{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.569 visninger | Oprettet:

Det der tørkost {{forumTopicSubject}}

Et “problem” som i nok kender med de små - kræsen ifm tørkost. Hun spiste fint tørkost hos tidligere ejer men her rynker hun på næsen over det ?? hun æder alt andet, selv æbler. Jeg har ikke haft en der ikke gad tørkost. Har i erfaring og kender i et godt foder til kræsen hund? Jeg gider godt stå og lave mad selv/barf/vom men det ville være nemmere og så får hun det hun skal ha.. prøver at trække godbidder osv fra. Hun er i forvejen lidt buttet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der tørkost
  • #1   7. mar Min erfaring med små kræsne hunde, er, at de tager r.... på dig. Vi tror jo, at de dør, hvis de ikke får noget at spise, og så ender vi med at give dem noget, som de lige gider æde i dag.

    Så længe hunden får lækre griseører o.lign., gider den ikke tørfoder.

    Der hvor du hentede Yrsa, var der også andre hunde, og så skal man nok sørge for at æde foderet, inden de andre napper det smiley

    Da jeg fik mine første maltesere, sad jeg på gulvet, og lokkede tørfoder I dem bid for bid, og havde jeg haft en flagstang, havde jeg nok hejst flaget, når de havde spist 5 bidder smiley
    Emmily, som er vokset op i en flok har aldrig overvejet, om man kunne få noget mere lækkert, hvis man undlader at spise tørfoder.

    Med andre ord, tag det roligt, Yrsa skal nok spise, når hun bliver sulten. Tilbyd hende foderet flere gange, og spar måske lidt på godbidderne, indtil hun har spist noget tørfoder smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #2   7. mar Jeg kender ikke til det problem og jeg er ikke enig i, at de små tager "røven" på os for mig er den holdning ligeså usand som at hundene vil dominere os smiley

    Mener at have læst, at du fik tørfoder med i en plasticpose, så du ikke kunne se, hvad det var (?) og at du derfor havde købt noget nyt tørfoder (?)

    Har du spurgt tidligere hvad det er hun normalt har spist ? Tørfoder er ikke bare tørfoder smiley Ellers ville jeg nok spørge før, jeg kastede mig ud i andre "forsøg" smiley


  • #3   7. mar Det ville ikke være et problem for mig, hvis ikke min hund gad spise tørfoder. Det hverken dør den af eller bliver syg.
    Man kan jo barfe i stedet for eller fodre med vådfoder. Med så lille en hund burde det ikke være et problem
    Og enig med CM og Lise Lotte, hos forrige ejer var de flere hunde, så der var det bare med at spise sit mad, for ellers kunne de andre hunde jo tage, det.
    Hvis du har skiftet foder, kan det også være en af grundene.
    Du kunne eventuelt også få fat i en masse små forskellige poser smagsprøver med tørfoder og servere det.


  • #4   7. mar Hvorfor ikke bare fodre med det foder hun fik der hvor hun kom fra ... og så måske lige komme lidt vådfoder i ? .
    ( Jeg har altid syntes , det må være ret kedeligt , hvis hunde altid KUN skal leve af de kedelige "tør-piller" )


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.442
    #5   7. mar Kenia kan godt have sine "det gider jeg ikke lige æde" momenter - og vi veksler mellem tør- og vådfoder (dåsemad) samt kyllingelår mv.
    Smider jeg tørfoderet rundt omkring i hus eller have, gider hun GODT æde.
    Hvorfor? Det har jeg ingen anelse om smiley


  • #6   7. mar Hvis hun i forvejen er lidt buttet så ville jeg bare give hende en tilvænningsperiode til det hele smiley Mon ikke det kommer, når hun lige så stille falder til. Giv hende lidt forskelligt indimellem, og find derefter ud af hvordan hun bedst kan lide at få sin mad - som belønning for ting ude på gåturen, kastet i leg osv...

    Jeg har en lille hund der æder tørfoder som var det Michelin bøf, så jeg kender ikke problematikken. Men min kærestes danske spids er noget mere tøvende, og det hjælper utroligt meget hvis han er aktiv og maden er "levende". Dvs. jage og blive sendt efter en godbidsbold, kaste tørfoder frem og tilbage, bruge det ude på gåturen, til træning osv. Ikke at det kurerer en reelt kræsen hund, men for mange stimulerer det til madlyst når de er aktive.


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.442
    #7   7. mar Mine elsker at få deres tørfoder i legetøjet smiley
    Dvs. Kenia kan faktisk godt finde på at komme hen til mig og spørge, om det virkelig er meningen, at hun skal ARBEJDE for føden smiley Kenia er lidt dovent anlagt - alternativt er hun ikke helt så madglad som Vilma smiley


    profilbillede
  • #8   7. mar Aktivering/leg har altid været løsningen her ved småtspisende hunde og så kan mine ikke lide at spise af en skål, de foretrækker gulvet eller en flad tallerken smiley

  • #9   7. mar Aslan snyder ALTID min mor, når hun passer ham. Hjemme spiser han uden problemer sin foder, hos hende er hun nødt til at købe barf i medaljoner ellers så strejker han smiley

  • SC
    SC Tilmeldt:
    jul 2021

    Svar: 13
    #11   7. mar Hvad med vådfoder? Nemt og hurtigt. Fylder lidt, men ikke så galt når det er en lille hund.

    Min den gamle gider ikke tørkost. Det er prøvet igen og igen og igen og ... Det var en pine uden lige for os begge, hunden spiste næsten intet og jeg måtte finde på alle mulige kreative ting for at få hende til at spise. Så skiftede vi til vådfoder, og nu bliver skålen slikket ren efter hvert måltid smiley


  • #12   7. mar Sten er meget som Kirsten beskriver - skål er yt, gulv/fladt underlag er godt (eller snusemåtte, foderbolde o.l.) og så ellers aktivitet frem for "stationær spisning".
    - det handler meget mere om HVORDAN det serveres end HVAD der serveres.


  • #13   7. mar Jamen stop, hunden er for fed, nu vil den ikke spise og folk vil lave alle mulige krumspring for at få den til at spise! Undskyld jeg forstår ingen ting! Lad nu hunden spise når den er sulten, måske bliver den så normalvægtig

  • #14   7. mar Måske den simpelhen skal have tid til at falde til hos jer. Alting er endnu så nyt. Du kan jo prøve som flere har nævnt, kontakte opdrætter og spørge hvad det for noget foder den har fået der.

  • #15   7. mar Nej Bodil, jeg ville ikke lave alle mulige krumspring for at få ekstra i hunden - jeg konstaterer blot, at for nogen hunde handler det ikke om at finde det der ene, magiske foder, som Fido vil spise og bruge 1000-vis af kroner på at afprøve alverdens varianter i forsøget, men om at man evt dropper altid at servere maden i en skål... og det kan da kun være til glæde for hunden, om den så er tyk eller tynd, at kombinere mad med aktivitet/opgaver der giver lidt indhold I tilværelsen og måske endda noget bevægelse til en overvægtig hund.
    - det var ikke et argument for at prøve at lokke en mæt, overvægtig hund til at spise noget mere.


  • #16   7. mar smiley Man kunne jo bare servere mad og være glad når hunden ikke spiser mere en den har brug for

  • #17   7. mar Det kan man da - man kan også vælge at bruge maden (som den jo uanset hvad får serveret) til at give vovse lidt indhold I hverdagen, sådan er vi så forskellige...
    Som ekstra bonus synes vovsen så måske maden er lidt mere interessant


  • #18   7. mar Bodil - Min race har tendens til ikke at spise nok, hvis de bare får maden serveret, mens de spiser tilpas, når de har fået stimuleret deres jagtinstinkt, hos nogle individer er det ret ekstremt.

    Jeg ved god ts har en selskabshund, der skal tabe sig, men selv der kan man spare sig selv for megen frustration over manglende ædelyst

    En af mine afdøde tæver kunne snildt undlade at spise i 3-4 dage, hvis ikke hun bare fik maden serveret, legede vi jagtlege åd hun lige tilpas, var aldrig for tyk. En hund sf den type er det langt sværere at få til at tage på end at tabe sig, hvis man ikke knækker koden


  • #20   7. mar Bodil: det har da intet at gøre med at lave krumspring. Jeg gør det også med min lille hund, selvom hun spiser som en labrador uden mæthedsgen. Det er sjovt, det stimulerer hunden, du lærer hunden at arbejde for maden smiley
    Bevares, hun får da også serveret mad i en skål. Men man går da glip af uendeligt meget, når man ikke gider udforske muligheder med sin hund, fordi man er så principfast at hunden skal gøre "my way or the high way".

    Jeg er nok bare slet ikke tilhænger af spis-eller-sult mentaliteten. Det giver ikke mig glæde. Det giver vist heller ikke hunden glæde. Men ja, æde skal du da nok kunne tvinge den til inden den dør.
    At den skal tabe sig er vel allerede konstateret. Men helt generelt med en småtspisende hund især, så synes jeg da det er mega oplagt at gøre maden levende, leg med din hund, find ud af hvad den synes er sjovt og øger maddriften. Du skal ikke lave krumspring, du skal bare være nysgerrig på din hund.


  • #21   7. mar Nu synes jeg ikke, at det tyder på at hunden generel er"småtspisende"
    Den er for tyk, og den har spist godt hos forrige ejer. Det er jo ikke ligefrem tegn på at den er småtspisende.
    Hunden har lige skiftet hjem, hvad med om man lige gav den tid til at falde til.
    Ingen herinde kender hunden, hellere ikke Pernille, så hvad om man lige lærer hunden at kende inden man stempler den som "småtspisende"
    Og enig med Bodil, hunden er for tyk, så hvorfor stå på hovedet for at få den til at spise mere end den gør.


  • #22   7. mar Måske er løsningen bare at give hunden det foder , den er vant til at få hos forrige ejer. smiley .... ( måske bare lidt mindre , hvis den er for tyk. )

  • #23   8. mar I har kun haft den et par uger, har I ikke? I så fald ville jeg for det første prøve at give det tid. Det lille pus skal også lige falde til.

    Hvis det fortsætter, så ville jeg prøve at skifte foder. Nogle gange kan samme mærke men en anden proteinkilde være nok til at gøre forskellen.

    Med alt det sagt, så har Vaks altid været småtspisende, især med tørfoder, og fordi han har haft problemer med hans mave (IBD) hele hans liv, så kan jeg faktisk ikke ændre hans fodring særlig meget. Han kan ikke være på 100% vådfoder, og pt har jeg kun én slags, han kan tåle som han får 2 gange med hans nyretilskud per dag. I hans tilfælde har han flere gange været undervægtig, fordi han både har en høj forbrænding og ikke spiser voldsomt meget. Det er blevet lidt bedre nu, hvor han er ved at være gammel og forbrændingen er faldet lidt.

    Det primære jeg har lært om ham er, at han foretrækker fri adgang til hans mad, hvis jeg serverer det for ham, så kan han nemt skippe adskillige måltider, nogle gange kan han gå dage uden at spise, og det går ikke, når man allerede er slank. Han ville være stærkt undervægtig, hvis jeg bare lod stå til.

    Fri adgang til maden løste ikke engang hele problemet for os, fordi han spiste stadig ikke nok. Så vi gav ham en vandflaske med hul i, som han kan rulle rundt, og det hjalp en hel del for ham. Fordi det var en leg for ham, så endte han med at spise mere end han plejede. Det gjorde maden mere spændende for ham. Man kan også bruge en foderbold, men han kunne være lide flasken, og det tror jeg faktisk bare var fordi han kunne se maden. De foderbolde jeg kunne finde er solide, så han ikke kan se den.

    Det virker ikke for alle hunde, men det virker for ham. Nogle gange er man bare nødt til at prøve sig frem, og den nemmeste løsning er helt klart at prøve at skifte foder. Den mulighed har vi bare ikke.


  • #24   8. mar Hvis hunden var for tynd, så er det da fint at prøve lidt forskelligt, men den her hund er ikke tynd, den er for tyk! Jeg forstår det simpelthen ikke, hvorfor vil man prøve alt muligt forskelligt for at få en for tyk hund til at spise??? Det er da rablende galt i min verden, så tror da pokker at der findes så mange fede hunde i verden!

  • #25   8. mar Da hunden er for tyk,sker der jo intet ved at den ikke har lyst til sin tørkost…den skal nok spise når den er sulten

  • #26   8. mar En tyk hund har også brug for næring - Hvis den ikke spiser nok (ikke for meget, bare nok), så er det altså ikke kun vægten, der ryger nedad. Det er også vitamin tal og den slags.

    Jeg er helt med på at hunden kan tåle at tabe sig, men det er ikke ensbetydende med, at den ikke bør spise en passende mængde mad.


  • #27   8. mar Denne tråd minder mig lidt om historien: "Det er ganske vist" (en fjer blev til 5 høns).

    Pernille deler sine tanker om sin nye hund, og dens (foreløbige) afvisning af tørfoder.
    Pernille er som sådan ikke bekymret, men efterlyser lidt gode råd.
    Pernille skriver også, at Yrsa er lidt buttet.

    Så går Hundegalleri igang, vi kører med 120 km/t.

    Hvis man læser tråden nu, så handler det mest om en tyk hund, der skal sultes/på skrump. Man kunne næsten tro, at det er en overvægtig labrador, der beskrives.

    Hvorfor kan vi ikke bare glæde os med Pernille, og fortælle hende, at Yrsa nok skal spise, når hun bliver sulten.

    Jeg synes efterhånden, at de fleste tråde ender op i mudderkastning - langt fra trådstarters spørgsmål.

    Bøvs.


  • #28   8. mar Hold da op jeg var ikke forberedt på at det kunne sætte så mange følelser i gang smiley

    Altså ro på. Hun må gerne tabe sig måske 200 g. Også derfor jeg godt gad hun kunne spise lidt tørkost (slankefoder)
    Der er nok næring i vådfoder i sig selv.
    Vi vil gerne træne så det kunne være fedt at finde noget foder hun kunne lokkes med


  • #30   8. mar Linda L, denne hund har kun boet hos TS i få dage, det var hos tidligere ejer, at den spiste - tyk eller tynd, den skal jo altså også spise hos TS!

  • #32   8. mar Linda L, er det mig, du svarer? Hvor har jeg skrevet, at den sulter?

    Jeg skriver, at den, uanset om den er tyk eller tynd, også skal spise i sit nye hjem, men giv også lige hunden en chance for at falde til, det er en stor omvæltning at skifte hjem, især fordi der 1. ingen andre hunde er. 2. den er flyttet til en børnefamilie. (Jeg aner ikke, om hunden har været vant til så små børn.)



  • #33   8. mar Altså er det ikke bare at bruge nogle godbidder til træning som den synes om og synes er en belønning? Og så trække det fra i foderet, som den sikkert nok skal spise når den bliver sulten. Man kan jo også slanke en hund ved at sætte den lidt op i aktivitet (mere motion smiley ).

  • #35   8. mar Bodil - hos tidligere ejer spiste den godt og blev lidt tyk. Det er altså ikke NU den spiser for meget (eller nok).

    Derudover er der altså ingen der foreslår krumspring for at få hunden til at overspise- der foreslås måder den måske synes maden er mere interessant og derfor spiser PASSENDE MÆNGDE, ikke for meget.
    Og hey, hvis den faktisk fandt sit mad interessant, så behøvede man jo ikke fylde skrammel i den som godbidder, men kunne bruge foderet... altså hvis man nu gerne vil aktivere og ikke synes at sådan noget aktivitet er alt for mange krumspring... der er jo åbenbart nogen, der synes aktivering er overvurderet.

    Mit bud er, at spisningen sikkert kommer i gang, når hunden er faldet mere til... og at det ville hjælpe at droppe æblestykker mm til fordel for rigtig mad.
    Men derfor ville jeg altså stadig tilbyde aktivitet sammen med maden - dels er det jo med til at opbygge et forhold til denne nye hund og dels ville hunden måske synes det var sjovt og derfor spise, blive passende træt efter aktivitet og dermed være veltilpas nogen timer i de nye omgivelser.
    Der er da inter at tabe ved at lege og hygge med maden.


  • #37   8. mar Linda - hvis vi virkeligt kun taler ca 200g, som TS skriver, så ville jeg ikke være voldsomt bekymret. Der skal jo ikke tilbydes mere end det den reelt har behov for, uanset hvordan maden tilbydes, så det skulle da gerne rasle af, også selvom hunden rent faktisk spiser (en passende mængde) foder. Den behøver ikke sulte for at tabe sig.

  • #39   8. mar Linda - hvad er den mæt af, æbler? For den spiser jo ikke, og hvis ikke den spiser og man ikke vil gøre andet end at stille en skål mad foran den, så er det jo "sult dig til vægttab" frem for "spis passende mængde for et vægttab".
    - nu er det jo kun et par dage det har drejet sig om, og det er der næppe nogen hunde, der er døde af, men sådan helt generelt, så har jeg virkeligt svært ved at forstå, at man kan være SÅ meget imod at smide foderet i en snusemåtte eller lege lidt med det, som der gives udtryk for her i tråden.
    Der er jo ingen der anbefaler at fede hunden op eller give den mere end nødvendigt, men det lyder jo nærmest dom om, der kun er to valgmuligheder: gives foder i skålen eller lad hunden blive (mere) overvægtig.


  • #40   8. mar - hvad er den mæt af, æbler?

    Er der nogen der ved, hvor mange guffer den får i løbet af en dag ?
    Det er en lille hund, så der skal ikke mange guffer til for at den bliver mæt, måske det er derfor den ikke gider spise sit tørfoder. Ikke at jeg dermed siger at det er sådan, men måske.


  • #42   8. mar Anni #21 - det er jo også det, alle her i kommentarerne siger. Lad hunden falde til og giv den tid, så kommer det nok smiley
    At der så bliver tolket på alt muligt som værende "stå på hovedet" og "lave krumspring", det er måske lidt overdrevet. Ingen vil overproppe en fed hund med dobbeltportioner. Og det er der heller ingen, der har skrevet.

    Hvis man fx læser mit indlæg, så har jeg skrevet, at jeg ville give hunden tid. Og derefter, så ville jeg gøre lidt ud af at prøve mig frem med levende mad. Simpelthen fordi det er et faktum at de fleste hunde får stimuleret maddriften når de jagter deres mad, arbejder for den, er aktive. Ligesom mange pludselig også får en øget madlyst når der er konkurrence om maden smiley

    Hvad man så selv har af præferencer og interesser for at fodre/træne/aktivere sin hund osv, det er vist i bund og grund ret irrelevant.


  • #43   9. mar Hun tog et æbleskrog lige så stille ud af hænderne på min søn (læs:stjal) så det er ikke fordi vi fodrer hende med alt muligt.
    Hun æder ikke så meget jeg prøver at opdele det lidt. Meget bitte små bidder hvis andet.
    Og ja hun får også ro og tid til at falde til smiley Der kan snildt gå et år før hun er helt “vores”. Men hun klarer det nu meget godt
    Har fundet et foder hun synes er okay


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.442
    #44   9. mar Lav hyggestunder med hendes mad - måske kan din søn få det i hånden smiley smiley
    Det er fint fint, at hun taber sig lidt, men fokus her og nu, synes jeg, må være, at hun er glad og tilfreds/falder helt til i sit nye hjem. Kan hun hygge sig/få tillid til jer ved at I håndfodrer hende med små godbidder/foderbidder, ser jeg ikke noget galt i det.
    Held og lykke med hende smiley


  • #45   9. mar Det gør vi en del, hun er madglad og han synes det er sjovt. Win win. Hun skal bare lige lære hvornår hun må tage det han har i hånden smiley vi øver lige så stille “Versgo”
    Og ja. Det er altså ikke fordi hun bare skal æde. Jeg gad godt bare på sigt at hendes grundkost blev foder for at hun får de vitaminer hun skal ha. Det er der ikke helt i det andet hun får. Lige nu nuller vi rundt og lærer alt nyt at kende. Små hyggeture


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.442
    #46   9. mar Den med "værsgo" har jeg også trænet med hundene og mine børnebørn: åben hånd = værsgo, lukket hånd = snuden væk smiley

    Jeg har også sådan en tryghed mht. at hundene får det, de skal have, i tørkosten/dåsemaden - fx Kenia, der skal have noget ekstra (bl.a. glucosamin) p.gr.af at hun er opereret for AD i begge forben. Men indimellem giver jeg dem lidt andet bare for afvekslingens skyld - kødben af forskellig art fx. smiley


  • #47   11. mar Det er åbenbart RC der er the sh.. nok også kombineret med at hun falder mere og mere til og jeg smed det ud på græsset.

    Igen: hun skal netop ikke stopfodres eller sultes. Vi skal finde en middelvej smiley
    Vi finder også plads til lidt lækkert når hun er alene


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.442
    #48   11. mar At kigge og (med de langhårede) mærke på hunden er altid en god måde at finde ud af, om de bliver fodret passende.
    Efter at have oplevet min første eurasier, Lina, blive ALT for tyk, er jeg blevet temmelig opmærksom på lige at mærke efter på hundene smiley


Kommentér på:
Det der tørkost

Annonce