ringen.
    Manglende muskler har hunden ikke, så jeg må lige undersøge det med de stejle vinkler lidt nærmere. Jeg aner faktisk ikke, hvad det vil sige i denne forbindelse.

• #20   11. maj Jeg så den flotteste Sloughi tæve ... og ja tydelige ribben er det udseende de har. Ville ønske jeg kunne leve med det jagtinstinkt, så have jeg købt en mynde.

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#21   11. maj Der har også været nogle Bichon havanais der er blevet trukket lidt ned i bedømmelsen i dag, pga overvægt.
    Jeg oplever ikke overvægt som et udbredt problem iblandt udstillingshavanais, da bevægelsen vægter meget i bedømmelsen, og en tyk havanais kan ikke rigtigt have "lette og spændstige" bevægelser. Desværre virker dommerne til at have ignoreret de problemer der er i racen.

• #22   11. maj Marie jeg siger heller ikke alle racer er for tykke, men der er mange.

De har ikke ret meget talje... man kan ikke ane et eneste ribben, og de ser bare ikke fit ud..

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

#23   11. maj 22: Jeg ved det godt, jeg bor i Sverige og udstiller min tæve en gang imellem. Herovre er status desværre, men ikke overraskende, det samme smiley

• #24   11. maj Vi har altså fået et mærkeligt syn på hunde og vægt... her på Vesterbro vejer størstedelen alt for meget.. og ejerne synes på ingen måde deres hunde er tykke.

Fuldkommen enig, men det er jo ikke kun i hundeverdenen det ser sådan ud.
    Desværre gælder det samme jo for vores børn og voksne.

• #25   11. maj Anni ... og ja ikke pænt sagt, men dem med de fede hunde, som jeg så vejede altså også selv for meget.... og det må de selv om, men hundene kan ikke selv vælge.

Jeg vejer selv for meget... og kæmper også med at tabe mig... kæmper fordi jeg æder for meget, men nægter at byde hunden 10-15 km hver dag, hvor den skal slæbe for meget pga jeg fylder for meget i den.

• #26   11. maj Bettre påskjut betyder bare, at hunden ikke kommer ordentligt frem, det kan have mange årsager, herunder føreren simpelthen ikke løber stærkt nok. Der behøver reelt ikke være noget galt med hunden.....
    Kritikken står fint på resultatsiden.....

• #27   11. maj Åh tusind tak, Kirsten. DET giver mening smiley

• #28   11. maj Isabelle, selv tak - jeg har set næsten samme tekst og vg ved en meget for tyk Berner sennen, som i øvrigt fik adskillige ex senere med bla. “Bra rørelse” fra samme dommer, bamsen havde så i mellemtiden tabt 6~7 kg. Meget apropos trådstarters emne.

• #30   11. maj Jeg har nu også fra tid til anden set pyreneerhunde blive dømt ned på grund af overvægt, så det sker altså.

Jeg så ikke lige nogen labber i dag på udstillingen, men jeg nogle goldens og de så fine ud, men hvordan de er blevet placeret ved jeg ikke.

• #31   11. maj Jeg så fede Goldens... jeg så tykke Flatcoated... måske ikke så tykke som labberne men fine var de ikke.

Jeg er da sikker på at nogle bliver dømt ned pga vægt... men det er svært når størstedelen af de hunde man ser virkelig er halvfede og uden synlige muskler.

• #32   11. maj Så er der jo lige det med pels, der kan gøre en forskel. Jeg tog dette billede af Ouna i mandags.

profilbillede
  • #33   11. maj Lene jeg er helt med på pels snyder, men det er altså ikke tilfældet for alle de hunde jeg så.

Mastifferne har ikke megen pels, og de var ikke i god form.

• #34   11. maj Og så i dag med nyvasket pels. Der ser hun nu noget mere kompakt ud.

profilbillede
  • #35   11. maj Louise, og det er trist. Det kan jeg kun være enig i.

• #36   11. maj Puha ja, vi så også en del overvægtige hunde idag her i Roskilde, de der fede tøndeformet labradors, det er så grimt at kigge på, tilgengæld så vi også flotte slanke weimaranere, andre Ridgebacks, en så fin irsk sætter og mange af rally hundene så bestemt også flotte ud smiley

Selv var der flere både udstillere, og tilskuer der var over og rose hvor flot slank og fit Sam så ud, ja tak smiley
    Sam deltager så bare ikke i udstilling, da han har ridge fejl.

• #37   11. maj Jeg så den fineste svenske Weimeraner ...den var svensk... så andre lidt tykke og ikke i særlig god form.

• #38   11. maj Hvor er det trist at I slet ikke ser de smukke hunde. Det er da mange penge at bruge for at tage afsted og få det dårligt fordi man KUN ser tykke hunde og ejere. Hvis jeg havde det sådan, var jeg nok blevet hjemme og havde sparet de penge smiley

Jeg nød synet af en masse smukke og dejlige hunde... Hele dagen smiley

• #39   11. maj Ej stop dog... jeg så også flotte hunde, og det skriver jeg også... men fandme synd at så mange tykke hunde og ses et sted, hvor netop udseende er vigtigt.

• #40   11. maj Jeg synes fx, at ham her (som har KORREKT ANSATTE ØRER! smiley smiley ) var/er smuk og dejlig smiley

profilbillede
  • #41   11. maj Ikke en udstillingshund, men måske han skulle overveje det, ejeren...

profilbillede
  • #42   11. maj Salla ... det gør sgu ondt at se det der... og jeg gider ikke høre, at ejeren ikke selv kan se det der er galt.

• #43   11. maj Jeg synes, at det er hårdt at være på udstilling, når hundene er så overvægtige - især retrieverne og bulldogs.
    Enkle mynder er faktisk også til den "gode side". Greyhounds og ca. halvdelen af whippets er oftest.

Jeg frygter også lidt når vores staff skal udstilles - håber vores dommer kan lide slanke, muskuløse hunde. smiley
    At udstille labradoren har jeg droppet - hun risikere en good eller værre, fordi hun er så slank.

• #44   11. maj Simone ja det ville være spild af penge med labben.

• *Bumle*
    *Bumle* Online Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 81 Følgere: 61 Emner: 83 Svar: 2.515
    #45   11. maj Jeg synes egentlig at mange af hundene ser nogenlunde ud.. Men jeg så en EB i går som næsten fik mig til at tude.. Den kunne nærmest ikke se for rynker, og røven var højere oppe end hundens hoved.

Jeg brugte meget tid ved mynderne, og tænkte ikke over at de så ud som om de var i for god stand.. Nogle er nok, men i mange racer synes jeg det ser helt ok ud.

• #46   11. maj Ejer er alkoholiker. Plejer som regel at hilse på hans hund, hun er så sød, så ja, det gør skam ondt at se det der. Se hendes måde at gå på, ikke halt, men man kan jo sige sig selv, at hun ikke lunter fro og glad af sted.

smiley

• #47   11. maj En labrador SKAL være tøndeformet (Jeg skriver IKKE fed, men tøndeformet). Bare til dem, som tror at det er en fejl hos racen.

• #48   11. maj Jeg er helt med på tøndeformet.. dem jeg så var fede.

• #49   11. maj Jeg kommer med en som er i perfekt kondition i morgen og en, der er for fed.
    Bianchi mangler at smide 4-500 gram ovenpå sit hvalpekuld og jeg var lidt for optimistisk med hensyn til hvor hurtigt jeg kunne få det pillet af hende, da jeg meldte til smiley

• #50   11. maj Kirsten jeg kommer igen i morgen, da jeg som tidligere skrevet godt kan lide udstillinger .. Junior ligger pt også ca 500 g over hans optimale vægt, så ja det kan gå galt, men så længe vi ikke taler en større overvægt, og de taber sig, så går det jo smiley

• #51   11. maj 500 gram på Bianchi er ret meget, det sætter sig altid omkring taljen og i forvejen er hun bred, men pyt, vi får med garanti en hyggelig dag i morgen.
    Jeg har så også de to små med, Loui bliver hentet af sin nye ejer og Tilla er med som selskab. De er begge ret tynde, men for 4 måneders hvalpe er de i fin kondition, men jeg vil gætte på, at jeg render en i en kommentar eller to om deres tykkelse smiley

• #52   11. maj Ja men folk tror jo mynder er tynde selvom de er i perfekt stand.

• #53   11. maj Skal en labrador være tøndeformet?
    Er de her labradors så tøndeformet eller forstår jeg ikke hvordan tøndeformet ser ud? smiley
    De labradors vi så i dag så ikke sådan her ud, og var for fede efter min mening smiley

profilbillede
  • #54   11. maj MÅ der være 1 gram fedt på en mynde, eller må der kun være skelet med hud? smiley
    Jamen jeg KAN altså blive i tvivl, for det lyder til, at fx de mynder jeg så, hvor ribbenene liiiige havde 1-2 mm hud på, er helt som mynder skal være smiley

• #55   11. maj Isabelle, sådan er det med f.eks. azawakh. Det er vitterligt skind mod ben og sådan er de smukkest (hvis du spørger mig) smiley

Edit: selvfølgelig kan de blive undervægtige, men de ser naturligt meget ekstreme ud.

• #56   11. maj Isabelle - Tænker du som denne?

profilbillede
  • #57   11. maj Ja et skelet ER så uendelig smukt, Anine smiley smiley

• #59   11. maj Isabelle, det var nu ikke det, jeg sagde smiley

Jeg mener udelukkende at jeg synes azawakh er køn som den er ment til at se ud. Og det ER altså med somewhat synligt skelet.

• #60   11. maj Nej SÅ uhyggelig en hund så jeg ikke, Simone.

• #61   11. maj Dem her? smiley

profilbillede
  • #62   11. maj Ej det er altså vildt... synes det uhyggelige er det her...

Og ikke en mynde i perfekt stand!

profilbillede
  • #63   11. maj Azawakher er gudesmukke, synes jeg!
    Men kan også godt forstå hvorfor nogle ikke er til den meget slanke krop.

Det betyder dog ikke, at det er hunden i sig selv, den er gal med smiley

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 13 Svar: 2.188
    #64   11. maj Isabelle - Mynderne har ikke underhudsfedt, og de fleste har ingen underuld, så ribbenene ses ret tydeligt på de fleste. Sprinterne er “velsignet” med ret kraftig muskelmasse, som camouflerer en stor del af skelettet, men hos de fleste andre mynderacer er det helt normalt, at hoftebenet ses tydligt.

• #65   11. maj Både Azawakh og Sloughierne på billederne er i smuk kondition, de er tynde men med fin muskelmasse.

• #66   11. maj Jeg er ikke så vild med dem. De er fine, men der er for meget knogle til mig. Dermed ikke sagt, at jeg synes de er tynde, grimme eller syge - de er bare ikke mig. smiley

Jeg er dog rigtig meget til whippet og greyhounds, når de er pæne slanke og muskuløse. Hvilket jeg synes, at alle racer bør være. Også udstillingshunde.

• #67   11. maj #62 synes jeg ikke er uhyggelig. Den er bare alt for fed, og det er usundt og synd smiley

Skelethundene (#61) finder jeg uhyggelige - og som jeg forstod en whippetejer i skoven forleden, er det lidt farligt for disse tyndhuder at løbe frit i skove ol. for de kommer så nemt til skade. Hun overvejede helårs-heldækkende dragter for at slippe for skader smiley
    Men det er nogle skøøønne sjove og glade hunde som min Fie OG hendes Baldersøn elsker at lege med smiley smiley

• Sofia A
    Sofia A Online Tilmeldt:
    feb 2019

Følger: 15 Følgere: 60 Emner: 17 Svar: 985
    #68   11. maj #62 Der er noget galt med verden, hvis en lab skal se sådan ud smiley

• #69   11. maj Jeg synes Azawakh, Sloughi og Saluki er så vidunderlige ... ELSKER racer som både er smukke og sunde smiley

Bulldogs er så ligegyldigt snart.. sæt jer 10 min ved bulldog ringen... så bliver man træt af mennesker, som avler sådanne misfostre!

• #70   11. maj Vi er vist enige om, at skønhedsidealer er RET forskellige fra menneske til menneske smiley

• #71   11. maj Isabelle helt enig smiley men det gør dem ikke til skeletter eller sygeligt tynde smiley

• #72   11. maj Åh ja, Saluki smiley
    Vil meget gerne have Saluki en dag, men det må vente til jeg er flyttet. Ingen herhjemme kan lide dem smiley

Om jeg forstår det!!!

• #73   11. maj Mine whipper får ikke lov til at løbe løs i skoven, for ja, det tempo de kan løbe med, grene og tynd hud er ikke en god kombi.
    Jeg tror de fleste af os med korthårede mynder oplever at skulle til dyrlægen med hunden og have syet en flænge på et eller og andet tidspunkt i hundens levetid.

Striber camouflerer også, mine brindlede ser stort set aldrig tynde ud, selv om de har ribben som kan anes.

Det her er Ghini som jeg synes hun bør være, billedet er en måneds tid gammel og hun bliver 9 i juli.

profilbillede
  • #74   11. maj Jeg ved ikke hvorfor folk har brug fro den tortur det er at entrere en udstilling, KUN for at blive bekræftet i at det er uhyggeligt med alle de hunde, som man ikke kan li`!!

Jeg sammenligner det lidt med at gå til en Rasmus Paludan demonstration, kun for at høre om han stadig er uhyggelig..... Hvis man synes at det er så uhyggeligt, hvorfor undlader man så ikke at møde op? Og betale for at komme ind og støtte DKK?

• #75   11. maj Ghini er ikke HALVT så tynd som de mynder, jeg så. Ghini ser sund og dejlig ud og ikke bare skelet med hud smiley

• #76   11. maj Mette er sgu ked af du kun læser det negative... og forstår ikke hvorfor du føler dig så ramt.

Jeg gentager lige igen.. jeg kan godt lide udstillinger... kan godt lide rigtig mange af de racer jeg så...

Men ja lad os da benægte og lukke øjnene... vi må bare ikke åbne den diskussion, som er et kæmpe problem pt.. nemlig overvægtige hunde. Både på gaden, hos dyrlægerne og deres slankeprogrammer og på udstillinger.

• #77   11. maj Hvorfor ser folk gysere - eller spiser vildt stærke chilier, Mette? smiley

• #78   11. maj Isabelle - Det er forskellen fra sprinterne og langdistanceløberne. Sprinterne har muskler, som dækker hofteben. og betydelig kraftigere rygmuskulatur også.

• #79   11. maj Og så er hun af bygning en halv gang bredere end en Azawakh smiley

• #80   11. maj Så kan jeg vist bedst lide sprinterne, Kirsten smiley

• #81   11. maj Hmm....

Jeg kan nu godt forstå meningen med at komme på udstillinger, hvis man vil følge med i, hvad der sker - både af interesse (fordi man rent faktisk kan lide det) og også for at holde sig opdateret på noget, man stiller sig kritisk over for. Det ene udelukker jo ikke det andet.

Så jeg kan da sagtens forstå, at Louise tager afsted af interesse, men også for at se tingene i virkeligheden. Det kunne jo ske, at tingene HAVDE ændret sig - og så er det fjollet at sidde og kritisere noget, hvis ikke man har sat sine ben på en udstilling i 10 år smiley

• #83   11. maj Funke ja jeg fik netop af vide sidst at jeg udtalte mig, at jeg ikke havde set det med egne øjne, og det ikke var slemt... men det er det.... selvom der var mange fine hunde, så var der alt for mange tykke.

Men sjovt at man åbenbart ikke kan udtale sig kritisk uden at få af vide, at man da bare kan holde sig væk.

Det bliver svært at kigge på mulige ny race, når man ikke skal se dem på udstilling.

• #84   11. maj Men at oprette og kommentere en ny forarget tråd hver gang der er udstilling eller folk skriver om udstilling?? DET forstår jeg ikke.... Og hvordan skal folk lære om det. Hr. og fru Jensen er ikke på HG. Det er hardcore udstillerne heller ikke.......

Så skal man gå hen til folk på en udstilling og fortælle dem at deres hund er alt for fed........ Gad vide om man tør det??

• #85   11. maj Åhhh Mette.. så jeg må ikke oprette en tråd på et debatforum nu... ej det beklager jeg altså ikke.

Og jeg må vel komme med min mening... selvom du slet ikke synes overvægt er et problem.

• #86   11. maj Selv lille Tilla, hvor jeg får mange kommentarer om hendes tykkelse, kan det ikke ses, hvor tynd hun er pga. striberne. Man kan mærke hvert eneste ribben, men hun har allerede et par fine rygfileter og fine skinker, så hun ser ikke mager ud. Hun er knap 4 måneder gammel.

profilbillede
  • *Bumle*
    *Bumle* Online Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 81 Følgere: 61 Emner: 83 Svar: 2.515
    #88   11. maj Skal Tilla også udstilles, Kirsten?

• #89   11. maj Jamen det er jo et reelt problem, Mette. Jeg tænker heller ikke det kan ignoreres ihjel - og alle bare skal holde sig væk hvis ikke de har noget pænt at sige.

Jeg synes det er yderst relevant og vigtigt at slå ned på det her generelle problem. HVER gang, ja. Det betyder selvfølgelig ikke personlig hetz mod enhver ejer af en overvægtig hund.

• #90   11. maj Jeg opretterikke tråde hver gang Julie... men ja Mette føler sig åbenbart ramt .. det kan jeg ikke gøre noget ved.

Mennesker må gøre lige hvad de vil med dem selv.. ... men at overfodre deres hunde er synd.

• #93   11. maj Når jeg ser en hund, som den i nr. 56, så tænker jeg, at det må gøre ondt for den at ligge ned. Gad vidst om den skal have vandseng eller luftmadras for at undgå liggesår.

Misforstå mig ikke, jeg synes bestemt heller ikke, det ser sundt ud med den fede lab i nr. 62. Men at nogen er ekstremt tykke, synes jeg ikke retfærdiggøre, at andre skal være ekstremt magre.

Med hensyn til labberne i nr. 53, så er der i hvert fald et par stykker af dem, der ikke lige lever op til standardens ord om en kompakt bygget hund af god bredde og dybde, med et godt hvælvet, tøndeformet ribbensparti – hvilket ikke må opnås ved overvægt.

• #94   11. maj Bumle - Nej, ikke denne gang, hun kommer bare med for miljøtræningens skyld. Hun er tilmeldt på myndeklubbens udstilling i Vejen om to uger.

Tak Julie smiley

• #95   11. maj Lene hende jeg kender med mynder døjer på ingen måde med "liggemærker"... men de tunge labber ses ofte med disse "liggemærker" på albuerne .. så overvægt er altså værre.

• #97   11. maj Stripperne smiley

Jeg smutter omkring udstillinger når det passer ind. Dels fordi der er nogle racer jeg gerne holder øje med, dels fordi jeg elsker at få lejlighed til at se på og hilse på mange nye hunde/typer.

Men jo, særligt lab og golden er jo smælderfede. Altså, det er simpelthen ikke meningen at der skal være en pude af flæsk som blævrer på røven, og en pølse af ditto og slasker på maven. Det er simpelthen så ulækkert at se på!!

Jeg elsker de ringe hvor der kommer brugshunde, som er der for at få et stempel på at hunden vitterligt ér den race den udgiver sig for (vel for at sætte hunden i avl). Ejerne kommer i casual tøj, og hundene er slanke og veltrænede. Og så kommer udstillingshundene, som typisk er en god slat kg tungere, og med ejere der glimter og glitrer i korte skørter smiley

Jeg er egentlig ligeglad med at nogen føler sig stødt over at jeg synes det er sjovt. På samme måde som folk gerne må grine røven i laser over mig når jeg stiller i konkurrencer med mine hunde. Det går jeg ikke i stykker af smiley

• #98   11. maj Stadigvæk, jeg synes, det må være ubehageligt at være så tynd, som den i nr. 62.

Jeg kan ellers godt lide mynder, men Azawakh i udstillingsform minder lidt for meget om KZ fanger

• #99   11. maj Er vi nu også så sikker på, at den Azawakh er normalvægtig, eller er det os mennesker, der har besluttet, at sådan skal sådan en hund se ud.

• #100   11. maj "at stripperne opfører sig lidt som en camouflage" smiley smiley

(en stripper er sådan én, der smider tøjet smiley )

• #101   11. maj Lene ja men racen har jo set sådan ud i evigheder ... den er en af de racer, som vi netop ikke har ødelagt, og som faktisk er meget sund.

• #102   11. maj Synes det er ok med strippere i tråden, når vi netop taler om kroppe smiley

• #104   11. maj Når man færdes på et forum bygget op om hunde, så undres man over, hvor mange der forsvarer dyreplageri i større eller mindre grad. Det forklarer naturligvis det groteske behov for at dele mange racer op i udstillings- og brugshunde. Man læser ofte herinde, at en ung hvalpeinteresseret bruger burde købe en tøjbamse i stedet. Dette råd vil jeg hermed give videre til de hundeejere, som foretrækker småfede udstillingsmodeller. Med lidt fingersnilde kan en tøjbamse sprættes op og tilsættes mere soveposefyld for derved at opnå den ønskede nuttethedsfaktor - vel at mærke uden at udfordre hundens velbefindende.

• #105   11. maj #99
    Spot on og lige min tanke.
    Jeg har ALDRIG set et vildt dyr, der ikke var voldsomt underernæret, se ud som de skelethunde med hud på smiley

• #107   11. maj Louise, men stadigvæk, det er vel ejerne, der har bestemt, at racen skulle holdes sådan. Med mindre man har en svagspiser, så er det jo ejerne, der bestemmer, hvilken foderstand hundene skal være i.
    Og i mange fattige områder er der næppe blevet fodret mere end absolut nødvendigt.

Rigtig mange ting er blevet gjort i rigtig mange år, uden at det er hverken godt, sundt eller naturligt.

• #108   11. maj Lene jeg er ikke ekspert overhovedet... men det er altså på ingen måde min opfattelse at de sultes... for hvis de gjorde det, så kan de ikke sætte muskler, som de gør... og de har fine muskler.

• #109   11. maj Jeg er bestemt heller ikke ekspert, men det hindrer mig nu ikke i at have en mening om det. smiley

• #111   11. maj Nej men det logiske er jo netop at udsultede hunde ikke kan sætte muskler, som dem jeg ser gør.

At man ikke synes de er pæne er sgu da fair nok... men ja hellere for slank end fed her.

• #112   11. maj Men Julie, f.eks. Greyhound ser jo ikke undernærede ud, når de er normalvægtige. Det er der mange mynder, der ikke gør.

• #113   11. maj Ja, jeg synes jo så hverken, de skal være for tynde eller for tykke.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 9 Emner: 37 Svar: 3.366
    #115   11. maj Jeg bryder mig ikke om ekstremer, uanset om det er deforme hunde der ikke kan trække vejret grundet snuder der er så korte at de nærmest sidder i nakken, om det er en hund med så meget hud at der gror svamp i rynkerne eller om det er en hund der er så tyndhudet at den konstant får sår.

Måske er det derfor jeg har en ganske kedelig retriever, som aldrig har sat sine ben i en udstillingsring smiley

Jeg er dog enig med Louise i at det bør påtales når fede hunde belønnes på udstillinger. En ting er at hr og fru Hansens lab er smælderfed, men det bør ikke være idealet på en udstilling. Det virker til at man kan finde ud af at fratrække point for overvægt i visse racer men at det i andre racer belønnes, så måske DKK burde se lidt på hvorfor nogle er så ivrige efter at bedømme fede hunde.

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

#116   11. maj Lene - Det er netop det, der adskiller sprinterne og distanceløberne; sprinterne har en kraftig muskulatur, som “skjuler” skelettet, så de syner ikke nær så tynde som distanceløberne.

• #117   12. maj Jeg synes bestemt heller ikke, at hunde skal være overvægtige - og jeg har en debat med min dyrlæge, der mener, at Kela er, som hun skal være. Det er hun IKKE! Hun vejer omkring 1½ kg for meget.

• #118   12. maj Jeg syntes det er en hundeejers pligt at holde sin hund i en god og passende foderstand igennem hele dens liv.
    At der lige er lidt ekstra på sidebenene genere nu ikke mig, da jeg oplever de står langt bedre imod evt sygdom så. Men de må IKKE være fede!
    Jeg krummer tæer når jeg er på udstillinger pga deforme hunde først og fremmest. Jeg kan ikke have at hunde ikke kan trække vejret ordentlig og ubesværet fordi vi mennesker har valgt at de er søde uden snudeparti og med masser af rynker!?
    De fede hunde giver en usundt helbred og samtidig et signal til hr og fru dk at det er helt normalt at hunde er fede og uden talje.
    Jeg er heller ikke meget for måden hundene håndteres på. Når de løftes i hoved og røv fordi pelsen ikke må røres når den skal stilles korrekt. Flere hunde bryder sig vitterlig ikke om måden de håndteres på og viser dæmpende signaler.
    Nej det skader nok ikke, men det er stadig overgreb.
    Og nej jeg betaler ikke for at komme ind og se fede, overpelsede deforme hunde, for jeg har gratis adgang smiley

• #119   12. maj AG ja men jeg bruger hele min opsparing på at komme ind ... selvpineri du ved.

Men ja helt enig... siger ikke at de alle skal stå helt skarpe... men det er der så heller ingen fare for smiley

• #120   12. maj Eva, det er jeg godt klar over, men der er også distanceløbere, der ikke er helt så extreme og groteske. Salukier og Afghanske Mynder holdes f.eks. også tynde, i hvert fald hvis de skal udstilles, men dog ikke helt så ekstremt som hunden på # 62

• #121   12. maj Lene - heldigvis er der ikke noget der hedder "udstillingsform" for en azawakh. Gudskelov for det, for det er da et helt forkert syn på hvad en udstilling BØR gå ud på omend også hvordan man skal behandle sin hund.

Azawakhen er ikke bare langdistanceløber, men bygget til et ekstremt terræn. Deres hofteben sidder fx væsentligt højere end på de andre langdistanceløbere og derfor er de også væsentligt tydeligere. De er også dem med det tyndeste hårlag og der er derfor absolut intet til at skjule hvordan de er bygget.

Jeg har aldrig haft så stærk og sej en race. De kan dæleme holde til lidt af hvert og kommer aldrig til skade ligesom fx whippets og greyhounds ofte gør. Azawakhen er en meget ny race i Europa og i udstillingsringen generelt og er derfor ikke formet af mennesker på samme måde som de racer vi er vant til. Azawakhen må siges at være en af de sundeste, hvis ikke DEN sundeste race der eksisterer, så hvis folk har et problem med hvordan de er konstrueret og hvordan de holdes i absolut topform (for det gør langt de fleste azawakhejere), så er problemet måske mere at vi har vænnet os til et usundt udseende på vores hunde.

PS - min azawakher ligger både på gulvet og på fliserne - der er ikke skyggen af liggesår, men tager jeg på udstilling ser jeg alverdens tunge racer med gigantiske liggesår blive udstillet og ikke få påtale. Ligesom jeg ser bulldogs med hudsygdomme eller som halter blive placeret osv osv. Listen er lang og jeg må indrømme at jeg er lykkelig for at have en race som kan tåle alt jeg udsætter den for, aldrig skal til dyrlægen og lever et langt sundt liv.

• #122   12. maj Og så vil jeg lige tilføje, at der er et par mynderacer man stort set aldrig ser på coursingbanen - irsk ulvehund og greyhounds og sjovt nok er de to racer blevet både klodsede og småfede at se på i udstillingsringen (ikke alle men mange).

Folk må kunne forstå, at det i dén grad er at skyde sig selv i foden, hvis man enten har en for fed eller en underernæret mynde, hvis man har tænkt sig at skulle vinde noget på coursingbanen - og DET vil vi jo gerne.

Jeg har forresten en azawakh der er blevet "Best in field" og en der er blevet "best in field 2" hele To gange (der stiller omkring 100 hunde til en coursing konkurrence) og var de mon blevet det hvis de havde været underernærede? Min hanhund er btw nevø til den der er billede af i tråden her.

• #123   12. maj C.G.

Jeg er slet ikke uenig i at en mynde skal fremstå slank.
    Og at nogle mynderacer skal have et tydeligt skelet.

Men dette sætning er jeg dybt uenig i:

"så hvis folk har et problem med hvordan de er konstrueret og hvordan de holdes i absolut topform (for det gør langt de fleste azawakhejere), så er problemet måske mere at vi har vænnet os til et usundt udseende på vores hunde."

Jeg tænker at det ikke helt er det, du mener, fordi hvis jeg kom til dyrlæge, med en tysk ruhår der var så slank, så ville min dyrlæge nok starte med at røfle mig for ikke at fodre den nok. Lede efter underlæggende sygdom eller anmelde mig for vanrøgt.

Fordi racerne er forskellige. (Og dermed ikke sagt at en labrador af udstillingslinjer, skal ligne en flæskeroulade.

Ellers er jeg såmen ikke uenig.

• #124   12. maj C F - du har misforstået hvad jeg skriver. Jeg har muligvis ikke været tydelig nok. Jeg mener BESTEMT ikke at alle racer lige pludselig skal se ens ud. jeg har opdrættet bulldogs i 10 år og de ligner altså ikke ligefrem azawakher. Jeg mener at vi generelt har vænnet os til at se på så meget overvægt (og i øvrigt uden at tage stilling til bygning og funktion) at vi simpelthen bliver skræmte over at se en "fit for function" mynde.

• #125   12. maj C.G.
    Jeg tænker at du formulerede dig lidt forkert. Fordi du mener næppe at alle hunde skal være slanke som mynder.

• #126   12. maj Men det har jeg da heller ikke sagt....

• #127   12. maj C.G. jeg snakker jo ikke om folk, der holder deres mynder tykke. Der er stadig tale om tynde hunde, bare ikke helt så magre, som hvis de skal på udstilling.

• #128   12. maj C.G.

I så fald anerkender du ikke betydningen af dit eget ordvalg.
    Derfor jeg valgte at klippe din egen formulering ind.

• #129   12. maj Lene du skriver sådan her:

"Jeg kan ellers godt lide mynder, men Azawakh i udstillingsform minder lidt for meget om KZ fanger " og til det svarer jeg at der gudskelov ikke findes "udstillingsform" for azawakher.

• #130   12. maj Jeg forstår ikke ord som tynde bruges ... de ser jo ud som de skal...

• #131   12. maj C F - det er godt nok en meget irrelevant samtale du vil have gang i nu, synes jeg.

Jeg skrev: "så hvis folk har et problem med hvordan de er konstrueret og hvordan de holdes i absolut topform (for det gør langt de fleste azawakhejere), så er problemet måske mere at vi har vænnet os til et usundt udseende på vores hunde." og det betyder direkte oversat at hvis man har et problem med at glo på en mynde i topform så er det sgu nok fordi vi har vænnet os til at se på for mange fede hunde UANSET race. Og i øvrigt ikke tager højde for anatomien - for er der nogen der ikke tager højde for anatomi er det netop folk der påpeger hvor magre mynder er...

• #132   12. maj C.G. okay, jeg troede du svarede på mit indlæg nr. 120 om Salukier og Afghanske Mynder.

• #133   12. maj C.G.

Ja det kan man sige, hvis man selv mener at ordlyden er irrelevant for forståelsen og det budskab man vil have ud til modtageren.
    Rigtig god dag

• #134   12. maj Det er vel mere korrekt at sige som udgangspunkt, at mynder er spinkle.

Om de er tykke, tynde, magre eller fede kommer vel an på hvordan man fodrer dem. Anatomien er jo den samme, hvad enten de har et kilo mere eller mindre på. Anatomien er vel det skelet de er født med.

• #135   12. maj Louise er det ikke bare fordi "Tynde" er et negativt ladet ord?

Den er jo tynd, set i forhold til en labrador. Den er tyndt bygget.
    Slank er den vel egentlig ikke eller?
    En greyhound er slank. IMO. Talje og musklemasse.

• #136   12. maj C F - Det synes jeg absolut ikke det er, men efter du fortæller hvordan DU opfatter mit skriv, svarer jeg pænt hvordan det skulle have været opfattet og så tænker jeg vel egentlig ikke den er længere. Nogen vil jo sagtens kunne forstå det jeg har skrevet på den måde det var ment. Det jeg synes er irrelevant er at tærske langhalm i noget der absolut ikke vedrører emnet.

Lene - nej det var det med udstillingsform jeg svarede på...

Lene ift. "Om de er tykke, tynde, magre eller fede kommer vel an på hvordan man fodrer dem. Anatomien er jo den samme, hvad enten de har et kilo mere eller mindre på. Anatomien er vel det skelet de er født med. " så er det jo præcis sådan det er og derfor kan man jo ikke tale om at en azawakh ligner en kz fange når den i virkeligheden bare ser ud som den bør...

• #137   12. maj Tynde - tønde.
    I "mit" lokalområde er udtalen ens smiley

• Christina & Slædehundene
    Christina & Slædehundene Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 7 Følgere: 346 Hunde: 4 Emner: 14 Svar: 1.692
    #138   12. maj Mine hunde virker tynde. Men de er slanke. Men de er også model jeg-løber-hurtig smiley

• #139   12. maj Jeg synes også, at mynderne nogle gange er uhyggeligt tynde. Jeg synes så ikke, det gælder nogen af mynderne på billederne i denne tråd. De er IMO smukke og i flot form smiley

• #140   12. maj Har ikke set en eneste uhyggelig tynd her...

Men ja labberne vinder... Rotweilere i dag helt slemme.. Bullterrier standard var også helt flæsket... Beaglerne synes jeg var ok, , og igen er Molosserne frygtelige at se på.

Og næste problematik ... temperament ... en Border Terrier røg på Junior da vi gik forbi den... en tæve.

Størstedelen virker ok og glade.

Men har set flere hunde være utrygge og ja lave udfald... tænker dem burde man lade blive hjemme fremover.

• #141   12. maj Den her tæve vandt sin klasse... billedet er bedre end IRL.. den er så tyk!!

profilbillede
  • #142   12. maj Og vi taler om labrador som halser som en bulldog .. og varmt er det altså ikke.

• #143   12. maj Jeg sidder og spekulerer lidt her .. gu ved, hvor mange år frem i tiden vi kommer, inden vi begynder at se fede azawakher? Jeg mener, de er jo alt for tynde, iflg panelet herinde ... og gu ved, om de ikke har et liiiille liggesår et eller andet sted ? Det MÅ de sq ha !!!

Jeg forstår ikke - og kommer aldrig til det - at folk ikke kan se at en hund, der puster alt for meget og er alt for besværet når den skal bevæge sig rundt, er for fed !
    Udstillingerne lægger op til fede hunde - "jeg kan ikke udstille ham lige nu, for han er alt for tynd" (sagt af en tidligere bekendt, som havde bouviers og lige havde været til VM med den) - nej, nu skulle den fedes op så den kunne komme på udstilling.
    Hvorfor den ikke bare blev holdt i "udstillingsform" var fordi, at når den var så fed, kunne den ikke holde fast i ærmet i det lange stop i IGP konkurrencernes gr C del !!!!!

Aj men !!!!!!

Og jo - vi skal sq gå på udstillinger !!! (jeg kan så desværre ikke den dag ...) og vi skal påpege, at det er FEDE hunde, der forefindes sådan et sted ! Der er heldigvis stadig folk, der stiller sig undrende op og siger "aj, den der - er den ikke lidt fed" - og for hver af dem, er der en hund, der ikke skal leve et *biip* liv, fanget i egen krop af fedme, hos en ejer, der helt klart burde have holdt sig til den ellers så populære tøjbamse.

• #144   12. maj Det er jo nærmere en kommode end en hund smiley

• #145   12. maj #140

Næh, jeg synes også de er et sjældent syn på danske udstillinger. Tværtimod er mynderne som regel skønne at se, fordi de i modsætning til fx labberne er i smuk kondition.
    Det jeg mener er blot, at der naturligvis er en grænse. De må jo hverken være for tynde eller for fede smiley

• #146   12. maj Jeg kunne desværre ikke deltage. Ville ellers gerne have haft ham her med og vist ham frem (nej, han er ikke min) smiley

profilbillede
  • #147   12. maj For mit vedkommende: OK -en Azawakh SKAL være så tynd/slank/hvad man nu kalder det, at fx jeg kan få mindelser om KZ-fanger. Dette skyldes nok, at jeg normalt ikke SER hunde, der skal se sådan ud. Det nærmeste er whippets smiley

• #148   12. maj Louise - Neeej hvor er det ikke lækkert at se på.

Martine lige præcis - der burde vitterligt ikke være noget der hed "udstillingsform", men selv inde for mynderne ser vi det allerede. Jeg hørte for ikke så længe siden en whippetejer sidde og fortælle at hun godt vidste hendes hund var blevet lidt langsom på coursingbanen men den skulle jo holdes i udstillingsform. Jeg ved simpelthen ikke om jeg skal grine eller græde. Og vi ser faktisk allerede azawakher som er mere udstillingsmodeller end hvad godt er - folk er blevet så bange for at se på de hofteben at de nu avler dem til at have hofterne sat lavere end skuldrene - hvilket er helt forkert og slet ikke typisk for nogen af de dyr der lever i det terræn de lever i. Øv øv og atter øv!

• #149   12. maj Og jeg går i øvrigt på en hel del myndeudstillinger og ser faktisk aldrig nogen der er for tynde. Jeg ser ind imellem teenagehunde der er lige vel ranglede, men sådan ser de nu engang ud når de vokser og har alt for meget krudt i måsen, men det er hverken sygeligt eller farligt.

• #150   12. maj Selvfølgelig kan en mynde være for tynd. Ligesom alle andre hunde (inkl lab) også kan være for tynde. Er de det ofte? Nej.

De uhyggeligt tynde mynder, jeg har set, har været på billeder fra fx russiske udstillinger.

• #151   12. maj Der er vel ingen der siger, at de ikke kan være det?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#152   12. maj Den lab er da forfærdelig, tænk at det er idealet smiley

• #153   12. maj #151

Nej, det er blot vigtigt at have nuancerne med. Det er jo ikke sådan, at fordi nogle hunde er for fede, er det jo tyndere jo bedre. En hund skal selvfølgelig være tilpas slank og muskuløs, uanset race. Det kan så bare se forskelligt ud fra race til race smiley

• #154   12. maj Ida ... den vandt sin klasse .. og gul han vist nok fra samme avler vandt sammen... det er helt skørt, hvad der foregår!

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#155   12. maj Men jeg bliver altså nødt til at reagere lidt på at der bliver skrevet at nogle mynder er så tyndhudet at de ikke kan rende i skoven uden at flå huden op og få sår. Det lyder da helt vildt i mine ører! Er det bedre end en hund der ikke kan løbe pga vejrtrækningsproblemer?

• #156   12. maj Og apropos billeder fra russiske udstillinger. Ja, der var den med den meget tynde sloughi som gik verden rundt. Og igen tænker jeg at det var da lige godt satans at DET var noget folk blev oprørte over selvom det sker så afsindigt sjældent, alt imens smæld og fede hunde er hverdagskost på ALLE udstillinger verden over. Det er sgu da ikke i orden!

• #157   12. maj Kenzie - synes nu fint nuancerne er med. Der er da ingen der har påstået andet, end det der i hvert fald...

• #158   12. maj 155
    Ida, jeg tænker at, det er fordi der er forskel på hvordan f.eks whippets løber, kontra en golden.
    Men man kan jo f.eks se på jagthunde, der skal kunne apportere i alt terræn, de har ofte en lidt løsere hud, så torne, ect, ikke skader dem.

En whippet er ikke opfundet til den slags jagt.
    Men, ærligt, jeg ved det ikke 100% smiley

• #159   12. maj "Det lyder da helt vildt i mine ører! Er det bedre end en hund der ikke kan løbe pga vejrtrækningsproblemer?"

Nej - og? smiley

• #160   12. maj Jeg bruger ikke tid på hverken tynde hunde, uden underuld eller fede hunde.
    Ingen af dem kan holde til at blive brugt aktivt over længere tid.
    Den ene går i stykker. Den anden dør af et kredsløbs kollaps eller metaboliske problemer.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#161   12. maj Isabelle, det er mere fordi der altid herinde (med rette!) tages afstand fra deforme hunde der ikke kan løbe og udfolde sig og så blev jeg bare lidt rystet over at ellers så sunde og skønne racer heller ikke kan tåle en tur i skoven. Men selvfølgelig, det kan være de ikke har behov for det.

• #162   12. maj Jeg tænker, at fx whippets måske har bedst af at løbe frit et sted, hvor der ikke er en masse forhindringer?
    Fies gode legekammeraters ejer overvejer en eller anden særlig dragt, der kan beskytte, til sine to whippets smiley

• #163   12. maj Nu er der jo forskel på hunde, som er avlet til et formål, men som er placeret i lille Danmark som familiehunde. Selvfølgelig skal man ikke avle en whippet hud tykkere, for at den skal kunne løbe løs i danske skove smiley Her kunne jeg lidt provokerende smide en eurasier med kæmpe pels, som var ved at dø af hede sidste sommer. For hvorfor laver man en hund der ikke kan tåle lidt dansk sommer?

At man derimod helt bevidst avler hunde deforme, UDELUKKENDE med det formål at gøre den mere “nuttet”, er sygt. Og hvis man tænker over det et øjeblik, er det præcis det samme I snakker om med whippets. For racen er tilsyneladende ikke god nok som den er, så lad os ændre på den, så den passer til dét vi synes den skal bruges til. Måske skal man også lave den i blue merle, bare for at gøre alle glade smiley

• #164   12. maj Er 163 til mig?

Nej vel, for jeg har vist ikke skrevet noget om at ændre på en whippet smiley smiley

Mine hunde havde det fint sidste sommer - på trods af EKSTRA kæmpe pels på Kela. De søgte bare skygge midt på dagen fx smiley

• #165   12. maj #156

Jeg synes nu, begge dele er lige slemt...

• #166   12. maj Isabelle, den er bl.a. til dig, CF og Ida smiley Måske for at få jer til at reflektere på forskellen mellem hunde, som bevidst er avlet til ikke at kunne løbe eller trække vejret, og så hunde som er avlet til et formål, men taget ud af deres miljø og puttet ind i Nordens skove.

Hvis I ikke kan se det, er det fair nok. Men for mig er forskellen enorm!

• #167   12. maj #160

Hvad er det, du mener, hunde uden underuld dør af?

• #168   12. maj Nu tror jeg sørme, at ti-øren faldt. Tak for uddybning, A smiley

• #169   12. maj Isabelle, selvom din ironi er virkelig godt skjult, så er der et hint i dit tidligere indlæg:

"Det lyder da helt vildt i mine ører! Er det bedre end en hund der ikke kan løbe pga vejrtrækningsproblemer?"

Nej - og? smiley

Så at en whippets hud ikke kan tåle amokløb i danske skove, er åbenbart - efter din opfattelse - lige så slem som EB’ere der ikke kan trække vejret...

• #170   12. maj Åh for fanden - jeg HADER at blive misforstået smiley

Mit "Nej - og?" handlede om, at jeg ikke kunne se sammenhængen mellem en meget tynd hund, der kommer til skade i skove og så en hund, der ikke kan løbe p.gr.af vejrtrækningsproblemer - men det sidste er ikke bedre end det første. Det svarer jeg nej til.
    Jeg har NU forstået sammenhængen/sammenligningen. Jeg har ikke TÆNKT på dette med, at fx en whippet jo overhovedet ikke er lavet til danske skove og lignende.

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

#171   12. maj Jeg tør såmænd godt lade Basso løbe i skoven nu, men da han var yngre fik han ikke lov, og der kommer også til et gå et stykke tid, før Didrik får lov til den slags.

Som helt unge løber whipperne “med hovedet under armen”, og en fart på 50-60 km i timen kombineret med forhindringer og en endnu ikke færdigudviklet muskelmasse er opskriften på grimme skader.

Rifter er absolut det mindste problem - dem lærer man hurtigt at lappe smiley

• #172   12. maj A med...Det var da noget mærkeligt at skrive til mig.
    Jeg har hverken talt om at avle tykkere hud på en whippet eller haft en tykpelset hund, der har været ved at dø af varme.
    Men jeg har da engang haft en ruhåret, der var ved at få hedeslag, fordi den var dumt nok til at løbe i 27 graders varme.

• #173   12. maj Nej CF, men du skriver:

Jeg bruger ikke tid på hverken tynde hunde, uden underuld eller fede hunde.
    Den ene går i stykker. Den anden dør af et kredsløbs kollaps eller metaboliske problemer.

Hint: den går IKKE i stykker af at lave dét, den er avlet til. Du kan sammenligne det med at en ruhår “går i stykker” (mentalt) hvis den skal være klappekagehund hos fru Jensen på 83, som “altid har haft racen”, men som kun lukker den i haven for at lufte sig selv.

ALLE hunde går potentielt i stykker, hvis de laver noget, de ikke er avlet til.

Og Isabelle, sorry, jeg kunne simpelthen ikke læse dit “nej, og?” På anden måde, end jeg gjorde.

• #174   12. maj A med...

Ja... Og jeg skriver, som du selv citerer:

"Jeg bruger ikke tid på hverken tynde hunde, uden underuld eller fede hunde.
    Den ene går i stykker. Den anden dør af et kredsløbs kollaps eller metaboliske problemer. "

Jeg = Subjektivt.
    Fordi jeg ikke kan bruge en sådan hund.

Hvis du gider ulejlige dig med at læse højere oppe, så skriver jeg:
    "
    Jeg er slet ikke uenig i at en mynde skal fremstå slank.
    Og at nogle mynderacer skal have et tydeligt skelet."

Hvad er det du gerne vil overbevise mig om at jeg mener?

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#175   12. maj Jeg har nu heller ikke talt om at ændre en whippet, jeg er bare ret så overrasket over hvor skrøbelig den åbenbart er.

• #176   12. maj Jamen, jeg beklager at jeg har tolket jeres “er det ikke lige så slemt som en hund der ikke kan trække vejret” og “tynde hunde der går i stykker” som noget negativt. Det beklager jeg meget smiley

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

#177   12. maj Ida - Whippets er absolut ikke skrøbelige, men nogle whippetejere tror, at vovse er lavet af glas smiley

Bevares, med så kort pels kan rifter og skrammer ikke helt undgås, men Basso kan da søge i brombærkrat uden at skulle rulles i klorhexidin bagefter.

• #178   12. maj "men Basso kan da søge i brombærkrat uden at skulle rulles i klorhexidin bagefter."

Kongekommentar smiley

• #179   12. maj Det jeg har hørt fra et par whippetejere, som begge har fået seriøse skader på deres hunde er, at når disse fræser afsted med 120 km/t mellem træer, er risikoen for, at de rammer noget, ikke helt lille.

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

#180   12. maj CF - Jamen, han er betydeligt mindre sart end Ingle smiley

Isabelle - Det er såmænd sandt nok, men de voksne whippets er enormt manøvredygtige og tænker sig om, når de løber, så jeg ser nu ikke det store problem. Unghundene slår til gengæld hjernen fra, når de løber, og så må man jo hjælpe dem lidt på vej smiley

• #181   12. maj De to, jeg jævnligt møder i skoven, er unge skønne hanner smiley

• #183   12. maj Ej det er jo mere eller mindre det samme som Junior... jeg så nogle fine Beagler i dag... men vildt nok.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 4 Følgere: 9 Emner: 29 Svar: 2.069
    #184   12. maj Der vil være tykke hunde og der vil være tynde hunde til en udstilling.

Men det med at de skal være overvægtige for at vinde, det passer nu ikke.

Min Broholmer har lige fået EXl 3 dage i træk og en af dagene som nummer et her til Roskilde, og hun er en meget slank Broholmer. Men det er fordi min eks og jeg synes det er smukkest. Så hun bliver fodret derefter.

En af hendes søskende er i den anden ende, men slår vores i ny og næ, men slet ikke så mange gange man skulle tro, i betragtning af at den er tyk. Det synes selv avleren, og har påpeget det.

Nogen dommere synes jo at tungt til Mollosserne er smukt, og det er nok der man skal finde løsningen.

Men vægt vil altid være en subjektiv vurdering, og det gør det ikke ligefrem nemmere.

PS: Rotten har jeg også undret mig over. Det er godt nok til den gode side! Men det er jo alle der stiller op.. Jeg har aldrig set en slank Rottweiler udstille.

Jeg forstår det ikke.

• #185   12. maj Martin det ændrer ikke på, at der var mange tykke:overvægtige hunde i Roskilde i denne weekend... uanset hvor fin slank din er smiley

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 4 Følgere: 9 Emner: 29 Svar: 2.069
    #187   12. maj @Louise.
    Næ, men som en anden påpegede.

Måske er der også nogen der bare vil se tykke hunde og så gør det.

Der var en der skrev at alle Mollosserne var tykke, og newsflash:

Min tæve er slank! Sidst jeg tjekkede, så er en Broholmer en Mollosser og hun vandt altså.

Rotten der i mod undrer mig, fordi jeg er jo helt vild med den (er selv Grosser ejer, og man skal ualmindeligt blind, for ikke at kunne se nogen ligheder).

Ved Grosseren kan du også finde frodige slags på en udstilling, men der er godt nok også det modsatte. Sjovt nok skiftes de til at vinde.

• #188   12. maj Martin ... jeg ser ikke at der står ALLE molosser var tykke... jeg skrev de var frygtelige at se på... og min fejl var ikke at tilføje, at det var dem jeg så... DDB og den engelske var ikke fine.

Der bliver igen og igen påpeget, at der er fine hunde på udstillingen ... kan ikke forstå at det ikke bliver læst.

Jeg har set masser af fine hunde, men ja også mange tykke... og nej ikke alle 100 % af molosserne var tykke... men ja broholmer så jeg kun lige et par af rundt på pladsen og ikke i ringen.

Men tænk at man ikke må tale om elefanten i rummet... for jo alt for mange hunde er for fede... OGSÅ på udstilling, og det er ikke ok.

• #189   12. maj Den her Saluki var så flot... helt fantastisk hvordan de bevæger sig.

profilbillede
  • #190   12. maj Jeg må indrømme, at jeg vil vædde 10 blinde mus på, at din Broholmer ikke er slank .. beklager, så havde den ikke vundet ...

• Ida og Figo
    Ida og Figo Tilmeldt:
    mar 2017

#191   12. maj #176
    Jamen jeg synes da det er trist med en hund der ikke kan løbe frit i skoven uden at komme til skade, men hvis den skal være sådan, så er det jo sådan det er smiley

• Sofia A
    Sofia A Online Tilmeldt:
    feb 2019

Følger: 15 Følgere: 60 Emner: 17 Svar: 985
    #192   12. maj Hvis man er i tvivl om, hvordan racen ser ud, uden palietter og rosetter, uden hensyn til hvad der er fashionabelt i ringen, men ren og skær "genetisk" udseende, så skal man kigge på brugsmodellerne. De er råmatrialtet, af hvad udstillingslinjerne er uden palietter. Brugslinjerne er avlet uden opmærksomhed til udseendet, dvs. udseendet har ikke "udviklet sig" hos brugslinjerne, siden udstilling blev en interesse mere end et avlsredskab.
    Det ér sært, labradorfolket insistere på, at en labrador skal være "tøndeformet", når det er umuligt at finde en brugshund med den form...

• #193   12. maj Ida tænker de kan, med alderen, som Eva så fint skriver... ellers kan man da lade dem løbe løs så mange andre steder... igen ville jeg da foretrække det end en, som faktisk ikke gider/kan løbe for det var der flere der ikke gad i forskellige ringe i dag.