{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
884 visninger | Oprettet:

Flåtmidler? {{forumTopicSubject}}

Nu er det jo efterhånden noget tid siden, at jeg har haft hund, og dengang gav man flåtmiddel i nakken og ned langs rygraden. Men jeg synes gennem årene at have læst om, at de kunne få sådan en slags tablet i stedet for.

Hvordan virker det i forhold til det man "drypper" på dem?

Og hvad er godt, når det kommer til flåtmiddel? Hvad skal man undgå?

Kommentarer på:  Flåtmidler?
  • #1   21. maj Mine har fået bravecto (tyggetabletter) i flere år uden problemer.
    Jeg fik engang noget Frontline på mig og det sved som bare f*nden - og det skal mine hunde ikke udsættes for.
    Ikke sikkert bravecto er meget sundere, men de svider i hvert fald ikke.

• #2   21. maj Bravecto virker herhjemme. Jeg har aldrig brugt noget, men det er det min kæreste bruger til hans og mine får derfor også. De har aldrig flåter.

• #3   21. maj Ja, det var det de hed! Det var seriøst smuttet for mig, huskede bare det var tabletter/tyggetabletter. Tak for de hurtige svar, det smutter jeg ned og købe på mandag! smiley

• #4   21. maj Du skal lige omkring dyrlægen til tjek, før du kan få en recept først smiley

• #5   21. maj Anne: Tak for information! Jeg må lige se, om jeg ikke kan svinge forbi hans nye dyrlæge en af dagene. Vidste faktisk ikke at bravecto skulle "gives" på recept smiley

• #6   21. maj Bravecto og Nexgard, som begge er tyggetabletter, er på recept. Og dyrlægen skal derfor have set hunden mindst inden for det sidste år - og med de nye regler, vil nogle dyrlæger se hunden hver gang, den skal have en recept.

Så for en sikkerheds skyld, kan du bede om at få 2 Bravecto, så du har til hele sæsonen. De holder 6 måneder. Nexgard kommer i pakker af 3, så bed om 2 pakker, hvis det er dem du får.

• * *Maiken* *
    * *Maiken* * Online Tilmeldt:
    nov 2007

Følgere: 166 Hunde: 7 Emner: 2 Svar: 2.851
    #7   21. maj Vi bruger Bravecto, og de sørger for, at de flåter der bider sig fast dør ganske kort tid efter. Finder ind i mellem flåter, der har bidt sig fast, men de når aldrig at blive større.
    Vi bor midt i flåt-land = der er MANGE her. Piller mange levende af (der ikke har bidt sig fast) efter hver tur ude. Men enkelte opdager jeg ikke før de har sat sig fast, og så er det rart at vide de dør kort tid efter smiley

• #8   21. maj Begge mine får bravecto.
    Det gør også at de må bade

• #9   21. maj Vi bruger Nexgard. Jeg har en idé om, at det er bedre at give mindre dosis af det. Her holder én pille gerne 3 måneder.

• #10   21. maj Jeg har også været rigtig glad for Bravecto. Cosmo er en flåt magnet - har aldrig haft en hund der har døjet så meget med dem, som ham. Prøvede forskellige ting, men Bravecto har hjulpet og nu er det ikke længere et problem. Hvis jeg ikke får givet ham, går der mindre end en dag, så er den gal igen.

• #11   21. maj Jeg bruger også Bravecto, og min oplevelse er ganske lige som Maikens. Mine får enormt mange flåter på, mange flere end for bare ganske få år siden. De dør efter de har bidt, og jeg ser aldrig store flåter, når hundene er behandlet, men fordi mine hunde har meget pels, kan det vare ret længe, før de når ind til huden, så de første adskillige timer efter en tur i skoven finder jeg flåter kravlende rundt i hovedet eller kraven på dem.
    De får desværre også en del på herhjemme i haven, fordi her er mange rådyr.

Jeg har tidligere brugt frontline i nakken, og hundene hadede det. Og det giver jo mening ud fra det, Yorkiebanden fortæller i # 1.

• #12   21. maj Jeg vil slå et slag for Seresto/Scalibor-halsbånd.
    Her skal lopper og flåter IKKE bide før de dør. Risikoen for flåtbårne sygdomme er derfor mindre end vil pillerne. Derudover putter man ikke gift i sind hund. Gift der ind imellem har en ret negativ effekt. Reagerer hundene først, så må man bare vente på at det er ude af kroppen igen. Hvis hunden reagerer på de tynde gummyhalsbånd, så piller man det af og vasker hunden.
    Jeg piller flåter af kundehunde der har fået pillerne. Jeg ser ingen på dem med halsbånd. Jeg har også haft kunder der har fået Borrelia trods piller givet efter forskrifterne. Ligeså syge (efter pillerne) hunde.
    Pest eller kolera og der er delte meninger.
    Besøgte en hundeejer i dag. Han bor midt i en skov og har tidligere år brugt Bravecto. Anbefalede ham et halsbånd for 14 dage siden og det blev købt. Han har ingen flåter fundet på sine hunde siden.
    I øvrigt er halsbåndene ikke på recept længere.

• #13   21. maj Er det noget med halsbåndet ikke må komme i vand ? Og skal de blive på hunden feks om natten ? Nones er meget dårlig til halsbånd.

• #14   21. maj De kan godt tåle vand. Måske ikke længere tid af gangen. Men en tur i vandet betyder intet.
    Ja du kan bare tage det af. Det gjorde de også der hvor vi var på besøg.

• #15   21. maj Fedt. Jeg vil bestille et med det samme. Tror du jeg skal vente med at give det på, indtil jeg er 100 på resterne af Nexgard er ude af kroppen ?

• #16   21. maj I øvrigt er halsbåndene noget billigere i Tyskland. Zooplus.de sender dem vist ikke men det gør medpets.de

• #17   21. maj Louise - ved du hvad forskellen på Foresto og Seresto er?

• #18   21. maj Nej kender slet ikke foresto.
    Scalibor er billigere end Seresto og virker på samme måde. Halsbåndene skulle heller ikke skade som fx Bravecto ifm reproduktion.

• #19   21. maj Jeg brugte Seresto på Bella, og hun kunne få fuldfede flåter på den del af kroppen, som var i vand dagligt, altså på ben, mave og bryst. Så bare en OBS på, at det IKKE virker på hunde, som bader dagligt. Og så er jeg ikke begejstret for at hunde skal have et fast halsbånd på, når de er alene hjemme smiley

I forhold til at udstrække holdbarheden af Bravecto og Nexgard, så sagde min dyrlæge, at enten skal man bruge det som anvist, og ellers skal man finde på noget andet. Når man ikke giver tabletten så tit som producenten anbefaler, risikerer vi at flåterne hurtigt bliver resistente over for det, og så er vi tilbage på de gamle produkter. Men tal med jeres dyrlæger om det smiley

• #20   21. maj Anne det er nok individuelt. Jeg kender flere der bader dagligt, hvor de virker fremragende. Det kan sagtens have noget med pelslængde/beskaffenhed at gøre tænker jeg.

• #21   21. maj Der er da lige lidt at få kigget på for mig, tak for info Louise.

• #22   21. maj Jeg brugte NexGard spectra, som også beskytter mod hjerte/lungeorm.

• #23   21. maj Jeg brugte også Nexgard Spectra de første år de var fremme, fordi Bella havde haft en grum gang hjerteorm. Og heldigvis er dyrlægerne ret strikse med, at netop Spectra skal tages som anvist, for at ormene ikke bliver resistente.

Efterhånden er hjerte- og lungeorm meget udbredt i DK, så hvis man ikke bruger Spectra, bør man sørge for at teste for det et par gange om året. Nu er det selvfølgelig mere tydeligt med fb og andre sociale medier, men der går ikke en uge, hvor jeg ikke læser et opslag om endnu en hund der er død eller møgsyg af de orm.

• #24   21. maj Problemet med spectra er, at det ofte er udsolgt - det var det i hvert fald mens jeg havde hund
    Den ene gang fortalte de mig på apoteket, at spectra var udgået, hvilket det så ikke var.

• #25   22. maj Vi bruger Bravecto men oplever, at Mimi alligevel får lopper.

• #26   22. maj Jeg har brugt bravecto en del år nu. Dog får de kun en om året. Har aldrig lopper eller flåter. Og vi går både i skov og på Mark/engområder med masser af vildt.

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 228
    #27   22. maj Bayvantic - det går ikke i organer, men kun i fedtlaget og flåterne skal ikke "bide" før det virker - har brugt det i mange år og giver ikke om vinteren - i de sidste 8 år har jeg kun fundet en indtørret en i hendes øjenbryn.

• #28   22. maj Hippie har kat, så Bayvantic vil være noget af et sats. Det er meget, meget giftigt for katte smiley

• #29   22. maj Bayvantic bør kun gives til hunden, hvis der er mulighed for at holde hund og kat adskilte så længe, at Bayvantic er blevet tørt. Da vi havde langhårede hunde, kunne kattene ikke komme i kontakt med produktet, men det kræver stor varsomhed.

• #30   22. maj Anne og Susanne: Godt I siger det! Katten bor dog ikke hjemme hos mig, men hos mine forældre. Men der kommer vi jo tit, så jeg vil ikke satse smiley

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
    #31   22. maj Jeg har altid brugt Bayvantic - bortset fra et enkelt forsøg med Bravecto. Det fungerede ikke så godt for mig. Hundene havde/fik lopper.
    Da jeg havde kat også, behandlede jeg hundene om aftenen, da de ikke var i nærkontakt med katten om natten.

Jeg ville egentlig gerne give Nexgard Spectra p.gr.af hjerte/lungeorm, men min dyrlæge er ikke så begejstret for pillen - siger, at hun har fået flere hunde ind med orm, selv om de har fået Nexgard smiley
    Hvis jeg alligevel fortsat skal få tjekket afføring to gange årligt, kan jeg lige så godt fortsætte med Bayvantic. De flåter, jeg har fundet på mine hunde gennem årene, kan tælles på 1½ hånd - cirka smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Emner: 10 Svar: 132
    #33   22. maj Jeg har endnu til gode, at finde noget uden gift, der er effektivt på mine hunde, så jeg har valgt seresto halsbånd smiley

Mine hunde har ikke fast halsbånd på, på matrikel eller når de er alene hjemme, men jeg har lavet en alternativ løsning, køn er den ikke men den virker smiley Halsbåndet skal igennem begge elastikker

profilbillede
  • #34   22. maj CM og virkningen er stadig effektiv ? Hvor mange timer har dine hunde det på ca ?

• #35   22. maj Bruger Bravecto og har brugt det ca. siden det kom ud til to forskellige hunde og kommer til at bruge det til fremtidige hunde også, ved mindre noget bedre kommer på markedet. Det virker bare...

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Emner: 10 Svar: 132
    #36   22. maj L.P.: De har det på hele tiden, men i og med at det er lukket med elastikkerne, så kan de ikke hænge fast uden, at halsbåndet går fra hinanden smiley

• #37   22. maj Nååh ja selvfølglig !

• #38   22. maj Jeg bruger Bayvantic, fordi min ene hund desværre fik voldsomme anfald af Bravecto.

Jeg har katte, og ringede til Bayer, og spurgte om det var sikkert at give det, når jeg har katte i huset, og det var det. Det tager 8 timer til at de må være sammen igen.

Jeg har ingen flåter set siden.

• #39   22. maj Tucker er også på Bayvantic, det er det jeg har set den bedste virkning fra, selvom jeg virkelig gerne ville finde noget mere naturligt. Jeg kan som regel nøjes med at give ham 1-2 pipetter om året.

Jeg har lige haft prøvet halsbånd fra Biospotix der skulle holde i 4 måneder. Det var da noget l*rt - eneste virkning var at jeg havde en omvandrende luftfrisker med citrus smiley

• #40   23. maj Jeg kan huske at jeg så anbefalinger af spectra herinde og derfor tænkte at det vil jeg gerne have, men dyrlægen kiggede bare underligt på mig og forklarede at det ikke var til brug uden hunden var syg af orm.

Jeg overvejede de der halsbånd men husker jeg læste at man ikke må putte, røre ved hunden og skal vaske hænder, der fungere ikke herhjemme.. Førhen brugte jeg brevetco, men ved faktisk ikke hvad jeg skal bruge nu de har endnu ikke fået noget..??

• #41   23. maj Lige omkring halsbåndene; Det kan godt være at de kan tåle vand, men de dyr der lever i vandet kan til gengæld ikke tåle halsbåndene! Det har ikke den store betydning ved stranden (og vi sviner jo alligevel havet til med alt muligt andet lort) men hvis man f.eks. har en havedam er der grund til at passe på. Det samme gælder faktisk også for Frontline o.l. lige efter det er påført.

• #42   23. maj De giftstoffer der bruges på seresto-halsbåndene er særdeles giftigt for vandlevende organismer og fx bier.
    Det ene - flumethrin - er fra stofgruppen -pyrethroider, som ofte findes i marksprøjten mod insektangreb smiley
    Flumethrin optages i pattedyrorganismer gennem huden. Det bliver altså ikke udelukkende uden på Fido smiley
    Pyrethroider er meget giftige for katte. Mennesker kan kapere ret store mængder før det kommer en virkning. Men helt ugiftigt er det altså ikke.
    Det andet stof i seresto er faktisk sådan lidt 'halvgrimt'; imidacloprid. Det tilhører stofgruppen necotinoider. Disse blev forbud i EU i 2018 i udendørs sprøjtemidler (det var tidligere meget anvendt i landbruget) pga at det er særdeles giftigt for bier, fugle og vandlevende organismer. Fra i år begynder forskellige amerikanske stater at forbyde brugen af necotinioder.
    Der for nyligt rettet mistanke mod seresto-halsbåndene for at være skyld i skader og dødsfald blandt temmelig mange hunde i USA
    Bare lige for at sætte lidt perspektiv på tingene når halsbåndene udråbes til mere skånsomme end Bravecto smiley

• #43   23. maj Scalinbor indeholder kun aktivstoffer fra pyrethroid-gruppen.

• #44   23. maj Vi prøver at undgå for meget gift, men når vi bruger så skal det også virke, så der bruger vi Bayvantic. Ved pillerne er man ikke helgarderet, da flåterne alligevel bider og der stadig er en lille risiko for, at de når at overføre div. sygdomme. Desuden er jeg heller ikke begejstret for deres blivende indvirkning på de indre organer.

Flere år har vi helt kunne undvære kemihelvedet, men i år vrimler det åbenbart med flåter.

Men vi giver kun i "højsæsonen", dvs. 2 pipetter over sommeren med 8 ugers mellemrum, det virker for os. Resten af året sprayer jeg hundene et par gange om ugen med vand iblandet nogle dråber eucalyptus-, mentol- eller citronellaolie, det har været nok. Bruger også olien på os selv.

• #45   23. maj På mine egne hunde bruger jeg Bravecto på Clinton - han er en flåtmagnet og de er lidt svære at finde på ham før de er store. Penny får ikke noget; på hende er det nemt at finde flåterne inden de når at sætte sig fast,
    Katten Kitty bliver fyldt med flåter nu når hun render ude i naturen omkring os så hun har fået bravecto til katte i nakken. Hun fik faktisk en lille reaktion på det og kløede sig lidt ofte i nakken et døgns tid efter.

Kommentér på:
Flåtmidler?

x